V 2013 ja veneellä" vielä väkeä kuskataan ammattimaisesti ?
Silta itsessään jo luontoarvo.
Hailuodon silta maksaisi itsensä takaisin 12 vuodessa
15
301
Vastaukset
- ½-milliä 1-matka?
Aina siltoja ollut, miksei enään saisi rakentaa uusia.
Sillallle ainakin käyttöä olisi.
Eliitti pörrää taivaalle yksityissuihkareilla isomman summan 12 vuodessa.
Halonen vissiin´ johtaa tätä sarjaa 481 000 € / yksi matka yksityissuihkarilla. - "luontosilta"
http://kuvat.kaleva.fi/default/ae0da30e-63e2-11e1-bcf0-12313b053908/large-hailuoto silta.jpg
Silta oli osa luonnollisuutta.Tuossa esityksessä taitaa olla ongelmana, että Suomen rannikkoa pitkin kohti pohjoista nousevan merivirran kiertyminen Perämeren pohjukan kautta Ruotsin rannikolle estyy. Siitä puolestaan olisi vaarana, että Perämeren kirkas ja puhdas vesi alkaa saastua.
Riski olisi pienempi, mikäli silta-aukkoja olisi enempi. Näin muistan asiasta aiemmin lehdissä kirjoitetun.- ei höpötyksiä..
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Tuossa esityksessä taitaa olla ongelmana, että Suomen rannikkoa pitkin kohti pohjoista nousevan merivirran kiertyminen Perämeren pohjukan kautta Ruotsin rannikolle estyy. Siitä puolestaan olisi vaarana, että Perämeren kirkas ja puhdas vesi alkaa saastua.
Riski olisi pienempi, mikäli silta-aukkoja olisi enempi. Näin muistan asiasta aiemmin lehdissä kirjoitetun.En tiedä mitä mitä satukirjaa olet lukenut mutta täyttä huuhaata. Hailuotoon suunnitellaan pengertietä muutamalla sillanpätkällä lisättynä. Kyseessä on matala merialue, syvyys keskimäärin 2m ja maa nousee kokoajan. Aluella on Natura-alueita joita on pakko suojella ja rakentaminen joko etenee tai kaatuu suojelualueisiin. Nyt asia näyttää etenevän rakentamista kohti.
"Hailuodon sillan ympäristövaikutukset pelättyä pienempiä
Tieyhteys Hailuodon ja mantereen välissä muuttaa jääolosuhteita Natura-alueilla, mutta ennakoitua pienemmät haitat voidaan minimoida rikkomalla jäätä luotsialuksilla alkutalvesta, ilmenee Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen tilaamista lisäselvityksistä."
http://yle.fi/uutiset/hailuodon_sillan_ymparistovaikutukset_pelattya_pienempia/6885523?origin=rss ei höpötyksiä.. kirjoitti:
En tiedä mitä mitä satukirjaa olet lukenut mutta täyttä huuhaata. Hailuotoon suunnitellaan pengertietä muutamalla sillanpätkällä lisättynä. Kyseessä on matala merialue, syvyys keskimäärin 2m ja maa nousee kokoajan. Aluella on Natura-alueita joita on pakko suojella ja rakentaminen joko etenee tai kaatuu suojelualueisiin. Nyt asia näyttää etenevän rakentamista kohti.
"Hailuodon sillan ympäristövaikutukset pelättyä pienempiä
Tieyhteys Hailuodon ja mantereen välissä muuttaa jääolosuhteita Natura-alueilla, mutta ennakoitua pienemmät haitat voidaan minimoida rikkomalla jäätä luotsialuksilla alkutalvesta, ilmenee Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen tilaamista lisäselvityksistä."
http://yle.fi/uutiset/hailuodon_sillan_ymparistovaikutukset_pelattya_pienempia/6885523?origin=rssOlennaista ympäristövaikutuksille on, miten maayhteys tehtäisiin. Itsekin puhut peräti MUUTAMASTA sillanpätkästä, kun linkkaamassasi jutussa kerrotaan vain KAHDESTA sillasta, samoin edellisen kirjoittajan linkkaamassa kartassa niitä on kuvattuna vain kaksi.
- hehheh..
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Olennaista ympäristövaikutuksille on, miten maayhteys tehtäisiin. Itsekin puhut peräti MUUTAMASTA sillanpätkästä, kun linkkaamassasi jutussa kerrotaan vain KAHDESTA sillasta, samoin edellisen kirjoittajan linkkaamassa kartassa niitä on kuvattuna vain kaksi.
Olennaista on merialueen mataluus ja suojelualueet. Matalan merialueen takia Hailuodon ja mantereen välistä ei mene mitään merivirtoja pohjoiseen kuten höpötät. Pengertiehen on tulossa muutama silta (KAKSI) ja se siitä. Laivareitit (syväväylä) kiertävät myös Oulusta lähtiessään Hailuodon pohjoispuolelta. Kun suojelualueet turvataan niin silta ja pengertie tulevat ja nyt niin näyttää käyvän.
hehheh.. kirjoitti:
Olennaista on merialueen mataluus ja suojelualueet. Matalan merialueen takia Hailuodon ja mantereen välistä ei mene mitään merivirtoja pohjoiseen kuten höpötät. Pengertiehen on tulossa muutama silta (KAKSI) ja se siitä. Laivareitit (syväväylä) kiertävät myös Oulusta lähtiessään Hailuodon pohjoispuolelta. Kun suojelualueet turvataan niin silta ja pengertie tulevat ja nyt niin näyttää käyvän.
Kappas vain, kysymys olikin siitä, että hekottelija ei tiedä, mikä ero on muutamalla ja kahdella. :D
Kyllä Perämerta kiertää pysyvä merivirta:
"Pohjanlahdella on kaksi laajamittaista pyörrettä: eteläisempi niistä on Selkämerellä, jossa vesi virtaa pohjoiseen Suomen rannikkoa pitkin ja etelään Ruotsin rannikon suuntaisesti. Merenkurkku toimii välivyöhykkeenä, jonka pohjoispuolella vesi virtaa pohjoiseen Suomen rannikkoa pitkin ja etelään Ruotsin rannikon suuntaisesti."
http://www.itameriportaali.fi/fi/tietoa/yleiskuvaus/veden_liikkeet/virtaus/fi_FI/vedenvirtaus/
- hohhoijaa..
Hankkeen suorat vaikutukset merialueeseen ja sen lähiympäristöön jäävät
vähäisiksi. Hanke ei vaikuta vesimuodostumien hyvän tavoitetilan tavoitteiden
saavuttamiseen. Kiinteä yhteys ei aiheuta merkittävää muutosta virtaamiin
eikä vedenvaihtuvuuteen. Kiinteä yhteys pienentää virtaamia ja vedenvaihtoa
Hailuodon ja mantereen välillä noin 10–20 %, joten veden ainepitoisuudetkaan
eivät merkittävästi muutu. Kovalla tuulella virtausnopeudet kasvavat
silta-aukoissa. Virtausnopeuksien kasvulla on vaikutusta pohjastressin
lisääntymiseen ja pohja-aineksen irtoamiseen, mikä aiheuttaa samentumisen
lisääntymistä. Virtausnopeuksien kasvu ja muutokset heikentävät jäätilannetta
silta-aukkojen läheisyydessä. Pengertie vaikuttaa navakalla 10 m/s tuulella
aallonkorkeuteen pienentäen tuulen alapuolella aallon korkeutta 10–30 cm
(vrt. nykytila 80 cm) riippuen penkereen etäisyydestä. Vaikutus kohdistuu luoteistuulella
Oulunsalon luoteisrannalle ja etelätuulella Oulun edustalle sekä
penkereen lähirannoille. Aallon korkeuden muutokset vähentävät pohjaeroosiota
matalilla alueilla. Rantavoimat vähenevät Nenännokan läheisyydessä
Natura-alueella olevassa rantaeroosiokohteessa.
Pengertie ei vaikututa merkittävästi ainemäärien pitoisuuksiin tarkasteltavalla
merialueella. Ravinnepitoisuuksien muutokset ovat pieniä ja merialueen rehevyystasossa
ei arvioida tapahtuvan merkittäviä muutoksia.
http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7BDD5CE6FD-C11D-4061-8A5A-30190BFD6E87%7D/92174
Kiinteä yhteys sijaitsisi nykyisen lauttaväylän pohjoispuolella. Linjaus hyödyntäisi
nykyiset pengerosuudet ja olisi noin 7 km pitkä. Vaihtoehdossa olisi kaksi virtausten kannalta keskeiset syvänteet ylittävää siltaa: Oulunsalon puoleinen Riutunkarin silta ja Hailuodon puoleinen Huikun silta.
http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B31C03DDF-B858-438C-BC6D-8B37E7E05959%7D/92196
Kannattaisi pystyyn kuolleen jo herätä. Matalikolla on ja valmiit penkereet "virtauksia estämässä" ja sillat tulevat syvänteisiin.No niin, löysithän vihdoin itsekin niitä virtauksia, kun luit asiantuntijoiden tekstiä. Aiemmin väitit "Matalan merialueen takia Hailuodon ja mantereen välistä ei mene mitään merivirtoja pohjoiseen kuten höpötät.".
Mutta ei asiasta osaltani enempää, sillä maayhteyttä Hailuotoon ei tulla rakentamaan koskaan. Kun sitä ei ole rakennettu taloudellisesti hyvinäkään aikoina, niin miksi se tehtäisiin tulevaisuudessakaan ja varsinkaan sen jälkeen, kun Hailuodon kunta on lakkautettu ja koko saari määritelty syrjäkyläksi. Asia olisi tietysti toinen, jos asukkaiden enemmistö puhuisi ruotsia - itse asiassa siinä tapauksessa maayhteys saarelle olisi ollut jo kauan.- tämä on totuus
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
No niin, löysithän vihdoin itsekin niitä virtauksia, kun luit asiantuntijoiden tekstiä. Aiemmin väitit "Matalan merialueen takia Hailuodon ja mantereen välistä ei mene mitään merivirtoja pohjoiseen kuten höpötät.".
Mutta ei asiasta osaltani enempää, sillä maayhteyttä Hailuotoon ei tulla rakentamaan koskaan. Kun sitä ei ole rakennettu taloudellisesti hyvinäkään aikoina, niin miksi se tehtäisiin tulevaisuudessakaan ja varsinkaan sen jälkeen, kun Hailuodon kunta on lakkautettu ja koko saari määritelty syrjäkyläksi. Asia olisi tietysti toinen, jos asukkaiden enemmistö puhuisi ruotsia - itse asiassa siinä tapauksessa maayhteys saarelle olisi ollut jo kauan.Kysymys on siitä mikä on kannattavaa tulevaisuudessa.
Nykyisillä liikennemäärillä voidaan lauttaliikennettä vielä perustella mutta tulevaisuudessa sillaton Hailuoto on valtiolle rasite ja Hailuodon ja lähialueiden kehityksen este.
Sillan ympäristöhaitoista on myös turha puhua, sillä Hailuoton on käytännössä 150 vuoden sisällä kasvanut maannouseman vuoksi mantereeseen kiinni.
- seisoen elävä..
"Tuossa esityksessä taitaa olla ongelmana, että Suomen rannikkoa pitkin kohti pohjoista nousevan merivirran kiertyminen Perämeren pohjukan kautta Ruotsin rannikolle estyy. Siitä puolestaan olisi vaarana, että Perämeren kirkas ja puhdas vesi alkaa saastua."
Niin, mikähän siinä muuttuu kun maayhteys Hailuotoon rakennetaan. Merivirran kiertyminen, perämeren kirkas ja puhdas vesi.......höpö höpö... - Aloittaja-
Ilmeinen silta olisi eseampi aukkoinen kuin nyt tuossa kartassa.
Silta sinänsä on luontoarvo.
Katsoi asiaa miltä kantilta tahansa.
Siinä kohtaa ei lainkaan laivaliikennettä.
Meri aika matalaa salmessa.
Virtaukset menee Hailuodon pohjoispuolelta, todellisuudessa.
Kun eletään vuotta 2013, ei enään veneellä ole järkevää kuskata isoja ihmis/auto määriä.
Luonto sopeutuu niihin pieniin muutoksiin jos nyt tulleekaan.
Kun mennään ajassa eteenpäin ( jos ei jääkausi tule )
Maa jo noussut salmen keskikohdalla näkyviin.
Varmaan puhutaan alle 1000 vuodesta.
Nyt silta muut hömpötykset unohtaa.
Alueella ei edesliito-oravai ym harvinaisia perhosia johon viherpiiperot vetoaisivat.
Virtauksiin ei edes kannata vedota. - helppo rakentaa
http://www.fonecta.fi/kartat /veneily
-siitä näet korkeuskäyrät
Ompa tosi matalaa.
1 metristä 2 metriin enimmäkseen sillan kohdalla
Tai penkereen kohdalla paremminkin. - Älkää käyttäkö sitä
Ja punikit ja vihreät vastustaa tuotakin.
Jos ei kiinnosta, niin menkää veneeellä. - Martti Ahteri
joo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063240Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951482- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1591265Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.51838