Minulla on pitkälle edennyt parodontiitti. Hammaslääkäri määräsi minut fläp-leikkaukseen. Hinta-arvio n. 3000 e. Onko ihmisillä kokemuksia, miltä leikkaus tuntuu, onko kuinka kauan suu kipeänä, ja onko homma hintansa väärrtti?
fläp-leikkaus
6
3770
Vastaukset
- Niniel
Kaksi isoa fläp-leikkausta tehty ja oli aika ikävän tuntuinen jonkun aikaa leikkauksen jälkeen. Lopputulos oli kokoproteesi ja kyseessä minulla yläleuka. Ei auttanut leikkaukset eikä hampaiden kiskotukset tms vaan lopulta piti kaikki poistaa. En olisi itse näintieten leikkauksiin mennyt mutta olihan se muutamien vuosien viivytystaistelu. Ja silloin tuntui hyvältä vaihtoehdolta kun alettiin muuten jo ehdotella proteesia. Mutta ei tämä huono ole ja aikamoiset hoidot loppuivat. Sitä vaan ajatteli että ei vielä tässä iässä.
- _Esmeralda_
Hei Niniel!
Kiitos viestistä!
Tuo juuri on pelkoni, että teetän kivuliaan ja kalliin operaation, ja muutaman vuoden päästä on kuitenkin kokoproteesit otettava.
Mitä hammaslääkärisi lupasi fläp-leikkauksesta? Saitko vaikutelman, ettäs se pelastaa omat hampaat, vai kerrottinko jo silloin kyseessä olevan vain muutaman vuoden lisäaika omille?
Minkä ikäisenä sinulla nämä tapahtumat? Itse olen juuri 40 täyttänyt, niin tuntuu niin raastavalta kun tässä iässä omat hampaat heiluu ja on jo siltaa ja kiskotusta.
_Esmeralda_- Niniel
Hei _Esmeralda_!
Ja anteeksi kun tämä toinen vastaukseni kesti näin kauan, mutta toivottavasti olet vielä täällä kuulolla? Ensimmäisessä fläp-leikkausessa tai siis ennen sitä annettiin paljonkin toivoa, mutta ei välttämättä kuitenkaan ihan koko ikäksi. Mutta eipä se ollut kuin vajaa parisen vuotta ja tehtiin jo toinen leikkaus. Toisessa se oli sitten jo joko leikkaus tai sitten kokoproteesi samantien. Ja tietysti silloin ajattelin että tietysti leikkaus vaikka siitä ei ollut takeita ja se annettiin ymmärtää että parhaimmillaankin se on enää vain muutamien vuosien viivytystaistelu. Eikä se lopulta ollut kaikista kiskotuksista yms huolimatta kuin alle vuoden jälkimmäisestä leikkauksesta kun sitten jo laitettiin kokoproteesi.
Iältäni ole ilmeisesti juuri samanikäinen. :) Siis sama 40 tuli juuri täyteen ja kokoproteesi on ollut nyt vuoden. Eli ensimmäinen leikkaus tehtiin kun olin noin 36, toinen noin 38 ja kokoproteesi kun olin 39. Arvaa vaan hirvittikö minuakin ajatus kokoproteesista alle nelikymppisenä, mutta tässä se nyt on vuoden jo ollut ja ihan hyvin olen siihen tottunut. Oikeasti tämä on mukavampi kuin kaikki kiskotukset ja systeemit suussa, puhumattakaan niistä hoidoista ja leikkauksista.
Jos ajattelen omaa hoitoani taaksepäin ja olisin nyt tilanteessa ennen ensimmäistä flap-leikkausta, eli siinä missä sinä nyt olet, niin ottaisin sen kokoproteesin heti suoraan. Eli ei ole hintansa ja vaivansa väärtti! Pääsee paljon helpomalla ja vaikka se tuntuu isolta päätökseltä niin ne on vain hampaat. Vähänajan päästä huomaat että pärjää näilläkin, ja paremmin kuin heiluvilla omilla.
Jos haluat kysellä lisää niin kerron mielelläni. Itse en saanut illoin mistään oikein tietoa ja tukea, niin menin vaan hammaslääkärin neuvojen mukaan ja sitä kokoproteesia pakoillen. :)
Onko sulla muuten yhtä paha tilanne molemmissa leuoissa? Millon sulla on se leikkaus edessä jos menet siihen? Onko sulta jouduttu jo poistamaan hampaita ja miten ne sulla on kiskotettu? - _Esmeralda_
Niniel kirjoitti:
Hei _Esmeralda_!
Ja anteeksi kun tämä toinen vastaukseni kesti näin kauan, mutta toivottavasti olet vielä täällä kuulolla? Ensimmäisessä fläp-leikkausessa tai siis ennen sitä annettiin paljonkin toivoa, mutta ei välttämättä kuitenkaan ihan koko ikäksi. Mutta eipä se ollut kuin vajaa parisen vuotta ja tehtiin jo toinen leikkaus. Toisessa se oli sitten jo joko leikkaus tai sitten kokoproteesi samantien. Ja tietysti silloin ajattelin että tietysti leikkaus vaikka siitä ei ollut takeita ja se annettiin ymmärtää että parhaimmillaankin se on enää vain muutamien vuosien viivytystaistelu. Eikä se lopulta ollut kaikista kiskotuksista yms huolimatta kuin alle vuoden jälkimmäisestä leikkauksesta kun sitten jo laitettiin kokoproteesi.
Iältäni ole ilmeisesti juuri samanikäinen. :) Siis sama 40 tuli juuri täyteen ja kokoproteesi on ollut nyt vuoden. Eli ensimmäinen leikkaus tehtiin kun olin noin 36, toinen noin 38 ja kokoproteesi kun olin 39. Arvaa vaan hirvittikö minuakin ajatus kokoproteesista alle nelikymppisenä, mutta tässä se nyt on vuoden jo ollut ja ihan hyvin olen siihen tottunut. Oikeasti tämä on mukavampi kuin kaikki kiskotukset ja systeemit suussa, puhumattakaan niistä hoidoista ja leikkauksista.
Jos ajattelen omaa hoitoani taaksepäin ja olisin nyt tilanteessa ennen ensimmäistä flap-leikkausta, eli siinä missä sinä nyt olet, niin ottaisin sen kokoproteesin heti suoraan. Eli ei ole hintansa ja vaivansa väärtti! Pääsee paljon helpomalla ja vaikka se tuntuu isolta päätökseltä niin ne on vain hampaat. Vähänajan päästä huomaat että pärjää näilläkin, ja paremmin kuin heiluvilla omilla.
Jos haluat kysellä lisää niin kerron mielelläni. Itse en saanut illoin mistään oikein tietoa ja tukea, niin menin vaan hammaslääkärin neuvojen mukaan ja sitä kokoproteesia pakoillen. :)
Onko sulla muuten yhtä paha tilanne molemmissa leuoissa? Millon sulla on se leikkaus edessä jos menet siihen? Onko sulta jouduttu jo poistamaan hampaita ja miten ne sulla on kiskotettu?KIITOS VASTAUKSESTA! Luin sen monta kertaa läpi, ja siitä tuntuu koko ajan löytyvän uusia hyviä yksityiskohtia. Kiitos kun olet nähnyt vaivan kirjoittaa noin pitkän ja asiallisen tekstin!
Olo on nyt sikäli ristiriitainen ja säikähtänyt, että olisin halunnut kai ennemmin kuulla jonkun vakuuttelevan, että leikkaus on tosi hyvä ja ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Eli sikäli tuntuu nyt ehkä vielä jopa vaikeammalta päättää, että menenkö, hammaslääkärin suosituksen mukaisesti. Mutta toisaalta, on niin vakuuttavaa kuulla kokemus omalta vertaiseltaan potilaalta, onhan se enemmän minun näkökulma kuin hammaslääkärillä, jolle nämä leikkelyt ovat lopulta bisnes ja leipäpuu.
Minulle on sanottu, että voisi tehdä leikkauksen vaikka heti ja kai viimeistään keväällä suosituksen mukaan pitäisi. Minulla pitäisi leikata molemmat leuat ja koko mitalta, mitään hyviä kohtia ei ole :(. Neljä hammasta on jouduttu poistamaan, kun olivat mätiä, leuka niin tulehtunut. On edessä silta ja kisko ja on kisko takana. (Nyt kun selostan tätä, alkaa itselle tuntua jutustani, että tällaiselle kalustolle on luultavasti vain yksi järkevä hoito, eli kaikki pois :( ?)
Toisaalta kauhean vahvana on myös ajatus, että niin kauan kun rahatilanne antaa myöden, pitää teettää kaikki mahdolliset tarjotut hoidot, niin ei sitten tarvitse ikinä myöhemmin katua ja jossitella, että josko ne sittenkin olisi tehonnut.
Vaikka siis mietintä ja päätäntä on minulla vielä todella vaiheessa, niin olet kyllä loistavasti terapioinut minua tänään ja auttanut käsittelemään asiaa,. Kiitos paljon! Ihan tuntuu, että en ole tämän asian kanssa enää ihan yksin :). Tuokin niin auttoi, kun kerroit ikäsi, kun olen pitkälti tottunut ajattelemaan, että näitä ongelmia on vain minulla ja vanhoilla mummoilla, ei kellään minun ikäisillä.
Jos saa vielä kysyä, niin miten pitkä toipuminen leikkauksesta oli? Olitko kauan sairaslomalla? Miltä ikenet näyttivät? Miten kovin ja kauan särki`? Pystyikö miten syömään? Vaikuttiko puheeseen? - Niniel
_Esmeralda_ kirjoitti:
KIITOS VASTAUKSESTA! Luin sen monta kertaa läpi, ja siitä tuntuu koko ajan löytyvän uusia hyviä yksityiskohtia. Kiitos kun olet nähnyt vaivan kirjoittaa noin pitkän ja asiallisen tekstin!
Olo on nyt sikäli ristiriitainen ja säikähtänyt, että olisin halunnut kai ennemmin kuulla jonkun vakuuttelevan, että leikkaus on tosi hyvä ja ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Eli sikäli tuntuu nyt ehkä vielä jopa vaikeammalta päättää, että menenkö, hammaslääkärin suosituksen mukaisesti. Mutta toisaalta, on niin vakuuttavaa kuulla kokemus omalta vertaiseltaan potilaalta, onhan se enemmän minun näkökulma kuin hammaslääkärillä, jolle nämä leikkelyt ovat lopulta bisnes ja leipäpuu.
Minulle on sanottu, että voisi tehdä leikkauksen vaikka heti ja kai viimeistään keväällä suosituksen mukaan pitäisi. Minulla pitäisi leikata molemmat leuat ja koko mitalta, mitään hyviä kohtia ei ole :(. Neljä hammasta on jouduttu poistamaan, kun olivat mätiä, leuka niin tulehtunut. On edessä silta ja kisko ja on kisko takana. (Nyt kun selostan tätä, alkaa itselle tuntua jutustani, että tällaiselle kalustolle on luultavasti vain yksi järkevä hoito, eli kaikki pois :( ?)
Toisaalta kauhean vahvana on myös ajatus, että niin kauan kun rahatilanne antaa myöden, pitää teettää kaikki mahdolliset tarjotut hoidot, niin ei sitten tarvitse ikinä myöhemmin katua ja jossitella, että josko ne sittenkin olisi tehonnut.
Vaikka siis mietintä ja päätäntä on minulla vielä todella vaiheessa, niin olet kyllä loistavasti terapioinut minua tänään ja auttanut käsittelemään asiaa,. Kiitos paljon! Ihan tuntuu, että en ole tämän asian kanssa enää ihan yksin :). Tuokin niin auttoi, kun kerroit ikäsi, kun olen pitkälti tottunut ajattelemaan, että näitä ongelmia on vain minulla ja vanhoilla mummoilla, ei kellään minun ikäisillä.
Jos saa vielä kysyä, niin miten pitkä toipuminen leikkauksesta oli? Olitko kauan sairaslomalla? Miltä ikenet näyttivät? Miten kovin ja kauan särki`? Pystyikö miten syömään? Vaikuttiko puheeseen?Hei!
Kyllä siinä jokunen viikko ainakin minulla meni särkylääkkeiden ja kipuilun kanssa, aluksi enemmän ja loppupäässä paikoitellen jostain. Sairaslomaa en saanut muistaakseni kuin pari-kolme päivää. Ikenet olivat kyllä aika kamalan näköiset, kun minullakin leikattiin yläleuka kokonaan eli oli tikkejä joka hampaan välissä jne. :( Ensimmäinen viikko meni kyllä melkeinpä kokonaan jugurtilla ja jäätelöllä :) yms viileillä ja pehmeillä. Ja en kyllä pariin kolmeen viikkon uskaltanut purra mitään kovaa. Enkä kyllä koko hoidon aikana pitkiin aikoihin kun kuitenkin hampaat oli kiskotettuna minullakin.
Tiedät varmaan mitä tarkoitan, kun sinullakin on kiskot yms. Itse leikkaus ei paljon puheeseen vaikuttanut mutta olihan se suu arka pitkään ja minulla ainakin kiskotkin vaikuttivat, ja vaikuttavat, kun siis minullahan on kiskotus edelleen alhaalla etuhampaissa. Täytyy kyllä sanoa että vain yläleuan leikkauksessa kahdesti olleena tuo molempien leukojen leikkaus kuulostaa kyllä aika hurjalta. En siis halua pelotella mutta on se aika iso ja pitkä operaatio kyllä. Minulla kesti yläleuan leikkaus ainakin pari tuntia molemmilla kerroilla.
Minun tilanne on se että alas eteen on pitäisi minullakin tehdä uusi leikkaus, mutta minä valitsen mieluummin poiston niillekin. Alhaalla minulla on nyt kulmahampaat ja etuhampaat, ja takana parit poskihampaat, ja tosiaan nyt nämä 4 etuhammasta on siis seuraavat lähtölistalla... :( Alas jää kuitenkin nuo muutamat minkä varaan tehdään sitten uusi rankaproteesi. Mutta melkeinpä voisin lyödä vetoa että ne ei paria kolmea vuotta kauempaa ainakaan enää siellä ole, eli kyllä se alapuolen kokoproteesi on minullakin aika pian tulossa.
Itselläni ainakin tuli vähän se kuva että hammaslääkärit mielellään hoitavat vähän ylikin, kun se tosiaan toisaalta on heille leipäpuu. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen että uskalsin tehdä silloin päätöksen että yläleuan osalta hoidot on ohi ja laitetaan kokoproteesi, kun se olisi ollut varmasti loputon suo jatkaa epätoivoisia hoitoja. Ja ainakin itse huomasin omassa yleiskunnossani selvän parantumisen kun ties kuinka kauan jatkunut jatkuva tulehduskin yläleuasta helpotti poistoilla. Se ei kuitenkaan ole terveellistä edes lyhyenkään aikaa, saati sitten tosiaan vuosikausia. Minulla oli näin jälkikäteen ajatellen yllättävän paljon erilaisia oireita jotka selvästi hävisivät kun huonot hampaatkin lähtivät.
Ymmärrän 110% tilanteesi ja muistan itse kuinka iso päätös oli mennä kokoproteesiin. Nyt jälkikäteen se oli kuitenkin paljon pienempi muutos kuin itse pelkäsin ja kuinka suurena sen näin etukäteen. Nyt jos olisin saman tilanteen edessä, niin menisin siihen jo aiemmin, ja en usko että leikkauttaisin ikeniäni. Enkä tosiaan alhaalta aiokaan leikkauttaa. Kuulostaa siltä että sinunkin isoin ongelma on se päätös, mutta kun se on tehty niin loppu meneekin yllättävän helposti! :) Toivottavasti en nyt sekoittanut päätäsi lisää tai pelotellut sinua, vaan toivon että omat kokemukseni auttavat sinua valinnassasi. Itselläni kun ei silloin ollut oikein mitään tietoa eikä ketään keltä kysysä, niin tiedän kuinka kiva se on kun joku kertoo edes jotain etukäteen.
- gdfga
onk leikkaus vaikea
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673447- 152096
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371121
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.39974