Pelagiolaiset harhaopettajat

harhaoppeja

Pelagiolaisuus kielsi perisynnin. Ihmisellä on vapaa tahto ja luonnollinen kyky elää synnittömästi ja hän voi pelastua omin voimin tekemällä hyvää, kilvoittelemalla ja pysymällä hyvässä.

Alkukirkon harhaopit lyhyesti (kertaus)

Areiolaisuus
Kristus on ihminen, korkein luotu olento.

Diofysitismi (dío ~ kaksi, físis ~ luonto)
Monofysitismin kannattajien antama nimitys Kristuksen kahta luontoa kannattaville.

Donatismi
Ei yleistä pyhyyttä, vain oma lahko on pyhä.

Gnostilaisuus
On olemassa salainen pelastustieto, joka annettiin apostoleille.

Ikonoklasmi
Ikonien vastustaminen ja riistäminen.

Makedonioksen harhaoppi
Pyhä Henki ei ole Jumalan persoona, vaan Jumalan voima.

Monarkianismi
Poika ja Pyhä Henki alistettuina Isälle. Kristus ihminen, josta Jumala teki Jumalan.

Monofysitismi (mónos ~ yksi, físis ~ luonto)
Kristuksella on vain yksi luonto eli hänet nähdään joko ihmisenä tai Jumalana.

Monotelitismi (mónos ~ yksi, thélisis ~ tahto)
Kristuksella kaksi luontoa, mutta vain yksi jumalinhimillinen tahto.

Montanismi
Maailmanloppu lähellä.

Nestorialaisuus
Kristus on ihminen, jossa Jumala asuu.

43

229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmaan ihan hbyvä lista ja monikäyttöäinen myös herätysten torjuntaan.

Yhden asian kuitenkin sanon ihan rauhallisesti. Monien nimitysten syntyessä on ollut skismaa kahden vaikuttajan välillä ja enemmistön saavuttanut on määritellyt hävinneen harhaoppiseksi ja muotoillut itse määritteet hävinneen ajatuksista.

Joku sana vain Augustinuksen ja Pelagiuksen välien selvittelystä. Augustinus kadottavine perisynteineen voitti ja määritteli Pelagiuksen harhaoppiseksi parhaaksi katsomallaan tavalla. Nyt emme kukaan tiedä, mitä Pelagius oikeasti ajatteli.

Ehka kannattaa katsoa nykyistä skismaa, joka saa huipentumansa Tampereen hiippakunnassa, kun R Soramiehen harhaoppia eli raamatullisuutta tutkitaan. Siinä voi jokainen mitellä ymmärrystään Jumalan kasvoojen edessä.

• "Augustinus kadottavine perisynteineen voitti ja määritteli Pelagiuksen harhaoppiseksi parhaaksi katsomallaan tavalla. Nyt emme kukaan tiedä, mitä Pelagius oikeasti ajatteli."

Juuri näin. Ja tämä on sekä uskonnollisen että poliittisen kentän eräs suurimpia ongelmia: vastustaja demonisoidaan ja hänen mielipiteistään tehdään olkiukko jota sitten pieksetään. Olkiukko ei aina suurestikaan muistuta esikuvaansa eli alkuperäistä mielipidettä.

On myös oletusarvoista, että 300-luvun suuret kirkolliskokoukset, joissa pitkälti määritettiin kristinopin keskeiset kohdat (aloittajan ansiokas lista luultavasti hyvänä esimerkkinä), tekivät juuri oikeitä päätöksiä? Kristikuntahan ottaa nuo asiat suurelta osin aksiomaattisesti tosina.

• Pelko vai rohkeus

Näistä harhaopeista on historian saatossa ilmennyt edelleen kehiteltyjä oppeja.

Pelagiolaiset joita täällä edustaa mm. nimimerkki "vihne", kieltävät edelleen perisynnin, mutta he eivät enää opeta suoraan hyväntekemistä peastuksen tienä, vaan he pelastuvat tekemällä yhteistyötä Kristus-kaverin kanssa, niin että sen mikä heidän hyvyydestään puttuu sen Kristus täyttää.

Kuten tiedämme Jeesus ei käy kauppaa vanhurskaudellaan ihmisten kanssa, hän lahjoittaa täydellisen vanhurskautensa ARMOSTA, niille jotka ovat omasta hyvästään KOKONAAN tyhjentyneet.

Monelle pelastuminen jää sen taakse (ahdas portti), ettei heistä ole tullut kokonaan syntisiä, jotka tarvitsevat pelastuakseen kokonaisen Jumalan armon lahjaksi.

Meille ovat hyvit tuttuja sellaiset (toki rakkaat) ihmiset jotka elävät katumuksessa ja parannuksessa, mutta siivosyntisinä. Heille Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa on matkasauva, - kuten he itse sanovat. Siis sen mitä heidän omasta tienaamastaan vanhurskaudesta puuttuu, sen he kerjäävät katrumuksen kyyneliä vuodattaen Kristukselta.

Lahjaksi (ilman vastalahjaa) he eivät ota mitään. Siivosyntiset menevät Jeesuksen eteen lahja kourassaan, (= itku, suru, pelko, häpeä, syyllisyys, kyyneleet, katumus ja kerjuu).. He myös vaativat kaikilta muiltakin samat vastalahjat, jotta voisivat hyväksyä veljen taikka sisaren kristityksi ja Jumalan lapseksi. Kun he näkevät jonkun iloiten ylistävän Jumalaa hänen armostaan, kulkusia rumpuja ja symbaaleja soittamassa, he osoittavat tätä sormellaan ja sanoat, kuollutuskoinen omavanhurskas ja väärävänhurskas.
      _______

Meillä kristityllä on Jumalan antama lupa ja kehoitus ottaa HÄNELTÄ lahjana vastaan hänen täydellinen vanhurskautensa, iloiten ja ylistäen Jumalaa lahjasta.

Jumalan armosta käsin, vanhurskaana vapaana ja onnellisena Herrassa, ihmisessä alkaa kasvamaan Jumalan tarkoittama kasvu. Vastuu pelastuksen sanomasta laajenee omasta navasta, -koskemaan kaikkia ihmisiä maapallolla.

Itseensä käpertynyt, syyllinen, pelokas, häpeävä, itsesäälissä rypevä, muista ihmisistä erottautunut kristitty on voimaton todistamaan muille.

Hänen kasvonsa kertoo muille kaiken tarvittavan: "Tule sinäkin tähän häpeään ja tuskaan mukaan, - jossa minä elän."

• "Pelagiolaiset joita täällä edustaa mm. nimimerkki "vihne", kieltävät edelleen perisynnin"

Jollakin näyttää olevan varaa nuijia toisia harhaoppisten joukkoon. No, sitä se rakkaus teettää.

• murtuuko elon siteet

Miksiköhän tämä vapaa ja onnellinen kristikansa tarvii kymmenen litraa viinaa päätä kohden elääkseen vuoden tätä suunnatonta "lahjavanhurskauttaan" todeksi< !?

Mistähän APostolien kirjoittamasta tai Jeesuksen puhumasta saisimme tälle elämälle peilin?

• Me tiedämme
        murtuuko elon siteet kirjoitti:

Miksiköhän tämä vapaa ja onnellinen kristikansa tarvii kymmenen litraa viinaa päätä kohden elääkseen vuoden tätä suunnatonta "lahjavanhurskauttaan" todeksi< !?

Mistähän APostolien kirjoittamasta tai Jeesuksen puhumasta saisimme tälle elämälle peilin?

murtuuko elon siteet kirjoitti 13.8.2013 klo 08:22

Kysymyksiisi on yksi anoa vastas. Perisynti.

Siksi onkin aivan käsittämätöntä, että kukaan itseään uskovaksi tituleeraava ihminen puhuu perisynnittömästä ihmisestä!!

Perisynnin (geenivaurion) vuoksi kristikunta on vapaa vasta kun se pääsee pois nykyisestä kehostaan, ajallisen kuoleman kautta.

Room. 8:14-30
        Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"

Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin. Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä.

***) Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan - kuitenkin toivon varaan, koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
        eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.

Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?

Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.

Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.

Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
        Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut. Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa; mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.

• Me tiedämme kirjoitti:

murtuuko elon siteet kirjoitti 13.8.2013 klo 08:22

Kysymyksiisi on yksi anoa vastas. Perisynti.

Siksi onkin aivan käsittämätöntä, että kukaan itseään uskovaksi tituleeraava ihminen puhuu perisynnittömästä ihmisestä!!

Perisynnin (geenivaurion) vuoksi kristikunta on vapaa vasta kun se pääsee pois nykyisestä kehostaan, ajallisen kuoleman kautta.

Room. 8:14-30
        Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"

Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin. Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä.

***) Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan - kuitenkin toivon varaan, koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
        eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.

Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?

Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.

Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.

Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
        Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut. Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa; mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.

"Perisynnin (geenivaurion) vuoksi"

Väität siis (olet tehnyt niin useamman kerran) että perisynti on geneettinen ominaisuus. Väitteesi sisältää monia mielenkiintoisia näköaloja. Jos se nimittäin on totta, synnittömän ihmisen jalostaminen on pian totta.

Nykyisin kun ihmisen perimästä voidaan tarkkojen geenikarttojen avulla määrittää kohdat, joissa perinnöllisiä sairauksia aiheuttavat geenivirheet ovat, ei tällaisen perisyntigeenin eristäminen ole temppu eikä mikään.

Tosin ihan jossain aivojen sopukoissa elää kysymys, tiedätkö genetiikasta tarpeeksi voidaksesi puhua geenien ominaisuuksista yhtään mitään mutta oletetaan että pystyt.

Mitä olisit siis mieltä ihmisen perisyntigeenin etsimisestä ja poistamisesta?

• Minä olen TT Mikko Louhivuoren luokittelun mukaan puolipelagiolainen. En muista mitä se toinen puoli oli. Ehkä se oli väljähtynyttä esikoisuutta.

Sain aikanaan käydä perusteellisen keskustelun hänen kanssaan, josta olen syvästi kiitollinen. Hän oli ja varmaan on vieläkin kunnioittava keskustelukumppani ja opin häneltä paljon.

Kun tarpeeksi oli väännetty, niin hän paljasti minulle, että kadottavaa perisyntiä ei raamatusta löydy, mutta aihetodisteiden perusteella Augustinus muotoili asian voitettuaan kamppailun Pelagiusta vastaan. Sellainen perisyntikäsite on vanhalle aatamille mieluinen, koska siinä ei tarvitse koskaan ottaa päälleen koko syyllisyyttä, koska eeva söi omenan, niin siksi minäkin olen tälläinen.

Pyhä elämä on täydellistä utopiaa nykyuskovalle, joka tulkitaan lain vaatimuksiksi. Kuitenkin kaikessa raamatun kekeisessä sanomassa tuodaan julki Jeesuksen kaltaisuutta kristityn ihmisen elämässä. Jos sitä ei koskaan edes utopian tasolla julisteta, niin sitä ei saavuteta, vaikka se on uskovan luonnollinen olotila Jumalan edessa ja Jeesuksen kanssa eli Jeesuksessa Pyhähn Hengen voimassa.

• Uskomatonta heppelit

Väitätkö ettei teologian lisensiaatti ole löytänyt Raamatustaan kadottavaa peristyntiä?

Tämä kadottava perisynti on kuitenkin Raamatussa kiroitettu useita satoja kertoja.

Koko Raamattua ei tarvittaisi, taivas ja ikuinen elämä olisivat tätä päivää maan päällä, kukaan ei sairastasi koskaan eikä kuollisi koskaan, haudankaivajat ja pait jäisivät työttömiksi. Valtava Jumalan ylistys täyttäisi koko maapallon,Jumalan ei olisi tarvinnut syntyä ihmiseksi tähän kamalaan kärsimykseen.

Tässä muutamia esimerkkejä sellaisesta maailmasta jossa ei olisi peristyntiä.

Ei uskoisi ketään niin pimeäksi ettei perisyntiä näe jo omilla silmilläänkin.

• Uskomatonta heppelit kirjoitti:

Väitätkö ettei teologian lisensiaatti ole löytänyt Raamatustaan kadottavaa peristyntiä?

Tämä kadottava perisynti on kuitenkin Raamatussa kiroitettu useita satoja kertoja.

Koko Raamattua ei tarvittaisi, taivas ja ikuinen elämä olisivat tätä päivää maan päällä, kukaan ei sairastasi koskaan eikä kuollisi koskaan, haudankaivajat ja pait jäisivät työttömiksi. Valtava Jumalan ylistys täyttäisi koko maapallon,Jumalan ei olisi tarvinnut syntyä ihmiseksi tähän kamalaan kärsimykseen.

Tässä muutamia esimerkkejä sellaisesta maailmasta jossa ei olisi peristyntiä.

Ei uskoisi ketään niin pimeäksi ettei perisyntiä näe jo omilla silmilläänkin.

Minua alkaa oikeesti sapettamaan tämä vääristely. Kadottava perisynti Tunnustuskirjojen mukaan on sellainen, että tuomitsee kastamattomana kuolleen lapsen helvettiin.

Tätä vastaan olen taistellut ja taistelen vastakin. Perisynti on samanlainen mikä oli Aatamilla ja Eevalla. Siis kyky langeta vihollisen houkutukseen ja se tapahtuu uudestaan ja uudestaan samalla tavalla.

Pitäs viimeinkin uskoa, että Jumala ei ole luovuttanut ihmisen luomistehtävää perkeleen haltuun, koska se ei pysty tuottamaan muuta kuin rikkomaan , tappamaan ja varastamaan sitä mikä on Jumalan omaa.

• maan matkamies
        vihne kirjoitti:

Minua alkaa oikeesti sapettamaan tämä vääristely. Kadottava perisynti Tunnustuskirjojen mukaan on sellainen, että tuomitsee kastamattomana kuolleen lapsen helvettiin.

Tätä vastaan olen taistellut ja taistelen vastakin. Perisynti on samanlainen mikä oli Aatamilla ja Eevalla. Siis kyky langeta vihollisen houkutukseen ja se tapahtuu uudestaan ja uudestaan samalla tavalla.

Pitäs viimeinkin uskoa, että Jumala ei ole luovuttanut ihmisen luomistehtävää perkeleen haltuun, koska se ei pysty tuottamaan muuta kuin rikkomaan , tappamaan ja varastamaan sitä mikä on Jumalan omaa.

Vihne on oikeassa siinä, että oppikiistojen häviäjät ovat aina saaneet paholaisen viitan harteilleen, jopa aivan häviävän pienten tulkintaerojen perusteella jossain ei niin merkityksellisessä asiassa. Kristillisyys ei koostu tyhjistä sanoista, vaan sisäisen ihmisen elämästä Jumalan yhteydessä.

Perisynti ei kuitenkaan ole mikään merkityksetön. Jos jotakuta häiritsee se, ettei ko. termiä löydy Raamatusta, voidaan puhua synnistä, kuten Paavali tekee kuvatessaan ihmisen luontoa ja olemusta Adamin lankeemuksen jälkeen. Itse yhdyn avaajan kuvaukseen, jossa hän maalaa maailman ilman syntiä (perisynnitön maailma).

Raamattu puhuu yhdestä uskosta ja sanon omasta puolestani, että minulla on eri usko kuin synnin koko voiman kieltäjillä. Vieläpä niin, että synnin kieltäjät tunnistavat kyllä syntisyyttään, joka ei ole muuta kuin omien tekojensa korottamista armon saamiseksi. Siis uhrin ja lahjan tarjoamista Jumalalle nöyryyden kaapuun puetun ylpeyden kautta. Jotkut tulevat tuon ylpeyden avulla peräti synnittömiksi, ehkä joku kiusaus voi olla, mutta sitä ei mielletä synniksi ollenkaan.

Kulunut argumentti on näiltä synninkieltäjiltä, että me kristityt ulkoistamme syntimme. Jo Paavalin aikana oli tuo syytös keksitty, sen voi päätellä ja huomata Roomalaiskirjeen alkuluvuista todella selkeästi, jos tahtoo tutkia.

Synninkieltäjät tunnistavat karkeita syntejänsä ja vievät katumuksensa lahjaksi Jumalalle. Näin he saavat mielessään pelastuksen itsensä tähden ja synnin voima jää piiloon itsevanhurskauden peitteen alle, jossa Jeesusta käytetään oman hurskauden merkkinä. Näin ollen sanoisin teille synninkieltäjille, että te olette todella ne, jotka ulkoistatte todelliset syntinne. Nimittäin epäuskon, laiminlyönnit, epätoivon, vaivan ja ahdistuksen ilman uskoa.

• maan matkamies kirjoitti:

Vihne on oikeassa siinä, että oppikiistojen häviäjät ovat aina saaneet paholaisen viitan harteilleen, jopa aivan häviävän pienten tulkintaerojen perusteella jossain ei niin merkityksellisessä asiassa. Kristillisyys ei koostu tyhjistä sanoista, vaan sisäisen ihmisen elämästä Jumalan yhteydessä.

Perisynti ei kuitenkaan ole mikään merkityksetön. Jos jotakuta häiritsee se, ettei ko. termiä löydy Raamatusta, voidaan puhua synnistä, kuten Paavali tekee kuvatessaan ihmisen luontoa ja olemusta Adamin lankeemuksen jälkeen. Itse yhdyn avaajan kuvaukseen, jossa hän maalaa maailman ilman syntiä (perisynnitön maailma).

Raamattu puhuu yhdestä uskosta ja sanon omasta puolestani, että minulla on eri usko kuin synnin koko voiman kieltäjillä. Vieläpä niin, että synnin kieltäjät tunnistavat kyllä syntisyyttään, joka ei ole muuta kuin omien tekojensa korottamista armon saamiseksi. Siis uhrin ja lahjan tarjoamista Jumalalle nöyryyden kaapuun puetun ylpeyden kautta. Jotkut tulevat tuon ylpeyden avulla peräti synnittömiksi, ehkä joku kiusaus voi olla, mutta sitä ei mielletä synniksi ollenkaan.

Kulunut argumentti on näiltä synninkieltäjiltä, että me kristityt ulkoistamme syntimme. Jo Paavalin aikana oli tuo syytös keksitty, sen voi päätellä ja huomata Roomalaiskirjeen alkuluvuista todella selkeästi, jos tahtoo tutkia.

Synninkieltäjät tunnistavat karkeita syntejänsä ja vievät katumuksensa lahjaksi Jumalalle. Näin he saavat mielessään pelastuksen itsensä tähden ja synnin voima jää piiloon itsevanhurskauden peitteen alle, jossa Jeesusta käytetään oman hurskauden merkkinä. Näin ollen sanoisin teille synninkieltäjille, että te olette todella ne, jotka ulkoistatte todelliset syntinne. Nimittäin epäuskon, laiminlyönnit, epätoivon, vaivan ja ahdistuksen ilman uskoa.

Minä en koe hävinneeni yhtään mitään, vaikka harhaoppileiman olenkin saanut. Eikä mielestäni Pelagiuksestakaan kerrota, että hän olisi itseään ruoskien vetäytynyt autiolla saarelle itseään rankaisemaan. Jumala on jokaisen kanssa, joka ehyellä sydämellä on Hänelle antautunut.

Jeesus itki Jerusalemin takia, mutta ei se auttanut jerusalemilaisia, kun eivät edes tienneet tai ymmärtäneet hänen tuskaansa. Enemmistön mukana on niin mukava mennä myötävirtaan, mutta siinä voi olla karikoita edessä.

Ei yksikään, joka on edes aavistanut Jeesuksen kärsimystä, vähättele syntejään.

• Aukustiinus

• Jeesus on tie
        vihne kirjoitti:

Minä en koe hävinneeni yhtään mitään, vaikka harhaoppileiman olenkin saanut. Eikä mielestäni Pelagiuksestakaan kerrota, että hän olisi itseään ruoskien vetäytynyt autiolla saarelle itseään rankaisemaan. Jumala on jokaisen kanssa, joka ehyellä sydämellä on Hänelle antautunut.

Jeesus itki Jerusalemin takia, mutta ei se auttanut jerusalemilaisia, kun eivät edes tienneet tai ymmärtäneet hänen tuskaansa. Enemmistön mukana on niin mukava mennä myötävirtaan, mutta siinä voi olla karikoita edessä.

Ei yksikään, joka on edes aavistanut Jeesuksen kärsimystä, vähättele syntejään.

Noo ei se nyt ihan harhaoppia ole, Kristuksen vanhurskaus on kuitenkin otettava vastaan armosta ja kokonaisena, eikä siihen saa minkäänlaisia omia töitä laittaa.

Mutta sellainen sokeus, jossa kielletään ihmisen tuhoutunut geneettinen perimä, joka kaikessa vastustaa JUmalan tahtoa henkeen ja vereen asti on kyllä täysin käsittämätöntä, joka vähänkään seuraa ihmisten elämää maapallolla ei voi olla tätä tuhottua geeniperimää havaitsematta. Ihminen on pahin peto maapallolla, se ei ole sattumaa, vaan käyttäytyminen johtuu perisynnistä.

En ollenkaan usko vihneen vähättelevän syntejään, pois se meistä, siitä ei ole kysymys. Ongelma on siinä että synti ei tule ihmiseen hänen tekojensa kautta, kuten vihne uskoo, vaan teot tulevat synnin kautta, siis tuhoutuneen geenipermän seurauksena, jota kutsutaan tutummin synniksi joka meissä asuu.

Jos odottaa sellaista hetkeä jolloin voi antautua Jumalalle EHYELLÄ AYDÄMELLÄ, niin ikävä kyllä kadotus on edessä. Ehyttä ihmistä ei ole! :-)

• Jeesus on tie kirjoitti:

Noo ei se nyt ihan harhaoppia ole, Kristuksen vanhurskaus on kuitenkin otettava vastaan armosta ja kokonaisena, eikä siihen saa minkäänlaisia omia töitä laittaa.

Mutta sellainen sokeus, jossa kielletään ihmisen tuhoutunut geneettinen perimä, joka kaikessa vastustaa JUmalan tahtoa henkeen ja vereen asti on kyllä täysin käsittämätöntä, joka vähänkään seuraa ihmisten elämää maapallolla ei voi olla tätä tuhottua geeniperimää havaitsematta. Ihminen on pahin peto maapallolla, se ei ole sattumaa, vaan käyttäytyminen johtuu perisynnistä.

En ollenkaan usko vihneen vähättelevän syntejään, pois se meistä, siitä ei ole kysymys. Ongelma on siinä että synti ei tule ihmiseen hänen tekojensa kautta, kuten vihne uskoo, vaan teot tulevat synnin kautta, siis tuhoutuneen geenipermän seurauksena, jota kutsutaan tutummin synniksi joka meissä asuu.

Jos odottaa sellaista hetkeä jolloin voi antautua Jumalalle EHYELLÄ AYDÄMELLÄ, niin ikävä kyllä kadotus on edessä. Ehyttä ihmistä ei ole! :-)

Kristus m inussa kirkkauden toivo? Jos Hän ei ole ehyt, emnmekä sitä asiaa tunnusta toisissamme, teemme pahan erotuksen ja siinä alkaa toimia: M illä mitalla te mittaatt sillä mitalla teille jälleen mitataan. Minä en tyydy vbähmpään eikä kukaan voi ottaa sitä minulta pois!

• Teu.
        maan matkamies kirjoitti:

" maan matkamies "
        PERISYNTI .. EDELLEEN SUERAKUNTAMME OPETTAVAT.. ETTÄ AADAMIN
        Langeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisela tavalla ,
        syntryvät synnissä , so. ilman jumalanpelkoa , ilman luottamusta JUMALAAN
        sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä ALKUSAIRAUS ja perisynti on
        todella synti , joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankkaikkisen kuoleman niille ,jotka eivät Kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan .
        Seurakuntamme tuomitsevat Plegiolaiset ja muut , jotka väittävät ettei perisynti
        ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja Hänen hyville teoilleen kuuluvaa
        arvoa katsovat ihmisen voivan tulla , omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan
        EDESSÄ.

PERISYNTIOPIN KESKEISYYS.

Monien harhaoppien syynä on se , ettei tunneta oppia ihmisen perisyyllisyydestä ja perituremeluksesta . Raamattu ja sen kirkas näkemys ihmisen turmeltuneisuudesta
        ja salatusta vihasta Jumalaa kohtaan ei saa sijaaa harhaopettajien julistuksessa .

Heidän ihmiskuvansa on positiivinen. Tästä on seurauksena , että puhtaan evankeliumin ääni häviää. Tälläisessa lain uskonnossa ihminen paranteklee
        asemaansa Jumalan edessä ja muuttaa itseään sopivammaksi ottamaan Juma-
        lan armoa vastaan . Se joka KIELTÄÄ PERISYNTIOPIN , KIELTÄÄ SAMALLA RAAMATUN SELKEÄN OPIN SIITÄ , ETTÄ IHMINEN PELASTUU YKSIN ARMOSTA USKON KAUTTA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN ..

• 1+2on todella3

Kuinkahan korkea teolokinen hattu pitää ihmisen päähän asettaa ennekuin hän kykenee yhtä hulluihin päätelmiin kuin nämä perisyntipäättelijät, eli esm tuon, että vauva kuolleena syntyessään on vailla Jumalan taivasta !!??

Tällaisia Louhivuoria on mailma pullollaan, joilla on kuution kokoinen päänuppi kaikesta inhimillisestä tiedoksi sanotusta mutta ei hitustakaan Apostolista viisautta eikä ymmärrystä.

Eli siis täysin hengellisesti kuolleita tai ei kuolleitakaan, vaan syntymättömiä.

Ihminenhän voi opiskella Raamatun asioita ylimmille rappusille, pääsemättä koskaan sisälle siihen.

mutta vihneellä on silmät melko suurella, sen huomaa heti parista lauseesta.

• Minä en kirjoita riidanhalusta näille palstoille, vaan haluaisin Jeesuksen rukouksen toteutumista. Jos me jumitumme vaikkapa kasteasiassa siihen, että vain se on oikea, jonka itse tunnustamme ja se toinen on pilkan alainen, tiedämme ettei koskaan saavuteta Jeesuksen tahtoa. Jos se ei tapahdu ihmisten välillä, niin epäiluyttää tapahtuuko se kenenkään sisimmässäkään. Meitä ei pelasta oikeassa oleminen eikä mitkään dokmit. Siksi meidän tulisi vakavasti ajatella, että on jotain vielä löydettävissä. Ei riitä vanhan ruudin lisääminen, koska se ei ole tuonut rauhaa kristikuntaan vaan veljet kääntävät aseet toisiaan vastaan ja avaavat avoimen selkäpuolensa vihollisen hyökkäyksille.

• sopasta soppaan

No kyllä se sillä tavalla on, että Apostolien keskinäisyys ei perustunut tabujen aiheiden välttelemisiin , vaan heillä oli sama mieli ja sama Henki joka oli kotoisin samasta lähteestä.

Enkä näe että mikään muu voi edelleenkään olla yhdistävä side kuin rakkaus totuuteen, ja siihen rakkauteen tulee siältyä kaikenlaisten ja nimisten juurien repimishalu joka ei ole Jumalan puusta kasvanutta.

Siinä mielessä en näe ns. yhteiskristillisyyttä minään muuna kuin inhimillisenä kosmeettisena rakkautena jossa ei sitä todella ole.

Apostolit eivät riidelleet tieten tahtoen kenekään kanssa, mutta eivät myöskään myyskenneelt totuutta hernesopasta ei edes lohisopasta.

• Osallistuminen yhteiskristillisiin tilaisuuksiin voisi avata jotakin.
      Kun luterilainen ja helluntailainen kohtaavat, niin tulee esille sama kysymys, jonka Nikodemos teki: Miten voi vanhana saada lapsikasteen?

Jos kerran uskovien kaste on ihmisen omaa tekoa, niin sellainen on sitten kadotettu. Toinen puoli sanoo, että vasta uskova voidaan kastaa. Kun lapselta ei voida kysyä tai hän ei osaa vastata mihin uskoon hänet kastetaan, niin se ei voi olla pätevä. Kun sitten näissä linnakkeissa jäpitetään, niin tehdään suurta syntiä vähättelemällä toisen ihmisen uskoa, vaikka se kummallakin on lahjaa Jumalalta.

• teu.

Ei se klysymys ollut niin . vAAN NIKO KYSYI KUINKA VOI VANHA MENNÄ
        ÄITINSÄ KOHTUUN , JA SYNTYÄ UUDELLEEN . SIIS UUDESTUSYNTYMINEN

Kysymys ei ollut ettei lapsi voinut , vastata , mihin mihin uskoon hänet kastetaan
        koska koska hän ei vielä puhu , nyt tulee Jumalan vastaus , Hän on lapsen usko.
        ja Usko on Jeesuksen usko .

On aivan sama mitä toiset ihmiset ajatteleer , jos ei se ole Jeesuiksen usko sillä
        toisin ajattelijat menevä't kadotukseen .. eikö niin ..

• Vihne ja MikkoL tunnustivat perisynnin turmeluksen mutta eivät syyllisyyttä.

Perisyyllisyys on kuitenkin sanottu täysin selvästi ja yksiselitteisesti Raamatussa.

Room. 5:18-19:
      Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.

Ylläesitetty raamatunkohta on tottakai luonnollisesta ihmisestä epäreilu ja väärin. Meidän on kuitenkin pitäydyttävä Raamatun oppiin, että Jumala kerta kaikkiaan tuomarina, ylimmän tuomarinvaltansa nojalla, rankaisee Aadamin lisäksi myös Aadamin jälkeläisiä siitä rikkomuksesta, että tämä on loukannut hänen jumalallista majesteettiaan. Se tosiasia, että Jumala lukee kaikille ihmisille syyksi Aadamin synnin, kuuluu niihin asioihin, joista meillä on Raamatun selvä todistus ja joita vastaan argumentoiminen on turhaa, mieletöntä ja jumalatonta.

Jumalan vanhurskautta ei saa mitata inhimillisen mittapuun mukaan.

• Me saamme myös tutkia vähän laajemmin raamattua ja soveltaa sitä ihmisen elämään.
      Lapsella ei ole syyllisyyttä eikä häpeäntunnetta syntymälahjana. Hän kuitenkin oppii ja omaksuu ne molemmat vaikka kukaan ei opettaisi, kun vihollisen vaikutukset tuhoavat viattomuuden.

Minua ihmetyttää, mikä "synninrakkaus" kaikissa kritityissä on? Miksi ei koroteta Kristusta, joka on tullut särkemään kaikki perkeleen työt. Synninvallasta puhuva pysyy synninvallassa, kun kerran tunnustaa sen voiman suuremmaksi!

• maan matkamies

Koko uskossa on kysymys juuri siitä, että Kristus on suurempi kuin synti, kuolema, perkkele ja oma liha. Mutta mitään Kristusta ei ole sillä, ken ei tunne kuinka suuri synnin valta on ihmisessä. Se on niin suuri, että se syöksee jokaisen ihmisen kaikista ominaisuuksista huolimatta ja niistä riippumatta kadotukseen. Jos tätä totuutta ei ole kohdannut, ei ole myöskään kohdannut Kristusta, joka on, todella on, suurempi. Silloin ihmisellä on itsessään jeesus, jota hän käyttää luonnollisen siveyden saavuttamiseksi.

• Näin se on
        maan matkamies kirjoitti:

Koko uskossa on kysymys juuri siitä, että Kristus on suurempi kuin synti, kuolema, perkkele ja oma liha. Mutta mitään Kristusta ei ole sillä, ken ei tunne kuinka suuri synnin valta on ihmisessä. Se on niin suuri, että se syöksee jokaisen ihmisen kaikista ominaisuuksista huolimatta ja niistä riippumatta kadotukseen. Jos tätä totuutta ei ole kohdannut, ei ole myöskään kohdannut Kristusta, joka on, todella on, suurempi. Silloin ihmisellä on itsessään jeesus, jota hän käyttää luonnollisen siveyden saavuttamiseksi.

Tämä sovituksen salaisuus on suuri, mutta näin se on matkamies.

Ylpeys estää monia kulkemasta ahtaan portin kautta sisälle elämään.
        Ylpeys estää tunnustamasta omaa (syntiä) mahdottomuuttaan Jumalan edessä.
        Ylpeys estää ottamasta Jumalan armoa vastaan armosta Jumalan lahjana.
        Ylpeys estää näkemästä lepytetyn Jumalan kasvoja Kristuksen kasvoissa.
        Ylpeys panee ihmisen etsimään itsestään vastalahjaa keinoja kaihtamatta.
        Ylpeys käyttää usein hyväkseen tässä väärin tulkittua pyhitysoppia.
        Ylpeydellä on pitkät luettelot onnistumisistaan elämän tiellä.
        Ylpeydellä on paljon hyviä tekoja omasta mielestään, kunpa muutkin huomaisivat.

Nöyryys katsoo alaviistoon, lyö rintaansa ja sanoo Jumala armahda minua syntistä.

• Myös lapset ovat ihmisiä, joten heillekin on periaatteessa kadotustuomio julistettu, mikä tarkoittaa perisyyllisyyttä. Lapsikaan ei ole Raamatun mukaan viaton vaikka kuinka epäreilua se olisi meidän mielestämme. Häpeän tai syyllisyyden tunteen puuttuminen ei merkitse mitään. Puuttuuhan se useimmilta aikuisiltakin. Tästä Roomalaiskirjeen paikasta Room. 5:18-19 ei pääse kukaan yli kompastumatta Jumalan mittanuoraan.

Ainakin uskovien vanhempien lapset kuitenkin pelastuvat uskon kautta. Ne kuolleen uskon eli valheuskon tunnustajat, jotka ajattelevat että usko sijaitsee ymmärryksessä ja että uskon syntyminen on oman tietoisen vapaan ratkaisun asia, eivät tätä asiaa ikinä käsitä.

Elävä usko on olotila, joka sijaitsee hengellisessä sydämessä, ja sellainen on varmasti myös lapsilla. Pieni lapsihan luottaa kaikkiin elävin olentoihin, mikseipä myös Taivaalliseen Isään.

Tästäkään asiasta on turha nostaa riitaa. Henki kirkastaa nämä asiat tai sitten ei.

Korotetaan vain enemmän Kristusta, synnin vallan voittajaa. Täällä on puhuttu paljon synnistä. Kristinoppiin kuuluu paljon muutakin - esimerkiksi iloista Jeesuksen Kristuksen odottamista.

• omat tikapuut

Augustinusta ja hänen opetuksiaan kyseinen blogin pitäjä ei tuntenut ollenkaan.

Austinus samoin kuin muutkin tunnetut opettajat, Herramme ja Vapahtajamme Jeesus ja Apostolit sekä 1500 luvulla Martti Luhther, hehän ovat valvoneet itseään säästämättä sitä, että JUmalan sana joka on kirjoitettuna Raamatussa luetaan oikein ja ymmärretään oikein.

Kukaan kirkkoisistä ei ole opettanut predestinaatiota, se on täysin väärää tulkintaa.
        Jumala on Jeesuksessa Kristuksessa järjestänyt pelastuksen kaikille ketään pois sulkematta. Valitettavasti vain harvat tarttuvat tähän pelastusköyteen. Syitä on miljoonittain, miksi Jeesusta ei tarvita.

Kaikille näille syille yhteistä on, että ihminen itse tietää kaikista parhaiten kuinka hän pelastuu, siihen ei Jeesuksia eikä Jumalan sanoja silloin tarvita.

Kun Jeesus sanoo, ellet sinä syö minun ruumistani ja juo minun vertani, niin sinussa ei ole elämää. Syntinen vastaa, haista paska ja mene muualle höpöttämään. Kuinka ollakaan, saman mäntin tonen suupieli huutaa, minä uskon Jeesukseen, minä uskon Jeesukseen, älkää tulko fariseukset minun lähelleni.

• omat tikapuut kirjoitti:

Augustinusta ja hänen opetuksiaan kyseinen blogin pitäjä ei tuntenut ollenkaan.

Austinus samoin kuin muutkin tunnetut opettajat, Herramme ja Vapahtajamme Jeesus ja Apostolit sekä 1500 luvulla Martti Luhther, hehän ovat valvoneet itseään säästämättä sitä, että JUmalan sana joka on kirjoitettuna Raamatussa luetaan oikein ja ymmärretään oikein.

Kukaan kirkkoisistä ei ole opettanut predestinaatiota, se on täysin väärää tulkintaa.
        Jumala on Jeesuksessa Kristuksessa järjestänyt pelastuksen kaikille ketään pois sulkematta. Valitettavasti vain harvat tarttuvat tähän pelastusköyteen. Syitä on miljoonittain, miksi Jeesusta ei tarvita.

Kaikille näille syille yhteistä on, että ihminen itse tietää kaikista parhaiten kuinka hän pelastuu, siihen ei Jeesuksia eikä Jumalan sanoja silloin tarvita.

Kun Jeesus sanoo, ellet sinä syö minun ruumistani ja juo minun vertani, niin sinussa ei ole elämää. Syntinen vastaa, haista paska ja mene muualle höpöttämään. Kuinka ollakaan, saman mäntin tonen suupieli huutaa, minä uskon Jeesukseen, minä uskon Jeesukseen, älkää tulko fariseukset minun lähelleni.

"Kukaan kirkkoisistä ei ole opettanut predestinaatiota, se on täysin väärää tulkintaa. "

Ehkä niin, mutta Jumalan kaikkivaltiudesta seuraa väistämättä predestinaatio. Sitä yritetään kiertää ja kaartaa ja selittää pois, muttei se mihinkään häviä.

• Onpa äpäräl otsaa?
        exhellari86 kirjoitti:

"Kukaan kirkkoisistä ei ole opettanut predestinaatiota, se on täysin väärää tulkintaa. "

Ehkä niin, mutta Jumalan kaikkivaltiudesta seuraa väistämättä predestinaatio. Sitä yritetään kiertää ja kaartaa ja selittää pois, muttei se mihinkään häviä.

emeritushellari, oletko sinä elävässä uskossa Jeesukseen Kristukseen ja tunnustat hänet Herraksesi ja Raamatun jokaisen sanan totuudeksi?

Ellei näin ole, niin olet väärä mies neuvomaan mitään Kristuksessa eläville.
        Epäusko erottaa sinut kuin seinä, kaikesta, mitä Raamatussa lukee. Siksi et
        ymmärrä sanaakaan Raamatun teksteistä.

Mikä pahinta sinä luulet ymmärtäväsi ja kieltäydyt kuuntelemastya niitä jotka tuon kirjan sisällön ymmärtävät. Kieltäydyt antamasta suuta jumalan vitsalle joka sinua kurittaa.

Eihän Raamattua sillä tavalla lueta kuin tämän ajan oppikirjoja. Ilman asuaa Pyhää Henkeä Raamatusta ei avaudu yksikään lause.

Ylpeytesi tukkii tiesi taivaaseen. Kun Jumalan sanan rautaisen ruoskan pitäisi
        tutkia ja lopuksi ruoskia sinut verille asti, niin sinä huudat sinun (puukotuksesi) tähden varta vuotavalle Kristukselle, - "haas, tule lyömään jos tohdit".!

Hepr. 12:3-11
        Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.

Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan, ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille:
        "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee; sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."

Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?

Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme;
        emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
        Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, ...
        _________
        ***) ... että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
        ________

Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, ...

***) ... mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.

• Onpa äpäräl otsaa? kirjoitti:

emeritushellari, oletko sinä elävässä uskossa Jeesukseen Kristukseen ja tunnustat hänet Herraksesi ja Raamatun jokaisen sanan totuudeksi?

Ellei näin ole, niin olet väärä mies neuvomaan mitään Kristuksessa eläville.
        Epäusko erottaa sinut kuin seinä, kaikesta, mitä Raamatussa lukee. Siksi et
        ymmärrä sanaakaan Raamatun teksteistä.

Mikä pahinta sinä luulet ymmärtäväsi ja kieltäydyt kuuntelemastya niitä jotka tuon kirjan sisällön ymmärtävät. Kieltäydyt antamasta suuta jumalan vitsalle joka sinua kurittaa.

Eihän Raamattua sillä tavalla lueta kuin tämän ajan oppikirjoja. Ilman asuaa Pyhää Henkeä Raamatusta ei avaudu yksikään lause.

Ylpeytesi tukkii tiesi taivaaseen. Kun Jumalan sanan rautaisen ruoskan pitäisi
        tutkia ja lopuksi ruoskia sinut verille asti, niin sinä huudat sinun (puukotuksesi) tähden varta vuotavalle Kristukselle, - "haas, tule lyömään jos tohdit".!

Hepr. 12:3-11
        Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.

Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan, ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille:
        "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee; sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."

Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?

Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme;
        emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
        Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, ...
        _________
        ***) ... että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
        ________

Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, ...

***) ... mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.

"emeritushellari, oletko sinä elävässä uskossa Jeesukseen Kristukseen ja tunnustat hänet Herraksesi ja Raamatun jokaisen sanan totuudeksi?"

En.

Tässä on taas esimerkki asiallisesta aloituksesta/kommentista, johon saan vaastaukseksi vain haukkumista, mutta en minkäänlaista kommenttia itse asiaan.

Et kysynyt minulta perusteluja ajatukselleni, etkä esittänyt omiasi.

"Kieltäydyt antamasta suuta jumalan vitsalle joka sinua kurittaa."

Minun vitsani nyt kurittaa sinua mutta sitä et ota vastaan.

"Ilman asuaa Pyhää Henkeä Raamatusta ei avaudu yksikään lause."

Tuon saman väitteen taakse pakenee suunnilleen koko kristikunta. Ehkä vähän eri sanoin, mutta samaa tarkoittaen.

Siis vielä kerran, tuleeko niitä asiapitoisia kommentteja vai ei?

• keppiä siitä tulee
        exhellari86 kirjoitti:

"emeritushellari, oletko sinä elävässä uskossa Jeesukseen Kristukseen ja tunnustat hänet Herraksesi ja Raamatun jokaisen sanan totuudeksi?"

En.

Tässä on taas esimerkki asiallisesta aloituksesta/kommentista, johon saan vaastaukseksi vain haukkumista, mutta en minkäänlaista kommenttia itse asiaan.

Et kysynyt minulta perusteluja ajatukselleni, etkä esittänyt omiasi.

"Kieltäydyt antamasta suuta jumalan vitsalle joka sinua kurittaa."

Minun vitsani nyt kurittaa sinua mutta sitä et ota vastaan.

"Ilman asuaa Pyhää Henkeä Raamatusta ei avaudu yksikään lause."

Tuon saman väitteen taakse pakenee suunnilleen koko kristikunta. Ehkä vähän eri sanoin, mutta samaa tarkoittaen.

Siis vielä kerran, tuleeko niitä asiapitoisia kommentteja vai ei?

Mitä sinä tulet ketään neuvomaan sellaisissa asioissa joista et tiedä mitään, joissa neuvomasi ihmiset ovat kokeneita asiantuntijoita.

• keppiä siitä tulee kirjoitti:

Mitä sinä tulet ketään neuvomaan sellaisissa asioissa joista et tiedä mitään, joissa neuvomasi ihmiset ovat kokeneita asiantuntijoita.

"Mitä sinä tulet ketään neuvomaan sellaisissa asioissa joista et tiedä mitään, joissa neuvomasi ihmiset ovat kokeneita asiantuntijoita."

Niin, olen pyytänyt kommenttia juuri näiltä asiantuntijoilta. Mutta asiallisten kommenttien sijasta saa vain epäasallisuutta. Syntyy sellainen käsitys että näiden nkiin kutsuttujen asiantuntemus taitaa olla heikoissa kantimissa kun itse asiaan ei pystytä kommentoimaan mitään.

• ihmeinen
        keppiä siitä tulee kirjoitti:

Sydänten salat tulevat julki siin', mitä ihminen suustaan ulos päästää... Sydämenuskovan ihmisen puhe ei ole tuollaista

Matt. 15:11

Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos."

• ihmeinen
        ihmeinen kirjoitti:

Sydänten salat tulevat julki siin', mitä ihminen suustaan ulos päästää... Sydämenuskovan ihmisen puhe ei ole tuollaista

Matt. 15:11

Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos."

Tää edellinen oli keppimiehelle

• Tee parannus
        ihmeinen kirjoitti:

Tää edellinen oli keppimiehelle

Sydämestään uskova ei tuomitse Raamatun mukaista parannussaarnaa. Äp'ärät rääkkyvät, kuten Lestadius saarnassaan toteaa.

Oikeassa olet, ei ole rautainen ruoska saanut sinuakaan kurittaa ja kasvattaa lapseksi Jumalalle. Tee siis parannus ja usko evankeliumi.

• Tee parannus kirjoitti:

Sydämestään uskova ei tuomitse Raamatun mukaista parannussaarnaa. Äp'ärät rääkkyvät, kuten Lestadius saarnassaan toteaa.

Oikeassa olet, ei ole rautainen ruoska saanut sinuakaan kurittaa ja kasvattaa lapseksi Jumalalle. Tee siis parannus ja usko evankeliumi.

"Sydämestään uskova ei tuomitse Raamatun mukaista parannussaarnaa."

Nyt olet varmaan käsittänyt väärin, hyvä että asia tuli esille. Se mitä pyysin oli kommentti eikä parannussaarna.

"Äp'ärät rääkkyvät, kuten Lestadius saarnassaan toteaa."

Ystävä hyvä, yhdennäköisyyteni isäni kanssa on sen verran ilmeinen, että sinunkin kaltaisesi ilmeisen rajallisella mielikuvituksella varustettu henkilö ei voisi olla huomaamatta yhdennäköisyyttä.

Kaikki kunnia silti oppi-isäsi värikkäille ilmauksille. Itse olet varmaan aviolapsi, oletan. Muuten et ehkä käyttäisi tuollaisia nimityksiä lähimmäisistäsi.

Mitä varsinaisen asiaan tulee, siihen et ole osannut kommentoida, mihin olen hyvin pettynyt. Sinähän olet kyllä muistanut mainostaa ylivertaista viisauttasi, mutta helmiähän ei pidä heitellä sioille, eikös se ollut niin?

• su***

xehellari86.
      Tämä sinua äpäräksi haukkuva kannibali on tää heleve.tin hevosmies. Pidän itseäni jotenkin tolkussa olevana, mutta tämä helve.tinkauppias on aivan tolkuton uskossaan.

Hänen tyyppiset lukevat raamattua kuin ylen syöjät, jotka oksentavat liiat syöntisä ulos.
      Heidän saarnansa ovat sitä uskon oksennusta. Ahmivat kaiken mitä on kirjoitettu raamatussa. Uskon humalassaan yrjöävät liialliset pahoinvointinsa toisten syliin.

• väistelööt ruoskaa

Kuten raamattu todistaa, jokainen joka ei ota vastaan Herran kuritusta on (hengellinen) äpärä.

Savon ukko ja emeritushellari ovat kumpikin käärmeen siemenestä syntyneitä äp'äriä, he eivät ota vastaan Herran kuritusta, vaan asettuvat Jumalan yläpuolelle arvostelemaan Jumalan sanaa, - joka ei äpärille tietenkään sovi ollenkaan.

Hyökkäämällä selvää JUmalan sanaa vastaan, te kartutatte sitä kuormaa joka painaa kadotukseen. Sääli ihmisparkoja

Hepr. 12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa;

Hepr. 12:7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
        Hepr. 12:8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.

• väistelööt ruoskaa kirjoitti:

Kuten raamattu todistaa, jokainen joka ei ota vastaan Herran kuritusta on (hengellinen) äpärä.

Savon ukko ja emeritushellari ovat kumpikin käärmeen siemenestä syntyneitä äp'äriä, he eivät ota vastaan Herran kuritusta, vaan asettuvat Jumalan yläpuolelle arvostelemaan Jumalan sanaa, - joka ei äpärille tietenkään sovi ollenkaan.

Hyökkäämällä selvää JUmalan sanaa vastaan, te kartutatte sitä kuormaa joka painaa kadotukseen. Sääli ihmisparkoja

Hepr. 12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa;

Hepr. 12:7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
        Hepr. 12:8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.

"Hepr. 12:8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia."

Ilokseni voin kertoa, että olen tullut siitä aikanaan osalliseksi - mutta en enää. Onko siis syntyperäni muuttunut yhtäkkiä?

Ottamalla itsellesi tuon kurittajan roolin, nostat itsesi temppelin harjalle, kuten vanha helluntailainen sanonta kuuluu. Kun sinua sitten moititaan siitä, olet niin vainottu, niin pilkattu, niin ylenkatsottu, kärsit niin mahdottomasti Kristuksen nimen tähden... nyyh näitä itsesäälin krokotiilinkyyneliä...

Ja pask'an marjat - jos saat vastatuulta, se on oman pahan luontosi ja typeryytesi takia, ei minkään Jeesuksen nimen takia.

• teu,

"su"
        Noista äpärä nimityksistä pitäisi kohta päästä , Maallisen järjen mukaan
        ihmisen Poikakin oli sellainen , samoin LLL:n ja Britta kaisan esikoinen
        periaatteessa , tosin hän vei nuorikkonsa vihille noin heti kun Briitta -
        kaisa ilmaantui pappilaan , Mutta jos säntillisesti tutkitaan RAKKAUDEN
        lakia jonka Jeesus asetti se peitti kaikki kuprut , jola Lait..

• Laki on kurittaja
        exhellari86 kirjoitti:

"Hepr. 12:8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia."

Ilokseni voin kertoa, että olen tullut siitä aikanaan osalliseksi - mutta en enää. Onko siis syntyperäni muuttunut yhtäkkiä?

Ottamalla itsellesi tuon kurittajan roolin, nostat itsesi temppelin harjalle, kuten vanha helluntailainen sanonta kuuluu. Kun sinua sitten moititaan siitä, olet niin vainottu, niin pilkattu, niin ylenkatsottu, kärsit niin mahdottomasti Kristuksen nimen tähden... nyyh näitä itsesäälin krokotiilinkyyneliä...

Ja pask'an marjat - jos saat vastatuulta, se on oman pahan luontosi ja typeryytesi takia, ei minkään Jeesuksen nimen takia.

Luetko emeritushellari lainkaan viestejäni?

Luuletko ihan oikeasti kykeneväsi lukemaan ajatukseni paremmin kuin minä itse?

Vai onko niin ette haluakkaan kuunnella?

- 1. Minulla ei ole mitään roolia tässä. -
        Kokeileppa lukea tuo 5 sanaa sisältävä lause!?
        Ellet ymmärrä näitä viittä sanaa oikein, niin sinun on turha jatkaa.
        Minä kuitenkin jatkan, koska tiedän että on niitä jotka ymmärtävät:

2. Jumalan sana Pyhässä Raamatussa on tuo kurittaja.
        3. Jotta Jumalan sana voi kurittaa, niin oman tunnon pitää olla herännyt.
        4. Jos omatunto nukkuu, niin siihen on olemassa syy miksi se nukkuu.
        5. Kun omatunto on herännyt, niin ihminen tiedostaa tuosta JUmalan sanasta, että hänen omat ajatuksensa, omat mielipiteensä, omat tunteensa ja omat halunsa, kaikki nämä ovat jyrkässä ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.

6. Hengellisesti kuolleelle ihmiselle Jumalan sana on väärin ja omat ajatukset ovat oikein.

7. Hengellisesti elävälle Jumalan sana on oikein, ja omat ajatukset ovat väärin.

8. Kaikki mikä ihmisessä on Jumalan sanaa vastaan, on syntiä.
        9. Hengellisesti kuollut rakastaa kaikkea sitä mikä on Jumalan sanaa vastaan.
        10. Koska hän rakastaa kaikkea sitä, minkä Jumalan sana syniksi osoittaa, hän torjuu pois Jumalan sanan.

- Jumalan sanan (10 käskyä) pois torjumiseen löytyy tuhansia erilaisia konsteja.
        - Niistä konsteista olemme täällä lukeneet joka päivä hyviä esimerkkejä.
        - Näihin konsteihin turvautuneet ovat torjuneet Herran kurituksen, kukin omalla yksilöllisellä tavallaan.

• Laki on kurittaja kirjoitti:

Luetko emeritushellari lainkaan viestejäni?

Luuletko ihan oikeasti kykeneväsi lukemaan ajatukseni paremmin kuin minä itse?

Vai onko niin ette haluakkaan kuunnella?

- 1. Minulla ei ole mitään roolia tässä. -
        Kokeileppa lukea tuo 5 sanaa sisältävä lause!?
        Ellet ymmärrä näitä viittä sanaa oikein, niin sinun on turha jatkaa.
        Minä kuitenkin jatkan, koska tiedän että on niitä jotka ymmärtävät:

2. Jumalan sana Pyhässä Raamatussa on tuo kurittaja.
        3. Jotta Jumalan sana voi kurittaa, niin oman tunnon pitää olla herännyt.
        4. Jos omatunto nukkuu, niin siihen on olemassa syy miksi se nukkuu.
        5. Kun omatunto on herännyt, niin ihminen tiedostaa tuosta JUmalan sanasta, että hänen omat ajatuksensa, omat mielipiteensä, omat tunteensa ja omat halunsa, kaikki nämä ovat jyrkässä ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.

6. Hengellisesti kuolleelle ihmiselle Jumalan sana on väärin ja omat ajatukset ovat oikein.

7. Hengellisesti elävälle Jumalan sana on oikein, ja omat ajatukset ovat väärin.

8. Kaikki mikä ihmisessä on Jumalan sanaa vastaan, on syntiä.
        9. Hengellisesti kuollut rakastaa kaikkea sitä mikä on Jumalan sanaa vastaan.
        10. Koska hän rakastaa kaikkea sitä, minkä Jumalan sana syniksi osoittaa, hän torjuu pois Jumalan sanan.

- Jumalan sanan (10 käskyä) pois torjumiseen löytyy tuhansia erilaisia konsteja.
        - Niistä konsteista olemme täällä lukeneet joka päivä hyviä esimerkkejä.
        - Näihin konsteihin turvautuneet ovat torjuneet Herran kurituksen, kukin omalla yksilöllisellä tavallaan.

"Minulla ei ole mitään roolia tässä"

Vallan mainiosti luen ja muistan kyllä sinun niin väittäneen. Ja minä väitän edelleen, että yrität pukea tuomiohenkesi ja kuritushimosi rakkaudeksi jonka irvikuva tosiasiassa olet. Luulet saarnaavasi parannusta mutta et taida edes tietää mitä se tarkoittaa.

"Luuletko ihan oikeasti kykeneväsi lukemaan ajatukseni paremmin kuin minä itse?"

Silla alkaa näyttää. Tai sitten vain tulkitsen ne paremmin kuin sinä itse. Itsensätunteminen on avain terveellisiin muutoksiin, ja tämä sinulla on vielä kokematta.

Tunnen kyllä taivaskelpoiseksi tulemisen teorian. Yllä sitten esittelet teesejäsi joiden luulet soveltuvan aina ja kaikkialle.

Itse pidän pelagiolaista tulkintaa totuudenmukaisempana kuin augustinolaista, jos jonpikumpi pitäisi valita. Onneksi ei tarvitse, joten hylkään lopulta molemmat.

"Luetko emeritushellari lainkaan viestejäni?"

Luen kyllä luulisin että koka ikisen. Sinä sen sijaat oleva VALEHTELIJA koska sanot ettet lue minun viestejäni vaikka kuitenkin luet. En toki pane sitä pahakseni koska kirjoitan sinulle muiden ohessa. Mutta valehtelija olet, siitä ei pääse mihinkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      276
      3083
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      233
      1969
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      66
      1926
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      70
      1625
    5. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      5
      1386
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      339
      1254
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      23
      988
    8. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      22
      919
    9. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      917
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      64
      906
    Aihe