Miten kannattaa tehdä asunnon omistusosuudet ja asuntolaina kun avopuolisoina ostetaan asunto ja toinen laittaa enemmän omia rahojaan asuntoon alussa.
% osuudet toki voisi laittaa suhteessa (esim 40/60), mutta tällöin emme voisi käyttää toisen osapuolen ensiasunnon varainsiirtovapautusta, koska hän omistaisi alle 50%. Itse olen jo oman varaisnsiirtoetuni käyttänyt.
Olisiko paras tapa tehdä jokin keskinäinen sopimus ja miten tälläinen tulisi laatia?
Asunnon osto kun toisella enemmän omaa rahaa
5
484
Vastaukset
- pankkivanki
EIkö toinen pysty ottamaan vastaavasti enemmän lainaa asuntoa varten? Esimerkiksi 200K€ asuntoon kumpainenkin tarvitsee 100K€ rahaa. Tällöin toinen käyttää 40K€ omia rahoja ja 60K€ lainaa, kun toinen taasen 60K€ omia rahoja ja 40K€ lainaa. Näin voitte laittaa omistussuhteen 50/50 jaolla. Toisella vaan on enemmän lainaa kuin toisella.
- KKHS
Asuntolainaahan ei saa ellei osta vähintään 50% asunnosta (lainaa pienempään voi saada, mutta eri ehdoilla). Joten asunnon omistussuhdetta ei kannata muuttaa, eikä pankissa varmaan siihen suopeasti suhtaudutakaan.
Koska ilmeisesti ette elä yhteisessä taloudessa, otastte myös molemmat omat lainanne ja asia hoituu sillä. Maksatte kumpikin omaa osuuttanne lainasta, ettekä vaivaa päätänne liian monimutkaisilla suunnitelmilla.- 6+20
Mihin tietosi perustuu. Etkö tunne pareja, joilla jokin muu kuin 50/50 omistus? Itse olen ollut se varakkaampi ja omistanut useasta asunnosta 60 ja toinen 40. Näin laina on saatu puoliksi.
- KKHS
6+20 kirjoitti:
Mihin tietosi perustuu. Etkö tunne pareja, joilla jokin muu kuin 50/50 omistus? Itse olen ollut se varakkaampi ja omistanut useasta asunnosta 60 ja toinen 40. Näin laina on saatu puoliksi.
En ole tutuilta kysellyt omistusosuuksia, mutta tieto perustuu lähinnä sieltä täältä saatuun tietoon. Voin toki olla väärässäkin lainan ehtojen kanssa mutta monessa asuntolainaan liittyvässä sivutekijässä vähintään 50% omistus on ehtona.
En oikeastaan ymmärrä miksi kenellekään se lainan puolittaminen niin tärkeää on.
- ei kummempaa...
Keskennäisellä avioehdolla se onnistuu kunhan rekisteröi sopimuksen maistraattiin...
Sopimuksen voi tehdä vaikka avoliitossa.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1761704
- 921588
- 691543
- 80924
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6915- 68861
- 59835
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes160773