1:1 glycoliseos antaa normaalisti pakkaskestävyyden Suomen oloissa. Vähempikin voi antaa etelärannikolla. Seokseen käytetään yleensä paikkakunnan vesijohtovettä, luulisin. Käytin kuitenkin tislattua vettä eli akkuvettä, koska paikalliset väittivät maailmalla, että heidän vetensä ei ole parasta mahdollista ja meillä käytetään yleisesti tislattua vettä. Tuli kalliimmaksi, ei kovin paljon, koska vaihdan seoksen 3 v välein. Tulisi halvemmaksi, jos vesikoneen vesi kelpaisi. Puhdasta vettähän se on. Ehkä tässä on kysymys hätävarjelun liioittelulta? Helsingin vettä kehutaan tähän tarkoitukseen "ei niin huonoksi", mutta veden koostumus vaihtelee jonkin verran paikkakunnittain ja kaikki haluaisivat laittaa sitä turvallisinta vettä moottoriin. Mehän tiedämme, että moottorin jäähdytysvesiseos suojaa moottorin sisäkaluja mm ruostumiselta ja muilta haitallisilta kemiallisilta ilmiöiltä eli pidentää moottorin käyttöikää. Siis olisiko hyvä idea säästää ja vaihtaa tislattu akkuvesi dieselmoottorissa 1:1 seokseen, jossa käytän vesikoneen vettä. www.snoopy.fi
Mikä vesi hyvää glycoliseokseen?
36
1940
Vastaukset
- Vesi on vettä
Olen käyttänyt H2O tyyppistä vettä. Hyvin on toiminut.
- pure water
Kyllä vesi auttaa, sen huomaa Snoopyn kommenteistakin jotka kirkastuvat aamun
sarastaessa...
Mutta asiaan eli väitän, että se glykoli ja lisäaineet hoitavat sen ruostumisen hidastamisen (!) Vedellä on vähäisempi rooli, kunhan se nyt ei ole likavettä, joka taas saattaa edistää ruostumista.
- jovainkin
Glykoli sisältää korroosiolta suojaavia aineksia, eli kyllä kannttaa kayttää, vaikka lämpimillä vesillä olisikin.
Volvo suosittelee lisäksi ionisoidun (vastaa tislattua) veden käyttämistä. Ei maksa paljoa, oliskos 1€ / ltr luokkaa Suomessa,
Volvon ohjeet maailmalaajuiset ja erilaisten suolojen määrä vesissä vaihtelee. Joissain maissa kraanavettä ei pitäisi edes juoman...- 17+16
Volvon ohjeet ruostuttvat koneeet, Yanmarin ohjeet vähemmän, oma havainto ja netinkin mukaan suolaisilla valtamreilla Yanmarin koneet kestävät 30 vuotta kun täällä volvon koneet 20 vuotta.
- Hfjdodb
17+16 kirjoitti:
Volvon ohjeet ruostuttvat koneeet, Yanmarin ohjeet vähemmän, oma havainto ja netinkin mukaan suolaisilla valtamreilla Yanmarin koneet kestävät 30 vuotta kun täällä volvon koneet 20 vuotta.
Niin varmaan...
Väität varmaan taas, että on parempi vaan tyhjentää merivedet koneesta kuin huuhdella vesitila makealla vedellä ja lopuksi täyttää korroosiolta ja jäätymiseltä suojaavalla glykoli/vesiseoksella.
Jos ajattelit tehdä vertailua talvisäilytystapojen eroista, niin pitäisi käyttää täysin identtisiä moottoreita, ei Volvo vs Yanmar - 23+22
Hfjdodb kirjoitti:
Niin varmaan...
Väität varmaan taas, että on parempi vaan tyhjentää merivedet koneesta kuin huuhdella vesitila makealla vedellä ja lopuksi täyttää korroosiolta ja jäätymiseltä suojaavalla glykoli/vesiseoksella.
Jos ajattelit tehdä vertailua talvisäilytystapojen eroista, niin pitäisi käyttää täysin identtisiä moottoreita, ei Volvo vs Yanmar"Väität varmaan taas, että on parempi vaan tyhjentää merivedet koneesta kuin huuhdella vesitila makealla vedellä ja lopuksi täyttää korroosiolta ja jäätymiseltä suojaavalla glykoli/vesiseoksella."
En minä väitä mitään vaan Yanmarin käyttöohje.
- iso kone
Itse käytän tislattua vettä glykoliseoksessa. Metalli-ionit vedessä nopeuttavat ruostumista ja tislatussa vedessä niitä ei ole, vesijohtovedessä on vaihtelevasti. Eli pidempi korroosiosuoja moottorille. Toisaalta asiaan vaikuttaa se, että saan tislattua vettä kaupassa käymättä riittävästi.
Se, onko vesijohtovedessä merkittävästi metalli-ioneja että oikeasti vaikuttaa ruostumiseen, ei ole tiedossani.
Yanmarin joissain koneessa suositellaan talvisin tuota 1:1 seosta mutta kesäisin 30 % laimennettua glykolia, jotta jäähtyminen tehostuu. Itse huomasin vaikutuksen kun jäi keväällä laimentamatta niin muuttui glykoli kesällä vihreästä ruskeaksi, taisi kuumentua liikaa.- Tarkkuutta touhuun
Minä olen aina käyttänyt kivennäisvettä. Välillä olen kokeillut vichyä, Eviania sekä aquaa. Nyt ostin sodastreamin ja sillä purskautan. Toki käytän siinä ionisoitua vettä. Lämpötila on hyvä olla 12,48 celsiusta, jotta glykoli sekoittuu siihen steriloidussa maljassa optimaalisesti. Kannattaa käyttää myös hiussuojaa, sekä,steriilejä käsineitä. Onhan kyseessä sentään veneen moottori.
- että näin,
Lämmönsiirtymisen takaamiseksi kannattaa käyttää mahd. vähän glykolia, 30% seos venemottorissa riittää. Tuolloin jäätymispiste on -17C tienoilla, eikä se haittaa. Seos ei laajene kylmetessään, kuten vesi, eikä siten riko paikkoja, mikäli moottoria ei käynnistetä pakkasessa.
- Seppomartti
Mihin perustuu väite, ettei 30% seos laajene jäätyessään? Ja paljonko parempi on "lämmön siirtyminen" verrattuna 50% seokseen, mikä ei jäädy?
- humoristi
leikki leikkinä, mutta ei viitsitä antaa ohjeita jolla joku voi särkeä kymppitonnin koneen.
- Seppomartti
Yllä oleva "että näin" OHJE ON VÄÄRÄ. Joku voi erehtyä ottamaan todesta ja en oikein ymmärrä mikä idea on tällaisia vaarallisia ohjeita jaella. Kun "että näin" ei vastaa niin koetan itse pähkäillä teoreettisesti mielenkiintoista jääongelmaa.
Lähtötieto veden laajenemisesta jäähtiessään on viestissä väärä. Veden ominaispaino lisääntyy jäähtyessä aina 4 asteeseen eli se tiivistyy. Sitten jäähtyessä ja jäätyessä laajenee 9%. Umpinaisessa astiassa paine nousisi jopa yli tunateen ilmakehään ellei astia=moottori hajoaisi. Kohonnut paine muuttaisi jäätymispistettä ja jään olomuotoa. Jos ajatus on, että glykoliseos jäätyisi vaarattomasti sohjoksi niin sekään ei pidä paikkaansa. Sohjon ilma merkitsisi yli 9% laajenemista mutta paineessa ei voi olla muuta kuin kiinteää jäätä. Voitaisiin verrata jäätikköön etelänapamantereella: pinnalla on ilmapitoista jäätä eli lunta. Syvemmällä kiinteää ja aivan pohjalla suuressa paineessa maailman suurin (?) järvi vetenä.
Älkää ilmeessä noudattako ohjetta "käyttää mahdollisimman vähän glykolia" - Syyläri
Seppomartti kirjoitti:
Yllä oleva "että näin" OHJE ON VÄÄRÄ. Joku voi erehtyä ottamaan todesta ja en oikein ymmärrä mikä idea on tällaisia vaarallisia ohjeita jaella. Kun "että näin" ei vastaa niin koetan itse pähkäillä teoreettisesti mielenkiintoista jääongelmaa.
Lähtötieto veden laajenemisesta jäähtiessään on viestissä väärä. Veden ominaispaino lisääntyy jäähtyessä aina 4 asteeseen eli se tiivistyy. Sitten jäähtyessä ja jäätyessä laajenee 9%. Umpinaisessa astiassa paine nousisi jopa yli tunateen ilmakehään ellei astia=moottori hajoaisi. Kohonnut paine muuttaisi jäätymispistettä ja jään olomuotoa. Jos ajatus on, että glykoliseos jäätyisi vaarattomasti sohjoksi niin sekään ei pidä paikkaansa. Sohjon ilma merkitsisi yli 9% laajenemista mutta paineessa ei voi olla muuta kuin kiinteää jäätä. Voitaisiin verrata jäätikköön etelänapamantereella: pinnalla on ilmapitoista jäätä eli lunta. Syvemmällä kiinteää ja aivan pohjalla suuressa paineessa maailman suurin (?) järvi vetenä.
Älkää ilmeessä noudattako ohjetta "käyttää mahdollisimman vähän glykolia"Vaihtoivat mulle pyynnöstä huollossa glykolit koneeseen ja paperissa lukee kestävyys 14 tai 17 astetta, en saanut harakanvarpaista selvää. Litran olivat glykolia laskuttaneet ja järjestelmän tilavuus vajaat 3 ltr.
Eli jotain 30% luokkaa. Varmaan menee hyytelöksi kovimmilla pakkasilla, mutta kun en silloin ajele, niin ei suureksi haitaksi.
Myös vanhetessaan glykolin happamoitumisen aiheuttama syöpyminen on maltillisempaa.
Glykolit vaihto valtuutettu Volvo-Penta huolto.
Ei välttämättä ihan niin huono ohje tuo 30%. Venemoottorissa tuolla aikaansaatu parantunut lämmönsiirto lienee merkityksetön.
- Seppomartti
Mistä olet päätynyt ajatukseen, että 70% vettä ja 30% glykolia olisi jäätyessään laajentumatonta hyytelöä?
- 14+5
Siis laajenee minkä laajenee - sinne paisuntasäiliöön pakkautuu jos on paisuakseen.
- hupsa
14+5 kirjoitti:
Siis laajenee minkä laajenee - sinne paisuntasäiliöön pakkautuu jos on paisuakseen.
Paisuntasäiliöön johtaa miltei aina kapea letku joka roikkuu ilmassa. Se jäätyy ekana jos on jäätyäkseen ja sen jälkeen siinä ei liiku mikään. Kestääkö moottorisi?
- 18+8
hupsa kirjoitti:
Paisuntasäiliöön johtaa miltei aina kapea letku joka roikkuu ilmassa. Se jäätyy ekana jos on jäätyäkseen ja sen jälkeen siinä ei liiku mikään. Kestääkö moottorisi?
Mitäpä täällä raakut - mikset mene ja kerro Volo-Pentalle, että moottori menee nyt halki.
- hupsa
18+8 kirjoitti:
Mitäpä täällä raakut - mikset mene ja kerro Volo-Pentalle, että moottori menee nyt halki.
Kai se on pakko kysyä maahantuojalta kun täällä Suoli24 palstalla ei tietoa saa. "Syylärin" koneeseen meni vissiin ekaa kertaa 30 % glykoli talveksi joten hän tuskin tietää kestääkö kone, joten ajattelin että joku muu jolla on sama tilanne osaisi kertoa jo käyttäneensä tuota 30 %:sta useita talvia ja koneen kestäneen. "että näin" oli toinen joka suositteli 30 % glykolia talveksi, muttei hänkään väitä itse noin tehneensä. Seppomartti varoittaa, ja oma järki sanoo että 70 % vettä kyllä laajenee jonkun verran kovilla pakkasilla.
- kestää...
hupsa kirjoitti:
Paisuntasäiliöön johtaa miltei aina kapea letku joka roikkuu ilmassa. Se jäätyy ekana jos on jäätyäkseen ja sen jälkeen siinä ei liiku mikään. Kestääkö moottorisi?
Se 30 %:nen seos ei jäädy ohuessakaan letkussa. Niin paksuksi soseeksi se menee, ettei pumpun paine sitä kierrättäisi. Jäätyminen tarkoittaa olomuodon muutosta kiteiseksi, mistä seuraa myös tilavuuden muutos, joka moottorin rikkoo. Ehkä soseutumisessakin jonku verran tilavuuden muutosta tapahtuu, mutta sose kyllä löytää paineelle riittävän purkautumistien. On nähty moneen kertaan, ettei moottori tai muukaan laite rikki mene, vaikka glykoliseoksen pakkasrajat alitetaan.
- seppomartti
kestää... kirjoitti:
Se 30 %:nen seos ei jäädy ohuessakaan letkussa. Niin paksuksi soseeksi se menee, ettei pumpun paine sitä kierrättäisi. Jäätyminen tarkoittaa olomuodon muutosta kiteiseksi, mistä seuraa myös tilavuuden muutos, joka moottorin rikkoo. Ehkä soseutumisessakin jonku verran tilavuuden muutosta tapahtuu, mutta sose kyllä löytää paineelle riittävän purkautumistien. On nähty moneen kertaan, ettei moottori tai muukaan laite rikki mene, vaikka glykoliseoksen pakkasrajat alitetaan.
Jäätyessä tuskin on sosetta moottorissa vaan paineen alaisena on kiintojäätä. Jäätymispiste voidaan alittaa koska se paineessa muuttuu. Emme vain tiedä kuinka paljon. Selitin yllä. Kuinka vähän glykolia on pienin määrä, ettei moottori hajoa on erikoinen urheilulaji. Hyötypuolella pari euroa säästöä ja kyseenalainen väite paremmasta lämmön siitämisestä. Riskipuolella 8-15 k€ vahinko.
- kiintojää rikkoo
seppomartti kirjoitti:
Jäätyessä tuskin on sosetta moottorissa vaan paineen alaisena on kiintojäätä. Jäätymispiste voidaan alittaa koska se paineessa muuttuu. Emme vain tiedä kuinka paljon. Selitin yllä. Kuinka vähän glykolia on pienin määrä, ettei moottori hajoa on erikoinen urheilulaji. Hyötypuolella pari euroa säästöä ja kyseenalainen väite paremmasta lämmön siitämisestä. Riskipuolella 8-15 k€ vahinko.
En ole viitsinyt kokeilla, mikä olisi laimein seos, joka ei tavallisessa talvessa riko moottoria, mutta melko laimea riittää. Paineen muuttuminen on epäolennaista, koska se ei sanottavasti muutu. Paine ei muutu, koska olomuotokaan ei muutu suurempitilavuuksiseksi kiinteäksi. Normaalisti ajan kyllä 50:50 seoksen moottoriin meriveden tilalle syksyllä ja annan sen siellä kiertääkin aikansa. En silti ole vähääkään huolissani, jos sitä seosta ei joka nurkkaan ehdikään. Enemmän olen huolissani siitä, että seos inhibiittoreineen korvaa riittävässä määrin suolaisen veden pinnoilla. Voithan itse kokeilla erivahvuisilla seoksilla pulloissa pakastimessa.
- Martti ja Seppo
kiintojää rikkoo kirjoitti:
En ole viitsinyt kokeilla, mikä olisi laimein seos, joka ei tavallisessa talvessa riko moottoria, mutta melko laimea riittää. Paineen muuttuminen on epäolennaista, koska se ei sanottavasti muutu. Paine ei muutu, koska olomuotokaan ei muutu suurempitilavuuksiseksi kiinteäksi. Normaalisti ajan kyllä 50:50 seoksen moottoriin meriveden tilalle syksyllä ja annan sen siellä kiertääkin aikansa. En silti ole vähääkään huolissani, jos sitä seosta ei joka nurkkaan ehdikään. Enemmän olen huolissani siitä, että seos inhibiittoreineen korvaa riittävässä määrin suolaisen veden pinnoilla. Voithan itse kokeilla erivahvuisilla seoksilla pulloissa pakastimessa.
Joskus varhaisnuoruudessa yritettiin liikenteeseen kipakkana pakkasaamuna kaverin B-Kadetilla.
Ekas todettiin syylärin olevan täynnä mössöä, eikä se lopulta käynnistynytkään ilman hinausta. Keitti sitten, jähyttelyn jälkeen matka jatkui ongelmitta määränpäähän 400 km.
Ei olut syyläri halki, eikä blokin blommit tiessään.
Mikä tässä on nyt se ongelma? - seppomartti
Martti ja Seppo kirjoitti:
Joskus varhaisnuoruudessa yritettiin liikenteeseen kipakkana pakkasaamuna kaverin B-Kadetilla.
Ekas todettiin syylärin olevan täynnä mössöä, eikä se lopulta käynnistynytkään ilman hinausta. Keitti sitten, jähyttelyn jälkeen matka jatkui ongelmitta määränpäähän 400 km.
Ei olut syyläri halki, eikä blokin blommit tiessään.
Mikä tässä on nyt se ongelma?Ongelma on siinä, että jäätyessä vesi laajenee, paine nousee koska jäätyminen alkaa ulkopinnoista ja muodostuu suljettu astia. Ja valurauta halkeaa. Kokemusta on yhdestä MD 5 tuhosta. Siinä se ongelma on.
- Martti ja Seppo
seppomartti kirjoitti:
Ongelma on siinä, että jäätyessä vesi laajenee, paine nousee koska jäätyminen alkaa ulkopinnoista ja muodostuu suljettu astia. Ja valurauta halkeaa. Kokemusta on yhdestä MD 5 tuhosta. Siinä se ongelma on.
Ei olut syyläri halki, eikä blokin blommit tiessään.
Edelleen, missä ongelma, paitsi että odotetusti keitti?
Se, että yhdessä MD5 on sisällä pelkkä vesi, sitten on ongelma.
Opettivat jo alakoulussa kemppa&fyssa nuo jäätymiseen liittyvät asiat.
Kertoivat myös, miksi järvet ja meret ei jäädy pohjasta, vaan pinnasta. - Syyläri
hupsa kirjoitti:
Kai se on pakko kysyä maahantuojalta kun täällä Suoli24 palstalla ei tietoa saa. "Syylärin" koneeseen meni vissiin ekaa kertaa 30 % glykoli talveksi joten hän tuskin tietää kestääkö kone, joten ajattelin että joku muu jolla on sama tilanne osaisi kertoa jo käyttäneensä tuota 30 %:sta useita talvia ja koneen kestäneen. "että näin" oli toinen joka suositteli 30 % glykolia talveksi, muttei hänkään väitä itse noin tehneensä. Seppomartti varoittaa, ja oma järki sanoo että 70 % vettä kyllä laajenee jonkun verran kovilla pakkasilla.
Tässä hieman omista muinaisista koneopin luennoista poimittuna:
- Pelkän veden lämmönsiirtokyky on 2x verrattuna 50:50 seokselle
- 100% glykoli menee puuroksi pakkasella
- Glykoli nostaa jäähdytysnesteen kiehumispistettä.
- Glykoli suojaa moottoria ja lämmönvaihtimia syöpymisiltä
- Vanhetessaan inhibiitit lakkaa toimimasta, seos happanee ja alkaa syövyttämisen
- Moottorissa on erilaisia metalleja; kuparia, rautaa ja alumiinia. Jännite moottorissa aiheuttaa syöpymistä. Kuparin ja alumiinin välille voi muodostua 2 V jännite-ero.
Jäähdytysnesteen hapettuminen ja epäpuhtaudet tekevät siitä sähköä johtavan. Siksi suositus käyttää ionisoitua (tislattua) vettä. Yleisesti suositeltu vaihtoväli 1-3 vuotta, suljetuissa järjestelmissä pidempi. Volvo-Penta suosittelee muistaakseni 2v.
- Paisuntasäiliön korkissa on paineventtiili, joka päästää ylipaineen ulos. Avautumispaine muistaakseni 1,5 bar. Ja alipaineventtiili estää järjestelmän luhistumisen järjestelmän jäähtyessä.
- Vesi ei pakkasessa laajene. 0- asteisen veden tilavuus on pienempi kuin 20 asteisena
- Veden olomuodon muuttuessa vedestä jäähän, tapahtuu varsinainen laajeneminen
- Vähäinenkin glykolimäärää estää paikat murtavan "teräsjään" muodostumisen. Vesi/glykoli sohjo purista yhtään mitään halki, kunhan astiassa on edes pieni ilmatila.
Vähän sama asia vaikkapa kaljapurkin laittamisella pakastimeen, se mitään kosahda. Muinoin käytettiin kylmäkallena kylmäkallena ja juotiin pois kun oli tehtävänsä suorittanut.
Kohta joku sanoo, että se purkki venyy. No niin tekeekin, mutta on nuita kaljapullojakin tullut aina silloin tällöin vahingossa jäädytettyä pakastimessa.
Ugh!
- werttigaali
Mä käytän lähdevettä, se ei jäädy talvellakaan. 50/50 seoksella olen aina pärjännyt.
- Perkins-4.538
Johan neljävuotta vanhaan kysymykseen on saatu koettua oikea vastaus. Mun laiturinaapuri käyttää pelkkää lähdevettä, kun se kuulemma jäädy talvellekeen. Olenhan itsekkin nähnyt lähteitä sulsns kovillakin pakkasilla. Itse luotan aivan tavalliseen kraanaveteen ja glykolin 50/50 seokseen.
- 65_N
Vesi-glykoli –seoksen ”jäätymispiste” (esim. 50% n. -36 C) EI tarkoita koko seoksen jämähtämistä homogeeniseksi kinteäksi jääksi. Esim. 30-prosenttisessa seoksessa muodostuu n.-15 C:ssä aluksi pieni määrä melko puhdasta jäätä (H2O). Lämpötilan laskiessa jään osuus lisääntyy, ja jäljellä olevassa nesteseoksessa vastaavasti glykolipitoisuus kasvaa. -25:ssa jäätä on noin 28% ja nesteen glykolipitoisuus n. 42%, -36:ssa jäätä 40% ja nesteessä n. 50% glykolia. Kaikissa lämpötiloissa -55…-60:n yläpuolella seoksessa on aina mukana myös nestettä.
Kokeilin myös mitä käytännössä tapahtuu. Sekoitin 5cl pienoisviinapulloon 25% seosta niin, että sitä oli pullon kapeaan kaulaosaan saakka. Panin pullon pakastimeen (-28 C) yöksi. Aamulla aine näytti samealta eikä liikkunut, kun pulloa käänteli ja puisteli. Seoksen yläpinta oli noussut lähelle korkin tasoa. Laskin tilavuuden kasvuksi vajaa 3% verrattuna nesteeseen 23 C:ssa.
Testasin seoksen mekaanisia ominaisuuksia 4 tuuman rautanaulalla, joka oli ollut myös mukana pakastimessa. Terä edellä naula upposi keveästi seokseen, mutta ei kuitenkaan niin kuin nesteeseen. Kanta edellä vastus oli selvästi suurempi, vähän niin kuin suksisauvan somman vastus märässä nuoskalumessa.
Edellisen perusteella päättelisin, että ko. seos ei luultavasti rikkoisi paikkoja, jos sillä olisi jokin pakotie laajentua vaikka putken tai letkun kautta (esim. paisuntasäiliö, merivesikierron meno pakoputkeen). Jos vesi ja glykoli kaadetaan erikseen moottoriin sekoittamatta etutukäteen, asia voi olla toisin. - Syyläri
Asiaa!
- Syyläri
Sen voisin aiheeseen vielä kommentoida, jotta 50:50 puolesta puhuja olisin ollut, yleisen käytännön mukaisesti. Miksi laittoivat ton 30:70 seoksen, en tiedä. Oletettavasti käytäntö.
Häpeäkseni tunnustan, en ole katsonut valmistajan ohjekirjaa ja mitä siellä sanotaan. Luotan valtuutetun huoltofirman tekemisiin. Jos kone olisi mennyt halki, tietäisin ainakin, mistä saisin uuden ja kuka maksaisi.
Kyseessä ensiasennuskone 1D-20, 2006
Osaisin toki tehdä nuo operaatiot iha ittekki, mutta elämän maileja jo sen verran, että enää ei tartte :)
Nuorempana kaikki rassaaminen, naisista lähtien oli "intohimo", mutta ei enää (paitsi toi naiseni).
"Ulkoistamalla" tuulee samalla tulee tuetuksi paikallista firmaa, joka voi sitten tarjota olemassaolollaan korvaamatonta apua itse kullekin.
- Catainen
Kun näitä palstoja lukee, niin veneily tuntuu ylivoimaisen vaikealta. Nyt jo glykoliseoskin pitää optimoida paikkakunnan veden mukaan. Toisessa ketjussa vauhkotaan juomavesien bakteereista. Ei ihme että veneilyn suosio hiipuu, jos joku aloittamista suunnitteleva näitä lukee niin kaikki tuntuu ylivoimaisen vaikealta vaikka vene ei olisi liikkunut vielä metriäkään.
- sivustaseuraninsnööri
Päinvastoin :)
näinhän se veneily alkaa juuri kiinnosta. Omen huomannut että keskimäärrin ollaan fiksumpaa porukkaa, osataan laskea ja pohtia asioiga. Mo ee elämän käytännön kysymykseen
- sy Snoopy
Cantainelle haluaisin sanoa, että paikkakuntaisen vesijohtoveden koostumus tuskin on kriittistä. Se oli vain yksi aspekti. Olen ilonen, että ketjussa on asiaa pohdittu paljon ja olen opinut paljon. Mielestäni 50/50 todettiin turvalliseksi ja vain vähän kalliimmmaksi kuin 30/70 (,jota monet pitävät myös turvallisena). Vielä haluiasin tuoda esiin seoksen vaihtovälin. Mulla on koneessa märkäputket ja niissä alapäässä kumitiivisteet. Niitä (ja korroosiovaurioita) haluan suojella 3 v seoksen vaihtovälillä. Ford ilmoitti tiivisteiden eliniäksi 17-20 v. Haluaisin pysyä siellä ylärajalla, joka on onnistunut hyvin tähän asti. Näitä koneita on ollut paljon (kymmeniätuhansia) käytössä esim. öljyteollisuudessa generaattoreiden ja pumppujen käyttömoottoreina ja niilä on normaalisti ajettu 3-vuorotyössä 12.000 h, peruskorjattu ja ajettu taas 12.000h jne.
- pihiSaaOllaMutta
Voisiko long life heavy duty cooling liquids olla sulle ratkaisu. Vaihto väli huomattavasti pidempi. Ja tuota puhdasta vettä voisit saada ilmaiseksi, kun esim ilmalämöpumpun kondesi vedestä maailmalla liikkuessa.
Kraana vedet ymmärrän, on eri Ph:ta ja joissain voi olla kalkkia rutkasti yms.
Vielä yhtenä vinkkinä voit ostaa testi liuskoja joilla voi todeta jäähdytysnesteen kunnon ja vaihto tarpeen. Testissä tutkitaan Ph, pakkasenkestävyys, nitritti ja molybeeni pitoisuudet.
Tässä yksi testeri esimerkki, joita saa ostettua joka puolelta maailmaa Cummins paikoista tai ebay ja muut web putiikit.
http://www.simplyfilter.com/cc8997-fleetguard-Coolant-Analysis-Strips-p/cc8997.htm
Tai mitä jos vaan kiltisti vaihdat jatkossakin ja säästät vaikka muutaman kaljan juomisessa?
- että_näin
> 50/50 todettiin turvalliseksi ja vain vähän kalliimmmaksi kuin 30/70
Kysehän ei ollut hinnasta, 10l astiassa glykoli ei paljoa maksa, vaan lämmön siirrosta. Vähemmän glykolia, pienempi riski ylikuumenemiseen.
Liiasta glykolista on vain haittaa. - Bow2017
Refraktometrillä mittasin koneesta -15 pakkasen kestävyyden. Merivesipuolelle ajoin -19 liemen ja mittasin pakoputkesta ulos tulleen olevan -9. Rauhassa meinasin noilla arvoilla talviunet nukkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043025Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921432- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e411260Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481186Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119979Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89902Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44783