Pään liikahikoilu

Hikipää

Oliskohan täällä ketään joka tietäisi mistä johtuu pään alueen älytön hikoilu ja onko siihen lääkettä/hoitoa. Olen 50 v nuori heppu ja nuppi hikoo niin paljon ettei viitsi kaupassakaan käydä kun pakon edessä. Muu kroppa hikoaa normaalisti eikä hajuongelmia ole. Enkä ole huomannut muita oireita. Ongelma alkoi yli 10 v sitten ja vaan pahenee. 178/110. Neuvoista olisin kiitollinen.

29

23837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mestari-liikahikoilija

      Mä itse en ole pään liikahikoilua (vaikkakin kaiken muun paikan hikoamisen)kokenut mut
      mun mielestä sun pitäis käydä lääkärillä tutkituttamassa se pääsi. Ehkä sulla on jonkin sisäisen elimen ylitoimintaa (who knows??).
      Ole sitten onnellinen ettei haise...
      Mene sinne mieluiten ennen hermoromahdusta!

    • Jepulis

      tuo luku verenpaine vai pituus/paino? Jos pituus/paino niin suosittelisin että laihduttaisit 10-15 kg niin hikoilukin helpottaa.

      • Tanssivaratsastaja

        Ei, kun 20-30kg pois


    • Pisara

      Olen itse ollut sekä lihava että laiha ja kärsin jokapaikan (myös pään/kasvojen) liikahikoilusta. Kyseessä on hyperhidrosis -niminen ihotauti eli suomeksi liikahikoilu.

      Ihmiset hikoilevat eri lailla, mutta meillä systeemi on todellakin niin sekaisin, että pienikin hermostuminen ja/tai liikunta saa hien virtaamaan norona. Myös laihat ihmiset voivat kärsiä liikahikoilusta.

      Sosiaalisesti tämä on erittäin lamauttavaa ja en todellakaan mielellään liiku ihmisten ilmoilla ellei ole pakko. Ihmiset, jotka eivät vaivasta kärsi, eivät koskaan voi ymmärtää tilan vakavuutta. Hiki koetaan tässä kulttuurissa epämiellyttäväksi ja yhdistetään huonoon kuntoon tai hygienian hoitoon. Itse käyn kuitenkin esim. 1-2 kertaa päivässä suihkussa ja kärsin hikoilusta myös ollessani hyvässä fyysisessä kunnossa.

      Olen käynyt tapaamassa ihotautilääkäreitä, mutta he eivät tunnu suhtautuvan asiaan sen edellyttämällä vakavuudella. "Lihavat hikoilevat enemmän" ja "Jotkut vaan hikoilevat enemmän" ovat yleisiä vastauksia, kun asiantuntemus ei riitä tautia hoitamaan. Ilmeisesti vaivaan on olemassa jonkinlaista lääkitystä, mutta niidenkin teho taitaa olla rajallinen ja väliaikainen. Yksi vaihtoehto on stressihermonsalpaus, mutta useimiten tämä vain siirtää hikoilun jollekiin muualle kehossa, mutta voisi toimia alkuperäiselle kysyjälle, mikäli hikoilua on vain pään alueella.

      Toivottavasti tästä sepustuksesta oli jotain apua.
      Alla muutamia linkkejä sivuille, jossa infoa sairaudesta:

      http://www.excessive-sweating-hyperhidrosis.com/John.htm
      http://www.hhsupport.150m.com/
      http://www.sweathelp.org/
      http://groups.msn.com/hyperhidrosis/yourwebpage.msnw

    • sopusuhtainen

      Etsin googlesta apua pään liikahikoiluongelmaan ja ohjauduin tälle keskustelupalstalle. Pään hikoilu on todella kiusallinen vaiva, sillä se helposti aiheuttaa esim. talvella myös vilustumisia, kun pää ja hiukset ovat jatkuvasti märkänä.

      Aamulla töihin lähtiessä ei tarvitse paljon muuta kuin vuoteensa pedata ja laittaa vaatteet päälle niin pää ja kasvot ovat aivan märät kuin olisi juuri suihkusta tullut ja vettä tippuu hiussuortuvista. Hikoilen muutoin normaalisti.

      Jos joku on löytänyt tähän vaivaan helpotusta niin kuulisin mielelläni.

    • Hikimies

      Sama täälläkin, olen kärsinyt lapsuudesta tähän asti pään hikoilun takia. Se tapahtui ainakin esim. huoneen lämpö on liian korkea, ihmisten kanssa sosiaalisessa, pitkämatkalla kävelyllä, saunomisen jälkeen, jne.. Vaikkapa en ollut tietääkseni jännittänyt yhtään, mutta itse neste on valunut otsaltani, kun ryhdyn juttelemaan tai tekemään. Kyllä nolostutti ihan valtavasti. Itse olen normaalikokoinen eli 180 / 80 , yli 30 v ja myös käynyt paljon harrastuksissa. Toivottavasti jos hoitotieto on olemassa, niin kerro minulle.

    • Absolut torr

      Nostanpa tämän ketjun takaisin ylös, koska ihan samasta vaivasta olen itse kärsinyt ja hakenut apua näistä netin keskustelupalstoista. Itselläni pää hikoilee ihan pienestäkin puuhastelusta (tiskaus, siivous ym) saati sitten isommasta ponnistelusta etenkin kesällä. Niska on jatkuvasti märkänä takaraivon alapuolelta ja lyhyissä hiuksissa ongelma oikein loistaa kaikille ja kärsin sen vuoksi sosiaalisista tilanteista. Olen siis 40-vuotias nainen. Päänahan hikoilu ei ole omalla kohdallani riippunut kunnosta tai painosta, sitä on tapahtunut aina. Kainalot ja muu kroppa pysyy suht kuivana, mutta pää vuotaa kuin seula pienestäkin ponnistuksesta.

      Näillä keskustelupalstoilla törmäsin usein tuotteeseen nimeltä Absolut Torr ja MuroBBS:ssä eräs herra kertoi saaneensa siitä avun päähikoiluun vaikka sitä ei varsinaisesti päänahan iholle olekaan tarkoitettu, johtuen alkoholista ja alumiinikloriista. Koska en ole erityisen herkkä iholtani enkä ole saanut allergisia reaktioita mistään hiusväreistä tms. päätin kokeilla. Illalla laitoin pestyihin kuiviin hiuksiin ja päänahkaan, annoin kuivua ja vaikuttaa yön yli ja aamulla pesin hiukset ja päänahan normaalisti. Ja se toimii! Eipä ole niska ollut märkänä tänään lainkaan.
      Pientä pistelyä tuntui niskassa ja korvan takana tuotteen laittamisen jälkeen, mutta se meni ohi aika nopeasti. Tuoteseloste kertoo aineen toimivan jopa 7 päivää, joten katsotaanpa kuinka pitkään se minulla tehoaa. Ensimmäinen päivä siis menossa, mutta ainakin tällä hetkellä olen todella tyytyväinen tuotteeseen. Toivotaan, ettei mitään sivuvaikutuksia tule hiuksiin tai päänahkaan... Jos siis koet ettet ole kovin herkkäihoinen, suosittelen kokeilemaan absolut torria myös päänahkaan.

    • illati

      Täälä sanotaan että hikoilee etenkin kesällä. Minä hikoilen enemmän talvella, mitä kovempi pakkanen sen kovempi hiki.Vaikka kävelen hiljaa olen perillä aivan märkä.On epämielyttävää mennä vaikka teatteriin kun vesi valuu joka paikasta.Vaatteey menee pilalle.Lääkärit eivät ota tosissaan ei ole koskaan tutkittu kunnolla.

    • vesivaluu

      Minä olen nainen ja hikoilen päästäni ihan tajuttomasti ! Kaamea ongelma joka on kestänyt jo vuosia. Vaihdevuodet ovat päällä mutta en usko sen johtuvan siitä kun on kestänyt jo siis vuosia. Vaihdevuosiin liittyy ns. kuumat aallot ja sen kyllä erottaa tästä pään ja kasvojen hikoilusta, sen aallon todellakin tuntee eikä siihen edes liity näin jumalatonta hikoilua.

      Kamalinta on se kun lähtee vaikka baariin ja laittaa hiuksia ja meikkaa niin siinä jo hiki alkaa valumaan suoranaan kasvoilta ja päästä niin paljon että koko ajan saa korjailla hiuksia ja meikkiä. Tää on naiselle ihan kamalaa :(

      • Anonyymi

        Ymmärrän! Olen 57. Minulla on ollut rintasyöpä, joka on hoidettu ”kaikilla herkuilla” kuusi vuotta sitten.
        Pään hikoilu alkoi olla häiritsevää suunnilleen kesällä 1998 tai niihin aikoihin.
        Käytän nyt estrogeeliä limakalvojen kuivuuden takia. Siihen hormoonihoito toimii, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta pään hikoiluun.
        Olen niin väsynyt tähän! 🥵
        Aion tilata pyhien jälkeen ajan omalääkärille ja pyytää lähetteen sisätautilääkärille, joka on erikoistunut endokrinologiaan.
        Tein aamulla aamiaista kahdelle. Keitin puuron ja steppailin ne välttämättömät askeleet jääkaapin, hellan ja ruokapöydän välillä. En kokenut fyysistä rasitusta. Minulla on 20.12. todetusta keuhkokuumeesta huolimatta hyvä yleiskunto: olen liikkunut paljon loppiaisesta lähtien ja nyt syksyllä olen kerännyt mielettömän paljon sieniä. Jaksan olla sienimetsässä about 4-5 tuntia enkä koe sitä fyysisesti rasittavana.
        Olen niin uupunut tähän päiväaikaiseen hikoiluun, etten osaa enää edes kuvailla sitä! 😭🥵
        Minulla on toki pahoja selkäongelmia, jotka voivat aiheuttaa hikoilua, mutten koe, että pään hikoilu liittyisi ainakaan pelkästään niihin.
        Tk-lääkäri kirjoittaa aina pään hikoilusta valittaessani lähetteen kilpirauhasen toimintaa kuvaaviin verikokeisiin, mutta niistä ei selviä mitään. ”Kaikki arvot ovat viiterajojen sisällä.” Joo, kun kilpirauhaskokeet pitäisi osata tulkita eikä vain katsoa viitearvoja.
        Koen, että lämmönsäätelyjärjestelmäni on sekaisin.
        Jos joku on selvinnyt pään hikoilusta jollain konstilla, niin olisin kiitollinen vinkeistä.
        T. Märkäpää 😱😭


      • Anonyymi

        Aika kauan sitten kirjoitit mutta haluan sinun tietävän ettet ole mystisen vaivasi kanssa yksin!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän! Olen 57. Minulla on ollut rintasyöpä, joka on hoidettu ”kaikilla herkuilla” kuusi vuotta sitten.
        Pään hikoilu alkoi olla häiritsevää suunnilleen kesällä 1998 tai niihin aikoihin.
        Käytän nyt estrogeeliä limakalvojen kuivuuden takia. Siihen hormoonihoito toimii, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta pään hikoiluun.
        Olen niin väsynyt tähän! 🥵
        Aion tilata pyhien jälkeen ajan omalääkärille ja pyytää lähetteen sisätautilääkärille, joka on erikoistunut endokrinologiaan.
        Tein aamulla aamiaista kahdelle. Keitin puuron ja steppailin ne välttämättömät askeleet jääkaapin, hellan ja ruokapöydän välillä. En kokenut fyysistä rasitusta. Minulla on 20.12. todetusta keuhkokuumeesta huolimatta hyvä yleiskunto: olen liikkunut paljon loppiaisesta lähtien ja nyt syksyllä olen kerännyt mielettömän paljon sieniä. Jaksan olla sienimetsässä about 4-5 tuntia enkä koe sitä fyysisesti rasittavana.
        Olen niin uupunut tähän päiväaikaiseen hikoiluun, etten osaa enää edes kuvailla sitä! 😭🥵
        Minulla on toki pahoja selkäongelmia, jotka voivat aiheuttaa hikoilua, mutten koe, että pään hikoilu liittyisi ainakaan pelkästään niihin.
        Tk-lääkäri kirjoittaa aina pään hikoilusta valittaessani lähetteen kilpirauhasen toimintaa kuvaaviin verikokeisiin, mutta niistä ei selviä mitään. ”Kaikki arvot ovat viiterajojen sisällä.” Joo, kun kilpirauhaskokeet pitäisi osata tulkita eikä vain katsoa viitearvoja.
        Koen, että lämmönsäätelyjärjestelmäni on sekaisin.
        Jos joku on selvinnyt pään hikoilusta jollain konstilla, niin olisin kiitollinen vinkeistä.
        T. Märkäpää 😱😭

        Minulla oli myös välillä 40-60 iällä märkä pää ja koko kroppakin , mutta kun töissäkin teki jotain tärkeää ja kumartui katsomaan jotain tavallista lomaketta niin hiki virtasi päästä paperille .lääkäri sanoi että kaikki hikoaa, ja mitään apua siihen ei saanut.
        Kahdenkymmenen vuoden jälkeen loppui itsestään , sitten en tiedä mikä sen hien loppumisen aiheutti .
        kuinka ihanaa mennä vaikka kauppaan kun ei enää hikoile. Mutta moni joka kärsii tästä ei ole saaneet mitään apua helpottaakseen tilannetta , lääkäreille ilmeisesti asia mistä heilläkään ei ole tietoa .
        Pidin hiukset lyhkäisinä nämä hiki vuodet ja häpesin aina kampaajalla kun tukka oli valmiiksi märkä kun istui tuoliin. Onneksi oli ymmärtäväinen kampaaja joka huuhteli hiukset ennen kuin leikkasi ne.
        Jotkut neuvoivat että laittaa ranteet kylmän vesihanan alle ja antaa veden virrata ranteiden päälle , mutta sekään ei minua auttanut


    • hikibingo

      Olen yli 40-vuotias nainen ja pääni on liikahikoillut koko ikäni. Etenkin nenä, ylähuulen ihoalue ja takaraivo. Hikoiluun liittyy myös että posket lehahtelevat punaisiksi. Syvän purppuran punaisiksi. Ei riipu mistään jännittämisestä tms. Saatan istua ja lukea kirjaa, jopa palella, kun yhtäkkiä alkaa hikeä puskea, ja sitähän riittää kuin pienistä hanoista. Pää märkänä parissa minuutissa, nenänselältä valuvat norot poskille, poskilta olkapäille kuin ränneistä, takaraivolta hikipurot valuvat selkään. Olen oppinut jo nuorena, että tämä nyt vain on mun ominaisuus.

      Kesällä eteski mulla on pyyhe (useampi) mukana aina. Ja vaihtopaitoja pari. Semmonen kunnon froteinen käsipyyhekokonen pyyhe kastuu pään kuivailusta vartissa.

      Näin se nyt vain on ja olen oppinu repimään huumoria tästä. Hikeä tää vaan on, ei sen kummempaa :) Mutta..kun nyt on jo tämmöstä, sitä olen ajatellut että entäs kun koittavat vaihdevuodet ja kuumat aallot?! :D Ostan snorkkelin jo valmiiksi :D

    • hikibingo

      Olen yli 40-vuotias nainen ja pääni on liikahikoillut koko ikäni. Etenkin nenä, ylähuulen ihoalue ja takaraivo. Hikoiluun liittyy myös että posket lehahtelevat punaisiksi. Syvän purppuran punaisiksi. Ei riipu mistään jännittämisestä tms. Saatan istua ja lukea kirjaa, jopa palella, kun yhtäkkiä alkaa hikeä puskea, ja sitähän riittää kuin pienistä hanoista. Pää märkänä parissa minuutissa, nenänselältä valuvat norot poskille, poskilta olkapäille kuin ränneistä, takaraivolta hikipurot valuvat selkään. Olen oppinut jo nuorena, että tämä nyt vain on mun ominaisuus.

      Kesällä eteski mulla on pyyhe (useampi) mukana aina. Ja vaihtopaitoja pari. Semmonen kunnon froteinen käsipyyhekokonen pyyhe kastuu pään kuivailusta vartissa.

      Näin se nyt vain on ja olen oppinu repimään huumoria tästä. Hikeä tää vaan on, ei sen kummempaa :) Mutta..kun nyt on jo tämmöstä, sitä olen ajatellut että entäs kun koittavat vaihdevuodet ja kuumat aallot?! :D Ostan snorkkelin jo valmiiksi :D

    • hikibingo

      Olen yli 40-vuotias nainen ja pääni on liikahikoillut koko ikäni. Etenkin nenä, ylähuulen ihoalue ja takaraivo. Hikoiluun liittyy myös että posket lehahtelevat punaisiksi. Syvän purppuran punaisiksi. Ei riipu mistään jännittämisestä tms. Saatan istua ja lukea kirjaa, jopa palella, kun yhtäkkiä alkaa hikeä puskea, ja sitähän riittää kuin pienistä hanoista. Pää märkänä parissa minuutissa, nenänselältä valuvat norot poskille, poskilta olkapäille kuin ränneistä, takaraivolta hikipurot valuvat selkään. Olen oppinut jo nuorena, että tämä nyt vain on mun ominaisuus.

      Kesällä eteski mulla on pyyhe (useampi) mukana aina. Ja vaihtopaitoja pari. Semmonen kunnon froteinen käsipyyhekokonen pyyhe kastuu pään kuivailusta vartissa.

      Näin se nyt vain on ja olen oppinu repimään huumoria tästä. Hikeä tää vaan on, ei sen kummempaa :) Mutta..kun nyt on jo tämmöstä, sitä olen ajatellut että entäs kun koittavat vaihdevuodet ja kuumat aallot?! :D Ostan snorkkelin jo valmiiksi :D

    • hikibingo

      Olen yli 40-vuotias nainen ja pääni on liikahikoillut koko ikäni. Etenkin nenä, ylähuulen ihoalue ja takaraivo. Hikoiluun liittyy myös että posket lehahtelevat punaisiksi. Syvän purppuran punaisiksi. Ei riipu mistään jännittämisestä tms. Saatan istua ja lukea kirjaa, jopa palella, kun yhtäkkiä alkaa hikeä puskea, ja sitähän riittää kuin pienistä hanoista. Pää märkänä parissa minuutissa, nenänselältä valuvat norot poskille, poskilta olkapäille kuin ränneistä, takaraivolta hikipurot valuvat selkään. Olen oppinut jo nuorena, että tämä nyt vain on mun ominaisuus.

      Kesällä eteski mulla on pyyhe (useampi) mukana aina. Ja vaihtopaitoja pari. Semmonen kunnon froteinen käsipyyhekokonen pyyhe kastuu pään kuivailusta vartissa.

      Näin se nyt vain on ja olen oppinu repimään huumoria tästä. Hikeä tää vaan on, ei sen kummempaa :) Mutta..kun nyt on jo tämmöstä, sitä olen ajatellut että entäs kun koittavat vaihdevuodet ja kuumat aallot?! :D Ostan snorkkelin jo valmiiksi :D

    • Veikko-Pilvi

      Itse olen kärsinyt pään liikahikoilusta vuosia. Nyt olen siihen löytänyt avun.
      Pieni määrä kannabista ja viiden minuutin kuluttua hikoilua ei enää esiinny. Voin käydä ulkona kävelyllä ihan reipasta tahtia ja kun tulen kotiin, päässä on sellainen "normaali kosteus" ja hikoilu loppuu kun liikkuminen loppuu. Aikaisemmin rappusten kiipeäminen yhden kerroksen verran riitti, kengännauhojen sitominen riitti, kiireellä lähteminen kotiovesta ulos riitti kastelemaan huikset, paidan ja pyyhkeen.

      Ongelmahan on kannabiksessa se, että sitä ei ihan helpolla saa ja tietysti sen laittomuus. Nyt kiinnostaisikin tietää mikä tuossa kannabiksessa on vaikuttavana aineena juuri se joka estää hikoilua.

      Lääkäriä ei kiinnosta, hänen mukaansa on "ihan hyvä jos ihminen vähän hikoilee." No kyllä, olen samaa mieltä - normaalia on jos vähän hikoilee.
      Jos olen polttanut pilveä en voi tietenkään mennä ihmisten ilmoille vaikka sitä kukaan tuskin huomaisi, autoa ei voi ajaa ja töissä ei voi käydä pilvipäissään. Joten vielä odotan sellaista lääkettä joka saisi hikoiluni loppumaan ihan laillisella tavalla. ;D

    • 13ynnä4

      Juuri tuli Frii kanavalta voinakkaasti päästään hikoilevasta naisesta.En nyt muista lääkettä valitettavasti,mutta kai ohjelma joskus tulee uudestaan
      Jos on pakko muistaa vaikuttavaa lääkeainetta niin sanoisin jotain oksibutyyli...oksibutyyni...ok.Myönnän.En muista vaikka juuri loppui ohjelma.Siinä 50v naista epäiltiin vaihdevuosista kärsivän,toinen lääkäri epäili henkidtä puolta.Hollantilsonen lääkäri oli löytänyt aiemmin oikean lääkkeen eräälle vastaavasta hikoilusta kärsivälle ihmiselle.Tässä hikoilu oli pään alueella,ei käsissä eikä jaloissa.

    • ihankamalasairaus

      Kärsin 2 vuotta tästä. Lekuri sanoi kaikki samat kuin eilisessä ohjelmassa; vaihdevuodet, stressi, ahdistus, masennus. Kokeillut kaikkea ja nyt lopetellut venlafax masennuslääkityksen pois-loppuihan se vihdoin sillä millä alkokin.

    • ihankamalasairaus

      Ranskalaistutkimuksen perusteella oksibutiniini on käyttökelpoinen lääke yleistyneen liikahikoilun hoitoon.

      Liikahikoilu - paikallinen ja yleistynyt - on pahimmillaan vaikeasti toimintakykyä haittaava sairaus. Liikahikoilun paikallishoidot ovat enemmän tai vähemmän hankalia, kivuliaita, kalliita ja tehottomia. Antikolinergeja on pitkään käytetty liikahikoilun systeemihoitoina, mutta niiden tehoa ja siedettävyyttä ei ole juuri tutkimuksissa selvitetty. Nyt julkaistussa tutkimuksessa tutkittiin lumekontrolloidusti pieniannoksista oksibutiniinia (2,5-7,5 mg/vrk) primaarisessa yleistyneessä ja paikallisessa liikahikoilussa. Oksibutiniini on suhteellinen edullinen ja hyvin siedetty lääke, ja ranskalaisryhmän tulosten mukaan 60 % liikahikoilupotilaista hyötyi siitä merkittävästi. Kliinikolle merkittävä on havainto, että antikolinergiset haittavaikutukset (suun kuivuminen yleisimpänä) riippuvat annoksesta. Tässä tutkimuksessa yksikään potilas ei keskeyttänyt tutkimusta haittavaikutusten takia. (Schollhammer M ym. Br J Dermatol 2015, julkaistu verkossa 26.6.2015)

    • Rafaelo

      Oxybutin Mylan 5mg toimii hyvin tuohon hikoiluun. Sen turvin olen pärjännyt jo pari vuotta. Hikoilu on tolkutonta hartioista ylöspäin ilman lääkettä.

    • Rutikuiva

      Mieheni hikoilee ruokaillessa päästään niin voimakkaasti ettemme voi mennä esim.ravintolaan syömän.Saunassa kuin vesiputous.Ulostaa aamuisin 3-4 kertaa
      Itse en hikoile saunassa tipan tippaa.Ihossa- pään alueella kuivia kohtia,korvissa myös.Minulla on kilpirauhasen lääkitys thyroxin 3 vrk.Vinkkrjä vastaanotetaan.

    • Anonyymi

      Mukava kuulla, etten ole yksin tämän ongelman kanssa. Olen päälle 30-vuotias mies ja aina hikoillut paljon päästä, mutta etenkin viime aikoina se on tuntunut ihan mahdottomalle. Aina pää märkänä ja sitä myöten tietysti paitakin jne. Muuten hikoilen ihan normaalisti. Teen vielä ruumiillista työtä, joten joka päivä olen hiessä aamusta iltaan. Toisaalta onneksi ei tarvitse edustaa, puheiden pitäminen puku päällä olisi katastrofi.
      Joku kertoi, että oxybutin mylan toimii. Kuinka helposti lääkärit saattaisivat sitä määrätä, että kannattaako lähteä edes kokeilemaan? Itse en ole vielä lääkärissä käynyt, ajatellut vain, että tämä on minun ominaisuus, eikä sille mitään voi. Nyt alkaa kuitenkin mennä hermo tähän ainaiseen hikoiluun.
      Haiseeko teillä muilla samasta ongelmasta kärsivillä hiki pahalle? Minulla ei ihan heti, mutta esimerkiksi töissä yleensä jo muutaman tunnin jälkeen alkaa niska ja paita olla aika etovan hajuisia. Ja vaikka vaatteita miten koittaa liottaa etikassa ja käyttää muita niksejä niin niihin jo pinttynyt hien haju usein tulee takaisin kun taas uudelleen hikoaa. Olisi tätä kiva vähemmäksi saada..

      • Anonyymi

        Itselläni toistuva liikahikoilu on yhteydessä kofeiiniin ja muihin ainakin verenpainetta nostaviin tekijöihin. En ole tällaisesta mitään tutkimusta siis päätynyt lukemaan vaan oma päätelmä kokemuksen perusteella. Ei siinä ainakaan mitään häviäisi jos lähtisikin kokeilemaan hyvin sydänystävällistä elämäntapaa muutamaksi viikoksi, vaikka ei se kyllä helppoa olisi jos on tottunut kahviin, virvoitusjuomiin tai tupakkaan.


    • Anonyymi

      liekö näin vanhaa keskustelua kukaan lukee, mut halusin silti kertoo jonnekkin oman ratkaisun mikä vähenti reippaasti kasvojen/pään hikoilua! ilmeisesti se johtu minun tapauksessa siitä että join vaan liikaa vettä! vähensin "normaaliin" määrään (eli joku 1.5-2L/pvä) ja kas kummaa, muutaman päivän päästä helpotti heti! Hikoilen vieläkin liikunnan aikana ehkä enemmän kuin normaalit ihmiset mutta luultavasti johtuu ylipainosta ainakin osittain. Nyt ei sentään kasvot valu hikeä bussiin kävelyn jälkeen (3min) ja tommosen 25min kävelyn jälkeenkin on vaan "normaalimpi" hikimäärä eikä joudu pyyhkimään kasvoja 30s välein <3<3

      Nyt jos kehtaisi vaikka vähän enemmän ulkoillakkin niin jospa saisi painoa alas ja sitä kautta vielä vähentää muuta hikoilua/kesän helteiden epämiellyttävyyttä.

      Toivottavasti tästä joku löytää neuvon, tätä näin yksinkertaista kikkaa kun ei lääkärit eikä muut osanneet neuvoa. Tietysti ei toimi kaikille, mutta jos joku edes hyötyy niin hienoa, ja ei ole vaikea kokeilla eikä maksa mitään!

      ps. älkää sitten hyvät ihmiset menkö liiallisuuksiin tätä kokeillessa, jos juo liian vähän vettä siitä seuraa omat ongelmansa! (ja myöskin liian kuiva elimistö voi joissain tapauksissa aiheuttaa liikahikoilua, tai jotain semmoista muistelen lukeneeni).

    • Anonyymi

      Täällä sama ongelma: pieninkin rasitus, kahvin juonti, hermostuminen, ja pää ihan valuu noronaan. Painolla ja kunnolla ei merkitystä, samalla tavalla toiminut pari vuosikymmentä oli laiha tai pulska.
      Täältä luin tuosta Absolut torr- nimisestä nesteestä ja ajattelin et eipä siinä paljoa häviä jos kokeilee (apteekista reilu 12e). Tuote levittyi helposti pulloon laitettavan sienen avulla. Levitin sitä hiusrajaan kauttaaltaan otsaan ja takaraivolle. Neste kihelmöi/nipisteli vähän laiton jälkeen. Aamulla pesin normaalisti, ja kas kummaa: hikoilu loppui!
      Herkkäihoisen kannattanee testata tuotetta pieneen kohtaan ennen laajemmille alueelle levitystä, mutta muuten lämmin suositus tuotteelle!

    • Anonyymi

      Voi liittyä johonkin autoimmuunitautiin. Itseltä niitä löytyy parikin kappaletta ja pää on likomärkä kesät talvet, kun hiemankin ponnistaa. Jopa huippukylmähoidossa (-114) pipo kastui. Mutta en ollut ensimmäinen tapaus. Lääkärit eivät paljonkaan korviaan lotkauta, jos asian ottaa puheeksi. Niinpä otsapanta on paras hoitokeino, jonka olen löytänyt. Tai oikeastaan kasa niitä ja pieniä froteisia käsipyyhkeitä.

    • Anonyymi

      Kiitos näistä vinkeistä, kanssasisaret ja veljet! Sama ongelma ollut iät ajat. Nyt lähestyn 70vuotta ja vaikka muuten alksa rutistua ja kuivua niin hiki päästä virtailee niinkuin keväinen puro! Kampaukset on hetkessä läsähtäneet ja juhlamieli monesti tiessään. Arkielämässäpanta tai huivi pelastaa mut onhan se ankeaa. Menenheti apteekkiin hakemaan tätä Absolut Torria ja kokeilemaan! Onko nämä Oxybutin Mylan ja oksibutiniini reseptilääkkeitä?

    • Anonyymi

      Jostain hien on tultava ulos. Jos tukkii täysin kainalonsa huokoset,
      hikoaa päästä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe