rankaproteesi

minttu

Kertokaa kokemuksianne rankaproteesista, miten hyvin pysyy, ovatko hankalat yms. Minulle laitetaan nyt syksyllä alas kyseinen kalusto. Vähän jännittää, miten tuollainen pysyy suussa.

10

20633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rankaproteesitar

      Hei
      Minulle laitettiin ylhäälle rankaproteesi vuonna 1998. Ovat olleet pysyvyydeltään hyvät. Aluksi oli jopa vaikea irrottaa puhdistusta varten. Nyt alkavat jo olla pohjustusta vailla, mutta vieläkin napakat. Ainoa asia mikä niissä meni pieleen, oli värin valinta, sillä niistä tuli huomattavasti tummemmat kuin omista hampaistani. Ole tarkkana, ettei Sinulle käy näin, sillä väriä valittaessa värikartat ja -mallit saattavat antaa todellisuudesta poikkeavan kuvan. Muuten olen ollut niihin tyytyväinen, joskin tulivat kovin kalliiksi.

    • Sanna

      Mulla on ylhäällä rankaproteesi kun toiselta puolen on poistettu vitoshammas ja toiselta vitos, kutos ja seiskahammas. Pysyy ihan ok paikallaan mutta on se vähän ikävän tuntuinen ainakin aluksi suussa.

      Joillakin vaikuttaa puheeseen kun tulee etuhampaitten taakse se ranka kuten mulla. Mulla on tosin myös kitalaessa. Ja siitä ei pääse mihinkään että se kyllä näkyy niistä muovisista ikenistä ja metallipinteistä vaikka takana on mullakin. Mutta kaikkeen tottuu.

      Millanen sulla tulee? Saatko siis vaan alas vai tuleeko ylös kans jotain? Mulla voi olla lähiaikoina edessä kans alas sama juttu kun juurihoidettuja hampaita oireilee vieläkin ja ajattelin poistattaa ne. Ylöskin tulis sit lisähampaita proteesiin.

      Kysy vaan jos tulee jotain muuta kysyttävää niin koitan vastailla. Ymmärrän kyllä että sua huolestuttaa. Mulle itelle kaikki meni vaan äkkiä eteenpäin kun säryn takia jouduttiin poistamaan lyhyen ajan sisällä 3 hammasta sieltä toiselta puolelta. En paljon ehtiny miettiä proteeseja etukäteen.

    • Mää

      Mulla oli sellainen ylhäällä n. 10 vuotta, juurihoitojen epäonnistumisten takia piti laittaa. Silloin tää vaihtoehto tuntu olevan ihan ok. Pinteet vain viimeisten vuosien aikana rupesivat syömään ko. pinnehammasta ja juurihoitoja piti tehä, pieleen meni lääkärin mokan takia. Enää en laittais sellaista, jos saisin valita. Nyt tulee kokoproteesi ylös ja alhaalla on omat. En tiedä miten se rankaproteesi pysyy alhaalla, kun on kokemuksia ylhäältä. Ässät suhisee alussa, mutta siihen tottuu. Älä muuten pese rankaproteesiasi koskaan hammastahnalla. Se kun naarmuttaa sitä ja pöpöt alkavat elää naarmukohdissa. Astianpesuainetta ja ikiomaa proteesiharjaa on käytettävä. Mulle sanottiin, että samalla peset kun hampaasikin, mutta ei se nyt niin sitten ollutkaan. Lääkärillä taisi olla tiedon puutetta.

      • MPee

        Mitään proteesia ei saa pestä hammastahnalla. Pesu miedolla astianpesuaineella on aivan riittävä.


    • Jussi

      Voitteko kertoa mitä oikein tarkoitetaan rankaproteesilla, onko se sama kuin osaproteesi? Onko rankaproteesissa ylhäällä myös se kitalaki osa ?
      Entä kun laitetaan alas taakse osaproteesi miten siellä rankaproteesi poikkeaa osaproteesista.

      Kenellä olikaan kokemuksia ala-osaproteesista, kuinka helposti pinteet kuluttavat omia hampaita ?

      Yhdellä ystävälläni on sellaiset pinteillä kiinitettävät osaproteesit takahampaita varten, hänellä on ylhäällä kokonaan titaanista tehty kitalakiosa. Hän on niihin tyytyväinen ja sanoo että niihin voidaan helposti lisätä tarvittaessa hampaita. Mutta olivat kuulemma hintavat n. 1800 euroa.

      Monet taas sanovat että osaproteesia ei kannata ainakaan monelle hampaalle laittaa, koska pinnehampaat menetät kuitenkin , mitä mieltä olette

      Missä näkisin kuvan rankaproteesista

      Jussi

      • MPee

        Rankaproteesi on metallirunkoinen osaproteesi. Eli proteesihampaat ovat samanlaiset kuin perinteisessä koko- tai osaproteesissa ja ne kiinnittyvät samalla tavoin vaaleanpunaiseen muoviin, mutta näitä muoviosia eli satuloita yhdistää metallinen runko. Katso kuvaa: http://jasenpalvelut.hammasll.fi/suu/hammashoito/irrot_osaprot.asp

        Yläleuan ranka voidaan tilanteesta riippuen valmistaa joko palatinaalikaarella (eli sillä suulakiosalla) tai hevosenkengän mallisena. Mahdollisuudet riippuvat täysin yksilöllisesti siitä missä jäännöshampaat sijaitsevat, missä kunnossa ne ovat, millainen purenta on ja miten siihen halutaan vaikuttaa. Palatinaalikaari on kooltaan pienempi kuin perinteisen muovisen osaproteesin suulakiosa; sehän peittää koko suulaen.

        Alaranka on sekin aina yksilöllinen, mutta päämalleja on kaksi. Jos korvataan vain takahampaat, voidaan ranka tehdä etualuella joko kulkemaan etuhampaiden takapintaa pitkin eli kiskomallisena tai kulkemaan etuhampaiden alapuolella limakalvon päällä, kielen edessä. Tätä kutsutaan linguaalikaareksi.

        Hampaiden lisääminen rankaan ei ole aina niinkään yksinkertaista, lisäämismahdollisuudet riippuvat siitä millainen ranka on muodoltaan ja mikä hammas siihen joudutaan lisäämään. Jos menetetään tärkeä tukihammas, joudutaan monesti teettämään uusi ranka.

        Tavallisen kobolttikromista valmistetun rangan hinnaksi tullee noin 700-1000 euroa, mallista riippuen. Titaanirangat ovat huomattavasti kalliimpia.

        Osaproteesi on hyvä vaihtoehto -ja joskus ainoa mahdollinen. Siltaahan ei voida rakentaa, jos esim. takana ei ole yhtään hamamsta, se kun voidaan valmistaa vain aukkokohtaan, ei toisesta päästä tyhjän päälle. Hyvällä hygienialla, proteesien puhtaanapidolla ja säännöllisillä hammaslääkärikäynneillä pinne- ja muuta jäännöshampaat pysyvät kyllä kunnossa. Mikään automaatio pinnehampaiden menetys ei missään nimessä ole.


      • Jussi
        MPee kirjoitti:

        Rankaproteesi on metallirunkoinen osaproteesi. Eli proteesihampaat ovat samanlaiset kuin perinteisessä koko- tai osaproteesissa ja ne kiinnittyvät samalla tavoin vaaleanpunaiseen muoviin, mutta näitä muoviosia eli satuloita yhdistää metallinen runko. Katso kuvaa: http://jasenpalvelut.hammasll.fi/suu/hammashoito/irrot_osaprot.asp

        Yläleuan ranka voidaan tilanteesta riippuen valmistaa joko palatinaalikaarella (eli sillä suulakiosalla) tai hevosenkengän mallisena. Mahdollisuudet riippuvat täysin yksilöllisesti siitä missä jäännöshampaat sijaitsevat, missä kunnossa ne ovat, millainen purenta on ja miten siihen halutaan vaikuttaa. Palatinaalikaari on kooltaan pienempi kuin perinteisen muovisen osaproteesin suulakiosa; sehän peittää koko suulaen.

        Alaranka on sekin aina yksilöllinen, mutta päämalleja on kaksi. Jos korvataan vain takahampaat, voidaan ranka tehdä etualuella joko kulkemaan etuhampaiden takapintaa pitkin eli kiskomallisena tai kulkemaan etuhampaiden alapuolella limakalvon päällä, kielen edessä. Tätä kutsutaan linguaalikaareksi.

        Hampaiden lisääminen rankaan ei ole aina niinkään yksinkertaista, lisäämismahdollisuudet riippuvat siitä millainen ranka on muodoltaan ja mikä hammas siihen joudutaan lisäämään. Jos menetetään tärkeä tukihammas, joudutaan monesti teettämään uusi ranka.

        Tavallisen kobolttikromista valmistetun rangan hinnaksi tullee noin 700-1000 euroa, mallista riippuen. Titaanirangat ovat huomattavasti kalliimpia.

        Osaproteesi on hyvä vaihtoehto -ja joskus ainoa mahdollinen. Siltaahan ei voida rakentaa, jos esim. takana ei ole yhtään hamamsta, se kun voidaan valmistaa vain aukkokohtaan, ei toisesta päästä tyhjän päälle. Hyvällä hygienialla, proteesien puhtaanapidolla ja säännöllisillä hammaslääkärikäynneillä pinne- ja muuta jäännöshampaat pysyvät kyllä kunnossa. Mikään automaatio pinnehampaiden menetys ei missään nimessä ole.

        Kiitos MPee lle selkeästä ja hyvästä tiedosta.

        Tällainen metallihärveli on varmaan sitten lujempi ratkaisu eikä tosiaan peitä niin paljon kitalakea tai muita suun osia

        Miten sitten mahtaa olla kumpi tuntuu suussa mukavammalle metalli vai muovi ?


      • MPee
        Jussi kirjoitti:

        Kiitos MPee lle selkeästä ja hyvästä tiedosta.

        Tällainen metallihärveli on varmaan sitten lujempi ratkaisu eikä tosiaan peitä niin paljon kitalakea tai muita suun osia

        Miten sitten mahtaa olla kumpi tuntuu suussa mukavammalle metalli vai muovi ?

        Ole hyvä vain. Tuntumisasiat ovat aina mielipidekysymyksiä. Molemmilla on omat vankat kannattajansa ja onhan rangoissakin satulat muovia.


      • justiina35
        MPee kirjoitti:

        Ole hyvä vain. Tuntumisasiat ovat aina mielipidekysymyksiä. Molemmilla on omat vankat kannattajansa ja onhan rangoissakin satulat muovia.

        Minulla ollut rankaproteesi ylä puolella 20 vuotta hyvin pieni,makuelämykset säilyi koska proteesin etureuna etuhampaiden takana oli noin 1½-2 cm päässä ja kitalakiosa 1½ cs kapeimmalta keskikohdalta.Proteesi pysyi hyvin pinteillä etuhampaitten kolmosissa.Vasemmalla puolella myös tukihampaana aikoinaan tehty kruunu vasemman yläpuolen viimeisenä hampaana, jossa pieni kolo, johon hampaan ympäri kiertävä pinne uppoutui,Toisen pinteen pää on kulunut tai katkennut ja proteesi kaipasi "entrausta".Alaproteesi oli myös metallirunkoinen,vasemmalla puolella 2 muovihammasta ja oikealla 1 muovihammas.Etuhampaiden takaa meni metalli runko, joka meni etuhampaitten takana(hammasjuurien alapuolella. Kunnan hammaslääkäri pohjasi alaproteesin ja sanoi, että yläproteesin pohjaukseen menee yli puoli vuuotta, paras mennä yksityiselle. Yksityiserikoishammaslääkärillä avasin suuni ja lääkäri teki suunnitelman.Kirjallista kustannusarviota minulle ei tehty.Alapuolelle uusi kaarella yhdistävä proteesi.Alapuolelle myös nepparit pitämään proteesia paikallaan.Ensin tehtiin juurihoito toiselle puolelle, toisella puolella oli aikaisemmin tehty juurihoito,kunnan hammaslääkärin tekemä.Juurihoidetut hampaat matalaksi ja juureen istutettiin nepparit.Uuteen proteesiin tuli lisää entisten proteesihampaiden yhden hampaan sijasta vas. puolelle 3 ja oikealle puolelle kahden hampaan sijasta kolme muovihammasta .Tehtiin myös uusi metalliruoko, joka menee etuhampaiden takana, melkein hampaisiin koskettaen.Alaproteesissa myös neppareiden vastapuolet,jotka painetaan alaleukaan tehtyihin metallitappeihin.
        Entisen rankaproteesin metalliosa säilytettiin, mutta akryylit hiottiin hiekkapuhalluksella pois(teknikon sanoma, kun kysyin miksi metallin väri on muuttunut) Akryyliä lisättiin yläproteesin kitalakiosaan myös siten, että proteesin kitalakiosa pitentyi ja painaa kitalakea.Koko ranka -metalliosa on erilainen.Hammaslääkäri sai lisättyä yläpuolen vanhaan(proteesiin) metallirunkoon vasemmalle puolelle 1 hampaan ja alapuolen vanhaan metallirunkoon( proteesiin)1 hampaan entisten lisäksi.Proteeseja trimmattiin pari kertaa.Sanoin, että purenta ei ole paikallaan. Kun valitin hammaslääkärille hän sanoi, että kulutan hänen kallista vastaanottoaikaa ja että hän on joutunut tulemaan minun vuokseni ylitöihin(vastaanottoajat ovat aina olleet ennen klo 16.00).Näitten huonosti sopivien proteesien kanssa olen elänyt kesäkuusta saakka ja kun purenta osuu ainoastaan omille etuhampaille niin hampaat kipeytyvät ja särkevät ja vähän heiluvat .Soitin Hammaslääkäriliittoon niin minulle sanottiin, että valituksen voisi hehdä kuluttajavirastoon ja että potilasasiamies auttaa.Nyt on vaan niin että hoitava hammaslääkärini onkin tämän hammaslääkäriaseman potilasasiamies( hän sanoi,että tässä tapauksessa se olen minä ja kehoitti tekemään valituksen Potilasvakuutuskeskukseen).Sitten kirjeellään Haammaslääkäri tavallaan pakotti minut maksamaan yli 5 tuhatta euron laskun ehdolla: hän voi lähettää minut omalle valitsemalleen hammaslääkärille konsultaatioon ja oli myöskin tilannut vastaanottoajan,joka menee tammikuulle 2012, muita hammaslääkäreitä hän ei hyväksynyt.Nyt hän on lähetti hoitokertomuksen joka saapui minulle 18.11.En nyt yhtään tiedä mitä tässä 76 vuotias mummo voi tehdä, ei edes ole suussa pidettäviä proteeseja(pakko pitää syödessä sit äkkiä pois.Tietääkös joku jotakin Nikkeli- Koboltti allergiasta?


      • Puolihampaaton
        justiina35 kirjoitti:

        Minulla ollut rankaproteesi ylä puolella 20 vuotta hyvin pieni,makuelämykset säilyi koska proteesin etureuna etuhampaiden takana oli noin 1½-2 cm päässä ja kitalakiosa 1½ cs kapeimmalta keskikohdalta.Proteesi pysyi hyvin pinteillä etuhampaitten kolmosissa.Vasemmalla puolella myös tukihampaana aikoinaan tehty kruunu vasemman yläpuolen viimeisenä hampaana, jossa pieni kolo, johon hampaan ympäri kiertävä pinne uppoutui,Toisen pinteen pää on kulunut tai katkennut ja proteesi kaipasi "entrausta".Alaproteesi oli myös metallirunkoinen,vasemmalla puolella 2 muovihammasta ja oikealla 1 muovihammas.Etuhampaiden takaa meni metalli runko, joka meni etuhampaitten takana(hammasjuurien alapuolella. Kunnan hammaslääkäri pohjasi alaproteesin ja sanoi, että yläproteesin pohjaukseen menee yli puoli vuuotta, paras mennä yksityiselle. Yksityiserikoishammaslääkärillä avasin suuni ja lääkäri teki suunnitelman.Kirjallista kustannusarviota minulle ei tehty.Alapuolelle uusi kaarella yhdistävä proteesi.Alapuolelle myös nepparit pitämään proteesia paikallaan.Ensin tehtiin juurihoito toiselle puolelle, toisella puolella oli aikaisemmin tehty juurihoito,kunnan hammaslääkärin tekemä.Juurihoidetut hampaat matalaksi ja juureen istutettiin nepparit.Uuteen proteesiin tuli lisää entisten proteesihampaiden yhden hampaan sijasta vas. puolelle 3 ja oikealle puolelle kahden hampaan sijasta kolme muovihammasta .Tehtiin myös uusi metalliruoko, joka menee etuhampaiden takana, melkein hampaisiin koskettaen.Alaproteesissa myös neppareiden vastapuolet,jotka painetaan alaleukaan tehtyihin metallitappeihin.
        Entisen rankaproteesin metalliosa säilytettiin, mutta akryylit hiottiin hiekkapuhalluksella pois(teknikon sanoma, kun kysyin miksi metallin väri on muuttunut) Akryyliä lisättiin yläproteesin kitalakiosaan myös siten, että proteesin kitalakiosa pitentyi ja painaa kitalakea.Koko ranka -metalliosa on erilainen.Hammaslääkäri sai lisättyä yläpuolen vanhaan(proteesiin) metallirunkoon vasemmalle puolelle 1 hampaan ja alapuolen vanhaan metallirunkoon( proteesiin)1 hampaan entisten lisäksi.Proteeseja trimmattiin pari kertaa.Sanoin, että purenta ei ole paikallaan. Kun valitin hammaslääkärille hän sanoi, että kulutan hänen kallista vastaanottoaikaa ja että hän on joutunut tulemaan minun vuokseni ylitöihin(vastaanottoajat ovat aina olleet ennen klo 16.00).Näitten huonosti sopivien proteesien kanssa olen elänyt kesäkuusta saakka ja kun purenta osuu ainoastaan omille etuhampaille niin hampaat kipeytyvät ja särkevät ja vähän heiluvat .Soitin Hammaslääkäriliittoon niin minulle sanottiin, että valituksen voisi hehdä kuluttajavirastoon ja että potilasasiamies auttaa.Nyt on vaan niin että hoitava hammaslääkärini onkin tämän hammaslääkäriaseman potilasasiamies( hän sanoi,että tässä tapauksessa se olen minä ja kehoitti tekemään valituksen Potilasvakuutuskeskukseen).Sitten kirjeellään Haammaslääkäri tavallaan pakotti minut maksamaan yli 5 tuhatta euron laskun ehdolla: hän voi lähettää minut omalle valitsemalleen hammaslääkärille konsultaatioon ja oli myöskin tilannut vastaanottoajan,joka menee tammikuulle 2012, muita hammaslääkäreitä hän ei hyväksynyt.Nyt hän on lähetti hoitokertomuksen joka saapui minulle 18.11.En nyt yhtään tiedä mitä tässä 76 vuotias mummo voi tehdä, ei edes ole suussa pidettäviä proteeseja(pakko pitää syödessä sit äkkiä pois.Tietääkös joku jotakin Nikkeli- Koboltti allergiasta?

        Voi ei, ikävää :( Toivottavasti asia nyt paremmin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1822
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      569
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      481
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      52
      465
    Aihe