Raamattu

fjgbnxxjvxxvc

Raamattu ja Katolinen usko on aika yksiselitteisiä narsistien kohtalosta.
Narsistit eivät ole pahoja vaan heidät määritellään sanalla evil (jolle ei ole täysin vastaavaa suomennosta) heiltä puutuu omatunto kokonaan.

There is a difference between the bad person and the evil person (Yhdysvaltain edesmennyt arkkipiispa Sheen)

Many will be purified, made spotless and refined, but the wicked will continue to be wicked. None of the wicked will understand, but those who are wise will understand.
(Dan 12:10)

Raamatun perusteella he eivät pysty pelastumaan, koska heiltä puuttuu omatunto ja kyky nähdä itsensä jonkun alapuolella olevana.

62

982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin, ilman omaatuntoa ei kaiketi ole ymmärrystä siitä mikä on oikein ja mikä väärin...

Mutta en ny puutu siihen sen enempää...
      narsisteista/psykopaateista on täällä puhetta piisannut...ja itsekin jonkin sortin narsistiksi olen tunnustautunut...

Mutta laitan tähän nyt jonkinlaisen sielunhoitomallin joka sisältää kysymyksiä pohdittavaksi...liittyen aiheeseen rikotusta eheäksi...joka alkaa sanoilla...tuskan kertominen on paranemisen alku...

http://rikotustaeheaksi.nettisivu.org/rikotusta-eheaksi-sielunhoitoterapian-malli/

joka on hyvä malli niillekkin jotka eivät usko tai ovat uskossaan epävarmoja, joihin itsekin katson kuuluvani jos minun pitäisi uskoani määritellä...niin sanon olevani agnostikko...uskon Jumalaan tunteellisin perustein...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi

• He eivät pysty ymm.

"koska heiltä puuttuu omatunto ja kyky nähdä itsensä jonkun alapuolella olevana."

He eivät pysty ymmärtämään... Voisiko kuitenkin heidän lapsenkaltaisuudessaan olla pelastus heillekin, lopulta. Vain Jumalahan pystyy heidät armahtamaan viimeisellä tuomiolla. Tutkimattomia ovat herran tiet. Jumalalla on voima armahtaa...

Minkä ihmeen takia muuten kenenkään pitäisi nähdä itsensä jonkun alapuolella olevana? Minäkään en näe itseäni kenenkään alapuolella olevana. Olemme perustuslainkin mukaan syntyneet tasa-arvoisina jne.

Vai tarkoititko, että Jumala tarvitsee nöyristelyä meiltä ihmisiltä sitten siellä taivaan portilla?

• j lehtinen

"...but the wicked will continue to be wicked. None of the wicked will understand, but those who are wise will understand"

En ole raamattuun tutustunut niin en lähde sen enempää kommentoimaan uskon asiota....
      Narsku on narsku ja tuskin muuksi tulee muuttumaan. Kun on riittävän "viisas", niin antaa narskun olla narsku ja pyrkii pysymään hänestä erossa....
      Onnetonta elämää se narsku kuitenkin elää....

• sitä ihtiään

Narsku on paha ja varmasti elää onnetonta elämää. Se on erittäin totta. Täytyy olla rasittavaa pelätä kaiken aikaa, että jollain on enemmän, parempaa, joku on etevämpi, kauniimpi, ..

Toisaalta narsku nauttii ja saa lisää voimaa pahuudestaan. Nitistettyään uhrin, hän käy entistä itsevarmempana seuraavan kimppuun. Narsku saattaa innoissaan kertoa, kuinka hän koulukiusaajalapsensa opettajalle kostaakseen uhkailee tätä sekä pelottelee itsekin lapsensa uhreja. Nämä ovat sairaita juttuja, jollaisia kuulen narsistina pitämäni henkilön suusta. Hän ei koskaan kadu mitään. Joitain perheensä asioita nähtävästi häpeää, koska yrittää valehdella ne päinvastaisiksi.

Olisi hyvin erikoista vain kohauttaa olkapäitä ja todeta, että pidänpä suuni kiinni ja nousen tuollaisen yläpuolelle. Mielestäni pahuutta on olemassa. Paha ihminen ei välttämättä koskaan jää kiinni rikoksista, mutta on hän tuhoaa ympärillään olevien elämää monin tavoin.

• Hjkloiuyt

Tässä kannattaa muistaa raamatun oppi "älä tuomitse, ettei teitä tuomittaisi". Entäjos narsismi ajatuksena on tullut pahoilta tahoilta, luodakseen eripuraa ja yksinäisyyttä ihmisten välille. Jokainen ihminen joka aiheuttaa negatiivisia tunteita voidaan leimata narsistiksi ja jättää ilman tukea.

• fhjhfghh

Tuomari tuomitsee, ei se joka kertoo mitä pykälissä lukee.

Se ei ole tuomion antamista, jos sanoo miten asia Raamatun perusteella on.

• itsekinsyyllinen

Narsismin kehittymisprosessia lapsuudessa ei vielä tunneta kovin hyvin.
      Kuitenkin jossain vaiheessa kehitystään lapsi oppii sanomaan: En se minä ollut, se oli tuo (Pekka/Maija). Jos lapsi saa siirrettyä vastuunsa toiselle, hän oppii kyllä pian
      käyttämään keksimäänsä menetelmää yhä uudestaan.
      Lapsen vanhemmat/kasvattajat ovat se lähde mistä hän saa joko myönteistä tai kielteistä palautetta. Narsismi kasvattaa itse itsensä palautteen myötävaikutuksella.
      Narsistinen lapsi on pahin kielikello hän tietää kyllä milloin muut lapset tekevät väärin.

Raamatussa kerrotaan kuinka Jumala panee lakinsa heidän sisimpään. Jer. 31. 33
      Myös pakanatkin tuomitaan heidän omiltatunnoiltaan. Room. 2. 14-16
      Kaikilla ihmisillä on siis omatunto riippumatta uskonnosta.
      Narsistillakin se on, mutta ihminen voi olla niin paatunut, että hän kieltäytyy
      kuulemasta sitä.
      Tekemistään vääryyksistä hän yrittää omantuntonsa toimiessa syyttää muita.
      Vaikka narsisti voi ottaa toisen omaa, häneltä otettaessa, hän tietää sen olevan väärin.

• pedonmerkit

Nykymaailma on niin järkiperäinen, että "evil" tai "pahuus" käsitteet ovat monille satua. Meidät opetetaan ajattelemaan positiivisesti ja uskomaan, että kaikki ovat pohjimmiltaan hyviä. Tuntemani narsisti hyödynsi myös tätä positiivisuusoppia. Hän vaati, että kaikki hymyilevät ja puhuvat vain myönteisiä asioita. Hänen valheisiinsa ja vääryyksiin kuului uskoa kuten jumalan sanaan, kyseenalaistaminen oli ankarasti kiellettyä. Äijä oli keskijohdon esimies maallisella toimialalla, mutta hänen jumalakompleksinsa oli ilmeinen. Eläessäni keskellä tätä sairasta teatteria aloin pohtia pahuutta.

Narsistit ovat aidosti pahoja ja vaarallisia ihmisiä, jotka pelaavat toisten rehellisyydellä ja hyvyydellä. Suurin osa heistä ei ole mitään linnakundeja, vaan "kunniallisia" ihmisiä, joilla on työ ja perhe kaikkine kulisseineen. He esiintyvät työyhteisön vastuullisina tukipylväinä sekä ihastuttavan hauskoina ja huumorintajuisina seuraihmisinä. He osaavat puhua lapsistaan tai puolisoistaan lämmöllä.

Samaiset käärmeet joko impulsiivisesti tai tarkkoin harkiten tekevät asioita, joiden ainoa tarkoitus on nöyryyttää ja tuhota toisen elämä mahdollisimman perusteellisesti. Erityisen järkyttävää on, että narsisti nauttii pahuudestaan ja on ylpeä siitä.

• rgbkohcxdhjk

Olen erittäin huolissani tästä, että pahasta ajatellaan, ettei sitä ole olemassakaan, koska sillätavoin paha saa 100% vapaat kädet toimia kaikkien silmien edessä jopa niin, ettei kukaan näe.
        Olen vakuuttunut, että läheiseni on "pahuuteen sairastunut", ja olen hyvin huolestunut tilanteesta, en kuitenkaan voi puhua asiasta kenellekään, koska se on niin tabu. Yritän sanoa itselleni: "Pääasia, että itse tiedän, ja minun on nyt otettava todellinen tilanne huomioon." Silloin menee heti valoisammin. Mutta sitten kun olen sellaisten ihmisten seurassa, jotka eivät usko pahaa olevan, olotilani tulee niin tavalliseksi, että unohdan mihin minun piti varautua, ja kaikki alkaa mennä todella huonosti...
        Läheiseni kyllä uskoo pahaa olevan olemassa, ja kuulemma niin pahaa, että minä en osaa kuvitellakaan.

Kuitenkin esim. miljardit ihmiset maailmassa uskovat olevan olemassa "pahan silmän" , joka todella voi saada pahaa aikaan, jos siihen ei varauduta.
        Onko realistista vakuuttua, ettei sellaista ole olemassa, vaikka pahan silmän huomioon ottaminen kuuluu miljardien ihmisten arkeen ?

• suljettu
        rgbkohcxdhjk kirjoitti:

Olen erittäin huolissani tästä, että pahasta ajatellaan, ettei sitä ole olemassakaan, koska sillätavoin paha saa 100% vapaat kädet toimia kaikkien silmien edessä jopa niin, ettei kukaan näe.
        Olen vakuuttunut, että läheiseni on "pahuuteen sairastunut", ja olen hyvin huolestunut tilanteesta, en kuitenkaan voi puhua asiasta kenellekään, koska se on niin tabu. Yritän sanoa itselleni: "Pääasia, että itse tiedän, ja minun on nyt otettava todellinen tilanne huomioon." Silloin menee heti valoisammin. Mutta sitten kun olen sellaisten ihmisten seurassa, jotka eivät usko pahaa olevan, olotilani tulee niin tavalliseksi, että unohdan mihin minun piti varautua, ja kaikki alkaa mennä todella huonosti...
        Läheiseni kyllä uskoo pahaa olevan olemassa, ja kuulemma niin pahaa, että minä en osaa kuvitellakaan.

Kuitenkin esim. miljardit ihmiset maailmassa uskovat olevan olemassa "pahan silmän" , joka todella voi saada pahaa aikaan, jos siihen ei varauduta.
        Onko realistista vakuuttua, ettei sellaista ole olemassa, vaikka pahan silmän huomioon ottaminen kuuluu miljardien ihmisten arkeen ?

Jos ihminen saa tukea ja tyydytystä aiheuttamastaan pahuudesta omaan sielunelämäänsä. Kyse on erittäin vakavasta mielenterveysongelmasta (jakomielitauti), post-traumaattisesta häiriöstä, aivojen rappeumasta, tai jos mennään hengelliseen todellisuuteen, missä pahuudella on kyltymätön nälkä (ihminen muuten terve), voidaan kai puhua pahan hengen vallasta.

• kjhgfdfghjkl

No ei nyt ainakaan posttraumaattisesta häiriöstä sellaista seuraa. Post traumaattinen häiriö ei tee pahantahtoiseksi todellakaan.
        Eikä nyt aivojen rappeumakaan. Muutenhan suuri osa vanhuksia olisi varsin pahantahtoisia jne. En nyt usko tohon teoriaan. Kyllä pahantahtosuus enemmän narsismista ja psykopatiasta tulee ja sadistisesta luonteesta.

• puurotjavellit
        rgbkohcxdhjk kirjoitti:

"Onko realistista vakuuttua, ettei sellaista ole olemassa, vaikka pahan silmän huomioon ottaminen kuuluu miljardien ihmisten arkeen ?"

Ihan nyky-Suomessa puhutaan positiivisen ajattelun voimasta. Psykologit käskevät esim. pois negatiivisesta asennoitumisesta. Pohjimmiltaan kyse on varmasti samasta ilmiöstä kuin paha silmä -jutuissa, mutta koska elämme tieteen hallitsemassa maailmassa, haluamme käyttää eri termejä.

• itsekinsyyllinen

Jumala haluaa pelastaa kaikki ihmiset.
      Hänen poikansa on kuollut kaikkien ihmisten syntien puolesta.
      Taivaanvaltakunnan suurimpia ovat lapset.
      Matt 25. 40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
      Myös sen vamman mikä on aiheutettu lapsen mieleen Hän tuntee.

• Format_

"Raamatun perusteella he eivät pysty pelastumaan, koska heiltä puuttuu omatunto ja kyky nähdä itsensä jonkun alapuolella olevana."
      Ei terve AIKUINEN ihminen ajattele olevansa kenenkään toisen ihmisen alapuolella. Kaikenlainen alapuolisuusajattelu altistaa hyväksikäytölle.
      Ehkäpä noita siksi onkin katolisen kirkon piirissä runsaasti tullut julki.

• Format_

Jos on alapuolinen on myöskin vääjäämättä yläpuolinen. Ja narsisti ottaa sen vapaana olevan yläpuolisen paikan.
        Erityisesti vielä nainen ei saisi koskaan kuvitella olevansa alapuolinen, koska mies luonnostaan saattaa käyttää hyväkseen alistuvaa naista vaikkapa seksuaalisesti.

• asdfaffdhghjghkgjhk
        Format_ kirjoitti:

Jos on alapuolinen on myöskin vääjäämättä yläpuolinen. Ja narsisti ottaa sen vapaana olevan yläpuolisen paikan.
        Erityisesti vielä nainen ei saisi koskaan kuvitella olevansa alapuolinen, koska mies luonnostaan saattaa käyttää hyväkseen alistuvaa naista vaikkapa seksuaalisesti.

Niin se nainen on kummallinen otus selittäessään, ettei halua kenenkään orjaksi enää. Siis alistumaan puolison rinnalla, mitä ilmeisemmin exän kanssa on joutunut tekemään. Tuosta ajatuksestaan huolimatta yrittää saada itseään tykö alistajalleen. Mitä erilaisimmin keinoin keksimällä vaikka mitä saadakseen yhteyden säilymään. Mielestäni koukuttamista tuollainen käytös.
        Miksi nainen haluaa itselleen tahtomalla alistajan, jota samaan aikaan toisaalla haukkuu narsistiseksi. Samaan aikaan kun naisen mielestä on seurustulesuhteessa narsistimaisen miehen kanssa, niin samaan aikaa tällä palstalla kyselee, onko se nyt se narsisti, kun tekee niin ja niin. Vaatteita silittäessään ja miestä odottaessaan vahtii haukkana kännykkää ja myös monia someväyliä päivittäen tiedonmuruillaan foorumeita.
        Itse itselleen harmia keräten muistaa aina syyt panna muiden niskoille. Ei onnistukaan koukutuksessaan ja tulee torjutuksi, niin alkaa kostamisen kierre, jolle ei loppua näy. Vielä uudestaan ja uudestaan moninkertaisesti pesee likapyykkinsä julkisilla foorumeilla ns. anonyyminä ainakin omasta mielestään.
        Lukijana tulee väistämättä mieleen, että joku osa siinä on itselläkin. Heittää lokaa ja saada sitä myös takaisin. Elämän koulu ei aina suju perhosen siipien havinan lailla ja joskus maistuu suussa katkerakalkki - joskus on omalle hengelleen hyvää ottaa iso kirja käteen ja lukea sitä. Siinä voi yllättyä ja huomata kuinka jonninjoutavia kirjoja on aikaisemmin lukenut. Voi kokea valaistuksen tulematta silti ns. uskoon tai uskovaikseksi.
        Rauha mieleenne, jotka painiskelevat ristiriitaisissa ajatuksissa.

• tieltäeksynyt

Tässä on ainakin jotain totta. Olin kovasti kiinnostunut hengellisessä mielessä nöyryydestä nuorena, ja keski-iässä löysin itseni keskeltä käsittämätöntä koplaa narsisteja.
        Täytyi alkaa miettiä, että nyt tässä hengellisellä tiellä on mennyt jotain pieleen, kun ympärillä onkin kopla narsisteja, vaikka enemmänkin kohti Jumalaa oli tarkoitus mennä...

• tieltäeksynyt

Olen saattanut olla jollain tavalla ihastunut ja aivan torjutuksi tullut, mutta tuosta torjutuksi tulemisesta en ikinä ole valittanut, enkä valita sanallaakaan ikinä, oli mitä tunteilla venkoilua hyvänsä, sillä kenenkään miehen ei minua tarvitse rakastaa oli narsisti tai ei.
        Mutta vanhempien pitäisi rakastaa lastaan oli mikä oli.

• Ei_alistunut
        asdfaffdhghjghkgjhk kirjoitti:

Niin se nainen on kummallinen otus selittäessään, ettei halua kenenkään orjaksi enää. Siis alistumaan puolison rinnalla, mitä ilmeisemmin exän kanssa on joutunut tekemään. Tuosta ajatuksestaan huolimatta yrittää saada itseään tykö alistajalleen. Mitä erilaisimmin keinoin keksimällä vaikka mitä saadakseen yhteyden säilymään. Mielestäni koukuttamista tuollainen käytös.
        Miksi nainen haluaa itselleen tahtomalla alistajan, jota samaan aikaan toisaalla haukkuu narsistiseksi. Samaan aikaan kun naisen mielestä on seurustulesuhteessa narsistimaisen miehen kanssa, niin samaan aikaa tällä palstalla kyselee, onko se nyt se narsisti, kun tekee niin ja niin. Vaatteita silittäessään ja miestä odottaessaan vahtii haukkana kännykkää ja myös monia someväyliä päivittäen tiedonmuruillaan foorumeita.
        Itse itselleen harmia keräten muistaa aina syyt panna muiden niskoille. Ei onnistukaan koukutuksessaan ja tulee torjutuksi, niin alkaa kostamisen kierre, jolle ei loppua näy. Vielä uudestaan ja uudestaan moninkertaisesti pesee likapyykkinsä julkisilla foorumeilla ns. anonyyminä ainakin omasta mielestään.
        Lukijana tulee väistämättä mieleen, että joku osa siinä on itselläkin. Heittää lokaa ja saada sitä myös takaisin. Elämän koulu ei aina suju perhosen siipien havinan lailla ja joskus maistuu suussa katkerakalkki - joskus on omalle hengelleen hyvää ottaa iso kirja käteen ja lukea sitä. Siinä voi yllättyä ja huomata kuinka jonninjoutavia kirjoja on aikaisemmin lukenut. Voi kokea valaistuksen tulematta silti ns. uskoon tai uskovaikseksi.

" Siinä voi yllättyä ja huomata kuinka jonninjoutavia kirjoja on aikaisemmin lukenut."
        Olet vain ärsyttävä tahallasi.
        Tuskin olet sitten itse koskaan yhtään nobel-kirjoittajan kirjaa avannut. Älä siitä muita syytä.
        Toiset on paidansilittäjiä, toiset eivät. Narisisti ottaa sen paidansilittäjän pidemmäksi aikaa yleensä. Sitä toista ei edes saa, kun tulee riita.

• Ei_alistunut
        asdfaffdhghjghkgjhk kirjoitti:

"alistumaan puolison rinnalla, mitä ilmeisemmin exän kanssa on joutunut tekemään. Tuosta ajatuksestaan huolimatta yrittää saada itseään tykö alistajalleen."
        En tiedä kenestä puhut, mutta yleisesti voisi ajatella, että tyyppitapausta ei ole olemassakaan.
        Narisistit tahtovat muovata tyyppitapauksia joihin projisoivat omat puutteensa ja pilkkaavat heitä.

• Kenellepä_
        tieltäeksynyt kirjoitti:

Olen saattanut olla jollain tavalla ihastunut ja aivan torjutuksi tullut, mutta tuosta torjutuksi tulemisesta en ikinä ole valittanut, enkä valita sanallaakaan ikinä, oli mitä tunteilla venkoilua hyvänsä, sillä kenenkään miehen ei minua tarvitse rakastaa oli narsisti tai ei.

"Olen saattanut olla jollain tavalla ihastunut ja aivan torjutuksi tullut"
        Kenellepä ei koskaan olisi käynyt noin.
        "mutta tuosta torjutuksi tulemisesta en ikinä ole valittanut,"
        En minäkään, en todellakaan.
        "enkä valita sanallaakaan ikinä"
        En minäkään, en todellakaan.
        "kenenkään miehen ei minua tarvitse rakastaa"
        Ei minuakaan, ei todellakaan.

"oli mitä tunteilla venkoilua hyvänsä, "
        Kuvaile. Miten venkoili? Miksi ihmeessä sinun kanssasi saa venkoilla? Ei pitäisi saada. Toimit mahdollistavasti.

"oli narsisti tai ei."
        Mitä tarkoitat tuolla?
        Narsisti ei voi rakastaa koskaan yhtään ketään...

"Mutta vanhempien pitäisi rakastaa lastaan oli mikä oli."
        Mitä tarkoitat tuolla?
        Narsisti ei voi rakastaa koskaan yhtään ketään.

• sjjk
        tieltäeksynyt kirjoitti:

Tässä on ainakin jotain totta. Olin kovasti kiinnostunut hengellisessä mielessä nöyryydestä nuorena, ja keski-iässä löysin itseni keskeltä käsittämätöntä koplaa narsisteja.
        Täytyi alkaa miettiä, että nyt tässä hengellisellä tiellä on mennyt jotain pieleen, kun ympärillä onkin kopla narsisteja, vaikka enemmänkin kohti Jumalaa oli tarkoitus mennä...

Olet asian ytimessä. Ikävä todeta, mutta hengelliset yhteisöt ovat narsistien parasta toimintamaastoa juurikin, koska ihmiset siellä ovat valtavan halukkaita nöyrtymään, alistumaan ja "ymmärtäen" anteeksi antamaan. Joko hengellisen opetuksen vuoksi, tai myös siksi, että ovat itse läheisriippuvaisia. Terveitä rajoja (jotka löytyvät Raamatusta) uskovat tuntevat heikosti, saati, että osaisivat asettaa, itsensä tai toisten suojaksi.

• Se_että_
        tieltäeksynyt kirjoitti:

Se, että olettaa narsistin voivan rakastaa jotenkin jossakin, on vähän sama kuin ajattelisi että voi olla puoliksi raskaana.

• 123ap

• 123ap

Siis psykologista ja hengellistä opetusta.

• tieltäeksynyt
        sjjk kirjoitti:

Olet asian ytimessä. Ikävä todeta, mutta hengelliset yhteisöt ovat narsistien parasta toimintamaastoa juurikin, koska ihmiset siellä ovat valtavan halukkaita nöyrtymään, alistumaan ja "ymmärtäen" anteeksi antamaan. Joko hengellisen opetuksen vuoksi, tai myös siksi, että ovat itse läheisriippuvaisia. Terveitä rajoja (jotka löytyvät Raamatusta) uskovat tuntevat heikosti, saati, että osaisivat asettaa, itsensä tai toisten suojaksi.

Tässä minulla on vielä oppi kesken kuinka uskontojen mukaan eletään niin, ettei käytännössä päädy narsistien ruuaksi. Sen kun olen oppinut olenkin sitten puolet viisaampi. Itseasiassa kysymys lienee hengellisesti yksi vaikeimpia. Kuinka päästä nöyränä Jumalan eteen niin, ettei löydä itseään keskeltä rinkiä narsisteja.
        Minustakin tämä on asian ydin.

Itseasiassa suuri osa ihmisten negatiivisista kokemuksista uskonnoista saattaa nähdäkseni itseasiassa johtua tuosta, että joutuikin narsistien alaiseksi, niin aika luonnollistahan siinä vaiheessa kokea, että oli kyllä ihan huuhaata se usko.
        Noh, kyllähän se onkin huuhaata hengellisesti palvella narsisteja. Mitä se semmoinen edes on ? Hengellinen narsistien palveleminen ? Ehkä suorastaan epäjumalanpalvelusta.

Tuohon asiaan saa minusta ihan liian vähän hengellisiä ohjeita yhtään mistään. Lienee vaikea kysymys. Että miten välttyä huomaamattaan päätymästä narsistien palvelijaksi. Kuinka luopua egosta niin, ettei siihen ilmestykin isoegoinen ihminen täyttämään sen tilan, sen sijaan että voisi elää Jumalalle.

• KouluKesken

"kuinka uskontojen mukaan eletään "
        Kuinka monen uskonnon mukaan yrität elää?
        "Kuinka luopua egosta"
        Älä ihmeessä luovu egosta, se on olennainen osa minuuttasi.

Ehkä sinun kannattaa mennä vaikka iltalukioon.

• tieltäeksynyt

Anteeksi, mutta olen kiinnostunut uskonnoista niinkuin uskontotieteen kannalta. Lukio- osuuden osaan jo. :)

• tieltäeksynyt

Ja ongelmana on enemmänkin teorian soveltaminen arkeen. Siis, ettei käy niin, että uskon opit on opiskeltu kunnolla, mutta löytää kuitenkin itsensä käytännön arjessa jonkun suht yksikertaisen isoegoisen ihmisen edestä.

• osaajat
        tieltäeksynyt kirjoitti:

Anteeksi, mutta olen kiinnostunut uskonnoista niinkuin uskontotieteen kannalta. Lukio- osuuden osaan jo. :)

Miten voi olla tieltä eksynyt, jos osaat jo?

• KouluKesken
        tieltäeksynyt kirjoitti:

Ehkä uskonnosta. Osaat siis lukio-osuuden.
        Miten muiden nuottien kanssa on?

• tieltäeksynyt

Selitin juuri ylempänä, että opit on kesken

• KouluKesken
        tieltäeksynyt kirjoitti:

"olen kiinnostunut uskonnoista niinkuin uskontotieteen kannalta. "
        Mutta et tiedä mikä on ego, kun yrität päästä siitä eroon?

• tieltäeksynyt kirjoitti:

Niin kaikenlaista sitä aikoinaan on tullut luettua tämänkin aiheen tiimoilta ja tästäkin aiheesta löyty paljon luettavaa jos ns. haluaa pienentää omaa egoaan, mikä sinällään on varmaan ihmiselle hyväksi

http://keskustelu.anna.fi/threads/seitsemaen-askelta-egon-otteesta-irrottautumiseksi.1739484/

Vielä linkki kirjaan joka käsittelee aihetta perusteellisemmin

http://www.taivaankaari.fi/?p=product&id=98

josta pääsee edelleen katsomaan kirjan sisällysluetteloa, jos aihe todella kiinnostaa.

• sjjk
        tieltäeksynyt kirjoitti:

Tässä minulla on vielä oppi kesken kuinka uskontojen mukaan eletään niin, ettei käytännössä päädy narsistien ruuaksi. Sen kun olen oppinut olenkin sitten puolet viisaampi. Itseasiassa kysymys lienee hengellisesti yksi vaikeimpia. Kuinka päästä nöyränä Jumalan eteen niin, ettei löydä itseään keskeltä rinkiä narsisteja.
        Minustakin tämä on asian ydin.

Itseasiassa suuri osa ihmisten negatiivisista kokemuksista uskonnoista saattaa nähdäkseni itseasiassa johtua tuosta, että joutuikin narsistien alaiseksi, niin aika luonnollistahan siinä vaiheessa kokea, että oli kyllä ihan huuhaata se usko.
        Noh, kyllähän se onkin huuhaata hengellisesti palvella narsisteja. Mitä se semmoinen edes on ? Hengellinen narsistien palveleminen ? Ehkä suorastaan epäjumalanpalvelusta.

Tuohon asiaan saa minusta ihan liian vähän hengellisiä ohjeita yhtään mistään. Lienee vaikea kysymys. Että miten välttyä huomaamattaan päätymästä narsistien palvelijaksi. Kuinka luopua egosta niin, ettei siihen ilmestykin isoegoinen ihminen täyttämään sen tilan, sen sijaan että voisi elää Jumalalle.

Olet todella tärkeissä ydinasioissa. Luultavasti on kyse isommasta kokonaisuudesta, johon liittyy henkilön oma minäkuva, omien rajojen terve tunnistaminen (toiset eivät saa niitä väärin ylittää tai rikkoa hengellisilläkään perusteilla/Raamatun valikoiduilla siteeraamisilla, ts. kaikenlaisen hengellisen väkivallan tunnistaminen terveesti), terve jumalakuva (mitä jumala `vaatii`/ei vaadi), jne. Psykologisesti on todettu, että henkilön jumalakuva muodostuu yllättävän pitkälti siitä, millaisia omat vanhemmat/isä/lähimmät kasvattajat vauvasta saakka olivat. Eli oman taustan täysin rehellinen tutkiminen ja tunnistaminen on myös oleellista; rikottiinko esimerkiksi rajani jo lapsena. Kohdeltiinko minua niin etten nyt kykene tunnistamaan, mikä on väärää alistamista minua kohtaan/väärää nöyryyttä tai suostumista omalta puoleltani, jne. Anna-Liisa Valtavaara on myös muistaakseni kirjoittanut kirjoja näistä aihepiireistä. Kannattaa lähteä rukoilemaan näitä alueita omassa elämässään, luottaen, että se on myönteinen prosessi, joka etenee. Ja ehtoollisen nauttiminen -kosketus Kristukseen- parantaa, kun se otetaan uskoen vastaan, Luuk.6:19.

• "Kannattaa lähteä rukoilemaan näitä alueita omassa elämässään, luottaen, että se on myönteinen prosessi, joka etenee."

Niin kannattaa myös muistaa, että

"Kukaan meistä ei tule tässä maailmassa valmiiksi, eikä täysin terveeksi.
        Eheytymisen tarkoitus ei ole työ sen eteen, että kelpaisimme Jumalalle paremmin. Me kelpaamme jo nyt, tällaisena."

http://www.trigonos.fi/ajatuksia/eheytyminen-on-matka-jumalan-luo/

Tuolla ylempänä jo olen mainninnutkin ns. rikotusta eheäksi sielunhoitomallin yhtenä vaihtoehtona

https://www.ilonpolku.fi/rikotusta-ehea--seppo-jokinen

Kun aikoinaan noita Seppo Jokisenkin kirjoja on tullut luettua

• Riippuu_ihan
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

Niin kaikenlaista sitä aikoinaan on tullut luettua tämänkin aiheen tiimoilta ja tästäkin aiheesta löyty paljon luettavaa jos ns. haluaa pienentää omaa egoaan, mikä sinällään on varmaan ihmiselle hyväksi

http://keskustelu.anna.fi/threads/seitsemaen-askelta-egon-otteesta-irrottautumiseksi.1739484/

Vielä linkki kirjaan joka käsittelee aihetta perusteellisemmin

http://www.taivaankaari.fi/?p=product&id=98

josta pääsee edelleen katsomaan kirjan sisällysluetteloa, jos aihe todella kiinnostaa.

"jos ns. haluaa pienentää omaa egoaan, mikä sinällään on varmaan ihmiselle hyväksi "
        Riippuu ihan siitä minkä kokoinen ihmisen ego on ja missä hän sattuu olemaan, onko sitä hyvä pienentää.

• tieltäeksynyt

No juurikin on kyse siitä, että pienentelin egoa väärällä tapaa, niin että joukko isoegoisia ihmisiä päätyi kanssani juttusille, vaikka hengellisyydessähän tarkoitus on tyhjentää itseään sillätavoin egosta, että itseen tulee ikäänkuin tilaa Jumalan läsnäololle.
        Alotin ton vielä niin nuorena (alle täysi-ikäisenä) kun ei vielä mitään vahvaa egoa edes ollut kehittynytkään, tuon egon pienentelyn päätoimisena elämäntehtävänäni. Kauhea sorretuksitulon kierrehän siitä tuli, jolle ei loppua näkyvissä.
        Onhan niitä tahoja, jotka tähänkin tarjoaisivat egon pienentelyä "lääkkeeksi", aina vaan loputtomasti pitäisi sen ihmisen ego pienentää, joka kerran egon pienentelyyn ryhtyi, kun luuli, että niin pääsee lähelle Jumalaa.
        Mutta päätyikin isoegoisten koplan "päähänpotkimaksi".

En edelleenkään torju uskonnollisia filosofioita siitä, että Jumalan läsnäoloa egonsuurentelun sijaan. Mutta kaikenlainen egonpienentely ei ole hyväksi.

• Vinkkaan_sinulle
        tieltäeksynyt kirjoitti:

No juurikin on kyse siitä, että pienentelin egoa väärällä tapaa, niin että joukko isoegoisia ihmisiä päätyi kanssani juttusille, vaikka hengellisyydessähän tarkoitus on tyhjentää itseään sillätavoin egosta, että itseen tulee ikäänkuin tilaa Jumalan läsnäololle.
        Alotin ton vielä niin nuorena (alle täysi-ikäisenä) kun ei vielä mitään vahvaa egoa edes ollut kehittynytkään, tuon egon pienentelyn päätoimisena elämäntehtävänäni. Kauhea sorretuksitulon kierrehän siitä tuli, jolle ei loppua näkyvissä.
        Onhan niitä tahoja, jotka tähänkin tarjoaisivat egon pienentelyä "lääkkeeksi", aina vaan loputtomasti pitäisi sen ihmisen ego pienentää, joka kerran egon pienentelyyn ryhtyi, kun luuli, että niin pääsee lähelle Jumalaa.
        Mutta päätyikin isoegoisten koplan "päähänpotkimaksi".

En edelleenkään torju uskonnollisia filosofioita siitä, että Jumalan läsnäoloa egonsuurentelun sijaan. Mutta kaikenlainen egonpienentely ei ole hyväksi.

http://www.tiede.fi/keskustelu/39215/ketju/mita_on_ego
        Vinkkaan sinulle luettavaksi keskustelua egosta.
        Käsitin, että yritit saavuttaa henkistä yhteyttä uskonnollisissa piireissä ns. hiljentymällä jumalan sanan ääreen...
        Älä nyt missään koskaan lakkaa ajattelemasta itse, se ei edistä mitään asiaa. Kyllä se jumala on antanut sinulle ne aivot ihan käyttöä varten.
        Sitä en vain ymmärrä, mistä ne narsistit, vai mitä ne nyt ovatkaan ihan laumana sinut äkkäsivät. Eivät kaikki ihmiset ole narsisteja... Ehkä näytät siltä, että tarvitset seuraa... jos olet jotenkin ihan lakannut itse ajattelemasta.
        Tämä palstakaan ei tunne tapaustasi.
        Kerrot hyvin epämääräisesti egostasi tai siitä, mitä haluisit egollesi tehdä... eikä se nyt valaise mitään.
        Tällä ei useinkaan tavata uskoa edes kenekään kokemuksia narsistikokemuksiksi, vaan että lähdettäisiin neuvomaan ja osallistumaan keskusteluun halutaan jotain konkreettista.
        Liian pitkiä tarinoita taas ei jakseta kertaheitolla lukea.
        Tällä palstalla kirjottaa maallikot ja pari trollia.
        Ei täällä ole mitään erikoista egotietämystä eikä ehkä kiinnostusta siihen.
        Keskustelemme narsismista.
        Uskosi tai uskotta jättämisesti ei vaikuta narsismiasiaan.

Minulle tulee vain mieleen vertaus.
        Jos asetun kadulle makaamaan tahdottomana, paikalle tulee ehkä ennen ambulanssia pari jotka eivät osaa tehdä mitään ja yksi pätemisenhaluinen mutta ensiaputaitoinen... Sillä, ovatko ne narsisteja tai eivät, minulle tuskin on mitään merkitystä.
        En suoraan sanoen saanut kertomuksestasi oikein mitään selvää.

Saat toki kirjoittaa mitä haluat, mutta toivottavasti pysyy tämän palstan aiheessa.

• vaihdoinnimimerkkiä

No ihan mielenkiintoista sinällään oppia, ettei minua tekstiäni ymmärretä, kun omasta mielestäni selitin niin selvästi, että kuvittelin aika ymmärrettäväksi.
        Koski aihe ainakin uskontoja ja narsismia nimenomaan.
        Kerron yleensä tarkasti niinkuin asia on, ja hyvin harvoin kukaan uskoo mitään mitä sanon, ihan sama mitä sanon. Niin mietin tässä juuri, että itsekunnioituksen saamiseksi voisin lopetella ihmisille puhumista ylipäätään vähitellen, koska aika ja voimat menee hukkaan totta puhuen ihmisille, jotka eivät usko mitään. Vuosikymmenien kokemus jo asiasta.

• Selitit_ehkä
        vaihdoinnimimerkkiä kirjoitti:

No ihan mielenkiintoista sinällään oppia, ettei minua tekstiäni ymmärretä, kun omasta mielestäni selitin niin selvästi, että kuvittelin aika ymmärrettäväksi.
        Kerron yleensä tarkasti niinkuin asia on, ja hyvin harvoin kukaan uskoo mitään mitä sanon, ihan sama mitä sanon. Niin mietin tässä juuri, että itsekunnioituksen saamiseksi voisin lopetella ihmisille puhumista ylipäätään vähitellen, koska aika ja voimat menee hukkaan totta puhuen ihmisille, jotka eivät usko mitään. Vuosikymmenien kokemus jo asiasta.

"omasta mielestäni selitin niin selvästi, että kuvittelin aika ymmärrettäväksi.
        Koski aihe ainakin uskontoja ja narsismia nimenomaan."
        Selitit ehkä sellaisia asioita, joita ventovieraat eivät ymmärrä.
        Minä olisin enemmän kuin sinun egostasi ja noista narsisteista huolissani siitä, missä sinä yleensä liikut.
        Kertomuksistasi saa sellaisen käsitysen, että pyörit useamman uskonnonkin ympärillä/keskellä. Oletko oikeasti noiden uskonnollisten yhteisöjen jäsen vai tahtoisitko olla vai miten?
        Kun nyt olen sinun tekstiäsi lukenut, niin tulee se käsitys, että et vastaa suoraan ja reilusti.
        Sinusta saa sen käsityksen, että olet jossain hyvin epämääräisissä porukoissa. Olen täällä Suomessa elänyt myös sen verran pitkään ja yhtä ja toista nähnyt, että tiedän, että esim. uskonnollisissa yhteisöissä ihmiset pääpiirteissään ovat hyvin rationaalisia ja jalat maassa kiinni. Päivät töitä ja sitten ne harrastukset/palvelutehtävät taas omalla ajalla. Tai sitten työssä uskonnollisissa yhteisöissä/seurakunnissa. Kyllä noissa mieleltään terveitä työntekijöitä on. Muuten pitää jäädä sairaslomalle.
        Kuten kirjoititkin, niin sinua ei yleensäkään taideta ymmärtää. Ei varmaan auta, vaikka kuinka tarkkaan selittäisit, jos lukija ei löydä yhteyksiä mihinkään kokemaansa omassa elämässään. En tiedä mitään paikkaa, jossa narsisteja olisi noin paljon, kuin sinä annat ymmärtää. Narsisti ja narsisti (klassinen) ei viihdy yhdessä.
        LR persoonat toimivat järjestöissä, ne sopivat heidän luonteelleen, mutta ei LRn pitäisi pääsääntöisesti aiheuttaa mitään ihme brobleemaa jotenkin kuitenkin perheenkin ulkopuoliselle.

Eli edelleenkään en ymmärrä mistä puhut. Ei löydy kontekstia.

• Pahsunahkaiseen_

Paksunahkaiseen narsistiin vaaditaan yleensä hyvin läheinen kosketus, ennenkuin voi edes epäillä törmänneensä narsistiin. Ja silloin kuin se kosketus syntyy, sen huomaa siitä, että on tullut petetyksi jollain helvetillisen infernaalisella tavalla.
        Joten sanon nyt: ne ihmilaumat eivät ole narsisteja, joita sellaisiksi luulet.
        Sinuna ottaisin yhteyttä terveyskeskukseen. Se ei katkaise sinun etsikkoaikaasi uskonnollisissa asioissa.

• Niinkuin_joku

Niinkuin joku jo kirjoittikin täällä, sinun ongelmasi ovat jotenkin laajempia.
        Hyvää Joulunaikaa siitä huolimatta :).

• vaihdoinnimimerkkiä
        Selitit_ehkä kirjoitti:

"omasta mielestäni selitin niin selvästi, että kuvittelin aika ymmärrettäväksi.
        Koski aihe ainakin uskontoja ja narsismia nimenomaan."
        Selitit ehkä sellaisia asioita, joita ventovieraat eivät ymmärrä.
        Minä olisin enemmän kuin sinun egostasi ja noista narsisteista huolissani siitä, missä sinä yleensä liikut.
        Kertomuksistasi saa sellaisen käsitysen, että pyörit useamman uskonnonkin ympärillä/keskellä. Oletko oikeasti noiden uskonnollisten yhteisöjen jäsen vai tahtoisitko olla vai miten?
        Kun nyt olen sinun tekstiäsi lukenut, niin tulee se käsitys, että et vastaa suoraan ja reilusti.
        Sinusta saa sen käsityksen, että olet jossain hyvin epämääräisissä porukoissa. Olen täällä Suomessa elänyt myös sen verran pitkään ja yhtä ja toista nähnyt, että tiedän, että esim. uskonnollisissa yhteisöissä ihmiset pääpiirteissään ovat hyvin rationaalisia ja jalat maassa kiinni. Päivät töitä ja sitten ne harrastukset/palvelutehtävät taas omalla ajalla. Tai sitten työssä uskonnollisissa yhteisöissä/seurakunnissa. Kyllä noissa mieleltään terveitä työntekijöitä on. Muuten pitää jäädä sairaslomalle.
        Kuten kirjoititkin, niin sinua ei yleensäkään taideta ymmärtää. Ei varmaan auta, vaikka kuinka tarkkaan selittäisit, jos lukija ei löydä yhteyksiä mihinkään kokemaansa omassa elämässään. En tiedä mitään paikkaa, jossa narsisteja olisi noin paljon, kuin sinä annat ymmärtää. Narsisti ja narsisti (klassinen) ei viihdy yhdessä.
        LR persoonat toimivat järjestöissä, ne sopivat heidän luonteelleen, mutta ei LRn pitäisi pääsääntöisesti aiheuttaa mitään ihme brobleemaa jotenkin kuitenkin perheenkin ulkopuoliselle.

Eli edelleenkään en ymmärrä mistä puhut. Ei löydy kontekstia.

Olet aivan oikeassa kun huomaat, että todennäköistä yhteistä kontekstia ei ole.
        Elämänkokemukseni suurelta osin sijoittuvat useamman vähän harvinaisemman alakulttuurin väliin ikäänkuin.
        Mutta kaikista hankalinta on sitten tämä tavallisin kulttuuri, kun ei ikinä ole mitään yhteistä kontekstia missään ...

• vaihdoinnimimerkkiä

PS. eivät kaikki olleetkaan välttämättä narsisteja, vaan muuten vaan isoegoisia, jotka laittavan oman egonsa siihen, jos toinen egoaan pienentää.
        Mutta turha minun teille on selittää.
        Tämä oli enemmänkin uskontofilosofinen kysymys, josta aiheesta en ole edes kirjaa löytänyt

• vaihdoinnimimerkkiä

Myönnän rehellisesti, että harvemmin minäkään teidän muiden jutuistanne paljon mitään ymmärrän lukuunottamatta iilmeisesti muutamaa kirjoittajaa.

• heheheh

ei terveyskeskuksessa mitään tiedetä minua askarruttavasta kysymyksestä, sen tiedän varmuudella

• erttkkl

Jeesus n miehen pä ja jumala on Jeesuksen päää." Uuden Testamentin mukaan
      Katoliset yritävät vaihtaa paavin Jeesuksen tilalle! aan ei ole paavista Jeesuksenn töittentekjäksi elopahin viimein käy kokp porukalle el katolisille! Luterilaisuudessa sensijaan tuo on oikein niinkuin Raamattuun on kirjitettuna!!!

• miksi_valehtelet

Miksi valehtelet?

Jos kerran et tiedä asiasta, niin miksi esität mielipiteesi faktoina?

Paksunahkainen narsistin etuaivolohko on geneettisesti poikkeava valtavirrasta ja hän ei pysty fyysisen esteen takia ikinä tuntemaan empatiaa tai välittämään toisista ihmisistä puhumattakaan toisten ihmisten tunteista.

Tämä fyysinen este on kehittynyt (tai paremminkin kyse on siitä, että vasemman ja oikean aivopuoliskon kytkennät eivät ole kehittyneet) geneettisen "painotaakan" takia.

Periaatteessa tätä voisi hoitaa aivoleikkauksella, mutta meillä ei ole, eikä tule olemaan vielä vuosikymmeniin sellaista tekniikkaa, joka mahdollistaisi näin vaikean aivoleikkauksen.

• Jos_rouva_

Jos rouva yhteenlaskutoimitus haluaisi pienennyttää egoaan, niin voisiko hän varata ajan leikkaukseen?

• voivoivoivoivoi
        Jos_rouva_ kirjoitti:

Jos rouva yhteenlaskutoimitus haluaisi pienennyttää egoaan, niin voisiko hän varata ajan leikkaukseen?

Olipas kypsä ja hieno kommentti. Ei voi kuin tuntea häpeää puolestasi. En usko että ihminen, kuka kirjoittaa tuollaista, voi sellaista tuntea, jos nyt tuntee koskaan mitään...ehkä kateutta kenties?

• Vaihdoinnimimerkkiä

myönteisempään. Olen vaikka tietäetsivä.

Minun on myönnettävä, että minulla on niin hölmö huumorintaju, että minut tuo egonpienennysvitsi sai purskahtamaan nauruun. En tarkoita liitettynä nimimerkkiin, jolle se on esitetty.
        ...vaan omana assosiaationa...

• "Minun on myönnettävä, että minulla on niin hölmö huumorintaju, että minut tuo egonpienennysvitsi sai purskahtamaan nauruun"

No huvitti se tietyllä tavalla minuakin, ensi reaktioni
        oli kyllä, että näköjään jonkun ego koki jonkinlaisen kolauksen, sanotaanhan että silloin se ego muuttuu häijyksi...

Noh, tarkasti ajatellen, toki tuo pienentäminenkin on huono sanana, ehkä sen tilalla voisi käyttä muuta sanaa, puhua vaikka egon vallan vähentämisestä tms. Tuossa kirjalinkissä asiasta puhutaan otsikolla egon tekeminen tekemättömästi. Puhutaan myös egon kuolemasta...

Nääkin jutut liittyy noihin paranemisprosseihin,

"Paranemiseen kuuluu niiden alitajuisten uskomusten ja asenteiden, jotka saavat aikaan vahingollisia reaktioita, tuominen tietoisuuteen, jotta voisimme alkaa muuttaa egomme puolustusmekanismeja ja alkaa elää tervettä ja tyydyttävää elämää pelkän selviämisen sijaan.
        Siten me voimme omistaa oman voimamme ja itse valita uskomuksemme ja arvomme, ja lakata reagoimasta alitajuisesti vanhoihin nauhoihin. Paraneminen on tietoisuuden laajentamista. Se on valaistumista - vahingollisten uskomusten ja asenteiden tuomista alitajuntamme pimeydestä tietoisuuden Valoon."

"Meidän on päästettävä menemään se illuusio, että voisimme kontrolloida tätä elämää. Me emme voi. Me emme ole koskaan voineet! Se oli illuusio. Ja meidän on päästettävä pois ne väärät uskomukset, jotka sanovat, että me olemme pahoja ja hävettäviä. Me emme voi tulla kokonaisiksi niin kauan kuin kuvittelemme, että jokin osa meistä on paha tai hävettävä.

Tämä sisältää myös egon - tuon ylensyöneen ja pullistuneen sisäisen lohikäärmeen. . . . . . . nyt on aika saada asiat tasapainoon - aika tuoda tuo ego-minä sopusointuun ja tasapainoon hengellisen minämme kanssa.

Tämä muutos tunnetaan nimellä "egon kuolema". . . . . . . Egon kuolema ei ole tapahtuma - se on prosessi. Se ei ole väkivallan teko - se on Rakkauden ele. Prosessi, jossa me opimme Rakastamaan.

Me saatamme ego-itsemme sopusointuun hengellisen Totuuden kanssa. Me palaamme takaisin hengelliseen luontoomme ja hengelliseen tarkoitukseemme, jotta voisimme löytää jonkin verran elämän täyttymystä ja onnellisuutta."

(Tämän väriset lainaukset ovat kirjasta Codependence: The Dance of Wounded Souls)

http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/ego_reprogramming.html

Mutta no, nää on hengellisyyten liittyvät jutut on näitä hieman abstrakteja juttuja, siinä kun psykologiakin kun aivoissa ei ny ole sillä tavalla paikannettavissa mitään egoa, jota voisi leikkaamalla pienentää, enkä oikein usko tuohonkaan, että empatiakyvyttömyyttä voisi hoitaa aivoleikkauksella...

Mistä jälkimmäisestä toki voin muuttaa mielipidettäni jos asiasta on olemassa virallista tutkittua tietoa...

• vaihdoinnimimerkkiä

Niin tuolla aiemmin tarkoitin juuri jotain tuon tapaista egosta luopumisella, mutta että teinkin vahingossa vääränlaista egonpienennystä niin, että se oli enemmänkin isoegoisille mieluisaa kuin että hengellisyys olisi sitä edellyttänyt.
        Helposti voi niin tapahtua, että joku narsisti hyödyntää jonkun hengellistä innostusta. Ja nyt huomasin senkin, että kyllä tämä on ihan normaali keskustelunaihe, vaikka joku jo tuolla sai minut jotenkin kuvittelemaan että liian outo suomi palstalle. Ei ole kun ihan normaali aihe väitän nytten. Egoni taisi olla vähän liian pieni, ni suurensin vähän.

• Pöh_höh

Niin tuolla aiemmin tarkoitin juuri jotain tuon tapaista egosta luopumisella, mutta että teinkin vahingossa vääränlaista egonpienennystä niin, että se oli enemmänkin isoegoisille mieluisaa kuin että hengellisyys olisi sitä edellyttänyt.
        Helposti voi niin tapahtua, että joku narsisti hyödyntää jonkun hengellistä innostusta. Ja nyt huomasin senkin, että kyllä tämä on ihan normaali keskustelunaihe, vaikka joku jo tuolla sai minut jotenkin kuvittelemaan että liian outo suomi palstalle. Ei ole kun ihan normaali aihe väitän nytten. Egoni taisi olla vähän liian pieni, ni suurensin vähän.

" Ei ole kun ihan normaali aihe väitän nytten."
        Pöh-höh.

• vaihdoinnimimerkkiä

No niin, nyt selitän mitä tarkoitin "isoegoisilla" ja "pieniegoisilla" hieman narsismimääritelmän ulkopuolelta.

Minulla on tässä tämmönen kirja :
        Josef Kirschnerin mukaan yhteiskunnassamme elää kolmenlaisia ihmisiä:
        suuri enemmistö kilttejä alistuvia ihmisiä ja runsaasti kilttien kustannuksella hyötyviä välistävetäjiä ja pieni vähemmistö vapaita ihmisiä-terveitä egoisteja

Noita minä nimittäisin pieni ja suuri egoisiksi ja sitten vapaita ovat nuo joilla on keskikokoinen ego.

Minusta tuo on kuvaava teoria. Juuri siis kun jossain on pieniegoinen, sinne nuo suuriegoiset ryntäävät. Ja mitä enemmän egoa kutistaa, sitä suurempi lauma niitä suuriegoisia paikalle tulee. Mutta kummatkaan eivät ole vapaita, suuriegoiset ovat riippuvaisia pieniegoisista ja pieniegoiset ovat riippuvaisia suuriegoisista. Keskikokoisegoisilla on luultavasti oikeasti mukavinta ajattelisin.

• tuleeko_loppua

"No niin, nyt selitän" >tuleeko loppua ja koska...

• kuule_ei

Kuule ei nämä nykyiset ole tainneet perehtyä Vakniniin eikä muuhunkaan tietäjään, vaan tosiaan kirjoittelevat mututuntumalla niitä näitä...

Usat kuin jotain Laestadiolaisia (anteeksi vain, niitäkin kai enemmän asiaa tuntevia olemassa). Nämä täällä kirjoittavat kuitenkin jotenkin kummia. Todella pitkiä omia teoriota, joita ei kukaan oikeasti jaksa ja pysty lukemaan.

En väittele sinunkaan kanssasi enempää. Sinullakin pinttynyt hokema "Vaknin vedättää", mikä nyt on aika hoopo, ei ihan realistinen.

• gyuytuitf7

Törkeää toimintaa.

Nimimerkki "miksi_valehtelet" on ottanut tekstini (muuttamatta edes yhden kirjaimen paikkaa) toisesta keskustelusta ja kirjoittanut sen tänne omana tekstinään.

Se ei tietenkään sopinut tähän keskusteluun millään tavalla, mutta ehkä siinä oli jotain lainaajan mielestä hienolta kuulostavaa, mitä hän ei itse pysty ymmärtämään?

Vain narsistinen ihminen ottaa toisen tekstejä ja esittää niitä omina luomuksinaan.

• Katsos_

Katsos:
        Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat joita en voi muuttaa.
        Rohkeutta muuttaa mitkä voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

• copypaste

Suora kopiointi oli toisessakin ketjussa. Joku sohlaaja nähtävästi on alkanut sellaista harrastaa.

• hjyi

Narsistin paras tuntomerkki on uskonnontyrkytys ja sen ylivertaisuudesta trollaaminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4326
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2479
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1627
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      25
      1250
    5. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1187
    6. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      922
    7. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      904
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      109
      896
    9. Junan kylkeen autolla

Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      885
    10. Oletko päättänyt

Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      830
    Aihe