Olen 27-vuotias reippaasti ylipainoinen nainen (181/110) ja teen istumatyötä noin 8 tuntia päivässä. Työmatkat joudun pitkien välimatkojen takia kulkemaan autolla.
Olen hiljaksiin mutta varmasti alkanut tekemään elämäntaparemonttia. Ruokavalion olen laittanut kokonaan uusiksi ja se luonnistuu hyvin. Mutta liikkujaa minusta ei tunnu saavan tekemälläkään. En ole koskaan ollut mikään urheilija, päinvastoin, oikea laiskanpulskea sohvaperuna. Kirottu istumatyö vielä siihen päälle.
Olen nyt hieman hammasta purren lisännyt liikuntaa siten, että liikkuisin vähintään kolme kertaa viikossa. Yritän pikkuhiljaa pyrkiä sitten neljään kertaan.
Tässä viikko-ohjelmani:
Käyn kerran uimassa 1 h, kerran pyöräilemässä 1 h ja kerran reippaalla kävelylenkillä 1 h. Lisäksi minulla on kotona Selätin, jolla iltaisin jumppaan paikkoja vetreiksi noin 10 - 15 min ajan.
Onko tämä liikkuminen minun kokoiselle naiselle riittävä, etenkin kun istun persiilläni kaikki päivät töissä?
Tarkoitus olisi siis hyötyä liikunnasta myös painonpudotuksen kannalta, ei pelkästään terveyden.
En ole mikään liikuntaa ylikaiken rakastava tyyppi ja tämäkin on minulle aika uutta ja totuttelua vaativaa. Mutta ehkä minusta kuitenkin vielä kuoriutuu himoliikkuja, jos jaksan jatkaa tätä tarpeeksi tunnollisesti ja pitkään. :)
Riittävästi liikuntaa istumatyöläiselle?
16
555
Vastaukset
- 2+13
Kyllähän tuota liikuntaa istumatyöläisenä saisi olla enemmänkin. Mutta tuo on jo hyvä alku. Painonpudotukseen liikunnasta on energiankulutuksen lisäksi sekin hyöty, että mieli pysyy jo pientenkin liikuntahetkien avulla virkeänä, jolloin tulee oltua koko päivän ajan aktiivisempi (ja siten energiankulutus kasvaa).
Joudut kulkemaan työmatkat autolla. Olisiko sinulla mahdollisuus käydä esimerkiksi lounastunnilla vaikka 30min happihyppelyllä (esim. intervallitreeni) tai tehdä puolen tunnin lihaskuntotreeni? Kun treenaat vain 3krt viikossa, pystyisitkö vaihtamaan yhden kerran kuntosalilla tehtävään kunnon punttitreeniin? Saisit treenattua lihasta, joka sitten kuluttaa levossakin enemmän energiaa.
Kotonakin voi treenata mielestäni ihan hyvin. Kahvakuula esimerkiksi on monipuolinen ja verrattain edullinen liikuntaväline kotiin ja sillä saa jo puolessa tunnissa erittäin monipuolisen ja kovan treenin. - Nipsu_27
Työmatkat voisi pyöräillä, ellei olisi lapsia vietävänä joka aamu tarhaan toiselle puolelle kaupunkia. Ruokatauko on sen 20 minuuttia, jossa ajassa syödäkin pitäisi, joten millekään intervalliharjoittelulle en näe aikaa riittävän? Vai olenko nyt vain laiska?
En ymmärrä; miten ihmiset oikeasti EHTIVÄT koko sen liikuntamäärän, mitä vaaditaan, jos tämäkään ei ole tarpeeksi? Ja mikä todella on tarpeeksi: monen monta tuntia joka ikinen päivä?
Ajattelin, että kolme kertaa viikossa tunti kerrallaan on jo sellainen keskivertomäärä keskivertoihmiselle, joka käy työssä ja hoitaa samalla perheen. Minulla on kotona kolme pientä lasta, joten miten ihmeessä edes ehtisin kaiken arjen pyörittämisen keskellä liikkua vielä joka päivä monta tuntia?
Se ajatus on masentava. Tässä kaikki, mihin tällä hetkellä taivun; enkö siis pysty pääsemään kiloistani eroon?
Jatkan kuitenkin sinnikkäästi tällä ohjelmalla, mikä minulla nyt on menossa. Se on tällaiselle urheilua vierastavalle pullukalle ainakin aluksi hyvä saavutus. Toivoisin, että saisin liikunnalla myös läskien lähtöön vauhtia, mutta jos tämä on liian vähän (?), niin en tiedä onnistunko.
Ruokavaliota yritän ainakin pitää tiukasti kohdallaan.
Ja sääli sekin, että rakastan työtäni, eli alanvaihtoakaan en suunnittele, vaikka perseelläni joudunkin kökkimään. :)- 2+13
En tiedä mitä teet työksesi, mutta itse syön työn ohessa eväitä rasiasta :)
Jos ajatellaan painonpudotusta, niin terveellä keholla painonpudotuskin onnistuu parhaiten. Ja (liika) istuminen on yksi pahimmista asioista mitä voit terveydellesi tehdä (joskus on pakko, mutta sitä pitää yrittää kompensoida). Istumisen haitoista:
http://www.hs.fi/terveys/a1367987871493. Kuitenkin on muistettava, että laihdutuksessa tärkein asia on aina ruokavalio. Liikunta tukee, mutta ei ole välttämätöntä.
Monesti kyse on priorisoinnista ja kompromisseista. Liikutaan yhdessä lasten/perheen kanssa, sovitaan aviopuolison kanssa hoitovuoroista, otetaan lapset mukaan esimerkiksi salille tai uimaan. Voisitko esimerkiksi ajatella miehesi vievät lapset hoitoon parina päivänä viikossa? Liikuntaa ei erikseen tarvitse harrastaa tuntitolkulla päivässä, jos päivän aikana liikettä tulee muuten. Eli kävelet portaita, siivoat, leikit lasten kanssa, kävelet tulostimelle, puhut puhelimessa vaikka seisten. Askelmittarilla mitattuna 10 000 askelta päivässä riittää terveyden ylläpitoon. Kunnon kohottamiseen liikuntaa vaaditaan jo enemmän, ainakin 3-4 kertaa viikossa. Onko esimerkiksi 30 min kotijumppaa päivässä vaikea sisällyttää aikatauluun?
- Nipsu_27
Teen päätetyötä, joten haluan pitää kunnon ruokatauon ja poistua toimistosta syömään jonnekin muualle. Jo ihan pääkopankin takia.
Mieheni on matkatöissä ja kiertää Suomea. Joskus olen viikot yksin lasten kanssa. Lasten tarhaan vieminen ja hakeminen on siis sovitusti minun kontollani, olemme yhdessä jakaneet arjen niin. Viikonloppuisin minulla on sitten omaa aikaa, jos vain haluan ja silloin ehdin liikkumaan kyllä. Viikolla työpäivän jälkeen aikaa ei jää kovinkaan paljon.
Itse en koe tuota lasten mukaan ottamista salille/uimaan kovinkaan toimivana. Uimahallissa uiminen kuntoilumielessä tuskin onnistuu, kun pitää vahtia penskoja lastenaltaassa. Salillekaan en ottaisi lapsiani juoksemaan riiviöinä ja häiritsemään samalla muitakin.
En ymmärrä, miten jotkut tekevät sen. Sisällyttävät hirmuisen kuntoilun normaaliin lapsiperheen arkeen? En vain ymmärrä.
Liikun kyllä lasten kanssa muuten, käymme leikkipuistossa jne. Mutta se on hyvin vähäistä loppupeleissä, kevyttä kävelyä. Toki parempi kuin ei mitään.
Laihdutukseni on kaatunut useita kertoja tähän samaan asiaan: Joku sanoo, että en tee riittävästi ja sitten luovutan. Mielestäni liikun olevinaan paljon ja syön kevyesti, mutta joku on aina pielessä. "Ei tuolla liikunnalla laihdu" tai "ei tuolla syömisellä mitään tuloksia tule".
Masentavaa! Ei hirveästi motivoi edes yrittää, kun tuntuu, että en onnistu kuitenkaan.
Kertokaa erityisesti te pienten lasten äidit, miten te olette hoitaneet homman?- 2+13
Riippuu varmasti ensinnäkin siitä, mikä on hirmu määrä. Osa treenaa kotona ja sen lisäksi muutamana päivänä viikossa kodin ulkopuolella. Kun vanhempia on kotona kaksi, hoitovuorot ja lasten hoitoonviennit saa usein järjestettyä niin, että edes parina päivänä viikossa voi mennä töihin esimerkiksi pyörällä. Kuten sanoin kyse on monesti priorisoinnista ja kompromissien teosta.
Monissa kuntokeskuksissa on nykyään jonkinnäköinen lapsiparkki, joissa on ohjattua toimintaa lapsille aikuisen treenin ajaksi. Jotkut treenaavat silloin kun omat lapset on harrastustensa parissa, esimerkiksi yhden valmennettavani äiti tuo lapsen autolla treeneihin ja käy lenkillä tai kuntosalilla sillä aikaa kun lapsella on harjoitukset. Eikä joka viikko tarvitse liikkua samoina päivinä aina samalla tavalla. Liikkuu enemmän silloin kun kerkeää ja jos ei ehdi niin ei siitä kannata stressata.
Lasten kanssa ulkoilu on hyvää liikuntaa vaikka se ei kevyttä kävelyä kummempaa ole. Lasten kanssa voi pelata, hiihtää, luistella, laskea mäkeä ja rimpuilla telineissä. Kaikki liikuttava tekeminen on aina parempaa kuin istuminen! - cuba libre
Niin. Idioottimaiset "neuovot" olisi hyvä aluksi heittää romukoppaan. Minä tein niin, tein omat päätökseni itse, en kuunnellut mussuttajia että mitä muka minun pitäisi syödä ja kuinka paljon, enkä muutakaan mukaviisastavaa. Tuloksena putosi painoa 30kg, painoindeksi 32:sta normaalipainoon ja kroppa timmimmässä kunnosa kuin lukioiaikoina :) Että yhdentekevää se on, jos joku neropatti väittää etten näillä ravinnoillani voisi hallita painoani... Vuosi sitten aloitin laihdutuksen ja painon olen pitänyt nyt puoli vuotta...
Järkevässä painonhallinnassa ei ole kyse raivoterveellisen ruuan kanssa pelleilystä, ei yltiöpäisestä liikunnasta eikä muustakaan mussuttamisesta. Faktat on faktoja. Kun painosi pysyy kutakuinkin vakiona. Siitä sitten 500kcal pois, niin laihdut. Sen hoitaminen, että saat kalorit miinukselle, pidemmäksi aikaa -- painonhallinta on AINA pidempiaikainen prosessi, oikotietä ei onneen ole. Mikäli laihduttaa nopeasti, niin painon pitäminen jatkuu sitten loppuiän. Mikäli laihduttaa hitaammin, niin painon pitäminen jatkuu sitten saman ajan myös, kutakuinkin.
Taaplaa omalla tyylilläsi. Tutustu siihen, mitä ravintoa mikäkin ruoka sisältää ja valitse niistä mieleisesi, sellaiset vaihtoehdot jotka eivät niin lihota. Karkki lihottaa pahasti paljon syötynä. Palvikinkulla tai raejuustolla et taasen lihoa. Etkä porkkanoilla. Ja kevyehköä murkinaa on pitkä lista, kun vaan löydät ne. Mehukeittoa ei tarvi litkiä, saa litkiä jos tykkää. Rasvatonta raejuustoa ei tarvi syödä, saa syödä jos tykkää. Light limuja saa juoda tai olla juomatta, kalorit ja vain kalorit ratkaisevat. Lisäksi miinuksilla mentäessä on ravinnon syytä olla tasapainossa, jotta voit mahdollisimman hyvin. Epätasapainoisella ruokavaliolla kerjäät aliravitsemustiloja ja sitäkautta ongelmia, esimerkiksi ahmimiskohtauksia kun pitää ihmisen syödä elääkseen.
Sitten vaan etsimään sellaista ruokavaliota, mitä voit noudattaa lopun ikääsi. Sen on syytä olla suht tavanomaista, jotta pärjäät kaikissa kissanristiäisissa, vaikka missä... Pitkittäin tai poikittain. Kutakuinkin aina löytyy jokin ratkaisu, millä saat pidettyä ruokavaliosi terveellisenä.
Muuten, kaikki ei sitä ymmärrä, mutta oikeasti terveellinen ruoka sisältää myös "epäterveellisen" osaston ruokaa, jonkinverran. Usein suositeltu käytäntö on 80% ruuasta tositerveellistä, 20% oman mielen mukaan. - 13+4
cuba libre kirjoitti:
Niin. Idioottimaiset "neuovot" olisi hyvä aluksi heittää romukoppaan. Minä tein niin, tein omat päätökseni itse, en kuunnellut mussuttajia että mitä muka minun pitäisi syödä ja kuinka paljon, enkä muutakaan mukaviisastavaa. Tuloksena putosi painoa 30kg, painoindeksi 32:sta normaalipainoon ja kroppa timmimmässä kunnosa kuin lukioiaikoina :) Että yhdentekevää se on, jos joku neropatti väittää etten näillä ravinnoillani voisi hallita painoani... Vuosi sitten aloitin laihdutuksen ja painon olen pitänyt nyt puoli vuotta...
Järkevässä painonhallinnassa ei ole kyse raivoterveellisen ruuan kanssa pelleilystä, ei yltiöpäisestä liikunnasta eikä muustakaan mussuttamisesta. Faktat on faktoja. Kun painosi pysyy kutakuinkin vakiona. Siitä sitten 500kcal pois, niin laihdut. Sen hoitaminen, että saat kalorit miinukselle, pidemmäksi aikaa -- painonhallinta on AINA pidempiaikainen prosessi, oikotietä ei onneen ole. Mikäli laihduttaa nopeasti, niin painon pitäminen jatkuu sitten loppuiän. Mikäli laihduttaa hitaammin, niin painon pitäminen jatkuu sitten saman ajan myös, kutakuinkin.
Taaplaa omalla tyylilläsi. Tutustu siihen, mitä ravintoa mikäkin ruoka sisältää ja valitse niistä mieleisesi, sellaiset vaihtoehdot jotka eivät niin lihota. Karkki lihottaa pahasti paljon syötynä. Palvikinkulla tai raejuustolla et taasen lihoa. Etkä porkkanoilla. Ja kevyehköä murkinaa on pitkä lista, kun vaan löydät ne. Mehukeittoa ei tarvi litkiä, saa litkiä jos tykkää. Rasvatonta raejuustoa ei tarvi syödä, saa syödä jos tykkää. Light limuja saa juoda tai olla juomatta, kalorit ja vain kalorit ratkaisevat. Lisäksi miinuksilla mentäessä on ravinnon syytä olla tasapainossa, jotta voit mahdollisimman hyvin. Epätasapainoisella ruokavaliolla kerjäät aliravitsemustiloja ja sitäkautta ongelmia, esimerkiksi ahmimiskohtauksia kun pitää ihmisen syödä elääkseen.
Sitten vaan etsimään sellaista ruokavaliota, mitä voit noudattaa lopun ikääsi. Sen on syytä olla suht tavanomaista, jotta pärjäät kaikissa kissanristiäisissa, vaikka missä... Pitkittäin tai poikittain. Kutakuinkin aina löytyy jokin ratkaisu, millä saat pidettyä ruokavaliosi terveellisenä.
Muuten, kaikki ei sitä ymmärrä, mutta oikeasti terveellinen ruoka sisältää myös "epäterveellisen" osaston ruokaa, jonkinverran. Usein suositeltu käytäntö on 80% ruuasta tositerveellistä, 20% oman mielen mukaan."Muuten, kaikki ei sitä ymmärrä, mutta oikeasti terveellinen ruoka sisältää myös "epäterveellisen" osaston ruokaa, jonkinverran. Usein suositeltu käytäntö on 80% ruuasta tositerveellistä, 20% oman mielen mukaan. "
No ei oikeasti sisällä. Kaikki ravinteeton ja epäterveellinen ruoka on oikeasti ylimääräistä ja turhaa. Epäterveellistä ei ole pakko syödä, mutta mikäli tuntee, että pää hajoaa ilman pizzaa, sitä voi jonkun verran syödä. Keho pärjää ilmankin.
- liikkuva laihduttaja
Tärkeämpää kuin suosituksiin pääseminen kerralla on se, että etsit itsellesi mieluisimman lajin. Toisin kuin usein ajatellaan, sen ei ole pakko olla kuluttava tai tehokas kunhan teet sitä säännöllisesti. Esimerkiksi pilates, jooga tai muu rauhallinen on aivan yhtä hyvää liikuntaa kuin joku tehojumppa, jos sen harrastus jatkuu esimerkiksi vuosia. Istumatyöläiselle pätevät yleiset liikuntasuositukset, suurin osa suomalaisista kun tekee sellaista työtä. Siksi nuo suosituksetkin on tehty heitä/meitä ajatellen.
Jos tunnet, että uimaan, pyöräilemään tai kävelylenkille pitää lähteä puoliväkisin, vaihda ne johonkin muuhun. Jos esimerkiksi pidät tanssimisesta, siihen löytyy paljon tehokkaita dvd-ohjelmia jos et halua mennä ohjatulle tanssilliselle tunnille. Kokeile uusia lajeja niin kauan, ennenkuin se oma löytyy. Esimerkiksi minä en ole yksinliikkuja ollenkaan, vaan tarvitsen muita ympärilleni saadakseni itseni liikkeelle. Siksi käyn ryhmäliikuntatunneilla kävelyn tai pyöräilyn sijaan.
Painoon liikunnan vaikutus on enimmillään viidesosa, eli hyvin vähän. Kiinnitä liikuntaa enemmän huomiota ruokavalioon, ja siinäkin kalorilaskennan sijaan kasvisten määrään, ateriarytmiin ja kylläiseksi hyvin tekevien ruokien syömiseen. Niillä kalorimääräkin pienenee usein lähes huomaamatta sen verran, mikä pysyvälle, rauhalliselle painonpudotukselle on tarpeellista. Siihen lisäksi sellaista liikuntaa joka tuntuu hyvältä tai alussa ainakin vähiten epämiellyttävältä, niin hyvä tulee.
Syömisten seuraamiseen ota käyttöön jokin netin maksuttomista ruokapäiväkirjoista, jotka seuraavat myös ruoan laatua ja painon kannalta tärkeimpiä asioita siinä. Esimerkiksi Kiloklubin ruokapäiväkirja on tällainen, se antaa suoraan palautetta liikennevalojen" avulla siitä mikä on jo kohdallaan ja mitä pitäisi muuttaa. - Nipsu_27
Kiitos sinulle kannustavasta vastauksesta!
Istumatyö antaa minulle entisestään huonon omantunnon ja sen tunteen, etten tee tarpeeksi tai yhtä paljon, kuin muut ihmiset. Tuntuu, että joka paikassa toitotetaan sitä, että jos ei liiku tyyliin viittä tuntia päivässä, ei pysty laihtumaan. Se ajatus on hyvin lannistava sellaiselle, joka tekee istumatyötä, eikä muutenkaan ole koskaan ollut mikään urheilija.
Ehkä pitäisi keskittyä enemmän siihen omaan hyvän olon tunteeseen ja tehdä niitä asioita, jotka itselle antavat sellaisen fiiliksen, että "nyt onnistun tässä!". Tämä nettijuttujen jatkuva lueskelu ainakin tuntuu lannistavan minua entisestään.
Pidän kyllä uinnista, pyöräilystä ja kävelystä, mutta pointti onkin se, että en syty täysin oikein millekään kuntoilulle. Ei sillä lajilla niin merkitystä vielä olekaan. Uinti on mukavan helppo laji totutella, samoin kävelylenkit.
Ruokavalion tärkeys on kyllä tullut nettiäkin selaamalla selväksi, joten siihen panostan ainakin, enkä anna tuon liikunnan painaa itseäni maahan liiaksi. :) Se innostus varmasti syttyy sittenkin, kun paino alkaa putoamaan. Löytyy energiaa eri tavalla ja mielenkiinto saattaa herätä erilaisiin lajeihin, kun ei tartte ihan hirveänä pullukkana mennä minnekään.- liikkuva laihduttaja
Tsemppiä! Ja heti jos yhtään alkaa tuntua siltä, uusia lajeja kannattaa mennä kokeilemaan vaikka painoa ei olisikaan vielä pudonnut.
Itselläni on noin 25 kiloa ylipainoa, mutta liikkumista, ryhmässäkään, se ei ole estänyt. Itse asiassa minulle kävi niin päin, että kun löysin mieluisen lajin (Crossfitin), sen ansiosta heräsi halu kiinnittää syömisiinkin enemmän huomiota. Tuo laji on fyysisesti sen verran raskas, että epäterveellisesti syömällä sitä ei jaksa tehdä. Makean ja muun sellaisen syönti on vähentynyt ja paino pudonnut. Olen huomannut, että samoilla tunneilla käy muitakin kokoisiani, eikä kukaan ainakaan tuolla katso pahalla sitä että joku painaa enemmän. En tiedä olenko jotenkin poikkeava, mutta minua nuo reilut ylikiloni eivät ole liikunnassa koskaan häirinneet. En ole ainakaan huomannut muiden tuijotusta tai vastaavaa.
Liikunnan merkitystä korostetaan ehkä liikaakin, vaikka sen suurin hyöty laihdutukselle on ihan muussa kuin kalorinkulutuksessa. Kun mieli virkistyy, jaksaa kiinnittää huomiota niihin painon kannalta tärkeämpiinkin asioihin. Urheilija ei tarvitse olla.
- Kuitua kehiin
Mä haen mun juoksutreeneihin vaihtelua usein täältä mihin on listattu rauhallisesta joogasta aina extremeen ohjelmat selkein otsikoin:
http://www.youtube.com/user/BeFit
Myöskin mieluisan ruokavalion merkitystä ei voi vähätellä eli aterioiden pitäisi olla sellaisia että tulee syötyä ja pidettyä yllä terveellistä ruokailua :)
Esimerkiksi:
Aamu: kuitupitoinen mysli, puuro tai maustamaton jogurtti mihin on siroteltu hiutaleet jos ei puuro mene alas heti. Kahvi/tee -> kofeiinin on sanottu poistavan nesteitä.
Lounas: työpaikka ruokailu ilmeisesti vaan lautasmallin mukaan kokoat puolet kasviksia. Esimerkki lautanen ja ohjeet: http://www.sydanliitto.fi/lautasmalli2
Välipala: luumua/hedelmä tai suolattomia pähkinöitä
Päivällinen: kasviskeitto
Iltapala: rahka, ruisleipä ja tee/terveellinen mehu.
VETTÄ muista juoda päivän aikana ota vaikka pieni vesipullo mukaan. 1,5 litraa vuorukauden suositus. - Laihuttelija
Lapset on huono tekosyy liikkumattomuuteen. Liikkumiseen hyvä syy. Työskentelen lasten kanssa heidän vapaa-ajallaan eli niinkuin omat vanhemmat ovat lasten kanssa silloin kun he eivät ole koulussa. Leikkiä ja pelata saa niinpaljon kuin vain jaksan.
Pyöräilen 2 x 20km töihin, kun en työaikojen vuoksi ehdi oikein harrastamaan liikuntaa.- Nipsu_27
Usein näin sanovat juuri ne, joilla ei ole omia lapsia. Tätä kuulee hoettavan joka paikassa: lapset ovat tekosyy sille, että ei liiku. Ehkä, jos puhutaan leikkipuistoilusta, pallopeleistä, hippaleikeistä jne. Ulkoilen lasteni kanssa ja saan ohessa siis varsin hyvää hyötyliikuntaa. Mutta kun on ylipainoa sen verran kuin minulla, ei sellainen pieni leikkikentällä hyppely ja kotona piilosta leikkiminen sitä painoa nyt varsinaisesti pudota. Ja kun päivät istun vielä takapuoleni päällä, pitäisi kai liikkumisen olla hieman enemmän hikiliikuntaa. Kolmen pienen lapsen äitinä, käytännössä arkiyksinhuoltajana, väitän ihan todella, etten käytä lapsiani tekosyynä laiskotteluun, vaan hyvänä syynä siihen, miksi omaa aikaa on vähemmän kuin perheettömillä ihmisillä ja oma aika pitää vain mahduttaa johonkin väliin. Kun pitkän työpäivän jälkeen tulee kotiin, olisi joko mahdollisuus viedä lapset hoitoon ja lähteä salille, tai sitten olla heidän kanssaan ja touhuta kaikkea mukavaa. Valitsen jälkimmäisen. Myös pyykinpesu, ruoanlaitto, yms. ovat jokailtaisia hommia, ei niistä pienen lapsen kanssa pääse mihinkään. Joskus ei vain jaksa lähteä juoksemaan sen jälkeen. Saattaa nyt jonkun korvaan kuulostaa selittelyltä, mutta veikkaan, että on myös niitä äitejä, jotka nyt ymmärtävät mistä muhun.
- Nipsu_27
Nipsu_27 kirjoitti:
Usein näin sanovat juuri ne, joilla ei ole omia lapsia. Tätä kuulee hoettavan joka paikassa: lapset ovat tekosyy sille, että ei liiku. Ehkä, jos puhutaan leikkipuistoilusta, pallopeleistä, hippaleikeistä jne. Ulkoilen lasteni kanssa ja saan ohessa siis varsin hyvää hyötyliikuntaa. Mutta kun on ylipainoa sen verran kuin minulla, ei sellainen pieni leikkikentällä hyppely ja kotona piilosta leikkiminen sitä painoa nyt varsinaisesti pudota. Ja kun päivät istun vielä takapuoleni päällä, pitäisi kai liikkumisen olla hieman enemmän hikiliikuntaa. Kolmen pienen lapsen äitinä, käytännössä arkiyksinhuoltajana, väitän ihan todella, etten käytä lapsiani tekosyynä laiskotteluun, vaan hyvänä syynä siihen, miksi omaa aikaa on vähemmän kuin perheettömillä ihmisillä ja oma aika pitää vain mahduttaa johonkin väliin. Kun pitkän työpäivän jälkeen tulee kotiin, olisi joko mahdollisuus viedä lapset hoitoon ja lähteä salille, tai sitten olla heidän kanssaan ja touhuta kaikkea mukavaa. Valitsen jälkimmäisen. Myös pyykinpesu, ruoanlaitto, yms. ovat jokailtaisia hommia, ei niistä pienen lapsen kanssa pääse mihinkään. Joskus ei vain jaksa lähteä juoksemaan sen jälkeen. Saattaa nyt jonkun korvaan kuulostaa selittelyltä, mutta veikkaan, että on myös niitä äitejä, jotka nyt ymmärtävät mistä muhun.
Korjaan, puhun.
- 11+9
Nipsu_27 kirjoitti:
Liikunta ei edelleenkään laihduta. Ruokavalio laihduttaa. Jos on paljon ylipainoa, ei tunnin hikiliikunta päivässä oikeasti korjaa mitään.
Jos ulkoilet ja leikit lastesi kanssa päivittäin muutaman tunnin, kulutat todennäköisesti lähes saman verran energiaa kuin tunnin salitreenissä. Kunhan se lasten kanssa yhdessäolo on oikeasti jotain aktiivista tekemistä eikä esim. tv:n katselua tai pelikonsolipelaamista (poislukien ehkä joku wii tai tanssimatto). - Kyllä se onnistuu!
Nipsu_27 kirjoitti:
Hyvä että touhuat! Saatat nimittäin kuluttaa ihan tuolla lasten kanssa leikkimisellä ja kotitöiden tehoilulla jopa monta sataa kcal enemmän päivän aikana kuin joku tv:tä katseleva. Ei siihen laihtumiseen tarvita sen kummempaa liikuntaa, mutta ruokavalio on saatava kuntoon. Siitä lähtee kaikki.
Olen ollut yksinhuoltaja koko ajan. Tiedän, ettei aikaa ole kaikkeen, mutta parhaimmillani olen käynyt lenkillä jopa ennen töihin menoa ja ennen lasten heräämistä. 8 tuntia yöunta riittää.
Nykyään lapset ovat maailmalla. Joskus herään pikkutunneilla, jotta ehdin liikkumaan. Ei ole kuitenkaan tarkoitus sekoittaa kenenkään elämää. Jokainen toimii niin kuin parhaakseen näkee. Jos haluaa ennemmin nukkua 10 tuntia kuin 8, niin siitä vaan. Aikaisin nukkumaan. Kaikkeen tottuu mihin haluaa tottua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2324451Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii752874- 472413
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua431697- 781389
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘831192PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden137919- 64870
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86854Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53842