Katsoin englantilaisia videoita juurihoidosta, koska
huomenna sinne meno ja jännittää kun en tiedä mitä on tullakseen.
Tai pelkään suoraan sanottuna kamalasti...
Noh, niissä näkyi joku muovi suun edessä/sisällä ja hammas näkyvillä, apua siis tukehdun tuo suussa siellä? :/
Muutenkin inhoan tilanteita jossa en saa kunnolla henekä niin saan paniikkikohtauksen...
Näköjään Suomessako myös käytetään tuollaista? :/
jotkut sanoneet ettei kaikki käytä... mutta useimmatko käyttää?
Muovikelmu suun edessä juurihoidossa!?
19
4389
Vastaukset
- 14+16
MInä ainakin hengitän aina nenän kautta hammaslääkärin tehdessä hoitoja.
Jos nenä on aivan tukossa niin sitten ei tietenkään ole mahdollista.
Joka tapauksessa en uskoisi että suuta tilkitään ilmatiiviisti umpeen.
Varmaan pyritään estämään bakteerien pääsy juurikanaviin.
Saisiko hammaslääkäristä rauhoittavia? - Ihmejuttuja!
En ole koskaan kuulutkaan jostain muovikalvon käytöstä suussa työn aikana. Juurihoitojakin on tehty ja hammaslääkärillä on enintään kumihanskat kädessä.
Ei kannata katsella jotain ulkolaisia videoita koska hoitomenetelmät voivat olla aivan erilaisia kuin Suomessa. - iiiiiks (ap)
Löysin monelta suomalaiselta sivulta: Varmin tapa suojata hammas syljeltä hoidon ajaksi on asettaa hampaan ympärille ns. Kofferdam-kumi.
Luulin tosiaan että se on VAIN pieni muovi hampaan ympärillä mutta oli poskiin asti peitossa.. Ja joku täälläkin taisi sanoa että vaikea puhua tai mitään ku suuta peittää muovi.
Toivottavasti minulla tosiaan käytetään vain muovihanskoja, nenä muutenkin tukkoinen niin tukehdun siihen tuoliin muuten...- 6+1
Koitas miltä tuntuu kun pidät suuta kiinni. Tuntuuko että tukehdut?
Juostessa tai muuten fyysisessä rasituksessa voi nenän ollessa tukkoinen tuntua suun kiinni pitäminen pahalta, mutta paikallaan ollessa hapen pitäisi riittää reilusti nenän kautta hengitettäessä, vaikka olisi hieman nuhakin.
Hengittääkö joku suun kautta hammaslääkärin esim. poratessa?
Itse en koskaan. - Mistä löytynyt
Onpas outo hoitotapa ja ainakin omasta mielestäni erittäin harvinainen. Olen käynyt hammaslääkärissä n. 60 vuotta, niin kunnallisella kuin yksityiselläkin, eikä ikinä ole laitettu tuollaista viritelmää ja paikkaukset ovat onnistuneet. Mutta minulla ei olekaan HIViä tai muuta vaarallista sairautta jolta hammaslääkärin pitäisi suojautua erityisesti.
Tässä on nyt tehty kärpäsestä härkänen kun on vahingossa löydetty netistä joku erityishoitomenetelmä jota ei käytetä normaaliasiakkaalle koskaan. - 10+4
Mistä löytynyt kirjoitti:
Onpas outo hoitotapa ja ainakin omasta mielestäni erittäin harvinainen. Olen käynyt hammaslääkärissä n. 60 vuotta, niin kunnallisella kuin yksityiselläkin, eikä ikinä ole laitettu tuollaista viritelmää ja paikkaukset ovat onnistuneet. Mutta minulla ei olekaan HIViä tai muuta vaarallista sairautta jolta hammaslääkärin pitäisi suojautua erityisesti.
Tässä on nyt tehty kärpäsestä härkänen kun on vahingossa löydetty netistä joku erityishoitomenetelmä jota ei käytetä normaaliasiakkaalle koskaan.http://www.youtube.com/watch?v=Gb11MbkCD_A
Eihän tuo rätti joka hampaan ympärille laitetaan tuki ilmavirtausta suusta. Se on hampaan ympärillä.
En tiedä käytetäänkö suomessa. - 14+8
10+4 kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=Gb11MbkCD_A
Eihän tuo rätti joka hampaan ympärille laitetaan tuki ilmavirtausta suusta. Se on hampaan ympärillä.
En tiedä käytetäänkö suomessa.http://www.youtube.com/watch?v=MfUWmeA4kjI
Tuossa on vielä mielenkiintoinen animaatio juurihoidosta. - 5+19
10+4 kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=Gb11MbkCD_A
En tiedä käytetäänkö suomessa.Tuolla tosin mainitaan että potilaan pitää pystyä hengittämään täysin nenän kautta.
Google käännös:
"Moreover, there must be a full nasal breathing possible."
Aluperäinen:
"Des Weiteren muss eine uneingeschränkte Nasenatmung möglich sein."
http://de.wikipedia.org/wiki/Kofferdam_(Zahnmedizin) - hammaskiille
14+8 kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=MfUWmeA4kjI
Tuossa on vielä mielenkiintoinen animaatio juurihoidosta.oiva opetusvideo. juurihoidon jälkeen voi taas hymyillä :)
- 17+5
Nykyään kaikkien hammaslääkäreiden tulisi käyttää Kofferdam-suojaa juurihoitoa tehdessä. Tällä suojataan syljen ja muiden bakteereiden pääsy hampaasenn/juurikanavaan ja myös tietenkin juurihoidossa käytettyjen aineiden pääsyä suuhun. Monet (vanhemmat) hammaslääkärit eivät suojaa virheellisesti käytä. Itse, jos minulle oltaisiin juurihoitoa tekemässä, vaatisin Kofferdamin käyttöä.
"Mutta minulla ei olekaan HIViä tai muuta vaarallista sairautta jolta hammaslääkärin pitäisi suojautua erityisesti." Ei siis liity siihen että hammaslääkäri suojaisi itseään jotenkin erityisesti. Periaatteessahan kaikki potilaat tulisi hoitaa niin että heillä on HIV tai joku muu tarttuva sairaus, siis hygieenisesti ja aseptisesti oikein. - iiiiiks (AP)
Joo ei minulla ollut sitä muovikelmua suun edessä... :)
Tosin tuppoja hampaan ympärys täynnä, ehkä se auttaa jotenkin myös estämään pöpöjen pääsyä hampaaseen.
Positiivinen kokemus oli tuo juurihoito.
Rassaaminen tuntui inhalta ja neulojen pistely välillä nipisti, mutta kivuliaaksi en sitä kokenut. Nyt on jälkisärkyä ja se ei ole kivaa, mutta buranan voimalla mennään :) - 16+12
Harmittavan harva hammalääkäri tota kofferdamia käyttää, se suojaa seka hampaan ydintä syljeltä ja mikrobeilta, mutta myös antaa potilaalle rauhan nieleskellä ja liikutella kieltä ihan rauhassa hoidon aikana. Kofferdamin käyttö kertoo lääkäristä ainakin sen verran että hän haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja taata juurihoidolleen hyvän ennusteen;)
- Anonyymi
Hammaslääkärissä Erottajan Oralissa olin juurihoidossa. Lääkäri tekee vain siis juurihoitoja yksityisellä puolella. Kofferdam oli hampaan ympärillä, kuten pitääkin että juurihoito onnistuisi. Ja kyllä pystyin hengittämään suun kautta hyvin. Kofferdam kiinnitetään semmoiseen metalliseen neliskanttiseen häkkyrään. Suutakaan ei tarvinnut pitää niin auki mitä normaalisti. Yhtäkään särkylääkettä en ole joutunut ottamaan viikon sisällä tehtyjen juurihoitojen aikana. Kruunutus hampaalle vielä tulossa.
- Anonyymi
Mulle työnnettiin juurihoidon ajaksi suuhun noin 10x10cm kokoinen kuminpala. Minusta toimenpide oli hankalaa hengitysvaikeuksuen vuoksi koska toimenpide kesti melkein tunnin. Onko muilla samoja kokemuksia?
- Anonyymi
Nim.merkillä vaihdanko hammaslääkäriä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nim.merkillä vaihdanko hammaslääkäriä!
Nykyään on hoitovirhe olla käyttämättä tuota kalvoa =)
- Anonyymi
Pääsit helpolla. Minulla viimeksi juurihoidossa juurikanavien jyrsintävaihe/rassaaminen kunnallisella puolella kesti melkein puolitoista tuntia. Oli ilmeisen haastava hammas. Koko aikana en pystynyt paksua sylkeä nielemään. Suussa oli tuo Kofferdam-kumikalvo, mutta lääkäri kielsi sulkemasta suuta. Tottakai oli sitten seuraavat päivät leukanivelet ja lihakset jumissa ja naksui pitkään. Operaation aikana pelotti, että tulisi kakomisreaktio, tai yskänpuuska. Koko tuon ajan hammaslääkäri teki töitä hampaan parissa, niin en halunnut pitkittää tapahtumaa yhtään siitä. Suussa ei ollut sitä imuria jostain syystä ollenkaan, joka oli avustajan/hoitajan vastuulla.
- Anonyymi
Jos hammaslääkäri ajattele myös sinun hyvinvointia ja terveyttä, niin hän suojaa limakalvosi sillä liinalla, että esim. hammasta, paikkaa poratessa ei syntyvät pölyt ja höyryt pääse limakalvoillesi! Etenkin amalgaamipaikkoja poratessa tämä suojaus on tarpeen elohopea ym. pölyiltä ja höyryiltä suojautumisessa.
Mutta meillähän tällainen käytäntö on melko harvinaista!- Anonyymi
> Mutta meillähän tällainen käytäntö on melko harvinaista!
Kertooko tämä jotain myös hammaslääkärin kiinnostuksesta potilaan hyvinvoinnista ja terveydestä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83316MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758