Yliuskovaisuus tappaa

Kotivankeudessaoleva

Meillä on varakkaampi läheinen, joka on yliuskovainen ja hän dominoi muiden perheenjäsenten elämää, koska hän on ainut leiväntuoja kotiin. Hän soittaa vapaa-ajallaan TV7 tai Netmissionin tai RadioDein ohjelmia yhteen menoon 6-8 tuntia päivittäin. Tätä on tapahtunut jo kaksi vuotta. Muut perheenjäsenet ovat pakotettuja kuuntelemaan, kun hän täysillä soittaa näitä ohjelmia. Perheenjäsenet ovat uskossa, mutta haluavat arkisin elää myös normaalia elämää ilman uskonnollista ylipuhuntaa. Tämä jatkuva hengellinen väkivalta on ajanut perheenjäsenet erilleen, ei enää puhuta yhdessä saati syödä eikä harrasteta mitään yhdessä. Saunassa ei käydä yhdessä saati koskettu aviovuoteessa enää vuosiin. Perheenjäsenien pieniäkään tarpeita tämä varakas dominoija ei täytä kuin nimeksi, kun sitä oikein kerjää tai ääntään korottaa, hän esim. lääkärin- tai sairaanhoidon tarpeen kuittaa Sid Rothin parannusohjelmalla tai raahaa perheenjäsenet parannuskokouksiin jonkun julkkissaarnaajan tilaisuuksiin, mutta ei anna rahaa sairaanhoitokuluihin, lääkkeisiin tai tutkimuksiin. Mitä pitäisi tehdä, kun ei ole työtä ja ikääkin on? Eroaminenkin on häpeä. Toinen perheenjäsen kävi jo lääkärissä ja sai masennuslääkereseptin, muttei uskaltanut aloittaa niitä, vaan mieluummin ostaa kaljan tai pari ja toinen perheenjäsen sairastui nyt syöpään eikä saa rikkaalta, hienolla autollaan ajelevalta puolisolta muuta hoitoa kuin saarnahuudatusta netin kautta. Mikä neuvoksi?

28

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellari...

Taitaa olla tällä rikkaalla uskovaisella ihan ihmisen inhimillistä ja persoonalista heikkoutta: ei niinkään liikaa hengellisyyttä. Jotain pahanolon pakoilua tuollainen on. Jospa et itsekkään näkisi kumppanin ongelmaa hengellisenä niin kuin kirjoitat vaan ymmärtäisit että että nyt liikutaan siinä ihmisyyden osa-alueessa, jota sanotaan käsitteellä sielu, ihmisen minuus.
      Teillä taitaa olla pattitilanne: itselläsi väsymys, arkeen kyllästyminen ja ihan suomeksi sanottuna: parisuhdeongelma.
      Olen itse eronnut. Parisuhteessa tarvitaan molemminpuolista halua ja ymmärrystä tehdä asioille jotain.
      Vaikea ulkopuolisen antaa neuvoa, koska asia on teidän perheenä ratkaistava.

• tuomitsematta

Taas hellari työntää nokkansa muiden asioihin ja haukkuu. Ei ihme ett on eronnut.

Aloittajalle neuvo että perheenjäsenet eläisivät vain sitä omaa elämää ja jättäisivät kiihkouskovaisen elämään jeesuksensa kanssa sitä omaansa.

Henkinen ero ja oman elämän pelastaminen tärkeintä.

• ~~tähkäpää~~
        tuomitsematta kirjoitti:

Taas hellari työntää nokkansa muiden asioihin ja haukkuu. Ei ihme ett on eronnut.

Aloittajalle neuvo että perheenjäsenet eläisivät vain sitä omaa elämää ja jättäisivät kiihkouskovaisen elämään jeesuksensa kanssa sitä omaansa.

Henkinen ero ja oman elämän pelastaminen tärkeintä.

Mutta eikös tämä ole keskustelupalsta ja ymmärtäisin niin, että aloittaja on halunnutkin, että tuosta hänen tilanteestaan keskustellaan ja kerrotaan omia näkemyksiään ja mielipiteitään.

Eikä Hellari mielestäni haukkunut ketään, vaan minusta hänen viestissään oli paljon hyvää näkemystä ja kokemuksen tuomaa viisautta ja ymmärtämystä.

Hänen analysointinsa pohjalta on mielestäni löydettävissä jopa jonkinlaista oikeaa tietäkin eteenpäin, kun tajua katsoa sitä puolisoaan inhimillisenä ihmisenä, eikä vain jonkin uskonnon aikaansaamana tuotteena.

On todella vaikea tilanne, jos yksi ihminen hallitsee koko perheen arkea pakkokuunteluttamalla kaikkea sitä, mitä itse haluaa ja on välipitämätön
        toisten perheenjäsenten tarpeille.

Toki voi toimia noinkin, kuten Sinä neuvoit:
        >>>>
        perheenjäsenet eläisivät vain sitä omaa elämää ja jättäisivät kiihkouskovaisen elämään jeesuksensa kanssa sitä omaansa.

• k.kiusaantunut
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Mutta eikös tämä ole keskustelupalsta ja ymmärtäisin niin, että aloittaja on halunnutkin, että tuosta hänen tilanteestaan keskustellaan ja kerrotaan omia näkemyksiään ja mielipiteitään.

Eikä Hellari mielestäni haukkunut ketään, vaan minusta hänen viestissään oli paljon hyvää näkemystä ja kokemuksen tuomaa viisautta ja ymmärtämystä.

Hänen analysointinsa pohjalta on mielestäni löydettävissä jopa jonkinlaista oikeaa tietäkin eteenpäin, kun tajua katsoa sitä puolisoaan inhimillisenä ihmisenä, eikä vain jonkin uskonnon aikaansaamana tuotteena.

On todella vaikea tilanne, jos yksi ihminen hallitsee koko perheen arkea pakkokuunteluttamalla kaikkea sitä, mitä itse haluaa ja on välipitämätön
        toisten perheenjäsenten tarpeille.

Toki voi toimia noinkin, kuten Sinä neuvoit:
        >>>>
        perheenjäsenet eläisivät vain sitä omaa elämää ja jättäisivät kiihkouskovaisen elämään jeesuksensa kanssa sitä omaansa.

Hassua että sinä puhut uskonnon aikaansaamista tuotteista kun itse olet sellainen.

Ja minä olen sitä mieltä että se että etsii jostain muualta rakentavaa sisältöä elämäänsä auttaa jaksamaan tuota aloituksessa kuvattua kiihkouskovaista.

Häntä on sitten helpompi hoitaa kun on itsellä enemmän voimavaroja.

• Mazdels (ei kirj.)

Tuollaista aloittajan kertomaa toimintaa voi saada aikaan väärällä tavalla ymmärretty ja sisäistetty "evankelioiminen". Voisin käyttää tuosta nimitystä "todistuspakko".

Ilmiö on varsin yleinen helluntailais-karismaattisissa piireissä, koska noissa piireissä kehotetaan kertomaan uskostaan ja evankelioimaan aina kun siihen on mahdollisuus. Kun muuta opetusta ei ole, joku saattaa tehdä tätä jatkuvasti. Eikä evankeliointi aina kysy aikaa eikä paikkaa helluntailaisilla.

Ymmärrän miten vaikea tilanne on. Olen itse kasvanut kodissa, jossa isälläni oli "pakkotodistaminen" joka päiväistä. Vieraitakaan ei käynyt meillä pakkoevankelioinnin takia. Ja koko perhe kärsi, kun kaikki maallinen oli kiellettyä ja samalla tuli helluntaiuskoa tuutin täydeltä.

• sairasta uskoa.

Veljeni on samanlainen. Hän on helluntailainen, ja myös puolisonsa on kiihkohelluntailainen.

Itse olen eronnut, ja erottuani he eivät ole kertaakaan käyneet luonani, eivät kutsuistamme huolimatta tulleet kahden yksin kasvattamani lapseni rippijuhliin eikä lakkiaisiin.
        Minua ja lapsiani he eivät ole kutsuneet mihinkään omiin juhliinsa, erottuani ei heidän kotiinsa ole ollutminulla ja lapsillani asiaa.Kotitilamme jakamatonta kesäpaikkaa he käyttävät kuin omaansa, minulta avain piilotetaan.Tälläistä kiusaa he ovat tehneet jo yli kymmenen vuotta.Rouva kirjoittelee hengellisiä runoja sekä askaroi paljon kaikkea hengellistä-Joskus posti tuo hänen omakustanteisia kirjoja tai kasetteja-Luonnollisestikaan en jaksa näitä lukea tai kuunnella.

• ......)(
        sairasta uskoa. kirjoitti:

Veljeni on samanlainen. Hän on helluntailainen, ja myös puolisonsa on kiihkohelluntailainen.

Itse olen eronnut, ja erottuani he eivät ole kertaakaan käyneet luonani, eivät kutsuistamme huolimatta tulleet kahden yksin kasvattamani lapseni rippijuhliin eikä lakkiaisiin.
        Minua ja lapsiani he eivät ole kutsuneet mihinkään omiin juhliinsa, erottuani ei heidän kotiinsa ole ollutminulla ja lapsillani asiaa.Kotitilamme jakamatonta kesäpaikkaa he käyttävät kuin omaansa, minulta avain piilotetaan.Tälläistä kiusaa he ovat tehneet jo yli kymmenen vuotta.Rouva kirjoittelee hengellisiä runoja sekä askaroi paljon kaikkea hengellistä-Joskus posti tuo hänen omakustanteisia kirjoja tai kasetteja-Luonnollisestikaan en jaksa näitä lukea tai kuunnella.

Ja lisään vielä:ennen uskoon tuloaan veljeni oli alkoholisti, ryyppäsi yli kymmenen vuotta lähes putkeen.Sitten uskoontultuaan toiset hellari sukulaiset etsivät hänelle helluntai uskovan, jo lapsena uskoon tulleen naisen puolisoksi.
        Ennen avioitumistaan veljeni oli koht.normaali, tosin todistamaan tuppasi jo silloin. Tämän puolison , sekä hänen joidenkin kiihkouskovien sukulaisten myötä meininki muuttui aivan mahdottomaksi.

Perheeni ja minut mitätöitiin aivan maan rakoon.Kuitenkin olen aina ollut tavallinen työssäkäyvä ihminen, työni lisäksi kasvattanutja kouluttanut korkeisiin virkoihin kaksi lastani sekä hoitanut kotini kuin muutkin asiat .

• totta.
        ......)( kirjoitti:

Ja lisään vielä:ennen uskoon tuloaan veljeni oli alkoholisti, ryyppäsi yli kymmenen vuotta lähes putkeen.Sitten uskoontultuaan toiset hellari sukulaiset etsivät hänelle helluntai uskovan, jo lapsena uskoon tulleen naisen puolisoksi.
        Ennen avioitumistaan veljeni oli koht.normaali, tosin todistamaan tuppasi jo silloin. Tämän puolison , sekä hänen joidenkin kiihkouskovien sukulaisten myötä meininki muuttui aivan mahdottomaksi.

Perheeni ja minut mitätöitiin aivan maan rakoon.Kuitenkin olen aina ollut tavallinen työssäkäyvä ihminen, työni lisäksi kasvattanutja kouluttanut korkeisiin virkoihin kaksi lastani sekä hoitanut kotini kuin muutkin asiat .

Näin käy kun ihmisestä tulee ylihurskas ja omasta mielestään pyhä.

• ............:(
        totta. kirjoitti:

Näin käy kun ihmisestä tulee ylihurskas ja omasta mielestään pyhä.

Näinpä. En eronneena kelvannut yliuskoville, itseään pyhinä sekä synnittöminä pitämille ihmisille.(lähisukulaiselleni)
        Kaikkein suurin vaikutus veljeeni on tietekin tämän vaimolla ja hänen kiihkohellari sukulaisillaan.Ei hänessä ole miestä sanomaan keneen voi olla yhteyksissä, jos vaimonsa silmissä emme ole kyllin hurskaita.

Itse asiassa kuitenkin kälyni ammatti on sama kuin itsellänikin, joten tuollaista ylemmyyttä ja vähättelyä en voi ymmärtää mitenkään.Päivastoin Raamattu kehottaa pitämään huolta leskistä ja orvoista, joihin verrattava eronnut yh jossain mielessä on.

• * Sinä se " Mazdels (ei kirj.) " aina tiedät, että kun ne helluntaiaiset on aina sitä sun tätä, aina on syy helluntailaisuudessa. Etkö voisi vähän jo sivistyä ajattelemaan, että hellarikin on ihan tavallinen ihminen arkielämässään, eikä koko ajan " helluntaialainen, niin se helluntailalinen " !

• Mazdels (ei kirj.)
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Sinä se " Mazdels (ei kirj.) " aina tiedät, että kun ne helluntaiaiset on aina sitä sun tätä, aina on syy helluntailaisuudessa. Etkö voisi vähän jo sivistyä ajattelemaan, että hellarikin on ihan tavallinen ihminen arkielämässään, eikä koko ajan " helluntaialainen, niin se helluntailalinen " !

Niin Mohikaani, kyllä minä pidän itseäni jollakin tapaa asiantuntijana, kun jouduin seuraamaan aitiopaikalta erään helluntaiseurakunnan toimintaa.

No, myöhemmin olen seurannut vapaaehtoisesti helluntailais-karismaattisuutta ja olen törmännyt varsin usein samanlaiseen toimintaan, mitä näin ja koin lapsuus ja nuoruusvuosina.

Kumpa tuossa yllä kirjoittaneiden omaisetkin voisivat olla tavallisia ihmisiä arkielämässään eikä koko ajan "ylievankelioivia" helluntailaisia.

• joojoo

Jos aloittajan esimerkki on totta (mitä suuresti epäilen!), niin eihän tämän "varakkaan yliuskovaisen" toimintaa saa aikaan usko, vaan luonnehäiriö. Ihan muuten vinkkinä muillekin: korvakuulokkeita on olemassa, ei tarvitse huudattaa mitään ohjelmaa/musiikkia kenellekään.

• kirj.tutkija

Keksitty tarina. Elementit paljastavat.

• Älkää viitsikö

kirj.tutkija30.9.2013 11:50

Eikä tarvitse olla edes mikään kirjallisuuden tutkija tajutakseen, että tässä on taas pistetty jonkun itsekseen hihittelevän ateistin toimesta tällainen säälittävä ja todella yliampuva valheellinen tarina, muka päivän "pamauksena".

• Mazdels (ei kirj.)
        Älkää viitsikö kirjoitti:

Eikä tarvitse olla edes mikään kirjallisuuden tutkija tajutakseen, että tässä on taas pistetty jonkun itsekseen hihittelevän ateistin toimesta tällainen säälittävä ja todella yliampuva valheellinen tarina, muka päivän "pamauksena".

Ei tuon tarvitse olla keksitty tarina kun juuri helluntailaisuudessa on ihmisiä, joille toisten ihmisten "pakkoevankeliointi" on kaikki kaikessa. Nämä epäilijät taitavat olla niitä, jotka eivät haluaisi muiden tietävän tästä helluntailaisuuden mukanaan tuomasta epäkohdasta.

Varmaan on luonnehäiriöstäkin kysymys, mutta vertailukohdaksi voi ottaa (jos mahdollista) sen miten henkilö käyttäytyi ennen uskoontuloaan ja miten hän käyttäytyy muussa elämässään.

Monelle helluntailaiselle on tärkeää "voittaa sieluja" Herralle, mutta pakkoevankelioinnilla on aivan päinvastaiset seuraukset.

Saimme kaikki sisarukseni kotonani ämpärillä helluntaiuskoa, mutta lopputulos on se että kukaan meistä ei ole helluntaiseurakunnan jäsen. Sisaruksistani kolme liittyi luterilaiseen kirkkoon aikuisena ja yksi jäi "seurakunnattomaksi" .

• ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
        Älkää viitsikö kirjoitti:

Samaa mieltä "Älkää viitsikö":n kanssa. Se saattaapi olla niin, että ateisteilla on niin tylsää keskenään, että täytyy tänne tulla viisastelemaan ;D

• Jeesus on rauha

TV7 ja radiodei pitäisi kieltää. Onhan tuo törkeää että huudatetaan ohjemia monta tuntia päivässä.

Tunsin erään ylistyshullun joka teki ihan samaa. Aina piti kuunella Kososta tai Hillsongia tai muuta roskaa koko päivä koska siitä sai jotain mystistä voimaa.

Yliuskovaiset ovat kiihkouskovaisia ja heillä on eräänlainen persoonallisuus häiriö. Tai sitten vain sen mooseksen lain takia pitää toimia kuin idiootti.

• mökää on.

Meillä naapurissa asukas soittaa noita jytävehkeitä niin, että vaikka asutaan omakotitalossa, niin yöllä paukkuu bassot talosta toiseen, ettei saa nukuttua.
        Illat pihassa väännetään kaljaa sisuksiin, yöt soitetaan ja päivälllä nukutaan.
        Eli varmaan saisi hävittää koko radiolaitteet maailmasta. Ne laitteet mökää ja mökääjä on se kaverin painama poweri kotonaan.
        Toisessa naapurissa, eli tämä omakotitaloalue, asuttu jo pitkään, mutta uudet asukkaat siinäkin. Siinä möykätään pihalla ja vielä alasti kaljapäissään, että tämä kolmas naapurimme hälytti poliisit paikalle, ilta oli jo niin pitkällä.
        Eli tätä rumppahommaa on yltäkyllin.
        Se käy sääliksi, että liikenteessä takanaolvassa autossa, esim. laitteet on niin kovalla, että edessä tunnemme fyysisenä vasteena musiikin mökän.
        Siinä ei kaverit ehkä hoksaa valmistua viittomakieliseksi, meinaan se vie varmasti ajan saatossa kuulon.

Nuo ajoneuvojen mökävehkeet on hyvin kauppamiehet saaneet myytyä polosille ja kun ne on ostettu niin jokainenhan on kuullut ohimenevistä autoista, kuinka mäntä hakkaa takaboksissa viimestäpäivää.

Eli ilmeisesti se on sitä vapaehtoista kuulemista.

• 3**

On tosiaan vaikea sanoa, mitä tehdä.
      Tilanne on tuttu lukemattomille lahkouskovien läheisille.

Voisit ottaa yhteyttä Uskontojen uhrien tukeen:

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/

.

• Meidän ei tarvi olla suupaltteja.
      Pietarin kirjeessä on hyvä ohje:
      "....pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla" (1.Piet. 3:15)

Siis kysyttäessä meidän tulisi aina olla valmiit vastaamaan!..

• DoctorT

Valitettavasti erityisesti TV 7 suoltaa pimeitä harhaoppeja enempi kuin tervettä oppia! Amerikkalaisia tyhjänpäiväisyyksiä, omien oppiensa tuputtajia siihen nämä kotimaiset Polvijärven pariskunta, Paavo Järvinen, Jalovaara, Vesavaara, ja mitä kaikkea niitä onkaan,

Jos siinä sekamelskassa ei ala vintillä viheltää, niin missä!!

Tämä onkin Ojaresin pariskunnan aikaansaannosta, hengellistä potaskaa koko kirjossaan. Samalla kylvökoneella ei voi kylvää vehnää ja lustetta, ei ainakaan yhtä aikaa. Tai toki voi, mutta silloin lopputulos on kuvaillun kaltainen sairas hengellisyys!

• Knuutti exm

VT:ssa sanotaan talla tavoin:

Jos raato joutuu kylvön aikana kylvösiemenen päälle, siemen pysyy puhtaana, mutta jos jyvät on kostutettu vedellä ja niiden päälle joutuu raato, teidän on pidettävä niitä saastaisina.

Huono tai saastainen kylvokone ei pilaa siementa.
        Viittaisikohan tuo vedella kostuttaminen idatykseen.

Jos siemen on alkanut itaa ja se joutuu raadon kanssa tekemisiin, siita tulee saastainen.
        Aika kova sana, epamaaraisissa piireissa uskoontulleille, jos tuon voi noin tulkita.

Toisaalta sanotaan
        "Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva."

hmmm...

• tyhmäsaapas
        Knuutti exm kirjoitti:

VT:ssa sanotaan talla tavoin:

Jos raato joutuu kylvön aikana kylvösiemenen päälle, siemen pysyy puhtaana, mutta jos jyvät on kostutettu vedellä ja niiden päälle joutuu raato, teidän on pidettävä niitä saastaisina.

Huono tai saastainen kylvokone ei pilaa siementa.
        Viittaisikohan tuo vedella kostuttaminen idatykseen.

Jos siemen on alkanut itaa ja se joutuu raadon kanssa tekemisiin, siita tulee saastainen.
        Aika kova sana, epamaaraisissa piireissa uskoontulleille, jos tuon voi noin tulkita.

Toisaalta sanotaan
        "Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva."

hmmm...

Jos Jumalan Siemen, Sana kylvetään väärää maahan, esim ei muokattu, se itää kuintenkin.

Käskeekö Jeesus tahi Apostoli, heitää siemeniä kaikkialle ja joka paikassa ??
        jos sitten väär henkilö, (kenties minä) saa Jumalan Sanan siemenen JOSSA itsestään on elämän ja voima, se saattaa olla yhtä kuin rangaistus vaikka Jumalan Sanan tulisi olla kaikille hyväksi ??

hmmmm

kuka on sitten valittu ja kuka ei.

• Hound Dog

Taitaapi olla provo tämä aloitus...

• Oksettaajo

Ei ole provo tämä aloitus, sillä dominoiva puoliso oli varmaan lukenut aloituksen ja eilen istui tellun ääressä katsomassa elokuvaa, jossa keskenään tappelevat rikolliset (meksikolaiset ja rahanahneet rajavartijat) tappoivat toisensa ja villin lännen kuvan kylän asukkaista jäi henkiin yksi amerikkalainen ja kapakkalaulajatar... Sitten hän hilasi kärsivälle puolisolleen sellaiset ökykuulokkeet (ihan uudet), että ei varmasti kuulu läpi kun seuraavan kerran huudattaa Sid Rothin "Supernatural", Polvijärven pastoria tai vaikkapa One Way Mission tilaisuutta täysillä. Eilisillan leiväntuoja istua jurotti hiljaa tietsikkansa kanssa ja sitten oltiin puolin ja toisin hiljaa...

• selvästi

Kirjoittaja on pahansuopa ihminen joka etsimällä etsii toisista vikoja jotta voisi kohottaa sitä omaa egoaan.

• lipeää

Saunassa ei käydä yhdessä saati koskettu aviovuoteessa enää vuosiin.

Niinpä niin, kenties tässä on asian juuri ja ydin ??

Aina valpas Mooses sanoo että, saastaisen tulee pestä saastaiset vaatteet.
      Ja aina altis ja innokas Apostoli sanoo että pitää pitää, aviovuode pyhänä ja puhtaana.

nyt onko lakanat pesty, puhtaalla vedellä??
      jos ei saattaa olla että koko aviovuode on saastainen ja mies ei voi tulla sinne :(

eli lipeää ja raikasta puhdasta vettä ja kaikki on taas kunnossa.

hmmmm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      45
      10182
    2. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      81
      6773
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      42
      4857
    4. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      61
      4507
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      68
      4211
    6. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      31
      3789
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      47
      2878
    8. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36