Oletko ollut asiakkaana jollakin KAN-kodilla?
http://www.kan.fi/toimintayksikot
Itse olin aikoinaan, muist. pariinkin otteeseen joitakin kuukausia Munsalassa, naisten Solhem-kodilla. Minulla on siitä hengellisyyden puolesta ihan hyvät muistikuvat. Mitään varsinaista lääketieteellistä alkoholismin hoitoa ei ainakaan siellä harjoitettu. Alkoholismi hoitui hengellisyyden kautta.
Asumiseen liityi mm. ruuanlaittoa, aamurukouksia, raamatunlukua, siivousta, talvella pihalla lumen kolaamista, käsitöiden tekoa, hengellisiä keskusteluja.
.
Helluntailaisten KAN-kodit
20
3063
Vastaukset
- yksin armosta
Minä olen nuorena tyttönä ollut joitain kertoja kyseisellä kodilla laulamassa ja todistamassa! Oi, kun on hyviä muistoja!
- munsala*
Kuinka koit "meidät"?
- yksin armosta
munsala* kirjoitti:
Kuinka koit "meidät"?
Olihan se erilaista nähdä tuota puolta elämästä. Asukkaista näki, että alkoholi oli ottanut osansa. Koin erittäin vahvana ja hienona asiana, että teimme tuolloin tuota työtä. Pystyin kertomaan Jeesuksesta niin, että se osui ja upposi huolimatta hyvin erilaisesta taustastani. Se tuntui hienolta.
- munsala*
yksin armosta kirjoitti:
Olihan se erilaista nähdä tuota puolta elämästä. Asukkaista näki, että alkoholi oli ottanut osansa. Koin erittäin vahvana ja hienona asiana, että teimme tuolloin tuota työtä. Pystyin kertomaan Jeesuksesta niin, että se osui ja upposi huolimatta hyvin erilaisesta taustastani. Se tuntui hienolta.
Surkeuteen on yleensä, tavalla tai toisella syyllinen itse alkoholi ja / tai muut päihteet, mutta varsinkin II-tyypin alkoholistien kohdalla jo valmis, tietynlainen persoonan olemus, heikkous. Alkoholi vammauttaa, mutta alkoholisti saattaa jo alkuperäiseltä olemukseltaan olla, ainakin lievästi vammainen, tai osana alkoholismia, eräällä tavoin lapsenomainen. Alkoholistien taustoista löytyy usein muitakin diagnooseja, esim. ADHD.
Alkoholismi, wiki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi
ADHD, wiki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkaavaisuus-_ja_ylivilkkaushäiriö
Tämän kaiken lisäksi, päihteiden väärinkäyttäjien taustoihin, eli elämänkaareen, liittyvät myös epäsosiaalisen elämän aiheuttamat muut ongelmat, kuten esim. joutuminen pitkällä ajalla esim. vakavankin pahoinpitelyn, tai seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Monilla on itselläänkin väkivaltamenneisyyttä, sekä mahd. vankilakierrettä. Tällaiset elämänkokemukset osaltaan ovat yleensä henkisesti, jopa hengellisesti vammauttavia.
Alkoholismi on fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja hengellinen sairaus.
Joidenkin kohdalla siihen saattaa synnillisen elämäntavan seurauksena lisänä liittyä myös nk. riivaustiloja, mutta itse alkoholismisairaus ei sitä ole. Itse alkoholismi ei ole synti, vaan sairaus, eikä alkoholismista voi "tehdä parannusta", juomisesta ja muista siihen liittyvistä synneistä kylläkin. Ei ole olemassa "entisiä alkoholisteja", entisiä juomareita kylläkin. Alkoholismi on elinikäinen, parantumaton sairaus, jonka kanssa voi oppia elämään, raittiina.
. - Anonyymi
munsala* kirjoitti:
Surkeuteen on yleensä, tavalla tai toisella syyllinen itse alkoholi ja / tai muut päihteet, mutta varsinkin II-tyypin alkoholistien kohdalla jo valmis, tietynlainen persoonan olemus, heikkous. Alkoholi vammauttaa, mutta alkoholisti saattaa jo alkuperäiseltä olemukseltaan olla, ainakin lievästi vammainen, tai osana alkoholismia, eräällä tavoin lapsenomainen. Alkoholistien taustoista löytyy usein muitakin diagnooseja, esim. ADHD.
Alkoholismi, wiki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi
ADHD, wiki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkaavaisuus-_ja_ylivilkkaushäiriö
Tämän kaiken lisäksi, päihteiden väärinkäyttäjien taustoihin, eli elämänkaareen, liittyvät myös epäsosiaalisen elämän aiheuttamat muut ongelmat, kuten esim. joutuminen pitkällä ajalla esim. vakavankin pahoinpitelyn, tai seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Monilla on itselläänkin väkivaltamenneisyyttä, sekä mahd. vankilakierrettä. Tällaiset elämänkokemukset osaltaan ovat yleensä henkisesti, jopa hengellisesti vammauttavia.
Alkoholismi on fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja hengellinen sairaus.
Joidenkin kohdalla siihen saattaa synnillisen elämäntavan seurauksena lisänä liittyä myös nk. riivaustiloja, mutta itse alkoholismisairaus ei sitä ole. Itse alkoholismi ei ole synti, vaan sairaus, eikä alkoholismista voi "tehdä parannusta", juomisesta ja muista siihen liittyvistä synneistä kylläkin. Ei ole olemassa "entisiä alkoholisteja", entisiä juomareita kylläkin. Alkoholismi on elinikäinen, parantumaton sairaus, jonka kanssa voi oppia elämään, raittiina.
.Hei! Kommentoit nyt omalla mielipiteelläsi alkoholismia ja sen syitä.
Korjaan, alkoholismista VOI parantua, ihan niin kuin muidenkin päihteiden käytöstä. Se tarkoittaa käytön ja himon loppumista ja sitä, ettei asia enää vaivaa eikä vaikuta elämään. Alkoholistista voi tulla kohtuullisesti alkoholijuomia juova.
Sitten toinen asia, ehkä lähipiirissäsi olet nähnyt sellaista mitä kerrot, mutta kaikkiin ei voi yleistää, eikä useimpiinkaan.
Liian suurten annosten alkoholin juomiseen voi johtaa se, että tahtoo unohtaa tai turruttaa ahdistusta, alkoholihan toimii siihen hetkellisesti. Ongelma on, että alkoholi on tuon "lääkinnällisen ominaisuuden" lisäksi liuotin ja siis myrkyllinen keholle suurina annoksina.
Ahdistus on tosiaan voinut syntyä traumaattisista tapahtumista, joihin ei itse ole voinut vaikuttaa edes.
Mutta minkäänlainen "vammaisuus" ei ole yleistä alkoholismin pohjalla. Toki ADHD hoitamattomana altistaa päihteiden käytölle, koska aivojen yhteydet toimivat eri tavoin kuin neurotyypillisellä. Kuinkahan moni meistä on täysin neurotyypillinen.
Neuropsykologiset ongelmat eivät tarkoita vammaisuutta.
ADD on toinen tarkkaavaisuushäiriö. Ei vammaisuus sekään.
Masennus on yksi. Sitäkin voi kutsua neurologiseksi ja psykologiseksi vaivaksi, koska se aiheuttaa neurologisia muutoksia, masennus aiheuttaa muutoksia välittäjäaineiden toimintaan aivoissa, ihmisen kehossa.
Nämä eivät ole vammaisuuksia. Alkoholismia esiintyy hyvinkin älykkäillä ihmisillä. Kuten muutakin päihteidenkäyttöä.
Ja nykypäivänä voi jo lopettaa alkoholismin ja huumeiden käytön erottelun toisistaan. Huumeet on laittomia päihteitä, alkoholi laillinen, mutta huumeetkaan eivät ole mikään yksittäinen ryhmä. Joko kutsutaan kaikkea vain päihteiden käytöksi tai erotellaan loputkin. Eli alkoholin käyttö, opiaattien käyttö, steroidien käyttö, amfetamiinin käyttö.
Nykypäivänä sokerin ja mässyruoat voi lisätä joukkoon, ongelmat voivat olla yhtä pahoja syöpöillä kuin juopoilla. Lihavuus, verisuoni- ja sydäntaudit, tuki- ja liikuntaelintaudit, eristäytyminen, syömisen jatkaminen kun ei ole enää nälkä, viha itseä kohtaan, ahdistus, häpeä.
Jotkut ovat toki syvällä huonossa olossa, mutta riippuvuussairauksia on monenlaisia, ja niistä selviäminen on yksilöllistä!
Terveisin hoitokodissa ollut
- munsala*
Alkoholistien elämäntarinat ovat usein hyvinkin "tavallista ihmistä" karmaisevia, vaikka vain harvat niistä puhuvat. Myös omat olosuhteeni, joiden kautta itse sinne päädyin olivat olleet kauheat. Tästä on jo useampi vuosikymmen aikaa. Munsalassa olin pitkän aikaa ainoa asiakas, joten hoitokodin emäntä pystyi hyvin keskittymään juuri minuun.
Myöhemmin, muissa hoitoloissa psykiatrit ja hoitajat ihmettelivät kuinka kaltaisistani olosuhteista tullut on kuitenkin selviytynyt niihin nähden niinkin hyvin. Sanoisinpa, että aiemmin Solhemissa saamani hengellisyys, sekä siellä opittu järjestys, että eräänlaiset kotielämän taidot olivat paljolti taustalla vaikuttamassa.
Raittiuteni ei siis säilynyt vielä Solhemistakaan huolimatta, vaan meni vielä vuosia, ennenkuin elämääni alkoi todella tulla järjestystä. Muistan kuitenkin kiitollisuudella tuota aikaani Solhemissa, sekä sen tuolloista johtajatarta.
. - munsala*
Tästä löytyy KAN-kotien historiaa:
http://www.kan.fi/visio_2/historia
Vaikuttaisi siltä, että itse olin eräitä Solhemin ensimmäisiä asiakkaita. Sen toiminta on ollut selvästi katkonaista, rahanpuutteestajohtuen, tietenkin, kuten omavaraisesti toimien yhdistysten laita on.
Jos teillä hei sattuisi olemaan ylimääräistä hynää, ettekä tiedä mihin sitä laittaisitte, niin antakaa sitä KANnille. KANnille yleensä päätyvät uskoontulleet, vakavasti päihdeongelmaiset, joiden elämä on ollut risaista. Monet hoitolaitokset on koettu, mutta kuten tunnettua, joukossa tyhmyys tiivistyy. Vain tietty prosentti todella toipuu, eli vapautuu päihdekierteestä, yhteiskunnan hoitoloitten, eli huoltoloitten kautta.
Nämä erityishoitolat, kuten KAN, taas antavat päihdeongelmaiselle toisenlaisen, henkilökohtaisemman näkökulman. Samaten nk. henkinen ja hengellinen kurinpito on toista luokkaa kuin mihin ruokasalin ja tupakkahuoneen väliä haahuilevat huoltoloiden kanta-asiakkaat yleensä ovat tottuneet.
KANnilla siis otetaan huomioon, sekä tuetaan päihdeongelmaisen täysivaltaista muutosta, takaisin yhteiskuntaan, samaten uskonelämään. Sillä tärkeintä ja tarkoitusperäisintä tässä on päihdeongelmaisen todellinen elämänmuutos takaisin elämään.
. - Mazdels (ei kirj.)
Eivätkö kunnat tee ostopalvelusopimuksia Kan-koteihin? Olen ymmärtänyt, että yhteiskunta maksaa Kan-kodille asiakkaasta aiheutuneet kustannukset samalla tavalla, kuin muillekin alkoholistien hoitopaikoille.
Eivätkö yhteiskunnan maksamat summat ole Kan-kodille kattavia, kun muut hoitokodit näyttävät kumminkin pärjäävän?- munsala*
Mahdollisesti nykyään onkin noin.
En tiedä missä määrin lahjoitusten varassa KAN nykyään toimii.
Luultavasti yhteiskunta ei kuitenkaan lähtisi täysin rahoittamaan eräällä tavoin ehdollista raittiushoitoa: KAN ilmeisesti satsaa ainoastaan uskoontulleisiin päihde-, tai sosiaaliongelmaisiin. - Kiinnostaa tietää
Mitkä muut hoitokodit pärjäävät ilman ulkopuolista tukea? Heitä pari-kolme esimerkkiä sellaisesta ihmebisneksestä.
- Kan on jees
Itse pidän KAN-työtä erittäin hienona juttuna. Omaa kokemusta ei ole, mutta kaverini on narkkausongelmansa takia KAN-kodissa ollut.
Tosin se keikka ei ollut kovin onnistunut, kun siitä poiki vain seksisuhde työntekijän kanssa. Tarkoitukseni ei ole mustamaalata mitään/ketään, vaan tuoda esille sen, että ongelmiakin voi syntyä hoitosuhteissa.- munsala*
Tuo lienee harvinaisempaa KAN-työssä, mutta voin kuitenkin uskoa todeksi. Itsekin näin tuolloin, kauan sitten jotain vastaavaa. Päihteissä itsensä sekoittanutta ja muutoinkin seksiasioissa heikkoa yksilöä on röyhkeän ihmisen helppo käyttää hyväksi. KAN-kodille yritti tuppautua erilaista "saarnaajaa" ja "tyttöjen sielunhoitajaa", mutta ainakin tuolloinen johtajatar eli jalat maassa. Epämääräiset ja kutsumattomat matkasaarnaajat saivat nopeat lähtöpassit.
Muutoin KAN-kodit kuitenkin käsittääkseni ovat hyvässä maineessa ja erilainen kurinpito hallinnassa. Päihteiden väärinkäyttäjä tarvitsee turvallisen ja järjestyksessä olevan ympäristön. Sillä päihteidenkäyttäjä on sisäisesti hajalla ja kaikki epäjärjestys tuntuu repivältä. Jumalan rauha ja hengellinen järjestys parantavat hajalla olevaa sielua ja ohjaavat uudelle tielle.
.
- Anonyymi
En ole ollut itse asukkaana, mutta tuttu paikka. Aikoinaan lapsenikin kävi siellä, pieninä.
Äitini on ollut siellä töissä keittiöllä.
Ja joskus on viety sinne jotain herkkuja esim jouluksi. - Anonyymi
Muistan kun kerran eräs asiakas puukotti kuoliaaksi erään työntekijän.
- Anonyymi
Tuohikotin Kannilla olin aikoinaan viikonloppu työntekijänä,hyviä muistoja sieltä.Usein vieläkin muistan rukouksin siellä olleita poikia.Ihaninta oli kun eräs nuori mies tuli siellä uskoon ja kuulinhiljattain että Hän on uskossa nyttemmin.Rukoillaan Kantyön puolesta Herramme tekee uutta
- Anonyymi
Hei! Muistaakseni v
97 olin naisten kanilla Solhemissa, joka siirtyi Munsa- laan. Olen nykyään itse alkoholiriippuvainen,mutta verikokeet ovat hyvät.,Paljonko maksaisi kan-hoito.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä onkin suorat ohjeet, kuinka toimia:
https://www.kan.fi/toimintayksikot/
*Mistähän syystä yp poisti KAN-linkit?
Tää yp:n sensuuri hämmästyttää.
- Anonyymi
No tuon perusteella asun kotonani kan-kodissa.
- Anonyymi
Me oltin mieheni kanssa paljon päivystyksessä Solhem Munsalassa ja nähtin mitä Jeesus teke kun itse otta Herran vapahtajan sydämmen Jeesus elää ja vapautta pysyvästi ja kestävästi TÄRKEÄ TYÖTÄ KAN TYÖ. SIUNAUSTA JA VOIMIA KAIKILLE JEESUSKEN KANSSA ETEENPÄIN. todella hyviä muistoja ja hetkiä on Solhem hetkistä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757