Miksi smith-kyykkyä haukutaan?

Treeraineri

En ymmärrä yhtään miksi ei koskaan suositella tehtävän smith-kyykkyä, vaan aina kannustetaan tekemään vapailla painoilla kyykkyä jos vain onnistuu. Olen tehnyt muutaman kuukauden vapailla painoilla kyykkyä ja ottaahan sekin jalkoihin, mutta nyt tein pitkästä aikaa smithissä ja takareidet ja etenkin pakarat ovat heti seuraavana päivänä aivan tukossa treenin kovuudesta. Ei ollut vastaavaa tehon tuntua kun siirryin smithistä vapaisiin painoihin, vaikka pyrin kyykkäämään 90 asteeseen molemmissa liikkeissä.

Toki kyykky vapailla painoilla vahvistaa tukevia lihaksia enemmän, mutta pelkästään jalkojen kannalta smith-kyykky toimii minulle kyllä paremmin ainakin jos lihasten rasitusta treenin jälkeen pitää mittarina. Lisäksi liike tuntuu paljon turvallisemmalta eikä tarvitse keskittyä niin moneen asiaan yhtäaikaa.

55

12531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tee kumpaakin

Olen samaa mieltä, osuu paremmin etenkin yhden jalan kyykyssä. Ja kun voi nojata taakse, löytyy juuri oikeat lihat. Tuntuu myös turvallisemmalta, kun ei tarvita varmistajaa.

Mutta, noita voi tehdä kumpaakin. Eli yhtenä treenikertana smithiä ja toisella jalkapäivänä vapailla painoilla kyykkyä. Parasta :-)

• Etelänpoika

Smith-kyykky eristää paremmin, mutta sillä ei saada yhtä kovia tuloksia kuin vapaal tangol tehdessä. Smith-kyykkyä suosii ne, jotka eivät halua treenaa kovaa ja haluaa mennä sieltä mistä aita on matalin. Smith-kyykkyy voi tehdä vaikka sen jälkeen kun on kyykännyt vapaal tangol.

Vapail painoil tehdessä lihas tekee aina enemmän työtä, monipuolisemmin kuin koneel tehdessä. Hyvä neuvo mulla on et kun halutaan tehdä esimerkiksi supersarjaa niin, eka vapail painoil ja sen jälkeen konetta perää.

• Mr. Smith

Marko Savolainen teki kyykyt yleensä smithissä. Ja oli kovia tuloksia sekä paksut reidet.

• ap.

Unohdit, että minä en ole täysin aloittelija, jolle voi selittää ihan mitä vain ja se menee läpi.

• huikcf
        ap. kirjoitti:

Unohdit, että minä en ole täysin aloittelija, jolle voi selittää ihan mitä vain ja se menee läpi.

Mr. Smitti unohti maiinita jotain.. oleellista..

• Mr. Smith
        huikcf kirjoitti:

Mr. Smitti unohti maiinita jotain.. oleellista..

Vaikuttaako se "oleellinen" erilailla normaalikyykyissä vs. smith-kyykyissä?

• gbvcgj
        Mr. Smith kirjoitti:

Vaikuttaako se "oleellinen" erilailla normaalikyykyissä vs. smith-kyykyissä?

JEP..

• .-..

Smith-kyykky ei kehitä keskivartaloa, siinä syy. Mikäli tekee maastavetoa, niin Smith-kyykky riittää hyvin.

• spine tap

Kyllä kehittää! Vai luuletko että voima jaloista välittyy tankoon ilman keskivartaloa?

• ggeneralkkoutsi
        spine tap kirjoitti:

Kyllä kehittää! Vai luuletko että voima jaloista välittyy tankoon ilman keskivartaloa?

Jep, siksi siinä smitissä on ne tukivarret apupyörineen. Smittikyykky tai jalkaprässi ovat ihan hyviä, mutta kyykky vapailla painoilla ja/tai esim. pistoolikyykky ovat selkeästi parempia.

• gsadfgyw

Kyykky vapailla on äijäliike jota kaikkien pitää ihannoida. Mä olen sitä mieltä, että jos on niin onneton tai laiska, ettei osaa keskivartaloa treenata kuin kyykäten, niin kyllä kyykky vapailla painoilla on paras.
      Mulla on selkä leikattu ja polvetkin huonot, joten kyykkääminen vapailla on vaarallista. Pidin juuri kolmen viikon treenitauon ja menin salille jalkaprässiin, sen päälle Smith. Nyt on takapuolli ja takareidet ihan helkutin kipeet, etureidet vähemmän. Jos on tekniikka hallussa, ei Smith mene vain etureisille. Myös selkä ja vatsa kipeytyi hyvällä tavalla. Smith on mun mielestä loistoliike.

• salimimmi

Smithissä kyykkääminen se vasta myrkkyä nivelille onkin. Liikerata ei ole luonnollinen. Mutta mikäli haluaa eristää kyykyn nimenomaan takapuolelle, smith on aivan hyvä tuohon.

"Kyykky vapailla on äijäliike jota kaikkien pitää ihannoida. Mä olen sitä mieltä, että jos on niin onneton tai laiska, ettei osaa keskivartaloa treenata kuin kyykäten, niin kyllä kyykky vapailla painoilla on paras."

No ei nyt aivan noinkaan. Kyykky vapaalla tangolla on koko kropan perusliike. Ellet ole vielä tietoinen, kerron sen nyt: Lihakset muodostavan toiminnallisen ketjun päästä varpaisiin. On paljon tehokkaampaa tehdä perustreeni käyttäen liikkeitä, jotka treenaavat samalla useaa kehon lihasta (kyykky syvään, mave, rive, tempaus, pystäri...), kuin tehdä treeniä käyttäen eristävämpiä. Eristäviä liikkeitä kannattaa käyttää vahvistamaan heikkoa kohtaa ja kehonrakennuksessa saamaan yksittäisestä lihaksesta viimeiset mehutkin irti.

Jos on huono selkä, vaihtaisin syväkyykkyyn vapaalla tangolla koska se treenaa paremmin myös selkää. Liike vaatii enemmän keskivartalon lihaksilta, koordinaatiolta, liikkuvuudelta ym ja mun mielestä on nimenomaan laiskempaa olla kyykkäämättä vapaalla tangolla. Moni huonopolvinen on sanonut syvään kyykkäämisen auttavan myös polvivaivoissa, koska polvea tukevat lihakset vahvistuvat monipuolisemmin.

• ed.
        salimimmi kirjoitti:

Smithissä kyykkääminen se vasta myrkkyä nivelille onkin. Liikerata ei ole luonnollinen. Mutta mikäli haluaa eristää kyykyn nimenomaan takapuolelle, smith on aivan hyvä tuohon.

"Kyykky vapailla on äijäliike jota kaikkien pitää ihannoida. Mä olen sitä mieltä, että jos on niin onneton tai laiska, ettei osaa keskivartaloa treenata kuin kyykäten, niin kyllä kyykky vapailla painoilla on paras."

No ei nyt aivan noinkaan. Kyykky vapaalla tangolla on koko kropan perusliike. Ellet ole vielä tietoinen, kerron sen nyt: Lihakset muodostavan toiminnallisen ketjun päästä varpaisiin. On paljon tehokkaampaa tehdä perustreeni käyttäen liikkeitä, jotka treenaavat samalla useaa kehon lihasta (kyykky syvään, mave, rive, tempaus, pystäri...), kuin tehdä treeniä käyttäen eristävämpiä. Eristäviä liikkeitä kannattaa käyttää vahvistamaan heikkoa kohtaa ja kehonrakennuksessa saamaan yksittäisestä lihaksesta viimeiset mehutkin irti.

Jos on huono selkä, vaihtaisin syväkyykkyyn vapaalla tangolla koska se treenaa paremmin myös selkää. Liike vaatii enemmän keskivartalon lihaksilta, koordinaatiolta, liikkuvuudelta ym ja mun mielestä on nimenomaan laiskempaa olla kyykkäämättä vapaalla tangolla. Moni huonopolvinen on sanonut syvään kyykkäämisen auttavan myös polvivaivoissa, koska polvea tukevat lihakset vahvistuvat monipuolisemmin.

Riippuu paljonko panee painoja. Kyykätä voi smithissä vähemmilläkin, lisäksi sitten muita turvallisempia liikkeitä kuten jalkprässiä. En tiedä ketään, joka selkäoperaation jälkeen kyykkäis tai maveis paitsi kevyillä. Jos tanko painoineen on vain harteilla, kuormittuu koko selkä todella vahvasti ja välilevyt litsahtaa. Ei onnistu.

• naturaali
        salimimmi kirjoitti:

Kyykky vaatii paljon keskivartalolta, mutta onko ylipäätään järkevää tai terveellistä kyykätä satojen kilojen rojut niskassa on toinen juttu. Pienemmillä painoilla tai kehonpainolla kyykkäämiseen on ihmisruumis tehty, ei raskaiden taakkojen syväkyykkäykseen. Maastaveto on jo aivan toinen asia ja täysin luonnollinen liike. Sillä tavalla ihmiset ovat nostelleet ja siirrelleet raskaita esineitä vuosimiljoonien ajan.

• salimimmi
        naturaali kirjoitti:

Kyykky vaatii paljon keskivartalolta, mutta onko ylipäätään järkevää tai terveellistä kyykätä satojen kilojen rojut niskassa on toinen juttu. Pienemmillä painoilla tai kehonpainolla kyykkäämiseen on ihmisruumis tehty, ei raskaiden taakkojen syväkyykkäykseen. Maastaveto on jo aivan toinen asia ja täysin luonnollinen liike. Sillä tavalla ihmiset ovat nostelleet ja siirrelleet raskaita esineitä vuosimiljoonien ajan.

" Pienemmillä painoilla tai kehonpainolla kyykkäämiseen on ihmisruumis tehty, ei raskaiden taakkojen syväkyykkäykseen"

Tuo ei ole syy siirtyä kyykkäämään smithissä. Onko edes ihmisen tarpeellista kyykätä "satojen kilojen rojut niskassa" ellei ole voimannostaja. Ja jos olet voimannostaja, kyykkäät taas vapaalla tangolla.

• salimimmi
        ed. kirjoitti:

Riippuu paljonko panee painoja. Kyykätä voi smithissä vähemmilläkin, lisäksi sitten muita turvallisempia liikkeitä kuten jalkprässiä. En tiedä ketään, joka selkäoperaation jälkeen kyykkäis tai maveis paitsi kevyillä. Jos tanko painoineen on vain harteilla, kuormittuu koko selkä todella vahvasti ja välilevyt litsahtaa. Ei onnistu.

"En tiedä ketään, joka selkäoperaation jälkeen kyykkäis tai maveis paitsi kevyillä"

Mutta kyykkää ja maveaa kuitenkin ja syystä. Liikkuvuuden, kropanhallinnan ja koordinaation kannalta vapailla painoilla suoritettavat liikkeet on ylivoimaisia laitteissa (joka smith on) tehtyihin liikkeisiin verrattuna. Terve keho toimii kokonaisuutena ja esimerkiksi heikkoselkäisellä kokonaisuuden toimivuus korostuu entisestään uudelleen loukkaantumisen estämiseksi.

Se, että joutuu tekemään joitain liikkeitä kevyemmillä kuormilla ei pitäisi olla syy sen liikkeen vaihtamista huonompaan. Pikemminkin niin, että kyykkää vapaalla ja viimeistelee smithissä.

• bcjvcfk
        salimimmi kirjoitti:

" Pienemmillä painoilla tai kehonpainolla kyykkäämiseen on ihmisruumis tehty, ei raskaiden taakkojen syväkyykkäykseen"

Tuo ei ole syy siirtyä kyykkäämään smithissä. Onko edes ihmisen tarpeellista kyykätä "satojen kilojen rojut niskassa" ellei ole voimannostaja. Ja jos olet voimannostaja, kyykkäät taas vapaalla tangolla.

Ihminen on miljoonia vuosia nostanut ja siirtänyt taakkoja. Jalkakyykky on mitä luonnollisin liike, olipa taakka pään takana- tai etupuolella. Ei tarvitse kuin todeta metsätöissä mokanneensa kun sahaa pitopuun poikki. Sillin tukkia liikutetaan kuten niitä on liikuteltu iätajat: mavella taakka syliin ja liike jatkuu syvällä etukyykyllä, sen jälkeen kahlataan pari-kolme askelta ja seuraava toisto..

Toki kyykky taakalla voi tuntua haastavalta liikulta, jos kroppa on tottunut lappamaan sipsiä ääntä kohden lähinnä istuen, mutta mihin ihmisen vartalo on kehittynyt onkin lähempänä kyykkyä vapailla painoilla kun sipsin mussutusta..

• smithlover
        salimimmi kirjoitti:

Ensinnäkin smithkyykyn liikeradassa ei ole mitään epäluonnollista ja toisekseen jos polvet todella ovat huonot, ei syväkyykkyä pysty tekemään edes pienillä painoilla. Päinvastoin, syväkyykky on yksi varmimpia tapoja tuhota mm. polvet.
        Itse lopetin vapaalla tangolla kyykkäämisen polvien nivelrikosta aiheutuvasta kivusta johtuen ja aloin tehdä smithkyykkyä sen sijaan. Tulos: kipua polvissa ei enään tunnu juuri lainkaan ja reidetkin ovat kehittyneet paremmin kuin vapaatanko kyykyssä. Edellä mainittujen faktojen lisäksi smithissä saa kyykkyliikkeen kohdistumaan paremmin reisille koska ylävartalon saa siinä pidettyä pystymmässä asennossa jolloin ei pysty liikaa fuskaamaan varsinkaan käyttämällä selkää apuna kuten usein vapaatankokyykyssä näkee tehtävän. Ja huomio! syväkyykkyä ei pidä tehdä koskaan, ei vapaalla tangolla eikä smithissä, sille ei ole olemassa ainuttakaan järkevää perustetta, ei edes pakaroiden kehittäminen.

• 7+10
        smithlover kirjoitti:

Ensinnäkin smithkyykyn liikeradassa ei ole mitään epäluonnollista ja toisekseen jos polvet todella ovat huonot, ei syväkyykkyä pysty tekemään edes pienillä painoilla. Päinvastoin, syväkyykky on yksi varmimpia tapoja tuhota mm. polvet.
        Itse lopetin vapaalla tangolla kyykkäämisen polvien nivelrikosta aiheutuvasta kivusta johtuen ja aloin tehdä smithkyykkyä sen sijaan. Tulos: kipua polvissa ei enään tunnu juuri lainkaan ja reidetkin ovat kehittyneet paremmin kuin vapaatanko kyykyssä. Edellä mainittujen faktojen lisäksi smithissä saa kyykkyliikkeen kohdistumaan paremmin reisille koska ylävartalon saa siinä pidettyä pystymmässä asennossa jolloin ei pysty liikaa fuskaamaan varsinkaan käyttämällä selkää apuna kuten usein vapaatankokyykyssä näkee tehtävän. Ja huomio! syväkyykkyä ei pidä tehdä koskaan, ei vapaalla tangolla eikä smithissä, sille ei ole olemassa ainuttakaan järkevää perustetta, ei edes pakaroiden kehittäminen.

Itellä menee just päinvastoin. Smith-kyykky sattuu polviin, etukyykky pohjaan vapaalla tangolla nivelrikkoisilla polvilla tuntuu tekevän vain hyvää, polvea tulevat reiden lihakset vahvistuu koko liikeradan alueelta ja liikkuvuus säilyy.

Syväkyykyn tekemättä jättämiseen ei ole kovin hyviä syitä. Ensinnäkin syväkyykky vahvistaa jalkojen lihaksia monipuolisemmin, sillä liike tehdään täydellä liikeradalla. Toisekseen liikkeen suuntaa ei vaihdeta silloin kun polvi on heikoimmillaan, eli puolessa välissä.

• Kaikella on tarpeensa ja paikkansa.

Yleensä vierastan ohjaavia vempeleitä mutta viime aikoina olen ryhtynyt tekeen kyykkyä myös smith:ssä.
      Sen verran tangon alle, että kantapäät ovat johdelinjalla tai mieluummin sen edessä.
      Kyykkyjen, varsinkin takakyykyn ohessa rassaa tuntuvammin etureittä.

Per seen laskimoiden vuoksi en enää tee pohjakyykkyä ja syväkyykkyäkin vain pienehköillä painoilla.
      Vaihtelen mavea ja hack:ia tangolla. Treenaamalla hack:a olen saanut maven suunnilleen 3:n vuoden takaiseen tasoon.

Vatsaa teen suhteellisen paljon ja vaihtelevasti enkä usko maven tai kyykkyjen korvaavan kunnolllisia vatsatreenejä.
      Pikemminkin niin päin, että luottaminen em. harkkojen vatsan voimistumiseen johtaa tulostason aikaisempaan pysähtymiseen niissä.

Etukyykky alle syvärajan koettelee ja treenaa kyllä vatsaakin.

• salimimmi

Mä taas nään asian juuri päin vastoin, eli mave ja kyykky on mulla pääasialliset liikkeet ja vatsaa treenaan apuliikkeenä ehkä kerran viikossa. Silloinkin teen yleensä vain muutaman 12 toiston sarjan lisäpainoilla tai lankkua. Tosin teen viikottain ainakin yhden kahvakuula ja jooga- tai pilatesharjoituksen, jotka treenaavat tehokkaasti myös keskivartaloa.

• salimimmi kirjoitti:

Mä taas nään asian juuri päin vastoin, eli mave ja kyykky on mulla pääasialliset liikkeet ja vatsaa treenaan apuliikkeenä ehkä kerran viikossa. Silloinkin teen yleensä vain muutaman 12 toiston sarjan lisäpainoilla tai lankkua. Tosin teen viikottain ainakin yhden kahvakuula ja jooga- tai pilatesharjoituksen, jotka treenaavat tehokkaasti myös keskivartaloa.

Jos en tekisi vatsaa niin mave ja kyykyt, varsinkin etukyykky, olisivat nykyistä heikommat.

• Selkävammainen
        vm-43 kirjoitti:

Jos en tekisi vatsaa niin mave ja kyykyt, varsinkin etukyykky, olisivat nykyistä heikommat.

Itsellä ei vaikuta vatsojen erikseen treenaaminen maveen yhtään, ihan sama treenaako vai jättääkö kokonaan treenaamatta eli vatsat on minullekin vain apuliike. Parhaimmillaan mavessa ottanut 260kg ja 200x10 nuorempana. Viime talvena vielä selkävammaisena meni 200x5. Selkäni hajoitin 4 vuotta sitten smith-kyykyssä ja vieläkään ei pysty mitään kyykkyjä tekemään. Viikko sitten tein pitkästä aikaa smithissä 3x10x60kg ja siitä lähtien tuntunut kuin olisi puukko toisella puolen selkää.

Pirullisia nuo selkävammat. On käyty lääkärissä, fysioterapeutilla, kiropraktikolla yms. eikä apua. Inhottavaa vain ajatella että 33 vuotiaana saatu vamma on sitten loppuiän riesa.

Smith-kyykkyä pidän itse melkein tasavertaisena tavalliselle kyykylle. Siinä pitää vain olla tosi tarkkana jalkojen sijoittelusta sekä sivuttais- että etu/taka suunnassa, muuten voi käydä kuten minulle. Itsellä ilmeisesti oli jalat liian takana, eli asento etukumarassa ja vielä penkille tein stopilla. Tuolla sitten sain toispuoleisen alaselkäkivun.

• Selkävammainen kirjoitti:

Itsellä ei vaikuta vatsojen erikseen treenaaminen maveen yhtään, ihan sama treenaako vai jättääkö kokonaan treenaamatta eli vatsat on minullekin vain apuliike. Parhaimmillaan mavessa ottanut 260kg ja 200x10 nuorempana. Viime talvena vielä selkävammaisena meni 200x5. Selkäni hajoitin 4 vuotta sitten smith-kyykyssä ja vieläkään ei pysty mitään kyykkyjä tekemään. Viikko sitten tein pitkästä aikaa smithissä 3x10x60kg ja siitä lähtien tuntunut kuin olisi puukko toisella puolen selkää.

Pirullisia nuo selkävammat. On käyty lääkärissä, fysioterapeutilla, kiropraktikolla yms. eikä apua. Inhottavaa vain ajatella että 33 vuotiaana saatu vamma on sitten loppuiän riesa.

Smith-kyykkyä pidän itse melkein tasavertaisena tavalliselle kyykylle. Siinä pitää vain olla tosi tarkkana jalkojen sijoittelusta sekä sivuttais- että etu/taka suunnassa, muuten voi käydä kuten minulle. Itsellä ilmeisesti oli jalat liian takana, eli asento etukumarassa ja vielä penkille tein stopilla. Tuolla sitten sain toispuoleisen alaselkäkivun.

Lienen heikkoselkäinen koska tarvitsen suhteellisen vahvan vatsan selkäni vastapeluriksi.
        En käytä vyötä jota vasten voisin rutistaa paineet vatsaonteloon vaan joudun tyytymään luonnon "korsettiin".
        Kokemusta on myös vyön käytöstä.

Tuntemieni selkäkipuilevien "tavisten" kipujen syy on löytynyt heikoista vatsalihaksista.

• Selkävammainen
        vm-43 kirjoitti:

Lienen heikkoselkäinen koska tarvitsen suhteellisen vahvan vatsan selkäni vastapeluriksi.
        En käytä vyötä jota vasten voisin rutistaa paineet vatsaonteloon vaan joudun tyytymään luonnon "korsettiin".

Tuntemieni selkäkipuilevien "tavisten" kipujen syy on löytynyt heikoista vatsalihaksista.

"Tuntemieni selkäkipuilevien "tavisten" kipujen syy on löytynyt heikoista vatsalihaksista."

Harmi kun itsellä ei löydy. Itse en myöskään enää käytä vyötä, en muista käyttäneeni viimeisen 10 vuoden aikana missään liikkeessä.

Jos itse rutistan maastavedossa 200kg 5 sarjan, niin kyllä siellä vatsoissa pitää silloin olla voimaa myöskin ilman niitä vatsalihasliikkeitä.

• Selkävammainen
        vm-43 kirjoitti:

Pitää sinulta vielä kysyä että miten sinulla tuo vatsojen heikkous ilmenee esim kyykyissä tai maastavedoissa?

Itse olen vähän sitä mieltä että jos teet jotakin perusliikettä oikeaoppisesti niin silloin treenaat niitä siihen liikkeeseen tarvittavia lihaksia myös tasapainossa. Eli mave treenaa myös niitä vatsalihaksia koska siinä liikkeessä pitää korsetin olla kunnossa sekä edestä että takaa. Mavessa on myös vatsat toiminnassa.

• Selkävammainen kirjoitti:

Pitää sinulta vielä kysyä että miten sinulla tuo vatsojen heikkous ilmenee esim kyykyissä tai maastavedoissa?

Itse olen vähän sitä mieltä että jos teet jotakin perusliikettä oikeaoppisesti niin silloin treenaat niitä siihen liikkeeseen tarvittavia lihaksia myös tasapainossa. Eli mave treenaa myös niitä vatsalihaksia koska siinä liikkeessä pitää korsetin olla kunnossa sekä edestä että takaa. Mavessa on myös vatsat toiminnassa.

Vatsan monipuolinen treenaaminen oli aikaisemmin itsestään selvää.
        Pystypunnerruksen mahapotku vaati vatsan terävää suorituskykyä.

Vakavasti asia tuli esiin kahden, 3-vuotta sitten tehtyjen suolistosyöpäleikkausten jälkeen.
        3kk makuulla ja toisen leikkauksen jälkeen meni 6kk ennen ajatustakaan salille menosta.
        Alavatsan lihakset revitiin poikkisyin hajalle sekä oikealta, että vasemmalta puolelta.

Kotona piti ensin selinmakuulla nostaa takaraivoa lattiasta.
        Parin viikon jälkeen sai yrittää jo olkapäiden nostoa.
        Jne.
        2 - 3kk:n jälkeen istumaan nousuja käsillä auttaen.

Kun tuon puolivuotisen jälkeen menin salille niin aloitin hakemaan mave tuntumaa 60kg:lla. Havaitsin hel vetin hyvin mikä rooli vatsalla siinä on.

Mitään tiukempaa ponnistusta ei voi tehdä vatsan jännittymättä.
        Jopa leuanvedoissa vatsa jännittyy vaikka sitä ei normaalisti huomaa.
        Tuosta johtuu tapani vetää leuat täysin löysiltä.
        Vatsan repimisen jälkeen se ei onnistunut muuten.
        Rentona lähtien jo 3:s veto aiheutti kipua vaikka koivet eivät vielä liikkuneet mihinkään.

Alavatsa ei koskaan tule entiseen kuntoón.
        Teen kuitenkin masulia monipuolisesti ja mittarina pidän sitä, että pitkän lankun täytyy kestää minuutti varpaiden kynsipuolillakin.

• öjljkoiuoui
        vm-43 kirjoitti:

Vatsan monipuolinen treenaaminen oli aikaisemmin itsestään selvää.
        Pystypunnerruksen mahapotku vaati vatsan terävää suorituskykyä.

Vakavasti asia tuli esiin kahden, 3-vuotta sitten tehtyjen suolistosyöpäleikkausten jälkeen.
        3kk makuulla ja toisen leikkauksen jälkeen meni 6kk ennen ajatustakaan salille menosta.
        Alavatsan lihakset revitiin poikkisyin hajalle sekä oikealta, että vasemmalta puolelta.

Kotona piti ensin selinmakuulla nostaa takaraivoa lattiasta.
        Parin viikon jälkeen sai yrittää jo olkapäiden nostoa.
        Jne.
        2 - 3kk:n jälkeen istumaan nousuja käsillä auttaen.

Kun tuon puolivuotisen jälkeen menin salille niin aloitin hakemaan mave tuntumaa 60kg:lla. Havaitsin hel vetin hyvin mikä rooli vatsalla siinä on.

Mitään tiukempaa ponnistusta ei voi tehdä vatsan jännittymättä.
        Jopa leuanvedoissa vatsa jännittyy vaikka sitä ei normaalisti huomaa.
        Tuosta johtuu tapani vetää leuat täysin löysiltä.
        Vatsan repimisen jälkeen se ei onnistunut muuten.
        Rentona lähtien jo 3:s veto aiheutti kipua vaikka koivet eivät vielä liikkuneet mihinkään.

Alavatsa ei koskaan tule entiseen kuntoón.
        Teen kuitenkin masulia monipuolisesti ja mittarina pidän sitä, että pitkän lankun täytyy kestää minuutti varpaiden kynsipuolillakin.

Jos selkä on ns. huono, se pragaa enemmin tai myöhemmin, yleensä enemmin. Toisilla pragaa polvet, toisilla olkapäät jne. Jokaisella on heikot kohtansa, jotka paljastuvat vasta ikääntyessä ja liiassa kuormituksessa (yltiöbodarit) - tai liian vähäisessä kuormituksessa (sohvaperunat).

Ihminen ei ole tarkoitettu nostelemaan satoja kiloja kyykäten tai maastavetäen. Valitettavasti ihminen on nuorena tyhmä; eihän silloin tajua tupakoinnin tai ryyppäämisenkään seurauksia. Typeryyksistä saa maksaa ja kerran selkänsä rikkonut joutuu aina sitä huomioimaan. Voit treenata vatsalihaksia ja vaikka mitä tukilihaksia, mutta ei se terveeksi enää tule. Siinäpä onkin sitten motivaatiopula treeniin kun sitä ei saa painoja lisäämällä.

.

• öjljkoiuoui kirjoitti:

Jos selkä on ns. huono, se pragaa enemmin tai myöhemmin, yleensä enemmin. Toisilla pragaa polvet, toisilla olkapäät jne. Jokaisella on heikot kohtansa, jotka paljastuvat vasta ikääntyessä ja liiassa kuormituksessa (yltiöbodarit) - tai liian vähäisessä kuormituksessa (sohvaperunat).

Ihminen ei ole tarkoitettu nostelemaan satoja kiloja kyykäten tai maastavetäen. Valitettavasti ihminen on nuorena tyhmä; eihän silloin tajua tupakoinnin tai ryyppäämisenkään seurauksia. Typeryyksistä saa maksaa ja kerran selkänsä rikkonut joutuu aina sitä huomioimaan. Voit treenata vatsalihaksia ja vaikka mitä tukilihaksia, mutta ei se terveeksi enää tule. Siinäpä onkin sitten motivaatiopula treeniin kun sitä ei saa painoja lisäämällä.

.

Suurin osa tuntemistani "vammaisista" ei ole koskaan käynyt salilla.

Kuntoutin oman, leikatun polveni siellä.
        Ikääntyessä todella vammariski kasvaa koska lihasvoima palautuu/säilyy paremmin kuin sidekudosten joustavuus.

Omalla kohdallani uskon terveydenhuoolon tyyppien väittämään, että nopea toipuminen suurista leikkauksista on hyvän lihaskuntoni ansiota.
        Kunnon merkitys näkyi jo leikkausta edeltävien säteilytysten mitoituksessa.
        Oli kuulemma elehvantin annokset mutta ilman sivuoireita.

Hyvä kunto, sisäkalujen terveys ( pieni verenkuva ), kevyt olo ja elämänilo ovat salitreenien tuloksia.

En pysty pullistelemaan voimillani ja mutenkin täällähän voi höheltää mitä tahansa mutta tuon leikkauskuurin jälkeen pääsy esimerkiksi mavessa edes 180kg:oon on 7-kymppistä ukkoa tyydyttävä.
        Ei oo koskaan ollut selkä kipeä!
        Polvi meni talvirenkaita vaihtaessa. Rengas sylissä,lumisella pinnalla, pohjakyykyssä voimakas sivukierto.
        Poksahti ennen puntin aloitusta!!! Jos olisin jne. niin ei ehkä olisi poksahtanut.

Muuten, bodaus termiä käytetään melko huolettomasti. Useimmat jotka käyvät salilla lutkuttamassa jotain pitävät itseään "bodarina"!

• Gunder Hällström

täsmälleen samat lihaksethan smithisäkin aktivoituu kun tavallisessakin etu-/takakyykyssä.
      normikyykyssä hieman enempi ehkä riskejä jos voima loppuu tahi keskivartalopettää..
      Smithissä taas jalat oltava tarkalleen oikealla kohdalla että liikkeestä saa luonnollisen - tässä aluksi usein vaikeuksia. Muutoinhan normikyykyssäkin tangon tulee liikkua lähestulkoon vain ja ainoastaan verikaalisuuntaisesti eikä tangon reilu liikkuminen etu/takasuunnassa ole suositeltavaa. Toki helpompi passailla tangolla asentoa eikä tarvitse jalkoja siirrellä kuten smithissä usein joutuu jos ei jalat heti satu sille itselle sopivalle kohdalle. Itsekin aluksi vierastin smith-laitetta mutta kun sillä treenaukseen on saanut rutiinia niin enpä enää ole juurikaan vapaata tankoa kaivannut.
      Sanoisin että lihasten kannalta aivan sama kummalla treenaa mutta jos aikoo voimanostokisoihin niin silloin tietysti vapaa tanko ehdoton!

• smith rankempi

Smith on raskaampi ja ottaa paremmin esim. takareisille kuin tavallinen kyykky mutta asento on hieman luonnoton ja raskas selälle.

• Kuormitus ja sen kohdentuminen riippuu sijoittumisesta tangon ( johteiden ) suhteen.

Kantapäät jalkaterän mitan verran johteiden etupuolella on täysin eri tilanne kuin varpaat johdelinjalla.

• jägälä

Vapaassa kyykyssä hankalinta mielestäni on iso niskan seutua kuormittava paino vaikka levyjä ei latoisikaan satoja kilojen edestä. Smithissä se ei ole niin kohdentunut koska tankoon voi "nojata". Niskalle ja selälle kokonaisuudessaan parempi. Jalat vielä riittävän eteen niin hyvin menee myös polvien kannalta. Mutta ei saa laittaa liikaa painoa jos on terveysongelmaa.

• Äläpidä tankoa niskassa!
        Olkapäät taakse ja tanko lapaluiden päälle! Ei paina niskaa.

Olen ihmetellyt joidenkin tyyliä laittaa tankoon pehmustetta.
        Olen joskus uteliaisuuttani kokeillut. Minulta siinä menee tuntuma tankoon.

• jägälä
        vm-43 kirjoitti:

Äläpidä tankoa niskassa!
        Olkapäät taakse ja tanko lapaluiden päälle! Ei paina niskaa.

Olen ihmetellyt joidenkin tyyliä laittaa tankoon pehmustetta.
        Olen joskus uteliaisuuttani kokeillut. Minulta siinä menee tuntuma tankoon.

Etkö osaa lukea - niskan seudulla. Ja mulla ei ainakaan pysy tanko selässä, ei ole semmosia olkaniveliä ja apinakäsiä että ulottuisin.

• bkkljh
        jägälä kirjoitti:

Etkö osaa lukea - niskan seudulla. Ja mulla ei ainakaan pysy tanko selässä, ei ole semmosia olkaniveliä ja apinakäsiä että ulottuisin.

Mikähän se sinun niskan seutu mahtaa olla..? Jat hartiat ei taivu niin että tangon saa sovitettua sopivaan kohtaan, niin jotain on mennyt perseelleen treenissä.. Keppijumppa lääkkeeksi.

No itse asiaan, kyykky vapailla painoilla on yleisliike, todella hyvä sellainen ja nämä smith variaatiot enemmän pelkkiä jalkaliikkeitä. Vapailla painoilla sekä etu että takakyykky kehittää koordinaatiota ja keskivartaloa smith variaatioita enemmän ja paremmin. Eivät mitenkään sulje toisiaan pois.

Juuri se seikka että vapailla painoilla pitää hallita se tanko tekee kyykystä "kuningasliikkeen" ( heti olympianostojen perässä) verrattuna smith variaatioihin.

• bkkljh kirjoitti:

Mikähän se sinun niskan seutu mahtaa olla..? Jat hartiat ei taivu niin että tangon saa sovitettua sopivaan kohtaan, niin jotain on mennyt perseelleen treenissä.. Keppijumppa lääkkeeksi.

No itse asiaan, kyykky vapailla painoilla on yleisliike, todella hyvä sellainen ja nämä smith variaatiot enemmän pelkkiä jalkaliikkeitä. Vapailla painoilla sekä etu että takakyykky kehittää koordinaatiota ja keskivartaloa smith variaatioita enemmän ja paremmin. Eivät mitenkään sulje toisiaan pois.

Juuri se seikka että vapailla painoilla pitää hallita se tanko tekee kyykystä "kuningasliikkeen" ( heti olympianostojen perässä) verrattuna smith variaatioihin.

"(heti olympianostojen perässä)"

Aivan oikein.....suosittelen jokaiselle olympia nostojen jumppia....jos ei painojen kanssa enää jaksa niin keppijumppaa....se sopii lapsista ikäihmisiin saakka.

• Selkävammainen
        jägälä kirjoitti:

Tanko pidetään kyykyssä epäkkäiden päällä. Ei paina yhtään mihinkään luuhun. Jos ei ole epakkäitä, on maastavetoa tehty liian vähän.

• 20+20
        jägälä kirjoitti:

Vaihda etukyykkyyn.

• voimanostelija

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Smithiä haukkuvat ne jotka eivät osaa käyttää sitä oikein.
      Smith ja vapaa kyykky eroavat siinä suhteessa että Smithissä jalkojen sijoituksella painopisteen suhteen voi kohdistaa liikkeen eri lihaksille, mutta vapaassa kyykyssä on vain yksi mahdollisuus: painopiste on oltava koko ajan jalkaterän takaosan kohdalla.
      Kun kyykyssä on tarpeeksi rautaa, ja tankoa pidetään olkapäiden takana eikä niskassa, tangon liikerata on lähes täysin pystysuora viiva, muutaman sentin tarkkuudella. Tästä syystä Smithissä on mahdollista tehdä kyykkyä niin että liikerata on sama kuin vapaassa kyykyssä, kun jalkaterien takaosa on tangon kohdalla. Jos jalat laitetaan enemmän eteen, liike alkaa muistuttamaan enemmän etureisipainotteista jalkaprässiä. Jalkoja ei kannata laittaa kuitenkaan yhtään taaemmaksi koska se alkaa kuormittamaan luonnottomasti alaselkää.

Smith-kyykkyä voi hyvin käyttää ykkösliikkeenä harjoittelussa vaikka tavoitteena olisikin vapaan kyykyn kehittäminen. Koska Smithissä ei tarvitse välittää tasapainon säilymisestä, on mahdollista puristaa tehokkaammin ja sitä kautta saada enemmän voimaa.
      Smith ei kuitenkaan korvaa vapaata kyykkyä: sitä on pakko tehdä aina välillä lihaskoordinaation kehittämiseksi ja oikean liikeradan ylläpitämiseksi. Pelkkää Smithiä pitkään tehdessä voi alkaa huomaamattaan käyttää sivuttaissuuntaista tukea hyväksi väärällä tavalla: Smithissä täytyisi koko ajan olla sama tuntuma kuin oikeassa kyykyssä, niin että tankoa pelkästään nostetaan suoraan ylöspäin, ja sivuttaistuki on vain turvana. Tuen takia tankoa on kuitenkin helppo puskea täysillä kaikilla mahdollisilla lihaksilla niin että voimavektori on jonnekin yläviistoon, ja tämähän ei todellakaan kävisi päinsä vapaassa kyykyssä. Siksi Smithissä ei kannata edes kokeilla kyykkymaksimeita vaan tehdä vain sarjoja.

Jos ei ole edes kiinnostunut kyykkytuloksesta, voi toki huoletta tehdä pelkästään Smithiä. Itsekin olen tehnyt pelkkää Smithiä jalkaliikkeenä jos olen halunnut keskittyä enemmän maveen.

• Joskus aikoinaan nuorempana kokeilin smith-kyykkäämistä mutta en vain tykästynyt siihen...

Vielä näin mummelinakin (61 vee) teen vapailla painoilla kyykyt, etu/takakyykkään...tosin enää vain korkeintaan viidelläkympillä...

• sanoo se järkikin

Smith on parempi ja turvallisempi kun menee oikeeseen kohtaan alle.

• 11+19

No en nyt tiedä. Riippuu tietenkin tavoitteista, mutta jos salilla käy toimintakyvyn ylläpidon ja voimatasojen vuoksi, en ymmärrä miksi ei tekisi kyykkyä vapaalla tangolla. Paremminhan se koordinaatio ja kehonhallinta siinä kehittyy ja on kokonaisvaltaisempi liike kuin kyykky tuettuna. Kehonhallinta on taas sellanen asia, mitä tarvitsee arkielämässä vammojen ehkäisyssä.

• sanoo se järkikin
        11+19 kirjoitti:

No en nyt tiedä. Riippuu tietenkin tavoitteista, mutta jos salilla käy toimintakyvyn ylläpidon ja voimatasojen vuoksi, en ymmärrä miksi ei tekisi kyykkyä vapaalla tangolla. Paremminhan se koordinaatio ja kehonhallinta siinä kehittyy ja on kokonaisvaltaisempi liike kuin kyykky tuettuna. Kehonhallinta on taas sellanen asia, mitä tarvitsee arkielämässä vammojen ehkäisyssä.

Tasapainoa voi harjoittaa paremmin muilla tavoilla kuin laittamalla paljon painoja niskaan ja kyykkäämällä. Koordinaatiolla ja kyykkäyksellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Painavilla vapailla painoilla kyykkäämisestä vasta vammoja tuleekin.

• sanoo se järkikin kirjoitti:

Tasapainoa voi harjoittaa paremmin muilla tavoilla kuin laittamalla paljon painoja niskaan ja kyykkäämällä. Koordinaatiolla ja kyykkäyksellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Painavilla vapailla painoilla kyykkäämisestä vasta vammoja tuleekin.

Mielipiteitä on kyykäämisestä yhtä monta kuin on kyykkääjää oli smith tai vapaat painot kyseessä...

• 11+19
        sanoo se järkikin kirjoitti:

Kuka käski laittaa rautaa tankoon enemmän kuin pystyy hallitusti täydellä liikeradalla nostamaan? Se, että on tyhmä, ei tee liikkeestä vaarallista ja huonoa. Ihan samalla tavalla sitä loukkaantuu smithissä kyykätessä liian suurilla painoilla.

"Koordinaatiolla ja kyykkäyksellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa."

No mun järki sanoo toisin. Kyllä keskivartalossa tuntuu etukyykky paljon enemmän kuin smith-kyykky, mikä mulle kertoo siitä, että myös keskivartalon lihakset tekee töitä. Kroppa hakee automaattisesti tasapainoa kun kyykkyä ei tee tuettuna, se tekee sitä ihan samaa kun nostat vaikka laatikkoa maasta. Takakyykystä mulla tulee helposti liian takapainoinen, jolloin meinaan lentää perseelleni, mikä on ihan selvästi kehitettävä KOORDINAATIO- ja kehonhallintaongelma. Toki en tätäkään kehitä 100kg painot niskassa, vaan aluksi pelkällä tangolla ja sitten maltillisesti painoja lisäten. Sitä kutsutaan harjoitteluksi.

Olen pallopelejä harrastava, kolme kertaa viikossa salilla käyvä, vielä hieman ylipainoinen toimistorotta. Haen salilta voimaa, liikkuvuutta, lihastasapainoa ja kehonhallintaa. Haluan siellä tekemistäni liikkeistä mahdollisimman paljon irti, siksi teen liikkeet pääasiassa vain vapailla painoilla. En siis bodaa, enkä ota kantaa siihen kumpi on esimerkiksi bodauksessa parempi. On totta, että tasapainon treenaamiseen löytyy varmasti parempia liikkeitä, mutta en mä sitä tasapainoa siillä kyykyllä treenaa. Se vain kehittää sitä siinä ohella.

• sanoo se järkikin
        11+19 kirjoitti:

Kuka käski laittaa rautaa tankoon enemmän kuin pystyy hallitusti täydellä liikeradalla nostamaan? Se, että on tyhmä, ei tee liikkeestä vaarallista ja huonoa. Ihan samalla tavalla sitä loukkaantuu smithissä kyykätessä liian suurilla painoilla.

"Koordinaatiolla ja kyykkäyksellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa."

No mun järki sanoo toisin. Kyllä keskivartalossa tuntuu etukyykky paljon enemmän kuin smith-kyykky, mikä mulle kertoo siitä, että myös keskivartalon lihakset tekee töitä. Kroppa hakee automaattisesti tasapainoa kun kyykkyä ei tee tuettuna, se tekee sitä ihan samaa kun nostat vaikka laatikkoa maasta. Takakyykystä mulla tulee helposti liian takapainoinen, jolloin meinaan lentää perseelleni, mikä on ihan selvästi kehitettävä KOORDINAATIO- ja kehonhallintaongelma. Toki en tätäkään kehitä 100kg painot niskassa, vaan aluksi pelkällä tangolla ja sitten maltillisesti painoja lisäten. Sitä kutsutaan harjoitteluksi.

Olen pallopelejä harrastava, kolme kertaa viikossa salilla käyvä, vielä hieman ylipainoinen toimistorotta. Haen salilta voimaa, liikkuvuutta, lihastasapainoa ja kehonhallintaa. Haluan siellä tekemistäni liikkeistä mahdollisimman paljon irti, siksi teen liikkeet pääasiassa vain vapailla painoilla. En siis bodaa, enkä ota kantaa siihen kumpi on esimerkiksi bodauksessa parempi. On totta, että tasapainon treenaamiseen löytyy varmasti parempia liikkeitä, mutta en mä sitä tasapainoa siillä kyykyllä treenaa. Se vain kehittää sitä siinä ohella.

Samaa mieltä, että tasapainoa voi kehittää paremmillakin harjoituksilla kuin kyykyllä. Ihminen joka harrastaa pelkästään bodausta voi kuvitella kyykyn kehittävän hyvin tasapainoa.

Nuorempana kyykkäsin vapailla painoilla ja jouduin koulussa pikajuoksutestiin. Voimistelunopettaja moitti koordinatiotani, kun en saannut siirrettyä voimia jaloistani juoksemiseen. Joten se siitä " kyykyn kehittämästä koordinaatiosta".

• 43-v

Samaa mieltä, että tasapainoa voi kehittää paremmillakin harjoituksilla kuin kyykyllä. Ihminen joka harrastaa pelkästään bodausta voi kuvitella kyykyn kehittävän hyvin tasapainoa.

Nuorempana kyykkäsin vapailla painoilla ja jouduin koulussa pikajuoksutestiin. Voimistelunopettaja moitti koordinatiotani, kun en saannut siirrettyä voimia jaloistani juoksemiseen. Joten se siitä " kyykyn kehittämästä koordinaatiosta".

Kyykky ja juokseminen. Punttiporukkamme pisteli 100m 12s:n kahden puolen mutta 100m onkin ylipitkä matka.
        Ensimmäisellä 30m:llä äijät päihittivat seuramme sprintterit mutta 50m:n jälkeen osat vaihtuivat.

• sanoo se järkikin kirjoitti:

Näinhän se onkin et`....Alunperin hyvän koordinaation omaava henkilö valitsee vapaat painot kyykyssäkin, itsekin etu/takakyykkään yhäkin vapailla painoilla.

Omasta tasapainoilusta sen verran....opettelin esim. täyden voltin hyppäämisen yli nelikymppisenä Kisahallissa, onnistuin hyvin siinä trampoliinillakin. Tanssi myös harrastuksenani pitää näin mummunakin tasapainoni hyvänä....

Ps. Täytyy myös muistaa ettei kaikista kyykkääjistä tule pikajuoksijoita tai pikajuoksijoista vapaillapainoilla kyykkääjiä...mutta onhan niitä monia nähty Liikuntamyllyssä nuorista (nimekkäistä) veteraaneihin jotka ovat pikajuoksussa hyviä ja kyykkäävät niillä vapailla painoilla....

• 11+19

Ei kai kukaan ole niin ääliö, että luulee pelkän punttitreenin kehittävän juoksunopeutta? Jos haluat juosta lujaa, harjoittelet lujaa juoksemista juoksemalla. Jos halut kyykätä paljon, harjoittelet kyykkäämistä. Jos haluat tehdä voltin, treenaat volttia. Mutta jos haluat salilta voimaa, kehonhallintaa ja liikkuvuutta arjen tarpeisiin, treenaat mahdollisimman kokonaisvaltaisilla liikkeillä. Ei kai tässä pitäis olla mitään epäselvää? Treeni suunnitellaan tavoitteiden mukaan.

Olen huomannut, että vapailla painoilla treenaaminen on parantanut mun koordinaatiota ja kehonhallintaa. Ei mua kiinnosta eristää joka lihasta koska se ei palvele mun tavoitteita.

• sanoo se järkikin
        43-v kirjoitti:

Kyykky ja juokseminen. Punttiporukkamme pisteli 100m 12s:n kahden puolen mutta 100m onkin ylipitkä matka.
        Ensimmäisellä 30m:llä äijät päihittivat seuramme sprintterit mutta 50m:n jälkeen osat vaihtuivat.

Kyseessä oli 60 metrin juoksumatka. 100 metriä taitaa tosissaan olla liian pitkä matka kyykkääjille.

• sanoo se järkikin
        11+19 kirjoitti:

Ei kai kukaan ole niin ääliö, että luulee pelkän punttitreenin kehittävän juoksunopeutta? Jos haluat juosta lujaa, harjoittelet lujaa juoksemista juoksemalla. Jos halut kyykätä paljon, harjoittelet kyykkäämistä. Jos haluat tehdä voltin, treenaat volttia. Mutta jos haluat salilta voimaa, kehonhallintaa ja liikkuvuutta arjen tarpeisiin, treenaat mahdollisimman kokonaisvaltaisilla liikkeillä. Ei kai tässä pitäis olla mitään epäselvää? Treeni suunnitellaan tavoitteiden mukaan.

Olen huomannut, että vapailla painoilla treenaaminen on parantanut mun koordinaatiota ja kehonhallintaa. Ei mua kiinnosta eristää joka lihasta koska se ei palvele mun tavoitteita.

Joo, eikä vapailla painoilla kyykkääminen palvele minun tavoitteitani.

• järkikin sanoo sen

Tanssian tasapaino voi kyykkäyksestä jopa huonontua, jos se jäykistää häntä. Tietenkin pitää myös venytellä.

• Juujuuu nim:"järkikin sanoo sen"...oot aivan oikeassa!
        Nimittäin ex- mieskaverini joka on aikoinaan ollut eräänä vuonna kehonrakennuksen raskaan sarjan ykkönen, erään vuoden Suomen vahvin mies, erään vuoden Euroopan vahvinmies kisan kutonen ois pyllähtänyt`kömpelyyksissään kumoon oitis jos ois` esim. kädenalitansseja/polkkaa/jenkkaa pitänyt tanssia niin kuin minä...

Täytyy myös muistaa että tämä on kuntosali osio....

• höpöpöpöö

Mä en ainakaan saa smithissä ku selän kipeeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3502
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3011
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2376
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1464
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe