Onko olemassa luotettava mittausmenetelmä, jolla voidaan todeta, että paljonko Hybridi-auton akussa on kapasiteettia jäljellä?
Paljonko kapasiteettia pitäisi olla jäljellä esimerkiksi viiden vuoden kuluttua?
Bensankulutuksen kasvu vuosien kuluessa varmaankin ilmaisee akun kapasiteetin vähenemisen - onko tällaista ilmiötä jo havaittavissa?
Hybridi-akun mittaus
9
5373
Vastaukset
- HSD -10
Itse testasin hybridiakun siten että auton ollessa uusi mittasin kuinka pitkälle autolla pääsee pelkällä sähköllä ja tulos oli 2.4 km ja nyt kolme vuotta ja 65000 km myöhemmin tein saman samalla tieosuudella ja tulos oli edelleen sama 2.4 km.
Eiköhän se tuollainen testaustapa ole riittävän tarkka ja toki myös kulutusta seuraamalla näkee kuinka akussa on puhtia, jos kulutus pysyy samoissa lukemissa kuin silloin uutenakin niin sehän kertoo myös akun olevan kunnossa.
Tässä 10000 km:n välein oman autoni kulutukset:
10000 km 5.4 l/100km
20000 km 5.1 l/100km
30000 km 5.2 l/100km
40000 km 5.1 l/100km
50000 km 5.4 l/100km
Toki vuodenajat eivät aina käyneet yksiin tuon 10000 km:n matkan aikana joten ne eivät ole täysin vertailukelpoiset mutta tuo ajomatka täydellä akulla kertonee parhaiten missä kunnossa akku on, ei tarvitse olla siis millään tavoin huolissaan Toyotan hybridin akuista. - Miksi pitäisi mitata
Talouden toisena autona 3vuotta taksissa ollut prius vm.09. Keskikulutus ollut meillä n.5 litraa kesällä ja 5,3 talvella. Niin ja autolla ajettu n.336 000km.
Erikoista minusta on, että autoon on vaihdettu vasta kerran jarrupalat 180tkm huollossa. Auton mukana tuli kaikki huoltoraportit jotka huolloissa täytetty. Kirjapidosta ei myöskään löytynyt, että alustaan olisi vaihdettu yhtään niveltä tai edes iskareita! - hybrid man
"Erikoista minusta on, että autoon on vaihdettu vasta kerran jarrupalat 180tkm huollossa. Auton mukana tuli kaikki huoltoraportit jotka huolloissa täytetty. Kirjapidosta ei myöskään löytynyt, että alustaan olisi vaihdettu yhtään."
Tuo on sitä LAATUA josta Toyota tunnetaan ja varsinkin Hybridit.- oeo299
No jarrut on kyllä samoista materiaaleista kuin muissakin autoissa, mutta säästäähän se paloja, kun niitä käytetään vain alle 7 km/h nopeuksissa :)
Vähän kyllä kahisevat, kun eivät joudu kunnon käytölle. Olisi kiva jollain kikalla vähän "sisäänajaa" paloja kunnon jarrutuksilla. - HSD -10
oeo299 kirjoitti:
No jarrut on kyllä samoista materiaaleista kuin muissakin autoissa, mutta säästäähän se paloja, kun niitä käytetään vain alle 7 km/h nopeuksissa :)
Vähän kyllä kahisevat, kun eivät joudu kunnon käytölle. Olisi kiva jollain kikalla vähän "sisäänajaa" paloja kunnon jarrutuksilla.Mistä tiedät että jarruja käytetään alle 7 km/h nopeuksilla ja varsinkin mistä juuri tuo 7 km/h ? Jarrujen sisäänajo onnistuu erittäin hienosti talvella kun vaan ajaa riittävän kovaa kaarteisiin ja antaa ajonhallintajärjestelmän tehdä hommia ja toki talven liukkailla tekee reippaita ABS-jarrutuksia.
- eDrive1
Litiumioniakun kapasiteetista kuluu joka vuosi noin 3 prosenttiyksikköä. Eli vuoden päästä 97% alkuperäisestä, kahden vuoden päästä 94%, kymmenen vuoden päästä 70%... tämä siis normaalikäyttömäärällä, laadukkailla akuilla ilman rasituksia eli kun akkuja kohtelee hyvin.
Kannattaa siispä vaatia litiumioneita, niillä voi ajella pitkään ilman vaihtamisia. Hinnatkin ovat tippuneet alas, akkupaketti hybridille n. 2000e ja täyssähköautolle n. 8000e. Se on vähän, kun miettii kuinka kauan yksi paketti kestää. Ja 10 vuoden päästä, kun akut pitäisi vaihtaa ekan ja ehkä vikan kerran, hinnat saattavat olla muutenkin jopa puolet halvempia nykyisellä hintakehityksellä.- akkukikkare
No ei NiMH-akkujen kapasiteetin laskemisestakaan ole mitään tuloksia yli 300tkm ajetuissa Priuksissa.
Toki Li-ionit ovat energiatiheydeltään hiukan parempia, mutta vain hiukan. - HSD -10
akkukikkare kirjoitti:
No ei NiMH-akkujen kapasiteetin laskemisestakaan ole mitään tuloksia yli 300tkm ajetuissa Priuksissa.
Toki Li-ionit ovat energiatiheydeltään hiukan parempia, mutta vain hiukan.Muistelen että kerran TM:n autouutisissa oli mainintaa Li-Ion akkujen ongelmista, sitä että autotehtaat eivät olisi niihin täysin tyytyväisiä, jotain ongelmia talviominaisuuksiin nähden, muistaako kukaan tuosta mitään ?
- 2.4 STW
Tojojen tapauksessa mittaaminen ei oikein anna kuvaa akun kapasiteetista.
Nimittäin uutena Tojo hybridit ei hyödynnä akun kaikkea kapasiteettia missään tilanteessa. Kun auto ja akku vanhenee, ohjauselektroniikka ottaa pikkuhiljaa kaiken kapasiteetin käyttöön, siis sen mitä on vanhenemisen jälkeen jäljellä.
Lopputulema on että Tojohybridin akku tuntuu 3v tai jopa 5v vanhana aivan yhtä puhdikkaalta kuin uutena.
Akku on kuitenkin heikentynyt mutta käyttäjän kannalta kuin uusi. Näppärää ja kertoo käyttäjän arvostamisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232