Opetuslupa, köyhien ajokorttiopetus

MerjaXi

merja kyllönen haluaa palauttaa opetuslupa nykyisen yhteisopetuksen lainmuutosta edeltävään muotoon, koska köyhillä ei ole varaa yhteisopetukseen?
taitaa olla autoliiton puheenjohtaja köyhä, kun on kaksi lasta opetusluvalla opettanut? Tarviiko köyhä ajokorttia, jos sillä ei ole varaa ajaa saati sitten ostaa autoa? Merja! Nää sun köyhät ostaa 500€ kännyköitä vuoden välein, eikä se tunnu missään.
Merja! mopokortti maksoi ennen 25€, nykyään 500€ ja kas kummaa liikenneturvallisuus on parantunut.

Merja lainmuutoksen tarkoituksena oli liikenneturvallisuuden parantaminen uusillä opetusmuodoilla.
Merja! olet huonontamassa liikenneturvallisuutta, koska köyhillä ei ole muka varaa nykyiseen, hyväksi ja liikenneturvallisuutta parantavalla opetusmuodolla tapahtuvaan opetukseen, eli yhteisopetukseeen.

45

1130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ughu

      Opetusluvalla kortin hankkineet ovat joka suhteessa valmiimpia liikenteeseen verrattuna autokoulun suppean ajoopetuksen saaneisiin.Tämä perustuu tutkimustuloksiin .

      • no jaa

        Vaan ei koskaan suomenparas nuorikuski ole ollut oplu oppilas.


      • höpö höpö

        Perustele väitteesi !


      • perustelu
        höpö höpö kirjoitti:

        Perustele väitteesi !

        Paras Uusi Kuljettaja valittiin 13. syyskuuta 2008 jo kymmenennen kerran. Jyväskylässä käydyssä loppukilpailussa voittajaksi selvisi Jani Pekkola. Opetuksen hän oli saanut Äänekosken autokoulu Kyssä.

        Ajoneuvohallintokeskus AKE, Ajovarma Oy, Suomen Autokoululiitto ry sekä autokoulut järjestivät ensimmäisen kerran vuoden parhaan uuden kuljettajan kilpailun vuonna 1999. Kilpailualueena oli ensimmäisellä kerralla koko maa, mutta sen jälkeen se on järjestetty vuorollaan eri maakunnissa. Kilpailun ylituomarina on alusta lähtien toiminut Ensio Itkonen


      • aika luonnollista
        perustelu kirjoitti:

        Paras Uusi Kuljettaja valittiin 13. syyskuuta 2008 jo kymmenennen kerran. Jyväskylässä käydyssä loppukilpailussa voittajaksi selvisi Jani Pekkola. Opetuksen hän oli saanut Äänekosken autokoulu Kyssä.

        Ajoneuvohallintokeskus AKE, Ajovarma Oy, Suomen Autokoululiitto ry sekä autokoulut järjestivät ensimmäisen kerran vuoden parhaan uuden kuljettajan kilpailun vuonna 1999. Kilpailualueena oli ensimmäisellä kerralla koko maa, mutta sen jälkeen se on järjestetty vuorollaan eri maakunnissa. Kilpailun ylituomarina on alusta lähtien toiminut Ensio Itkonen

        En ole kuullut, että kukaan olisi saanut opetusluvalla rekkakorttia. Se lienee torpattu jo säädöksillä. En ole myöskään kuullut, että yhdelläkään kyseisen kisan voittajalla olsi vain B-kortti.


      • Ääliö oot
        aika luonnollista kirjoitti:

        En ole kuullut, että kukaan olisi saanut opetusluvalla rekkakorttia. Se lienee torpattu jo säädöksillä. En ole myöskään kuullut, että yhdelläkään kyseisen kisan voittajalla olsi vain B-kortti.

        Kaikki kilpailiat omasivat B- kortin ykkösvaiheessa. Oplu kuskit valitsiva tutvot muut autokoulut. Oplut ei menestyneet käsittelyssä, liikennetilanteissa tai taloudellisuudessa. Autokoulujen oppilaaat pesivät ne mennen tullen.


      • ihan kiinnostavaa
        Ääliö oot kirjoitti:

        Kaikki kilpailiat omasivat B- kortin ykkösvaiheessa. Oplu kuskit valitsiva tutvot muut autokoulut. Oplut ei menestyneet käsittelyssä, liikennetilanteissa tai taloudellisuudessa. Autokoulujen oppilaaat pesivät ne mennen tullen.

        Kuinka monta osallistujaa oli opetusluvalla kortin saaneita, ja kuinka paljon autokoulusta saaneita?


    • köyhyys on jotain

      Suomessa köyhiä ovat toimitusjohtajat esim. Nieminen,poliisit, koulujen rehtorit, lehtorit ,yrittäjät yms. Ei työttömät, yksinhuoltaja äidit, teiniäidit, he maksavat rehellisesti maksunsa eivät vingu muutaman satasen perään.

    • Susi uudistus

      A: Autokoululaisena olin kateellinen opetuslupalaisille, saivat ajella niin paljon kun sielu sieti. Mulla oli hyvin rajallinen määrä ajotunteja joissa piti asiat oppia, kun ei varaa lisätunteihin ollut. Pari "sosiaalista" ajotuntia lisää ei riitä liikenneturvallisuuden parantamiseen eikä asennemuutoksiin, sikäli siis koko uudistus oli ihan turha jo alunperinkin. Lisäksi tämä uudistuksen tuoma "yllättävä" hinnankorotus ei tullut yllätyksenä kenellekään muulle, kun ministeriölle.

      B: Köyhällä ei ehkä ole varaa pitää omaa autoa, mutta ajokortillinen köyhä työllistyy huomattavasti ajokortitonta helpommin. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta. Jo pelkkä ajokortittomuus karsii aivan uskomattoman määrän työpaikkoja pois, rappusiivoojasta lähtien.

      C: Mopokortti on todellakin ollut hyvä juttu. Itse olen sitä ikäluokkaa, joka ei korttia mopoiluun tarvinnut. Valitettavasti. Olisi meinaan tulleet opit tarpeeseen silloin aikanaan. Ja mitä näitä mopoilijoita tuolla liikenteessä näkee, niin vieläkin on mopokortti liian halpa ja opetusta liian vähän.

      D: 500 euron "puhelimet" ostetaan usein osamaksulla tai jonkinlaisena pakettitarjouksena. Ei sitä koko summaa ostohetkellä makseta. Henkilökohtaisesti en ymmärrä näitä tällaisia "puhelimia" ollenkaan. Oma autonikaan ei maksanut noin paljoa.

    • Herra Broman

      Tähän täytyy saada se pykälä joka oli joskus aikoinaan eli tulot tarkastetaan aivan
      kuin esim asumislisää ymm.. saavilta. Eli opetuslupaa et saa ellet oikeasti ole vähävarainen. Siloin tämä Kyllösen ajatus menee kuten on tarkoitettu, eikä nää isot johtajat opeta muksujaan näillä öky bemareilla mersuilla audeilla ymm.. ja köyhät yh äidit edelleen laittavat muksut autokouluun.

      • 3 x opetuslupa

        Miksi tulotasolla on mitään tekemistä opetusluvan kanssa? Opetusluvalla opettaminen on enempi kiinni opettajan motivaatiosta sitoutua opettamaan omaa jälkikasvuaan. Siihen liittyy olennaisesti opettajan oma sääntöjen kertaus ajan tasalle. Kuinka moni autokouluun lapsensa lähettävä vanhempi on kerrannut liikennetietämystään ajokortin saannin jälkeen? Tuskin kovinkaan moni.

        Olen itse opettanut kolme lastani ajamaan, enkä usko heidän saaneen yhtään huonompaa alkua ajamiseensa, kuin autokoulussa. Verrattaessa heitä kaveripiiriinsä, kaikki tuoreella kortilla autoja kolhineet ja sakkoja saaneet ovat saaneet korttinsa autokouluissa. Nyt, kun nuorimmallakin on ollut kortti jo 10 vuotta, voi olla iloinen, että tuli vietettyä nuo viimeiset hetket ennen opiskelua yhteisen projektin parissa.


      • NokuKato
        3 x opetuslupa kirjoitti:

        Miksi tulotasolla on mitään tekemistä opetusluvan kanssa? Opetusluvalla opettaminen on enempi kiinni opettajan motivaatiosta sitoutua opettamaan omaa jälkikasvuaan. Siihen liittyy olennaisesti opettajan oma sääntöjen kertaus ajan tasalle. Kuinka moni autokouluun lapsensa lähettävä vanhempi on kerrannut liikennetietämystään ajokortin saannin jälkeen? Tuskin kovinkaan moni.

        Olen itse opettanut kolme lastani ajamaan, enkä usko heidän saaneen yhtään huonompaa alkua ajamiseensa, kuin autokoulussa. Verrattaessa heitä kaveripiiriinsä, kaikki tuoreella kortilla autoja kolhineet ja sakkoja saaneet ovat saaneet korttinsa autokouluissa. Nyt, kun nuorimmallakin on ollut kortti jo 10 vuotta, voi olla iloinen, että tuli vietettyä nuo viimeiset hetket ennen opiskelua yhteisen projektin parissa.

        Merjamme on sanonut, että opetusluvan hinta on noussut ja vähävaraisilla lapsilla ei ole enää siihen varaa, ja köyhän ja rikkaan tasoarvoa tasataan vähentämällä vähävaraisen opetuksen määrää ja rangaistaan rikasta, pitämällä opetusmäärä suurena. Se on aitoa kommunismia!


      • Juu es ei
        NokuKato kirjoitti:

        Merjamme on sanonut, että opetusluvan hinta on noussut ja vähävaraisilla lapsilla ei ole enää siihen varaa, ja köyhän ja rikkaan tasoarvoa tasataan vähentämällä vähävaraisen opetuksen määrää ja rangaistaan rikasta, pitämällä opetusmäärä suurena. Se on aitoa kommunismia!

        Ei rikkaaksi tulla tuhlaamalla rahaa asioihin jotka voi saada järkevämpään hintaan. Miksi rikas ei siis opettaisi lapsiaan opetusluvalla? Harjoitusajot voi yhdistää kauppareissuihin tai muuhun hyötyajoon. Pitäisi vain tehdä se muutos, että opettajan ei tarvitsisi olla vanhempi tms, koska kaikilla vanhemmilla ei ole ajokorttia. Autokoulunopettajissakin on niin monenlaista sakkia, ei kaikilla ole minkäänlaisia pedagogisia kykyjä. Ei muuta kuin Amerikan malli, eli ihan sama miten opettelet ajamaan ja vain kokeet ovat maksullisia.


      • Oplu602
        Juu es ei kirjoitti:

        Ei rikkaaksi tulla tuhlaamalla rahaa asioihin jotka voi saada järkevämpään hintaan. Miksi rikas ei siis opettaisi lapsiaan opetusluvalla? Harjoitusajot voi yhdistää kauppareissuihin tai muuhun hyötyajoon. Pitäisi vain tehdä se muutos, että opettajan ei tarvitsisi olla vanhempi tms, koska kaikilla vanhemmilla ei ole ajokorttia. Autokoulunopettajissakin on niin monenlaista sakkia, ei kaikilla ole minkäänlaisia pedagogisia kykyjä. Ei muuta kuin Amerikan malli, eli ihan sama miten opettelet ajamaan ja vain kokeet ovat maksullisia.

        Asiaa puhut. Tosin opetuslupaopettajan kannattaa muistaa, ettei kauppareissut sun muut ajelut ole kuitenkaan itsetarkoitus. Pitäisi kyetä opettamaan liikennetaitoja siten, että oppilas kykenee itsenäisesti selviytymään liikenteessä.
        Sulla hieman vanhaa tietoa opetuslupaopettajan vaatimuksista :

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110386#Pid1926674 katsoppas tuolta Ajokorttilaista 4.luku § 39.

        Liikenneopettajissa on ikävä kyllä monentasoista kouluttajaa, maksava oppilas yritetään saada tutkinnosta läpi nopeasti. Käytännössä tämä tarkoittaa tutkintoreittien ulkoa opettelua. Alan huono palkkaus ajaa usein pätevät kouluttajat muihin töihin jolloin alalle jää kokemattomia opettajaharjoittelijoita sekä vanhentunutta tietoa jakavia eläkeukkoja.

        Opetuslupaopetuksella saadaan aikaan hyviä tuloksia. Ajomäärät ei ratkaise vaan opetuksen tehokkuus. Ajelu ja ajo-opetus on kaksi eri asiaa.

        - Liikenneopettajalupa opetuslupa voimassa -


      • Loke käytynä :D
        NokuKato kirjoitti:

        Merjamme on sanonut, että opetusluvan hinta on noussut ja vähävaraisilla lapsilla ei ole enää siihen varaa, ja köyhän ja rikkaan tasoarvoa tasataan vähentämällä vähävaraisen opetuksen määrää ja rangaistaan rikasta, pitämällä opetusmäärä suurena. Se on aitoa kommunismia!

        http://www.hs.fi/kotimaa/Opetuslupaopetuksen hinta karkasi käsistä/a1379049718849

        Asikainen jossain lehtijutussa kehui Autokoululiiton kouluttaneen parituhatta liikenneopettajaa nimenomaan yhteisopetusta varten. Nyt on tainnut akku loppua puhelimesta ?

        "Mielenkiintoista on, että kaikki autokoulut eivät ole kurssia tarjonneet. Tämä tarkoittaa, että kaikki halukkaat eivät ole lakiin perustuvaa opetuslupaoikeutta saaneet"

        Yrittäjät sopii keskenää, ettei kurssia tarjota tietyillä paikkakunnilla, niin vauhtoehdoksi jää yli(kartelli)hinnoiteltu autokoulukurssi


    • kotilääkäri

      Todennäköisesti voi oppilaasta tuntua varmemmalta, mitä enemmin tunteja on ajanut. Autokoulussa kuitenkin opetetaan ajamaan oikealla tekniikalla, esim vauhdin hidastaminen ilman kytkimen painelua, jolloin ajaminen on huomattavasti taloudellisempaa (tulevaisuuden polttoainekuluissa tuhansien eurojen säästä). Opettaja yleensä on koulut käynyt ammattilainen. Miten liikenne eroaa muusta? Voisihan lääkäripalvelutkin tehdä isäsi itse, jos kerran tekee sen kouluttautunutta lääkäriä paremmin ja halvemmalla?. Kun inssin saat läpi, ehdit viikon aikana ajaa ainankin 30 tuntia, jonka jälkeen ajat varmasti jo sujuvasti, turvallisesti ja taloudellisesti autokouluoppien mukaisesti.

      • opettaja, amatööri

        Ottaen huomioon, että melkein kaikilla on ajolupa, mutta aika harvalla lääkärilupa, on vertauksesi melko huono. Liikenne ei ole niin monimutkainen, ettei sitä pysty kuka tahansa asiaan perehtynyt opettamaan. Täysin riippumatta varsinaisesta ammatista. Ei leipääntyneen ammatikseen liikennettä opettajan toistamat opit ole sen kummempia, kuin yksilöllinen asiaan vasta itse kerranneen opetus.


      • juu es ei

        "Voisihan lääkäripalvelutkin tehdä isäsi itse, jos kerran tekee sen kouluttautunutta lääkäriä paremmin ja halvemmalla?"

        Suuri osa lääkäripalveluista tehdäänkin itse. Reseptivapailla yskän- kuume- närästys- kipu- ripuli- ja allergialääkkeillä hoidetaan suuri osa tavallisista sairastapauksista, ja parin päivän sairasloman voi määrätä itselleen vain soittamalla esimiehelle olevansa kipeä.


      • JuujaKu
        opettaja, amatööri kirjoitti:

        Ottaen huomioon, että melkein kaikilla on ajolupa, mutta aika harvalla lääkärilupa, on vertauksesi melko huono. Liikenne ei ole niin monimutkainen, ettei sitä pysty kuka tahansa asiaan perehtynyt opettamaan. Täysin riippumatta varsinaisesta ammatista. Ei leipääntyneen ammatikseen liikennettä opettajan toistamat opit ole sen kummempia, kuin yksilöllinen asiaan vasta itse kerranneen opetus.

        En minäkään kirjoittamista opeta eikä voisi vaikka kirjoittaa osaan. Mutta vaikka osaakin tehdä ruokaa, niin voin opettaa lastani tekemään ruokaa ja kas opettaminen onkin helppoa.

        Kerran oli hyvä matematiikanopettaja, joka halusi opettaa lastansa, kun opettaminen on niin helppoa. Puolen vuoden kuluttua, poika tuli nöyränä autokouluun, kun oli käynyt kolme kertaa inssissä ja ei mennyt läpi.
        No liikenneopettaja osasi opettaa poikaa ajamaan ja loppu onki historiaa.

        Autolla ajaminen ei vaadi apinanaivoja enempää, sen takia Suomessa tapahtuu noin 90000 liikenneonettomuutta vuosittain. Ja kaikki osalliset ovat tilastojen mukaan osanneet ajaa.


      • Kotiliikenneopettaja

        Tuota vauhdin hidastamista ilman kytkimenpainamista opastaa jo uudemmat autot kesken ajon. Ei todellakaan mitään rakettitiedettä mihin tarvittaisiin liikenneopettajaa. Muutenkin liikenneopettajan vertaaminen lääkäriin on kornia. Liikenneopettajan ei tietääkseni tarvi olla edes ylioppilas. Saati mitään normi opettajalta vaadittavaa yliopisto- opetusta.


    • fthrghsdrth

      Aloittaja on näköjään katkera autokoulun pitäjä

      • ewq qewr q q

        Varmaan tuo palstan perinteinen Haagan Autokoulun "AK. Konttoristi"

        Yhden asian tuo ttteli vaan unohtanut, meinaan sen, että kaikille on sama inssi ja teoriakoe, eli jos ei osaa asioita TARPEEKSI HYVIN ei saa korttia...

        Moni autokoululainenkin on saanut inssissä hylätyn, tai päässyt sen läpi "rimaa hipoen"


    • ahneet paskat

      Eikös sitä niin sanota, että ahneella on paskanen loppu?Autokoulujen on pian pakko alkaa tiputtamaan hintoja. Yhä harvemmalla on varaa maksaa kiskurihintoja"liikenneturvallisuuden"nimissä. Luulisi moisen asian jo autokouluyrittäjienkin tajuavan, mutta ahneudellahan ei ole tunnetusti mitään rajaa!

    • Opetusluvalla opettanut

      Eipä tuo nyt ihan ilmaiseksi tullut. Toinen auto opetusta varten, siihen opetuspoljin, asennus, muutoskatsastus, liikennevakuutus nolla bonuksina ja muut maksut. Halvemmalla olisi laittanut pojan autokouluun. Etenkin kun oli ennestään mopo ja piikkikortti.

      • Kartelli takana

        Se opetuspoljin ja siihen liittyvät maksut ja hankaluudet on luotu turvaamaan autokoulupalvelujen kysyntää.


      • Opetusluvalla opettanut
        Kartelli takana kirjoitti:

        Se opetuspoljin ja siihen liittyvät maksut ja hankaluudet on luotu turvaamaan autokoulupalvelujen kysyntää.

        Mutta ainoa yhteistyökykyinen taho oli tuo katsastuskonttori ja sen tutkinnonvastaanottaja. Paikallinen ajoharjoittelurata ei suostunut antamaan liukkaankelin harjoitteluaikaa. Puheluun vastannut mies totesi että "täällä ei aja enää yksikään opetusluvalla 19.1 2013 jälkeen" on muuten autokoulun omistama rata. Kysyin aikaa heti vuoden alussa ja kaikki muka varattu. Piti mennä Lahteen ajamaan se harjoittelu. No jäipähän nekin rahat niiltä saamatta.


      • Niinkö?
        Kartelli takana kirjoitti:

        Se opetuspoljin ja siihen liittyvät maksut ja hankaluudet on luotu turvaamaan autokoulupalvelujen kysyntää.

        Käsitinkö viestisi oikein? Mielestäsi opetuslupaopetuksessa ei tarvita opetuspoljinta. Niinkö?


      • Kotiliikenneopettaja
        Niinkö? kirjoitti:

        Käsitinkö viestisi oikein? Mielestäsi opetuslupaopetuksessa ei tarvita opetuspoljinta. Niinkö?

        Esimerkiksi itävallassa ei tarvita. Ei myös mitään sen kummempia lupia ja teoriakokeita . Vuotta ennen kuin lapsi täyttää 18 voi alkaa opettamaan ja riittää kun liimaa opetusauto tarran takaikkunaan. Tässäkin asiassa Suomi voisi toimia samoilla säännöillä muiden eu maiden kanssa.


      • Mieluumin
        Kotiliikenneopettaja kirjoitti:

        Esimerkiksi itävallassa ei tarvita. Ei myös mitään sen kummempia lupia ja teoriakokeita . Vuotta ennen kuin lapsi täyttää 18 voi alkaa opettamaan ja riittää kun liimaa opetusauto tarran takaikkunaan. Tässäkin asiassa Suomi voisi toimia samoilla säännöillä muiden eu maiden kanssa.

        saksan malliin ei opetuslupa pelleilyä vaan kaikki ammattilaisten oppiin.


    • Evandaattori

      Merjan ajatukset opetuslupaopetuksen uudistamisesta uudelleen ovat aivan oikean suuntaisia. Hän Kainuun "nälkämaan" ihmisenä tietää kuinka tiukassa se raha voi ihmisellä olla ja kuinka tärkeä väline oma auto ja oikeus sen käyttöön syrjäseudulla on. Muuten ei tarvitse olla kommunisti eikä kapitalisti, että tämän tajuaa.

      Itselläni on parhaillaan menossa jo kolmas opetusluvalla opetettava lapseni. Tämän viimeisimmän kanssa olemme nyt väliinputoajia, koska kustannukset kortin saamiseksi ovat juuri tänä vuonna melko hurjat. Aikaisemmista opetettavistani voin sanoa, että hyvä on tullut. Molemmat ovat vastuullisia autoilijoita, eikä mitään pahempaa ole kummallekaan sattunut. Vanhin poika on jo 20 vuotta autoillut opetusluvalla ja kouluauto Skoda 120 L.llä "perätuuppari Sokotalla" saadulla kortilla.

      Väite, että vain raharikkaat hyötyvät opetuslupaopetuksen kustannusten pienentämisestä ovat mielestäni puppua. Kuinka moni varakas viitsii edes vaivautua niin paljon, että ryhtyy hankkimaan opetuslupaa, joka on melkoinen prosessi sekin? Ei, vaan kun rahaa on, mutta ei aikaa niin, on helppo siinäkin tilanteessa hoitaa asia rahalla, ja pistää nuori autokouluun. Ja samalla menettää myös mahdollisuus tutustua omaan lapseen ihan uudella tavalla, joka monelle yhteiskunnan pintaliitäjälle voisi olla todella järisyttävä kokemus.

      Suoritettavien ajokertojen määrä niin autokoulussa kuin opetuslupaopetuksessa on vähintää 19x25 minuuttia. Autokoulussa se jääkin tuohon, mutta opetuslupaopetuksessa ainakin meillä ajokerta tarkoittaa vähintään yhtä tuntia, usein enemmänkin. Viime perjantaina esim ajoimme yhteen menoon lähes kaksi tuntia. Ensin kaupungin keskustassa taajama-ajoa ja sitten menimme pimeälle sivutielle, ja ajoimme siellä n.20 kilometriä. Tuota sivutieosuutta juniorimme erityisesti kiitteli, ja sanoi, että olisi todella pelännyt, jos moiseen olisi kylmiltään yksin ilman opetusta joutunut.

      Siis opetuslupaopetus mahdollistaa joustavan eri liikennetilanteet huomioonottavan opetuksen, johon autokouluopetus ei välttämättä taivu. Lisäksi se mahdollistaa tuntimäärältään huomattavasti laajemman opetuksen. Tosin sekin tietysti on kiinni opettajan viitseliäisyydestä. Oppilashan luonnollisesti useimmiten on valmis autolla ajamiseen kunhan opettaja viitsii tai jaksaa lähteä. Vastuullinen opetuslupaopettajahan tietysti pitää huolen, että riittävät valmiudet oppilaalle liikenteeseen lähtemiseksi on saavutettu, ja teoriaopetuskin on annettu asianmukaisella tavalla.

      Tosin meitä opettajia, kuten oppilaitakin on moneksi. Mutta niin on autokouluopetuksessakin. Usein opetuslupaopettajan oma ajokäytös myös vaikuttaa opetettavaan. Jos opettaja itse osoittaa malttia ja rauhallisuutta liikenteessä, samanlaisen ajotavan voi odottaa tarttuvan myös opetettavaan.

      • GGTT

        Hyvä Pasi, mutta puhut täyttä paskaa.


      • Yksi löytyi

        Helsinkiläinen työterveyslääkäri Pertti Toikkanen haluaisi opettaa tytärtään ajamaan autoa. Vuoden alussa muuttunut ajokorttilaki on vaikuttanut myös opetuslupaopetukseen, mutta ei Toikkasen mukaan myönteisesti. yle.fi


      • no niin näkyy
        Yksi löytyi kirjoitti:

        Helsinkiläinen työterveyslääkäri Pertti Toikkanen haluaisi opettaa tytärtään ajamaan autoa. Vuoden alussa muuttunut ajokorttilaki on vaikuttanut myös opetuslupaopetukseen, mutta ei Toikkasen mukaan myönteisesti. yle.fi

        Takaisin

        Nimi:

        Toikkanen Pertti

        Nimike:

        työterveyslääkäri

        Yksityisasiakkaan hinnat arkisin:

        20 min.: 44 e
        30 min.: 66 e
        45 min.: 99 e
        60 min.: 132


    • xczxc

      Niin autokouluissa ajo-opetusta on 18 x 50 minuuttia.

      • Opetusluvalla opettanut

        Piikkikortin omaavalle 10 x 50 minuuttia. Ajettiin pojan kanssa ainakin 100 tuntia. Suurin osa pimeällä ja liukkaalla.


      • Voi Poika parkaa
        Opetusluvalla opettanut kirjoitti:

        Piikkikortin omaavalle 10 x 50 minuuttia. Ajettiin pojan kanssa ainakin 100 tuntia. Suurin osa pimeällä ja liukkaalla.

        Miten käy pojan valoisalla ja kuivalla?


      • :-)
        Opetusluvalla opettanut kirjoitti:

        Piikkikortin omaavalle 10 x 50 minuuttia. Ajettiin pojan kanssa ainakin 100 tuntia. Suurin osa pimeällä ja liukkaalla.

        ei, vaan 13 x 50 min


      • Sama ..
        :-) kirjoitti:

        ei, vaan 13 x 50 min

        Varmaan uudistuksen jälkeen lisätty noita tunteja. Noi oli vaatimukset ennen alkuvuoden uudistusta.


      • kyllä näin, mut
        Sama .. kirjoitti:

        Varmaan uudistuksen jälkeen lisätty noita tunteja. Noi oli vaatimukset ennen alkuvuoden uudistusta.

        Eikös tässä just uudistuksesta puhutakkin :)


    • lopenpaisunut

      Saman inssin ne kaikki käy.
      So fucking what missä oppinsa saavat. Autokoulumaksut on täysin karannu käsistä.

    • ryöstökoululiitto

      Ajokortiton pysyykin köyhänä, ei pääse edes bensapojaksi St1:lle eikä kaikkiin jakopiireihin jakamaan lehtiäkään. Toisekseen mikään tutkimus ei osoita että autokoulun käyneet olisivat vähemmän onnettomuusalttiita kuin opetusluvalla ajaneet. Ja miksipä näin olisi kun ajokoe on molemmille sama. Ajokortittomat kuljettajat sen sijaan ovat onnettomuusalttiimpia kuin muut. Tolkuttoman hintaiset ajokortit johtavat ilman korttia ajamiseen.

    • Oletpas viisas

      Olet aivan oikeassa, mikään tutkimus ei sitä todista, koska sellaista tutkimusta ei ole koskaan tehty. Jos on tehty kerro ja missä ja kuka?

      Mutta toisella on ammattiiopettaja toisella taas amatööri. Miksi toisen tarvitsee opettaa vähemmän kuin toisen, no? No, koska se toinen ei kuivittele osaavansa opettaa ja se toinen kuivittelee olevansa hyvä kuski.

      • sestlavii

        Varmaan ammattiopettaja osaa opettaa tehokkaammin kuin keskivertoajaja, mutta lupaopettajan ei tarvitse olla niin tehokas koska tuntikustannukset ovat olemattomat.


      • Ja jäljen
        sestlavii kirjoitti:

        Varmaan ammattiopettaja osaa opettaa tehokkaammin kuin keskivertoajaja, mutta lupaopettajan ei tarvitse olla niin tehokas koska tuntikustannukset ovat olemattomat.

        jättää. Syventävä vaihe tänään 6 oppilasta vain yksi oplu, mutta kyllä erottui porukasta. Aivan ulkona kuin lumiukko ja ainut joka oli ajanut jo 2 talvea. Oli viettänyt laatuaikaa isin kanssa ja ajo-opetus oli ollut olematon tehokas. Et sileen.


      • iisi_inssi
        Ja jäljen kirjoitti:

        jättää. Syventävä vaihe tänään 6 oppilasta vain yksi oplu, mutta kyllä erottui porukasta. Aivan ulkona kuin lumiukko ja ainut joka oli ajanut jo 2 talvea. Oli viettänyt laatuaikaa isin kanssa ja ajo-opetus oli ollut olematon tehokas. Et sileen.

        Ilmankos on kallista kun on vain kuusi oppilasta kerralla. Ja jos kerran seulasta pääsee läpi huonoja oppilaita niin se ei ole opetuksen vaan kokeen vika. Toisekseen tuollaisella otannalla ei pitäisi tehdä päätelmiä. Tiedän todella avuttomia naiskuskeja jotka ovat käyneet autokoulun ja joutuneet ottamaan vielä lisätunteja. Oikeasti siis sellaisia joita olisi pitänyt opettaa tosi kauan jotta he olisivat päässeet edes keskivertoajokortin saajan tasolle, mutta nykyään heidät on pakko päästää läpi kun muuten he jättäisivät rahan puutteessa kortin ajamatta tai kesken.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2805
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2645
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      269
      1582
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1184
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      889
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe