Automyyjät kaunistelevat renkaiden kuntoa

viilausta

Oon kierrelly kattelemassa käytettyjä autoja ostotarkoituksessa, ja lähes aina myyjät kehuvat kesä- ja talvirenkaiden kuntoa vaikka selkeästi näkee ja voi mitata, että monesti renkailla ajaa juuri ja juuri kyseisen kauden. Automyyjien suusta kuitenkin usein tulee, että "onpas vielä hyvässä kunnossa, kyllä näillä helposti vielä muutaman talven ajelee". Osaamaton ostaja ei siis osaa varata heti 1000 euroa hinnan päälle uusien renkaiden ostoon. Miksei voi suoraan sanoa, että lähes sakkorenkaat ovat, kannattaa varautua uusien renkaiden ostoon aika pian.

Menee luottamus helposti sitten kaikkeen muuhunkin mitä myyjä kehuu.

23

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoliikkeellinenkin

      "Osaamaton ostaja ei siis osaa varata heti 1000 euroa hinnan päälle uusien renkaiden ostoon."

      Ja mihinköhän autoon noin kalliit kumit pitäisi hankkia? 20"-maasturiinkin saa kumit 500-700eurolla, normaalit 15"-16"-kumit saa alle 500eurolla parhaimmillaan jo 250-300eurolla alle asennettuna.

      Ja kyllä minä ainakin autoa myydessäni mieluumminkin vähättelen renkaita, kuin yliampuvasti mainostelen "uudenveroisiksi" jos ne ei sitä ole.

      Ja jos meinaa kauppa kumien kunnosta kiinni jäädä, eihän tuo tosiaan ole kuin muutaman satasen sijoitus niin laitellaan uudet kumit alle... jos siis asiakkaana on täyspäinen henkilö, joka ei ole jo lähtökohtaisesti minua huijariksi haukkumassa, ostettavaa autoa epäilyttäväksi pskaksi ja tinkinyt jo hinnasta satasia tai tuhansia pois.
      Silloinhan minulle jää vaihtoehdoksi ainoastaan sanoa;

      "Tämä ei sitten ole sinun autosi, ole hyvä ja poikkea toki muihin liikkeisiin prseettömine tarjouksinesi ja itkuinesi."

      "Menee luottamus helposti sitten kaikkeen muuhunkin mitä myyjä kehuu."
      Aivan. Ja menee mielenkiinto kaupantekoon myyjälläkin, jos ostajalla ei ole kuin itkua ja valitusta ostonkohteesta.
      Teitä hyönteistutkijoita kun riittää. Haukutaan kumit, haukutaan maalipinta, haukutaan sisustan kunto, haistellaan että onkohan tupakoitu joskus ja löydetään tuulilasistakin halkeaman alku, jota ei suurennuslasillakaan myyjä löydä.
      Ei teille voi autoa myydä.

    • pikku merkonoomi?

      eiköhän ostajan ole viisainta tarkastaa kysiset asiat ihan itse, on nimittäin jopa velvollisuus jos tulee jotain reklamointi myöhemmin.
      Tuhan on kaikilla tiedossa, että myyjät kehuvat tavaraansa. Olisahan se outoa jos myyjä haukkuisi tavaraansa, ostaisitko sitten sellaista autoa. Harvoin myyjä edes tietää kumien kuntoa, sillä autoja on paljon ja ne vaihtuvat yhtenään, kurkkaa vaan pönäkästi seisten ja sanoo että kyllä noilla vielä pärjää.
      No tuo arvio kumien hinnasta kertoo itkijä iästä ja kokemuksesta kaiken.

      • viilausta

        Toki pitää kehua, mutta valehtelu ei ole koskaan myydessä hyväksi koska siitä kiinni jäätyään on vaikea uskoa mitään muitakaan kehuja, mitä myyjä suustaan päästelee.

        En mä ainakaan ostajana oo valitellu myyjälle yhtään mistään. Yleensä yksi kysymykseni on, että missäs kunnossa talvirenkaat ovat (tietenkin sen haluan tietää). Silloin aika usein myyjä avaa kontin, vilkaisee urasyvyyttä ja toteaa, että hyvässä kunnossa ovat, noilla ajelee helposti vielä pari talvea. Sitten kun itse tutkii renkaat, niin aika usein ovat siinä ja siinä sakoilla. Eli miksi pitää valehdella tollasessa asiassa. Menee helposti silloin luotta koko kaupantekohetkeet.

        Onneksi vielä löytyy joitakin myyjiä, jotka kehuvat sopivasti autoa, mutta kertovat rehellisesti jos talvirenkaat ihan paskat. Eikä siinä mitään. Silloin voi helposti sopia, että laitetaan uudet alle / varautuu ne itse ostamaan.


      • Koko auto renkaiden hinn
        viilausta kirjoitti:

        Toki pitää kehua, mutta valehtelu ei ole koskaan myydessä hyväksi koska siitä kiinni jäätyään on vaikea uskoa mitään muitakaan kehuja, mitä myyjä suustaan päästelee.

        En mä ainakaan ostajana oo valitellu myyjälle yhtään mistään. Yleensä yksi kysymykseni on, että missäs kunnossa talvirenkaat ovat (tietenkin sen haluan tietää). Silloin aika usein myyjä avaa kontin, vilkaisee urasyvyyttä ja toteaa, että hyvässä kunnossa ovat, noilla ajelee helposti vielä pari talvea. Sitten kun itse tutkii renkaat, niin aika usein ovat siinä ja siinä sakoilla. Eli miksi pitää valehdella tollasessa asiassa. Menee helposti silloin luotta koko kaupantekohetkeet.

        Onneksi vielä löytyy joitakin myyjiä, jotka kehuvat sopivasti autoa, mutta kertovat rehellisesti jos talvirenkaat ihan paskat. Eikä siinä mitään. Silloin voi helposti sopia, että laitetaan uudet alle / varautuu ne itse ostamaan.

        Harvoin tulee vaihdossa autoja uusilla renkailla. Uusissa autoissa on uudet renkaat. Lisäksi ostejat ei yleensä laske minkäänlaista arvoa uusille renkaille, vaan vaihdokin hinta tingitään samaksi, kun sen viereisen lähes sakkorenkaisen. Siksi autoliikkeet ei yleensä vaihdokkiin uusia renkaita hanki. Tosin aina voi yrittää liikkeen kanssa sopia ennen kaupantekoa uusien renkaiden hankinnasta. Tosin ei se liikekkään niitä siihen ilmaiseksi hommaa.


    • Voithan katsoa

      renkaiden kunnon aivan itse. Vai eikö äly riitä. Ja jos auton toiset renkaat ovat liikkeen varastossa niin eikun sinne vaan katsomaan. Ihme vinkumista yksinkertaisesta asiasta.

      • ldfkgölkddfl

        Totta kai tarkistan renkaiden kunnon itse. Väitinkö muuta?. Jos automyyjä tulee kuola valuen esittelemään autoa, jota ihmettelen, niin tuleehan siinä samalla puhetta renkaista. Yleensä automyyjä etsii renkaat ja kehuu heti (ennen kuin ehdin tarkistaa itse), että niillä ajaa vielä monta vuotta. Yleensä renkaat pitää vaihtaa heti. Pointtini oli siis, että miksi pitää valehdella??

        10 000 vaihtoautossa jos joutuu heti ekan vuoden aikana vaihtamaan molemmat renkaat, niin kyllä yhteensä saa helposti maksamaan 800-1000 eur, joka on jo melkein 10% auton hinnasta. Kaikille ei pikkuraha. Ja tottakai vaihtoautoissa on ajatut renkaat, mutta edelleen miksi pitää valehdella?


    • tyhmille vastaan....

      Ettehän te reppanat muusta edes tiedä kuin renkaista kysyä, niitä te jaksatte jankuttaa vaikka auto maksaa 50 000€ , niin minkäslaiset renkaat siinä on......

      Mistään asiasta ette mitään käsitä ettekä ymmärrä, renkaat ei tänäpäivänä näyttele mitään osaa autokaupassa , paitsi 70-luvulle jääneille jotka eivät tiedä renkaiden tämänpäivän hintoja.

      Jakohihna on toinen jota ressukka jaksaa kysyä, eikä suurin osa edes tiedä kun esittää vastakysymyksen mikä se oikein on, kunhan on niin viisasta olevinaan...


      Muistakaahan taas itkeä ja porata neidit

      • ijhiuhnuo

        "Jakohihna on toinen jota ressukka jaksaa kysyä, eikä suurin osa edes tiedä kun esittää vastakysymyksen mikä se oikein on, kunhan on niin viisasta olevinaan..."

        Jep. Kun on jostain luettu, että niin kuuluu kysyä niin sitä kysytään. Vaikka olisi työntötanko-V6 pellin alla jossa siis ei jakohihnaa vaan erittäin lyhyt nokka-akselia pyörittävä ketju.


    • 4-5 vuodeksi hankin

      Minun kommenttini asiaan on että harvoin on tullut ostettua autoa johon ei olisi pitänyt vaihtaa uusia renkaita (omani meni viimeksi harmittavan tuoreilla renkailla vaihtoon). Pahimmassa tapauksessa ei edes ruostuneita vanteita kannattunut käyttää, eli varmaan se "kahdet renkaat" on edellytys ilmoitukselle.

      Se hyvä puoli noissa kuluneissa (4 mm kesä, 6 mm talvi) renkaissa on että saa itselleen juuri sellaiset renkaat kuin haluaa. Nyt meni energialuokan E-kesärengas vaihtoon ja tilalle tuli energialuokka B. Ohjauskulmat oli pielessä, ja renkaiden toinen reuna oli 2 mm ja toinen 5 mm.

      Talvirenkaat olivat kyllä hyvät, mutta nekin menee vaihtoon kun ne on nastarenkaat. Ei ole minun juttuni, ovat ajossani aivan turhat ja pitävät melua.

    • CincinnatiJim

      Mää en kans voi käsittää tätä loputonta itkua? Renkaita myydään rengaskaupassa. Omien kokemusteni mukaan uusia renkaita on seuraavalle ostajalle ihan turha hankkia etukäteen koska "kai näillä yhden kesän/talven ajaa" on vakiovastaus asiakkaan suusta, jonka perään: "Mikä se viimeinen hinta on?". Eli uusia renkaita ei sitten edes ne hankittuaki arvosteta pätkän vertaa? Eri ääni on kellossa kun antaa sakkorenkaat olla myyntihetkellä ja lupaa kauppaan heti vaan uudet renkaat (enkä mieti mielessäni että "voi ei, muutama sata euroa palaa, yhyy, kaikille ei pikkuraha", koska olen aikuinen mies". Ja aloittajalle: mikäli olet kokemustesi ja havaintojesi perusteella alkanut kyseenalaistamaan automyyjien vastaukset, niin älä kysele yhtään mitään vaan tutki ja totea itse.

    • ei luottoa

      eiköhän tuo rengas asia ole pienimpiä huolia autokaupassa. kauppiaat kusettaa aina oli iso tai pieni liike.jollei auto ole leimassa on tankki niin tyhjä ettei sillä voi normaalia koeajoakaan ajaa.yksi autoliike tokaisi minulle että tehdään paperit kuntoon niin kyllä sinä sillä sitten kerkeät ajelemaan.ei se koeajo kuulema niin tärkeää ole.ei se auto koeajolla muuksi muutu.ja tämä oli iso autoliike.

    • Anonyymi

      Virhevastuun perusteella sakkorenkaat eivät ole lailliset.
      Laittomalla tavaralla autokaupalla ei ole mitään arvoa.
      Autoliikkeen vastuuseen kuuluvat myös lailliset renkaat, mikäli ne on myynti-ilmoituksessa mainitut.

      Siis autoliikkeen pitää korvata sakkorenkaat asiakkaalle kuluttajalautakunnan mukaan.

      • Anonyymi

        Tässä on tullut mietittyä kuinka paljon myöhässä voisi asiaan puuttua. Auto tuli hankittua kaksilla renkailla syksyllä ja kohta vaihdettiinkin talvirenkaat alle. Vasta nyt kun pohdiskelen kesärenkaiden uusimista, tuli tarkistettua rekisteriotteesta hyväksytyt rengaskoot. Yllättäen huomasin että talvirenkaat onkin laittomat (leveys ja kantavuus alle hyväksytyn). Tuumain ettei näin monen kuukauden jälkeen kannata enää narista asiasta, olisi vaan pitänyt verrata rekisteriotteen merkintöjä ja renkaita jo ostotilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on tullut mietittyä kuinka paljon myöhässä voisi asiaan puuttua. Auto tuli hankittua kaksilla renkailla syksyllä ja kohta vaihdettiinkin talvirenkaat alle. Vasta nyt kun pohdiskelen kesärenkaiden uusimista, tuli tarkistettua rekisteriotteesta hyväksytyt rengaskoot. Yllättäen huomasin että talvirenkaat onkin laittomat (leveys ja kantavuus alle hyväksytyn). Tuumain ettei näin monen kuukauden jälkeen kannata enää narista asiasta, olisi vaan pitänyt verrata rekisteriotteen merkintöjä ja renkaita jo ostotilanteessa.

        Tottahan asiasta voi valittaa myöhemminkin. Mutta onhan se tyhmyyttä jos ei tarkasta autoa ja renkaita kaupanteon yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan asiasta voi valittaa myöhemminkin. Mutta onhan se tyhmyyttä jos ei tarkasta autoa ja renkaita kaupanteon yhteydessä.

        Ei se välttämättä tyhmyyttä ole.

        Ihmisillä on elämäntilanteita joissa ei vaan pysty 100 prosentin suoritukseen.


    • Anonyymi

      Renkaiden kunto on varsinkin halvassa autossa melko merkittävä asia, vaikka joku näyttää sitä vähättelevänkin. Renkaiden uusinta maksaa kuitenkin helposti enemmänkin kuin vaikka se jakohihnan vaihto, josta ollaan muka niin tarkkana, että ei saa olla lähiaikoina tulossa, tai auto on lähes arvotonta romua.

      Kyllähän jo jotkut linglongitkin maksaa sen nelisensataa ja laaturenkaat lähentelee tonnin hintaluokkaa, ja sitten jos vielä joutuu uusimaan kesä- ja talvirenkaat niin aika merkittävä kuluerä se on muutaman tonnin autossa. Riippuuhan se renkaiden koostakin, mitä maksaa, mutta eipä nuo mitään erikoisen kokoisia olleet, mitä viimeksi on tullut katsottua.

      • Anonyymi

        "Kyllähän jo jotkut linglongitkin maksaa sen nelisensataa ja laaturenkaat lähentelee tonnin hintaluokkaa"

        Just katoin tarjousta, kokoa 195/65/15 linglongit asennettuna, 250 euroa.
        Dunlopit samankokoisena satanen lisää hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllähän jo jotkut linglongitkin maksaa sen nelisensataa ja laaturenkaat lähentelee tonnin hintaluokkaa"

        Just katoin tarjousta, kokoa 195/65/15 linglongit asennettuna, 250 euroa.
        Dunlopit samankokoisena satanen lisää hintaan.

        Tuo alkaa vaan olla aika harvinaisen pieni rengaskoko jos nyt on kyse alle 10 -vuotiaista autoista, edullinen koko toki.. 16-tuumainen on aika lailla minimi, ja moneen autoon ei etujarrujen koon vuoksi alle 17 -tuumainen edes mahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllähän jo jotkut linglongitkin maksaa sen nelisensataa ja laaturenkaat lähentelee tonnin hintaluokkaa"

        Just katoin tarjousta, kokoa 195/65/15 linglongit asennettuna, 250 euroa.
        Dunlopit samankokoisena satanen lisää hintaan.

        LingLongit on paskaa joilla ei kukaan ajatteluun kykenevä suostu ajamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LingLongit on paskaa joilla ei kukaan ajatteluun kykenevä suostu ajamaan.

        Olen periaatteessa samaa mieltä, kokeiltuani kiinalaisia renkaita. Mutta toisaalta... olen lukenut linglongeista paljon hyvääkin, joten en ole ihan varma että mitä niistä pitäisi ajatella.

        Todennäköisesti ostaisin kuitenkin ns merkkirenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo alkaa vaan olla aika harvinaisen pieni rengaskoko jos nyt on kyse alle 10 -vuotiaista autoista, edullinen koko toki.. 16-tuumainen on aika lailla minimi, ja moneen autoon ei etujarrujen koon vuoksi alle 17 -tuumainen edes mahdu.

        Ei se ole harvinainen rengaskoko. Keskimääräinen suomalainen auto on 12 vuoden ikäinen joista suuressa osassa on tuo koko käytössä.

        Ymmärrän kyllä että rajasit autot alle 10 vuoden ikäisiin, mutta realiteetit on ne, että keskimäärin yli 10 vuotiailla Suomessa ajetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllähän jo jotkut linglongitkin maksaa sen nelisensataa ja laaturenkaat lähentelee tonnin hintaluokkaa"

        Just katoin tarjousta, kokoa 195/65/15 linglongit asennettuna, 250 euroa.
        Dunlopit samankokoisena satanen lisää hintaan.

        Niin, kuten sanoin, kokokin vaikuttaa. Ja kesärengas taitaa myös olla halvempi kuin talvirengas. Itse katselin viimeksi talvirenkaita pösöön kokoluokassa 225/55r16. Näkyypä tuon kokoiset linglongin talvirenkaat vieläkin pyörivän noin satasen kappalehinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kuten sanoin, kokokin vaikuttaa. Ja kesärengas taitaa myös olla halvempi kuin talvirengas. Itse katselin viimeksi talvirenkaita pösöön kokoluokassa 225/55r16. Näkyypä tuon kokoiset linglongin talvirenkaat vieläkin pyörivän noin satasen kappalehinnassa.

        Tuon kokoinen linglong lman rengastöitä, 77 euroa per kpl.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      1992
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1897
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      19
      1587
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1380
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe