Toisilla palstoilla ei tule vastauksia, joten kokeilen täältä. Eli tässä asiani:
Eräs kaverini ei usko ollenkaan, että ihan tavalliset ilman reseptiä saatavat tulehduskipulääkkeet ovat ilmeisesti aika vaaralliset munuaisille. Mistä voisin saada tietoa, ns. "mustaa valkoisella" jonka voisin antaa hänelle luettavaksi? Onko olemassa joku sivu täällä netissä, jossa tutkimustuloksia olisi tai muuta vastaavaa?
Luin jostain että esim. ibuprofeiinia ei saisi ottaa yli 2400mg vuorokaudessa ja sehän tarkoittaisi 400mg pillereissä, että niitä saa ottaa korkeintaan 6 kpl vuorokauden aikana. Ystäväni kuitenkin saattaa napsia niitä jopa 9 kpl. Lisäksi hän ottaa kerralla ainakin kolme pilleriä, eikä välttämättä pidä kovin pitkiä taukoja edes pillereiden nielemisen välillä. Kumpi on siis tuhoisampaa munuaisten kannalta - se että napsii kerralla kaikki, vai pitkin päivää?
Ystäväni on ollut aina jotenkin yli -herkkä kivulle, ja nyt hän on nyrjäyttänyt nilkkansa, eikä kuulemma kestä kipua. Aina jokaiseen pieninmpäänkin päänsärkyyn, menkkakipuihin tai flunssaan hän vetää särkylääkkeitä ja flunssalääkkeitä, eikä usko ottavansa yliannostuksen, kun ottaa kahta eri särkylääkettä siis yhtäaikaa maksimimäärän ja ylikin (esim. ibusal särkylääke 3kpl ja panadol -jauhe 2 pussillista).Olen yrittänyt sanoa hänelle, että kun munuaisensa rikkoo tuolla tavalla, niin sittenpä kipua vasta onkin tiedossa.
Kyseessä on nelikymppinen pienikokoinen ja hoikka nainen, ja mietin että onko sillä mitään merkitystä, että noin 50 kg nainen vetää tuollaiset määrät särkylääkkeitä, kuin että 70 kg nainen tekisi noin? Milloin tällä tahdilla on odotettavissa munuaisten hajoaminen, ja mitkä ovat ensimerkit?
Eräs kaverini ei usko ollenkaan, että ihan tavalliset ilman reseptiä saatavat tulehduskipulääkkeet ovat ilmeisesti aika vaaralliset munuaisille. Mistä voisin saada tietoa, ns. "mustaa valkoisella" jonka voisin antaa hänelle luettavaksi? Onko olemassa joku sivu täällä netissä, jossa tutkimustuloksia olisi tai muuta vastaavaa?
Luin jostain että esim. ibuprofeiinia ei saisi ottaa yli 2400mg vuorokaudessa ja sehän tarkoittaisi 400mg pillereissä, että niitä saa ottaa korkeintaan 6 kpl vuorokauden aikana. Ystäväni kuitenkin saattaa napsia niitä jopa 9 kpl. Lisäksi hän ottaa kerralla ainakin kolme pilleriä, eikä välttämättä pidä kovin pitkiä taukoja edes pillereiden nielemisen välillä. Kumpi on siis tuhoisampaa munuaisten kannalta - se että napsii kerralla kaikki, vai pitkin päivää?
Ystäväni on ollut aina jotenkin yli -herkkä kivulle, ja nyt hän on nyrjäyttänyt nilkkansa, eikä kuulemma kestä kipua. Aina jokaiseen pieninmpäänkin päänsärkyyn, menkkakipuihin tai flunssaan hän vetää särkylääkkeitä ja flunssalääkkeitä, eikä usko ottavansa yliannostuksen, kun ottaa kahta eri särkylääkettä siis yhtäaikaa maksimimäärän ja ylikin (esim. ibusal särkylääke 3kpl ja panadol -jauhe 2 pussillista).Olen yrittänyt sanoa hänelle, että kun munuaisensa rikkoo tuolla tavalla, niin sittenpä kipua vasta onkin tiedossa.
Kyseessä on nelikymppinen pienikokoinen ja hoikka nainen, ja mietin että onko sillä mitään merkitystä, että noin 50 kg nainen vetää tuollaiset määrät särkylääkkeitä, kuin että 70 kg nainen tekisi noin? Milloin tällä tahdilla on odotettavissa munuaisten hajoaminen, ja mitkä ovat ensimerkit?
Vastaukset 4
Vanhimmat
Näytäppä hänelle vaikkapa tätä sivustoa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00036#s7
Kiitos, toimitan tuon hänen luettavakseen, mutta en tiedä onko se tarpeeksi pelottavaa tekstiä hänen mielestään, tai saako se hänet uskomaan että 9 kpl pillereitä päivässä on ihan liikaa. Lähinnä kaipaisin jotain tietoa määristä, että mikä määrä vuorokaudessa näitä lääkkeitä on liikaa ja haitallista sisäelimille ja kuinka nopeasti voi elimistönsä rikkoa lopullisesti. Hän on nyt vetänyt muutaman päivän "kauheaan särkyynsä" 9 - 10 kpl 400 mg ibuprofeiinia.
Täältä lisää infoa: http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/ibuprofeeni-voi-lisata-sydankohtauksen-riskia/631673/
Voisiko munuaisvian merkki olla se, että on alaselän kipuja ja kasvot punoittavat, mutta pyyhkimällä kasvot pehmeällä paperilla punoitus häviää, mutta palaa taas vartin päästä?