Kasteen merkitys

ateistix

"Miksi lapsi kastetaan?

Turun Sanomissa (14.10.) oli juttu kasteista. Keskusrekisterin johtaja Heikki Arikka esitti huolen kasteiden määrän vähenemisestä kirkolle. Jutusta puuttui kuitenkin näkökulma kasteen tai sen puuttumisen merkityksestä yksilölle, kastettavalle lapselle.

Luther selittää kasteen merkitystä Katekismuksessa suoraan tapaansa: ”Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta, sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.” Luterilaiselle kaste ja siihen liittyvä usko ovat välttämätön pääsylippu taivaaseen, ikuiseen elämään.

Vanhemmat haluavat aina parasta pienelle lapselleen. Hyvät vanhemmat, antakaa siis kastaa lapsenne, siinä on suuri elämänmittainen siunaus – armosta ja ilmaiseksi.

Pasi Jaakkola, ristitty ja rokotettu, Turku"

http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/548517/Miksi lapsi kastetaan

- Siis kun joku väittää joskus jossain jotain tuollaista, niin vanhempien tulisi yksissätuumin huudahtaa AHAA, asian on pakko olla näin, eiköhän me kaikki riennetä viemään lapsemme kasteelle, jotta Perkele ei heitä valtaansa saa.

11

417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikenlaista sitä...

Onko tuo Pasi Jaakkola sama mies, joka toimii Mikaelin seurakunnan pappina? Kukapa pappi ei työtään mainostaisi.

On kuitenkin nolostuttavaa että aikuinen mies uskoo perkeleeseen ja vedellä lotrauksen kera loitsujen estävän tämän perkeleen toiminnan pikkuvauvan elämässä aina kuolemaan saakka. "pääsylippu taivaaseen" heh heh...

• ......

Tjaa. Ei olisi tullut mieleenikään viedä lastani kasteelle. Eihän se tietenkään olisi onnistunutkaan, koska me vanhemmat emme kirkkoon kuulu. Onkin jollain tapaa omituista että

a) lapsi tulee kasteessa kirkon jäseneksi, mutta se vaatii vanhempien jäsenyyttä.
      b) lapsi merkitään kirkon jäseneksi ja se tarkoittaa pakollista uskonnonopetusta, vaikka...
      c) lapsi vasta konfirmaatiossa vahvistaa jäsenyytensä.
      d) Kastamaton lapsi voi kuitenkin osallistua rippileirille ja saada siellä leirikasteen riippumatta vanhempien jäsenyydestä.

• log?

Miksi vanhemmilta pikkuvauvan kastamiseen vaaditaan kirkon jäsenyttä, mutta ei silloin kun lapsi menee rippileirille ja saa siellä kasteen? Mikä logiikka tuossa on?

• yurki1000

Kun on kyse Raamattuun liittyvistä asioista, pitää tukeutua Raamattuun. Suomessa tilanne hyvä. Meillä on lukutaito ja meillä on suomenkieliset Raamatut. Eka taivaaseen mennyt kristitty ei ollut kastettu. Riitti, että hän tunnusti Jeesuksen Herrakseen.

Luuk:
      23:40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
      23:41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
      23:42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."
      23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

Matt. 10: 32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.

Järjestys: Ensin usko. Sitten kaste. Jos uskot, voit ottaa kasteen.

http://www.kingjamesbibleonline.org/Acts-8-37/

Sydämen usko ja suun tunnustus.

Room. 10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;

Ristin ryöväri oli Jumalaa pelkääväinen mies.

Luuk:
      12:4 Mutta minä sanon teille, ystävilleni: älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, eivätkä sen jälkeen voi mitään enempää tehdä.
      12:5 Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.

• fjutg

Miksikö lapsi kastetaan? Kirkko haluaa lisää kirkollisveron maksajia. Siinä selitys.

• kastamaton

En koe olevani perkleen tai minkään muunkaan vallassa ja luotan lujasti siihen, että vanhempani ovat aina halunneet minulle parasta. No, syntien anteeksi saamisesta en tiedä, kun synti-käsitys ei kuulu sen enempää kuin iankaikkinen autuuskaan käsitemaailmaani.

• keletto

Perkeleen vallassa olo olisi mukavaa kuin kesäisellä ukonilmalla. Tällä vanhalla suomalais-balttilaisella ukkosenjumlalla ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa.

• keletto kirjoitti:

Perkeleen vallassa olo olisi mukavaa kuin kesäisellä ukonilmalla. Tällä vanhalla suomalais-balttilaisella ukkosenjumlalla ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa.

Ei myöskään sarvipäisillä pakanajumalilla. Saatanan kuvaaminen sarvipäiseksi ja pukinjalkaiseksi oli vain kirkon temppu saada uskomaan pakanauskonnot saatanan juoniksi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cernunnos

http://en.wikipedia.org/wiki/Horned_God

• 20+6

Hyvä kirjoitus harhaanjohtavasta mainonnasta. Mutta ei kasteessa nimeä anneta. Se on nimi vasta kun maistraatti sen nimen hyväksyy ja se sinne kirjataan.

• Metka mies se Luther

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      41
      3030
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      44
      2865
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2483
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      46
      2235
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      24
      2068
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1830
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1739
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1590
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1513
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26