Jo on aikoihin eletty!
Ei kenenkään kotiin voi laittaa valvontakameroita!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11762228#comment-64081051
Ihmiset on sairaita!
22
540
Vastaukset
- semmosta tänää
Pyytäisin kyseiset vuokranantajat kahfille ja heittelisin ne sairaala kuntoo asunnon seinille ja muuttaisin pois.
Tosiaan, toisen omaisuutta(esim. parveke) ei saa käyttää laittomuuksiin (esim. grillaaminen)
Omaan kotiin voi laittaa.
- pää on kipeä
Ei vuokra-asuntoon, vaikka sen omistaisikin.
pää on kipeä kirjoitti:
Ei vuokra-asuntoon, vaikka sen omistaisikin.
Ei kai se ole oma koti, jos siellä ei asu? Ja jos siellä asuu, niin saahan niitä laittaa, vaikka vuokra-asuntoon... :)
Tässä tapauksessahan alivuokralaisella oli yksi huone. Ilmeisesti se ei ollut kameravalvonnan piirissä. Jos oli, niin sitten vuokralainen oli ihan oikeassa... Samoin tietysti vessat, sun muut tilat.
Mutta jos sellaisessa kiinteistön osassa, jota vuokralaiselle ei ole erikseen asuintilaksi vuokrattu, on kameravalvonta, niin onko siinä mussutukseen rahkeita? Ehkä on, ehkä ei... Riippuu varmaan vähän tilanteesta.- omaako kokemusta
The_Rat kirjoitti:
Ei kai se ole oma koti, jos siellä ei asu? Ja jos siellä asuu, niin saahan niitä laittaa, vaikka vuokra-asuntoon... :)
Tässä tapauksessahan alivuokralaisella oli yksi huone. Ilmeisesti se ei ollut kameravalvonnan piirissä. Jos oli, niin sitten vuokralainen oli ihan oikeassa... Samoin tietysti vessat, sun muut tilat.
Mutta jos sellaisessa kiinteistön osassa, jota vuokralaiselle ei ole erikseen asuintilaksi vuokrattu, on kameravalvonta, niin onko siinä mussutukseen rahkeita? Ehkä on, ehkä ei... Riippuu varmaan vähän tilanteesta.Nyt taitaa RATTI jutella kokemuksen syvällä rinta-äänellä.
Ratin valvontahuoneesta kuuluu tasainen tumputus kun kamerat seuraa alivuokralaista. Kumma sivuääni siinä laitteistossa ! The_Rat kirjoitti:
Mutta jos sellaisessa kiinteistön osassa, jota vuokralaiselle ei ole erikseen asuintilaksi vuokrattu, on kameravalvonta, niin onko siinä mussutukseen rahkeita? Ehkä on, ehkä ei... Riippuu varmaan vähän tilanteesta.On olemassa sellainen asia, kuin kotirauha ja salakatselun kieltäminen. Valvontakamerat ei sovi mitenkään näihin kahteen. Ulko-ovella valvontakamera voisi olla, mutta en usko että siihenkään voisi olla omistajalla pääsyä muussa tapauksessa kuin että selvitellään asunnon tuhoamista/vaurioittamista.
pundit kirjoitti:
On olemassa sellainen asia, kuin kotirauha ja salakatselun kieltäminen. Valvontakamerat ei sovi mitenkään näihin kahteen. Ulko-ovella valvontakamera voisi olla, mutta en usko että siihenkään voisi olla omistajalla pääsyä muussa tapauksessa kuin että selvitellään asunnon tuhoamista/vaurioittamista.
Tarkistetaanpa nyt vielä.
Minulla on asunto, jossa on kameravalvonta eteisessä ja olohuoneessa. Vuokraan asunnosta yhden huoneen opiskelijatytölle. Kaksi skenaariota:
1) Huoneella on oma sisäänkäynti
2) Huoneeseen on kuljettava kameravalvotun eteisen läpi
Kotirauha on varmastikin voimassa tuossa alivuokralaisen vuokraamassa huoneessa, mutta onko *hänellä* kotirauha minun eteisessäni? Tai olohuoneessani? Enkö päin vastoin voi valvoa, ettei hän poissaollessani sotke seinällä roikkuvaa rembranttia, tms?- joopajou
The_Rat kirjoitti:
Minulla on asunto, jossa on kameravalvonta eteisessä ja olohuoneessa. Vuokraan asunnosta yhden huoneen opiskelijatytölle. Kaksi skenaariota:
Kotirauha on varmastikin voimassa tuossa alivuokralaisen vuokraamassa huoneessa, mutta onko *hänellä* kotirauha minun eteisessäni? Tai olohuoneessani? Enkö päin vastoin voi valvoa, ettei hän poissaollessani sotke seinällä roikkuvaa rembranttia, tms?Entäs yhteiset wc- ja suihkutilat, sinun logiikalla niitäkin saa vuokranantaja tiirailla.
Ei työpaikallakaan saa työnantaja tarkkailla työntekijöitä videokameroin, vielä vähemmän se on laillista jonkun kotona. Tuosta on olemassa muuten aikapaljon oikeuden päätöksiä. Nimittäin työpaikka puolelta. The_Rat kirjoitti:
Kotirauha on varmastikin voimassa tuossa alivuokralaisen vuokraamassa huoneessa, mutta onko *hänellä* kotirauha minun eteisessäni? Tai olohuoneessani? Enkö päin vastoin voi valvoa, ettei hän poissaollessani sotke seinällä roikkuvaa rembranttia, tms?Tilanne on tietenkin jossain määrin erilainen, jos kysymys on alivuokrasuhteesta ja tiloista, joita vuokranantaja itsekin käyttää.
Jos huoneistolle on oma sisäänkäynti eikä yhteisiä tiloja ole, minun mielestäni valvontakameraa ei voi käyttää vuokralaisen sisäänkululla tai vuokralaisen käyttämissä tiloissa.
Jos taas on kysymys siitä, että sisääntulo on yhteinen vuokralaiselle ja vuokranantajalle voisi valvontakamera olla. Vuokranantaja ei kuitenkaan voi käyttää tallentamiaan nauhoja mihinkään, jos ja kun asia koskee vuokralaisen vieraita ellei kysymyksessä ole jonkin rikosasian selvittely.
Omissa tiloissaan vuokranantaja saa kuvata mitä vaan, vaikka sitä feikki Rembranttiaan.pundit kirjoitti:
Tilanne on tietenkin jossain määrin erilainen, jos kysymys on alivuokrasuhteesta ja tiloista, joita vuokranantaja itsekin käyttää.
Jos huoneistolle on oma sisäänkäynti eikä yhteisiä tiloja ole, minun mielestäni valvontakameraa ei voi käyttää vuokralaisen sisäänkululla tai vuokralaisen käyttämissä tiloissa.
Jos taas on kysymys siitä, että sisääntulo on yhteinen vuokralaiselle ja vuokranantajalle voisi valvontakamera olla. Vuokranantaja ei kuitenkaan voi käyttää tallentamiaan nauhoja mihinkään, jos ja kun asia koskee vuokralaisen vieraita ellei kysymyksessä ole jonkin rikosasian selvittely.
Omissa tiloissaan vuokranantaja saa kuvata mitä vaan, vaikka sitä feikki Rembranttiaan."Jos huoneistolle on oma sisäänkäynti eikä yhteisiä tiloja ole, minun mielestäni valvontakameraa ei voi käyttää vuokralaisen sisäänkululla tai vuokralaisen käyttämissä tiloissa."
Kyllä minun mielestä sisäänkäynnillä saa olla kamera.
Kysymys vain kuuluu: Miksi?
Viisainta, kun ei lähde noihin vuokrahommiin ollenkaan.- ei voi...
Ei voi, jos siellä oleskelee muita ihmisiä (kotirauhan suojaama alue). Itseään saa kuvata, mutta muita ei ilman lupaa kotirauhan suojaamalla alueella. Tästä väännettiin täälläki jokin aika sitten useita metrejä pitkä keskustelu, joten turha käydä sitä uudestaan: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11702864
- väärinpä meni...
The_Rat kirjoitti:
Mutta jos sellaisessa kiinteistön osassa, jota vuokralaiselle ei ole erikseen asuintilaksi vuokrattu, on kameravalvonta, niin onko siinä mussutukseen rahkeita? Ehkä on, ehkä ei... Riippuu varmaan vähän tilanteesta.On se muukin tila kotirauhan suojaamaa aluetta (vrt. kerrostalon rappukäytävä). Sielläkään ei ole oikeutta kuvata ilman jokaisen asukkaan suostumusta. Joutuu väkisin kuvatuksi jos ei huoneistoon ole muuta käyntiä. Sama homma tässä. Ei tilan tarvitse olla koti ollakseen kotirauhan suojaamaa aluetta. Kyllä sinun "lakimiehenä" pitäisi tietää.
- ratti ratti...
The_Rat kirjoitti:
Kotirauha on varmastikin voimassa tuossa alivuokralaisen vuokraamassa huoneessa, mutta onko *hänellä* kotirauha minun eteisessäni? Tai olohuoneessani? Enkö päin vastoin voi valvoa, ettei hän poissaollessani sotke seinällä roikkuvaa rembranttia, tms?Kyllä sun ratti pitäis tietää, että ei kotirauhaa nauttiakseen tarvitse olla omassa kotonaan. Kyllä minä sinunkin luonasi nautin kotirauhaa, jos oleskelen siellä luvallisesti, joten sinähän et minua omassakaan kotonasi kuvaile, jos sen kiellän. Luvaton tunkeutuminen on eri asia. Eli tilanteessa 2. kameravalvonta on laitonta. Mutta jos tilanne 1. eikä vuokralaisella ole luvallista asiaa eteiseen, hän ei nauti siellä kotirauhaa, jos hän sinne ilman lupaa menee.
- Viisainta että...
laupias60 kirjoitti:
"Jos huoneistolle on oma sisäänkäynti eikä yhteisiä tiloja ole, minun mielestäni valvontakameraa ei voi käyttää vuokralaisen sisäänkululla tai vuokralaisen käyttämissä tiloissa."
Kyllä minun mielestä sisäänkäynnillä saa olla kamera.
Kysymys vain kuuluu: Miksi?
Viisainta, kun ei lähde noihin vuokrahommiin ollenkaan.Viisainta kun ei yksityishenkilöt lähde noihin asuintilojen valvontakamerahommiin ollenkaan, kun asiassa on niin monta muttaa ja lainkiemuraa huomioitavana, jotka tämänkin ketjun perusteella eivät ole ilmiselviä edes itseään laintuntijaksi kutsuville.
- kok.virkamies.periä
Mulla on joka luukussa kamertat kylppärissä. Kivahan sitä on kurkkia kun neitokaiset peseytyvät tai pyllistävät pönttöön niin voi fiilistellä vuokranmaksupäivää jo etukäteen ! :)
- kourija-kari
Juuja parasta on asentaa luukku vessan seinään josta voi puristella neitokaisten paljaita pakaroita. Onse niin ihanaa. Kaikkien pittää saaha toteuttaa ihtiään ja mielihalujaan. Antaa kaikkien kukkien kukkia.
- ressukat
kourija-kari kirjoitti:
Juuja parasta on asentaa luukku vessan seinään josta voi puristella neitokaisten paljaita pakaroita. Onse niin ihanaa. Kaikkien pittää saaha toteuttaa ihtiään ja mielihalujaan. Antaa kaikkien kukkien kukkia.
Miehet puutteessa.
- Isoveli valvoo
Tiesittekö sen, että usealla työpaikallakin on kamera. Seurantalaitteet kotona ja sieltä seurataan teidän työkäyttäytmistänne ja mitä teette.
Myös romanssit ja seksisuhteet, lasikuus, varkaudet june tulee esille.
Loki- tiedostot takaa myös sen, että tiedetään kuka urkkii kenenkin tietoja.
Myös näillä yleisillä valvontakameroilla voiva tpoliisit jne nähdä ties mitä ja urkkia ihmisten tietoja. Näin helppoa se on ja urkinta tehdään tietenkin ilman asianomaisen lupaa, kuten poliisit, rekisterinpitäjät ja hoitolaitokset jne.- mmm....
Kyllä. Onneksi se on laillista, koska mikään näistä ei ole kotirauhan suojaamaa aluetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684471Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D993991- 523522
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul272756Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!252572Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562433- 462334
- 391907
- 471898
- 301646