Mikä? Mistä? Millainen? Mitä muuta?

huhhuijaa!MeileHeppa

Heippa vaan heppaihmiset.

Minä en ikinä ole hevosta hoitanut, sen verta olen kyllä hevosten kanssa ollut tekemisisssä, että ratsastaa olen saanut ja ajaa kärryillä. Olen tippunut kerran selästä. Tuossa minun kokemukseni.
Minulla kuitenkin kokemusta muista eläimistä, suurista koirista, lehmistä, lampaista..

Nyt olen tyttärieni kanssa ruvennut ajattelemaan hevosen laittoa meille. Mitä hevonen tarvitsee, millainen on hevosen sisätilojen oltava, minkäkokoinen aita? Pysyykö millaisessa aidassa? Verkkoaita?

Mitä kaikkea se syö? rehuja, mutta mitä muuta niihin laitetaan? Heinää, ruohoa..

Mitä hoitoa se tarvitsee päivittäin? ruokaa ja vettä tottakait ja paskat siivotaan, mutta ei kait muuta? Harjataan toki ratsastuksen jälkeen ja aina ihan hevosen kanssa olonkin vuoksi..

No entäs mitä rompetta se tarvitsee? suitset, satula...???

Millainen hevonen meille sopisi aloittelijoina? minkärotuinen ja ikäinen, missä hommissa ollut? Vanha ravuri ei kait meille oikeen passaisi?
Haluan sitten itsekin ratsastaa joten heppa saisi olla melko suuri. Mistä voi luotettevasti hankkia? saako jostain jotain tukea (koirien kasvattajana toimin itse tukena minulta koiran hankkiville)..

Hyvää hoitoa meille tuleva heppa saa, jokaisenhan on joskus se ensimmäinen hankittava. Meille se ensimmäisen hankinta alkaa olla käsillä ihan parin vuoden sisällä, ja jep, hommataan toki muutakin tietoutta ja kirjallisuuta ja toki kyselen tutuilta joilla heppaa on, mutta kertokaahan tekin omaa mielipidettänne.

23

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevosen omistaja

      Noilla tiedoilla älä hanki hevosta.

      Hevonen on täysin eri asia kuin oikeastaan mikään koira tai muu kotieläin. Hevosta tulee liikuttaa aivan eri tavalla ja helposti kokematon liikuttaja saa jo ongelmia aikaan. Äkkiä hevosesta tulee hengenvaarallinen niin teille kuin ulkopuoolisillekin, kun se lähtee vaikkapa viemään maastossa huomatessaan käsittelijän kokemattomuuden.
      Hevonen on myös erittäin herkkä eläin ruuan suhteen, jos vertaa vaikkapa koiraan. Hevonen pitää ruokkia 3-4krt päivässä ja väkirehujen määrän on oikeasti oltava sopivat. Koira pärjää vaikka useamman päivänkin ruokkimatta tai toisaalta selviää jos saa kerralla liikaa ruokaa. Hevoselle taas nämä asiat on paljon vakavampia.


      Tässä pari hyvää linkkiä, mistä saa tietoa hevosen omistukseen, jos asiaa kuitenkin miettitte. Suosittelen silti lämpimästi, että ensimmäisen hevosen viette täysihoitotallille, jossa on ammattilaiset apuna. Kun omistus lähtee sujumaan, voitte harkita oman tallin perustamista.
      Kyllähän jokaiselle joku hevonen on se ensimmäinen, mutta kenenkään ei pitäisi sitä ensimmäistä hevosta ottaa omaan talliin.


      http://www.hevoseni.fi/
      http://www.hevosenomistaja.fi/
      http://www.hippos.fi/rekisterointi_ja_omistaminen/hevosen_hyvinvointi/hevosen_hankinta
      http://www.shkl.net/omistaminen/hankkisinko-hevosen/

      • huhhuijaa!MeileHeppa

        Eipä ole täysihoitotalleja täällä ja tosin on muistakin kuin koirista tietoa ja taitoa, jokainenhan sen ensimmäisen hevosenkin joskus laittaa ja koska meidän perällä ei ole mahdollisuutta tutustua jonkun hevoseen päivittäin tai edes viikoittain niin näillä mennään mitä on.
        Tokikin meillä ei eläimiä rääkätä, osaan siis ratsastaa, tyttäreni harjoittelee aina kun mahdollista ratsastusta, tuttava jolla olllut hevosia on luvannut olla apuna.

        Tuskinpa se hevonenkaan sen kummempi on kuin yksi eläin, uskoisin meidän pärjäävän. Hyviä linkkejä sain, kiitos siitä, tosin tuttuja ovat nuokin =) Mielipiteitä siis haluan vaan ihan tavallisilta hevosihmisiltä myös ja koska en sellaisia paljoa tunne, toivoisin niitä myös täältä saavani,

        Koiraa ja hevosta en verrannut, enkä vertaa.
        Tässä nyt vielä kuitenkin aikaa, että älähän hätäänny ei aiota eläintä rääkätä, pääsee ihan hyvään paikkaan jossa siis on muitakin eläimiä, jopa kokoisiaan.


    • --------

      Myös tietämättään voi eläintä kiusata :)

      Yksi asia on esimerkiksi, että mites hevosen kaveri? Oletteko ajatelleet hankkia kaksi hevosta? Kaksi hevosta ei vie paljoa enempää aikaa tai rahaa kuin yksikään, mutta on hevosen terveydelle tosi tärkeä juttu.

      Entä missä ajattelitte ratsastaa? Huomaathan, että kentän rakennus ei ole ihan halpaa. Hyvän kentän hinnat on siinä 10 000€ --> Jos kenttää ei ole, onko jokin muu ratkaisu?

      Aloittelevalle hevosenomistajalle tukiverkostot on erittäin tärkeät, nimenomaan ihan niitä oikeita hevosihmisiä, ei netissä olevia anonyymeja :)
      Oletteko käyneet jossain ratsastustunneilla? Tällöin kannattaa pyytää ehdottomasti apua opettajalta.

    • Tiedät, nimetön (katherine?), oikein hyvin, että täällä foorumilla ovat kokeneet hevosihmiset todenneet kerta toisensa jälkeen, että ne muut hevoset eivät todellakaan kuulu tärkeimpien asioiden joukkoon kun puhutaan hevosen hyvinvoinnista. En ole ainoa jolla on omakohtaista kokemusta siitä, miten hevonen on karannut useamman hevosen hoitotallilta ja palannut omin nokkineen kotiin missä ei muita hevosia ole. Jos lauma olisi hevoselle niin tärkeä, ne pysyisivät lauman luona eivätkä lähtisi omin päin kodin yksinäisyyteen. Toinen hevonen on kiva, muttei taatusti välttämätön, edes hevosen mielestä. Joten älä viitsi aina jauhaa tuosta samasta asiasta.

      Mutta asiaan: Olen samaa mieltä Hevosen omistajan kanssa. Noin vähillä tiedoilla ei missään nimessä pidä mennä hevosta hankkimaan. Hevosta ei voi verrata mihinkään kotieläimeen, joten jos osaakin hoitaa kymmenkuntaa kotieläintä, ei silti pärjää hevosen kanssa. Hevosta ei ikinä pitäisi ottaa sillä perusteella, että "kyllä kokeilemalla oppii"; sellainen leikki on vaarallista sekä hevoselle että ihmiselle.

      Asiaa auttaa, jos tuttavasi on kokenut ja auttaa teitä, mutta käytännössä hän joutuisi toistaiseksi hoitamaan hevosen lähes kokonaan ja opettamaan teille kaiken alusta asti. Suostuuko hän sitoutumaan hevosenne hoitajaksi ja teidän opettajaksenne epämääräiseksi ajaksi, eli n. pariksi vuodeksi ainakin? Joka ikinen päivä?

      • -------------

        En ole katherine...

        Toki tietty hevonen voi tottua olemaan yksin :) Mutta erittäin harva hevonen on siihen tottunut. Jos yhdistetään yksin oloon tottumaton hevonen, joka laitetaan yksin ja kokemattomat omistajat, on katastrofin ainekset kasassa.
        Eri asia toki on, jos löytää sen yksin oloon tottuneen hevosen :)


    • ----

      Kysymyksiin voin vastailla :))

      Mitä hevonen tarvitsee, millainen on hevosen sisätilojen oltava, minkäkokoinen aita? Pysyykö millaisessa aidassa? Verkkoaita?
      http://www.hippolis.fi/?pageid=99
      Tallin korkeuden pitää olla vähintään 1,5x hevosen säkäkorkeus tai aina vähintään 2,2m. Karsinan pinta-ala 160cm tai isommalle hevoselle 9m2. Lisäksi kannattaa miettiä, missä kuivattaa loimet ja säilyttää tavarat. Nahkavarusteet homehtuu helposti kylmässä tilassa.
      Aidan korkeudesta en tiedä onko säädöksiä, mutta ehdottomasti niin korkea ettei hevonen siitä tule yli. Joku 1,5m varmaan vähintään on hyvä korkeus (pikkuponille tietrysti riittää matalampi. Aitamateriaaleja on erilaisia, sähkö on yleensä hhyvä olla. Verkkoaitaa en käyttäisi, liian vaarallista, jos hevonen jää siihen kiinni.

      Mitä kaikkea se syö? rehuja, mutta mitä muuta niihin laitetaan? Heinää, ruohoa..
      Heinä on hevosen perusrehu. Heinän tulee ehdottomasti olla laadukasta, käsittääkseni lehmät voi syödä voimakkaampaakin heinää mutta hevosella on tärkeää ettei heinä ole liian vahvaa. Kivennäinen, suola(kivi) ja vesi on tietysti oleelliset. Väkirehuja ja lisäravinteita syötetään tarpeen mukaan.

      Mitä hoitoa se tarvitsee päivittäin? ruokaa ja vettä tottakait ja paskat siivotaan, mutta ei kait muuta? Harjataan toki ratsastuksen jälkeen ja aina ihan hevosen kanssa olonkin vuoksi..
      Hevonen pitää tarkistaa päivittäin haavojen/vammojen varalta (erityisesti jalat, ei saa olla turvotusta/lämpöä!) ja kaviot kannattaa putsata. Harjaus tietysti ENNEN ratsastusta, ettei varusteet hierrä.
      Ruokinta on hyvä olla 3-4krt päivässä tai sitten vapaaheinä.


      No entäs mitä rompetta se tarvitsee? suitset, satula...???
      Vähintääänkin tietysti riimu naru, hoitovälineet (harjat yms.), tarvittavat loimet, ratsastuskamppeet (satula, suitset, mahd. suojat yms.), mmuuta tavaraa sitten tarvittava määrä, esim. liina, juoksutusvyö, haavanhoitovälineet jne...

      Millainen hevonen meille sopisi aloittelijoina? minkärotuinen ja ikäinen, missä hommissa ollut? Vanha ravuri ei kait meille oikeen passaisi?
      Missään nimessä ei vanhaa ravuria, ellei se ole kunnolla ratsukoulutettu. Rodlla ei ole niin merkitystä, tärkeämpää on se koulutustaso ja luonne. Itse etsiin vähintään HeB-tasoista ratsuhevosta. Ikä noin 8-vuotiaasta ylöspäin, ihan nuorta ei missään nimessä.

      Haluan sitten itsekin ratsastaa joten heppa saisi olla melko suuri. Mistä voi luotettevasti hankkia? saako jostain jotain tukea (koirien kasvattajana toimin itse tukena minulta koiran hankkiville)..
      Hevoskauppiaita on paljon, osa enemmän, osa vähemmän luotettavia. Yksityiset kaupapa myös ja useimmat ihan luotettavia. Hevoselle tulee tietysti tehdä kattava ostotarkastus ja mielellää ottaa oma valmentaja/opettaa/muu ammattilainen mukaan sitä katsomaan.
      Tukea saa eri hevosalan ammattilaisilta, kuten kengittäjä, eläinläkääri ja tietysti se oma valmentaja..

      • Mammanajadi

        Lampinajadi lähti töihin eikä pysty vastaamaan ( työpaikan verkkoyhteys ei salli sitä), joten hän pyysi minua lähettämään viestinsä puolestaan:

        " Pyydän anteeksi. Teidän puheenne ja kirjoitustyylinne vain ovat niin täsmälleen samanlaisia, että olisitte voineetkin olla. Mutta ok, te olette eri henkilöt ja sillä hyvä. Olen pahoillani jos loukkasin, se ei ollut tarkoitus!

        Alkuperäisen väittelyn aihe oli se, tarvitsevatko hevoset muita hevosia vai eivät. No, eivät tervitse, se on jo todettu.

        Nyt sama ihmisen kannalta. Jos omistaja joutuu ostamaan toisen hevosen hallitakseen ensimmäisen, niin käytännössä sitä hevosseuraa tarvitseekin silloin ihminen eikä hevonen ( tiedetään, minulla on merkillinen ajattelutapa).

        Kokematon ihminen yksinoloon tottumaton hevonen = huono juttu,
        mutta kokematon ihminen hevonen ylipäänsä = todella riskialtis juttu joka tapauksessa. Kummassakin tapauksessa kyseessä on tikittävä aikapommi, toinen vain tikittää joutuisammin kuin toinen."


    • joku123452

      Älkää noilla tiedoilla hevosta hankkiko!! Katastrofi siitä tulisi...mutta se on vain minun mielipide!

    • haistapaska2

      JOS ET VITTU TIEDÄ EES MITEN HEVOSTA RUOKITAAN TAI MITÄ TAVAROITA SE TARVII NI ÄLÄ UNTA NÄE SAATANA!

    • MEILLEtuleeHeppa!

      Hevosen voi suomessa ostaa kuka vaan, minä en ole aiemmin hevosia hoitanut paljon, mutta onhan aina mahdollisuus opetella. heppa tulee parin vuoden sisään, se ollaan päätetty, olen miettinyt suomenhevosta/islanninhevosta, joka olisi vähintään 7v. Lännensatula hommataan, koska on mukavampi ratsastaa kuin joku muu. Kärrytkin hommataan.

      Apua saadaan ystäviltä ja heppa hommataan sellaisesta paikasta josta saa tukea ja ohjausta.

      talli hepalle tehdään tuohon navetanpäähän, siihen tulee lämmityskin kuten navetassakin on.

      Eläinääkärille olen jutellut asiasta, lupasi neuvoa ruokinnan kanssa ja muussakin tarpeellisessa, hän käy meilllä aika usein kun on noita muita elukoita.

      Joops, mutta meidät on otettu vastaan miellellään kun ollaan talleilta ja hevosihmisiltä kyselty juttuja, ikävää että moni täällä kokee meidän hevosenhankinnan noinkin vahvasti.

      Mutta eiköhän kaikki mene hyvin, nyt alan suunnittelemaan tallia, ja katselemaan milaisia hevosia suomessa on myyynnissä =)

      • hepohullu

        Heissan! Hevosta minulla ei ole koska olen vielä liian kokematon mutta tiedän kuitenkin sen yhden asian joka monesti vaikuttaa:
        RAHA. Hevonen vetää itseensä 10 000 euroa vuodessa. Entäpä eläinlääkäri? Jos hevonen itsensä satuttaa pahasti voi kuluja tulla rutkasti.
        Sitten jos hevonen sairastuu. Oireita ei aina välttämättä huomaa, ja sitten onkin jo myöhäistä. Pitäisi mielestäni tietää sairauksia jonkin verran. Kuvitellaanpa tilanne:
        Hevosenne potkii mahaansa ja ruuat ovat kupissa. Ei pidä vähätellä: oi sillä ei ole nälkä. Aina pitää miettiä mahdollisuuksia: Sillä voi olla ähky (tauti) (joka voi tappaa)
        Suosittelisin vielä miettimään hevosta.


      • MeilleTuleeHeppa!
        hepohullu kirjoitti:

        Heissan! Hevosta minulla ei ole koska olen vielä liian kokematon mutta tiedän kuitenkin sen yhden asian joka monesti vaikuttaa:
        RAHA. Hevonen vetää itseensä 10 000 euroa vuodessa. Entäpä eläinlääkäri? Jos hevonen itsensä satuttaa pahasti voi kuluja tulla rutkasti.
        Sitten jos hevonen sairastuu. Oireita ei aina välttämättä huomaa, ja sitten onkin jo myöhäistä. Pitäisi mielestäni tietää sairauksia jonkin verran. Kuvitellaanpa tilanne:
        Hevosenne potkii mahaansa ja ruuat ovat kupissa. Ei pidä vähätellä: oi sillä ei ole nälkä. Aina pitää miettiä mahdollisuuksia: Sillä voi olla ähky (tauti) (joka voi tappaa)
        Suosittelisin vielä miettimään hevosta.

        Juu-u, rahaa on ja hevoselle otetaan myös vakuutus.

        Ikävä tuottaa pettymys, mutta meille todella tulee hevonen ja sille mietitään stten kaveria vähän myöhemmin.

        Elänlääkäri aikoi neuvoa sairauksissa ja äkkiäkös tuo tänne hurauttaa jos siltä tunnuttaa.
        Esimerkkisi "hevonen potkii mahaansa eikä syö" aiheuttaisi jokaikisessä eläinten kanssa eläneessä ihmisessä huolen ja jokainen soittaisi aikavarmasti eläinlääkärille.

        Me asumme maalla ja täällä tässä paikassa on ennen ollut hevosia, talli kuitenkin on tuhoutunut, joten siksi nyt joudutaan miettimään uusia ratkaisuja.

        uskon että jopa hevoen kanssa tärkeintä on ottaa käyttöön maalaisjärki tiedon lisäksi, eikä eläinlääkäri lopuksi kallis ole ja häntähän tarvitaan vaikka omistaisi vain koiran.


    • rikiriki

      Mitä hyödyttää kysellä mielipiteitä jos niistä ei sitten aio välittää? Onnea vaan hevoselle, sitä se tulee tarvitsemaan! Toivottavasti edes ystävillänne on enemmän vastuuntuntoa ja halua sitoutua päivittäiseen avunantoon ties miten pitkäksi aikaa. Ja toivottavasti myyjillä on tarpeeksi järkeä olla myymättä noin kokemattomalle.

      • heppahullu

        Koko hommasta tulee täys katastrofi. Miten lihashuolto, hevosen venyttely? Mutta vielä varusteiden hoito ja rasvaus. Hampaiden raspaus? Koe ratsastuksestakin tulee varmasti uskomaton näky... Usko kun nämä kaikki kokeneet ihmiset sanovat. Odottaisit edes, että kokemusta kertyy useamman vuoden verran. Saanen kysyä että johtuiko gämä tyttären mankumisesta vai hetken mielijohteesta?


      • MeilleTuleeHeppa
        heppahullu kirjoitti:

        Koko hommasta tulee täys katastrofi. Miten lihashuolto, hevosen venyttely? Mutta vielä varusteiden hoito ja rasvaus. Hampaiden raspaus? Koe ratsastuksestakin tulee varmasti uskomaton näky... Usko kun nämä kaikki kokeneet ihmiset sanovat. Odottaisit edes, että kokemusta kertyy useamman vuoden verran. Saanen kysyä että johtuiko gämä tyttären mankumisesta vai hetken mielijohteesta?

        Ei johdu mankumisista, vaan johtuu ihan omasta tahdosta. Kuten aiemmin sanoin, meillä on jo maatilallinen eläimiä, vain hevonen puuttuu.
        Minä uskon siis että minulla on eläimistä enemmän kokemusta kuin monella teistä, tokikaan hevosesta ei juurikaan. Tässä nyt jonkin aikaa aiotaan talleilla hiipparoida ja tunteja ja ohjausta hankkia, sitten tulee se heponen meille. N. 2v on nyt aikaa opetella.

        Hevonen tarvitsee ihan yhtälailla onnea kuin lajitoverinsa, siitä pidetään hyvä huoli.

        Eläinlääkäri meinasi, jotta hyvin tullaan pärjäämään. Kait se hän tietää paremmin kun meidät tuntee ja hänhän se sitä heppaa sitten osaltaan valvoo.. Jos laiminlyödäään.

        Minä toivon että te kaikki lapsukaiset saatte joskus hepan.. Ainakin että kauna loppuu meitä kohtaan jotka saamme sen ennen teitä.

        Talven jatkoa!


      • Minna Oulusta
        MeilleTuleeHeppa kirjoitti:

        Ei johdu mankumisista, vaan johtuu ihan omasta tahdosta. Kuten aiemmin sanoin, meillä on jo maatilallinen eläimiä, vain hevonen puuttuu.
        Minä uskon siis että minulla on eläimistä enemmän kokemusta kuin monella teistä, tokikaan hevosesta ei juurikaan. Tässä nyt jonkin aikaa aiotaan talleilla hiipparoida ja tunteja ja ohjausta hankkia, sitten tulee se heponen meille. N. 2v on nyt aikaa opetella.

        Hevonen tarvitsee ihan yhtälailla onnea kuin lajitoverinsa, siitä pidetään hyvä huoli.

        Eläinlääkäri meinasi, jotta hyvin tullaan pärjäämään. Kait se hän tietää paremmin kun meidät tuntee ja hänhän se sitä heppaa sitten osaltaan valvoo.. Jos laiminlyödäään.

        Minä toivon että te kaikki lapsukaiset saatte joskus hepan.. Ainakin että kauna loppuu meitä kohtaan jotka saamme sen ennen teitä.

        Talven jatkoa!

        Talven jatkoa sinullekkin!
        Minulla on ollut heppa jo jokusen vuoden joten kateutta ei ole. Silti olen samaa mieltä kuin muutkin: Älä ota hevosta noin vähillä tiedoilla ja taidoilla.
        Jos hevonen jo potkii mahaansa niin tilanne alkaa olla jo paha. Ähky pitää tunnistaa jo aikaisemmin.


    • Niinpä niin... Ihmiset kyselevät mielipiteitä, mutta jos vastaukset eivät miellytäkään, ne kuitataan olankohautuksella pikkulasten kateutena. No, ainakin on varoitettu, enempää emme voi tehdä. Maatilan eläimet eivät opeta hevosista mitään (minäkin tunnen ne), joten toivottavasti tukijoukot ovat tarpeeksi vahvat pystyäkseen auttamaan sitten kun ongelmia alkaa tulla.

      • MeilletuleeHeppa

        Minä en kysynyt kannattaako meidän laittaa hevonen, vaan kysyin mitä se tarvitsee. Minä odotin siis vinkkejä ja muuta, en odottanut, että minut leimataan eläinrääkkääjäksi. Loukkasi kyllä, vaikka anonyymisti keskustellaan, meillä kun kuitenkin on esimerkiksi tuo navetta tuossa ja lampaita ja muitakin eläimiä ja ihan eläintenhoidolla eletään.
        koska näin on, ei eläinlääkärikään siis ole meille outo otus ja käykin meillä joskus jopa viikoittain, esimerkiksi kun lehmät poikii..
        Uskon ettei hevosen hoito ole mitään avaruustiedettä. Uskon että eläinlääkäri varmasti sanoisi, mikäli olisimme vääränlaisia henkilöitä hevosen hankkijoiksi ja mikäli jokin olisi huonosti plus, että eläinlääkärimme on itse luvannut olla apuna ja mukana myös tässä hevosenhoidossa. Tokihan hänen palvelunsa maksavat ja hän saa laittaa isomman auton varmaan meidän maksamilla palkkioilla, mutta sepä ei haittaa ollenkaan.

        Tyttäreni on nyt innostunut niin paljon tuosta tallista (joka on aika kaukana meistä) että jopa yöpyy tallin omistajien luona (joista meidän hevoshaaveet eivät olleet lainkaa utopiaa ja ovat jopa luvanneet olla mukana projektissa, he ovat meille uusi tuttavuus, eli mukaviakin hevosihmisiä on..).

        Uskon että meille tuleva hevonen saa todella hyvän kodin, osaavan ja ihanan.

        Ja vielä tuosta ähkystä, jokainen joka eläimen kanssa viettää aikaa ja sen tuntee, tietää milloin omalla eläimellään on vikaa jossain. Eläin menee vaisuksi, ei syö, ei juo.. Eläin on ärtyisä.. Monia reagointitapoja on eri vaivoihin, mikäli omistaa hevosen ei se tarkoita että olisi oltava eläinlääkärin pätevyys sen hoitoon, tuskin teilläkään on.


      • MeilletuleeHeppa kirjoitti:

        Minä en kysynyt kannattaako meidän laittaa hevonen, vaan kysyin mitä se tarvitsee. Minä odotin siis vinkkejä ja muuta, en odottanut, että minut leimataan eläinrääkkääjäksi. Loukkasi kyllä, vaikka anonyymisti keskustellaan, meillä kun kuitenkin on esimerkiksi tuo navetta tuossa ja lampaita ja muitakin eläimiä ja ihan eläintenhoidolla eletään.
        koska näin on, ei eläinlääkärikään siis ole meille outo otus ja käykin meillä joskus jopa viikoittain, esimerkiksi kun lehmät poikii..
        Uskon ettei hevosen hoito ole mitään avaruustiedettä. Uskon että eläinlääkäri varmasti sanoisi, mikäli olisimme vääränlaisia henkilöitä hevosen hankkijoiksi ja mikäli jokin olisi huonosti plus, että eläinlääkärimme on itse luvannut olla apuna ja mukana myös tässä hevosenhoidossa. Tokihan hänen palvelunsa maksavat ja hän saa laittaa isomman auton varmaan meidän maksamilla palkkioilla, mutta sepä ei haittaa ollenkaan.

        Tyttäreni on nyt innostunut niin paljon tuosta tallista (joka on aika kaukana meistä) että jopa yöpyy tallin omistajien luona (joista meidän hevoshaaveet eivät olleet lainkaa utopiaa ja ovat jopa luvanneet olla mukana projektissa, he ovat meille uusi tuttavuus, eli mukaviakin hevosihmisiä on..).

        Uskon että meille tuleva hevonen saa todella hyvän kodin, osaavan ja ihanan.

        Ja vielä tuosta ähkystä, jokainen joka eläimen kanssa viettää aikaa ja sen tuntee, tietää milloin omalla eläimellään on vikaa jossain. Eläin menee vaisuksi, ei syö, ei juo.. Eläin on ärtyisä.. Monia reagointitapoja on eri vaivoihin, mikäli omistaa hevosen ei se tarkoita että olisi oltava eläinlääkärin pätevyys sen hoitoon, tuskin teilläkään on.

        Henkilökohtaisesti en sinua missään vaiheessa sanonut eläinrääkkääjäksi. Olen vain huolissani siitä miten vähän sinulla on kokemusta hevosista. Itse reilut 20 vuotta hevosen omistaneena ja paljon nähneenä tiedän tarkalleen mitä voi tapahtua, jos kokematon ihminen ostaa oman hevosen omaan talliin. Hoito sinänsä ei paljon vaadi, riittää kun noudattaa ohjeita joita sinä saat esim siltä eläinlääkäriltä.

        Olen enemmän huolissani siitä käsittelypuolesta. Vaikka hevonen olisi kuinka kiltti, se saattaa heittäytyä hankalaksi A) tultuaan uuteen paikkaan B) huomatessaan että ihminen on kokematon C) jokin hoidossa/ruokinnassa muuttuu ja hevonen riehaantuu siitä. Saa esim liikaa kauraa tms. Sellainen joka ei ole tottunut hevosiin, ei yleensä pysty sitä hallitsemaan siinä tilanteessa, ja hevonen, kuten muutkin eläimet, huomaa sen pian ja alkaa käyttää sitä hyväkseen. Tuloksena hevonen jota omistaja ei pysty hallitsemaan. Sen takia olisikin tärkeää, että sitä kokemusta olisi ainakin muutama vuosi.

        Mutta kuten sanoin, asiaa auttaa jos on tarpeeksi vahvat tukijoukot. En tarkoita eläinlääkäriä vaikka sellainenkin on todella kätevää pitää saapuvilla, vaan juuri niitä ystäviä ja tuttavia jotka voivat tarvittaessa tulla avuksi milloin tahansa. Samoin on hyvä jos odotat sen pari vuotta ja käyt useamman kerran viikossa jollain tallilla hankkimassa kokemusta. Ei se pari vuottakaan kovin paljon ole enkä edelleenkään pidä ajatustasi hevosen ostamisesta viisaana niin pian, mutta jos pääset jollekin tallille jotakuinkin päivittäin, niin saattaa se riittääkin, tallista riippuen.

        Varsinaisiin kysymyksiisi hevosen tarpeista vastaili hyvin se viivoja nimenään käyttävä kirjoittaja. Lisäisin niihin kuitenkin vielä sen, että kannattaa varmistaa hevoselle jonkinlainen säänsuoja laitumelle ellei siellä kasva puita, niin että se pääsee varjoon kuumana kesäpäivänä ja suojaan tuulelta ja sateelta. Jotkut hevosen palavat auringossa, ja porottava kesäaurinko saattaa aiheuttaa niille lämpöhalvauksen.


      • MeilleTuleeHeppa
        lampinajadi kirjoitti:

        Henkilökohtaisesti en sinua missään vaiheessa sanonut eläinrääkkääjäksi. Olen vain huolissani siitä miten vähän sinulla on kokemusta hevosista. Itse reilut 20 vuotta hevosen omistaneena ja paljon nähneenä tiedän tarkalleen mitä voi tapahtua, jos kokematon ihminen ostaa oman hevosen omaan talliin. Hoito sinänsä ei paljon vaadi, riittää kun noudattaa ohjeita joita sinä saat esim siltä eläinlääkäriltä.

        Olen enemmän huolissani siitä käsittelypuolesta. Vaikka hevonen olisi kuinka kiltti, se saattaa heittäytyä hankalaksi A) tultuaan uuteen paikkaan B) huomatessaan että ihminen on kokematon C) jokin hoidossa/ruokinnassa muuttuu ja hevonen riehaantuu siitä. Saa esim liikaa kauraa tms. Sellainen joka ei ole tottunut hevosiin, ei yleensä pysty sitä hallitsemaan siinä tilanteessa, ja hevonen, kuten muutkin eläimet, huomaa sen pian ja alkaa käyttää sitä hyväkseen. Tuloksena hevonen jota omistaja ei pysty hallitsemaan. Sen takia olisikin tärkeää, että sitä kokemusta olisi ainakin muutama vuosi.

        Mutta kuten sanoin, asiaa auttaa jos on tarpeeksi vahvat tukijoukot. En tarkoita eläinlääkäriä vaikka sellainenkin on todella kätevää pitää saapuvilla, vaan juuri niitä ystäviä ja tuttavia jotka voivat tarvittaessa tulla avuksi milloin tahansa. Samoin on hyvä jos odotat sen pari vuotta ja käyt useamman kerran viikossa jollain tallilla hankkimassa kokemusta. Ei se pari vuottakaan kovin paljon ole enkä edelleenkään pidä ajatustasi hevosen ostamisesta viisaana niin pian, mutta jos pääset jollekin tallille jotakuinkin päivittäin, niin saattaa se riittääkin, tallista riippuen.

        Varsinaisiin kysymyksiisi hevosen tarpeista vastaili hyvin se viivoja nimenään käyttävä kirjoittaja. Lisäisin niihin kuitenkin vielä sen, että kannattaa varmistaa hevoselle jonkinlainen säänsuoja laitumelle ellei siellä kasva puita, niin että se pääsee varjoon kuumana kesäpäivänä ja suojaan tuulelta ja sateelta. Jotkut hevosen palavat auringossa, ja porottava kesäaurinko saattaa aiheuttaa niille lämpöhalvauksen.

        Hevonen pääsee juuri sellaiselle laitumelle kuin itse haluaa, meillä on lehmille aidattua aluetta vaikka kuinka paljon ja lisää aidataan tarpeen vaatiessa.
        Olen heti alussa sanonut, että 2-vuoden päästä on ajankohtainen tämä homma, sitä ennen oetellaan hevosen hoito, etsitään sopiva yksilö ja rakennetaan hevoselle kaikki valmiiksi, siis noin kahdessa vuodessa aiotaan olla valmiita hevoselle.

        Verkkoaitausta kysyin siksi, että meillä sitäkin on riista-aitana ja lammasaitana.

        Uskon että hevonen varmasti osaa ottaa kokemattomasta kaiken irti, mutta minulla on kokemusta myös satojen kilojen painoisesta sonnista, joka vauhkoontuu ja tosiaankin siellä tallilla tytär kulkee enemmänkin ja minäkin kun on aikaa.

        Ystävät ovat apuna ja neuvojina, samoin se eläinlääkäri (joka kuuluu myös ystäväpiiriimme).


      • MeilleTuleeHeppa kirjoitti:

        Hevonen pääsee juuri sellaiselle laitumelle kuin itse haluaa, meillä on lehmille aidattua aluetta vaikka kuinka paljon ja lisää aidataan tarpeen vaatiessa.
        Olen heti alussa sanonut, että 2-vuoden päästä on ajankohtainen tämä homma, sitä ennen oetellaan hevosen hoito, etsitään sopiva yksilö ja rakennetaan hevoselle kaikki valmiiksi, siis noin kahdessa vuodessa aiotaan olla valmiita hevoselle.

        Verkkoaitausta kysyin siksi, että meillä sitäkin on riista-aitana ja lammasaitana.

        Uskon että hevonen varmasti osaa ottaa kokemattomasta kaiken irti, mutta minulla on kokemusta myös satojen kilojen painoisesta sonnista, joka vauhkoontuu ja tosiaankin siellä tallilla tytär kulkee enemmänkin ja minäkin kun on aikaa.

        Ystävät ovat apuna ja neuvojina, samoin se eläinlääkäri (joka kuuluu myös ystäväpiiriimme).

        Ajattelinkin että laidunta riittää. Kysyin suojasta, kun laitumet ovat yleensä täysin suojattomia. Ei puita, ei katosta, ei mitään. Elukat pärjäävät kyllä kun vaihtoehtoja ei ole, mutta on eri juttu, onko se niille hyvästä. Mutta jos ne voivat itse valita laitumensa, esim avomaan tai metsän tai mitä nyt tarjolla onkaan, niin sehän on paras mahdollinen tilanne!

        Verkkoa en minäkään suosittele, yksin siitä syystä, että siinä on tosiaan kaikenlaisia tapoja millä iso eläin voi satuttaa siihen itsensä, ja toisaalta siksi, että tavallinen puuaita on helpompi korjata jos se syystä tai toisesta menee rikki. Katkennut puomi on helppo vaihtaa, mutta jos verkkoaitaan tulee reikä, sitä ei enää korjatakaan yhtä helposti. Puuaidan tekemisessä on enemmän hommaa, mutta pidän silti sitä parempana vaihtoehtona. Lampaille ja vuohille verkko onkin oikeastaan ainoa toimiva vaihtoehto... Niin tiivistä puuaitaa ei olekaan ettei lammas tai vuohi pääse sieltä livistämään!

        Mitä enemmän ehditte kokemusta hankkia, sen parempi. Pidän sitä paria vuotta miniminä, mutta toisaalta kuulostaa siltä, että teillä on oikeasti hyvä tukiverkosto joka tilanteeseen. Ja totta on sekin, että oman kanssa sitä parhaiten ja nopeimmin oppii. Kyse on vain siitä, että perusasioiden on oltava hallinnassa jo siinä vaiheessa kun se hevonen tulee, ettei käy niin, että ensin hommataan eläin ja sitten aletaan miettiä, että mitäs sen kanssa nyt sitten pitäisi tehdä. Mutta yleensä ne perusasiat oppiikin siinä parissa vuodessa, etenkin jos käy tallilla missä kokeneemmilla on aikaa ja halua opettaa niitä jotka eivät vielä osaa. Ja juuri niinhän sinä sanoitkin, että aiotte tehdä.

        Tällä hetkellä ajatellen asia kuulostaa edelleen aika villiltä siihen nähden, että joudutte aloittamaan käytännössä nollasta sen kokemuksen hankkimisen, mutta sitten parin vuoden kuluttua..? No, aika sen näyttää miten te pärjäätte. Ongelmia todennäköisesti tulee olemaan, niitä tulee lähes poikkeuksetta kokeneillekin ensihevosten omistajille, mutta jos tukiverkosto on tarpeeksi kokenutta, saat varmasti apua ongelmien ratkaisemiseen. Valmentaja kannattaa hankkia ja tunneilla käydä, oli hevosella tarkoitus kilpailla tai ei. Valmennuksista on hyötyä sekä ihmiselle että hevoselle ja auttaa yhteisen sävelen löytämisessä uskomattoman paljon!


      • Kasiro
        MeilletuleeHeppa kirjoitti:

        Minä en kysynyt kannattaako meidän laittaa hevonen, vaan kysyin mitä se tarvitsee. Minä odotin siis vinkkejä ja muuta, en odottanut, että minut leimataan eläinrääkkääjäksi. Loukkasi kyllä, vaikka anonyymisti keskustellaan, meillä kun kuitenkin on esimerkiksi tuo navetta tuossa ja lampaita ja muitakin eläimiä ja ihan eläintenhoidolla eletään.
        koska näin on, ei eläinlääkärikään siis ole meille outo otus ja käykin meillä joskus jopa viikoittain, esimerkiksi kun lehmät poikii..
        Uskon ettei hevosen hoito ole mitään avaruustiedettä. Uskon että eläinlääkäri varmasti sanoisi, mikäli olisimme vääränlaisia henkilöitä hevosen hankkijoiksi ja mikäli jokin olisi huonosti plus, että eläinlääkärimme on itse luvannut olla apuna ja mukana myös tässä hevosenhoidossa. Tokihan hänen palvelunsa maksavat ja hän saa laittaa isomman auton varmaan meidän maksamilla palkkioilla, mutta sepä ei haittaa ollenkaan.

        Tyttäreni on nyt innostunut niin paljon tuosta tallista (joka on aika kaukana meistä) että jopa yöpyy tallin omistajien luona (joista meidän hevoshaaveet eivät olleet lainkaa utopiaa ja ovat jopa luvanneet olla mukana projektissa, he ovat meille uusi tuttavuus, eli mukaviakin hevosihmisiä on..).

        Uskon että meille tuleva hevonen saa todella hyvän kodin, osaavan ja ihanan.

        Ja vielä tuosta ähkystä, jokainen joka eläimen kanssa viettää aikaa ja sen tuntee, tietää milloin omalla eläimellään on vikaa jossain. Eläin menee vaisuksi, ei syö, ei juo.. Eläin on ärtyisä.. Monia reagointitapoja on eri vaivoihin, mikäli omistaa hevosen ei se tarkoita että olisi oltava eläinlääkärin pätevyys sen hoitoon, tuskin teilläkään on.

        Kukaan täällä ei halua leimata sinua rääkkääjäksi. Mutta moni meistä omistaa hevosen ja on jo nähnyt mitä se on kun joutuu taistelemaan vallasta 500 - 600 kiloisen hevosen kanssa. Kun hevonen huomaa omistajansa/hoitajansa kokemattomuuden ( Ja sen se huomaa varmasti ) se yrittää ottaa vallan. Ne meistä joilla on kokemusta, ovat taistelunsa voittaneet mutta juuri siksi täällä varotellaan täysin ummikkoja ottamasta hevosta.
        Hevosen hoito ei ole rakettitiedettä mutta käsittely ja hallinta vaatii muutakin kuin hyvää tahtoa.

        Mutta kuten Lampinajadi sanoi, jos sinulla on päteviä ihmisiä taustallasi auttamassa niin ei se mahdotontakaan ole.
        Ja onhan teillä vielä pari vuotta aikaa opetella.
        Eli riittävän kokoinen talli, laadukas ruoka, tarha, laidun ja kenttä ovat lähtökohta.
        Varusteina riimu, naru, harjat, suat, kaviokoukku, loimet. Riimuja ja naruja kannattaa olla kahdet että on aina varalla jos jotain sattuu.
        Ratsastukseen suitset, satula ja mahdollisesti suojat, putsit. Tosin suoraliikkeinen hevonen ei suojia ja putseja yleensä tarvi.


    • Niinpä niin... Ihmiset kyselevät mielipiteitä, mutta jos vastaukset eivät miellytäkään, ne kuitataan olankohautuksella pikkulasten kateutena. No, ainakin on varoitettu, enempää emme voi tehdä. Maatilan eläimet eivät opeta hevosista mitään (minäkin tunnen ne), joten toivottavasti tukijoukot ovat tarpeeksi vahvat pystyäkseen auttamaan sitten kun ongelmia alkaa tulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe