Aspiriinista kysymys

Heippa. Olen käyttänyt aspiriinia noin viiden vuoden ajan (suunnilleen viikottain) kaikenlaisiin särkyihin, sillä luulin sen olevan tavallinen särkylääke. Tänään sain tietää ettei asia ole näin.

Olenkohan tehnyt haittaa keholleni? Olen perusterve 23-vuotias, ja nyt pelkään saaneeni/saavani mahahaavan tms.
891
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

No sinuna kävisin lääkärillä, jos haluat varmuuden asiaan. Ainakin maksa-arvot kannattanee tsekata, mut mä luulen että kun et oo huomannut mitään, niin kaikki ok.

"Why marihuana is not legal? Aspirin is totally legal and if you take 13 of them motherfuckers, it will be last headache you ever had.."

Äänestä

No tavallinen särkylääke se onkin. Sen sijaan sillä on sivuvaikutuksia kuten kaikilla muillakin lääkkeillä. Miten niin se ei ole tavallinen särkylääke?????

Enemmän olisin huolestunut suolistosta ja mahalaukusta kuin maksasta, sen sijaan olisin huolestunut maksasta ensisijaisesti jos lääke olisi ollut parasetamol.

Äänestä

Vaihda aspiriini buranaan (ibuprofeeni). Näin ainakin vatsasi kestää pidempään. Aspiriini aiheuttaan maailmassa miljoonia vatsa- ja suolistoverenvuotoja ja muita ongelmia.

Pienet annokset kuten depot ASA-valmisteet (100 mg aspiriinia) verisuonivaivoihin ovat vaarattomia.

Varaa aika lääkärille. Sieltä voi löytyä syy särkyihisi. Psyykkinen tai fyysinen.

Äänestä
  • Burana ja jopa paljon mainostettu Panadol ovat myrkkyjä myrkkyjen joukossa. Kaikki lääkkeet kuormittavat kehoa vaikkakin pakosta kipulääkkeitäkin joutuu joskus ottamaan. Tuskin "psyykkisiä" särkyjä on, mutta toki joku mieltää kaiken säryn mielisairaudeksi. Kremppoja tulee, ja ihmiset ovat yksilöitä. Jotkut aistivat kivut kovina, kun taas karskeimmat eivät ole moksiskaan.

    Eivät depot-valmisteetkaan ole tie autuuteen. Ne voivat pahimmassa tapauksessa kasaantua suolistoon, sillä liukeneminen on tutkittu ihanneolosuhteissa; mutta sulamiseen vaikuttavat monet tekijät ja esim. ruokailutottumukset ym.

    Äänestä

  • Radiofarmi kirjoitti:

    Burana ja jopa paljon mainostettu Panadol ovat myrkkyjä myrkkyjen joukossa. Kaikki lääkkeet kuormittavat kehoa vaikkakin pakosta kipulääkkeitäkin joutuu joskus ottamaan. Tuskin "psyykkisiä" särkyjä on, mutta toki joku mieltää kaiken säryn mielisairaudeksi. Kremppoja tulee, ja ihmiset ovat yksilöitä. Jotkut aistivat kivut kovina, kun taas karskeimmat eivät ole moksiskaan.

    Eivät depot-valmisteetkaan ole tie autuuteen. Ne voivat pahimmassa tapauksessa kasaantua suolistoon, sillä liukeneminen on tutkittu ihanneolosuhteissa; mutta sulamiseen vaikuttavat monet tekijät ja esim. ruokailutottumukset ym.

    Radiofarmi

    Kai olet kuullut psykosomaattisista sairauksista ja oireista. Särky on eräs niistä.

    Depot-lääkkeet eivät kasaudu elimistöön sen enempää kuin nopeasti liukenevat. Suolistoa ja vatsalaukku ne tietysti rasittavat vähemmän koska lääkettä erittyy niistä hitaasti. Jos muuta väität, heitä jotain painavaa referenssiä.

    Kaikki aineet ovat myrkkyjä, kyse on vain annoksesta.
    - Paracelsus (1493–1541)

    Äänestä

Lopeta ennenkuin on myöhäistä. Särkylääkettä ei saa käyttää kuin tilapäisesti. Ne aiheuttavat vakavia haittoja mm. verenvuotoa vatsan limakalvolla paljon käytettynä. Jos syöt särkylääkkeitä säännöllisesti, ne tulisi myös purkaa asteittain.

Kivun hoitoon kannattaa yrittää löytää vaihtoehtoisia hoitoja. Esim. päänsärkyyn auttaa joskus, kun laittaa kädet niskan taakse ja jännittää niskaa rentouttaen välillä, sekä paljon veden juominen on tärkeää. Säännöllisyys, runsas tuuletus, tupakoinnin lopetus, kunnon unirytmi, hyvät ruokailutottumukset ettei verensokeri heilahtele. Myös särkylääke itsessään voi aiheuttaa esim. päänsärkyä.

Tietokoneen liiallinen käyttö on varma tapa saada päänsärky, mutta jos kipu on muualla kehossa; kannattaa tutkituttaa mistä vaiva johtuu; sillä särkylääke ei paranna vain hoitaa oiretta.

Äänestä
  • Sain joskus ohjeen että kun on ottamassa särkylääkettä päänsärkyyn, juodaan se lasillinen vettä mutta ei otetakaan pilleriä.

    On auttanut useimmiten.

    Äänestä

Toinen riski noin runsaassa käytössä saattaa olla lääkeallergia. Minäkin suosittelen Buranaa. Paras asiantuntija on neurologi.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


voihanhemmetti kirjoitti:

Heippa. Olen käyttänyt aspiriinia noin viiden vuoden ajan (suunnilleen viikottain) kaikenlaisiin särkyihin, sillä luulin sen olevan tavallinen särkylääke. Tänään sain tietää ettei asia ole näin.

Olenkohan tehnyt haittaa keholleni? Olen perusterve 23-vuotias, ja nyt pelkään saaneeni/saavani mahahaavan tms.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu