Olipa vaikeasti hahmotettava sana

vaikea.

minulle ainakin. Joku muu tietysti heti hahmottaa sanan oikein.
Hesarin tämän päivän juttu, jossa käsiteltiin tai arvuuteltiin tämän vuoden Nobelin kirjallisuuden palkinnon saajaa.
Tekstissä oli sana tavutettuna näin:
anglointi-
alaisen.

Jaa, koko päivän pähkäilin, mistä on kyse. En millään osannut hahmottaa, eli käsitin sanan perustana olevan jotain anglointia.

No, googlaus - ja heti selvisi: Anglointialainen tarkoittaa englantilaisen isän ja intialaisen äidin jälkeläisiä.
Anglo-
intialainen.

8

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fennosuomalainen

Fennoruotsalaisessa ja svekosuomalaisessa yhdistyvät kyseisten kansojen hyvät ja huonot puolet. Russosuomalaisiakin alkaa olla jo melkoisesti, samoin fennovenäläisiä.

• onkiva brittirovasti

Sen on varmaan tekstinkäsittelyohjelma jakanut noin.

Sarjassamme yksiselitteisyys journalismissa.

Kyllähän tuossa jonkinmoinen anglointi mieleen tulee, mutta ei ehkä yhdistettynä alaiseen, vaan "adjektivifioituna".

• Ihan kiinnostava tapaus. Kyseessä ei kuitenkaan liene tekstinkäsittelyohjelman virhe. Ei Hesaria tekstinkäsittelyohjelmilla taiteta.

Word 2007 tavuttaa ang-loin-tia-lai-sen, joka on muodollisesti oikein, vaikka välttääkin jakamasta siitä kohdasta, josta sana olisi paras jakaa. Varovaisuus, jossa vältetään vokaalien välistä jakamista, toimii tekstinkäsittelyssä, kirjoissa jne., mutta kapeassa sanomalehden palstassa sitä pidettäneen liian varovaisena.

Jako anglointi-alaisen saattaa johtua jopa liian fiksusta ohjelmasta. Sanahan näyttää muodoltaan yhdyssanalta, jonka voisi jakaa parhaiten juuri noin. Jälkiosa olisi selvä suomen sana ja alkuosakin muodoltaan aivan järkevä.

Olen joskus esittänyt puoliksi tosissani (Kanava-lehdessä), että suomen kielessä pitäisi ruveta käyttämään yhdysmerkkiä kaikissa yhdyssanoissa. Tai realistisemmin ajatellen ainakin kaikissa yhdyssanoissa, joiden jälkiosa alkaa vokaalilla.

• Yucca kirjoitti:

Ihan kiinnostava tapaus. Kyseessä ei kuitenkaan liene tekstinkäsittelyohjelman virhe. Ei Hesaria tekstinkäsittelyohjelmilla taiteta.

Word 2007 tavuttaa ang-loin-tia-lai-sen, joka on muodollisesti oikein, vaikka välttääkin jakamasta siitä kohdasta, josta sana olisi paras jakaa. Varovaisuus, jossa vältetään vokaalien välistä jakamista, toimii tekstinkäsittelyssä, kirjoissa jne., mutta kapeassa sanomalehden palstassa sitä pidettäneen liian varovaisena.

Jako anglointi-alaisen saattaa johtua jopa liian fiksusta ohjelmasta. Sanahan näyttää muodoltaan yhdyssanalta, jonka voisi jakaa parhaiten juuri noin. Jälkiosa olisi selvä suomen sana ja alkuosakin muodoltaan aivan järkevä.

Olen joskus esittänyt puoliksi tosissani (Kanava-lehdessä), että suomen kielessä pitäisi ruveta käyttämään yhdysmerkkiä kaikissa yhdyssanoissa. Tai realistisemmin ajatellen ainakin kaikissa yhdyssanoissa, joiden jälkiosa alkaa vokaalilla.

" - - - pitäisi ruveta käyttämään yhdysmerkkiä kaikissa yhdyssanoissa - - - ainakin kaikissa yhdyssanoissa, joiden jälkiosa alkaa vokaalilla."

Olen samaa mieltä.

Sen sijaan -tia- ei mielestäni ole muodollisesti oikea tavujako.

Kotus (http://www.kotus.fi/?s=4363):
        "Vokaaleihin a ja ä loppuvia vokaaliyhtymiä ei pidetä yleiskielessä diftongeina, ja ennen a:ta ja ä:tä hahmotetaan tavallisesti tavuraja sekä ensimmäisessä tavussa (vi-an, se-assa, lo-as-sa, mu-assa, di-a) että kauempana sanassa (korke-a, mylly-ä).

• Kääntäinen

Olen pyörittänyt eräänlaista käännöstoimistoa kolmattakymmentä vuotta, eikä sitä ole vieläkään kukaan konkurssiin hakenut.

Anglointitoimeksiantojakin on silloin tällöin ropsahdellut, vaikka en ole sellaisia aktiivisesti haalinutkaan. Vieraista kielistä äidinkieleen päin on luontevampaa kääntää ja lopputuloskin pakkaa olemaan parempi.

Alaisia minulla ei ole ollut enkä ole sellaisia riesakseni kaivannut – esimiehistä puhumattakaan.

• tavauskilpailu?

Mediassa on alkanut näkyä yhdyssanoja kirjoitettuna väliviivalla, jos ensimmäinen sana loppu vokaalin ja jälkiosa alkaa sillä. Esimerkiksi asunto-ilmoitus.

Tämä äskettäin yleistynyt käytäntö on mielestäni infantiili ja vie ajatukset 1800-luvun oikeinkirjoitukseen. Miksei sitten kirjoitettaisi jokaista tavuviivaa, jos kerran ihmiset hahmottavat sanoja heikosti? Aloitusviestin merkillisen sanan tarkoitusta en kyllä itsekään heti hokannut.

• 20..30 vuotta sitten

Kyseessä saattaa olla myös raakatekstiin lisätty tavutuksen "ohjausmerkki", jolla ohjataan tekstin jälkikäsittelyohjelmia. Näin ainakin ennen. Kiusalliset tavutusvirheet tiedettiin kokemuksesta. Jostain syystä joku ohjelma ei osaa poistaa ko merkkiä tai kokematon kirjoittaja ei ole osannut laittaa oikeaa ohjausmerkkiä vaan käyttää väliviivaa tai tavuviivaa.

• loppu mun puolesta.

Aloittaja tässä kommentoi.

Pointtini oli se, minkä puolikorvaisesti kuunnelluista kirjoittamista ja tekstinkäsittelyä koskevista luennoista muistan, eli tavutus järkevään kohtaan.

Mielestäni tuo Hesarissa ollut tavutus ei ole järkevä.

Ja huom. en rupea kinaamaan kielioppineiden kanssa - voi toki olla, että muodollisesti olisi oikein - mutta ymmärrettävyyden kannalta ei ole järkevästi tavutettu.

Itse olisin tavuttanut joko ango-intialainen tai anglointia-lainen. Tällöin minäkin sivistymätön moukka olisin ymmärtänyt, mistä on kyse. Juu, niin, ja oikeastihan pitäisi kaiketi sanoa Nobelin kirjallisuuspalkinto - mutta tuo olikin minun kirjoittamani tuo Nobelin kirjallisuuden palkinto.

Finit!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?

Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam
      Maailman menoa
      232
      5807
    2. Eduskunnan setämiehet eivät häiritse

Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.
      Maailman menoa
      39
      4658
    3. KL - Sähköautoilu aiheuttaa lisäkustannuksia muille tehopiikkimaksujen muodossa!

Kauppalehti 15.1.2026 Kommentti / Sähköautoista tuli ongelma – Uusi ”vero” uhkaa Kun perhe ostaa sähköauton ja laittaa
      Hybridi- ja sähköautot
      10
      4266
    4. Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on
      Hybridi- ja sähköautot
      12
      3011
    5. Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?

Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni
      Maailman menoa
      118
      2964
    6. Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto

Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,
      Maailman menoa
      73
      2443
    7. Silminnäkijät kertovat IS:lle useista törkeistä SDP:ssä tapahtuneista häirintätapauksista.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011749874.html Silminnäkijöiden Iltasanomille kertomusten mukaan SDP:ssä on tapahtu
      Maailman menoa
      121
      2396
    8. Nainen, kaiken aikaa olin yläpuolella

Ja olen edelleen kaiken yläpuolella. Ja niin on aina oleva. :/
      Ikävä
      189
      1648
    9. Oletko ollut

Oletko omasta mielestäsi ollut sokea asioille?
      Ikävä
      46
      1629
    10. Linta ja Pete vievät UMK:n tänä vuonna

Aika nopeasti näki kuulematta tarjonnasta ketkä homman hoitaa. Mutta etukäteen jo kiitos muille osallistujille. https:
      Euroviisut
      23
      1286
    Aihe