Mies ei osaa keskustella riidellessä...

turhauttaa.....

Mieheni suuttuu todella herkästi. Sen jälkeen paiskoo ovia, tiuskii, mumisee itsekseen, eikä osaa keskustella tilanteesta, vaikka itse yritän.

Oltiin äsken tulossa miehen kanssa kaupasta ja juttelimme autossa minun asioistani. Mieheni alkoi neuvomaan minua, että mitä minun täytyy tietyssä tilanteessa, tietylle ihmiselle sanoa. Tiesin itsekin miten minun pitää sanoa ja toimia, mutta mieheni neuvoi ja neuvoi. Jonkun aikaa jaksoin myhäillä ja myötäillä, kunnes juttu meni jauhamisen puolelle ja ääntä korottamalla (en kuitenkaan huutamalla) sanoin, että osaan hoitaa tilanteen kyllä itse.
Siitä mies kimpaantui ja itse huusi, ettei saisi sanaakaan sanoa, kun minä alan huutamaan. Minä suutuin myös, mutta yritin selvittää asiaa hänelle niin, että tottakai haluan että hän kommentoi, mutta jauhaa ei kuitenkaan tarvitse. Juttu meni siihen, että hän huusi minulle kurkku suorana että "pidä se turpa nyt kiinni" ja minä takaisin, että "kun et sä osaa keskustella".
Kun päästiin kotiin, mies paiskoi ovia ja tiuski. Siinä vaiheessa itseä lähinnä itketti, olisin halunnut keskustella asiasta. Hän painui ulos koiran kanssa, minä tänne kirjoittelemaan. Kun mies tulee ulkoa, asia on varmasti "unohdettu" ja elämää jatketaan samallalailla, kuin ennen.

Turhauttaa tämä tilanne. Riitelemme jatkuvasti pikkuasioista, eikä mieheni kuuntele. Onko kellään mitään rakentavaa neuvoa minulle, miten voisin itse toimia näissä tilanteissa, muuttaa omaa käytöstäni, saada mieheni keskustelemaan...? Ihan mitä vain. Kaikki neuvot on tervetulleita!

27

1078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksen

      Neuvoni ei ole rakentava, valitan.
      Sinun miehesi ei muutu mitä isoimmalla todennäköisyydellä !
      Mieti, miten vietät tulevat vuotesi ja millaisessa ihmissuhteessa.

    • suhdeterapiaan?

      Toista ei voi muuttaa. Et pysty muuttamaan miestäsi haluamaksesi.

      Miehesi moittiminen ei ainakaan auta mitään, tuskin itsekään tykkäisit, jos sinulle sanottaisiin ettet osaa keskustella. Ehket itsekkän tosiaan osaa, kun vain syytät toista osaamattomuudesta ja määräät mitä hän saa sanoa. Ihan siis kuten miehesikin.. Toisessahan ärsyttää se, mitä ei itsessään näe ;)

      Yleensä keskustelu on rakentavaa, kun kerrot myös miltä itsestäsi mikäkin tuntuu. Esim. ihan kiva, kun yrität auttaa, ja voinhan ottaa noista jutuistasi jotain vinkkejä, miten jatkossa toimin asioissani.

      Tuskin miehesi mitään pahaa tarkoittaa, vaan haluaa vain (kylläkin tungettelevalla tavalla) auttaa.. Voisitko arvoistaa ja kunnioittaa hänen haluaan olla sinulle avuksi?

      • turhauttaa....

        Kiitos vastauksista!
        Ehkä mieheni on vaan juro suomalainen, eikä muuksi muutu vaikka haluaisinkin... Tai sitten en taida itse huomata miten riitatilanteissa oikeasti käyttäydyn. Kiihtyneenä sitä vaan ajattelee, että se oma ajatus ja toiminta on se oikein. Varmaan kaiken a ja o olisi tyynenä pysyminen vaikka hammasta purren, jottei riitaa syntyisi?

        Mutta tosiaan näin jälkeenpäin miehen näkökulmasta ajatellen, ehkä minun olisi pitänyt olla kiitollinen, että hän ylipäätään on kiinnostunut asioistani ja jaksaa puhua niistä kanssani.

        Jos riita on kuitenkin päässyt syntymään, osaako joku kertoa miten sitten tulisi riidellä oikein, ilman että tulee syyllistettyä/ haukuttu toista ja saada mieskin keskustelemaan, jotta asia saadaan selvitettyä?


      • suhdeterapiaan?
        turhauttaa.... kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!
        Ehkä mieheni on vaan juro suomalainen, eikä muuksi muutu vaikka haluaisinkin... Tai sitten en taida itse huomata miten riitatilanteissa oikeasti käyttäydyn. Kiihtyneenä sitä vaan ajattelee, että se oma ajatus ja toiminta on se oikein. Varmaan kaiken a ja o olisi tyynenä pysyminen vaikka hammasta purren, jottei riitaa syntyisi?

        Mutta tosiaan näin jälkeenpäin miehen näkökulmasta ajatellen, ehkä minun olisi pitänyt olla kiitollinen, että hän ylipäätään on kiinnostunut asioistani ja jaksaa puhua niistä kanssani.

        Jos riita on kuitenkin päässyt syntymään, osaako joku kertoa miten sitten tulisi riidellä oikein, ilman että tulee syyllistettyä/ haukuttu toista ja saada mieskin keskustelemaan, jotta asia saadaan selvitettyä?

        Riitatilanteessa et yksinkertaisesti syyllistä etkä hauku toista. Helppoa. Kerrot vain omista tunteistasi ja ajatuksistasi, etkä kohdista toiseen osapuoleen mitään arvostelua.

        Miestä et saa keskustelemaan, keskustelu on hänen valintansa. Hienoa, jos hän edes kuuntelee sinua, vastata ei kenenkään tarvitse, jos ei halua. Joskus kirjeen kirjoittaminen on parempi keino, kuin puhuminen, koska silloin ei pääse voimakkaita tunteita mukaan sanoihin. Asiat tulee selitettyä asioina, niin kuin kuuluukin.

        Niin ja kiitos kiitoksista :)


      • Liirumit ja laarumit

        "Toisessahan ärsyttää se, mitä ei itsessään näe"

        Jos nainen raiskataan, häntä ärsyttää siis sen jälkeen, kun ei nähnyt itse olevansa raiskaaja?

        Käyt koulun läpi ja saat todistuksen. Kumppani haukkuu, että ethän sinä mitään ole. Sinua ärsyttää siis, että et nähnyt itse olevasi mitätön, koska valmistuit?

        Hei taas, aina on näitä "Riitaan on kaksi syyllistä"- tyyppejä joita ärsyttää kun tekivät pahoja virheitä, eivätkä saaneetkaan anteeksi.


      • Tytär -60
        suhdeterapiaan? kirjoitti:

        Riitatilanteessa et yksinkertaisesti syyllistä etkä hauku toista. Helppoa. Kerrot vain omista tunteistasi ja ajatuksistasi, etkä kohdista toiseen osapuoleen mitään arvostelua.

        Miestä et saa keskustelemaan, keskustelu on hänen valintansa. Hienoa, jos hän edes kuuntelee sinua, vastata ei kenenkään tarvitse, jos ei halua. Joskus kirjeen kirjoittaminen on parempi keino, kuin puhuminen, koska silloin ei pääse voimakkaita tunteita mukaan sanoihin. Asiat tulee selitettyä asioina, niin kuin kuuluukin.

        Niin ja kiitos kiitoksista :)

        Ja voisihan siinä olla paikallaa muistaa, että vaikka ei syyllistä ja hauku toista riitatilanteessa itse, ei toisen syyllistävää ja haukkuvaa käytöstä tarvitse kenenkään sietää. Ei ole hyväksi mielenterveydelle jäädä tallottavaksi.

        Ja mitä kirjeen kirjoittamiseen tulee, ei se mitään takaa, että kirjeessä ei sitten lue voimakkaiden tunteiden ilmaisua. Niitä kun kirjeitä kirjoittelemalla yleensä pyritään esittämään. Kun ahdistaa tarpeeksi, tulee se kirjeiden kirjoittelu kuvioihin mukaan, sanoi mammakin aikoinaan. Jos se kirjeiden kirjoittelija ahdistaa tarpeeksi, kannattaa vaihtaa siihen, joka osaa puhua.


    • Rakkautta ?

      Rakastatko miestäsi?
      Rakastaako miehesi sinua?

    • kiitto

      Ilmoitit miehellesi, että "osaan hoitaa tilanteen kyllä itse". Tämäkö on keskustelua?? Kun et itse keskustele asioista, joista miehesi haluaisi keskustella? Sinä päätät mistä asioista keskustellaan, ja miten keskustellaan?? Sinunlaisiasia nalkuttavia pirttihirmuvaimoja on maailman pullollaan. Henkinen väkivalta on julmaa.

      • sadan ällän mies-noh

        Juuri näin. Olen itse tilanteessa, jossa nainen on käynyt terapioissa ja on omasta mielestään sen alan "ammattilainen", mutta ei häntä pätkääkään kiinnosta minun kantani (siis "itkevä" keski-ikäinen mies?) ja yllättäen naisissakin saattaa olla ihan pientä vikaa... Itse väsyin tähän ainaiseen hänen veljensä kehumiseen (välillä provosoin luennon), joka on ties monenko sadan ällän ylioppilas, joten ihan pikkuisen luonnollinen seuraus on ollut, että olen alkanut vih.. eikun koko perhe alkoi ärsyttää..


    • Taustasyyt

      Tasapainossa oleva mieli ei saa raivareita koskaan. Tiedän, kun elän sellaisen ihmisen seurassa. Hän purkaa työstressin harrastuksiin ja työkavereiden (tai minun) kanssa keskustelemalla eikä siten kerää mitään sisälleen ja pimahda koskaan.
      Olen oppinut hänen tekniikkansa ja siksi meillä ei riidellä, kinataan korkeintaan, ja sekin rakentavassa hengessä.

      Tällaisessa suhteessa elävänä tulee siis ekana mieleen ihmetellä niitä taustalla olevia syitä, jotka saavat sinun miehesi purkamaan itseään sinulle huutamiseen. Se on oire jostakin, ehkä siitä, että sinä olet hänen ainut ns. rehellinen kommunikointikanavansa. Ehkä hän näyttelee mukavaa jätkää kavereilleen ja sietää muiden sättimistä uskaltamatta kritisoida takaisin, tms. Se on aika yleistä, sekä miesten että naisten maailmassa. Uskalletaan räyhätä vain kotona.

      Toinen asia, joka tuli mieleeni, on turhautuminen. Turhautunut ihminen purkaa hänkin oloaan helpoiten puolisoonsa. Turhautua voi vaikka mistä, joten siinäkin asiassa tulisi tutkia niitä taustoja.

      Teet itsellesi hallaa syyllistämällä itsesi siitä, ettet osaa olla vain hiljaa ja ottaa vastaan toisen räksytystä. Ei se ole mikään ihanne, eikä edes tarpeellistakaan. Sinä olet takuulla harvoin syyllinen siihen, että mies suuttuu.

      Syyttelyä tärkeämpää olisi kyetä keskustelemaan niistä molempia satuttavista tilanteista jälkeenpäin, ja kertoa silloin, rauhallisessa ilmapiirissä, millaisia ajatuksia kummallekin tuli sen riidan aikana, jne. Sillä tavalla te oppisitte tuntemaan toisenne ja itsennekin paremmin. Maton alle lakaisemisesta kertyy vain lisää painolastia, joka puretaan sitten taas seuraavan pimahduksen kautta ulos.

      Ei siis tarvitse varoa ja pelätä pimahduksia, mutta niistä tulee puhua jälkeenpäin - uuden riidankin uhalla.

    • puhukaa

      Aika vaikea sanoa, kun en ole nähnyt enkä kuullut tilannetta oikeasti. Ei ole tavatonta sekään, ettei joku osaakaan keskustella niin kypsästi kuin itse ajattelee. Vaikka miehesi huutaminen on epäasiallista (ja jankuttaminen ärsyttävää), tämä ei vielä tarkoita sitä, että oma toimintasi automaattisesti täysin ok. Ehkä hän on öykkäri ja sinä et. Tai sitten sinäkin voisit miettiä uudestaan. Keskenännehän teidän pitää näistä asioista puhua, se nyt ainakin on selvää, että miestäkin jokin loukkasi tai ärsytti.

      Puhukaa. Jos puhuminen ei onnistu, sitten ei onnistu suhdekaan.

      • sekahuutokuoro

        ei nuo kaksi vaikuta siiltä että puhuminen olisi mahdollista :D ehkä kirjoittaminen sopisi paremmin....


      • Miesvain1

        Jotkut ihmiset eivät suostu puhumaan mistään ongelmista koskaan. Se on faktaa. Kuvittelevat saavansa kaiken anteeksi. Kuvitteluksi jää.


    • 7+2

      Suosittelen lukemaan kirjan "riitele rakentavasti, parisuhde paremmaksi". Minulla se avasi omat silmäni oman käyttäytymisen suhteen. Parisuhteessa vaikka toinen vain muuttaa käytöstään, niin muuttuu koko parisuhde. Tsemppiä.

      • Miesvain1

        Miksi pitäisi antaa anteeksi jotain täysin anteeksiantamatonta roskaa? Tuleeko siitä kirjasta siihenkin selitys, miksi pitää aina antaa anteeksi?


      • 7+2
        Miesvain1 kirjoitti:

        Miksi pitäisi antaa anteeksi jotain täysin anteeksiantamatonta roskaa? Tuleeko siitä kirjasta siihenkin selitys, miksi pitää aina antaa anteeksi?

        Lue sinäkin kirja niin ymmärrät mitä tarkoitan. Aloitus oli varsin malliesimerkki siitä miten parien välinen kommunikointi ei toimi ja sen seurauksena molemmilla on palko nenässä.


      • Kirjojenpolttaja
        7+2 kirjoitti:

        Lue sinäkin kirja niin ymmärrät mitä tarkoitan. Aloitus oli varsin malliesimerkki siitä miten parien välinen kommunikointi ei toimi ja sen seurauksena molemmilla on palko nenässä.

        Voitko tiivistää kirjan sisältöä niin, että muutkin ymmärtäis, miks jonkun pitää haukkua ja solvata, keksii valheita omasta puolisostaan? Eli kaikki tommonen paha käytös täytyykin antaa anteeksi ja syy oli mikä? Päteekö ne opit silloinkin kun toinen pettää tai hakkaa? Palkoa vaan pois nenästä ja kaikki taas hyvin?


    • hurman huutajat

      :D muuttakaa maalle :D

    • Roskako vain?

      Onko miehesi itsekäs, onko hän mielestään aina oikeassa, tekeekö hän koskaan aloitetta riidan lopettamiseksi, huomioiko ja muistaako hän sinua millään tavalla esim. merkkipäivinä? Miten itse käyttäydyt näissä tilanteissa?

      Meilläkin minä olen se, joka puhuu. Mies jäykistyy, myöntää olevansa täysin itsekäs, ei koskaan tee aloitetta riitojen lopettamiseksi, ei ole koskaan huomioinut millään tavalla merkkipäivinäni eikä lapsienkaan merkkipäivinä. Hän sanoi nyt viimeksi, kun puhuimme, ettei hän katso sitä niin tärkeäksi. Minusta se on aikamoinen möläytys! Kyllähän minä sen olen tiennyt, mutta että se noin selvästi tulee suusta ulos, kyllä kertoo ihmisestä aika paljon. Hän ei arvosta mielipiteitäni ja eipä taida arvostaa lainkaan. Olen hänelle varmaan vain jokin roska, josta jotenkin on hänelle hyötyä.

      Olen kyllä itse sellainen, että mielelläni muistan ja huomioin muulloinkin kuin vain jouluna ja merkkipäivinä. En nyt itsestäni niin välitä, mutta kyllä läheisiä etenkin lapsia, pitäisi jotenkin silloin tällöin huomioida. Olen nyt tullut siihen tulokseen, että miehessäni on jotakin pahasti pielessä. Hänelle ei koskaan saisi sanoa mitään hänen käytöksestään hän sanoo, että "sehän nyt on niin pieni asia, että mitä tuosta". Hänelle se on kuitenkin liian suuri asia saada aikaiseksi.
      Hän valehtelee, lupailee kaikenlaista ja aina kaikki jää vaan siihen, kun näistä hänelle muistuttaa, on siihen aina jotakin selitystä, täysin tuulesta temmattua. Koko elämä on mennyt täysin hukkaan, mutta jospa tällä olisi jokin tarkoitus ollut, mene ja tiedä.

      Olisi mukava keskustella vastaavaa kokeneiden kanssa aivan "nokitusten", kuulla toisten tuntemuksia ja oivalluksia, miten näistä pattitilanteista pääsisi.

      • Tuohtuja

        Juuri täsmälleen tuonlaisesta, kuvailemasi kaltaisesta henkilöstä eroon pääsy oli parasta mitä on koskaan tapahtunut. Normaali arkielämä sisältäen myös mukavia ja hauskoja asioita palasi kun välinpitämätön pelle jäi ruikuttamaan, miksi en anna anteeksi. Niin, miksi?


      • mite voi olla??

        Jumalauta jo on .. Ettäkö olemassaolon päivää ei tarte miehen muistaa,huhhuh sit varmaa kannattaa lakata olemasta miehelle ja häipyä.Joskun olen kostoksi huonosta käytöksestä jättänyt kyllä miehen lahjan ostamatta.


      • mite voi olla?? kirjoitti:

        Jumalauta jo on .. Ettäkö olemassaolon päivää ei tarte miehen muistaa,huhhuh sit varmaa kannattaa lakata olemasta miehelle ja häipyä.Joskun olen kostoksi huonosta käytöksestä jättänyt kyllä miehen lahjan ostamatta.

        Onpa arki ankeaa jos jotain vanhenemisen merkkipaalua pitää erikseen juuri huomioida. Jokaineen päivä on merkkipäivä.


      • mite voi olla?? kirjoitti:

        Jumalauta jo on .. Ettäkö olemassaolon päivää ei tarte miehen muistaa,huhhuh sit varmaa kannattaa lakata olemasta miehelle ja häipyä.Joskun olen kostoksi huonosta käytöksestä jättänyt kyllä miehen lahjan ostamatta.

        Onpa arki ankeaa jos jotain vanhenemisen merkkipaalua pitää erikseen juuri huomioida. Jokaineen päivä on merkkipäivä.


    • kameleontti

      Korvatulpat on popp!!!!!!!!! Kannattaa kokeilla!! Ja niiden avulla on helpompu esittää välinpitämätöntä! :) Toimi näin ja odota että miehesi aikuistuu eli kypsyy (näin pystyt helpommin esim. Kirjoittaa kirjeen hänelle jossa et syytä , et pelkästään moiti häntä vaikka kerrotkin turhamaisuuden tunteestasi kun hän kiukuttelee kuin tarhaikäinen lapsi..!)

    • …...

      Oikeastaan voit vaikuttaa vain omaan käytökseesi. Jos nyt jo kokemuksesta tiedät, milloin juttu on menossa riidan puolelle, kokeile vaikenemista. Päästä miehen puheet ohi korviesi, älä provosoidu. Pikkuasioista riitelemiseen tarvitaan kaksi.

      Keskustelemiseen tarvitaan myös kaksi, ja sitä kannattaa yrittää vain, kun molemmat ovat rauhallisella mielellä. Jos menee riitelyksi, pidetään tauko ja kokeillaan myöhemmin uudelleen. Opettelemisen arvoinen taito, ei helppo.

    • juupatijuu

      Jos mies on inhottava naiselle, niin sama äkäisyys tarttuu naiseen ja konflikteja syntyy. Lisäksi monesti nainen vihjaillen saattaa ärsyttää miestä ja mies saattaa ottaa heti henkilökohtaisena hyökkäyksenä naisen sanat.

    • Roskako vain?

      Jatkan kirjoittelua. Lukeneeko tätä kukaan, mutta puranpa tunteitani. Nyt joululahjojen hankkimisen aikaan kun kysyin mieheltäni, etteikö sua ollenkaan haittaa, ettei ole ostettu juurikaan lahjoja. Hän sanoi, ettei häntä haittaa, vaikka ei ostettaisi mitään, koska lapsemme ovat jo 35- ja 34-vuotiaita. Hän on täysin tunteeton, kylmä ja vasta nyt minä sen huomaan. Tuntuis, että omatuntokin soimais jos noin kylmästi suhtautuu. Itse en häneltä saanutkaan yhtään lahjaa, en minä siitä enää välitä, kun olen jo siihen tottunut, mutta millaista isämallia tällainen isä näyttää lapsilleen. En itse oikein jaksa enää mitään. Olen rättiväsynyt.
      Hän on täysin saita. Hän ei tee aloitetta mistään, eikä sitten ostakaan mitään, paitsi jos hän itse jotakin tarvitsee niin sitten kyllä. Kaikkia hän sitten käyttää kuin omaansa, eikä suvaitse siitä mainita. Onkohan hän psykopaatti-narsisti vai mitä ihmeitä tuollaiset hemmot ovat. Ajattelin lähteä läpsimään lopultakin. Olen tullut siihen tulokseen, että alan välittää enemmän itsestäni, en kait minä mikään kynnysmatto ole aikaiselle ihmiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1214
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      54
      729
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      710
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      678
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      608
    Aihe