Tähkäpää, sanot näin:
"On harmi, että jotkut eivät halua käydä koko tietä Jeesuksen kanssa, vaan olettavat, että heidän ei tarvitse kaikessa, esimerkiksi kasteen kohdalla, toimia siten, kuin Jeesus toimi, vaan he voivat hypätä tuon asian yli ja sitten taas lyöttäytyä Jeesuksen seuraajiksi."
Aika monta kertaa olen kysynyt sinulta ihan suoraan, pelastuuko uskoontulonsa jälkeen kastamaton ihminen mielestäsi ollenkaan, mutta koskaan en ole ihan suoraa vastausta sinulta saanut. Tuo edellä oleva teksti kertoo kuitenkin melkoisen selvästi sen, että et pidä ns. uskovien kastetta saamatonta uskovaa ollenkaan veljenäsi tai sisarenasi Kristuksessa - sinun mukaasihan siis nämä em. tavalla kastamattomat vain OLETTAVAT VOIVANSA LYÖTTÄYTYÄ JEESUKSEN SEURAAJIKSI.
Olet usein sanonut olevasi aralla tunnolla ja antanut ymmärtää, että et tuomitse ketään. Silti tuo(kin) edelle kopioitu viestisi osio kertoo, että luet tuomion valtaosalle kristittyjä. Se on repivää ja harmillista.
Miten sinä ajattelet olevan viimeisellä tuomiolla, kun Jeesuksen eteen tulee uskova ihminen, joka on kastettu helluntailaisten tavalla, mutta joka on elänyt hyvin itsekkään elämän ja toinen uskova ihminen, joka on kastettu vauvana ja joka on uhrannut koko elämänsä lähimmäistensä auttamiselle. Onko niin, että ensiksi mainittu pääsee Taivaaseen ja viimeksi mainitun paikka on kadotus? Vai miten se on?
"Lyöttäytyä Jeesuksen seuraajiksi"?!
23
157
Vastaukset
- _greeeeen
(Saatan nykyään kirjoittaa joskus ilman tätä aikaisemmin vakiosti käyttämääni nimimerkkiä, ihan siitä samasta syystä, jonka vuoksi moni muukin on lopettanut omansa käytön, eli nimimerkillä kirjoittaviin kohdistuvan vihan, valehtelun ja vääristelyn vuoksi.)
- _greeeeen
Ja toki lukisin mielelläni muidenkin ajatuksia asiasta.
- _greeeeen
Tähkäpää, ymmärränkö oikein, että tarkoitat seuraavassa kastekeskusteluun kirjoittamassasi tekstissä sitä, että ns. uskovien kasteelle menemötön syyllistyy tottelemattomuuden syntiin ja hylkää näin Herran?
Tuohan tarkoittaa juuri sitä, että kyseistä kastetta saamaton uskova on mielestäsi ulkona Hänen yhteydestään.
30.1.2013 06:36
Tämä ketju paljastaa hyvin selkeästi sen, minkälaisen pimeyteen ihminen joutuu, kun on tottelematon Jumalan Sanalle, uppoaa tottelemattomuuden syntiin.
Nämä henkilöt, jotka täällä julistavat EI Raamatullista oppia siitä, miten ensin kastetaan ja sitten vasta synnytään uudesti jossakin hamassa tulevaisuudessa, ovat niitä, jotka ovat pääseet tuntemaan totuuden pelastuksesta, mutta eivät ole halunneetkaan käydä koko tietä Jeesusta seuraten, eivätkä päästää irti omista perinnäissäännöistään ja nöyrtyä tunnustamaan, kuten Jeesus itse tunnusti:
"Näin meidän tulee täyttää kaikki vanhurskaus!"
vaan ovat niitä, jotka ovat ns. " jäänet polkemaan paikoilleen Jordanin rannalle" ja kun on kuitenkin päästy tuntemaan totuus uudestisyntymästä, että se ei tapahdu lapsikasteessaa, on täytynyt säveltää ja kehittää uusi oma oppi.
Ja jokainen meistä tietää, mihin tottelemattomuuden synti johtaa?!
1 Sam. 15:23.
”Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös Hän hyljännyt sinut.”
Joh. 3:36.
"Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuulianen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
Ja mitä Pojan, Jeesuksen Kristuksen ja Herran Sanan, Raamatun ilmoitus tästä kasteasiasta on?
Se on ilmaistu:
Mark. 16:15-16 sanoilla, jotka Jeesus on itse sanonut:
"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
1. Saarnataan evankeliumia
2. Joka uskoo
3. Kastetaan
Tässä on Jeesuksen ilmoittama tapa toimia tässä asiassa ja joka ihminen tämän kumoaa, Hän ei ole kuulianen Pojalle, vaan on tottelematon.
Näin yksinkertaista ja selkeää!
Sitten joku vielä uskaltaa tuolla edellä väittää seuraavasti:
"Ei kukaan voi syntyä uudeksi ennen kastetta..."
Siis joku uskaltaa kumota täysin nämä Jeesuksen sanat; Joka 1. uskoo ja 2. kastetaan....
Tällaista suoranaista valhetta täällä jotkut levittävät, ettei tarvita suurtakaan Raamatun tuntemusta, kun nuo on jo paljastettu. - Eenokki 12
_greeniltä oiva huomio ja avaus.
Nyt tiedän tähkiksen olevan jos ei itse perkkeles mutta ainakin puolet siitä isännästään.- _greeeeen
Eenokki, keskustellaan asiallisesti, eikö vain? :)
Minä en kykene uskomaan Jumalaan, jolle joku uskonnollinen toimitus olisi noin määräävässä asemassa. Olen mm. tuntenut ihmisen, joka oli hyvin harras uskova ja joka oikeasti oli aina valmis auttamaan lähimmäisiään. Ei ole liioiteltua sanoa, että joskus hän teki sen jopa oman terveytensä ja henkensä uhalla. Tämä kyseinen henkilö ei ollut saanut ns. uskovien kastetta. Hänkö siis menee kadotukseen ja joku itsekkäästi elänyt, em. tavalla kastettu Taivaaseen..? - Eenokki 12
_greeeeen kirjoitti:
Eenokki, keskustellaan asiallisesti, eikö vain? :)
Minä en kykene uskomaan Jumalaan, jolle joku uskonnollinen toimitus olisi noin määräävässä asemassa. Olen mm. tuntenut ihmisen, joka oli hyvin harras uskova ja joka oikeasti oli aina valmis auttamaan lähimmäisiään. Ei ole liioiteltua sanoa, että joskus hän teki sen jopa oman terveytensä ja henkensä uhalla. Tämä kyseinen henkilö ei ollut saanut ns. uskovien kastetta. Hänkö siis menee kadotukseen ja joku itsekkäästi elänyt, em. tavalla kastettu Taivaaseen..?Niin niin green. Pidän tähkistä ja jotain farisealaista vauvanakastettua veljinään tai samansorttisina joiden kanssa en pidä mitään uskonyhteyttä.
En pidä kirkkona kuten ei Lutherkaan jumalattomia(uudestisyntymättömiä)ihmisiä he ovat kainilaisia joita pitää varoa.
Nykyään pitää varoa jo omaa varjoakin ettei siihen kömpästy. Aika on paha. - _greeeeen
Eenokki 12 kirjoitti:
Niin niin green. Pidän tähkistä ja jotain farisealaista vauvanakastettua veljinään tai samansorttisina joiden kanssa en pidä mitään uskonyhteyttä.
En pidä kirkkona kuten ei Lutherkaan jumalattomia(uudestisyntymättömiä)ihmisiä he ovat kainilaisia joita pitää varoa.
Nykyään pitää varoa jo omaa varjoakin ettei siihen kömpästy. Aika on paha.Jeesus Itse kertoi, mikä on pelastumisen kannalta merkittävää ->
31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
(Matt. 25:31-40)
Et taida vastata minulle vieläkään, mutta ehkä kuitenkin luet tämän...
Väliimme on jäänyt selvittämättömiä asioita, mutta niihin en aio palata, jos ei joku muu sitä taas aloita. En odota sinulta enää mitään asian suhteen, sen aika meni jo. Pyytäisin itse sinulta anteeksi, jos olisin tehnyt sinulle jotakin väärää ja vilpillistä, mutta tiedän, että en ole. Pallo on nyt sinun hallussasi, eli joko jäät vihoittelemaan tai sitten et jää ja pystyt keskustelemaan kanssani ASIOISTA. Minusta on harmillista, että tuot tuollaista jaottelu- ja tuomiohenkeä ja lakihenkisyyttä palstalle. Se repii uskovien yhteyttä, ei rakenna.- k.kiusaantunut
Heips. Minun mielestä vauvakaste on arvoton siksi että siinä ihmiseltä ei kysytä haluaako hän kasteen ja liittyä seuraavaksi 18 vuodeksi luterilaiseen kirkkoon.
Siinä ihminen pakotetaan seurakunnan jäseneksi, ja velvoitetaan vanhemmat ja kummit kasvattamaan lapsi luterilaiseksi.
Suomeksi aivopesemään.
Yleensä papit, ja diakonit ja kirkon lapsityöntekijät vetoavat siihen että se ei ole aivopesua koska siitä ei koidu lapselle mitään haittaa jos sen tekee rakkaudellisesti.
Eräs käännytyksen muoto on ns.rakkauspommitus jossa käännytyksen uhrin on vaikea löytää tuputetusta uskosta mitään väärää koska sen tuputtajat ovat niin ystävällisiä ja kivoja ja hyvää tahtovia.
Siihen ei lapsikaan osaa sanoa mitään vastaan.
Esm.riparilla nuorelle ei kerrota että kyse on vain uskosta. Ei myöskään mainita sanallakaan minkä verran se tekee vuodessa se että haluaa kuulua kirkkoon, josta ei muuten yleensä sen riparin jälkeen saa muuta kuin kirkkohäät ja lapsen kastajaiset.
Se on keskituloiselta noin 300 euroa kirkollisveroja. Kyllä tulee kirkkohäille hintaa.
Tuosta kastekysymyksestä vielä: lopulta luterilainen pappi saa viimeisen sanan. Heille on opetettu jotta hautajaisissa on saarnattava kasteen armosta.
Vaikka se olisi kirkosta eronnut se haudattava. Olen huomannut tämän monet kerrat.
Tänä vuonna jo viidennet hautajaiset. Ajattele.. Kukaan haudatuista ei uskonut kasteen armoon mutta pappi puhui kuin he olisivat uskoneet.
Epärehellistä peliä. En kunnioita pappeja laisinkaan.
No, jokaiseen hautajaisseremoniaan en ole osallistunut. By the way..
Jahas, on lähdettävä järjestämään pojan 18-vuotissynttäreiden kattausta.
Jos vastaat tähän niin tiedoksi että olen niin kiireinen että ehdin keskustelemaan vasta kuunvaihteen jälkeen. - _greeeeen
k.kiusaantunut kirjoitti:
Heips. Minun mielestä vauvakaste on arvoton siksi että siinä ihmiseltä ei kysytä haluaako hän kasteen ja liittyä seuraavaksi 18 vuodeksi luterilaiseen kirkkoon.
Siinä ihminen pakotetaan seurakunnan jäseneksi, ja velvoitetaan vanhemmat ja kummit kasvattamaan lapsi luterilaiseksi.
Suomeksi aivopesemään.
Yleensä papit, ja diakonit ja kirkon lapsityöntekijät vetoavat siihen että se ei ole aivopesua koska siitä ei koidu lapselle mitään haittaa jos sen tekee rakkaudellisesti.
Eräs käännytyksen muoto on ns.rakkauspommitus jossa käännytyksen uhrin on vaikea löytää tuputetusta uskosta mitään väärää koska sen tuputtajat ovat niin ystävällisiä ja kivoja ja hyvää tahtovia.
Siihen ei lapsikaan osaa sanoa mitään vastaan.
Esm.riparilla nuorelle ei kerrota että kyse on vain uskosta. Ei myöskään mainita sanallakaan minkä verran se tekee vuodessa se että haluaa kuulua kirkkoon, josta ei muuten yleensä sen riparin jälkeen saa muuta kuin kirkkohäät ja lapsen kastajaiset.
Se on keskituloiselta noin 300 euroa kirkollisveroja. Kyllä tulee kirkkohäille hintaa.
Tuosta kastekysymyksestä vielä: lopulta luterilainen pappi saa viimeisen sanan. Heille on opetettu jotta hautajaisissa on saarnattava kasteen armosta.
Vaikka se olisi kirkosta eronnut se haudattava. Olen huomannut tämän monet kerrat.
Tänä vuonna jo viidennet hautajaiset. Ajattele.. Kukaan haudatuista ei uskonut kasteen armoon mutta pappi puhui kuin he olisivat uskoneet.
Epärehellistä peliä. En kunnioita pappeja laisinkaan.
No, jokaiseen hautajaisseremoniaan en ole osallistunut. By the way..
Jahas, on lähdettävä järjestämään pojan 18-vuotissynttäreiden kattausta.
Jos vastaat tähän niin tiedoksi että olen niin kiireinen että ehdin keskustelemaan vasta kuunvaihteen jälkeen.Mukava nähdä sinun kirjoittavan yhä, Kiusaantunut. En ole huomannut sinun kirjoittaneen aiemmin sen jälkeen, kun kerroit meneväsi tutkimuksiin ja ajattelin, että et kai vain jäänyt sille reissulle... Ilmeisesti kaikki on kuitenkin ok sen asian suhteen..?
Keskustelisin mieluiten tästä asiasta siitä näkökulmasta, että onko tosiaan niin, että ns. uskovien kastetta ottamaton/saamaton vain olettaa voivansa lyöttäytyä Jeesuksen seuraajaksi, kuten Tähkäpää asian ilmaisee. Onko em. tavalla kastamaton uskova todella ulkona Hänen yhteydestään..? Asettiko Jeesus opetuksissaan tuollaisen ihmiskäden kautta suoritettavan toimituksen todella pelastuksen ehdoksi? - k.kiusaantunut
_greeeeen kirjoitti:
Mukava nähdä sinun kirjoittavan yhä, Kiusaantunut. En ole huomannut sinun kirjoittaneen aiemmin sen jälkeen, kun kerroit meneväsi tutkimuksiin ja ajattelin, että et kai vain jäänyt sille reissulle... Ilmeisesti kaikki on kuitenkin ok sen asian suhteen..?
Keskustelisin mieluiten tästä asiasta siitä näkökulmasta, että onko tosiaan niin, että ns. uskovien kastetta ottamaton/saamaton vain olettaa voivansa lyöttäytyä Jeesuksen seuraajaksi, kuten Tähkäpää asian ilmaisee. Onko em. tavalla kastamaton uskova todella ulkona Hänen yhteydestään..? Asettiko Jeesus opetuksissaan tuollaisen ihmiskäden kautta suoritettavan toimituksen todella pelastuksen ehdoksi?"Keskustelisin mieluiten tästä asiasta siitä näkökulmasta, että onko tosiaan niin, että ns.uskovien kastetta ottamaton/saamaton vain olettaa voivansa lyöttäytyä Jeesuksen seuraajaksi, kuten tähkäpää asian ilmaisee."
Minun näkökulmasta kaikki ovat Jeesuksen seuraajia jos haluavat olla. Uskovan ihmisen tunnistaa kyllä, ja se ei liity kasteisiin vaan ennemminkin puheisiin.
Yhtä monta kun on ihmistä on tapoja uskoa.
Kyse on siitä miten kukakin Raamattua tulkitsee. Tähkäpää on omaksunut samanlaisen uskon kuin hellarikirkossa on hänelle opetettu. Tiukkapipoinen tuomitsija niinkuin suurin osa hellareista.
Tutkimuksissa selvisi että leukkarit on 9.9. Kummitädilläni joka on terve sama arvo on tasan 10. Normaali on 9.
- No condemnation
Vaikka itse olenkin ottanut kasteen, en rohkenisi lähteä tekemään siitä palastuskysymystä. Itselleni upotuskasteen merkitys aukesi Raamattua tutkimalla, mutta opettajani eivät millään tavalla painostaneet päätöksen tekoon. Minullakin on ystävänä tällainen "koko tien" -ilmaisua käyttävä lähes pakkokastaja. Ymmärrän häntä, mutta enpä laittaisi sinua seinää vasten. Jumala antaa sinulle ymmärrystä ja sinä teet valintasi sen ymmärryksen mukaan, jonka Häneltä saat. Eihän ristin ryövärikään ehtinyt ottaa vesikastetta ja kuitenkin hänen uskonsa riitti pelastukseen.
- _greeeeen
Juuri noin. Kirjoituksesi sisältää sanoman armollisesta, ei-lakihenkisestä, kaikkivoivasta Jumalasta.
Minäkään en lähtisi tekemään ihmiskäden kautta suoritettavasta vesikasteesta pelastuskysymystä. Minusta YKSI kaste on ainoa merkittävä siinä suhteessa ->
11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. (Matt. 3:11)
...ja tuon kasteen Hän Itse antaa kenelle antaa. - No condemnation
_greeeeen kirjoitti:
Juuri noin. Kirjoituksesi sisältää sanoman armollisesta, ei-lakihenkisestä, kaikkivoivasta Jumalasta.
Minäkään en lähtisi tekemään ihmiskäden kautta suoritettavasta vesikasteesta pelastuskysymystä. Minusta YKSI kaste on ainoa merkittävä siinä suhteessa ->
11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. (Matt. 3:11)
...ja tuon kasteen Hän Itse antaa kenelle antaa.Vilkaisin "kristinusko"-valikosta löytyvää härkäpäistä kastekiistaa. En usko, että mitään kovin rakentavaa seuraa tuosta väittelystä, jos ei nyt satunnaisia naurunpurskahduksia, joita jotkut sanakäänteet aiheuttavat, sellaiseksi lueta. Sanoisin, että olet terveellä tiellä kun pysyt rakkauden kaksoiskäskyä noudattavana, niin kuin teetkin. Ääripäät lienevät: vauvakaste pelastaa - uskovien kaste pelastaa. Oman näkemyksen härkäpäinen tuputtaminen johtaa vain pattitilanteeseen. Antakaa hyvät ihmiset lähimmäisille tilaa hengittää.
- näin on jämti
No condemnation kirjoitti:
Vilkaisin "kristinusko"-valikosta löytyvää härkäpäistä kastekiistaa. En usko, että mitään kovin rakentavaa seuraa tuosta väittelystä, jos ei nyt satunnaisia naurunpurskahduksia, joita jotkut sanakäänteet aiheuttavat, sellaiseksi lueta. Sanoisin, että olet terveellä tiellä kun pysyt rakkauden kaksoiskäskyä noudattavana, niin kuin teetkin. Ääripäät lienevät: vauvakaste pelastaa - uskovien kaste pelastaa. Oman näkemyksen härkäpäinen tuputtaminen johtaa vain pattitilanteeseen. Antakaa hyvät ihmiset lähimmäisille tilaa hengittää.
Missä greenin rakkauden kaksoiskäskyn noudattaminen näkyy? EI KOSKAAN EIKÄ MISSÄÄN.
- No codemnation
näin on jämti kirjoitti:
Missä greenin rakkauden kaksoiskäskyn noudattaminen näkyy? EI KOSKAAN EIKÄ MISSÄÄN.
Jospa jättäisimme sen kaikkinäkevän Jumalan arvioitavaksi ja katsoisimme mitä nimim kirjoittaa. Minulle kyllä riittää se mihin kukin tunnustaa uskovansa. En ole kenenkään tuomari.
- _greeeeen
No condemnation kirjoitti:
Vilkaisin "kristinusko"-valikosta löytyvää härkäpäistä kastekiistaa. En usko, että mitään kovin rakentavaa seuraa tuosta väittelystä, jos ei nyt satunnaisia naurunpurskahduksia, joita jotkut sanakäänteet aiheuttavat, sellaiseksi lueta. Sanoisin, että olet terveellä tiellä kun pysyt rakkauden kaksoiskäskyä noudattavana, niin kuin teetkin. Ääripäät lienevät: vauvakaste pelastaa - uskovien kaste pelastaa. Oman näkemyksen härkäpäinen tuputtaminen johtaa vain pattitilanteeseen. Antakaa hyvät ihmiset lähimmäisille tilaa hengittää.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi, 'No condemnation'. Oikea sydämen usko tuskin on kaikkitietävyyttä ja eri opinkappaleiden täydellistä ymmärrystä. Jumala tuskin heittää ketään kadotukseen jonkin rituaalisen menon suorittamattomuuden vuoksi.
- _greeeeen
näin on jämti kirjoitti:
:)
- ; D
_greeeeen kirjoitti:
:)
:D
Ihan asiallinen kysymys !! Nyt on niin että ylpeä uskovainen haluaa että mekaaninen pelastus on saatavilla jollain ihmiskeinoilla. Ja kun kastetaan tai viedään ihmiset rippituoliin ihminen pelastuu . Tai sitten sakramentteja käytetään tai katollisten pussa tänne pussa sinne ikoneija niin pelastut. Muuten et. Käy kokouxissa niin pelastut tai lue paljon Raamattu. Kaikki on vain ihmiskäsien tekeläisiä joka saa ylpeä ihmisen oma mieli pönkitty yläilmoihin että olenpas nyt ihmeellisessti saavuttanut korkempi uskonnollisuus kun muilla.
Voi kun ihmiset ymmäräis Raamatunkohdat mitkä näyttää miten käy uskoville joktka on täyttynyt Pyhällä Hengellä ja on sen kuljettaviina . Ei syntiin vaan Pyhyyteen. Eihän sellainen ihminen voi tehdä syntiä. Se merkitsisi että Pyhä Henki vie syntiin tai että hän tekee syntiä.. Huh hejjaa sanon minä.....- _greeeeen
Asiaa kirjoitat, Savonarola. En lähde tämän enempää tätä tässä ruotimaan, vaan jokainen nähköön sen ihmiskäden kautta tapahtuvien töiden ja itsekorostuksen ihan omin silmin, jos näkee... Minun Jumalani herättää lapsia itselleenkin vaikka maan pinnalla lojuvista kivistä, jos niin tahtoo. Ei Hän tarvitse ihmiskäsin tehtyjä rituaalisia menoja omien toimiensa tueksi. Tämä ei silti tarkoita sitä, että kaste olisi merkityksetön asia.
- _greeeeen
_greeeeen kirjoitti:
Asiaa kirjoitat, Savonarola. En lähde tämän enempää tätä tässä ruotimaan, vaan jokainen nähköön sen ihmiskäden kautta tapahtuvien töiden ja itsekorostuksen ihan omin silmin, jos näkee... Minun Jumalani herättää lapsia itselleenkin vaikka maan pinnalla lojuvista kivistä, jos niin tahtoo. Ei Hän tarvitse ihmiskäsin tehtyjä rituaalisia menoja omien toimiensa tueksi. Tämä ei silti tarkoita sitä, että kaste olisi merkityksetön asia.
*ihmiskäden kautta tapahtuvien töiden korostuksen ja itsekorostuksen*
Varmaankin moni luterilainen Jeesukseen Kristukseen uskova päättelee tähän tapaan:
(1) "On vain kaksi vaihtoehtoa: Joko luterilainen kasteopetus/kastekäytäntö tai 'uskovien kaste' -oppi. Käsittääkseni 'uskovien kaste' -oppi on selvästi Raamatun vastainen, joten luterilainen kasteopetus/kastekäytäntö täytyy olla se Raamatun mukainen, joten näin ollen olen siis pätevästi kastettu."
(Välihuomatus: Muuten, onko vain kaksi vaihtoehtoa?)
Jos tuolla tavalla (1) joku luterilainen ajattelee ja on sitten Jeesukseen Kristukseen uskovana vielä täältä maailmasta poissiirtyessään, tietenkin silloin hän pelastuu lopullisessa merkityksessä eli pääsee Herran tykö (varmaan monelle on tuolla tavalla käynyt). Usko Jeesukseen Kristukseen riittää.
www.opetuksia.net
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024517Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743831298- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091042Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna85931Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11862- 64856
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64826