Lääkkeet

Koekani

Hei!

Nimimerkkini valitsin sen takia, että olen tosiaan joutunut kahden vuoden ajan olemaan reumalääkkeiden(Salazopyrin,Oxiklorin, Prednisolon, Methotrexate, Arava ja monenlaiset kipulääkkeet: Tramal, Naprometin, Vioxx ym.) koekanina ja kaikista olen saanut suurinpiirtein kaikki tuoteselosteissa kerrotut sivuvaikutukset. Lääkkeiden aloituksesta ei ole mennyt pitkään, kun olen alkanut kuvainnollisesti sanoen kävellä seinillä. Tällä hetkellä on käytössä Myocrisin- kultapistoshoito(kerran/kk) ja Methotrexathe injektiona (kerran viikossa). Itsepistettäväksi antoivat tuon Methotrexathen...? Onko täällä muita, jotka pistävät sitä itse kotona?? Burana 600 ja 800 mg menee suuret määrät päivittäin. Saas nähdä miten kauan vatsa sitäkin kestää...

Methotrexathe ei ainakaan tabletteina käynyt- en tiedä käykö pistoksina...Kokeillaan nyt sitten. Jonkin verran on alkanut hiukset harventua(ei tarvitsisi enää!)- eikä sanottavasti oireetkaan ole hävinneet. Päinvastoin- hoidon alussa jalatkin meinasi mennä...jouduin olemaan osastollakin sen takia. No, katsotaan nyt vielä jonkin aikaa. Olen kyllä ajatellut kokeilla jotain biologista lääkettä- tiputushoitona- jos ei nämäkään auta. Onko täällä kellään käytössä tuo kuulemani biologinen lääke, jota annetaan tiputuksessa? Millaisia kokemuksia siitä??

Kortisonia minulle ei saa antaa enää missään muodossa, koska sain siitä osteoporoosin...ja nyt syön loppuikäni osteoporoosilääkettä lisäkalsiumia. Osteoporoosin ja tietty muutenkin reuman takia ammatinvaihdos/suuri elämänmuutos on edessä...Avioliittokin on ollut välillä karikolla tämän kaiken keskellä- jaksamista on molemmilla...Outoa on sekin, kun eivät sairaalassa, reumadiagnoosin(seropositiivinen nivelreuma) saatuani, ottaneet huomioon puolisoani milloinkaan tai kyselleet, miten parisuhde voi... eivätkä esim. maininneet, että on olemassa sopeutumisvalmennuskursseja, joille voi ottaa puolisonkin mukaan?? Ja sitten eivät maininneet, että näillä sytostaateilla(Methotrexat, Arava) on myös miehen kautta siittiövälitteinen vaikutus sikiöön eli ts. suuri epämuodostumien vaara!! Näiden lääkkeiden lopettamisen jälkeenkin on oltava 3-6 kk varma ehkäisystään. Onneksi itse luin Pharmaca Fenniasta kyseisen asian! Tässä alkaa olla kohta jo itsekin aikamoinen lääkäri näissä asioissa!

Mites teillä- oletteko itse saaneet mielestänne tarpeeksi tietoa/tukea hoitonne aikana? Itsestäni on kyllä tuntunut, että pääasia on ollut, että kunhan vaan lääkkeeni saan syötyä, niin sillä selvä. Kuntoutuksesta ei ainakaan vielä ole puhuttu, vaikka sairastumisestani on kulunut jo 2 vuotta...

25

9291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brita

Kuntoutusta ei nykyään tarjota kun rahat on tiukalla. Pitää itse pyytää lääkäriltä lähetettä kuntoutukseen ja sittenkin lääkäri voi pitää kunnan puolia. Omissa asioissa ja varsinkin sairauksissaan pitää nykyään olla tiukkana. Avun saanti ei ole enää niin itsestään selvää kuin aikaisemmin.

Kun itse aikoinaan sairastuin reumaan pyysin päästä kuntoutukseen ihan siksi, että saisin tietoa tästä sairaudesta kun en siitä mitään tiennyt. Vuoden kuluttua pääsin Kangasalalle kahdeksi viikoksi. Toiset siellä ihmettelivät kahta viikkoani kun muilla oli vähintään kolme, ja siksi ymmärsin että kuntani oli säästäväisyyssyistä nipistänyt siitä tai katsoi, etten ollut vielä enemmän tarpeessa.
      En tosin ollut pahoillani, kyllä se minulle riitti, sain haluamaani tietoa sekä kuulemalla että näkemällä ja hyvä siellä oli olla.

En ole sen jälkeen pyrkinyt kuntoutukseen, muttei sitä ole myöskään uudelleen neljään vuoteen tarjottu. Suon kuntoutuksen mielelläni niille joiden on taisteltava kipujen kanssa joka päivä ja jotkut reumaatikot käyvätkin kuntoutuksessa joka vuosi, riippuu kunnasta.

• nainen

Valitettavasti on tosiaan niin, että pitää osata vaatia, jotta pääsee kuntoutukseen.
        Parisuhdeasioista: Reuma-liitolla on ainakin parina syksynä ollut vajaa viikon mittainen parisuhde paremmaksi kurssi, jossa käytiin läpi monenlaisia parisuhteen karikoita ja keskusteltiin muun muassa reuman vaikutuksista kaikkiin parisuhteen osa-alueisiin, myös seksuaalisuuteen.
        Ja mikä parasta paikka oli hieno ja oli kerrankin aikaa olla toisen kanssa.
        En tiedä vieläkö niitä on, itse olin puolisoni kanssa sellaisella pari vuotta sitten, reuma-liitosta voi varmaan kysyä.
        kurssi oli maksuton

• luonto parantaa

Hei!

Olen itse sairastanut kohta 6v nivelreumaa.
      Kokeiltu on ns. perinteiset lääkitykset.
      Ikävästi kohottaneet maksa-arvoja tai muuten olleet sopimattomia;(

Nyt tästä vuodesta lähtien olen käyttänyt Remicade:a tiputushoitona 6 x.
      Kipuni lähtivät siltä istumalta.

Muutamia suutulehduksia(hiivaa,haavoja), huuliherpes vaivannut,sylkirauhastulehdus kahdesti ja yhden kerran toispuoleinen puutuminen(kesti vain muutaman tunnin onneksi).

Oletan että vaikka käytänkin tätä uutta lääkettä on
      prednisolonia 5mg/pvä kohta 6v aiheuttanut ehkäpä nämä oireet eikä nykyinen uusi biologinen lääke.
      Olenkin itse lopettanut kortisonin päivittäisen lääkityksen ja otan sitä vain 2-3 kertaa viikossa.
      Hiustenlähtöä epäilen kylläkin tämän uuden lääkkeen johdosta.

Mutta tulee muistaa olemme yksilöitä. Se mikä sopii minulle, ei ehkä sovi toiselle...ja päinvastoin.

Jos pyrit ja haluat kuntoutukseen. Vaadi sitä Itse pyysin viime vuonna(-03) ja pyysin (lue;vaadin)päästä YKSILÖLLISELLE kuntoutusjaksolle 3:ksi viikoksi.
      Pyydäkin sitä, että saisit itse valita kuntoutuksen aikana mahdollisia erilaisia vaihtoehtoisia ja sinulle sopivia HOITO- ja LIIKUNTAmuotoja.
      Voit kreskustella siitä yhdessä henkilökohtaisen fysioterapeuttisi ohjauksella kuntoutus ajan aikana.

Perustele hoitavalle lääkärillesi kuntoutuksen tarvettasi. Halua saada tietoa ja kuntoutusta voidaksesi hyvin ja pyrkimyksenä SAADA ENNALTAEHKÄISEVÄÄ tietoa ja liikuntaohjeita pysyäksesi liikuntakykyisenä.

Sen minkä jätät kertomatta hoitavalle lääkärillesi,jää vain sinun tiedoksesi, ei hän voi tietää mitä oikeasti ajattelet.

Oletkin itse velvollinen ajamaan OMIA OIKEUKSIASI. Mitään ei tarjota ellei pysty ja vaadi niitä;)
      Itse ottanut opiksi;)

Toivo parasta ja ajattele pahinta;)
      Keksi keinot niin saat niihin vastauksen!

KYSY MYÖS MAHDOLLISISTA VAIHTOEHDOISTA(mm. akupunktio) LISÄNÄ, TUKIHOITONA.

• kokenut

Jos ymmärsin oikein, olet alkanut käyttämään Prednisolonia hyvin epäsäännöllisesti ilman lääkärin lupaa. Suosittelen, että otat selville, mitä voi tapahtua, jos hypotalamus, aivolisäke ja lisämunuaiset eivät toimi nyt normaalisti. Lääkkeillä ja luontaistuotteilla on helppo aiheutttaa yllättäviä "sivuvaikutuksia" tietämättään.

• luonto parantaa
        kokenut kirjoitti:

Jos ymmärsin oikein, olet alkanut käyttämään Prednisolonia hyvin epäsäännöllisesti ilman lääkärin lupaa. Suosittelen, että otat selville, mitä voi tapahtua, jos hypotalamus, aivolisäke ja lisämunuaiset eivät toimi nyt normaalisti. Lääkkeillä ja luontaistuotteilla on helppo aiheutttaa yllättäviä "sivuvaikutuksia" tietämättään.

Heippa!

Kirjoitin ehkäpä epäselvästi?
        Tarkoitin, ettei aikaisemmin ole ollut "ongelmia" puutumisia,suutulehduksia jne
        Nyt kun olen joutunut jo 6v ajan käyttämään prednisol yhdessä Remicaden kanssa on tuonut sivuvaikutuksia.
        Lääkärini jopa ehdotti, että jättäisin kortisonin ottamatta, jos siihen ei ole tarvetta;)

Viikkoa ennen ensimmäistä tiputushoitoakin olin kortisonin vuoksi saanut märkivän patin olkapäähäni.
        Lääkäri sen minullekin kertoi, että kortisonilla on todella paljon ikäviä sivuvaikutuksia;(
        Olen kyllä itsekin tietoinen asiasta, ettei lääkkeitä kannata syödä varmuuden vuoksi.
        Siksi minulla on tärkeää kokeilla ja tunnustella omaa vointiani;).
        Hassuinta , kun vielä ajattelen taaksepäin vuoteen 2002.
        Niinkauan kuin otin homeopaattisia valmisteita, ei ongelmia ollut ja lääkityskin oli ajoittaista....

Olenhan kuitenkin vastuussa itsestäni ja se tuntuu hyvältä;)

• kokenut
        luonto parantaa kirjoitti:

Heippa!

Kirjoitin ehkäpä epäselvästi?
        Tarkoitin, ettei aikaisemmin ole ollut "ongelmia" puutumisia,suutulehduksia jne
        Nyt kun olen joutunut jo 6v ajan käyttämään prednisol yhdessä Remicaden kanssa on tuonut sivuvaikutuksia.
        Lääkärini jopa ehdotti, että jättäisin kortisonin ottamatta, jos siihen ei ole tarvetta;)

Viikkoa ennen ensimmäistä tiputushoitoakin olin kortisonin vuoksi saanut märkivän patin olkapäähäni.
        Lääkäri sen minullekin kertoi, että kortisonilla on todella paljon ikäviä sivuvaikutuksia;(
        Olen kyllä itsekin tietoinen asiasta, ettei lääkkeitä kannata syödä varmuuden vuoksi.
        Siksi minulla on tärkeää kokeilla ja tunnustella omaa vointiani;).
        Hassuinta , kun vielä ajattelen taaksepäin vuoteen 2002.
        Niinkauan kuin otin homeopaattisia valmisteita, ei ongelmia ollut ja lääkityskin oli ajoittaista....

Olenhan kuitenkin vastuussa itsestäni ja se tuntuu hyvältä;)

Kiinnitin huomiota viestiisi, koska minulla on kerran loppunut lisämunuaisten kortisolieritys kokonaan. Aluksi olin vain tyytyväinen, kun en tuntenut esim. nälkää, janoa,väsymystä, kipua, kylmää. Laihduin hirveästi, hiukset lähtivät, kuukautiset loppuivat jne. Onneksi en tuolloin vielä sairastanut reumaa sillä juuri elimistön oman kortisolin tehtävä on heikentää tulehdusreaktioita. Kolme kuukautta meni ennen kuin lisämunuaiset alkoivat toimia normaalisti. Lisämunuaisten toimintalakko oli vain yksi osa ketjureaktiossa, joka alkoi päässä olleesta tulehduksesta.

• oys

Olen kokeillut kaikki(uskallan sanoa) reumalääkkeet ja aina on tullut jokin sivuvaikutus.
      Nyt käytän enbrel nimistä pistoslääkettä ja aravaa rinnakkain ja eipä ole ollut näin hyvää oloa pitkään aikaan. Särkylääkettä tarvitsen hyvin harvoin.
      Kortisonistakin olen päässyt eroon. Se on lopetettava hyvi hitaasti koska muuten oireet tulevat takaisin. Siihen jää tavallaan koukkuun.

Nykyisen lääkityksen tueksi olen käynyt lymfassa ja akupunktiossa ja niistä oli hyötyä. Lýmfa saa nesteet kiertämään ja elimistöstä lähtee kortisonin aiheuttaman turvotus pois.

Käyn itse oysissa ja siellä kyllä saa tukea ja opastusta. Reumayhdistykset ja -liito tukevat ja jakavat tietoa.

• torstaina toivoa

Jos haluat lääkkeiden sijasta tai ohella kokeilla myös luonnollisempaa hoitoa, niin tässä parantaja Blomkvistin tutkimuksiin ja hoitokokemuksiin perustuvia ohjeita. Potilaittensa reuman syiksi hän sai 30 vuosikymmentä sitten seuraavan tilaston: rikki 35%, munanvalkuainen 15%, tavallinen sokeri 17%, hedelmäsokeri 4%, kalkki 9%, ruokasuola 4%, virtsan suolat 2%, lääkemyrkyt 14%. Sulamattoman rikin voit saada sulamattomasta valkuaisaineesta, viineistä, kuivatuista rikitetyistä hedelmistä, kiinankaalista, sipulista, sinapista jne. Se ilmenee myös mädän kananmunan (rikkivety) tuoksuisina ilmavaivoina, kuivina tai happimina röyhtäisyinä. Valkuaisaineet pitää saada sulamaan pepsiinillä, rikki suolahapolla (ja/tai kromilla, chromium metallicum D30). Suolahapon puute voi ilmetä usein kovana vatsana ja pahanhajuisena hengityksenä. Tukanlähtöön voi syitä etsiä mm. edellämainituista sulamattomuuksista johtuneista osin tukkeutuneista munuaisista, jotka työntävät vitsaa verenkiertoon syövyttämään hiuspohjaa tai sulamattomasta sokerista ja kalkista joka estää päänahan verenkiertoa. Sokerin syönti kuluttaa kromia. Sopiva kromipitoisuus on niveltulehduksen ja jäykkien nivelien välissä. Toivottavasti ylläolevasta valikosta saat apua oman vaivasi syyn tunnistamiseen ja sen lievittämiseen.

• tietoa

Itse uskon tuon tapaisiin juttuihin mutta on ko. tutkijalla hoitokonsteja tai ohjeellisia ruokavalioita? Kiinnostus heräsi!

• luonto parantaa
        tietoa kirjoitti:

Itse uskon tuon tapaisiin juttuihin mutta on ko. tutkijalla hoitokonsteja tai ohjeellisia ruokavalioita? Kiinnostus heräsi!

Hei!
        Minäkin haluaisin enemmän tietoa mahdollisesta ruokavalion vaikutuksista.

Olen sen ymmärtänyt, että ravinnolla on suuri merkitys sairauksien synnyssä ja niiden hallinassa.
        Olemme toki yksilöitä, mutta uskon että löytämällä itselleen sopivan "elämäntavan";
        eli hyvän lääkityksen, ravinnon,luontevat hoito-ja tukimuodot(akupunktio,lymfahieronta ym..),mahdolliset tarpeet vitamiini- ja hivenainelisiin sekä fyysisesti(lihaskunto) että psyykkisesti parantavasta olosta seuraa vain positiivisia asioita omalle terveydelleen;).

Omalla aktiivisuudella saadaankin parhainta itselleen sopivaa hoitoa;)

• torstaina toivoa

Hei!
        Minäkin haluaisin enemmän tietoa mahdollisesta ruokavalion vaikutuksista.

Olen sen ymmärtänyt, että ravinnolla on suuri merkitys sairauksien synnyssä ja niiden hallinassa.
        Olemme toki yksilöitä, mutta uskon että löytämällä itselleen sopivan "elämäntavan";
        eli hyvän lääkityksen, ravinnon,luontevat hoito-ja tukimuodot(akupunktio,lymfahieronta ym..),mahdolliset tarpeet vitamiini- ja hivenainelisiin sekä fyysisesti(lihaskunto) että psyykkisesti parantavasta olosta seuraa vain positiivisia asioita omalle terveydelleen;).

Omalla aktiivisuudella saadaankin parhainta itselleen sopivaa hoitoa;)

Molemmille kiinnostuneille:
        Olin 70-luvulla kyseisen parantajan potilaana ja koin omissa nahoissani, että hänen menetelmänsä toimivat. En ole sen koommin tarvinnut lääkäreiden lääkkeitä, tosin kovin vähän ennen sitäkään. Itselläni ei ole ollut reumaa.
        Parantaja Nestor Blomkvist julkaisi tutkimuksistaan 2 omakustannetta. Hän on kuollut ja omakustannetta en tiedä löytyvän enää kuin netin kautta hänen vihostaan 2: http://www.jarla.net/halsakost.html. Sikäli kuin kiinnostusta teillä riittää, voin jakaa hänen tietojaan edelleen. Yhteys minuun [email protected]. Sen verran edellistä viestiäni täytyy tarkentaa, että mainitsemani potenssoitu kromi ei suorastaan ole Blomkvistin tietoa. Välillinen, sivuava kannanotto siihen kylläkin.

Ruokavalio on yksi tärkeä osa omaa hoitoa oli vaiva mikä hyvänsä. Täytyy sopeutua omiin heikkouksiinsa.
        Toinen osa on, että oman ruumiin elimet täytyy yrittää saada häiriötilasta taas toimimaan, sulattamaan nautittua ruokaa. Ravintoa tai ruokaa syömässämme on vain se minkä kykenemme sulattamaan, muu on haitaksi. Blomkvist löysi monia voimakeskittymiä ihmisessä, ei vielä fyysisiä elimiä, joiden tietämisellä on erittäin tärkeä merkitys terveyden säilyttämisessä.
        Kolmas osa tietämisessä on, että luonnon apteekista löytyy monia "funktionaalisia" elintarvikkeita, joila on merkitysta kahteen edelliseen kohtaan. Laajemmin ymmärrettynä osa kaksi sisältää pari muuta hoitoon liittyvää elementtiä.

• e-pos

Onkohan lääkäreillä maailmanlaajuinen salaliitto, kun väittävät, että reuman puhkeamisen syytä ei tiedetä?

Ei tarvitse mennä kuin Keski-Eurooppaan niin löytyy kylpylöitä, joissa hoidetaan nivelvaivaisia rikkikylvyillä.

http://www.tohtori.fi/eviva/rikki.php3

• torstaina toivoa
        e-pos kirjoitti:

Onkohan lääkäreillä maailmanlaajuinen salaliitto, kun väittävät, että reuman puhkeamisen syytä ei tiedetä?

Ei tarvitse mennä kuin Keski-Eurooppaan niin löytyy kylpylöitä, joissa hoidetaan nivelvaivaisia rikkikylvyillä.

Tuskin tähän tarvitaan salaliittoteorioita. Nivelreumaan on etsitty kauan ja epätoivoisesti parannuskeinoa, ja on kokeiltu melkein mitä vain aina röntgensäteilyyn asti. Nyt kun tutkimus on monesti markkinarahoitteista, on aina olemassa mahdollisuus, että markkinoille tulee vain toinen toistaan kalliimpia lääkkeitä. Niin ei tarvitsisi olla. A. Einsteinin suuhun on pantu sanat: ratkaisun pitää olla niin yksinkertainen kuin mahdollista, mutta ei yksinkertaisempi. Välittämäni ratkaisu vaivaan ei ole lainkaan kallis ja se pyrkii tarttumaan vaivan luonollisiin syihin. Kai sitä voisivat lääkäritkin kokeilla, siinä tuskin on mitään menetettävää, niin luontainen hoito se on. Ilmeisesti jotkut potilaat ovat jo ehtineet tässä välittämääni keinoa kokeilla ruoansulatuksen parantamista, sillä olen jo saanut palautteen, jossa hämmästeltiin sitä, että reumaan kuuluva kuiva suu ja sen limakalvot paranivat ensimmäisen päivän jälkeen. Saa nähdä miten jatko sujuu.

• perjantaipostia

Olisin kiinnostunut nivelreuman hoidosta ja sen historiasta. Millä/miten mm. 1800-luvulla hoidettiin nivelreumaa? Milloin kultahoito otettiin käyttöön ja onko se aina annettu ruiskeena?

Vastaus, Jukka Martio, dosentti, reumatologi:
        Historiaa löytyy monista alan oppikirjoista. Suomalaista reumavaivojen hoitotietoa on Lönnrotin kirjoittamassa "Suomalaisen talonpojan kotilääkärissä". Nivelreuma on lääketieteellisessä kirjallisuudessa kuvattu vasta 1800-luvulla. On mahdollista, että tauti on peräisin Amerikasta, josta se tuli Eurooppaan 1500-luvulla. Reumavaivoja on kuitenkin hoidettu kautta vuosisatojen ja termi "reuma" on peräisin 2000 vuoden takaa. Hoito on ollut etenkin erilaisiin kylpylähoitoihin perustuvaa. Selkeästi omaksi sairaudekseen nivelreuma opittiin määrittelemään vasta 1940-luvulla, kun reumatekijän määritys keksittiin. Kultahoitoa on käytetty 1930-luvulta. Se on yleensä annettu ruiskeena lihakseen tai suoneen. 1970-luvulta alkaen on ollut käytössä myös suun kautta annettava kultavalmiste, auranofiini. Kultavalmisteiden vaikutus ei pääasiassa perustune itse kultaan, vaan rikkiyhdisteisiin, jossa kulta on vain pienenä osana.

• torstaina toivoa
        e-pos kirjoitti:

Yritän vielä vastata kysymykseesi rikkihoidoista, vaikka siinä menenkin hieman kokemus- ja tietopiirini ulkopuolelle. Otaksun, että ainakin jotkut aineet käyttäytyvät eri tavoin, riippuen siitä, ovatko ne ruumiin ulko- vaiko sisäpuolella. Jotkut kansanmiehet ovat parannelleet haavojaan sormissaan hunajavoiteella. Jos taas hunajaa ja sen sokeria on syönyt enemmän kuin on kyennyt sulattamaan, haavat umpeutuvat vaikeasti. Jotkut käyttävät kuparipohjallisia tai kuparisalvaa tavoitteenaan parantaa verenkiertoa. Jos taas on saanut eloperäistä kuparia liikaa juomalla liikaa esim. kanervankukkateetä, kupari pyrkii hyydyttämään verta ja aiheuttamaan jopa tulppia. Rikin kanssa lienee samoin. Ehkä se ulkoisesti käytettynä toimii vastakkaisesti ihmisen sisässä olevalle rikille. Suolahapon rikkiä sulattava ominaisuus saattaa juontua siitä, että suolahappo valmistetaan rikkihaposta. Sen syntysanat ovat rikissä, vaikka siinä itsessään ei olekaan rikkiä. Näin arvelen.

• torstaina toivoa
        perjantaipostia kirjoitti:

Olisin kiinnostunut nivelreuman hoidosta ja sen historiasta. Millä/miten mm. 1800-luvulla hoidettiin nivelreumaa? Milloin kultahoito otettiin käyttöön ja onko se aina annettu ruiskeena?

Vastaus, Jukka Martio, dosentti, reumatologi:
        Historiaa löytyy monista alan oppikirjoista. Suomalaista reumavaivojen hoitotietoa on Lönnrotin kirjoittamassa "Suomalaisen talonpojan kotilääkärissä". Nivelreuma on lääketieteellisessä kirjallisuudessa kuvattu vasta 1800-luvulla. On mahdollista, että tauti on peräisin Amerikasta, josta se tuli Eurooppaan 1500-luvulla. Reumavaivoja on kuitenkin hoidettu kautta vuosisatojen ja termi "reuma" on peräisin 2000 vuoden takaa. Hoito on ollut etenkin erilaisiin kylpylähoitoihin perustuvaa. Selkeästi omaksi sairaudekseen nivelreuma opittiin määrittelemään vasta 1940-luvulla, kun reumatekijän määritys keksittiin. Kultahoitoa on käytetty 1930-luvulta. Se on yleensä annettu ruiskeena lihakseen tai suoneen. 1970-luvulta alkaen on ollut käytössä myös suun kautta annettava kultavalmiste, auranofiini. Kultavalmisteiden vaikutus ei pääasiassa perustune itse kultaan, vaan rikkiyhdisteisiin, jossa kulta on vain pienenä osana.

Viimeisen lauseesi kysymys on hyvä. Se vaatisi vastauksen. Siihen voisivat yrittää vastata ne, jotka rikkiä reumapotilaalle antavat. Tiedonvälittäjän roolissa yritän antaa vastauksen, joka olisi Blomkvistin ajattelutapaa vastaava.
        Etsisin tähän seikkaan ymmärrystä siitä, että aiemmassa viestissä mainitut reuman syyt tuovat esiin erilaisia reumatyyppejä. Tällöin yleisin, joka oli liian rikin aiheuttama, ilmenee tulehduksellisena reumana rikin "palaessa" kuumasti nivelissä. Lämpöä lisää vielä kitkalämpö, joka syntyy veren virratessa suonissa, joiden pinta-alaa pienentävät suonen pintaan kertyneet sulamattomuudet. Pinta-ala on pienimmillään nivelkohdissa ja virtausnopeus siksi siellä suurin, samoin kitkalämpö. Rikkiä pitäisi sulattaa suolahappolisällä.
        Vastakkainen tyyppi tälle syntyy jos sokeri ja kalkki eivät sula. Kalkkeutuneisuuteen liittyy huonon verenkierron ohella kylmyys. Hoito lähtee tässä tapauksessa liikkeelle mm. kyseisten aineiden sulattamisen betainihydrokloridilla. Olisi mielenkiintoista kuulla tutkimuksista, minkä tyypin reumaan on mainitsemaasi kulta-rikki-yhdistettä annettu ja millä tuloksella.
        Hyvä kun englantilaiset lääkärit suosittavat nivelreumaatikoille karpaloa, ehkä he ovat huomanneet sen hyvää tekevät vaikutukset. Karpalohan lisää ruumiin oman suolahapon muodostusta melkein yhtä hyvin kuin puolukka ja lisäksi se sisältää betainihydrokloridia.

• ei kokemusta mutta
        e-pos kirjoitti:

Suomessa on ainakin yksi kylpyläpaikka, jossa hoidetaan rikillä (en viitti mainostaa). Samaten kiinalaisilla on jo yli 2000 vuoden kokemus kipujen hoitamisesta rikillä niin sisäisesti kuin ulkoisesti.

• Ronja

Sairastuin viime vuonna ja olen tyytyväinen tiedonjakoon yms. Jo hoidon aloittamisen yhteydessä osastolla kävi useampi ihminen neuvomassa. Lääkkeistä sain kirjalliset ohjeet mukaan.

Ei se kumminkaan onnistu -asenteen voisit haudata ja ajatella, että onneksi on niin paljon vaihtoehtoja, joita voi kokeilla.

• Utelias

Kaikki ei ole mennyt minullakaan toivotulla tavalla, mutta en kyllä moittisi hoitoa. Eihän ne lääkärit ja hoitajat ole selvännäkijöitä ja ajatustenlukijoita.

Luin muuten kesällä erään suomalaisen kansanparantajan kirjaa. Hän väitti, että suurin syy reumasairauksiin on alhainen verenpaine. Tämä on helpoin korjata syömällä ruokasuolaa. Parantaja vielä kehui lääkäreiden lähettäneen hänen luokseen paljon potilaita.

• Koekani

Tervehdys!

Kiitokset monista vinkeistä...
        On totta, että itse on pidettävä huolta omista oikeuksistaan. On harvinaista, että esim. kuntoutusta tarjotaan automaattisesti lääkärissä käydessä...vaikka toisaalta sen luulisi olevan a ja o. Mutta täytyypä tässä sitten rohkaistua ensi kerralla ja ehdottaa, että voisikos sitä vaikka ensi vuoden puolella...Määrärahat kun ovat sitten jo ihan uutukaiset :)

Tuo Remicade alkoi muuten kiinnostaa... Taitaa ollakin ainut, jota en ole kokeillut(hehheh). Muutenkin alkaa olla mitta täysi näitä synteettisiä lääkkeitä. Miksiköhän näihin biologisiin lääkkeisiin on panostettu ihan minimaalisesti esim. reumankin hoidossa? Hieno juttu, että ne on nyt keksineet edes yhden biologisen lääkkeen- edistystä!

Mistä tuo Remicade muuten on peräisin? Tarkoitan, tiedätkö mistä ainesosista?
        Miten pitkään joudut olemaan sairaalassa, kun olet tiputuksessa...ja miten usein sulle annetaan tuota tiputushoitoa? Kerran kuukaudessa, 3 kk:n välein tms.?

Kiittäen tiedoista nyt tää pupujussi pomppii unten maille...hyvää yötä!

• vinkkari
        Koekani kirjoitti:

Tervehdys!

On totta, että itse on pidettävä huolta omista oikeuksistaan. On harvinaista, että esim. kuntoutusta tarjotaan automaattisesti lääkärissä käydessä...vaikka toisaalta sen luulisi olevan a ja o. Mutta täytyypä tässä sitten rohkaistua ensi kerralla ja ehdottaa, että voisikos sitä vaikka ensi vuoden puolella...Määrärahat kun ovat sitten jo ihan uutukaiset :)

Tuo Remicade alkoi muuten kiinnostaa... Taitaa ollakin ainut, jota en ole kokeillut(hehheh). Muutenkin alkaa olla mitta täysi näitä synteettisiä lääkkeitä. Miksiköhän näihin biologisiin lääkkeisiin on panostettu ihan minimaalisesti esim. reumankin hoidossa? Hieno juttu, että ne on nyt keksineet edes yhden biologisen lääkkeen- edistystä!

Miten pitkään joudut olemaan sairaalassa, kun olet tiputuksessa...ja miten usein sulle annetaan tuota tiputushoitoa? Kerran kuukaudessa, 3 kk:n välein tms.?

Laita hakusanaksi biologiset lääkkeet niin voit perehtyä asiaan. Tässä sinulle yksi linkki:

http://www.reumaliitto.fi/sivut/uutta/profmarjatta.htm

• nimetön
        Koekani kirjoitti:

Tervehdys!

http://www.reuma.fi/reumataudit/laakkeet/

• luonto parantaa
        Koekani kirjoitti:

Tervehdys!

Heippa!
        Kirjoitan suoraan pakkauseslosteesta vähän.
        Ehkäpä saitkin jo tietoa nettisivuilta?

VAIKUTTAVA AINE on infliksimabi -) ihmisen ja hiiren vasta-aineita muistuttava.

Nämä monoklonaaliset vasta-aineet ovat proteiineja, jotka tunnistavat ja sitoutuvat antigeeneihin mm. toisiin valkuaisaineisiin.

Infliksimabi SITOOkin erityisen elimistössä olevan proteiinin, jota kutsutaan nimellä tuumorinekroositekijä alfa(eli TNF-alfa).
        Tämä proteiinihan on tulehdusprosessissa mukana ja sen määrän lisääntyminen on yleistä tulehdussairauksissa, kuten nivelreumassa.

Muita biologiset lääkkeet ITSE annettavia pistoksena
        ovat ENBREL ja HUMIRA(uusin näistä) ja kuulemma muistuttaa enemmän ihmisen kaltaisia proteiineja kuin tällä REMICADE:lla.

Löydettävä vain itselleen sopiva.Kaikki ovat tosin hintavia.
        HUMIRA on tosin kallein (20182,55€/vuosi).

Kysyit tiputushoidostani?
        Kaksi ensimmäistä tiputuskertaa yövyin sairaalassa(5h:n tiputus/hoitokerta). Ensimmäisen ja toisen HOITOKERRAN välillä oli kaksi viikkoa väliä,sitten edettiin 1kk ja sitten pysyvästi joka toinen kuukausi.

Takana nyt 6 hoitokertaa vasta.
        Kolmannen hoitokerran sain ja nytkin saan tiputushoitoa sairaalajohtoisen sairaanhoidon
        tiloissa sairaalassa.
        En siis yövy enää vaan saan lähteä kotiin n. 2,5 h hoidon jälkeen.

Muistaa täytyy, etteivät nämäkään välttämättä mitään sivuvaikutuksettomia lääkkeitä ole, jos niitä nyt sitten onkaan?

Täytyykin harkita aina tilanteen mukaan ja tapauskohtaisesti;)

Itse taidan ottaa selville myös erään keskustelijan laittaman "parantajan" neuvoista" tällä palstalla.

Hyvää syksyn jatkoa!
        Lähden nyt Kreikkaan huomen aamulla(21.9), joten täytyy palata asiaan myöhemmin!

• pistoslääke

Heippa!
        Kirjoitan suoraan pakkauseslosteesta vähän.
        Ehkäpä saitkin jo tietoa nettisivuilta?

VAIKUTTAVA AINE on infliksimabi -) ihmisen ja hiiren vasta-aineita muistuttava.

Nämä monoklonaaliset vasta-aineet ovat proteiineja, jotka tunnistavat ja sitoutuvat antigeeneihin mm. toisiin valkuaisaineisiin.

Infliksimabi SITOOkin erityisen elimistössä olevan proteiinin, jota kutsutaan nimellä tuumorinekroositekijä alfa(eli TNF-alfa).
        Tämä proteiinihan on tulehdusprosessissa mukana ja sen määrän lisääntyminen on yleistä tulehdussairauksissa, kuten nivelreumassa.

Muita biologiset lääkkeet ITSE annettavia pistoksena
        ovat ENBREL ja HUMIRA(uusin näistä) ja kuulemma muistuttaa enemmän ihmisen kaltaisia proteiineja kuin tällä REMICADE:lla.

Löydettävä vain itselleen sopiva.Kaikki ovat tosin hintavia.
        HUMIRA on tosin kallein (20182,55€/vuosi).

Kysyit tiputushoidostani?
        Kaksi ensimmäistä tiputuskertaa yövyin sairaalassa(5h:n tiputus/hoitokerta). Ensimmäisen ja toisen HOITOKERRAN välillä oli kaksi viikkoa väliä,sitten edettiin 1kk ja sitten pysyvästi joka toinen kuukausi.

Takana nyt 6 hoitokertaa vasta.
        Kolmannen hoitokerran sain ja nytkin saan tiputushoitoa sairaalajohtoisen sairaanhoidon
        tiloissa sairaalassa.
        En siis yövy enää vaan saan lähteä kotiin n. 2,5 h hoidon jälkeen.

Muistaa täytyy, etteivät nämäkään välttämättä mitään sivuvaikutuksettomia lääkkeitä ole, jos niitä nyt sitten onkaan?

Täytyykin harkita aina tilanteen mukaan ja tapauskohtaisesti;)

Itse taidan ottaa selville myös erään keskustelijan laittaman "parantajan" neuvoista" tällä palstalla.

Hyvää syksyn jatkoa!
        Lähden nyt Kreikkaan huomen aamulla(21.9), joten täytyy palata asiaan myöhemmin!

Minä käytän enbrel-nimistä pistoslääkettä. Pistän sen itse "mahanahkaan" 2kert/vko. Ehkä yksinkertaisempaa kuin ed. oleva lääke mikä pitää tiputtaa suoneen.
        Mutta lääkärihän sen ratkaisee.

• Koekaniini
        pistoslääke kirjoitti:

Minä käytän enbrel-nimistä pistoslääkettä. Pistän sen itse "mahanahkaan" 2kert/vko. Ehkä yksinkertaisempaa kuin ed. oleva lääke mikä pitää tiputtaa suoneen.
        Mutta lääkärihän sen ratkaisee.

Voi kiiitos teille näistä upeista tiedoista!!!
        Täällähän on varsinaisia "lääkärin alkuja"- ihan totta! Kyllä vaan sanon, että lääkärikuntakin(tai hoitohenkilökunta) toiseksi joskus jää reumaatikon tietomäärälle- ainakin jos puhutaan yleislääkäreistä. Reumalääkärit nyt tietty tietää tästä sairaudesta....
        Mut nuo reumaliiton sivut on hienot! Ja tuo artikkeli biologisista lääkkeistä. Enpä ois ilman teitä osannut etsiä tietoa tuosta- kiitti ihan oikeesti... =)

Ja hyvää Kreikan matkaa sulle, joka kerroit lähteväsi matkaan huomisaamuna(21.9). Oikein mukavaa ja leppoisaa lomaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe