Ovatko sellaiset henkilöt päästään terveitä jotka sanovat muita hulluiksi mikäli eivät pidä heidän toiminnastaan? Mielenterveydellisen tilan pohdinnat pitäisi jättää pelkästään psykiatreille eikä turhaan huudella vastaantulijoille että ovat hulluja. Maallikolla ei ole siihen riittäviä kykyjä.
Toista hulluksi sanovien oma mielenterveys
21
328
Vastaukset
- 6616
Normijärkevä varmasti jättää hulluus-analyysit ammattilaisille, mutta onhan näitä "reippaita" ihmisiä, jotka pyytämättä jakavat diagnooseja ympäristölleen.
Lähelläni sattuu olemaan keski-ikäinen rouva, joka keskikoulupohjalta on vuosien vieriessä ruvennut nimeämään ihmisiä "hulluiksi", "häiriintyneiksi" ja muutoin vaihtelevin perustein epäilyttäviksi. Hämmästyttävän tuohtuneena nainen nimeää hulluiksi yhä suuremman osan naapureistaan, työtovereistaan, sukunsa jäsenenistä ja vastaantulijoista. Hänen raivostuu tavanomaisista tilanteista, eikä siedä lainkaan toisenlaisia ajatuksia. Käytös on sekä pelottavaa että toisaalta aivan lapsellista. En pitäisi ihmeenä, jos hän joskus kävisi jonkun kimppuun. Toisaalta hän ainakin vielä ajattelee toisaalta hyvin loogisesti ja järkevästi.
Olen siis täysin maallikko itsekin eli en pätevä analysoimaan ketään mitenkään. Maalaisjärkikin kuitenkin sanoo, että kyseisellä toisia hulluiksi nimittelevällä henkilöllä ei voi olla kaikki kohdallaan. Ehkä jokin etenevä aivosairaus?
Voisin kuvitella, että myös totaalisen huonot kasvuolot voivat antaa ihmiselle huonon esimerkin ja mikäli luonne on kova, tuloksena ovat typerät käytöstavat läpi elämän. Tv-sarjoissa myös myrkytystilat ovat saaneet ihmiset nimittelemään muita ja käyttäytymään idioottimaisesti."mutta onhan näitä "reippaita" ihmisiä, jotka pyytämättä jakavat diagnooseja ympäristölleen."
Niin tarkoitus ei ny ole jakaa diagnooseja, eikä nimitellä ketään, mutta laitan tähän otsikon aiheeseen liittyen linkin ajatuksella että ..."kuka tahansa meistä"
http://www.toimintasuomi.fi/
- 2013
Suurin osa nykyihmisistä ovat melkoisia sekopäitä ja hulluja jokaisen näkökulmasta katsoen, kun epänormaalista on tullut normaalia. Psyykesairauksissa ei ole hulluusluokittelua. Ihmisiä ei enää lukitella hulluiksi ja terveiksi. Mielenterveydeltään terveeksi luokitelluista ihmisistä löytyy kaikkein hulluimpia.
Mm. Vaihtoehtoiset hoidot palstalla teutaroiva, vieläpä moderaattorina toimiva kd-aktiivi käynnisti mm allekirjoittajaa vastaan suunnatun painostuskampanjan. Haukkui estoitta minua netissä hulluksi kun kirjoitin olevani asperger-henkilö.
Pata jälleen kattilaa siinä soimaa - ukkohan on takuuvarma autismikirjoon kuuluva tyyppi. Aikaisemmin oltiin tavallisia naapuruksia, mutta sitten tämä vajakeiksi monia ihmisiä netissä haukkuva pösilö kilahti totaalisesti.
Meni presidentti Ahtisaaren maakuntakierroksella tekemään valituksen sen alueella vaikuttavasta "valitettavasta hämärästä tyypistä". Tämä Lumivaarassa, luovutetulla Karjalan alueella, välirauhan aikana syntynyt nettiaddikti lähti uuteen hyökkäykseen.
Päivämäärällä 7.1 2011 tyyppi kirjoitti nettiin kirjoituksen jälleen valheellisin perustein. Otsikolla > reikihoitajan omamielenterveys < >>> miten sellainen ihminen voi hoitaa muita, jolla on mielenterveydellisiä ongelmia.
Tyyppi paljastui minulle vasta 8.v myöhemmin samaksi tyypiksi, Yleisradion alue-ohjelmalähetyksen suunnittelijana v. 2003.
Julkisuuden henkilöt saavat tottua kaikenlaiseen painostamiseen, mutta jo siinä vaiheessa syrjäytyneelle tyypille Yleisradiosta viikon verran kuulunut "info" aiheutti ahdistavia tunteita. Lievensin näitä alkoholinkäytöllä.
Ehkä tuon Yle radio-ohjelman perusteella Jyväskylän autististen ihmisten tukiyhdistys kuuli asiasta. Psykologi N N tuli Kouvolaan pitämään luentoa nimenomaan asperger henkilöistä. Kouvolan Sanomat julkaisi tästä laajan artikkelin.
(se löytyy edelleen ko. lehden lehtiarkistosta)
AS-henkilöitä löytyy jokaisen kansakunnan henkilögalleriasta korkeidenkin tehtävien huipulta. Kääntöpuolella olevat, kouluttamattomat ja yhteiskuntaan vaikeasti sopeutuvat neurobiologisesti poikkeavat ihmiset voivat olla suurissa vaikeuksissa. Ei AS, muut autismikirjoon lukeutuvat ihmiset ole aina "hulluja", vaikka erottuvatkin normityypeistä.
Toivo Lång
Kouvola, Inkeroinen
- keskustelua
Tässä oli erittäin mielenkiintoinen keskustelu parin kuukauden takaa, jonka haluaisin nostaa taas keskustelun aiheeksi. Löytyykö joltakulta kannanottoja aiheeseen?
- jepulisjeppis
Hulluinta on se, että levitetään joistain ihmisestä juoruja että hän on hullu. eli kiusataan, eristetään, mustamaalataan. Mutta sehän aina kostautuukin omaan nilkkaan lopulta.
- -tytär-
Minun narsistivanhempi sanoo minulle hyvin usein, että olen "mielenvikainen, vähäälyinen, hullu tai mielisairas".
Toivottavasti hän ei ole kovin laajalle tätä asiaa levitellyt. Kun se ei pidä paikkaansa. Enkä todellakaan ymmärrä, mistä hän nämä juttunsa keksii?
- tyhmä tyhmempi tyhmi
Itsekin olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka haukkuvat toisia hulluiksi. Eikö se kerro enemmän haukkujasta itsestään kuin haukkumisen kohteesta?
- -tytär-
Totta ja kun niissä jutuissa ei todellakaan ole mitään järkeä/perää. Pahuuttaan levittelee niitä ympäriinsä ja saa varmasti "säälipisteitä" näistä puheista itselleen. Hieman on kyseenalaiset konstit hankkia ystäviensä sympatiat puolelleen.
Perimmäisenä syynä on ehkä kuitenkin se toisen mustamaalaaminen ja loukkaaminen julkisesti. Joka todella täyttää jo ne kunnianloukkaus kriteerit. -tytär- kirjoitti:
Totta ja kun niissä jutuissa ei todellakaan ole mitään järkeä/perää. Pahuuttaan levittelee niitä ympäriinsä ja saa varmasti "säälipisteitä" näistä puheista itselleen. Hieman on kyseenalaiset konstit hankkia ystäviensä sympatiat puolelleen.
Perimmäisenä syynä on ehkä kuitenkin se toisen mustamaalaaminen ja loukkaaminen julkisesti. Joka todella täyttää jo ne kunnianloukkaus kriteerit.Yhtenä tärkeänä syynä tuolle hulluksi tms leimaamiselle on eristäminen kuulija haukutusta henkilöstä.
Toinen on projisointi.
Kolmas liittyy oikeutukseen. Toinen on saatava näyttämään tietynlaiselta oikeuttaakseen tekonsa (vakuutus itselle, vakuuttelu kuulijalle)
-> Näille yhteistä on usein jokin hyötyarvo, ei välttämättä tiedostustasolla projisoinnissa. Mutta tunneongelmainen kykenee loukkaamaan mitä julmemmilla nimityksillä henkilöä, jonka katsoo loukanneen tai estäneen itseään. Silloin ei etuuksia enää saavuta, vaan on valmis menettämään ne. Tilanne- tai räjähdealttius siis. Mutta valmis korjaamaan asian jälkeenpäin, jos siihen on vain edellytyksiä.
- normal vs. upnormal
Löytyykö yhtään psyykeltään täysin tervettä tai normaalia ihmistä?
- psyk.hoit.
Minä ainakin.
- apples and oranges
Ei takuu varmasti. Suo siellä, vetelä täällä.
Usein omiin tapoihinsa jääneet ja taantumukselliset kukkahattumies/-tädit tykkäävät kuluttaa paljon aikaa arvoidessaan toisten mielenterveyttä. Olen tullut siihen lopputulokseen, että ne jotka ovat yksinkertaisesti liian yksinkertaisia keksimään itselleen järkevää ja luovaa tekemistä, tykkäävät tutkia toisten asioita.
Toinen asia on yksinäisyys, se saa ihmiset tekemään aika käsittämättömiä asioita ja käyttäytymään oudosti. - -tytär-
apples and oranges kirjoitti:
Ei takuu varmasti. Suo siellä, vetelä täällä.
Usein omiin tapoihinsa jääneet ja taantumukselliset kukkahattumies/-tädit tykkäävät kuluttaa paljon aikaa arvoidessaan toisten mielenterveyttä. Olen tullut siihen lopputulokseen, että ne jotka ovat yksinkertaisesti liian yksinkertaisia keksimään itselleen järkevää ja luovaa tekemistä, tykkäävät tutkia toisten asioita.
Toinen asia on yksinäisyys, se saa ihmiset tekemään aika käsittämättömiä asioita ja käyttäytymään oudosti.No, mutta tällä käytökselläkö narsistivanhempi kuvittelee saavansa kaipaamaansa yhteydenpitoa? Haukkumalla ja mitätöimällä aikuista lastaan. Ja sitten lapsen tulisi palata nöyränä ja palvelualttiina jatkamaan siitä, mihin jäätiin.
Mä olen vuosien saatossa jo oppinut sen, että narsisti ei muuta tapojaan. Vaikka se olisi häntä itseään vastaan. Ikään kuin, hän ei pysty pitämään suutaan kiinni ja sama kierre alkaa jälleen alusta. Ja mikä pahinta, hän ei ymmärrä, että vika on hänen omassa käytöksessä. Mistä tämä kaikki johtuu. Vaan syyttää "hajuraon" ottajaa, joka ei enää jaksanut kuunnella kohtuuttomia loukkauksia. - apples and oranges
-tytär- kirjoitti:
No, mutta tällä käytökselläkö narsistivanhempi kuvittelee saavansa kaipaamaansa yhteydenpitoa? Haukkumalla ja mitätöimällä aikuista lastaan. Ja sitten lapsen tulisi palata nöyränä ja palvelualttiina jatkamaan siitä, mihin jäätiin.
Mä olen vuosien saatossa jo oppinut sen, että narsisti ei muuta tapojaan. Vaikka se olisi häntä itseään vastaan. Ikään kuin, hän ei pysty pitämään suutaan kiinni ja sama kierre alkaa jälleen alusta. Ja mikä pahinta, hän ei ymmärrä, että vika on hänen omassa käytöksessä. Mistä tämä kaikki johtuu. Vaan syyttää "hajuraon" ottajaa, joka ei enää jaksanut kuunnella kohtuuttomia loukkauksia.Ihan oikea narsisti ei muutu, hänessä on kehityksellinen häiriö. Narsisti on sanan kaikessa merkityksessa kehitysvammainen ihminen.
Oma vanhempani narsisti, en ole ollut yhteydessä pitkään aikaan häneen koska alkoi jatkuvalla manipuloinnilla ja henkisellä koukuttamisella sairastuttaa minutkin. Saattaa ilmestyä yhtäkkiä kotioven taakse ja olla kuin mikään ei olisi ikinä mennyt eteenpäin, ajataju on poikkeava, hän ei ymmärrä että muut ihmiset elävät ja menevät eteenpäin, mies elää kuin samaa päivää ja kellonaikaa kokoajan. Aika säälittävää.
Narsisti pysyy kiinnostuneena asioistasi niin kauan kun aistii, että elämäsi on hänen ennakoitavissa, kun elää hänestä riippumatonta elämää ja tekee ratkaisuja jotka ei ole ennakoitavissa, vähenee hänen kykynsä manipulointiin. Narsistilta puuttuu osa-alue normaalin ihmisen oivalluskyvystä, hän kuvittelee että ihmisten käytös on ennakoitavissa koska hän itse kuvittelee, että kaikki lähtee hänestä.
Mutta mikään sukuun periytynyt tapa tai sukulaisuus ei velvoita olemaan yhteydessä ihmiseen, joka on p*skapää narsisti!
- mielenmaailma
Jos ajatellaan psykiatrisia sairaanhoitajia, lääkäreitä, psykiatreja - kuinka heidän psyyke kestää vuosia siinä ympäristössä missä työskentelevät?
Yksi selitys on että työ on työtä. Työ kestää aikansa ja sieltä pääsee pois määräajan jälkeen. Tuo sopii kaikkiin ihmisten kanssa paljon tekemisissä oleville/työtä tekeville. Eikä työnsä kautta tekeville henkilöillä ole tietynlaista vastavuoroisuuden tarvetta asiakkaalta/potilaalta. Suurimmat narsistiset ongelmat koetaan lähisuhteissa siksi, että odotteet toiselta on jotain itselle. Kysymys on kahdenkeskisestä hyötyarvosta.
- apples and oranges
Jos työskentelee psyk.alalla 35 vuotta ilman, että vaikuttaa psyykeen mitenkään, on sairas. Jos työskentelee psyk.alalla 35 vuotta ja se ei vaikuta psyykeen mitenkään, on pakko olla vielä sairaampi.
- apples and oranges
Jos työskentelee psyk.alalla 35 vuotta ilman, että vaikuttaa psyykeen mitenkään, on sairas. Jos työskentelee psyk.alalla 35 vuotta ja se ei vaikuta psyykeen mitenkään, on pakko olla vielä sairaampi.
korjaus: jos työskentelee 35 vuotta alalla ja vaikuttaa psyykeen, on sairas.. Ja toisin päin.
korjaus: jos työskentelee 35 vuotta alalla ja vaikuttaa psyykeen, on sairas.. Ja toisin päin.
"korjaus: jos työskentelee 35 vuotta alalla ja vaikuttaa psyykeen, on sairas"
Jaa no minä kyllä olisin tuon alkuperäisen ajatuksesi takana, siten että jos ei mikä tahansa tehty työ vaikuta psyykeen mitenkään niin voisin ajatella että silloin työntekijänä ei ole ihminen vaan robotti...
- toinen toistaan
Miksiköhän nämä toisia ihmisiä hulluksi parjaavat ja kevyestikin nimittelevät eivät tule kertomaan tähän ketjuun, miksi harrastavat sitä? Kyse on varmasti niistä asioista, joista tässä ketjussa onkin jo mainittu: mustamaalaaminen, projisointi, defenssi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437798
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 684363
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363163Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2433068Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452706Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262665- 372433
- 412006
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731807