camaro vs firebird/ trans am

asj

kumpi olis jenkkiharrastuksen kannalta parempi ensimmäiseksi autoksi, olen ajatellut lähinnä jotain 88-90 luvun ruiskuvehkeitä, kasikoneilla. Minkälainen ero käytännössä on tolla pienemmällä ja isommalla koneella (5.0 vai 5.7)Mites toi ruisku onko se molemmissa sama siis tpi vai? Mites suoritusarvot, kulutus ja kulutus suhteessa suorituskykyyn, lähteekö vakiona kuinka, Kiitos!!

11

3636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiiu

Parempi unohtaa amerikkalaiset, nuo toivottamat bensarosmot! Tätilläni olisi myynnissä 1971 mallinen Fiat 600 Special. Kompassiraharenkiyhdistelmä on valmiiksi koelaudassa kiinni. Yhdet nahkakaljut suvikset 850:sen ulospäin reippaasti levittävillä vanteilla sekä moottoriksi vaihdettu viperin v-10-
      Sutii vielä nelosellakin mielin määrin. kokeilin tuossa yksi ilta hiljaisella kylätiellä..otti nopeasti lasiin tuollaiset 290 km/h, enkä ehtinyt edes aloittaa kiihdyttämistä kunnolla. Bensiiniä kuluu 5,6 - 5,7 litraa seka-ajossa- Voisin myydä tämän hienon yksilön hintaan 450 000 eggendaalea.

• Hippo

Itse 5,0 perus firebirdin omistaneena ottaisin
      mieluummin 5,7 koneisen, jossa on merkittävästi enemmän tehoa (jos sitä kaipaat). 5,0 firebird on noin 170 hepoa ja tuntuma kuin "perheautossa". Sen sijaan 5,7TPI voi olla versiosta riippuen (onko tuontiauto tms) ehkä 240 hp. TBI on Throttle Body Injection eli bensa ruiskutetaan suoraan imusarjaan. Karu kuvaus olisi"ruisku-kaasari". kun taas TPI (Tuned Port Injection) - jokaisella pytyllä on oma polttoaineensuihkutus. Kulutus oli tossa 5,0 koneisessa jopa ällistyttävän alhainen, maantieajossa n. 9,5 l pintaan, johon nykyisellä 3,1 Grand Prixillä ei meinaa päästä millään.

Voit haluta myös lukkoperän, jolla talviajo on miellyttävämpää, tosin n. 50 kiloa hiekkaa takakontissa ja kunnolliset nastarenkaat tekivät perus firefirdistäkin kunnon talviauton.

Osat ja huolto on verraten helppoa ja halpaa, joten siinä mielessä on hyvä harrateauto.

Toivottavasti tästä on apua.

• Mike

Minulla oli n 7v sitten Trans Am GTA jossa oli %,7L TPI kone. Olin todella tyytyväinen autoon ja se ei kuluttanut kuin n 13L/100km keskimäärin. Lukkoperä on varmasti hyvä idea, vaikka käyttäisit sitä vain kesäisin.

• Jenkki

Hei. Tuollasta Trans Am/Firebirdiä olen harkinnut tässä itsekin. Onko noita tosiaan ilman lukkoperääkin? Luulin että olisi kaikissa vakiona vai onko kesyimmät esim. 5.0 ja V6 lukottomia? Eihän sellanen mene mihinkään tuollasilla väännöillä.

• Mike
        Jenkki kirjoitti:

Hei. Tuollasta Trans Am/Firebirdiä olen harkinnut tässä itsekin. Onko noita tosiaan ilman lukkoperääkin? Luulin että olisi kaikissa vakiona vai onko kesyimmät esim. 5.0 ja V6 lukottomia? Eihän sellanen mene mihinkään tuollasilla väännöillä.

En tiedä varmasti mutta mun autossa ainakin oli lukkoperä. Luulisin että lukkoperä on vakiovaruste V8 malleissa.
        Jos haluat enemmän tietoa: linkki
        www.usacarclub.net

• Hippo
        Mike kirjoitti:

En tiedä varmasti mutta mun autossa ainakin oli lukkoperä. Luulisin että lukkoperä on vakiovaruste V8 malleissa.
        Jos haluat enemmän tietoa: linkki
        www.usacarclub.net

Joo, mulla oli vm 88 mallin V8 Firebird 5,0 koneella, jossa ei ollut lukkomurikkaa. Auto tosin oli tuotu muuttoautona USA:sta, jossa saattaa olla sikäläisille markkinoille erilaisia virityksiä kuin Suomeen "virallisesti" maahantuojan kautta tuoduissa autoissa. Kannattaa kuitenkin tarkistaa.

• on vaan

5,7 Trans Am GTA:sta. Kulkee ja kiihtyy erittäin hyvin autoksi. Raskaana autona ja automaattina kiihtyvyyttä ei vaan huomannut, ennenkun katto mittariin. Ei hyvä talviauto. Ikkunat huurtuu ilmastoinnista huolimatta. Lukkoperä oli, mutta pirun kinkkinen talvella, koska talviolosuhteisiin "liian paljon" tehoa.
      Automaatin takia jää kiinni aika moneen paikkaan mihin ns. normaalilla autolla ei jää.

• Pontiac-man

Omistan Trans Amin vm. -91 ja oon ollu autoon helvetin tyytyväinen. Ajettu n. 160 tkm, mulla ollu 4 kesää ja ei mitään vikaa. Vara- ja kulutusosat kohtuuhintaisia jos tarvii jne. Tehoo löytyy vakiona ihan mukavasti, mulla nyt noin 245-250 hp kun asensin Throttle Body- imuilmanohjaimen ja K&N vapaavirtailmansuodattimen. Muuten en taida viittiä edes lähtee räpeltämään, mulle riittää teho ja vääntö melkein vakionakin. Jos intoo ja rahaa löytyis niin virityspalikoita olis kyllä joka lähtöön. Trans Am- mallia uudemmalla korilla tuskin kovin montaa Suomessa onkaan, saatikka GTA:ta, perus-Firebirdejä enemmänkin. Korimalliahan tehtiin ainoastaan vuosina -91 ja -92 Banshee konseptiauton pohjalta jonka jälkeen korimalli vaihtui "neljännen sukupolven" malliksi. Vm. -92:n valmistusmäärät oli minimaalisia kun odotettiin jo kokonaan uutta mallia. Mielestäni kyseinen uudempi korimalli on yksi kauneimpia ja sulavimpia autoja edelleen vertaa lähes mihin tahansa. Suosittelen seuraavia sivuja jos haluat perehtyä asiaan tosissaan: www.thirdgen.org ja www.f-body.org. Onko muilla käyttökokemuksia -91 tai -92 autoista. Jos omistat hyväkuntoisen aidon GTA-mallin em. vuosiluvuilla niin ONNEKSI OLKOON! Jos siihen on asennettu SLP- paketti uutena niin kannattaa alkaa lottoamaan... Ota yhteyttä jos haluat myydä GTA:si minulle!

• formula

Käytännössä sama auto että mieltymyksen mukaan.Ehdottomasti kannattaa 5.7 tpi Kulkee aivan eri tavalla kuin 5.0 varsinkin 170 hp efiin nähden, mitä suurin osa mm. camaroista on esim RS. Firebirdejä on suomessa enemmän 5.7 tpi:llä että voi olla helpompi niitä löytää. suosittelen!!

• poksi

Eli noi perus firebirdit ja camarot V8 versiot tuli 5.0 EFI ruiskulla. Esim. perus firebirdiin ei tpi konetta saanut vaan se tuli vasta Formula mallista alkaen tpi:nä.

Pontiacin Formula, T/A ja GTA 5,0 ja 5,7 koneet oli TPI ruiskulla. Ja Camaron Iroc mallissa tais myös olla TPI.

TPI:llä parempi maine, mutta lieko normaalissa käytännön ajossa paljon eroa

• formula
        poksi kirjoitti:

Eli noi perus firebirdit ja camarot V8 versiot tuli 5.0 EFI ruiskulla. Esim. perus firebirdiin ei tpi konetta saanut vaan se tuli vasta Formula mallista alkaen tpi:nä.

Pontiacin Formula, T/A ja GTA 5,0 ja 5,7 koneet oli TPI ruiskulla. Ja Camaron Iroc mallissa tais myös olla TPI.

TPI:llä parempi maine, mutta lieko normaalissa käytännön ajossa paljon eroa

On melkoinen ero tpi:n ja efin välillä sekä kulutuksessa, että kulkupuolella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe