Muuttoauto Hollannista?

Hollandiesel

Kertokaapa viisaammat kannattaako auton tuonti Hollannista Suomeen?

Asumme vuoden Hollannissa, jonka jälkeen tarkoitus palata Suomeen.

1) Mitkä ovat kustannukset esim. hakea Saksasta auto, pitää vuoden Hollannissa ja tuoda muuttoautona Suomeen?
2) Kannattaako ostaa Hollannista suoraan auto ja tuoda Suomeen?
3) Pitää nykyinen auto ja ajella sillä kitkerään loppuun saakka..

Kiitoksia tietäville!

4

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoveroturisti

      MOi!

      Kyllä muuttoauto kannattaa tuoda jos siihen on mahdollisuus.
      Tullin sivulta saat tietoa siitä , mitkä ehdot pitää täyttyä, että voit muuttoauton tuoda.

      Ehkä sinä itse tiedät mitä maksaa hakea auto esim Saksta Hollantiin ja mitä
      maksaa siellä liikennevakutus.
      TOsin ihan samanlaisia autoja lienee tarjolla myös Hollannissa .

      Missään tapauksessa ei kannata viedä aitoa Suomi-auto sinne Hollantiin .
      Osta joku MB tai BMW ja ehdottomasti jokin erikoismallli .

    • Frankfurter

      Suomalaisessa autossa on yleensä halvemmat vakuutusmaksut, joten se saattaa kannattaa ottaa mukaan puoleksi vuodeksi.

      Hollannissa on autovero, josta ilmeisesti voi saada palautusta, kun vie auton Suomeen. Toinen vaihtoehto on ajaa esim. saksalaisilla vientikilvillä puoli vuotta ja yrittää olla jäämättä kiinni.

      • taxitaxi

        Itse ostin toistakymmentä vuotta sitten autoni Suomesta. Se rekisteröitiin vientikilville, joila ajelin puoli vuotta Espanjassa. Suomesta uuden auton voi ostaa ilman arvonlisäveroa, kun se viedään heti ulkomaille.
        Nykyään EU:n hengen mukaista on, että maksat autosta arvonlisäveron siihen maahan, mihin auton viet. Minä en sitä Espanjaan maksanut.
        Tullatessani auton Suomen tulli kysyi, olenko maksanut alv:in Espanjaan. Sanoin etten ole. Kohauttivat olkapäitään ja sanoivat minun olevan sen velkaa Espanjalle. Espanja ei ole sitä koskaan yrittänytkään periä.
        Nyt tullin sivuilla sanotaan, että auton viejän on itse huolehdittava arvonlisäveron maksamisesta kohdemaahan.
        Käsittääkseni Suomen tulli ei voi edelleenkään kieltäytyä tullaamasta muuttoautoa, vaikka arvonlisävero olisi jäänyt kohdemaahan maksamatta. Se on toinen juttu, että nykyään velkojen ja verojen perintä maiden välillä toimii aika hyvin.
        Mielestäni kannattaa tuoda juuri sellainen auto, jolla aikoo Suomessa ajella.
        Ei sillä muuttoauton tuonnilla mitään hyvää bisnestä tehdä, varsinkaan nyt kun tuon arvonlisäveron todennäköisesti joutuu maksamaan.
        Ota selvää, saako Hollannissa ajaa Suomen vientikilvillä vähintään tuon vaaditun puoli vuotta.
        Otat luonnollisesti selvää, voitko saada Hollannista ostetusta autosta veronpalautusta. Epäilen ettet saa, jouduthan käyttämään autoa siellä vähintän puoli vuotta.
        Ehkä helpoin tapa olisi ostaa Saksasta uusi tai uudenkarhea verollinen hyvä auto ja rekisteröidä se puolen vuoden punapäisiin Saksan vientikilpiin, jos niillä saa ajella Hollannissa tarvitsemasi ajan, kuten tuossa yllä jo suositeltiinkin.
        Kannattanee kuitekin selvittää Hollannin säännöt niillä kilvillä ajelemisesta.
        Lue tarkkaan tullin sivuilta edellytyksistä muuttoauton tuonnin suhteen, esim. Suomessa oleskelun pituus muuttoa edeltävän vuoden aikana ym.
        Tärkeä seikka on osoittaa asuneensa vuoden ja yhden yön ulkomailla (enemmänkin tietysti voi olla).
        Minulle tulli neuvoi, että käytä jotakin luottokorttia säännöllisesti. Sitä he uskovat paljon enemmän, kuin jotain asuinpaikkatodistusta tai vuokranmaksukuitteja.
        Kaikki tositteet ja tiliotteet pitää olla tullaustilanteessa mukana.
        Itse laitoin kaikki kuitit, matkaliput ym. aina kunkin kuukauden osalta eri kirjekuoreen. Sain tullilta kehumista hyvästä ja selkeästä järjestyksestä ja tullaukseen varattu kolme tuntia meni alle puolessa varatusta ajasta.


    • Hollandiesel

      Kiitos vastauksista, täytyy perehtyä täkäläisiin kilpi- ja verotussäännöksiin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8650
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2342
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1213
    Aihe