Dieselin käyttäjien taidot

juitzzi

Olen usein ihmetellyt dieselin käyttäjien auton käyttö taitoja, sillä usein jopa kesähelteellä moni dieselin käyttäjä pitää autoaan käynnissä, eivätkä sammuta autoaan vaikka menevät pidemmäksikin aikaa autostaan pois. Eivätkö dieselin käyttäjät osaa sammuttaa autoaan, vai eivätkö he osaa käynnistää sitä uudelleen. Kerrankin menimme huoltoasemalle syömään, niin huomasimme erään kuorma-auton käydä rouskuttavan siinä, kun tulimme syömästä se sama kuorma-auto kävi edelleen ja samassa kuljettajakin tuli paikalle ja jatkoi matkaa. Jos on varaa pitää autoa käynnissä jatkuvasti, ilman että sitä sammutetaan välillä, niin mielestäni dieselin hintaa pitäisi nostaa huomattavasti, ehkä silloin kuljettajat sammuttaisivat autonsa.

23

3573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se kuorma-auto kuluttaa paikallaan seistessään ehkä noin 5 litraa tunnissa (stetsonyliopiston tutkimukseen perustuu). Ajossa se kuluttaa 100 litraa tunnissa.

      Käynnistykset kuluttavat moottoria huomatttavasti.

      Raskaamman ajon jälkeen ei saisi edes sammuttaa heti, vaan pitäisi odotella pari minuttia vähintään. Voi olla, että tuollaisessa isommassa autossa enemmänkin.

      Kyllä, olet oikeassa. Taidot tuntuvat olevan kohdillaan näillä kuskeilla. Kehoitan sinua kehittämään taitojasi, ennen kuin siirryt dieselpolttoainetta käyttävän ajoneuvon kuljettajaksi.

      • Johan on jutut

        "Käynnistykset kuluttavat moottoria huomatttavasti."

        Mihin väitteesi perustuu? Dieseliä kuluu kyllä vuositasolla huomattavasti jos autoa ei sammuta taukojen ajaksi ja lisäksi ilma pilaantuu ilman syytä. Eikä keskiverto kuormuri kuluta ajossa puoliakaan siitä mitä kirjoitit.

        Taidot ovat keskiverto dieselkuskeilla hukassa, sillä pomo laittaa aamulla auton käyntiin eikä kuski uskalla samuttaa sitä, koska ei osaa käynnistää sitä uudelleen.

        "Raskaamman ajon jälkeen ei saisi edes sammuttaa heti, vaan pitäisi odotella pari minuttia vähintään."

        Onko dieseleiden kehitys pysähtynyt -80 luvulle?


      • tieto=tuskaa
        Johan on jutut kirjoitti:

        "Käynnistykset kuluttavat moottoria huomatttavasti."

        Mihin väitteesi perustuu? Dieseliä kuluu kyllä vuositasolla huomattavasti jos autoa ei sammuta taukojen ajaksi ja lisäksi ilma pilaantuu ilman syytä. Eikä keskiverto kuormuri kuluta ajossa puoliakaan siitä mitä kirjoitit.

        Taidot ovat keskiverto dieselkuskeilla hukassa, sillä pomo laittaa aamulla auton käyntiin eikä kuski uskalla samuttaa sitä, koska ei osaa käynnistää sitä uudelleen.

        "Raskaamman ajon jälkeen ei saisi edes sammuttaa heti, vaan pitäisi odotella pari minuttia vähintään."

        Onko dieseleiden kehitys pysähtynyt -80 luvulle?

        "Onko dieseleiden kehitys pysähtynyt -80 luvulle?"

        Ei ole pysähtynyt vaan nykyaika on tuonut esim. turbot dieseleihin. Tämän takia jälkikäyttö voi olla paikallaan. Koskee ihan samalla tavalla myös bensa-turboja.


      • Monia näkemyksiä
        tieto=tuskaa kirjoitti:

        "Onko dieseleiden kehitys pysähtynyt -80 luvulle?"

        Ei ole pysähtynyt vaan nykyaika on tuonut esim. turbot dieseleihin. Tämän takia jälkikäyttö voi olla paikallaan. Koskee ihan samalla tavalla myös bensa-turboja.

        Turbojutut ettei sammutettaisi tauon ajaksi ovat vuosikymmenten takaa. Autoa harvoin pysäytetään heti isosta kuormasta vaan sillä kurvaillaan parkkipaikalle. Joku niittosilppuria ajava traktori voi olla eri juttu, silloin hetki joutokäyntiä ennen sammutusta voi olla paikallaan.

        Nykysuositus on sammuttaa moottori pienenkin tauon ajaksi. Siksi että ahdettu nykymoottori käy niin suurella ilmaylimäärällä että joutokäynnillä moottori tuppaa jäähtymään liikaa. Etenkin talvella moottori ja nesteet pysyvät tauon ajan paremmin lämpimänä sammutettuna suojassa kopin alla kuin että konetta huuhdellaan koko ajan turbon imemällä kylmällä ilmalla ja tuulettajan siipien vatkauksella vaikka siivet olisivatkin viskokytkinohjatut. Lämpimänä pidon takia moottoria saatetaan suorastaan ahdistaa pakokaasujarrulla jos se jätetään joutokäynnille.

        Myös laki kieltää tarpeettoman joutokäynnin.


      • antaa käydä
        Monia näkemyksiä kirjoitti:

        Turbojutut ettei sammutettaisi tauon ajaksi ovat vuosikymmenten takaa. Autoa harvoin pysäytetään heti isosta kuormasta vaan sillä kurvaillaan parkkipaikalle. Joku niittosilppuria ajava traktori voi olla eri juttu, silloin hetki joutokäyntiä ennen sammutusta voi olla paikallaan.

        Nykysuositus on sammuttaa moottori pienenkin tauon ajaksi. Siksi että ahdettu nykymoottori käy niin suurella ilmaylimäärällä että joutokäynnillä moottori tuppaa jäähtymään liikaa. Etenkin talvella moottori ja nesteet pysyvät tauon ajan paremmin lämpimänä sammutettuna suojassa kopin alla kuin että konetta huuhdellaan koko ajan turbon imemällä kylmällä ilmalla ja tuulettajan siipien vatkauksella vaikka siivet olisivatkin viskokytkinohjatut. Lämpimänä pidon takia moottoria saatetaan suorastaan ahdistaa pakokaasujarrulla jos se jätetään joutokäynnille.

        Myös laki kieltää tarpeettoman joutokäynnin.

        Ei todellakaan kannata isoa autoa sammuttaa pienen tauon ajaksi. käynnistäminen kuluttaa starttimoottoria ja akustoja jotka ei ole mitään halpoja. ja ei välttämättä edes lähde uudelleen käyntiin jos akut on ihan tyhjillään.

        jos kuljettaja nukkuu autossa ja auto on ollut yön sammutettuna kovalla pakkasella niin ei todellakaan minkään tauon ajaksi kannata sammuttaa koko päivänä niin riittää virtaa seuraavanakin yölnä sitten.

        tosin kovalla pakkasella mielestäni hyvä pitää yölläkin käynnissä. vaikka ei koko yötä niin aamuyöstä käynnistää moottorin lataamaan akkuja.

        webasto pitää moottorin lämpimänä vaikka se muuten alkaisi jäähtymään.


      • Fjddd
        Monia näkemyksiä kirjoitti:

        Turbojutut ettei sammutettaisi tauon ajaksi ovat vuosikymmenten takaa. Autoa harvoin pysäytetään heti isosta kuormasta vaan sillä kurvaillaan parkkipaikalle. Joku niittosilppuria ajava traktori voi olla eri juttu, silloin hetki joutokäyntiä ennen sammutusta voi olla paikallaan.

        Nykysuositus on sammuttaa moottori pienenkin tauon ajaksi. Siksi että ahdettu nykymoottori käy niin suurella ilmaylimäärällä että joutokäynnillä moottori tuppaa jäähtymään liikaa. Etenkin talvella moottori ja nesteet pysyvät tauon ajan paremmin lämpimänä sammutettuna suojassa kopin alla kuin että konetta huuhdellaan koko ajan turbon imemällä kylmällä ilmalla ja tuulettajan siipien vatkauksella vaikka siivet olisivatkin viskokytkinohjatut. Lämpimänä pidon takia moottoria saatetaan suorastaan ahdistaa pakokaasujarrulla jos se jätetään joutokäynnille.

        Myös laki kieltää tarpeettoman joutokäynnin.

        Uskomatonta paskaa...
        Mulla on 2013 mallinen auto, jonka start-stop toiminto ei sammuta moottoria, mikäli moottoria on kuormitettu raskaasti juuri jälkikäytön vuoksi.

        Kuorma-auton sammuttamattomuuteen taas voi vaikuttaa miten kuljettaja haluaa käyttää 15 min taukonsa: käyttämällä muutaman minuutin joutokäyntiä lämpöjen takia, nostamalla jarrupaineita pari minuuttia käynnistyksen jälkeen.rukoilemalla joka käynnistyksellä ettei startti lyö yli ja pitää menne auton alle kääntämään vauhtipyörää. Akut saattavat olla tyhjiä Webaston liian pitkästä käytöstä tai muuten vaan lopussa. Jätätkö auton mielummin käymään ja menet kusella ja juot rauhassa kahvisi vai käytätkö 1/3 osan tauostasi em. toimenpiteisiin vessassa käynnistä nipistäen (kusemalla pihalle)?


      • Eihän siellä
        antaa käydä kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata isoa autoa sammuttaa pienen tauon ajaksi. käynnistäminen kuluttaa starttimoottoria ja akustoja jotka ei ole mitään halpoja. ja ei välttämättä edes lähde uudelleen käyntiin jos akut on ihan tyhjillään.

        jos kuljettaja nukkuu autossa ja auto on ollut yön sammutettuna kovalla pakkasella niin ei todellakaan minkään tauon ajaksi kannata sammuttaa koko päivänä niin riittää virtaa seuraavanakin yölnä sitten.

        tosin kovalla pakkasella mielestäni hyvä pitää yölläkin käynnissä. vaikka ei koko yötä niin aamuyöstä käynnistää moottorin lataamaan akkuja.

        webasto pitää moottorin lämpimänä vaikka se muuten alkaisi jäähtymään.

        Kopissa pysty nukkumaan jos kone käy. Illalla pysähtyessä 15 min tyhjäkäynti, kone sammuksiin ja sänkyyn. Aamulla ekana kone käyntiin.


      • Tätä päivää
        Monia näkemyksiä kirjoitti:

        Turbojutut ettei sammutettaisi tauon ajaksi ovat vuosikymmenten takaa. Autoa harvoin pysäytetään heti isosta kuormasta vaan sillä kurvaillaan parkkipaikalle. Joku niittosilppuria ajava traktori voi olla eri juttu, silloin hetki joutokäyntiä ennen sammutusta voi olla paikallaan.

        Nykysuositus on sammuttaa moottori pienenkin tauon ajaksi. Siksi että ahdettu nykymoottori käy niin suurella ilmaylimäärällä että joutokäynnillä moottori tuppaa jäähtymään liikaa. Etenkin talvella moottori ja nesteet pysyvät tauon ajan paremmin lämpimänä sammutettuna suojassa kopin alla kuin että konetta huuhdellaan koko ajan turbon imemällä kylmällä ilmalla ja tuulettajan siipien vatkauksella vaikka siivet olisivatkin viskokytkinohjatut. Lämpimänä pidon takia moottoria saatetaan suorastaan ahdistaa pakokaasujarrulla jos se jätetään joutokäynnille.

        Myös laki kieltää tarpeettoman joutokäynnin.

        Vai vuosikymmenten takaa? Käypä lukemassa uuden diesel-Kian ohjekirjaa!


    • tieto lisää tuskaa

      aloittaja on nolo.

    • jep4

      Kannattais perehtyä asioihin ennenku alottaa tämmösiä aiheita

    • diesel-Mersu

      Vain perseaukiset sammuttavat auton käydessään esim. kaupassa.

    • mun vastaus

      Minulle opetettiin aikoinaan että isoon moottoriin tulee sen jäähtyessä jännitteitä ellei lämmöt saa tasaantua. Kierroksia jäähdyttelyssä piti olla tyhjäkäyntiä enemmän jotta jäähdytysneste kiertäisi kunnolla.

      Lankomiehellä on ollut kansi- ja turbo-ongelmia. Hän sammuttaa moottorin näytösluonteisesti jo ennen kuin auto on edes pysähtynyt. Ei siis jää autoon istumaan muutamaksi sekunniksi, eikä etenkään aja viimeistä ajomatkaa kevyellä kaasunkäytöllä.

    • Diesellkansi lämmin

      Jos autossasi on turbomoottori, pitäisi bensakuskinkin antaa pitkän ja kovan ajon jälkeen moottorin käydä pari minuuttiia tyhjäkäyntiä, jotta turbo ehtii jäähtyä. Toinen vauhtoehto on ennen auton sammuttamista ajaa viimeinen kilometri todella hiljaa. Mutta sittenhän valitetaan liikenteen tukkimisesta! Siinä syy. miksi esim. jakeluauton kuski ei sammuta moottoria pikku paketin luovutuksen ajaksi.

    • Kuorma-autoa

      Ei kannata sammuttaa lyhyen stopin vuoksi, Turbo-ahdin räjähtää, jos sitä ei jäähdytetä ennen stoppia. Konetta täytyy tyhjäkäyttää ennen sammutusta ainakin 10 min.

    • 114

      kuorma-ja linja-autoissa on paljon paineilmalla toimivaa tekniikkaa.On yleistä että ilma jouset vuotaa ilmaa kun pysäyttää moottorin pysähtyy myös kompressori ja usein käy niin et kori laskeutuu alas nyt kun tauko loppuu on autoa käytettävä et saadaan käsijarru irti ja jouset täyteen tässä voi mennä 10 min. eli on aivan sama kun auto käy koko tauon

    • käynvain

      Jos lyhyitä pysähdyksiä tulee usein niin starttaus vie enennän virtaa kuin laturi ehtii ladata ja lopulta akut kiehuu kovasta latauksesta eikä jaksa käynnistyä.
      Akut ajetaan yleensä ihan loppuun ja aamulla saatetaan käynnistää latauksesta tai boosterilla.

    • JR20

      Kuka nyt kesä helteellä auton sammuttaa kaupan eteen eihän se ilmastointi silloin toimi, ja auto on kun pätsi, mukavampi tulla vilpoiseen autoon.

    • Rahtaari2012

      Kylmäkone ollut tietenkin päällä ja joku tavis luulee,että auto käy :=) HAHA

      • turhaa käyntiä?

        miksi muuten kylmäkoneet käy myös talvipakkasella, jopa kovalla pakkasella? eihän niitä silloin tarvita mihinkään.


    • jälkikäyntiä

      Kyllä minä ainakin jälkikäytän turbodieseliäni minuutin pari, kulutus tyhjäkäynnillä alle litran tunnissa. Joten jälkikäynnillä kuluttaa noin 0.02 litraa, eli ei vaikutusta veroäyriin.

    • 5+15

      Tuo nykyinen suositus, heti ajoon käynnstyksen jälkeen kylmällä koneella ja välitön sammutus heti ajon jälkeen kuumalla koneella tuo mukasvasti lisää liikevaihtoa jälkimarkkinoinnin piikkiin.
      Lukemattomia kansia, kampiakseleita ja turboja on tuolla systeemillä hajoitettu, sekä bensa että diesel masiinoissa, varsinkin uusissa autoissa

      Näemmä jotkut pöljät kulutussopulit ottavat tuon ihan todestakin.

    • perseenhaju.

      Olen kuullut kylmäkonttiautoista ihanaa 2-pyttyisen kubotamoottorin ääntä. Omistan pienen kubota traktorin, jossa on justiin saman kuulloinen moottori.

    • AMT

      Yleensä kukaan ei ymmärrä sitä, että etenkin dieselkonetta pitää jälki käyttää vähintään se minuutti ja raskaassa kalustossa toki enemmän. Olen niin kyllästynyt ainaiseen ihmettelyyn, että miksi pitää jälki käyttää? Ehkä syy on se, että ihmettelijät eivät ole ammattiautoilijoita ja itse opin jälkikäytön salat jo armeijassa vuonna 96 ja en ole niillä opeilla saanut yhtään turboa, kantta, kannentiivistettä tai konetta hajalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe