Hailuodon silta maksaisi itsensä takaisin 12 vuodessa

Hassua mutta totta

V 2013 ja veneellä" vielä väkeä kuskataan ammattimaisesti ?
Silta itsessään jo luontoarvo.

15

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ½-milliä 1-matka?

      Aina siltoja ollut, miksei enään saisi rakentaa uusia.
      Sillallle ainakin käyttöä olisi.
      Eliitti pörrää taivaalle yksityissuihkareilla isomman summan 12 vuodessa.
      Halonen vissiin´ johtaa tätä sarjaa 481 000 € / yksi matka yksityissuihkarilla.

    • "luontosilta"
      • Tuossa esityksessä taitaa olla ongelmana, että Suomen rannikkoa pitkin kohti pohjoista nousevan merivirran kiertyminen Perämeren pohjukan kautta Ruotsin rannikolle estyy. Siitä puolestaan olisi vaarana, että Perämeren kirkas ja puhdas vesi alkaa saastua.

        Riski olisi pienempi, mikäli silta-aukkoja olisi enempi. Näin muistan asiasta aiemmin lehdissä kirjoitetun.


      • ei höpötyksiä..
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Tuossa esityksessä taitaa olla ongelmana, että Suomen rannikkoa pitkin kohti pohjoista nousevan merivirran kiertyminen Perämeren pohjukan kautta Ruotsin rannikolle estyy. Siitä puolestaan olisi vaarana, että Perämeren kirkas ja puhdas vesi alkaa saastua.

        Riski olisi pienempi, mikäli silta-aukkoja olisi enempi. Näin muistan asiasta aiemmin lehdissä kirjoitetun.

        En tiedä mitä mitä satukirjaa olet lukenut mutta täyttä huuhaata. Hailuotoon suunnitellaan pengertietä muutamalla sillanpätkällä lisättynä. Kyseessä on matala merialue, syvyys keskimäärin 2m ja maa nousee kokoajan. Aluella on Natura-alueita joita on pakko suojella ja rakentaminen joko etenee tai kaatuu suojelualueisiin. Nyt asia näyttää etenevän rakentamista kohti.

        "Hailuodon sillan ympäristövaikutukset pelättyä pienempiä

        Tieyhteys Hailuodon ja mantereen välissä muuttaa jääolosuhteita Natura-alueilla, mutta ennakoitua pienemmät haitat voidaan minimoida rikkomalla jäätä luotsialuksilla alkutalvesta, ilmenee Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen tilaamista lisäselvityksistä."

        http://yle.fi/uutiset/hailuodon_sillan_ymparistovaikutukset_pelattya_pienempia/6885523?origin=rss


      • ei höpötyksiä.. kirjoitti:

        En tiedä mitä mitä satukirjaa olet lukenut mutta täyttä huuhaata. Hailuotoon suunnitellaan pengertietä muutamalla sillanpätkällä lisättynä. Kyseessä on matala merialue, syvyys keskimäärin 2m ja maa nousee kokoajan. Aluella on Natura-alueita joita on pakko suojella ja rakentaminen joko etenee tai kaatuu suojelualueisiin. Nyt asia näyttää etenevän rakentamista kohti.

        "Hailuodon sillan ympäristövaikutukset pelättyä pienempiä

        Tieyhteys Hailuodon ja mantereen välissä muuttaa jääolosuhteita Natura-alueilla, mutta ennakoitua pienemmät haitat voidaan minimoida rikkomalla jäätä luotsialuksilla alkutalvesta, ilmenee Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen tilaamista lisäselvityksistä."

        http://yle.fi/uutiset/hailuodon_sillan_ymparistovaikutukset_pelattya_pienempia/6885523?origin=rss

        Olennaista ympäristövaikutuksille on, miten maayhteys tehtäisiin. Itsekin puhut peräti MUUTAMASTA sillanpätkästä, kun linkkaamassasi jutussa kerrotaan vain KAHDESTA sillasta, samoin edellisen kirjoittajan linkkaamassa kartassa niitä on kuvattuna vain kaksi.


      • hehheh..
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Olennaista ympäristövaikutuksille on, miten maayhteys tehtäisiin. Itsekin puhut peräti MUUTAMASTA sillanpätkästä, kun linkkaamassasi jutussa kerrotaan vain KAHDESTA sillasta, samoin edellisen kirjoittajan linkkaamassa kartassa niitä on kuvattuna vain kaksi.

        Olennaista on merialueen mataluus ja suojelualueet. Matalan merialueen takia Hailuodon ja mantereen välistä ei mene mitään merivirtoja pohjoiseen kuten höpötät. Pengertiehen on tulossa muutama silta (KAKSI) ja se siitä. Laivareitit (syväväylä) kiertävät myös Oulusta lähtiessään Hailuodon pohjoispuolelta. Kun suojelualueet turvataan niin silta ja pengertie tulevat ja nyt niin näyttää käyvän.


      • hehheh.. kirjoitti:

        Olennaista on merialueen mataluus ja suojelualueet. Matalan merialueen takia Hailuodon ja mantereen välistä ei mene mitään merivirtoja pohjoiseen kuten höpötät. Pengertiehen on tulossa muutama silta (KAKSI) ja se siitä. Laivareitit (syväväylä) kiertävät myös Oulusta lähtiessään Hailuodon pohjoispuolelta. Kun suojelualueet turvataan niin silta ja pengertie tulevat ja nyt niin näyttää käyvän.

        Kappas vain, kysymys olikin siitä, että hekottelija ei tiedä, mikä ero on muutamalla ja kahdella. :D

        Kyllä Perämerta kiertää pysyvä merivirta:

        "Pohjanlahdella on kaksi laajamittaista pyörrettä: eteläisempi niistä on Selkämerellä, jossa vesi virtaa pohjoiseen Suomen rannikkoa pitkin ja etelään Ruotsin rannikon suuntaisesti. Merenkurkku toimii välivyöhykkeenä, jonka pohjoispuolella vesi virtaa pohjoiseen Suomen rannikkoa pitkin ja etelään Ruotsin rannikon suuntaisesti."

        http://www.itameriportaali.fi/fi/tietoa/yleiskuvaus/veden_liikkeet/virtaus/fi_FI/vedenvirtaus/


    • hohhoijaa..

      Hankkeen suorat vaikutukset merialueeseen ja sen lähiympäristöön jäävät
      vähäisiksi. Hanke ei vaikuta vesimuodostumien hyvän tavoitetilan tavoitteiden
      saavuttamiseen. Kiinteä yhteys ei aiheuta merkittävää muutosta virtaamiin
      eikä vedenvaihtuvuuteen. Kiinteä yhteys pienentää virtaamia ja vedenvaihtoa
      Hailuodon ja mantereen välillä noin 10–20 %, joten veden ainepitoisuudetkaan
      eivät merkittävästi muutu. Kovalla tuulella virtausnopeudet kasvavat
      silta-aukoissa. Virtausnopeuksien kasvulla on vaikutusta pohjastressin
      lisääntymiseen ja pohja-aineksen irtoamiseen, mikä aiheuttaa samentumisen
      lisääntymistä. Virtausnopeuksien kasvu ja muutokset heikentävät jäätilannetta
      silta-aukkojen läheisyydessä. Pengertie vaikuttaa navakalla 10 m/s tuulella
      aallonkorkeuteen pienentäen tuulen alapuolella aallon korkeutta 10–30 cm
      (vrt. nykytila 80 cm) riippuen penkereen etäisyydestä. Vaikutus kohdistuu luoteistuulella
      Oulunsalon luoteisrannalle ja etelätuulella Oulun edustalle sekä
      penkereen lähirannoille. Aallon korkeuden muutokset vähentävät pohjaeroosiota
      matalilla alueilla. Rantavoimat vähenevät Nenännokan läheisyydessä
      Natura-alueella olevassa rantaeroosiokohteessa.
      Pengertie ei vaikututa merkittävästi ainemäärien pitoisuuksiin tarkasteltavalla
      merialueella. Ravinnepitoisuuksien muutokset ovat pieniä ja merialueen rehevyystasossa
      ei arvioida tapahtuvan merkittäviä muutoksia.

      http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7BDD5CE6FD-C11D-4061-8A5A-30190BFD6E87%7D/92174

      Kiinteä yhteys sijaitsisi nykyisen lauttaväylän pohjoispuolella. Linjaus hyödyntäisi
      nykyiset pengerosuudet ja olisi noin 7 km pitkä. Vaihtoehdossa olisi kaksi virtausten kannalta keskeiset syvänteet ylittävää siltaa: Oulunsalon puoleinen Riutunkarin silta ja Hailuodon puoleinen Huikun silta.

      http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B31C03DDF-B858-438C-BC6D-8B37E7E05959%7D/92196

      Kannattaisi pystyyn kuolleen jo herätä. Matalikolla on ja valmiit penkereet "virtauksia estämässä" ja sillat tulevat syvänteisiin.

      • No niin, löysithän vihdoin itsekin niitä virtauksia, kun luit asiantuntijoiden tekstiä. Aiemmin väitit "Matalan merialueen takia Hailuodon ja mantereen välistä ei mene mitään merivirtoja pohjoiseen kuten höpötät.".

        Mutta ei asiasta osaltani enempää, sillä maayhteyttä Hailuotoon ei tulla rakentamaan koskaan. Kun sitä ei ole rakennettu taloudellisesti hyvinäkään aikoina, niin miksi se tehtäisiin tulevaisuudessakaan ja varsinkaan sen jälkeen, kun Hailuodon kunta on lakkautettu ja koko saari määritelty syrjäkyläksi. Asia olisi tietysti toinen, jos asukkaiden enemmistö puhuisi ruotsia - itse asiassa siinä tapauksessa maayhteys saarelle olisi ollut jo kauan.


      • tämä on totuus
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        No niin, löysithän vihdoin itsekin niitä virtauksia, kun luit asiantuntijoiden tekstiä. Aiemmin väitit "Matalan merialueen takia Hailuodon ja mantereen välistä ei mene mitään merivirtoja pohjoiseen kuten höpötät.".

        Mutta ei asiasta osaltani enempää, sillä maayhteyttä Hailuotoon ei tulla rakentamaan koskaan. Kun sitä ei ole rakennettu taloudellisesti hyvinäkään aikoina, niin miksi se tehtäisiin tulevaisuudessakaan ja varsinkaan sen jälkeen, kun Hailuodon kunta on lakkautettu ja koko saari määritelty syrjäkyläksi. Asia olisi tietysti toinen, jos asukkaiden enemmistö puhuisi ruotsia - itse asiassa siinä tapauksessa maayhteys saarelle olisi ollut jo kauan.

        Kysymys on siitä mikä on kannattavaa tulevaisuudessa.
        Nykyisillä liikennemäärillä voidaan lauttaliikennettä vielä perustella mutta tulevaisuudessa sillaton Hailuoto on valtiolle rasite ja Hailuodon ja lähialueiden kehityksen este.
        Sillan ympäristöhaitoista on myös turha puhua, sillä Hailuoton on käytännössä 150 vuoden sisällä kasvanut maannouseman vuoksi mantereeseen kiinni.


    • seisoen elävä..

      "Tuossa esityksessä taitaa olla ongelmana, että Suomen rannikkoa pitkin kohti pohjoista nousevan merivirran kiertyminen Perämeren pohjukan kautta Ruotsin rannikolle estyy. Siitä puolestaan olisi vaarana, että Perämeren kirkas ja puhdas vesi alkaa saastua."

      Niin, mikähän siinä muuttuu kun maayhteys Hailuotoon rakennetaan. Merivirran kiertyminen, perämeren kirkas ja puhdas vesi.......höpö höpö...

    • Aloittaja-

      Ilmeinen silta olisi eseampi aukkoinen kuin nyt tuossa kartassa.
      Silta sinänsä on luontoarvo.
      Katsoi asiaa miltä kantilta tahansa.

      Siinä kohtaa ei lainkaan laivaliikennettä.
      Meri aika matalaa salmessa.
      Virtaukset menee Hailuodon pohjoispuolelta, todellisuudessa.

      Kun eletään vuotta 2013, ei enään veneellä ole järkevää kuskata isoja ihmis/auto määriä.

      Luonto sopeutuu niihin pieniin muutoksiin jos nyt tulleekaan.
      Kun mennään ajassa eteenpäin ( jos ei jääkausi tule )
      Maa jo noussut salmen keskikohdalla näkyviin.
      Varmaan puhutaan alle 1000 vuodesta.

      Nyt silta muut hömpötykset unohtaa.
      Alueella ei edesliito-oravai ym harvinaisia perhosia johon viherpiiperot vetoaisivat.
      Virtauksiin ei edes kannata vedota.

    • helppo rakentaa

      http://www.fonecta.fi/kartat /veneily
      -siitä näet korkeuskäyrät

      Ompa tosi matalaa.
      1 metristä 2 metriin enimmäkseen sillan kohdalla
      Tai penkereen kohdalla paremminkin.

    • Älkää käyttäkö sitä

      Ja punikit ja vihreät vastustaa tuotakin.
      Jos ei kiinnosta, niin menkää veneeellä.

    • Martti Ahteri

      joo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe