Magnetofoni

s32qaq

Miksi Google-kääntäjä ei tunnista magnetofoni-sanaa?

14

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • magnetofono

      Kylä tunnistaa. Sehän on "magnetofono" sanan monikko.

    • Muistelevinani

      Nauhuria kutsuttiin aikoinaan suomeksi yleisesti nimellä ”magnetofoni”. Kyseessä on kuitenkin tavaramerkin ”Magnetophon” väännös. Tavaramerkin omisti saksalainen AEG-Telefunken, joka ole kehittänyt ensimmäisen käyttökelpoisen magneettinauhalle ääntä tallentavan laitteen 1930-luvulla.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetophon

      ”Magnetofonia” voi verrata samalla tavalla tavaramerkeistä puhekieleen siirtyneisiin hetekaan, monoihin, aspiriiniin, nailoniin (nyloniin) jne.

      • Vertailu on virheellinen, koska Aspirin on edelleen Suomessa rekisteröity tavaramerkki, joten sen taikka sen väännelmien käyttö yleisnimenä on virheellistä.

        Saksassa saattaa Magnetophon edelleen olla Telefunkenin tavaramerkki, mutta sitä ei ole rekisteröity eikä vakiinnutettu Suomessa. Ei siis ole muodollista estettä magnetofoni-sanan käytölle yleisnimenä. Toisaalta sellainen olisi jokseenkin yhtä vanhahtavaa kuin puhua automobiilin akkumulaattorista eikä auton akusta.


      • Miten on?
        Yucca kirjoitti:

        Vertailu on virheellinen, koska Aspirin on edelleen Suomessa rekisteröity tavaramerkki, joten sen taikka sen väännelmien käyttö yleisnimenä on virheellistä.

        Saksassa saattaa Magnetophon edelleen olla Telefunkenin tavaramerkki, mutta sitä ei ole rekisteröity eikä vakiinnutettu Suomessa. Ei siis ole muodollista estettä magnetofoni-sanan käytölle yleisnimenä. Toisaalta sellainen olisi jokseenkin yhtä vanhahtavaa kuin puhua automobiilin akkumulaattorista eikä auton akusta.

        Entäs sitten antabus, olisiko senkin käyttö yleisnimenä virheellistä? Joidenkin tietolähteiden mukaan Antabus on rekisteröity tavaramerkki.


      • Luku taitoinen

    • Ri kuin ri

      Minäkin omistin magnetofonin 60-luvun alussa, jolloin kasettisoitinta ei ollut vielä keksitty. Magnetofoni oli vähän pitkä ja ilmeisesti f-äänteineen sen lausuminenkin saattoi olla hieman hankalaa ainakin perussuomalaisten edeltäjille eli SMP:n porukalle. Niinpä muistaakseni Philips järjesti isolla sanomalehti-ilmoituksella kilpailun, jossa pyydettiin keksimään uusi sana magnetofonin tilalle.

      Joku ehdotti nauhuria, ja se voitti kilpailun. Sitä vastustettiin pontevasti mm. Hesarin yleisönosastossa, kuten sen mielipidesivua tuolloin kutsuttiin. Argumenttina oli, että ri-päätteiset substantiivit olivat ihmisiä, eivät koneita tai laitteita: vaatturi, nahkuri, suutari.

      Pari päivää myöhemmin joku kyseli samalla osastolla, että entäs veturi ja viemäri? Keskustelu päättyi ja sana levisi nopeasti yleiseen käyttöön.

      • BASF chromdioxid

        Magnetofoni on magneettinauhalle ääntä tallentava ja sitä toistava (soittava) laite, uudemmalta suomenkieliseltä nimeltään nauhuri. Nauhan formaatilla ei ole asiaan merkitystä, nauha voi olla irtokeloilla tai kasettiin rakennettu.

        (Kasetti)nauhuria, jossa ei ole omaa päätevahvistinta, kutsutaan usein nimellä (kasetti)dekki.


      • BASF chromdioxid
        BASF chromdioxid kirjoitti:

        Magnetofoni on magneettinauhalle ääntä tallentava ja sitä toistava (soittava) laite, uudemmalta suomenkieliseltä nimeltään nauhuri. Nauhan formaatilla ei ole asiaan merkitystä, nauha voi olla irtokeloilla tai kasettiin rakennettu.

        (Kasetti)nauhuria, jossa ei ole omaa päätevahvistinta, kutsutaan usein nimellä (kasetti)dekki.

        Dekki-nimitystä käytetään siis muistakin nauhureista kuin kasetti-, ja myös levysoittimista olen kuullut käytettävän (dj-slangia?).


      • Aron-Auer

        "Argumenttina oli, että ri-päätteiset substantiivit olivat ihmisiä, eivät koneita tai laitteita: vaatturi, nahkuri, suutari."
        Joo ja mestari ja urkuri. Mutta kumma kyllä sorvari, porari ja hitsari ovatkin kuulemma väärin; pitäisi sanoa sorvaaja, poraaja ja hitsaaja. Älytöntä.


      • 17+4
        Aron-Auer kirjoitti:

        "Argumenttina oli, että ri-päätteiset substantiivit olivat ihmisiä, eivät koneita tai laitteita: vaatturi, nahkuri, suutari."
        Joo ja mestari ja urkuri. Mutta kumma kyllä sorvari, porari ja hitsari ovatkin kuulemma väärin; pitäisi sanoa sorvaaja, poraaja ja hitsaaja. Älytöntä.

        Mutta mestari ja mestaaja ovat molemmat oikein.


    • Arkikielessä ehti mankka yleistyä, ennen kuin uudissana nauhuri vakiintui. Vielä nykyäänkin sanotaan digiboksille nauhoitettavan, vaikka eipä siinä mitään nauhoja ole.

      • 9jjju

        Joskus kuulee käytettävän myös mankku-sanaa.


      • manki, robert

        Jotkut käyttävät jopa autosoittimesta, jossa ei ole kasettisoitinta (cc) eikä välttämättä myöskään levysoitinta (cd), nimitystä mankka.


    • Googlekääntäjä

      Vastauksista päätellen suurin osa vastaajista ei taaskaan tainnut edes ymmärtää kysymystä.

      Kyllä Google oppii sen kääntämän myös suomesta, kunhan sitä käännätetään tarpeeksi monta kertaa. Italia on huomattavasti yleisempi kieli kuin suomi. Kieliä ja sanoja on paljon, enkä ehdi niitä kaikkia aina ihan heti lisäämään. Muutama miljoona sanaa, ilmaisua, yhdyssanaa ja termiä ennen suomen magnetofonia. Odottakaa pari vuotta. Käsityötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe