Mitä mieltä sinä olet ehdotuksesta, että nuo autoilijoiden riesat otettaisiin pois liikenteestä ja tilalle tulisivat henkilöautot 60 km/h rajoittimella? Tämä ehdotus pitäisi sisällään 16-vuoden minimi-iän ja b-kortin. Näin nuorten (*jotka todella tarvitsevat kyseistä menopeliä) turvallisuus parantuisi.
Nyt viellä oma pieni ajatus:
jos nuori itse tai muiden osapuolten kanssa poistaisi kyseisen rajoittimen autosta, joutuisi nuori maksamaan 1200€ sakot ja viellä sakon liikenteen vaarantamisesta, sekä kortti otettaisiin pois n.12 kk. Tämä olisi varmasti nuorille semmoinen pelote, että he eivät edes koskisi rajoitinta. (Rajoitin poistettaisiin katsastuksen yhteydessä nuoren täytettyä 18-vuoden iän)
MOPOAUTO VAI HENKILÖAUTO?
15
120
Vastaukset
- The__Rat
Ei ole noin isoa kiinteää sakkosummaa käytössä
poliisi voi määrätä vain 6kk ajokieltoa
Ei ole tuollaista ajoenvuoluokkaa jne
Ainu että ajokorttiluokka B1 on valmiina jo
Eli älä ehdota semmosta mitä laki ei mahdollista- Autoilija3
Eikun kokonaan pois nuo mopoautot eikä mitään hidastimilla olevia autoja tilalle
- ylösulosjalenkille!
Joo! Laiskat teinit kävelemään! :D
- Sensemmoista
No tilastojen mukaan mopoautot eivät kovin turvattomia ole, niiden rakenne kestää kolhut mopoauton nopeuksissa, ja vakavien onnettomuuksien suhteelliset tilastot ovat selkeästi mopoauton puolella. Mopoautojen määrä on myös vähäinen ja sellaiseksi myös jää.
Turvattomuus syntyy siitä että muilla ajoneuvoilla ajetaan kovalla nopeudella päälle, ja tähän ei oikein ole lääkettä, koska nopeuksia ei haluta alentaa. Nykyiset pikkuautot ovat melko turvattomia, jos kylkeen tai nokkaan ajetaan normaalilla maantienopeudella 89 km/h. Jos 16 vuotias saisi b -kortin 60 km/h rajoituksella, tiemme olisi täynnä näitä 60 km/h tientukkoja, siitä vasta ohittelurumba syntyisi ja onnettomuudet todennäköisesti lisääntyisivät vaarallisten ohittelutilanteiden myötä. Ketutusongelma myös kasvaisi, sillä 16 vuotias voisi ajaa vaikka 60 km/h rajoitettua muskelimaasturia joka täyttää koko tien. Järkevämpää olisi rajoittaa nopeus samaksi kuin kuorma-autoilla, 89 km/h, silloin liikenne sujuisi normaalisti, ja järjettömät vaaralliset nopeudet jäisi pois.
Mopoautoilusta pitää tietenkin päättää EU -tasolla, ja silloin tutkinnan alle joutuu paljon muitakin erikoiskulkupelejä, esim. mönkijät yms.- Autoilija3
Ja ovat myös turvattomia muulle liikenteelle. Aiheuttavat jonoja ja vaarallisia ohituksia. Jos et usko yritä vaikka rekalla ohittaa mopoauto vilkasliikenteisellä tiellä.
- Slovari
Autoilija3 kirjoitti:
Ja ovat myös turvattomia muulle liikenteelle. Aiheuttavat jonoja ja vaarallisia ohituksia. Jos et usko yritä vaikka rekalla ohittaa mopoauto vilkasliikenteisellä tiellä.
"Ja ovat myös turvattomia muulle liikenteelle. Aiheuttavat jonoja ja vaarallisia ohituksia. Jos et usko yritä vaikka rekalla ohittaa mopoauto vilkasliikenteisellä tiellä. "
Jonot ja vaaralliset ohitukset aiheutuvat aikuisten kuljettajien tekemistä järjettömistä päätelmistä. Henkilöautojen nopeuden rajoittaminen ei poista tätä ongelmaa. Rekkakuskin ei kannata tunkea itseään tilanteeseen jossa pitää mopoauto ohittaa vilkasliikenteisellä tiellä. Kiire johtuu siitä että on lähdetty liian myöhään liikkeelle. - pissislavetti
Mopoautojen kolariturvallisuus on surkea oikeisiin autoihin verrattuna.
Mopoautojen jarrut = tehostamattomat rumpujarrut ovat samaa tasoa kuin hlöautojen jarrut 50-luvulla. Jarrutusmatkat ovat pitävälläkin kelillä tuplat ABS-jarrullisiin henkilöautoihin verrattuina ja liukkaalla kelillä eri voi kasvaa entisestään, koska mopoautoissa ei ole pakko käyttää talvirenkaita. Tämä aiheuttaa pieniä ylläreitä mopoautojen kuskeille, jotka luonnollisesti pyrkivät roikkumaan edelläajavien perseessä, kuten maan tapa on. Elikkä hyvin yleinen on sellainenkin kolari, missä mopoauto pamauttaa henkilöauton perseeseen.
Ja sokerina päälle ne teinix idioottikuskit. Mopoautothan oli alun perin tarkoitettu lähinnä vanhusten menopeleiksi, mutta tyypillisin kuski onkin joku finninaama/pissis, joka vielä ottaa pari kaveria kyytiin ja sitten tien päälle pelleilemään.
Aika kuvaava oli TM käyttötesti. Mopoauto annettiin teinien käyttöön vuoden ajaksi. Tai siis piti antaa. Suurimman osan ajasta se vietti pajalla, koska auto ajettiin ojaan tai sillä kolaroitiin monta kertaa. Yhden ainoan vuoden aikana.
- Kortti 18 v.
Ainoa oikea ratkaisu on poistaa liikenteestä alle 18-vuotiaat. Kortti vasta 18-v. ja sillä siisti.
- Totanoin...
"Turvattomuus syntyy siitä että muilla ajoneuvoilla ajetaan kovalla nopeudella päälle, ja tähän ei oikein ole lääkettä, koska nopeuksia ei haluta alentaa."
Juu, ne muut oikein saalistavat mopoja ja mopoautoja.
Just-just...
Autovahinkokeskuksen julkaisemien tilastojen valossa jopa joka 20. mopoauto kolaroitiin viime vuonna lunastuskuntoon. Henkilöautoista lunastukseen päätyy vain joka kahdessadas. Ero on kymmenkertainen.
http://m.iltalehti.fi/autot/2013052317056097_au.shtml
Ajoneuvokantaan ja vakuutusten määrään suhteutettuna mopoille vuonna 2010 tapahtui 18,2 liikennevahinkoa tuhatta mopoa kohden. Vastaava luku mopoautoilla oli 86,7 liikennevahinkoa tuhatta mopoautoa kohden. Mopoautojen vahinkojen suhteutettu määrä oli siis yli nelinkertainen mopoihin verrattuna.
http://www.lvk.fi/fi/Raportit/LVK-uutiset-ja-raportit/TIEDOTE-922012-Mopoautoilla-ajetaan-mopoja-runsaammin-liikennevahinkoja/- Mjaanoh
", ne muut oikein saalistavat mopoja ja mopoautoja.
Just-just..."
Vaikka mopoautoja ei olisi lainkaan, korkeat nopeudet aiheuttavat pahoja henkilövahinkoja kolaritestauksista huolimatta.
"Autovahinkokeskuksen julkaisemien tilastojen valossa jopa joka 20. mopoauto kolaroitiin viime vuonna lunastuskuntoon. Henkilöautoista lunastukseen päätyy vain joka kahdessadas. Ero on kymmenkertainen."
"lunastuskuntoon" Heh, tälläkin hetkellä AVK:n sivuilla on 35 kpl kolaroituja mopoautoja, joista vain yksi myydään purettavaksi. Kaikki muut ovat asiantuntijan mukaan kestäneet kolarin niin hyvin että ne ovat vielä korjattavissa ja palautettavissa liikenteeseen. Lunastaminen on vain vakuutusyhtiön tapa selvitä tilanteesta mahdollisimman edullisesti. Tilasto ei kerro todellisten vahinkojen määrästä yhtään mitään. Suurin osa kaksipyöräisten halpojen mopojen kaatumisista ei koskaan etene vakuutusyhtiöiden tilastoihin saakka, kalliin mopoauton kaikki naarmut päätyvät tilastoihin. Tilastot kertovat juuri sen mitä niiden halutaan kertovan, totuuden voi lukea rivien välistä. - Ettotanoin
Autoissahan on selkeä raja, noin 500€, jolloin vahinko kannattaa ilmoittaa vakuutusyhtiölle. Suurin osa autojen vahingoista kärsitään omasta kukkarosta. Mopoautoissa raja on 150€, jolloin kaikki pikku kolhut kannattaa ottaa vakuutuksesta. Pelkkä naarmun maalaus on usein yli 150€, mutta alle 500€. Siirtämällä mopoauto bonusjärjestelmän piiriin, saadan onnettomuuksien määrä tilastoissa laskemaan radikaalisti.
- Truuuuth
Tuossa sitä totuutta on tarjolla:
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lti_2013-08_liikenneonnettomuudet_maanteilla_web.pdf
Todeliisten vahinkojen tutkinta osoittaa että mopoautoilun myötä nuorten liikennekuolemat ovat alkaneet vähentyä. - vcgdfre
Truuuuth kirjoitti:
Tuossa sitä totuutta on tarjolla:
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lti_2013-08_liikenneonnettomuudet_maanteilla_web.pdf
Todeliisten vahinkojen tutkinta osoittaa että mopoautoilun myötä nuorten liikennekuolemat ovat alkaneet vähentyä.Aika tylsän heitit. Mikä sivu?
- Hajoaa kahtia ajae..
Mjaanoh kirjoitti:
", ne muut oikein saalistavat mopoja ja mopoautoja.
Just-just..."
Vaikka mopoautoja ei olisi lainkaan, korkeat nopeudet aiheuttavat pahoja henkilövahinkoja kolaritestauksista huolimatta.
"Autovahinkokeskuksen julkaisemien tilastojen valossa jopa joka 20. mopoauto kolaroitiin viime vuonna lunastuskuntoon. Henkilöautoista lunastukseen päätyy vain joka kahdessadas. Ero on kymmenkertainen."
"lunastuskuntoon" Heh, tälläkin hetkellä AVK:n sivuilla on 35 kpl kolaroituja mopoautoja, joista vain yksi myydään purettavaksi. Kaikki muut ovat asiantuntijan mukaan kestäneet kolarin niin hyvin että ne ovat vielä korjattavissa ja palautettavissa liikenteeseen. Lunastaminen on vain vakuutusyhtiön tapa selvitä tilanteesta mahdollisimman edullisesti. Tilasto ei kerro todellisten vahinkojen määrästä yhtään mitään. Suurin osa kaksipyöräisten halpojen mopojen kaatumisista ei koskaan etene vakuutusyhtiöiden tilastoihin saakka, kalliin mopoauton kaikki naarmut päätyvät tilastoihin. Tilastot kertovat juuri sen mitä niiden halutaan kertovan, totuuden voi lukea rivien välistä.Joo! Ei siitä kun ostamaan lytyssä olevia mopoautoja. Huomioithan, että sen korjaus maksaa melkein yhtä paljon kuin uusi mopoauto.
Vähintään ainakin 7000€.
- hiihihiiiii
Yksi vaihtoehtosi jäi vielä sanomatta että jos se olikin urheiluauto, eikä samara=camaro :D:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263724- 822577
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448