Työsuhdeauto on kuin

oma jo ajat sitten

asuisi vuokralla. Hallinta on ko juttuun mutta kun työ tai asunto lähtee niin ei ole kumpaakaan enää. Ja tulee helvetin kalliiksi molemmat eikä ikinä omaksi saa...
Jos ajaa esim. 20 vuotta työsuhdeautolla niin 4-5 omaa autoa olisi jo maksettu omaksi ajat sitten. En tiedä kuka ymmärsi mutta helppoa matematiikkaa tämä on...kaikki ei vaan osaa sitäkään.

42

2319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu riippuu

      Toki työsuhdeauto tulee lähes aina kalliimmaksi kuin oma. Lienee vaivattomuus yksi suurin syy sen ottamiseen.
      Joissain yrityksissä työsuhdeauton vaihtoehtona ei näytä olevan samansuuruinen rahapalkka, vaan bruttopalkka nousee verotusarvon verran.
      Jos näin on tilanne, niin silloin työsuhdeauto kannattaa ottaa ilman muuta.
      Eli näissä yrityksissä palkankorotuksen saa vain, jos ottaa työsuhdeauton. Ja kun muistaa, että luotaisedut lasketaan mukaan kun eläkettä karttuu, samoin sairauspäivärahaan yms ikävämpiinkin juttuihin. Myös ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen.

      • 10 matikassa

        tuota tuota....paljon 430 euron työsuhdeauto sinun mielestä työttömyysrahaa kartuttaa tai jopa eläkettä...älä nyt kehtaa ja jos jäät työttömäksi niin ensin lähtee heti auto.....minun laskuopin mukaan n. 450 eur/kkk maksava työsuhdeauto lisää ansiosidonnaista n. 12 euroa per kk. Ja jos auto on esim. 20 vuotta niin nostaa eläkettä nyt laskettuna n. 10 euroa per kk. Ja maksat autoa 20 vuotta ja sitten pitää lähteä eläkkeellä ostamaan OMA auto. Sinne meni nekin säästöt kerralla.


      • riippuu riippuu
        10 matikassa kirjoitti:

        tuota tuota....paljon 430 euron työsuhdeauto sinun mielestä työttömyysrahaa kartuttaa tai jopa eläkettä...älä nyt kehtaa ja jos jäät työttömäksi niin ensin lähtee heti auto.....minun laskuopin mukaan n. 450 eur/kkk maksava työsuhdeauto lisää ansiosidonnaista n. 12 euroa per kk. Ja jos auto on esim. 20 vuotta niin nostaa eläkettä nyt laskettuna n. 10 euroa per kk. Ja maksat autoa 20 vuotta ja sitten pitää lähteä eläkkeellä ostamaan OMA auto. Sinne meni nekin säästöt kerralla.

        Olettaen, että laskelmasi on oikeita (nimimerkki 10 matikassa) niin nuokin reilut kympit saat vain, jos sinulla on työsuhdeauto. Jos autosi on oma, niin et saa noitakaan.

        Jos olet sitten eläkkeellä 20 vuotta, niin lisää normaalieläkkesi päälle saat 2400 euroa pelkästään siitä hyvästä, että sinulla oli autoetu. No eihän tuo kovin suuri lisä ole, mutta ilman autoetua sekin jäisi pois.

        Tuskinpa kukaan autoetua ottaakaan tulevan eläkkeen vuoksi. Harva suunnittelee työelämäänsä ja tekee päätöstä työsuhdeautosta sen perusteella, että joskus saattaisi joutua työttömäksi.
        Nämä olivat vain yksittäisiä pikkujuttuja työsuhdeautokysymyksessä ja pienmerkityksellisiä silloinkin vain, jos työsuhdeauto tulee palkankorotuksena eikä vaihtoehtona ei ole verotusarvon verran rahaa.


    • muista myös

      Se, että työsuhdeautossa työnantaja maksaa huollot, bensat, vakuutukset sekä korjaukset. Bonuksena lisäksi auto vaihtuu 1-2 vuoden välein, eli 20 vuoden jaksolla niitä ehtisi olla 10-20 kappaletta, kuin itse autnsa ostavilla ehkä 5-7 autoa, lisäksi työsuhdeauto ei yleensä ole ns. karvalakkiversio vaan siinä on paljon herkkuja.

      • aivan älytöntä

        99% leaasing sopimuksista on 36 kk eli ei nyt sentään vuoden välein autoa saa...tai saa mutta on hirmuisen kallis maksu. Ja työsuhdeauto on juuri se karvalakki versio verotus syistä...vaikkakin niissäkin on niitä herkkuja jo vakiona nykyään. Tärkein erä on että 20 vuoden päästä sinulla on täysin oma herkku maksettuna jo moneen kertaan ja työsuhde tapauksessa sinulla ei ole omaa autoa lainkaan....juuri kuten kun asut vuokralla...helppoa ja joku muu maksaa kulut mutta rahat menee kuin kaivoon. Ja väärin uskoa että työnantaja maksaa nuo kulut...kyllä ne maksat täysetuautossa sinä ihan itse....liki 1000 euroa kuussa.


      • Nimi Merkki

        Ei taida autot ihan noin usein vaihtua, tai sitten niillä ajetaan todella paljon... On sellaisiakin puulaakeja joissa autot ostetaan ja tai sitten liisariakin voidaan jatkaa.


      • riippuu riippuu
        aivan älytöntä kirjoitti:

        99% leaasing sopimuksista on 36 kk eli ei nyt sentään vuoden välein autoa saa...tai saa mutta on hirmuisen kallis maksu. Ja työsuhdeauto on juuri se karvalakki versio verotus syistä...vaikkakin niissäkin on niitä herkkuja jo vakiona nykyään. Tärkein erä on että 20 vuoden päästä sinulla on täysin oma herkku maksettuna jo moneen kertaan ja työsuhde tapauksessa sinulla ei ole omaa autoa lainkaan....juuri kuten kun asut vuokralla...helppoa ja joku muu maksaa kulut mutta rahat menee kuin kaivoon. Ja väärin uskoa että työnantaja maksaa nuo kulut...kyllä ne maksat täysetuautossa sinä ihan itse....liki 1000 euroa kuussa.

        "Ja väärin uskoa että työnantaja maksaa nuo kulut...kyllä ne maksat täysetuautossa sinä ihan itse....liki 1000 euroa kuussa. "

        Kyllä ne työnantaja maksaa yleensä. Tuo verotusarvo, jonka itse aina maksaa täysimääräisesti, on veroa ja se menee sinne minne verot menevät. Jos maksat verotusarvon lisäksi vielä jotain, niin ne menevät työnantajan hyväksi.

        Ei silti liene autoedun saajan kannalta kuka tuon tonnin verotusarvon saa, pois se on autoedun saajan nettopalkasta joka tapauksessa.


      • en usko nyt
        Nimi Merkki kirjoitti:

        Ei taida autot ihan noin usein vaihtua, tai sitten niillä ajetaan todella paljon... On sellaisiakin puulaakeja joissa autot ostetaan ja tai sitten liisariakin voidaan jatkaa.

        missä firmassa autot ostetaan omaksi? Mitä järkeä siinä on tuhlata pääomia turhuuteen. Uuden auton hinta putoaa 3 vuodessa puoleen.


      • tyhmien juttu
        riippuu riippuu kirjoitti:

        "Ja väärin uskoa että työnantaja maksaa nuo kulut...kyllä ne maksat täysetuautossa sinä ihan itse....liki 1000 euroa kuussa. "

        Kyllä ne työnantaja maksaa yleensä. Tuo verotusarvo, jonka itse aina maksaa täysimääräisesti, on veroa ja se menee sinne minne verot menevät. Jos maksat verotusarvon lisäksi vielä jotain, niin ne menevät työnantajan hyväksi.

        Ei silti liene autoedun saajan kannalta kuka tuon tonnin verotusarvon saa, pois se on autoedun saajan nettopalkasta joka tapauksessa.

        jos sopiva ver% niin voi olla ettei edes tuo 1000 euron autoetu jää siihen vaan auto maksaa enemmän....se tonni laitetaan palkan päälle ja siitä koko summasta menee vero. Ja kun sopiva kohta jollain löytyy niin kallista on. Ja maksaa autosta jota ei saa koskaan omaksi...mitä siinä on järkeä? ei mitään ja jos joku muuta väittää niin pyydän kyllä vähän vielä miettimään. Ihan sama kuin ajaisi taksilla kaikki ajot...kätevää eikä muuta kuluja ole. Mutta onko järkeä?


      • Työsuhde ei leasing
        en usko nyt kirjoitti:

        missä firmassa autot ostetaan omaksi? Mitä järkeä siinä on tuhlata pääomia turhuuteen. Uuden auton hinta putoaa 3 vuodessa puoleen.

        Kenenköhän luulet maksavan leasingauton arvonaleneman ja leasingyhtiön katteen. Tiedän monta yriystä jotka omistavat autokalustonsa itse.


      • riippuu riippuu
        tyhmien juttu kirjoitti:

        jos sopiva ver% niin voi olla ettei edes tuo 1000 euron autoetu jää siihen vaan auto maksaa enemmän....se tonni laitetaan palkan päälle ja siitä koko summasta menee vero. Ja kun sopiva kohta jollain löytyy niin kallista on. Ja maksaa autosta jota ei saa koskaan omaksi...mitä siinä on järkeä? ei mitään ja jos joku muuta väittää niin pyydän kyllä vähän vielä miettimään. Ihan sama kuin ajaisi taksilla kaikki ajot...kätevää eikä muuta kuluja ole. Mutta onko järkeä?

        Mitä mahdat tarkoittaa tuon 'sopivan veroprosentin' vaikutuksesta?
        Jos verotusarvo lisätään bruttopalkkaan ylimääräisenä rahana, niin silloinhan kyse on palkankorotuksesta jonka saa vain jos ottaa autoeden ellei saman verran rahaa ole valittavissa vaihtoehtona. Ja jos näin on, niin kyllä autoetu kannattaa ottaa.
        Jos sen sijaan tuo verotusarvo sisältyy bruttopalkkaan, niin verrattuna samansuuruiseen kokonaan rahassa maksettavaan bruttopalkkaan on nettopalkka verotusarvon verran pienempi. Enempää ei veroa tarvitse maksaa.

        Se, että onko tyhmää maksaa pelkästä auton käytöstä, jää itse arvioitavaksi. Monet arvostavat huolettomuutta korkealle. Ei auton omistaminenkaan kovin järkevää ole puhtaasti rahan sijoitusmielessä.


      • kannattavaa?
        Työsuhde ei leasing kirjoitti:

        Kenenköhän luulet maksavan leasingauton arvonaleneman ja leasingyhtiön katteen. Tiedän monta yriystä jotka omistavat autokalustonsa itse.

        kerro edes yksi kun minä en tiedä yhtään....auton omistaminen ei ole järkevää....uusi 40 000 euron auto ja 3 vuoden päästä siitä saa 18 000 euroa.


      • Työsuhde ei leasing
        kannattavaa? kirjoitti:

        kerro edes yksi kun minä en tiedä yhtään....auton omistaminen ei ole järkevää....uusi 40 000 euron auto ja 3 vuoden päästä siitä saa 18 000 euroa.

        Millä logiikalla on järkevämpää kustantaa sekä arvoalenema ja elättää leasingyhitötä. Ei ne ilmatteeks palvelujaan jakele. Toi kolmen vuoden laskelmasi ei päde ainakaan meillä.


      • 12+20
        Työsuhde ei leasing kirjoitti:

        Millä logiikalla on järkevämpää kustantaa sekä arvoalenema ja elättää leasingyhitötä. Ei ne ilmatteeks palvelujaan jakele. Toi kolmen vuoden laskelmasi ei päde ainakaan meillä.

        Sillä logiikalla, että se 40 ke voidaan laittaa vaikka uuteen tuotantokoneeseen tai uuden työntekijän palkkaamiseen joka lisää tuotantoa ja kannattavuutta enemmän kuin mitä se liisari kustantaa, sen sijaan että se raha sidotaan peltilehmään jonka arvo rymisee alas nopeammin kuin työntekijä ehtii rässimään kilsoja mittariin.


      • Anonyymi
        en usko nyt kirjoitti:

        missä firmassa autot ostetaan omaksi? Mitä järkeä siinä on tuhlata pääomia turhuuteen. Uuden auton hinta putoaa 3 vuodessa puoleen.

        Uuden auton hinta putoaa 3 vuodessa puoleen. Ei pidä paikkaansa valitettavasti, ostin uutena maksoin 32000€ omistin 9v sain siitä myytynä 12000€ joten arvo putosi 9v 20000€
        arvon alenema 2220€/v.
        Näin kyseisellä automerkillä.


    • Heti jos

      Pomo sanoo, haluatko työsuhdeauton, kannattaa sanoa heti ottavansa. Monet ei ymmärrä sitä, että työsuhdeauto on murheeton ja sé on usein uudempi, kin se auto jonka palkansaaja itse ostaisi.

      • riippuu riippuu

        On murheeton/huoleton, mutta ei alkuunkaan ilmainen. Siitä maksaa ihan oikeaa rahaa eli nettopalkkasi pienenee verotusarvon verran. Se kannattaa huomioida jos on rahasta tiukkaa... Jos tämä ei ole ongelma, niin työsuhdeauto on mukava kun ei ole auton omistamisen 'taakkaa'...


      • Monilla
        riippuu riippuu kirjoitti:

        On murheeton/huoleton, mutta ei alkuunkaan ilmainen. Siitä maksaa ihan oikeaa rahaa eli nettopalkkasi pienenee verotusarvon verran. Se kannattaa huomioida jos on rahasta tiukkaa... Jos tämä ei ole ongelma, niin työsuhdeauto on mukava kun ei ole auton omistamisen 'taakkaa'...

        Työsuhdeauto tulee palkan lisäksi, jos työn luonne vaatii huomattavaa auton käyttöa, kuten lähes aina silloin, kun työsuhdeauto on valittavissa.


      • tämä on se juttu
        Monilla kirjoitti:

        Työsuhdeauto tulee palkan lisäksi, jos työn luonne vaatii huomattavaa auton käyttöa, kuten lähes aina silloin, kun työsuhdeauto on valittavissa.

        ei tuo tieto ollut uutta mutta sinulla ei ole enää autoa jota olet maksanut jopa 20 vuotta kun se firman pomo tulee yksi päivä ja sanoo että anna avaimet tänne ja tuossa on verokortti....ja näin käy tässä maassa tuhansille vuodessa. Tällä hetkellä on esim. Oulussa myynnissä n. 300 työsuhdeautoa kun työsuhde on päättynyt. Tulee palkan lisäksi mutta sinä maksat veroarvon joka voi olla melkoinen ja aivan turhasta kun et autoa saa koskaan omaksi...asut siis kuin vuokralla...kiva koti mutta ei ikinä oma.


      • riippuu riippuu
        tämä on se juttu kirjoitti:

        ei tuo tieto ollut uutta mutta sinulla ei ole enää autoa jota olet maksanut jopa 20 vuotta kun se firman pomo tulee yksi päivä ja sanoo että anna avaimet tänne ja tuossa on verokortti....ja näin käy tässä maassa tuhansille vuodessa. Tällä hetkellä on esim. Oulussa myynnissä n. 300 työsuhdeautoa kun työsuhde on päättynyt. Tulee palkan lisäksi mutta sinä maksat veroarvon joka voi olla melkoinen ja aivan turhasta kun et autoa saa koskaan omaksi...asut siis kuin vuokralla...kiva koti mutta ei ikinä oma.

        Taitaapa useimmilla olla isompiakin murheita kuin työsuhdeauton menettäminen, jos irtisanominen osuu kohdalle.

        Oma autokin, varsinkin jos kallis sellainen, saattaa tulla melkoiseksi kiviriipaksi irtisanomistilanteessa. Voihan sen toki myydä tai vaihtaa halvempaan. Noissa tilanteissa ei myyja taida olla vahvoilla, hyvä jos saa sen verran että osamaksut kuittaantuu. Pahimmassa tapauksessa osa osamaksuista jää, mutta autoa ei ole.

        Kuten sanottu, harvapa suunnittelee elämistään ja autoasioitaan sen pohjalle, että tulee irtisanominen ajankohtaiseksi.

        Ja lähes aina, jos työsuhdeauto tulee 'palkanpäälle' (eli valittavissa ei ole sama rahamäärä rahana), niin työsuhdeauto on rahallisesti kannattava ottaa. Sehän on palkankorotus ja sivussa tulee vielä autokin.
        'Veroarvoon' eli verotusarvoon (?) voi helposti vaikuttaa autonvalinnalla. Valinnan jälkeen tiedät mitä maksat ja se on kaikki kustannukset jos vapaa autoetu ja osa kustannuksista, jos käyttöetu.

        Miten niin maksaa turhasta? Autoetuhan otetaan yleensä tarpeeseen. Miksi auton omistaminen on sinusta niin hieno juttu? Käyttöesine ja sen omistaminenkin on aina sijoitusmielessä tappiollista


      • ekonomi
        riippuu riippuu kirjoitti:

        Taitaapa useimmilla olla isompiakin murheita kuin työsuhdeauton menettäminen, jos irtisanominen osuu kohdalle.

        Oma autokin, varsinkin jos kallis sellainen, saattaa tulla melkoiseksi kiviriipaksi irtisanomistilanteessa. Voihan sen toki myydä tai vaihtaa halvempaan. Noissa tilanteissa ei myyja taida olla vahvoilla, hyvä jos saa sen verran että osamaksut kuittaantuu. Pahimmassa tapauksessa osa osamaksuista jää, mutta autoa ei ole.

        Kuten sanottu, harvapa suunnittelee elämistään ja autoasioitaan sen pohjalle, että tulee irtisanominen ajankohtaiseksi.

        Ja lähes aina, jos työsuhdeauto tulee 'palkanpäälle' (eli valittavissa ei ole sama rahamäärä rahana), niin työsuhdeauto on rahallisesti kannattava ottaa. Sehän on palkankorotus ja sivussa tulee vielä autokin.
        'Veroarvoon' eli verotusarvoon (?) voi helposti vaikuttaa autonvalinnalla. Valinnan jälkeen tiedät mitä maksat ja se on kaikki kustannukset jos vapaa autoetu ja osa kustannuksista, jos käyttöetu.

        Miten niin maksaa turhasta? Autoetuhan otetaan yleensä tarpeeseen. Miksi auton omistaminen on sinusta niin hieno juttu? Käyttöesine ja sen omistaminenkin on aina sijoitusmielessä tappiollista

        mutta siitä palkankorotuksesta maksetaan enemmän veroa kuin ennen autoa...mikä korotus se on sillä nettopalkalla sitä eletään jokainen.


      • en ota

        en ota jos ei ole pakko...minulla on maksettu auto ajat sitten ja nyt 1 kk vanha bemari....työkaverilla on työsuhde joku kaskai.....Nissani ja kiroaa miten paljon maksaa joka kuukausi siitä.


      • menee vaikeaksi
        riippuu riippuu kirjoitti:

        Taitaapa useimmilla olla isompiakin murheita kuin työsuhdeauton menettäminen, jos irtisanominen osuu kohdalle.

        Oma autokin, varsinkin jos kallis sellainen, saattaa tulla melkoiseksi kiviriipaksi irtisanomistilanteessa. Voihan sen toki myydä tai vaihtaa halvempaan. Noissa tilanteissa ei myyja taida olla vahvoilla, hyvä jos saa sen verran että osamaksut kuittaantuu. Pahimmassa tapauksessa osa osamaksuista jää, mutta autoa ei ole.

        Kuten sanottu, harvapa suunnittelee elämistään ja autoasioitaan sen pohjalle, että tulee irtisanominen ajankohtaiseksi.

        Ja lähes aina, jos työsuhdeauto tulee 'palkanpäälle' (eli valittavissa ei ole sama rahamäärä rahana), niin työsuhdeauto on rahallisesti kannattava ottaa. Sehän on palkankorotus ja sivussa tulee vielä autokin.
        'Veroarvoon' eli verotusarvoon (?) voi helposti vaikuttaa autonvalinnalla. Valinnan jälkeen tiedät mitä maksat ja se on kaikki kustannukset jos vapaa autoetu ja osa kustannuksista, jos käyttöetu.

        Miten niin maksaa turhasta? Autoetuhan otetaan yleensä tarpeeseen. Miksi auton omistaminen on sinusta niin hieno juttu? Käyttöesine ja sen omistaminenkin on aina sijoitusmielessä tappiollista

        en väittänytkään että se suurin murhe mutta auto kuitenkin lähtee ensin....ennen kuin ehdit työkkäriin niin sinulla ei ole enää autoa. Ja jos autoa silti tarvitsee niin millä ostat kun olet työtön? Oman auton maksut voi aina sopia mutta uuden ostaminen ei onnistu kun sinulla ei ole vakituista työtä.


      • riippuu riippuu
        ekonomi kirjoitti:

        mutta siitä palkankorotuksesta maksetaan enemmän veroa kuin ennen autoa...mikä korotus se on sillä nettopalkalla sitä eletään jokainen.

        Heh.
        Onko ekonomille uutinen, että suuremmasta palkasta maksetaan enemmän veroa kuin pienemmästä? Merkitystä ei ole sillä onko osa bruttopalkasta luontaisedun verotusarvoa. Vero maksetaan bruttopalkasta ja netolla eletään.


      • riippuu riippuu
        menee vaikeaksi kirjoitti:

        en väittänytkään että se suurin murhe mutta auto kuitenkin lähtee ensin....ennen kuin ehdit työkkäriin niin sinulla ei ole enää autoa. Ja jos autoa silti tarvitsee niin millä ostat kun olet työtön? Oman auton maksut voi aina sopia mutta uuden ostaminen ei onnistu kun sinulla ei ole vakituista työtä.

        Työttömyys ei ole mukava juttu. Se on totta. Se koettelee jokaista, osaa kovemmin kuin toisia...
        Mikä siis olikaan se pointti? Siksikö työsuhdeautoa ei kannata ottaa, kun joskus voi joutua työttömäksi? Mitä muuta ei kannata koskaan elämässä hankkia/tehdä, kun joskus voi joutua työttömäksi?


      • riippuu riippuu
        en ota kirjoitti:

        en ota jos ei ole pakko...minulla on maksettu auto ajat sitten ja nyt 1 kk vanha bemari....työkaverilla on työsuhde joku kaskai.....Nissani ja kiroaa miten paljon maksaa joka kuukausi siitä.

        Onko jonkun pakko ottaa työsuhdeauto? En ole tuollaista tilanneta kuullut olevankaan missään yrityksessä?


      • Ei ole vaikeeta
        menee vaikeaksi kirjoitti:

        en väittänytkään että se suurin murhe mutta auto kuitenkin lähtee ensin....ennen kuin ehdit työkkäriin niin sinulla ei ole enää autoa. Ja jos autoa silti tarvitsee niin millä ostat kun olet työtön? Oman auton maksut voi aina sopia mutta uuden ostaminen ei onnistu kun sinulla ei ole vakituista työtä.

        On se hyvä että kannat huolta työkkääriin pääaystä. Itselläni ei tuottane ongelmia kun mulla on työsuhdeautoni lisäksi kaksi omaa autoa ja yksi moottoripyörä. Velattomia, rekisteröityjä ja ajokuntoisia (uudehkoja) kaikki. Jos niillä ei pärjää kävely etäisyydellä on monta autokauppaa josta voi hakea työsuhdekärryn korvaajan.


      • Tyyrdtk
        riippuu riippuu kirjoitti:

        Onko jonkun pakko ottaa työsuhdeauto? En ole tuollaista tilanneta kuullut olevankaan missään yrityksessä?

        Itellä jo toinen firma peräkkäin, jossa pakollinen työsuhdeauto!


      • 7+3
        menee vaikeaksi kirjoitti:

        en väittänytkään että se suurin murhe mutta auto kuitenkin lähtee ensin....ennen kuin ehdit työkkäriin niin sinulla ei ole enää autoa. Ja jos autoa silti tarvitsee niin millä ostat kun olet työtön? Oman auton maksut voi aina sopia mutta uuden ostaminen ei onnistu kun sinulla ei ole vakituista työtä.

        Irtisanomisaika on pääsääntöisesti 2-12 kk, jona aikana työsuhdedut pysyvät. Jos et tuona aikana ehdi joko ostaa uutta autoa tai suhata sillä liisarilla työkkäriin, niin kannattaa katsella ihan vaan peiliin eikä syytellä työsuhdeautoilun kiemuroita.


      • Anonyymi
        riippuu riippuu kirjoitti:

        Työttömyys ei ole mukava juttu. Se on totta. Se koettelee jokaista, osaa kovemmin kuin toisia...
        Mikä siis olikaan se pointti? Siksikö työsuhdeautoa ei kannata ottaa, kun joskus voi joutua työttömäksi? Mitä muuta ei kannata koskaan elämässä hankkia/tehdä, kun joskus voi joutua työttömäksi?

        No kun nyt kysyit mitä muuta, niin työsuhdeasunto on myös vittumainen jos työsuhde alkaa rakoilemaan. Lomautus tuli aikoinaan, ja ei kun uutta asuntoa perheelle etsimään, aikaa kaksi viikkoa. Parin kuukauden päästä lomautus päättyi ja olisi päässyt takaisin. Eipä menty enää. Työttömäksi jääminen ja lomautuskin on muutenkin vähän sellainen tympeä kokemus, niin ei sitä yhtään paranne se, että samalla menee asuntokin alta.


    • raiku li

      Monessa paikassa on pakko ottaa työsuhdeauto, koska muuten osa porukasta ajelisi omalla autolla ja laskuttaisi kilometrikorvaukset.

      Paras yritys on sellainen jossa saa ajaa omalla autolla ja laskuttaa kilometrit. Niistä tulee ihan mukava palkanlisä, varsinkin kun se lisä on kiinteä per kk riippumatta onko auto uusi vai vähemmän uusi.

    • Jos nyt ensin opettelisist laskemaan. Verotuarvoa ei kokonaisautoedussa vähennetä palkasta. Sen sijaan maksat siitä arvosta tuloverot yms. Eli jos vapaan autoedun arvo on 1.000 €/kk (pitää olla tosi hulppea auto että siihen pääsee), ja veroprosenttisi on esim. 35 %, niin maksat auton käytöstä 350 €/kk palkan sivukulut, eli käytännössä n. 378 €. Saatko sillä hinnalla ostettua oman auton rahoituskuluineen huollot polttoaineet arvonaleneman?

      Eli vain idiootti ja asioita tuntematon jättää vapaan autoedun ottamatta. Etenkin kun useinpien autojen verotusarvo on 600-800 €/kk luokkaa.

      P.S. Se vapaa autoetu on palkkaa, eli saat eläkettä/ansiosidonnaista palkastasi lisättynä vapaalla autoedulla.

      • naurattaa

        entä kun kauppa ei sinulla käy ja joudut maksaa tuon auton omasta pussista jos ei ole vielä tyhjä kuten monilla välittäjillä. Ja kun pakko työt lopettaa niin olet kävelymies.


      • myyntipäällikkö

        minä ajan uudella OMALLA Volvolla joka kuukausi n. 65000 km työajoa ja sinä vielä kyselet että kannattaako. Auto on 5 uusi 15 vuoden aikana ja ajat sitten maksettu omaksi. Myy sinä vaan niitä asuntoja ja laske mikä kannattaa...onko sinulla valkoinen Nissan?


      • autoetuilija
        naurattaa kirjoitti:

        entä kun kauppa ei sinulla käy ja joudut maksaa tuon auton omasta pussista jos ei ole vielä tyhjä kuten monilla välittäjillä. Ja kun pakko työt lopettaa niin olet kävelymies.

        Entäs millä sitten maksat uuden auton ylläpidon ku ei ole entisen suurisia tuloja. Ja autosta voi olla lainaa jäljellä, jolloin vaihtoehtoina on joko myydä auto, vaihtaa halvempaan tai sitten karsia muista (pakollisista) menoista. Kyllä se auto on semmoinen riippakivi, että täytyy olla kiitollinen jos ei tarvitse omissa nimissä pitää.


    • monta vaihtoehtoa

      Se vähän riippuu, työsuhdeauto-malleja on kovin erilaisia.
      Osa on "autohaitta", ja toiset on aito autoetu.

      Fakta kuitenkin on että auto on aika surkea "sijoitus".
      Ja toinen fakta että auton pitäminen maksaa aika tosi paljon,oli malli mikä vaan.

      Itsellä ollut vapaa autoetua, käyttöetua, palkan päälle, sis kokonaispalkka
      sekä oma auto kilsakorvauksilla mutta mieluten ottaisin nyt
      vapaan edun palkan päälle, jos saisi valita.

    • yrittäjä

      Firman ei kannata autoja ostaa omaksi, ne alkaa kiinnostamaan verottajaa parempi kun liisaa ja vaihtaa 4 vuoden välein ainkin itselläni mun firmassa on 5 pakua ja yksi tila-auto liisattuna ja ei niitä omaksi kyllä ostaa kannata eikä edes ois rahaa niihin tai ois kassa tyhjä...vähennykset ne näistä liisinkiautoista saa

    • Anonyymi

      Laske myös 20 vuoden ajalta noihin neljään omaan autoon kertyneet kulut. Vakuutukset, Huollot, Renkaat, Mahdolliset muut viat. Työsuhdeautossa et maksa noista mitään ja saat ajaa omaa ajoa firman piikkiin, ei tää sentään noin yksinkertaista ole, mitä kirjoitat.

    • Anonyymi

      Tietysti jos ostaa uuden auton, niin arvonalennus on jo satasia kuussa. Riippuu tietysti autosta todella paljon, sähkäreissä nyt ehkä toisin :-) Ei työsuhdeauto siis ihan niin paljon kalliimmaksi tule kuin helposti kuvitellaan. Toki kilsakorvauksissa tulee sitten pataan kunnolla.

    • Anonyymi

      Työsuhdeauto on kokonaisuutena edullinen. Se kerryttää verotettavaa tuloa, eli myös tulevaa eläkettä. EI ole vakuutus, huolto ja korjauskuluja. Täysedulla ei edes polttoaine maksa mitään. Huoletonta autoilua ilman pääomien sitomista rautaan.

      • Anonyymi

        "Se kerryttää verotettavaa tuloa, eli myös tulevaa eläkettä."

        Aika harvassa tapauksessa on näin. Yleensä on käytössä kokonaispalkka, jonka voi ottaa joko rahana tai rahana autoetuna. Kummassakin tapauksessa verotettava kokonaistulo ja siten myös kertyvä eläke on sama.


    • Anonyymi

      Sitte nää pullistelee niinku ois oma auto 😂😂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe