"Pito ei ole tärkeää vaan nastat"

Tärkein asia...

Aika usein autolehdissä mennään möläyttämään amatöörimäisesti, että parasta turvallisuus jäällä saavutetaan nastarenkailla. Silti iso läjä nastarenkaista on UUTENAKIN liukkaampia jäällä kuin parhaat kitkarenkaat. Aivan kuin mikä tahansa nastarengas olisi hyvä jäällä.

Käytännössä jäällä paras pito saavutetaan parhaalla nastarenkaalla uutena. Kilometrin myötä pito karisee metallipäästöinä taivaan tuuliin. Käytettynä nastarengas on liukkaampi jäällä kuin käytetty kitkarengas. Nastarenkaan vaarallisuutta lisää ihmisten vääristynyt käsitys sen jääpidosta.

Vissiin pidolla ei ole merkitystä, kunhan renkaissa on nastat. Kyseessä on 70-luvun jussipaitaisten jääräpäiden asenteesta.

17

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nastat odottaa

      Kaatoiko lepuuttajapelle hädissään kossut väärään kurkkuun kun noin älyvapaita möläyttelee.

      Huom, tämäkin aloitus oli lepuuttajapellen tekemä, no, hätä on varmaankin jo suuri.

      • kitkat odottaa

        Ei ole mitään hätää. Jos olisi niin rengasliikkeestä saa nastarenkaita. Taitaa hätä olla omissa housuissasi.


      • Autoilija3

        Tuo "lepuuttajapelle" on jo vanha vitsi. Sano tästä lähtien turvallinen talviautoilija. Tämä sopii kitkarenkailla ajavista.


      • Arto Tissi(poski)
        Autoilija3 kirjoitti:

        Tuo "lepuuttajapelle" on jo vanha vitsi. Sano tästä lähtien turvallinen talviautoilija. Tämä sopii kitkarenkailla ajavista.

        Älä Arto viitsi höpötellä omiasi. Sinusta tulee turvallinen talviautoilija, kun jätät autosi talliin ja alat käyttämään julkisia liikennevälineitä.


    • nolo aloitus, huhuu

      Vain halpisnastat saattaa olla huonompia kuin ne ihan parhaat kitkat jäällä, joten on näillä "amatöörimäisillä lausahduksilla" pohjaakin, senkin saivastelija.
      Voi kuinka pihalla kitkuttelija voi olla. Kyllä nykyiset aktiiviset monisärmänastat pitää kuluneenakin. "metallipäästöinä taivaantuuliin" hihii mikä pelle.
      Nastarenkailla huomaa välittömästi luiston jo rengasäänen muutoksesta, kitkoilla voi luistaa hyvän tovin ilman mitään havaintoa.
      Taitaa sulla olla se Tzadin "virtuaalinen ruutupaita" päällä.

      • nolompi vastaus

        Kyllä auton luiston havaitsee ilman sitä nastojen ropinaakin. Ainoa ero liukkaalla asfaltilla tuleekin tuossa, että kitkarenkaan äänessä ei tapahtu mitään muutosta, kun alkaa luistamaan. Odotan syksyn ensimmäisiä liukkaita, että voin taas käytännössä kokea miten vaivatonta kitkarenkailla on ajaa liukkaalla. Tarvitaan paksua jäätä, että nastoista olisi hyötyä.


      • mitenvaan1
        nolompi vastaus kirjoitti:

        Kyllä auton luiston havaitsee ilman sitä nastojen ropinaakin. Ainoa ero liukkaalla asfaltilla tuleekin tuossa, että kitkarenkaan äänessä ei tapahtu mitään muutosta, kun alkaa luistamaan. Odotan syksyn ensimmäisiä liukkaita, että voin taas käytännössä kokea miten vaivatonta kitkarenkailla on ajaa liukkaalla. Tarvitaan paksua jäätä, että nastoista olisi hyötyä.

        Kuulee juu kun kylki raapii kaiteeseen..


      • nolo niin noloa
        nolompi vastaus kirjoitti:

        Kyllä auton luiston havaitsee ilman sitä nastojen ropinaakin. Ainoa ero liukkaalla asfaltilla tuleekin tuossa, että kitkarenkaan äänessä ei tapahtu mitään muutosta, kun alkaa luistamaan. Odotan syksyn ensimmäisiä liukkaita, että voin taas käytännössä kokea miten vaivatonta kitkarenkailla on ajaa liukkaalla. Tarvitaan paksua jäätä, että nastoista olisi hyötyä.

        ohutkin mustajää riittää tekemään nastarenkaasta ylivoimaisen, mihinhän perustat paksujää teorian. taidat olla se sama kuurajääpoika jolla on fysiikan perusopit ja maalaisjärki jäänyt synnyspöydälle.


    • Läjä, paska sellaine

      "iso läjä nastarenkaista"

      Lopeta roskalavojen penkominen. Amatöörimäistä ja lisäksi säälittävää touhua on ainoastaan yhden kitkaspeden sota realiteettejä vastaan. Mutta luistele rauhassa niillä 20 vuotta vanhoilla Hakkepeliitta Q:llasi. Kunhan et törmäile viattomiin.

      Tulee vaan jotenkin mieleen yksi ex-persu. Tappelee yksinään tuulimyllyjä vastaan, kun on väärässä. Osta WinWinDin osakkeita ;-)

    • kari611

      En ole koskaan ymmärtänyt sanontaa kitkarengas ymmärtääkseni kaikki renkaat perustuu kitkaan, minun ymmärtääkseni niin talvirenkaat kun kesärenkaat. Siten en ymmärrä miksi niin sanotut Kitkarenkaaseen voitaisi lisätä nastoja että niistä tulisi yhtä hyviä kuin tavallisista renkaista tai päinvastoin että tavallisin nastarenkaisin lisätäisiin kitka renkaan ominaisuudet. Eli mielestäni kysymys on sen maan lainsäädännöstä onko nastat hyväksytty.

      • hanki elämä

        Voi voi reppanaa, kitkarengas on yleisin termi jota käytetään puhekielessä ja tarkoittaa nastatonta talvirengasta, kuten varmaankin tiedät.
        Tuommoiset saivartalijat pitäisi lopettaa ensimmäisenä jos tarvitaan tulevaisuudessa väestömäärän rajoittamista.


    • kerpele1

      No suomalaisiinhan on taottu tällänen kummallinen pinttymä päähän että kun on nastarenkaat niin pelastut talvella autosi kanssa. ei ne nastat kesää tee.

    • 2.4 STW

      Ajelin välissä 16v kitkoilla ja nyt on alla nastat takavetoisuuden vuoksi.
      Ainoa missä nastat on paremmat on vesi jään päällä. Siinä ei kitkakumi pidä mitään ja nastarengaskin huonosti mutta kuitenkin paremmin.
      Nastarenkaat sitten taas on surkeat jäisillä mukulakivillä ja mustalla jäällä. Silloin jääkerros on niin ohut ettei nasta pysty välittämään minkäänlaista voimaa.

      Muilla keleillä ominaisuudet menee sikin sokin rengasmerkistä ja mallsita riippuen.

      Itselle enemmän on merkitystä renkaan ajettavuudella ja käytöksen ennustettavuudella,siksi alla on Contit. Edelliset renkaat oli myös nastat, Nokialaiset (autona oli etuvetoinen VAGeni). Sen vaarallisempia renkaita minulla ole ollut. Salmiakkinastaiset piti tolkutotman hyvin jarrutuksessa ja kiihdytyksessä mutta sivuttaispito oli lapsellisen ja surkean välistä. Rengas sai kuvittelemaan että keli on normaali talvikeli ja sitten mennäänkin nelipyöräluistossa motarin ramppia pitkin keskellä letkaa muutaman kuukauden vanhoilla renkailla kun kaikki autot edessä ja takana samalla vauhdilla menee ilman mitään showta.

      Olivat viimeiset Nokialaiset minulla. Ikävä että TM ei testaa sivuttaispitoa jääympyrässä mitä motarin rampit edustaa.

      • uskomuksia piisaa

        Testataanhan siellä käsittelyrata jossa on paljon mutkia molempiin suuntiin, eikö se ole ihan vastaava tilanne kuin yksittäinen mutka eli ramppi??!!?!?
        Nyt renkaat ja nastat ovat eri kuin sinun vanhoissa, joten et voi kuin arvailla.
        Ja kitkojen tappaja kelit on kun sen kiillottuneen jään päälle sataa pikkuisen pakkaslunta ja lumi pakkaa lammellien väliin ja tekee kitkasta täysin toimimatttoman kun lamellit ovatkin yhtä puuta. Oli aikanaan kiva vetäistä vanhoilla kuluneilla ja pyörityneilä nastarenkailla ylös pikku mäki kun työkaveri jäi aina sutimaan uudenkarheiden Blizakkiensa kanssa.
        Uskomatonta on kaikkiaan tässä kitka/nasta väännössä se, että kuinka kuskeilla voi olla niin erilaisia ja vasttaikkaisia kokemuksia, uskomuksia ja tietoa renkaiden käyttäytymisestä. Pitäsi barmaan ihan kokeilla eri tyyppejä silloin tällöin, eikä perutaa "tietoaan" siihen, että "20vuotta olen niillä ajanut ja aina pärjännyt". Kuinka voi tietää oikeasti jotain jos ei vuosittain aja molemmilla tyypeillä ja uusimmilla malleilla.


    • tyttölogiikkaa junnu

      No jos aloittaja viitsi vaivata hieman päätään enemmän ennen kirjoittamista.
      Jos joku astaa huonoja ja halvimpia nastarenkaita, niin varmasti valitsisi myös halvimmat kitkatkin ja nehän ovat kiistatta surkeita kaikissa talviolosuhteissa, ainoastaa kuivalla asfaltilla ne ovat hyviä, mutta silloinhan pärjää kaikilla muillakin renkailla.

    • ropisija

      Jeps nastoilla mennään!

    • Kitkojen kaksi ylivoimaisinta piirrettä.

      1. Vaihto kesärenkaisiin ei ole päivän tarkkaa toisin kuin nastoilla joilla talvikausi loppuu siihen mihin poliisi sen on määrännyt ja sakkoa tulisi.

      2. Ottaen huomioon talvet jolloin ei ole lunta juurilainkaan tulee nastat suhteettoman kalliiksi käyttää.

      Itse olen sitä mieltä että nastat varmasti paremmat talvella, mutta se ero ei ole järin suuri edes pidoissa. Eiköhän se auto mikä liikkuu väh. 80km/h ja jäätä alla lähde heittelemään olkoon sitten kitkat tai nastat. Enemmän on merkitystä ajotaidoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      7474
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      130
      4218
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      31
      3575
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2918
    5. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2513
    6. On niin ikävä sua

      Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2462
    7. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2060
    8. Vielä me saadaan toisemme

      Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      47
      2050
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      373
      2032
    10. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1968
    Aihe