Rintojen mastopexiasta

lerppiäinen

Eli olen 21-v nuori nainen, jolla merkittävän laihtumisen vuoksi (n.30kg 1- 1½ vuoden aikana) rinnat ovat päässeet rupsahtamaan ihan totaallisen karmivaan kuntoon. Olen haaveillut rintojen kohottamisesta plastiikkakirurgian avulla jo pitkään ja minua mietityttääkin, että pystyykö mastopexian avulla poistamaan rinnoista minkä verran löysää nahkaa keskimäärin? Sillä suurin ongelma nykyisten rintojeni osalta on juuri tuo löystynyt ylimääräinen iho, joka ei asetu hyvin rintaliiveissäkään. :( Esimerkkinä tästä "pahemmassa kunnossa" olevan rinnan nänni, joka on liiveissä yleensä kaksinkerroin juuri tuon löysän nahan takia. Eihän se pahemmin tunnu, mutta kyllä itseä aina ihan inhottaa katsoa rintaliivien sisään... Ei ole kovin mieltä ylentävää sekään, että pystyn venyttämään tuon saman rinnan ihoa about 5cm itsestäni poispäin..

Kipuja rintani eivät siis aiheuta, mutta henkinen puoli kärsii niistä senkin edestä. Haluaisinkin kuulla kokemuksia/vinkkejä kanssaihmisiltä, joilla on enemmän kokemusta mastopexiasta/rintojen plastiikkakirurgian saralta yleensäkkin. Lähinnä minua kiinnostaisi, että mahtaako pelkän mastopexia riittää rintojen korjaamiseen, vai joutuisiko rintoihin tämän lisäksi laittamaan mahdollisesti implantit/rasvasiirteet? Olisi kiva myös tietää kokemuksia eri suomalaisten klinikoiden/kirurgien osalta (etenkin Pohjois-Karjalan/lähiseutujen osalta), sillä viroon en ole valmis lähtemään vaikka se halvemmaksi tulisikin.

Ainiin, ennen kun unohdan niin nykyinen kuppikokoni on siis 75D (en osaa sanoa 100% varmaksi koon paikkaansapitävyydestä, mutta tuon koon liivit olen löytänyt itselleni mukavimman tuntuiseksi päällä tällä hetkellä).

Ymmärrän toki, ettei keskustelupalsta anna avaimia käteen suoraan tämän asian kohdalla, mutta haluaisin silti kokemuksistanne! Opiskelijana rahatilanteeni on senverran heikko, ettei plastiikkakirurgin konsultaatio tule kyseeseen ennen kun olen saanut rahoituksen järjestettyä koko operaatiota varten yleensäkkään. :)

18

3659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen lerppana

      Heippa!

      Minulle on hiljattain tehty mastopeksia. Oma entinen kuppikokoni oli 80D ja rinnat riippuivat painonpudotuksen myötä runsaasti. Lopputulos on vasta tekeytymässä, mutta nyt jo minusta tuntuu, ettei rintani koskaan ole olleet näin terhakkaat. Kuppikoko pysyi samana, sillä kohotuksessa pois otetaan aivan ihon pintakerros, ei edes verinahkaa.
      Operaatio tehtiin Helsingissä.

      • lerppiäinen

        Kiitos vastauksestasi! Kyselisin vielä ihan mielenkiinnosta, että kukas oli kirurgi joka operoi rintasi? :) Ja olisi kiva myös kuulla kokemuksiasi leikkaukseen valmistautumisesta, sen kulusta ja tunnelmista aivan sen jälkeen.

        Olen katsellut mm. Plastiikkakirurgisen sairaalan sivuilta ennen- ja jälkeen kuvia mastopexiasta, ja tulos on niissä mielestäni ollut onnistunut. Hilkka Peltoniemi taisi olla ne kaikki suorittanut? Sen perusteella mitä olen lueksinut, niin tuo Peltoniemi taitaa olla varsin osaava kirugi etenkin mastopexian osalta?


      • Toinen lerppana
        lerppiäinen kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Kyselisin vielä ihan mielenkiinnosta, että kukas oli kirurgi joka operoi rintasi? :) Ja olisi kiva myös kuulla kokemuksiasi leikkaukseen valmistautumisesta, sen kulusta ja tunnelmista aivan sen jälkeen.

        Olen katsellut mm. Plastiikkakirurgisen sairaalan sivuilta ennen- ja jälkeen kuvia mastopexiasta, ja tulos on niissä mielestäni ollut onnistunut. Hilkka Peltoniemi taisi olla ne kaikki suorittanut? Sen perusteella mitä olen lueksinut, niin tuo Peltoniemi taitaa olla varsin osaava kirugi etenkin mastopexian osalta?

        Hilkka oli kirurgina. Kaikki sujui oikein hyvin ja voin todellakin suositella.
        Etukäteen en sen kummemmin valmistautunut kuin lopetin omega3:n syömisen hyvissä ajoin. Niin ja sain konsultaatiokäynnillä lähetteet verikokeisiin ja mammografiaan. Ne pitää olla tehtynä ennen operaatiota.

        Kipuja oli yllättävän vähän operaation jälkeen, olin varautunut pahempiinkin. Burana oli ihan riittävä.


      • lerppiäinen
        Toinen lerppana kirjoitti:

        Hilkka oli kirurgina. Kaikki sujui oikein hyvin ja voin todellakin suositella.
        Etukäteen en sen kummemmin valmistautunut kuin lopetin omega3:n syömisen hyvissä ajoin. Niin ja sain konsultaatiokäynnillä lähetteet verikokeisiin ja mammografiaan. Ne pitää olla tehtynä ennen operaatiota.

        Kipuja oli yllättävän vähän operaation jälkeen, olin varautunut pahempiinkin. Burana oli ihan riittävä.

        Osaatko sanoa paljonko leikkauksen päälle tuli hintaa juuri noista mammografia/verikoe/yms. kuluista? Katselin, että Jyväskylässä leikkaus olisi arviolta reilut 4500e ainakin sivujen mukaan, mutta mietityttää sitten se, että kuinka paljon rahaa tuohon saisi varailla sitten päälle vielä muita kuluja varten? :)
        Ainiin, ja sitähän minun piti kysyä, että kuinka nopealla aikataululla tuollainen leikkaus yleensäkkin järjestyi? Että jos leikkausta haaveilisi jonnekkin puolen vuoden/vuoden päähän, niin pitäisikö sitä jo kiireen vilkkaan olla itselle jo varailemassa? :)


      • Kysymällä selviää
        lerppiäinen kirjoitti:

        Osaatko sanoa paljonko leikkauksen päälle tuli hintaa juuri noista mammografia/verikoe/yms. kuluista? Katselin, että Jyväskylässä leikkaus olisi arviolta reilut 4500e ainakin sivujen mukaan, mutta mietityttää sitten se, että kuinka paljon rahaa tuohon saisi varailla sitten päälle vielä muita kuluja varten? :)
        Ainiin, ja sitähän minun piti kysyä, että kuinka nopealla aikataululla tuollainen leikkaus yleensäkkin järjestyi? Että jos leikkausta haaveilisi jonnekkin puolen vuoden/vuoden päähän, niin pitäisikö sitä jo kiireen vilkkaan olla itselle jo varailemassa? :)

        Mammografiasta ja verikokeista voisi arvioida tulevan kuluja ehkäpä runsaat pari sataa. Tarkemmat hinnat saat kun kysyt siitä tutkimuslabrasta jossa aiot käydä. Tutkimustulokset eivät saa olla liian vanhat, joten pitää käydä vasta vähän ennen leikkausta (kuitenkin siten että ehtii saada lausunnon).

        Aina parempi mitä aikaisemmin varaa aikaa niin saa siihen ajankohtaan kuin haluaa.


      • cuppi1

        Hei
        Oliko kallista ja menikö toipumiseen pitkä aika? Minulla ajatuksissa samat kuviot ja tuo rintojen kokokin sama, mutta niin ovat venyneet kuin vanhat lapaset.


      • Anonyymi
        Toinen lerppana kirjoitti:

        Hilkka oli kirurgina. Kaikki sujui oikein hyvin ja voin todellakin suositella.
        Etukäteen en sen kummemmin valmistautunut kuin lopetin omega3:n syömisen hyvissä ajoin. Niin ja sain konsultaatiokäynnillä lähetteet verikokeisiin ja mammografiaan. Ne pitää olla tehtynä ennen operaatiota.

        Kipuja oli yllättävän vähän operaation jälkeen, olin varautunut pahempiinkin. Burana oli ihan riittävä.

        Sama Hilkka teki myös minulle mastopexian monta vuotta sitten. Häneen kyllä luotin ja teki hyvää jälkeä


    • leikattu

      Kannattaa julkisella puolella käydä näyttämässä, se todella pahasti riippuminenkin voi mennä ihan terveyssyihin, eli julkisen puolen korjattavaksi.

      • Näin se on

        Mikäli rintojen riippuminen ja paino on suurta, sille on määritelty julkisella puolella kiireettömän hoidon kriteerit. Jos kriteerit täyttyy, pääsee leikkaukseen julkiselle puolelle.


    • 14+19

      Minä mietin samaa leikkausta (90D), mutta olen miettinyt siitä jääviä arpia? Eli kuinka pahat ja näkyvät arvet siitä jää?

      • leikattu

        Riippuu siitä kuinka hyvä/huono sun iho on, ja kuinka hyvin/huonosti sun arvet toipuu. Toisille jää pahat, toisille melko huomaamattomat. Arpea tulee kyllä paljon! Joten ei kannata haluta leikkausta jos arvet on nounou.


      • 17+18

        Leikkauksesta on kolme vuotta ja arvet ovat valkoiset, lähes huomaamattomat. Kaverilla leikattiin 10 vuotta sitten ja jäljelle jäi isot punaiset arvet. Kannattaa muistella oman ihon reagointia haavoihin: jos haavasi paranevat helposti, myös leikkausarpi saattaa parantua kauniisti. Tärkeä on myös haavan omahoito: itse sain lääkäriltä todella toimivat ohjeet, mutta kaverini - joka leikattiin yksityisellä - jäi tyystin vaille haavahoito-ohjeita.


    • 14+19

      Näkyykö ne arvet avonaisesta kaula-aukosta? Rusketuhan ne vissiin ei? Siis pienetkään?

    • 17+13

      Ei näy. Arvet tulevat nännipihan ympärille ja leikkaustavasta riippuen joko pelkkä suora viiva nännistä alas tai ankkurimallinen. Ks. googlesta kuvia rintojenpienennysleikkauksesta. Haavojen lopullinen paraneminen vie sen vuoden kaksi, mutta jos arpi kehittää keloidia, ne arvet vain laajenevat ajan mittaan. Arpien korjausleikkauksiakin tehdään.

    • 14+19

      Kiitos tiedosta! Kuvittelin niitä tulevan "dekolteelle".

    • 35f

      Osaako kukaan suositella oman kokemuksen perusteella muita hyvin leikkaavia lääkäreitä kuin tuon Peltoniemen?

    • Anonyymi

      Anna-Liisa Vesala-Salmela, aivan upea, sympaattinen lääkäri. Oulu, Terveystalo. Ammattitaitoinen, naisen elämää ymmärtävä ihminen. Lämmin suositus.

    • Anonyymi

      Löytyisikö muita suosituksia Helsingistä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe