Eli kyseessä BMW E36 -96. Latauksen merkkivalo palaa vain himmeästi, jos käännän virran päälle. Kun auto on käynnissä, valo palaa edelleen himmeästi. Kun mittasin akunkengistä jännitettä, sammutettuna näytti 12,75 ja käynnissä ollessaan 14,3 - 14,6. Mikähän voisi olla vikana? Vika ilmaantui, kun lämpötila ulkona alkoi mennä pakkasen puolelle (epäilin siksi jotain kosteushäiriötä ensimmäisenä). Motonetissa maksaa laturi 179e, täytyy toivoa, ettei sitä tarvitsisi ostaa.
Latausvalo palaa kun virrat päällä tai auto käy
14
5037
Vastaukset
- uutta lamppua
Pitää vaihtaa uusi lamppu, vanhassa on enää vähän voimaa jäljellä, siksi se palaa himmeästi. Maksaa pari euroa.
- _timonen_
Mutta jos vaihdan uuden lampun, niin ei kai sen pitäisi kuitenkaan palaa silloin, kun auto on käynnissä?
- uutta lamppua
_timonen_ kirjoitti:
Mutta jos vaihdan uuden lampun, niin ei kai sen pitäisi kuitenkaan palaa silloin, kun auto on käynnissä?
Ei se palakaan kun siinä on itsessään enempi voimaa kuin laturilta tuleva, silloin sen ei tarvii palaa.
- Näin on
uutta lamppua kirjoitti:
Ei se palakaan kun siinä on itsessään enempi voimaa kuin laturilta tuleva, silloin sen ei tarvii palaa.
Ei siinä mikään lampun vaihto auta, tiedät ainakin nyt, että lamppu on ehjä. Koko latauksen merkkivalo toimii niin, kun laitat virrat päälle, niin akulta tulee jännite lampulle ja lamppu palaa. Se, miksi se palaa, on idea siinä, että merkkivalo maadoittuu laturilla. Kun moottori käynnistetään, niin laturin kautta maadutuspiste muuttuu positiiviseksi, koska laturi alkaa tuottaa virtaa ja tällöin merkkivalo sammuu.
Tilanne voidaan simuloida asian ymmärtämiseksi yksinkertaisesti niin, että otetaan polttimo, tästä toinen johto akun plusnapaan ja toinen miinusnapaan, nyt polttimo palaa. Kun miinusjohto siirretään plusnapaan, niin polttimo ei voi palaa koska ei synny suljettua virtapiiriä, juuri näin käy kun moottori käynnistyy ja valo sammuu. Sinun tapauksessa näyttäisi olevan niin, että laturi lataa koska jännite on ”käynnissä ollessaan 14,3 - 14,6”, siis täysin normaali. Ainoaksi mahdollisuudeksi jäisi, että merkkivalon ja laturin välillä on heikko kontakti. - Autoilija3
Tuo että valo palaa himmeästi oli ainakin muinoin Toyotien tyyppivika. Mitä enemmän laitoit sähkölaitteita päälle sitä kirkkaammaksi valo tuli. Ja kaikki oli kyllä kunnossa lataus ym. Vika vain oli että lappu jotenkin reagoi virran kulutusta.
- näkyykö kajoa
Autoilija3 kirjoitti:
Tuo että valo palaa himmeästi oli ainakin muinoin Toyotien tyyppivika. Mitä enemmän laitoit sähkölaitteita päälle sitä kirkkaammaksi valo tuli. Ja kaikki oli kyllä kunnossa lataus ym. Vika vain oli että lappu jotenkin reagoi virran kulutusta.
No entäs nykyisessä Plasto-Volvossasi, palaakos siinä mitään valoja, koska onhan sinulla tuo kuuppa todella pimeä.
- Alkuperäinenkö?
Minkä ikäinen akku on?
- _timonen_
Akku on hankittu vasta 3 kuukautta sitten. "Vika" on ollut hieman mystinen, koska se on viime päivinä ilmentynyt eri tavoin. Latausvalo paloi vain himmeästi kun virrat olivat päällä, ja kun käynnisti, niin se paloi edelleen himmeästi. Mittasin jännitteen akusta molemmissa tilanteissa, ja sillä kertaa se näytti vain jotain 12,5 volttia. Eli ei enää ladannutkaan, kuten ensimmäisessä tilanteessa oli. Kun nostin kierrokset 4000 rpm:ään, latausvalo sammui, ja tämän jälkeen valo ei palanut enää tyhjäkäynnilläkään - akun jännite oli myös päälle 14 volttia.
Eilen sitten ilokseni huomasin, että latausvalo sammui välittömästi auton käynnistyttyä. Olisiko sitten ollut hetkellisesti hieman vajaa akku, ja nyt sitten latautumisen takia valo ei sitten enää syttynytkään käynnissä olon aikana. Mystistä. Ilmankosteudella tai lämpötilalla saattoi olla jotain merkitystä asiaan, vaikea sanoa. Pitää seurailla tilannetta. - Ankkuri
_timonen_ kirjoitti:
Akku on hankittu vasta 3 kuukautta sitten. "Vika" on ollut hieman mystinen, koska se on viime päivinä ilmentynyt eri tavoin. Latausvalo paloi vain himmeästi kun virrat olivat päällä, ja kun käynnisti, niin se paloi edelleen himmeästi. Mittasin jännitteen akusta molemmissa tilanteissa, ja sillä kertaa se näytti vain jotain 12,5 volttia. Eli ei enää ladannutkaan, kuten ensimmäisessä tilanteessa oli. Kun nostin kierrokset 4000 rpm:ään, latausvalo sammui, ja tämän jälkeen valo ei palanut enää tyhjäkäynnilläkään - akun jännite oli myös päälle 14 volttia.
Eilen sitten ilokseni huomasin, että latausvalo sammui välittömästi auton käynnistyttyä. Olisiko sitten ollut hetkellisesti hieman vajaa akku, ja nyt sitten latautumisen takia valo ei sitten enää syttynytkään käynnissä olon aikana. Mystistä. Ilmankosteudella tai lämpötilalla saattoi olla jotain merkitystä asiaan, vaikea sanoa. Pitää seurailla tilannetta.Tuo viittaa vahvasti siihen, että herätevirtajohdon kontakti ei ole kunnossa. Hapettunut tai löystynyt kontakti laturin puolella.
- Polttimo??
Tutkippa tarkkaan, ettei olisi sellainen tilanne, että lamppu on todella palanut ja se himmeä valo onkin kajastusta viereisistä valoista. Kyllä jotkut laturit voivat toimia ilman herätevirtaakin jos on jatkuvasti käytössä ilman pitempiä taukoja.
- 340 GL, 1986.
Aikoinaan minulla oli Volvo 340 ja siinä rupesi laturin valo palamaan himmeästi
ajon aikana, sitten rupesivat himmenemään ajovalot, vilkut ym.
Laturi ei enää ladannut kunnolla, se vaihdettiin uuteen. - Ankkuri
0-keli on pahinta sähkölaitteille, koska silloin syntyy tosi paljon kosteutta. Minulla oli Boschin laturissa kerran sellainen ongelma, että hiilien vaihtamisen jälkeen ne eivät olleet ihan muotoutuneet ankkurin kanssa yhteensopivaksi ja sen vuoksi nollakelillä tai jollain pöperölumikelillä latauksen merkkivalo alkoi palamaan himmeästi. Mutta kyllä se ajan kanssaa asettui.
Oli muistaakseni vielä niin, että heti hiilien laiton jälkeen merkkivaloi jatkuvasti ja ankkuria piti "sorvata" hieman. No porakoneella laturi pyörimään ja sitten ankkuria hiomapaperilla tasaisemmaksi.
Jossain välissä laturin sisältä katkesi herätevirran lanka, kun herätevirran mutteri oli ruosteessa ja pultti, johon lanka sisällä oli juotettu lähti pyörimään mukana. No herätevirtaa ei tullut, muttei palanut merkkivalokaan. Laturi heräsi kyllä käyttämällä kierroksia 2000:ssa. No ei muuta kuin laturi auki ja lanka tinakolvin kanssa takaisin pultin päähän paikalleen. Ja taas toimii. - Ankkuri
Tarkastitko latausjännitteen millaisella kuormituksella? Voi olla, että hiilet ovat menossa, mutta jos kuormaa ei ole paljoa, niin jännite vielä nousee. Kun laittaa kaikki sähkölaitteet (kaikki valot, penkinlämmittimet, puhallin täysille jne..) päälle, niin voi olla ettei enää nouse..
Hiiliä saattaa saada irtotavarana (joutuu kolvaamaan), mutta yleensä jännitesäädin, jossa on valmiina hiilet, ei maksa paljoa ja on vaihdettavissa ruuvarilla. - Ankkuri
..niin ja ihan ensimmäisenä kannatta tietenkin irroittaa herätevirran johto, putsata se, laittaa takaisin, ja katsoa auttoiko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122