Muovikelmu suun edessä juurihoidossa!?

iiiiiks

Katsoin englantilaisia videoita juurihoidosta, koska
huomenna sinne meno ja jännittää kun en tiedä mitä on tullakseen.
Tai pelkään suoraan sanottuna kamalasti...
Noh, niissä näkyi joku muovi suun edessä/sisällä ja hammas näkyvillä, apua siis tukehdun tuo suussa siellä? :/
Muutenkin inhoan tilanteita jossa en saa kunnolla henekä niin saan paniikkikohtauksen...

Näköjään Suomessako myös käytetään tuollaista? :/
jotkut sanoneet ettei kaikki käytä... mutta useimmatko käyttää?

17

3715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+16

      MInä ainakin hengitän aina nenän kautta hammaslääkärin tehdessä hoitoja.
      Jos nenä on aivan tukossa niin sitten ei tietenkään ole mahdollista.

      Joka tapauksessa en uskoisi että suuta tilkitään ilmatiiviisti umpeen.

      Varmaan pyritään estämään bakteerien pääsy juurikanaviin.

      Saisiko hammaslääkäristä rauhoittavia?

    • Ihmejuttuja!

      En ole koskaan kuulutkaan jostain muovikalvon käytöstä suussa työn aikana. Juurihoitojakin on tehty ja hammaslääkärillä on enintään kumihanskat kädessä.

      Ei kannata katsella jotain ulkolaisia videoita koska hoitomenetelmät voivat olla aivan erilaisia kuin Suomessa.

    • iiiiiks (ap)

      Löysin monelta suomalaiselta sivulta: Varmin tapa suojata hammas syljeltä hoidon ajaksi on asettaa hampaan ympärille ns. Kofferdam-kumi.

      Luulin tosiaan että se on VAIN pieni muovi hampaan ympärillä mutta oli poskiin asti peitossa.. Ja joku täälläkin taisi sanoa että vaikea puhua tai mitään ku suuta peittää muovi.

      Toivottavasti minulla tosiaan käytetään vain muovihanskoja, nenä muutenkin tukkoinen niin tukehdun siihen tuoliin muuten...

      • 6+1

        Koitas miltä tuntuu kun pidät suuta kiinni. Tuntuuko että tukehdut?

        Juostessa tai muuten fyysisessä rasituksessa voi nenän ollessa tukkoinen tuntua suun kiinni pitäminen pahalta, mutta paikallaan ollessa hapen pitäisi riittää reilusti nenän kautta hengitettäessä, vaikka olisi hieman nuhakin.

        Hengittääkö joku suun kautta hammaslääkärin esim. poratessa?
        Itse en koskaan.


      • Mistä löytynyt

        Onpas outo hoitotapa ja ainakin omasta mielestäni erittäin harvinainen. Olen käynyt hammaslääkärissä n. 60 vuotta, niin kunnallisella kuin yksityiselläkin, eikä ikinä ole laitettu tuollaista viritelmää ja paikkaukset ovat onnistuneet. Mutta minulla ei olekaan HIViä tai muuta vaarallista sairautta jolta hammaslääkärin pitäisi suojautua erityisesti.

        Tässä on nyt tehty kärpäsestä härkänen kun on vahingossa löydetty netistä joku erityishoitomenetelmä jota ei käytetä normaaliasiakkaalle koskaan.


      • 10+4
        Mistä löytynyt kirjoitti:

        Onpas outo hoitotapa ja ainakin omasta mielestäni erittäin harvinainen. Olen käynyt hammaslääkärissä n. 60 vuotta, niin kunnallisella kuin yksityiselläkin, eikä ikinä ole laitettu tuollaista viritelmää ja paikkaukset ovat onnistuneet. Mutta minulla ei olekaan HIViä tai muuta vaarallista sairautta jolta hammaslääkärin pitäisi suojautua erityisesti.

        Tässä on nyt tehty kärpäsestä härkänen kun on vahingossa löydetty netistä joku erityishoitomenetelmä jota ei käytetä normaaliasiakkaalle koskaan.

        http://www.youtube.com/watch?v=Gb11MbkCD_A



        Eihän tuo rätti joka hampaan ympärille laitetaan tuki ilmavirtausta suusta. Se on hampaan ympärillä.

        En tiedä käytetäänkö suomessa.


      • 14+8

      • 5+19
        10+4 kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=Gb11MbkCD_A



        Eihän tuo rätti joka hampaan ympärille laitetaan tuki ilmavirtausta suusta. Se on hampaan ympärillä.

        En tiedä käytetäänkö suomessa.

        Tuolla tosin mainitaan että potilaan pitää pystyä hengittämään täysin nenän kautta.
        Google käännös:
        "Moreover, there must be a full nasal breathing possible."
        Aluperäinen:
        "Des Weiteren muss eine uneingeschränkte Nasenatmung möglich sein."
        http://de.wikipedia.org/wiki/Kofferdam_(Zahnmedizin)


      • hammaskiille

    • 17+5

      Nykyään kaikkien hammaslääkäreiden tulisi käyttää Kofferdam-suojaa juurihoitoa tehdessä. Tällä suojataan syljen ja muiden bakteereiden pääsy hampaasenn/juurikanavaan ja myös tietenkin juurihoidossa käytettyjen aineiden pääsyä suuhun. Monet (vanhemmat) hammaslääkärit eivät suojaa virheellisesti käytä. Itse, jos minulle oltaisiin juurihoitoa tekemässä, vaatisin Kofferdamin käyttöä.
      "Mutta minulla ei olekaan HIViä tai muuta vaarallista sairautta jolta hammaslääkärin pitäisi suojautua erityisesti." Ei siis liity siihen että hammaslääkäri suojaisi itseään jotenkin erityisesti. Periaatteessahan kaikki potilaat tulisi hoitaa niin että heillä on HIV tai joku muu tarttuva sairaus, siis hygieenisesti ja aseptisesti oikein.

    • iiiiiks (AP)

      Joo ei minulla ollut sitä muovikelmua suun edessä... :)
      Tosin tuppoja hampaan ympärys täynnä, ehkä se auttaa jotenkin myös estämään pöpöjen pääsyä hampaaseen.

      Positiivinen kokemus oli tuo juurihoito.
      Rassaaminen tuntui inhalta ja neulojen pistely välillä nipisti, mutta kivuliaaksi en sitä kokenut. Nyt on jälkisärkyä ja se ei ole kivaa, mutta buranan voimalla mennään :)

    • 16+12

      Harmittavan harva hammalääkäri tota kofferdamia käyttää, se suojaa seka hampaan ydintä syljeltä ja mikrobeilta, mutta myös antaa potilaalle rauhan nieleskellä ja liikutella kieltä ihan rauhassa hoidon aikana. Kofferdamin käyttö kertoo lääkäristä ainakin sen verran että hän haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja taata juurihoidolleen hyvän ennusteen;)

    • Anonyymi

      Hammaslääkärissä Erottajan Oralissa olin juurihoidossa. Lääkäri tekee vain siis juurihoitoja yksityisellä puolella. Kofferdam oli hampaan ympärillä, kuten pitääkin että juurihoito onnistuisi. Ja kyllä pystyin hengittämään suun kautta hyvin. Kofferdam kiinnitetään semmoiseen metalliseen neliskanttiseen häkkyrään. Suutakaan ei tarvinnut pitää niin auki mitä normaalisti. Yhtäkään särkylääkettä en ole joutunut ottamaan viikon sisällä tehtyjen juurihoitojen aikana. Kruunutus hampaalle vielä tulossa.

    • Anonyymi

      Mulle työnnettiin juurihoidon ajaksi suuhun noin 10x10cm kokoinen kuminpala. Minusta toimenpide oli hankalaa hengitysvaikeuksuen vuoksi koska toimenpide kesti melkein tunnin. Onko muilla samoja kokemuksia?

      • Anonyymi

        Nim.merkillä vaihdanko hammaslääkäriä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nim.merkillä vaihdanko hammaslääkäriä!

        Nykyään on hoitovirhe olla käyttämättä tuota kalvoa =)


    • Anonyymi

      Jos hammaslääkäri ajattele myös sinun hyvinvointia ja terveyttä, niin hän suojaa limakalvosi sillä liinalla, että esim. hammasta, paikkaa poratessa ei syntyvät pölyt ja höyryt pääse limakalvoillesi! Etenkin amalgaamipaikkoja poratessa tämä suojaus on tarpeen elohopea ym. pölyiltä ja höyryiltä suojautumisessa.

      Mutta meillähän tällainen käytäntö on melko harvinaista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe