Haloo. Miten paljon ilmaa noissa laseissa oikein on. Nyt siis puhutaan amk-optikosta!!! Ihan naurettavaa! En kyllä omalta osaltani enää tue yhdenkään ammatinvalintaa palveluostoillani.
Oma lasien hankinta siirtyi juuri NYT suoraan nettikaupoille. Käyn silmälääkärillä kerta kahteen vuoteen ja ostan lasit tästä edespäin netistä.
HAH! AMK-Optikko tienaa 19 eur/ tunti !!
52
2757
Vastaukset
- jbfbfnfkxkxlxöxöföeö
Nettikauppaa käytin itsekin ennen. Vaan kun nykyään saa nisseniltä halvemmalla ja se sisältää näöntarkastuksen fiksaavat laseja ilmaiseksi jos ne kännipäissään on solmuun saanut. Eihän tuo 19 kyllä mikään erikoinen palkka ole, huomioiden että saa käydä neljä vuotta koulua. Raksamies vuoden koulutuksella saa saman.
- hyvä vitsi
Raksamies vuoden koulutuksella saa saman. ?
mis maas?hyvä ku saa 10 -15munaa,tuo 19 mahdollinen mut monen vuode kokemuksel ja taitoa tarvitaan! - 3vvvvvvvvv
Eikös kaikki ammattikoulun linjat ole 3v olleet jo kauan.
- Ei ihan
Hieman vanha ketju mutta joo. Vastavalmistunut optikko ei tienaa 19€/kk. Jää kyllä sen alle. Palkka sitten nousee työkokemuksen mukaan. Tiedän optikon joka meni valmistuttuaan prismaan paremman palkan takia. Lidlissäkin tienaa 15€/h.
- optikko minäkin
Ei ihan kirjoitti:
Hieman vanha ketju mutta joo. Vastavalmistunut optikko ei tienaa 19€/kk. Jää kyllä sen alle. Palkka sitten nousee työkokemuksen mukaan. Tiedän optikon joka meni valmistuttuaan prismaan paremman palkan takia. Lidlissäkin tienaa 15€/h.
missäs se optikon palkka nousee kokemuksen mukana???? koulutuksen mukana kun saa lisää laillistuksia- joo. muuten nousee jos saat neuvoteltua talon vaihdon yhteydessä...
- Tiivis ydin vain
3vvvvvvvvv kirjoitti:
Eikös kaikki ammattikoulun linjat ole 3v olleet jo kauan.
En tiedä mitään ammiksista, mutta kun niihin on ängetty tuollaista kymppiluokan tasoista peruskouluyleissivistystä, niin eikö voisi olla tietyille aloille myös tiiviimpiä vuoden - kahden linjoja? YO-pohjaisille varsinkin (näitäkin lienee, uudelleenkouluttautuvia jne).
Sama varmaan sopisi kauppaopistoihin jne.
- jämpti homma
typeryyksien huippu koko ammatti korkea koulu kunhan soini ja perussuomalaiset ovat hallituksessa niin loppuu tuo muka korkeasti koulutettujen keikarointi ja möykkäröinti ja laitetaan kaivamaan ojia ja kunnon töihin esim navetta töihin ja lomitus hommiin siellä on lanta kärryn päällä työ sarkaa myös näille korkea koulutetuille pösilöille 19 euroakin on liian suuri raha tuollaisille torveloille kun valta osa työ miehistä ei saa tuonkaan vertaa pitäisi olla vähintään 200 euroa päivä kunnon työ miehen ja urakka miehen palkka
- T, S.
Joo, kaikki taateleita tallomaan ja kainaloita tuulettamaan
- ..................
Amk-optikko siis tienaa kuukaudessa n. 3000 euroa? Onko se viestiketjun aloittajan mielestä siis joku iso summa vai?
- Hapetus
Hei. On toi aika kova. Jos työnkuva on pokien myynti. En tiedä ketään amk:sta valmistunutta joka tienaa noin pissisestä työnkuvasta saman. Ei mitään oikeudentajua. Itse olen työnjohtajana (amk), eli vastaan kolmen ihmisen työpanoksesta, tilauksista työmaalle yms. Kk-palkkani on viiden vuoden jälkeenkin vain 2400 Eur.
Ei ihme että työnteko ei enää ihmisiä kiinnosta, jos palkkasuhteet on noin persiillään. Taidan itsekin aloittaa vaan lonkan vedon ja nostan korvaukset valtiolta raskaasta oleskelusta ja ajan kuluttamisesta ei mihinkään. Näin sitä saa edes omansa takaisin. - pikapokat
Hapetus kirjoitti:
Hei. On toi aika kova. Jos työnkuva on pokien myynti. En tiedä ketään amk:sta valmistunutta joka tienaa noin pissisestä työnkuvasta saman. Ei mitään oikeudentajua. Itse olen työnjohtajana (amk), eli vastaan kolmen ihmisen työpanoksesta, tilauksista työmaalle yms. Kk-palkkani on viiden vuoden jälkeenkin vain 2400 Eur.
Ei ihme että työnteko ei enää ihmisiä kiinnosta, jos palkkasuhteet on noin persiillään. Taidan itsekin aloittaa vaan lonkan vedon ja nostan korvaukset valtiolta raskaasta oleskelusta ja ajan kuluttamisesta ei mihinkään. Näin sitä saa edes omansa takaisin.Juu, halvemmalla pääsee, kun tilaa pokat postimyynnistä ja hioo itse ikkunalasista linssit. Itse pystyy hyvinkin määrittelemään, minkä vahvuiset linssit tarvii.
- Vaihtelee...
Hapetus kirjoitti:
Ei ihme että työnteko ei enää ihmisiä kiinnosta, jos palkkasuhteet on noin persiillään. Taidan itsekin aloittaa vaan lonkan vedon ja nostan korvaukset valtiolta raskaasta oleskelusta ja ajan kuluttamisesta ei mihinkään. Näin sitä saa edes omansa takaisin.Ihmisten palkat tuntuvat ihan samoissakin töissä vaihtelevan nykyään suuresti, it-alalla varsinkin käytännössä ihan samanlaista duunia tekevien palkat voivat vaihdella välillä 2000 - 5000 e/kk.
- RiistoA
Vaihtelee... kirjoitti:
Ihmisten palkat tuntuvat ihan samoissakin töissä vaihtelevan nykyään suuresti, it-alalla varsinkin käytännössä ihan samanlaista duunia tekevien palkat voivat vaihdella välillä 2000 - 5000 e/kk.
Ei mitään käsitystä oikeudenmukaisuudesta enää. Itsekin asiantuntijatyössä, tuntipalkka 15 Eur. Takana korkeakoulu ja 10 vuotta alalla.
Kyllä nyt hiukan HAISEE. - mätäH
pikapokat kirjoitti:
Juu, halvemmalla pääsee, kun tilaa pokat postimyynnistä ja hioo itse ikkunalasista linssit. Itse pystyy hyvinkin määrittelemään, minkä vahvuiset linssit tarvii.
Jotain rajaa kuitenni. Optikko ei ole yhtä kuin lääkäri! Joku onneton amk ja palkka tuota luokkaa. HUH-uh.
- Li Haksi Kas
mätäH kirjoitti:
Jotain rajaa kuitenni. Optikko ei ole yhtä kuin lääkäri! Joku onneton amk ja palkka tuota luokkaa. HUH-uh.
Mitä järkee käydä ylipäätään töissä?
Jos käy töissä, ei voi olla salil eka salil vika. - jjhgjghjgh
Hapetus kirjoitti:
Ei ihme että työnteko ei enää ihmisiä kiinnosta, jos palkkasuhteet on noin persiillään. Taidan itsekin aloittaa vaan lonkan vedon ja nostan korvaukset valtiolta raskaasta oleskelusta ja ajan kuluttamisesta ei mihinkään. Näin sitä saa edes omansa takaisin.Sää oot siivoustyönjohtaja. Ei niille makseta. Alaisina om mamuja.
- Diipa daa
Hapetus kirjoitti:
Ei ihme että työnteko ei enää ihmisiä kiinnosta, jos palkkasuhteet on noin persiillään. Taidan itsekin aloittaa vaan lonkan vedon ja nostan korvaukset valtiolta raskaasta oleskelusta ja ajan kuluttamisesta ei mihinkään. Näin sitä saa edes omansa takaisin.Toi viestiketjun katkeruus on täysin turhaan. Katso vain itseäsi peiliin ja ihmettele sitten äänneen, että mistäköhän johtuu minun huono palkka? Suomessa on jumalattoman paljon löysempiäkin duuneja kuin AMK-optikkoa ja liksa on noin 4 000 - 6 000 euroa kuussa. Tiedän mistä puhun, koska itsekin saan tuota liksaa ja töitä teen noin 50 % teholla. Jaa mikä työ, En kerro ;-)
- Järkyttynyt!
RiistoA kirjoitti:
Ei mitään käsitystä oikeudenmukaisuudesta enää. Itsekin asiantuntijatyössä, tuntipalkka 15 Eur. Takana korkeakoulu ja 10 vuotta alalla.
Kyllä nyt hiukan HAISEE.Helsingin kaupungilla IT-tuki saa ton räkäsen 15€/h, vaatimus on Datanomin paperit. Sama tuntipalkka on monessa feissarin työssä.
Jos oot kouluja käyny, niin vaadi nyt herrajumala edes kohtuullista palkkaa!! - Alex Göran
Meillä kokoomuksessa ei tiedetä ketään joka tienaisi alle 2600€/kk.
- OpeC
Siis 19 Eur. Ja tuota optikon työtä tekevät sen ehkä tunnin päivässä. Lopun ajan miettii mikähän olisi kiva kehys sulle. Oi ku sopii kivasti sun vaatteisiin. On se ilmoja pidellyt ...diibadaapaa -ja 19 Eur! Ei noissa summissa o mitään järkee enää.
- tintti-liisa
http://www.favoptic.fi/
Mä oon ollut tosi tyytväinen näiden laseihin. Ja näöntarkastuksen saa monesti optikoilta tarjoushintaan 10 Eur. Lasien taivutukset hoituu missä vaan kaakkulaliikkeessä. Ei multa ole otettu siitä mitään, tai joskus vuosia sitten joku pyysi 3 Eur.
Ei todella kannata maksaa ilmasta. Sitä paitsi lasit nyt vaihtaa muutenkin kerta vuoteen tai kahteen, ei ne tarvitse olla mitkään öödebalcet. Pääasia et istuu ja on trendikkäät :) - Noncomp.
Siis eikö tuo 19 ekeä ole vasta lähtöpalkka. Tiedän optikon jolla kk-liksa 4 tonnia. Ollut alalla 6 vuotta. Mutta kai se on paikasta kiinni.
Onhan tuo 19/ tunti suhteeton palkka työn kuvaan nähden, mutta niin on monella muullakin allalla. Näitä kutsutaan tätä nykyään riistoaloiksi, kun muut oppineet kuten hoitajat, opettajat, luonnonvara-asiantuntijat kitkuttelevat monet jopa alle 2 tonnin kk-palkalla.- hyvä halpa
Hakekaa rillinne Virosta. Sieltä sai ainakin ennen huomattavasti halvemmalla. Eikä siinä tarvi kahta kertaa siellä juosta, sillä silmälasit tulee valmiina postitse kotiin.
- Pettynyt Pyy
Maksoin omista laseista 390 ihan merkkioptikolla. Piti olla laadukkaat lasit, se oli toivekin. Mutta jo vuoden jälkeen alkoi kehysten muovi elää. Takuu sopivasti mennyt eikä myyjä ottanut vastuuta laseista. Tuo tapaus opetti. Nyt haen ne halppis-lasit ja vaihdan taas seuraavana vuonna. Kertakulutetaan sitten.
- -mäntä
HUhhaa. 390 yksistä laseista. Aikas suolasta jo. Koko tuotanto Kiinassa, niin maksaa liikkeelle varmaan muutaman kympin. Hyvä tuotto todella.
- vikasilmäinen
-mäntä kirjoitti:
HUhhaa. 390 yksistä laseista. Aikas suolasta jo. Koko tuotanto Kiinassa, niin maksaa liikkeelle varmaan muutaman kympin. Hyvä tuotto todella.
Minä maksoin 1060€, monitehoisista, (pelkät kehykset maksoi 120€). Linssit on silmälääkärin määräämät, optikko ei voi muuttaa linssien vahvuuksia mihinkään.
Olen kerran teettänyt halvat silmalasit Kyproksella silmälääkärin reseptin mukaan. Pieleen meni. Suomessa piti pistää linssit uusiksi! Se siitä halpuudesta.
Olisi hyvä, jos silmälääkärin määräämät rillit voisi edes linssien osalta vähentää verotuksessa. Kaikki eivät käytä rillejä siksi, että ne on niin trendikkäät ja saa postimyynnistä halvalla. - täti liikkeellä
vikasilmäinen kirjoitti:
Minä maksoin 1060€, monitehoisista, (pelkät kehykset maksoi 120€). Linssit on silmälääkärin määräämät, optikko ei voi muuttaa linssien vahvuuksia mihinkään.
Olen kerran teettänyt halvat silmalasit Kyproksella silmälääkärin reseptin mukaan. Pieleen meni. Suomessa piti pistää linssit uusiksi! Se siitä halpuudesta.
Olisi hyvä, jos silmälääkärin määräämät rillit voisi edes linssien osalta vähentää verotuksessa. Kaikki eivät käytä rillejä siksi, että ne on niin trendikkäät ja saa postimyynnistä halvalla.Aina voit käydä silmälääkärillä Suomessa. Se kuitenkin luotettavampi kuin optikot. Ja tilata sitten lasit muualta. Ei kannata maksaa tuollaisesta sumutuksesta noin paljon. Eihän minkään alan erikoismyyjätkään ansaitse noin törkeän suuria palkkoja.
- kolmet hommannut
täti liikkeellä kirjoitti:
Aina voit käydä silmälääkärillä Suomessa. Se kuitenkin luotettavampi kuin optikot. Ja tilata sitten lasit muualta. Ei kannata maksaa tuollaisesta sumutuksesta noin paljon. Eihän minkään alan erikoismyyjätkään ansaitse noin törkeän suuria palkkoja.
Optikolta lukemat ja netistä löytyy toimittajat. 40-100 e välille mahtuu tuhansia malleja.
Eräät lasit on kalliimat jos linssit paljon eri paria. - no huh huh
täti liikkeellä kirjoitti:
Aina voit käydä silmälääkärillä Suomessa. Se kuitenkin luotettavampi kuin optikot. Ja tilata sitten lasit muualta. Ei kannata maksaa tuollaisesta sumutuksesta noin paljon. Eihän minkään alan erikoismyyjätkään ansaitse noin törkeän suuria palkkoja.
Valvira on vetänyt viivaa veteen mikä on silmälääkärin työmaata ja mikä kuuluu laillistetulle terveydenhuollon ammattilaiselle- optikolle...kannattaa tutustua.
- maalimyyjä
Mikä tuossa työssä maksaa? Optikkohan on pääasiassa kuitenkin myyjä, joka sovittelee asiakkaalleen pokia, vähän kuin kenkämyyjä. Optikon ei tarvitse tietää jokaisesta pokasta valmistusmateriaaleja, tarkkaa koostumusta tai sitä kuinka suuri niiden nettopaino on.
Optikko myy ja joskus käyttää laitetta työnsä apuna, vähän kuin raksan tai maaliliikkeen myyjä..
Mikä silmälasimyyjän työstä tekee19 ekee tunnissa arvoista, kysyn vaan?- Anonyymi
Optikot nimenomaan opiskelee valmistusmateriaalit ja niiden ominaisuudet, samoin linssimateriaalit ja niiden tiheydet, taitekertoimet sun muut. Usein myyjänä on erillinen optinen myyjä, joka ei ole optometristi vaan kouluttamaton henkilö. Ei tunnu olevan täällä ihmisillä mitään tietoa siitä, mitä optometristit oikeasti ovat.
- 4+4
Joka kerta ku ostaa uusia laseja niin myyjä yrittää tarjota vitun rumia pokia mitä ei käyttäis kukaan siitäkö maksetaan 19e/h
- rillipeikko
Jos vanhat pokat tuntuu hyviltä ja näyttää hyviltä, mutta linssit on vaihdettava, niin miksi niihin on niin vaikea saada uudet linssit? Aina tyrkytetää uusia kehyksiä ja sanotaan että pelkkien linssien uusiminen ei käy, koska kehykset ei aina kestä vaihtoa.
Jos vaatii vaan uudet linssit, ei saakaan enää mitään tarjoushintaan. Pokat on aina uusittava!
- rikas kylä
Kouvolan johtoporras, lauma maanviljelijöitä saa tyhjästä liki 10 000 e
Tekee tuntipalkkana noin 58 e. - Glen-en
Kiva.
Minä tuore inssi. Tienaan 2400 kuussa. Ja ala tuottava, työ vastuullinen ja vaativa.
Siis noi optikothan on yhtä kuin silmälasikauppiaat. Täytyypä alkaa katsomaan mitä vaimoke niistä maksaa.. - Oma valinta
Taasko joku 10 vuotta opiskellut lukio/korkeakouluhomo itkee sitä kun amiksilla menee paremmin...?
- Äidde
En kyllä minäkään tiedä ketään amk:sta valmistunutta myyjää joka tienaa noin paljon. Mutta kun nyt ihmiset tän tajuaa niin ehkä osaa ostaa oikeista paikoista. Ei kai kukaan järjellinen rahoita noin korkeita myyjän palkkoja. Tai minä en ainakaan enää. Aikaisemmin meillä lasit on ostettu Instrusta, mutta nyt taitaa lasit lähteä Nissenistä tai Specsaverisista.
- Hämmentynyt
Luuletteko te ihmiset oikeasti että optikko tekee vain myyntityötä? Herätys nyt ihmiset! Optikko tutkii teidän näköä ja opiskelee sitä ammattikorkeakoulussa 3,5 vuotta. Kannattaa vaikka ihan googlettaa vähän kyseistä ammattia jos se on noin vieras. Hassua väkeä ootte. Menkää vaikka sinne optikkoliikkeseen kysymään että mitä te optikot teette työksenne, niin näette että se työ on kaikkea muuta kuin myyntiä.
- .........
No hyvä jos joku tuolla hintaa viitsii tehdä. Itsellä viimeksi palkka oli 27,50€/h leppoisaan tahtiin tehdyissä rakennushommissa. Juu ei ollut suomessa, ylläri pylläri.
- 6e tunti ???
Kyllä Raksalla urakalla tehden pääsee aina yli 20e tuntipalkalle.
Muutoin ei urakkana edes tehdä.
Kaikesta sitä ollaan kateellisia siellä Karhuvuoressa...- hääh?
Kummalliseksi on maailman mennyt kun käydään keskustelua ilman että kukaan oikeasti viitsi ottaa asioista selvää ennen kuin kertoo mielipiteensä! Kannattaisi perehtyä siihen, mitä optikko oikeasti tekee! Silmälasien myynti on se asiakkaalle näkyvä osa, optikko miettii voimakkuuksien vaikutusta siihen, millaiset kehykset voi ottaa, miten kehyksen vaikuttavat linssiin. Näöntarkastuskin on todellisuudessa vähän enemmän kuin vain eri voimakkuisien linssien lätkintää silmille.
Seuraavan kerran kun asioitte optikkoliikkeessä, niin kyselkää avoimesti mistä palkkasi saat ettei tarvitse keskustelupalstoilla keksiä satuja. Optikon kyllä pitäisi osata kertoa perusteensa kehys- ja linssivalinnalle ammattimaisesti, niin ettei jää kuvaa että tää onkin vaan myyjä. Vain myyjähän optikko ei ole.
- jokuvaa
Voisko alottaja kertoa sitten, onko tavannut suomessa koulutettua yliopisto-optikkoa? Ja lisäksi se optikon lähtöpalkka on siellä lähempänä 15€/h
- en maksa paljoo
Ostin honkkarista lukulasit maksoi 2,95, vuosia olen käyttänyt niitä, nyt hajos sangat, mutta näppäränä metallimiehenä taitoin pihdeilla 1.0 tiggilangasta uudet sangat.
- -.-
Optikko opiskelee nykyisin 3,5 vuotta ja on alansa ammattilainen. Edes silmälääkäri ei pysty määrittämään lasien voimakkuuksia, puhumattakaan erityiskorjauksista (kuten prismakorjaus), yhtä tarkasti kun optikko. Silmälääkärin tehtävä on tutkia ja hoitaa sairaita silmiä. Perehtykää asioihin ennekuin alatte huutelemaan! Optikko ja optinen myyjä on täysin eriasia. Alan mainonta taas on kritiikkinsä ansainnut, mutta siitä on turha optikkoa syyttää. Mainonnasta on vastuussa ketjujen pomot, jotka eivät ymmärrä optikon työn arvoa. Optikko on kyllä palkkansa ansainnut, mutta olen yhtä mieltä siitä, että sairaanhoitajat ja muut sosiaali- ja terveysalan palkkakuoppaan jumiutuneet ammattilaiset ansaitsevat suuremman palkkion arvokkaasta työstään.
- lasit on
Minun lasini on joka kerta määrittänyt nimenomaan lääkäri. Optikko ei ole kertaakaan edes vilkaissut silmiäni.
Sinulla ei taida itselläsi olla silmälaseja?
Palkka on kaikilla liian pieni, mutta jos se on ainoa ammatinvalintakriteeri, niin Suomessa on täysi vapaus opiskella mihin tahansa hyväpalkkaiseen ammattiin, tai ryhtyä vaikka yrittäjäksi ja myydä silmälaseja. - jokuvaan
lasit on kirjoitti:
Minun lasini on joka kerta määrittänyt nimenomaan lääkäri. Optikko ei ole kertaakaan edes vilkaissut silmiäni.
Sinulla ei taida itselläsi olla silmälaseja?
Palkka on kaikilla liian pieni, mutta jos se on ainoa ammatinvalintakriteeri, niin Suomessa on täysi vapaus opiskella mihin tahansa hyväpalkkaiseen ammattiin, tai ryhtyä vaikka yrittäjäksi ja myydä silmälaseja.Optikolla on koulutuksessaan enemmän silmälasivoimmaakkuuksien määräämäsiseen opintoja kuin silmälääkärillä (tai lääkäreillä yleensäkin, koska kuka tahansa lääkäri voi ne lasit määrätä, miten olisi esim. gyne ja lasimääräys samalla kertaa? Koska sillä gynellä on pätevyys määrätä niitä laseja, vaikka taitoa ei välttämättä niinkään). Ja nimimerkki lasit on, hyvä että olet löytänyt sellaisen lääkärin, jolla on hallussa tuo lasien määrittäminen, koska niitäkin tarvitaan esim. silmäsairaille tai sellaisille, joiden silmiän operoitu, koska heille optikko ei saa ilman lääkärin lupaa määrätä laseja.
- optikko-parka
Kyllä minä ainakin tuen köyhiä optikoita. Kuka tuollaisella palkalla eläisi?
- halvalla tarpeettoma
Jos tarvii silmälaseja, niitä löytyy marketeista ja "tiimareista". Miksi mennä pokiansa optikolta hakemaan, jos optikko on täysin tarpeeton?
- ????????????????
Tästä tuli nyt varmaan ongelma koska Tiimaria ei enää ole? Vaikea uskoa että kukaan joka on joutunut laseja ja palveluita ikänsä oikeasti käyttämään ainakaan narisisi mistään näin äärettömän typerästä.
- optometristiAMK
Onnea :) ...muista pyytää sieltä nettikaupasta tai silmälääkäriltä myös kehysten taivuttelu ja muu pikku huolto samaan hintaan !
- Optimisti.
Senhän saa ilmaiseksi matkan varrelle sattuneelta optikolta. ;)
- Kympin tunti
19 euroa tunti
miinus verot
miinus eläkemaksut
Tekee noin 10 euroa tunti
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743022
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171709- 241667
- 261642
- 201620
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279