Massiiviset lihaskrampit/spasmit vatsalihaksissa

spasmit sekaisin

Kärsiiköhän kukaan muu vastaavista ja onko selvitetty mistä johtuu? Olen yrittänyt lääkäreille kertoa, mutta eivät ota onkeensa. Pieniä lihaskramppeja on joka aamu, suurempia muutaman kerran vuodessa. Kun suurempi kramppi iskee, se vie kaiken toimintakyvyn: jalat lähtee alta kun suuret vatsalihakset lyö spasmin päälle. Hengitys on pinnallista ja tuntuu että kylkiluut katkeaa lihasten krampatessa.
Juon säännöllisesti vettä, mangnesiumia otan myös. En ole mikään himourheilija, ihan peushyötyliikuntaa harrastan. Muutama vuosi sitten sain lääkäriltä reseptin Crampiton- lääkkeesseen (vedetty sittemin pois markkinoilta) en syö säännöllisetsi mut pahimpiin kramppeihin auttaa kyllä. Sirdalud ei auta näihin, kokeiltu on.
Kokemuksia vastaavasta kenelläkään?

15

19013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja hermot sekaisin

      Kokemusta on juu. On tähystetty mahaa ja suolistoa. Katsottu ultraäänellä ja jotain boorilitkua juotettu ja taas kuvattu, eikä mitään löytynyt. Mulla kun kramppaa vatsan seudun lihakset, niin samalla tuntuu kuin suolistokin menisi kireään solmuun. Siihen auttaa vähän Litalgin, mutta vaikutus tulee tosi hitaasti.

      Ei mitään käsitystä, mistä johtuu. Tuo kouristus kun iskee metsälenkillä, niin sinne sammalikkoon vaan sikiöasentoon puhisemaan muiden vaeltajien ihmeteltäväksi. Kokeilin aikanaan Sirdaludia, ei tehoa. Sitten kokeilin Dolania ja se auttaa hiukkasen, mutta hitaasti. Jotkut lääkärit ottaa todesta, toiset kattelee kelloa jotta ymmärtäisköhän toi lähteä. Mystinen ja tosi kurja vaiva, myönnän.

      • spasmit sekaisin

        Minäkin mietin, että mistä sen lääkärin löytäisin, joka oikeasti kuuntelisi ja ottaisin vaikka todistajia mukaan, ketkä ovat nähneet oireet. Tämä lääkäri jolta sain Crampiton lääkkeen, oli päivystyksessä. Oireet oli päällä pahoina jo kolmatta päivää ja ajattelin et nyt viimeistään päivystykseen. Lääkäri pyysi ottamaan paidan pois, laski kätensä takaapäin vatsanseudulleni jolloin kramppi iski tosissaan. Lääkärin kommentti oli: Älä jännitä! Minä yritän tutkia! :P
        Seuraava sanoi katseltuaan kengännauhojaan, et jospa joisit lasin vettä iltaisin..

        Ei muuten mutta kun oireet pahenee koko ajan. Kramppeja tulee tiheämmin ja aamuisin vatsan seutu on kuin piestyllä. Minkähän erikoislääkärin puoleen sitä osaisi kääntyä?


    • Ja hermot...

      Oikein hyvä kysymys. Mä sain lähetteet lisätutkimuksiin terveyskeskuslääkäriltä. Lääkäri sanoi ensin, ettei tiedä mistä on kysymys, jolloin vastasin, jotta hän voi rauhassa konsultoida jotain, joka tietää, että kyllä mä varron. Harvemmin terveyskeskuslääkärit mihinkään soittelee, joten tästä alkoi tutkimusrumba.

      Edelleenkään ei kukaan tiedä, mistä vaiva johtuu. Mulle tehtiin vielä ääreishermostotutkimuskin, mutta tuloksia vielä odottelen. Tuli mieleen, että kannattaisko myös sun koittaa saada lähete ääreishermostotutkimukseen, josko olis kumminkin hermoista lähtöisin nämä krampit. Ton tutkimuksen lyhenne on ENMG ja ainakin mun tk-lääkäri kovasti toivoo että se viimeistään ratkaisee mysteerin.

      • Aloitteleva treenaaja

        Minä ihmettelin myös tätä oiretta kova jumpan ja infrapunasaunan jälkeen. Meinasin jo tilata ambulanssin kunnes hoitajana tajusin kyseessä olevan nestehukan oire. Olin jo ehtinyt tankata nestettä mutta ehkä liian paljon lyhyessä ajassa eikä vielä ehtinyt veren kalium ja natrium arvoja tasottaa. Hetken kippurassa ja sit kyljellään lepäsin ja hieroin vatsaa kunnes helpotti. Kroppa hälyttää näköjään kun on hätä suuri.


      • .......
        Aloitteleva treenaaja kirjoitti:

        Minä ihmettelin myös tätä oiretta kova jumpan ja infrapunasaunan jälkeen. Meinasin jo tilata ambulanssin kunnes hoitajana tajusin kyseessä olevan nestehukan oire. Olin jo ehtinyt tankata nestettä mutta ehkä liian paljon lyhyessä ajassa eikä vielä ehtinyt veren kalium ja natrium arvoja tasottaa. Hetken kippurassa ja sit kyljellään lepäsin ja hieroin vatsaa kunnes helpotti. Kroppa hälyttää näköjään kun on hätä suuri.

        Taipuvainen ajattelemaan samoin. Aloin syödä tuorekurkkua kuorineen ym.
        Myös alkavan kesän auringonpaiste lievitti tätä.
        Talvella kuvittelin sen johtuvan kylmästä, villaliivi hartioille.
        Näköjään nestetasapaino tärkein tekijä.


    • kaikkea on nähty!

      Nestehukka tekee kramppeja jäseniin, omalla kohdalla vatsalihaskrampit aiheutui elimistön stressistä, syy lienee ollut aiemmin tehty nivustyräleikkaus...

    • Kramppaaja

      Minulla on vatsakramppien lisäksi myös palleakramppeja, jotka ovat äärimmäisen kivuliaita. Vatsalihasten krampatessa auttaa se, että pääsee selälleen ja oikaisemaan suorat vatsalihaksensa eli missään nimessä en suosittele sikiöasentoa, jos haluaa krampin menevän nopeasti ohitse! Toki kyseisellä kirjoittajalla voi krampata muut kuin vatsalihakset.

      Palleakramppi kestää noin 3-5 minuuttia huolimatta siitä, mitä sen laukaisemiseksi tekisi. Kipu on niin salpaava, että luulisi sydänkohtauksen olevan päällä.

      Itse syön magneesiumia, joten kramppien aiheuttajiksi epäilen nestehukkaa, koska en muista aina juoda ja minulla on äärimmäisen harvoin janon tunnetta.

      Minulla on hyvät vatsalihakset ja silti treenaan niitä aika harvoin, kun pysyvät "itsekseenkin" kondiksessa. Krampitko lie kuntoutttavat? :D

    • Manninen

      Minulla alkanut sama vaiva. Nuorenakin minulla veti helposti suonta pohkeista tai varpaista, ja ne ovat lisääntyneet ja mukaan on tullut reidet ja vatsa.

      Syön magnesiumia ja juon paljon, eli sekään ei voi olla syy

    • kiristys

      Vatsakramppi tulee av Mikä avuksi?astuksessa tai tuolista noustessa. Lääkäri on hämmästyneen oloinen kun vaivaa valittaa. Itse epäilen kuvissa löydetyistä sappikivistä johtuviksi. Kukaan ei ole varmistanut. Vaiva on kiusallinen esim. jookatunnilla. Mikä avuksi?

    • auttaa

      Iholle suihkutettava magnesium auttaa myös vatsakrampeissa kun saa suihkutettua suoraan kramppaavaan kohtaan . helpottaa nopeasti! Voi laittaa myös jo ennakoivasti

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta monen vaiva.
      Olen aina ollut helposti hikoileva ja paleva, lapsesta asti krampannut miltei joka lihas.
      Vatsalihakset helposti kylmänä jos esim. laittaa kenkiä jalkaan tai menee muuten kippuraan ja silloin on saatava itsensä suoraksi samantien! Suolaa ensiapuun ja mangnesiumia runsaasti mielellään juotavassa muodossa. Ulkoisesti käytettävät
      suihkeet ovat myös oiva ensiapu.
      Joskus nuorempana huomasin että kamala suolanhimo tasaantui siirtyessäni kokonaan puhdistamattomaan suolaan. Aiheesta löytyy paljon kirjoituksia. Itselleni paras suola on ns. savisuola eli Atlantin valtameren puhdistamaton suola. Sitä löytyy ainakin luontaistuotekaupoista.
      Onko sinulla amme? Tee itsellesi epsom- suola kylpy. Se on edullista ja rentouttavaa. Jos et pääse ammeeseen pelkkä jalkakylpykin auttaa. Tuo epsom on magnesiumsulfaattia.

      Lisää magnesiumia ruokavalioosi. Sen tarve on hyvin yksilöllistä, itselläni ainakin melkoisen suuri. Markkinoilla olevissa magnesium tableteissa on imeytymiseroja riippuen missä muodossa magnesium on. Magnesiumin lisäksi tarvitset imeytymiseen myös muita hivenaineita ja vitamiineja. Näistä aiheista löytyy paljon kirjoituksia.
      Ja lopuksi muista lämmitellä lihakset ennen liikuntaa ja villavaatteet ovat, ohuetkin ihan pro.!Hyviä vointeja.

    • Anonyymi

      Krampit johtuvat useammin kaliumin puutteesta kuin magnesiumista.
      Ruuasta saa runsaasti magnesiumia - siis jos yö kunnolla,
      ei siitä puute tule.
      Suolistokrampit voi olla eri ihan eri juttu.

      Minulla loppui krampit kun aloin käyttää hormonikorvaushoitoa,
      kerron siltä varalta jos olet nainen ja iäkkäämpi.

    • Anonyymi

      Tuoreessa kurkussa "myrkyt" ovat kuoressa, moni ei voi kurkkua syödä,
      kun ei tiedä, että kuorittuna voi, kuori aiheuttaa joillekin vatsavaivoja.

    • Anonyymi

      Heh, joku mainitsi puhdistetun suolan! Mikä sekin lie?
      Suola on Natriumkloridia ilman puhdistustakin. Hyvin se riittää kaikkiin
      kramppeihin monivuotisen kokemuksen perusteella.
      Natriumkloridia saa kaupasta alle1 euroa kilo.
      Puhdistetuista kiinalaisista yms. intialasista vuorisuolista ja sen sellasista voit helposti maksaa 16 euroa/kilo. Korkeampi hinta johtuu siitä että samaan pakettiin on lisätty kenkälankkia ja muita vastaavia hivenaineita runsaasti.
      Ei ne kelpaa koirallekaan.

      • Anonyymi

        Varokaa muuten esim. ns. Himalajansuolaa, siitä on löydetty raskasmetalleja ja jopa
        poloniumin hiukkasia, polonium on aine jolla mm. Putin myrkytti Litvinenkon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe