Miten olette pienentäneet rengasmelua?

Ilmeisesti poikkeuksetta melkein kaikissa alemman keskiluokan autoissa (ns. golf-luokka) on yleisenä ongelmana rengasmelu. Miten sitä voisi vähentää tehokkaimmin? Auttaako esim. renkaiden vaihto sekä alustan ja pyöräkoteloiden paksu massaus kokemustenne mukaan?
Ilmoita


itse ratkaisin kyseisen ongelman vaihtamalla auton isompaan/kalliinpaan ja hiljaisempaan.kyseinen keino oli erittäin tehokas rengasmelun suhteen,suosittelen.
Ilmoita
"...alemman keskiluokan autoissa..."

Laitapa linkki sivulle, missä tuo luokittelu on tehty. Kai se on hyvinkin tarkoin luokiteltu, kun niin moni sellaisista luokista kirjoittaa.
Ja toinen linkki sivulle, jossa on kerrottu auton eri pilareista. Mielellään kuvien kanssa. Minulla kun ei pilarillista autoa ole enkä sellaista ole koskaan pitkän elämäni aikana nähnyt.
Ja kolmas sivulle, missä missä kerrotaan auton kaarista, joita jotkut vaihtavat, hitsaavat tai muuten touhuavat kaarien kanssa. Ei ole minun autossani sellaisia kaaria jne.
Olenkin vasta 6 vuotta alan kouluja käynyt ja vielä enemmän autojen kanssa touhunnut (viimeksi eilen), joskus leipänikin niittä korjaten hankkinut, mutta kaikki nuo yllämainitut ovat jääneet täysin kokemusmaailmani ulkopuolelle.
Etteivät sittenkin olisi vain tyypillistä teinihörhöilyä?
1 VASTAUS:
Sitikkaukkojen tyyppivikana näyttää olevan vattuilu. Ehkäpä se johtuu siitä että heille vattuillaan niin paljon sitikkafoorumilla joten he ovat katkeroittaneet siitä niin mielensä :)
+Lisää kommentti
Linkkejä,kaaret, pilarit, hitsaus?
Mitä mömmöä jo tähän aikaan päivästä vedetty?
Ilmoita
Köyhyydestä kärsii monin eri tavoin. Golf luokan kottikärryillä kulkeva pääsee sosiaalitoimistoon meluisallakin välineellään.
Ilmoita
Joku autolehti teki lähiaikoina kokeilun ja laittoi kaikenlaisia äänenerisstys mattoja ja levyjä krittiisiin kohtiin, mutta tulos oli huono ja totesivat, että ainoastaa renkaiden vaihdolla sai kyseiseen autoon edes jonkin verran parannusta asiaan. Auto taisi olla joku Mitsu.
Samalla selvisi syy suureen halukkuuteen ottaa riskiä talviautoilussa eli kitkojen suosioon.
6 VASTAUSTA:
Silloin on varmasti sisälokasuojan sisäpuoli melkoinen kosteuden kerääjä. Että korroosio kyllä lisääntyy lokareissa. Kyllä rengasmelun saa varmasti vaimenemaan, kun laittaa sisälokasuojan päälle esim. lasivillaa ja puhallusvillaa ei taidan rengasääni sisälle kuulua, mutta korroosio kyllä lisäntyy.
autoilija3 kirjoitti:
Silloin on varmasti sisälokasuojan sisäpuoli melkoinen kosteuden kerääjä. Että korroosio kyllä lisääntyy lokareissa. Kyllä rengasmelun saa varmasti vaimenemaan, kun laittaa sisälokasuojan päälle esim. lasivillaa ja puhallusvillaa ei taidan rengasääni sisälle kuulua, mutta korroosio kyllä lisäntyy.
Ei idioottikaan laita lasivillaa kun se vaimentaa jotain ultraääniä. Matalat taajuudet tarvii raskasta eristettä. Kyllä massaus auttaa muttei merkittävästi. Hiljaisemmat renkaat auttaa enemmän.
Pelti pitää tietenkin suojata korroosiolta esim maalilla.
qpqpii kirjoitti:
Ei idioottikaan laita lasivillaa kun se vaimentaa jotain ultraääniä. Matalat taajuudet tarvii raskasta eristettä. Kyllä massaus auttaa muttei merkittävästi. Hiljaisemmat renkaat auttaa enemmän.
Pelti pitää tietenkin suojata korroosiolta esim maalilla.
Tämä on vain meidän ongelma täällä Suomessa missä nastat jyrsii tiet. Siellä missä nastat on jo kielletty ei ole myöskään rengas melu ongelmaa.
qpqpii kirjoitti:
Ei idioottikaan laita lasivillaa kun se vaimentaa jotain ultraääniä. Matalat taajuudet tarvii raskasta eristettä. Kyllä massaus auttaa muttei merkittävästi. Hiljaisemmat renkaat auttaa enemmän.
Pelti pitää tietenkin suojata korroosiolta esim maalilla.
Tuossa autolehden jutussa mm. massattiin myös autoa, ei apua.
Autoilija3 kirjoitti:
Tämä on vain meidän ongelma täällä Suomessa missä nastat jyrsii tiet. Siellä missä nastat on jo kielletty ei ole myöskään rengas melu ongelmaa.
Mitä sä enää täällä vingut? Muuta jo johonkin maahan, jossa ne nastarenkaat ovat kiellettyjä!

Ps. Montako henkilöä olet jo saanut käännytettyä kitkojen käyttäjiksi?
qpqpii kirjoitti:
Ei idioottikaan laita lasivillaa kun se vaimentaa jotain ultraääniä. Matalat taajuudet tarvii raskasta eristettä. Kyllä massaus auttaa muttei merkittävästi. Hiljaisemmat renkaat auttaa enemmän.
Pelti pitää tietenkin suojata korroosiolta esim maalilla.
Kyllä lasivilla vaimentaa myös keski ja korkeita ääniä ja bassokin vaimenee on kokemuksia asunnoista.

Mutta ei ole suositeltavaa laittaa autoon.
+Lisää kommentti
Alemman keskiluokan autoissa on todellakin ongelmana rengasmelu sanoin kuin ns. pikkuautoissa. Hiljaisen auton saa vasta kun ostaa ylemmän keskiluokan auton tai edustusauton. Vasta niissä on kiinnitetty myös huomiota äänieristykseen.
Ilmoita
On automerkkien välillä isojakin melueroja. Lisäksi rengasmerkillä ja rengaskoolla on vaikutuksensa.

Megane 2 kitkarenkailla oli todella hiljainen, joskus harmittaa että möin sen pois.
Ilmoita
Korkeampi ja kapeampi rengasprofiili.
Mitä leveämmät läskit alla sen enemmin tulee ääntä.
Ilmoita
Vika on Suomen karkeassa tienpinnassa.
4 VASTAUSTA:
nyt kysyttiikin kuinka autos voisi tuunata hiljaisemmaksi, ei olosuhteita joille ei voi mitään, dorka.
noloa, dorka kirjoitti:
nyt kysyttiikin kuinka autos voisi tuunata hiljaisemmaksi, ei olosuhteita joille ei voi mitään, dorka.
Olosuhteisiin pystyy vaikuttamaan!

Jos/kun rengasmelu potuttaa, niin ei kannata itse osallistua tienpinnan jyrsimiseen karheaksi. Jos valtaosa autoilijoista osaisi ajatella nenäänsä pitemmälle/unohtaisi ne essonbaatin opit jostain 50/60/70-luvulta, niin meilläkin voitaisiin siirtyö käyttämään vähän sivistyneempiä asvalttilaatuja. Etenkin sitä desibeliasvalttia, mitä asuinalueilla valla käytetään. Siis muualla paitsi meidän takapajulassamme.
tee oikea valinta kirjoitti:
Olosuhteisiin pystyy vaikuttamaan!

Jos/kun rengasmelu potuttaa, niin ei kannata itse osallistua tienpinnan jyrsimiseen karheaksi. Jos valtaosa autoilijoista osaisi ajatella nenäänsä pitemmälle/unohtaisi ne essonbaatin opit jostain 50/60/70-luvulta, niin meilläkin voitaisiin siirtyö käyttämään vähän sivistyneempiä asvalttilaatuja. Etenkin sitä desibeliasvalttia, mitä asuinalueilla valla käytetään. Siis muualla paitsi meidän takapajulassamme.
Ootsä joku (kitka)rengaskauppias?
Provikoita? kirjoitti:
Ootsä joku (kitka)rengaskauppias?
Oletko idiootti jyrsijä, joka

- "maksimoi turvallisuutta" luistelemalla ensilumillakin kesärenkain (tais just HS:kin tästä kirjoitella, puolet autoilijoista herää renkaanvaihtoon vasta ensimmäisten pahojen kelien jälkeen)

- "maksimoi turvallisuutta" ajamalla vielä vappunakin talvirenkain ("lappiin menossa")

- leuhkii, että "valintani sanelee vain ja ainoastaan turvallisuus", koska alla pyörii vm
2007 "testivoittajat", joissa on "vielä pintaa ja nastojakin jäljellä" ... vaikka lehdissäkin varoitellaan, että yli 4 vuoden ikäisten talvirenkaiden ominaisuudet ovat jo merkittävästi heikentyneet, vaikka kuinka olisivat hyvän näköiset päällepäin (jyrsijöillähän ei ajotaito/kokemus riitä renkaiden kunnon arvointiin)

Toki se on ymmärrettävää, etteivät jyrsijät halua vaihtaa kesärenkaisiin vielä huhtikuussa. Kukapa sitä nyt haluaisi kuluttaa uusia kesärenkaita (jos nyt jyrsijällä joskus kerran 10 vuodessa sellaisiin on varaa) pilalle jyrsityllä asvaltilla tai kuunnella kamalaa rengasmelua.
+Lisää kommentti
Golfista tai Octaviasta ei saa millään hiljaista. Saman hintaluokan autoja on myös hiljaisia.
1 VASTAUS:
kyseisissä merkeissä on eroa vuosimallin mukaan, uudemmat ovat Skodalla ainakin hiljaisempia kuin vanhat mallit.
+Lisää kommentti
Mitkä muut kuin Renault Megane ovat hiljaisia tuossa ns. Golf-luokassa? Kokemuksia sellaisista? Kia Ceedissa (07-11 malli) on ainakin rengasmelu ongelmana. Sillä pitäisi olla kitkat kesälläkin että melu pysyisi kurissa.
Ilmoita
Käy koeajamassa uusi skoda. Takaan, että sen kokemuksen jälkeen oma kottero vaikuttaa mahtavan hiljaiselta!
2 VASTAUSTA:
Hehee, Skoda on melko hiljainen nykyään. Teroko se taas huutelee tyhmiä.
muista kysymys kirjoitti:
Hehee, Skoda on melko hiljainen nykyään. Teroko se taas huutelee tyhmiä.
Hehehee...se, joka ilkeää väittää skodaa hiljaiseksi, on vähintään puolikuuro, ajanut ikänsä traktorilla, eikä näin ollen ymmärrä autoista yhtikäs mitään!
+Lisää kommentti
Vaihtamalla auton ja/tai renkaat. Muut konstiti ei oikein toimi, ainakkaan autolejtien kokeilujen mukaan.
Ilmoita
Pyörien massasus auttaa paljon, paksulti Tectyyliä vaan pintaa.Tarvittaessa voi lisäksi laittaa kerroksen pehmeää huopaa ja taas Tectyyliä. Käsittely ei kyllä ole kovin pitkä ikäinen, mutta voihan sen uusia vaikka kahdesti viikossa.
Ilmoita
Skoda hiljeni, kun vaihdettiin V luokan renkaat H luokkaan ( Energy Saver / Michelin)
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Miten olette pienentäneet rengasmelua?

Ilmeisesti poikkeuksetta melkein kaikissa alemman keskiluokan autoissa (ns. golf-luokka) on yleisenä ongelmana rengasmelu. Miten sitä voisi vähentää tehokkaimmin? Auttaako esim. renkaiden vaihto sekä alustan ja pyöräkoteloiden paksu massaus kokemustenne mukaan?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta