Kaukovalopellet motarilla

lyhkäset päälle

Edes moottoritiellä ei saa häikäistä vaastaantulevaa liikennettä pitkillä valoilla, eli vaihda lyhyille, viimeistään silloin kun sinulle väläytettään pitkiä.

124

1324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkät päälle

      Moottoritiellä saa käyttää pitkiä valoja vaikka koko ajan, paitsi jos edessä ajaa samaan suuntaan auto!

      Jollain on ylivoimaista laittaa pitkät päälle ja sitten ajetaan alinopeutta kun ei näe eteensä.

      Ei ole pakko tuijottaa sinne kahden kaistan yli vastaantulevan auton valoja, urpo.
      Aja päiväsaikaan, jos keinovalo pelottaa. Päivällä valitat sitten kun uusissa autoissa ei pala takavalot kirkkaalla säällä.

      • ^^^^^^^^^^^^

        Et ole koskaan liikennesäännöistä kuullut?


      • afeuy
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Et ole koskaan liikennesäännöistä kuullut?

        Missään liikennesäännöissä ei kielletä pitkien käyttöä motarilla, pelle!


      • vdfga
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Et ole koskaan liikennesäännöistä kuullut?

        Miten joku voi häikäistyä jos välissä on keskialue ja lisäksi vielä kaksi kaistaa välissä. Keskialueella vielä usein jotai puskii. Hankkikaa aurinkolasit. tai auto jossa pimeänäköavustin.


      • ^^^^^^^^^^^^
        afeuy kirjoitti:

        Missään liikennesäännöissä ei kielletä pitkien käyttöä motarilla, pelle!

        Tieliikennelaissa kielletään pitkien käyttö, jos se häikäisee vastaantulijaa, laissa ei ole minkäänlaista poikkeusta moottoritien osalta.

        Kannattaisi varmaankin opetella liikennesäännöt, ennen kun alkaa väittelemään niistä.


      • Pimeästä vielä pimeämpää
        vdfga kirjoitti:

        Miten joku voi häikäistyä jos välissä on keskialue ja lisäksi vielä kaksi kaistaa välissä. Keskialueella vielä usein jotai puskii. Hankkikaa aurinkolasit. tai auto jossa pimeänäköavustin.

        Mielestäsi siis pimeällä pitäisi ajaa motarilla aurinkolasit päässä sen takia että jotkut eivät halua lakia noudattaa ja eikä viitsi valoja vaihtaa??? Nerokas ajatustapa todellakin.


      • vdfga kirjoitti:

        Miten joku voi häikäistyä jos välissä on keskialue ja lisäksi vielä kaksi kaistaa välissä. Keskialueella vielä usein jotai puskii. Hankkikaa aurinkolasit. tai auto jossa pimeänäköavustin.

        Eli koska joissain paikoissa ei voi häikäistyä, kaikissa paikoissa saa käyttää pitkiä.

        Okei. Minä käytän sitten myös moottoriliikenneteillä. Ja taajamissa. Ja kaikkialla muuallakin. Onhan siinä keskellä vielä usein puskii tai jotain. Ei voi häikäistä...


      • isänmaan toivot
        vdfga kirjoitti:

        Miten joku voi häikäistyä jos välissä on keskialue ja lisäksi vielä kaksi kaistaa välissä. Keskialueella vielä usein jotai puskii. Hankkikaa aurinkolasit. tai auto jossa pimeänäköavustin.

        Nerokasta. Oletko huomannut kaarteita moottoritiellä koskaan.. Suomen motarit kaartelevat jatkuvasti ja silloin vastaan tulijan valot sojottaa suoraan silmiin, dorka.
        Mistä näin ..tana idiootteja oikein sikiää??


      • autoilija3

        Ei saa ajaa pitkillä jos on vastaantulijoita. Esim. jos on kaarre oikeaan suuntaan silloin näyttävät valot suoraan vastaantulevaa päin naamaa


      • slv
        autoilija3 kirjoitti:

        Ei saa ajaa pitkillä jos on vastaantulijoita. Esim. jos on kaarre oikeaan suuntaan silloin näyttävät valot suoraan vastaantulevaa päin naamaa

        Vittu mun autossa on ainakin mukautuvat ja kääntyvät ajovalot. Ajan aina pitkät päällä. Pelle!


      • ei häikäise ei
        autoilija3 kirjoitti:

        Ei saa ajaa pitkillä jos on vastaantulijoita. Esim. jos on kaarre oikeaan suuntaan silloin näyttävät valot suoraan vastaantulevaa päin naamaa

        Ei nyt ihan noinkaan. Vastaantulijan kaartaa samanaikaisesti oikeaan eli hänen kuuuluu katsoa ajosuuntaansa ja silloin ei kyllä pitäisi häikäistä. Ei mua ainakaan.

        Älkää kattoko niitä vastaantulijan valoja. Mitä niitä katsoo. Ei mitään syytä siihen vaan katse tiukasti omaan ajosuuntaan.

        Motarilla ei ole liikaa valoja koskaan.


      • ei häikäise ei kirjoitti:

        Ei nyt ihan noinkaan. Vastaantulijan kaartaa samanaikaisesti oikeaan eli hänen kuuuluu katsoa ajosuuntaansa ja silloin ei kyllä pitäisi häikäistä. Ei mua ainakaan.

        Älkää kattoko niitä vastaantulijan valoja. Mitä niitä katsoo. Ei mitään syytä siihen vaan katse tiukasti omaan ajosuuntaan.

        Motarilla ei ole liikaa valoja koskaan.

        Minä katson aina siihen suuntaan, johon pyrin. Joskus tosi hankalaa, kun ajaa toiseen suuntaan kuin minne pyrkisi. Mutta kyllä sen huomaa, jos edessä on jotain mikä ei ehdi väistämään. Mitä sitä katselemaan ympärilleen, kyllä se riittää, että katsoo sinnepäin, minne haluaa mennä...


      • ......
        slv kirjoitti:

        Vittu mun autossa on ainakin mukautuvat ja kääntyvät ajovalot. Ajan aina pitkät päällä. Pelle!

        Onneksi kaltaisiasi persreikiä ei ole kovin paljon.


      • fserajkh
        ...... kirjoitti:

        Onneksi kaltaisiasi persreikiä ei ole kovin paljon.

        Ja sinä pelle et tajua nykyautoista mitään. Jos on mukautuvat ajovalot, ne sananmukaisesti mukautuvat valaistusolosuhteiden mukaan ja muuttavat valokeilaa siten, että vastaantulija ei häikäisty. Olet sinäkin saatanan ääliö.
        Sehän siinä on tarkoitus pitää pitkiä valoja koko ajan, kun automatiikka hoitaa valokeilan säädön.

        Jatka vaan ajamista sillä riisikipolla, jossa pitkät valot ovat yhtä tehottomat kuin lyhyet valot. Ja sitten ajat sumuvalot päällä lähivalojen kanssa, koska ne "parantavat" näkyvyyttä.
        Sinä se persreikä olet!


      • vasaramies....
        afeuy kirjoitti:

        Missään liikennesäännöissä ei kielletä pitkien käyttöä motarilla, pelle!

        "Missään liikennesäännöissä ei kielletä pitkien käyttöä motarilla, pelle! "

        Jaha, palstan pitkävalopelle löytyi. Olet säälittävät. Älä ihmettele jos autostasi on lamput rikki.


      • 19+7
        autoilija3 kirjoitti:

        Ei saa ajaa pitkillä jos on vastaantulijoita. Esim. jos on kaarre oikeaan suuntaan silloin näyttävät valot suoraan vastaantulevaa päin naamaa

        Jos motarilla joku ajaa vastaan, niin soita heti poliisit. Tilanne on erittäin vaarallinen.


      • hanki kunnon auto
        vasaramies.... kirjoitti:

        "Missään liikennesäännöissä ei kielletä pitkien käyttöä motarilla, pelle! "

        Jaha, palstan pitkävalopelle löytyi. Olet säälittävät. Älä ihmettele jos autostasi on lamput rikki.

        Heitä se 25 vuotta vanha pas.ka valoton Tojo jo viimein roskikseen.


      • jkhgvi
        19+7 kirjoitti:

        Jos motarilla joku ajaa vastaan, niin soita heti poliisit. Tilanne on erittäin vaarallinen.

        poliisia varmaan kiinnostaa hevonvittua!


      • vasaramies...
        hanki kunnon auto kirjoitti:

        Heitä se 25 vuotta vanha pas.ka valoton Tojo jo viimein roskikseen.

        Kiitos vaan, autoni on sakasalainen ja 4 vuotta vanaa, ei ole tarkoitus vaihtaa vielä ainakaan vuoteen.


      • 3+12
        jkhgvi kirjoitti:

        poliisia varmaan kiinnostaa hevonvittua!

        Kyllä niitä kiinnostaa jos joku ajaa motarilla väärään suuntaan.


      • vielä napsahtaa
        slv kirjoitti:

        Vittu mun autossa on ainakin mukautuvat ja kääntyvät ajovalot. Ajan aina pitkät päällä. Pelle!

        Heittelen rautakuulia pikillä ajavien eteen. Onko koskaan osunu?


      • bfjln
        3+12 kirjoitti:

        Kyllä niitä kiinnostaa jos joku ajaa motarilla väärään suuntaan.

        Niin no, mutta ei niitä kiinnosta jos joku ajaa moottoritien toista kaistaa pitkät päällä sua vastaan ja välissä keskialue.
        Jos kaista on kokonaan väärä, niin sitten.


      • Volvomies
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Tieliikennelaissa kielletään pitkien käyttö, jos se häikäisee vastaantulijaa, laissa ei ole minkäänlaista poikkeusta moottoritien osalta.

        Kannattaisi varmaankin opetella liikennesäännöt, ennen kun alkaa väittelemään niistä.

        Joo, jos ne häikäisee, mutta moottoritiellä ei häikäise, jos katsoo oikeaan suuntaan. Ts. häikäistyminen on oma syy eli katsot väärään suuntaan ajaessasi etkä suoraan eteen jos häikäistyt. Autokoulussa sanottiin että moottoritiellä ajetaan kaukovalot päällä paitsi jos ajaa lähellä edessä ajavaa. 120 km/h on niin suuri nopeus että sillä nopeudella on pimeällä syytä nähdä pidemmälle eteen kuin lyhyillä valoilla näkee. En ala vaarantamaan turvallisuuttani sillä että joku häikäistyy siitä että tuijottaa sivulle väärin moottoritien vastakkaisella puolella kulkevaa autoani. Mutkassa saattaa olla eri juttu ja mutkassa voi kohdaressa vaihtaa väliaikaisesti lyhyille kuten tavallisella valtatiellä kohdatessa.Jos minulle motarilla joku väläyttää / vilkuttaa vaöpja niin vilkuttelen takaisin ja jatkan ajoa kaukovapot päällä. Silloin vastapuplikin yöeensä huomaa itse vaihtaa kaulovaloille eli autan vastapuoltakin ajaman oikeilla valoilla, enkä häikäisty itse siitä kun osaan katsoa moottoritiellä suoraan ereen / oikeaan reunaan, josta ne hirvet esim. tulevat tielle jos riiata-aita puuttu tai siinä on aukkoja. Kerran Kuopiossa hirvi juoksi motarilla kaikkien kaistojen yli, loikki keskikaistan ja sillä olevien metalliesteiden yli muutamalla nopealla loikalla, tosin valaistulla alueella tietä, sai jarruttaa siinä kunnolla ja väistää hirven taakse oikealle kaartaen. Jos olisi tullut pimeällä osuudella lyhyilla valoilla niin tuskin olosin välttänyt törmäystä 120km/h nopeudessa...


      • Volvomies
        vdfga kirjoitti:

        Miten joku voi häikäistyä jos välissä on keskialue ja lisäksi vielä kaksi kaistaa välissä. Keskialueella vielä usein jotai puskii. Hankkikaa aurinkolasit. tai auto jossa pimeänäköavustin.

        Sen keskialueen oikea tieliikkennelain mukainen termi on"keskikaista" vaikka ei sillä alueellla voi / saa ajaakaan. Keskikaista erottaa moottoritiellä vastakkaisten ajosuuntien ajokaistat toisostaan siis.


      • ^^^^^^^^^^
        Volvomies kirjoitti:

        Joo, jos ne häikäisee, mutta moottoritiellä ei häikäise, jos katsoo oikeaan suuntaan. Ts. häikäistyminen on oma syy eli katsot väärään suuntaan ajaessasi etkä suoraan eteen jos häikäistyt. Autokoulussa sanottiin että moottoritiellä ajetaan kaukovalot päällä paitsi jos ajaa lähellä edessä ajavaa. 120 km/h on niin suuri nopeus että sillä nopeudella on pimeällä syytä nähdä pidemmälle eteen kuin lyhyillä valoilla näkee. En ala vaarantamaan turvallisuuttani sillä että joku häikäistyy siitä että tuijottaa sivulle väärin moottoritien vastakkaisella puolella kulkevaa autoani. Mutkassa saattaa olla eri juttu ja mutkassa voi kohdaressa vaihtaa väliaikaisesti lyhyille kuten tavallisella valtatiellä kohdatessa.Jos minulle motarilla joku väläyttää / vilkuttaa vaöpja niin vilkuttelen takaisin ja jatkan ajoa kaukovapot päällä. Silloin vastapuplikin yöeensä huomaa itse vaihtaa kaulovaloille eli autan vastapuoltakin ajaman oikeilla valoilla, enkä häikäisty itse siitä kun osaan katsoa moottoritiellä suoraan ereen / oikeaan reunaan, josta ne hirvet esim. tulevat tielle jos riiata-aita puuttu tai siinä on aukkoja. Kerran Kuopiossa hirvi juoksi motarilla kaikkien kaistojen yli, loikki keskikaistan ja sillä olevien metalliesteiden yli muutamalla nopealla loikalla, tosin valaistulla alueella tietä, sai jarruttaa siinä kunnolla ja väistää hirven taakse oikealle kaartaen. Jos olisi tullut pimeällä osuudella lyhyilla valoilla niin tuskin olosin välttänyt törmäystä 120km/h nopeudessa...

        Kun joku vilkuttaa "vaöpja", niin todennäköisesti vilkuttaja osoittaa sinun "kaukovapot" häikäisee.
        Se "vastapuplikin yöeensä" ehkä laittaa kaukovalot siksi, että näkisi eteensä, vaikka sinä häikäisemällä sitä yrität estää.
        Mielestäsi ilmeisesti vasemmalle ei tarvitse nähdä koska hirvet tulee aina oikealta?
        Kirjoituksesi mukaan riittää, kun osaat "katsoa moottoritiellä suoraan ereen / oikeaan reunaan, josta ne hirvet esim. tulevat tielle jos riiata-aita puuttu.

        Olen kuullut niin ihmeellisiä väittämiä autokoulujen opeista (ei tarkoita opettajaa, vaan oppia), etten mitenkään voi uskoa liikenneopettajan niin väittäneen.
        Todennäköisesti opetettava on käsittänyt väärin tai muistaa väärin.

        Tuskin kukaan liikenneopettaja antaisi niin selvästi tieliikennelain vastaisia ohjeita opetettavalleen. Mutta vaikka vääriä oppeja antaisikin, ei sillä ole merkitystä.
        Kaikkien liikenteessä liikkujien on noudatettava Tieliikennelakia ja laissa aivan yksiselitteisesti kielletään käyttämästä kaukovaloja, jos ne VOI häikäistä vastaantulijaa.

        Lainaus Tieliikennelaista:
        36 §

        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

        Kaukovalojen käyttö on kielletty:

        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.


      • Joskus ja joskus
        Volvomies kirjoitti:

        Joo, jos ne häikäisee, mutta moottoritiellä ei häikäise, jos katsoo oikeaan suuntaan. Ts. häikäistyminen on oma syy eli katsot väärään suuntaan ajaessasi etkä suoraan eteen jos häikäistyt. Autokoulussa sanottiin että moottoritiellä ajetaan kaukovalot päällä paitsi jos ajaa lähellä edessä ajavaa. 120 km/h on niin suuri nopeus että sillä nopeudella on pimeällä syytä nähdä pidemmälle eteen kuin lyhyillä valoilla näkee. En ala vaarantamaan turvallisuuttani sillä että joku häikäistyy siitä että tuijottaa sivulle väärin moottoritien vastakkaisella puolella kulkevaa autoani. Mutkassa saattaa olla eri juttu ja mutkassa voi kohdaressa vaihtaa väliaikaisesti lyhyille kuten tavallisella valtatiellä kohdatessa.Jos minulle motarilla joku väläyttää / vilkuttaa vaöpja niin vilkuttelen takaisin ja jatkan ajoa kaukovapot päällä. Silloin vastapuplikin yöeensä huomaa itse vaihtaa kaulovaloille eli autan vastapuoltakin ajaman oikeilla valoilla, enkä häikäisty itse siitä kun osaan katsoa moottoritiellä suoraan ereen / oikeaan reunaan, josta ne hirvet esim. tulevat tielle jos riiata-aita puuttu tai siinä on aukkoja. Kerran Kuopiossa hirvi juoksi motarilla kaikkien kaistojen yli, loikki keskikaistan ja sillä olevien metalliesteiden yli muutamalla nopealla loikalla, tosin valaistulla alueella tietä, sai jarruttaa siinä kunnolla ja väistää hirven taakse oikealle kaartaen. Jos olisi tullut pimeällä osuudella lyhyilla valoilla niin tuskin olosin välttänyt törmäystä 120km/h nopeudessa...

        Moottoritielläkin on mutkia jolloin vastaantulijoiden "pitkät" paistaa päiten vastaantulijoita ja vanhoilla motareilla taas kaistojen väli on niin kapea, että häikäisee helposti silloinkin.


      • ei vaan aina
        Joskus ja joskus kirjoitti:

        Moottoritielläkin on mutkia jolloin vastaantulijoiden "pitkät" paistaa päiten vastaantulijoita ja vanhoilla motareilla taas kaistojen väli on niin kapea, että häikäisee helposti silloinkin.

        Ihan tarkkaan ottaen lainkohdassa ei puhuta mitään kaistojen väleistä tai mutkista. Siinä sanotaan, että pitkiä valoja ei saa käyttää jos vastaantulevan ajoneuvon kuljettaja _voi_ häikäistyä.

        Vastaantulevan valojen väläytys tarkoittaa siis sitä että olet epäonnistunut tämän lainkohdan noudattamisessa. Ole siis ystävällinen ja vaihda pitkät pois.


      • :-o
        Volvomies kirjoitti:

        Sen keskialueen oikea tieliikkennelain mukainen termi on"keskikaista" vaikka ei sillä alueellla voi / saa ajaakaan. Keskikaista erottaa moottoritiellä vastakkaisten ajosuuntien ajokaistat toisostaan siis.

        Ja se "keskikaista" siis eristää vastaantulevan valot pois näkyvistä. Tai ainakin häikäisemästä. Nerokasta!


      • jee jee!
        fserajkh kirjoitti:

        Ja sinä pelle et tajua nykyautoista mitään. Jos on mukautuvat ajovalot, ne sananmukaisesti mukautuvat valaistusolosuhteiden mukaan ja muuttavat valokeilaa siten, että vastaantulija ei häikäisty. Olet sinäkin saatanan ääliö.
        Sehän siinä on tarkoitus pitää pitkiä valoja koko ajan, kun automatiikka hoitaa valokeilan säädön.

        Jatka vaan ajamista sillä riisikipolla, jossa pitkät valot ovat yhtä tehottomat kuin lyhyet valot. Ja sitten ajat sumuvalot päällä lähivalojen kanssa, koska ne "parantavat" näkyvyyttä.
        Sinä se persreikä olet!

        Kun perustelut loppuvat, kannattaa aina alkaa morkata toista ihmisenä. Ehkä se alkuperäinen keslustelun aihe siinä unohtuu...


      • 3+12 kirjoitti:

        Kyllä niitä kiinnostaa jos joku ajaa motarilla väärään suuntaan.

        Harvoin vastaantulijat väärään suuntaan ajavat. Ihan omalla puolellaan tietä yleensä.


      • 17+6
        bfjln kirjoitti:

        Niin no, mutta ei niitä kiinnosta jos joku ajaa moottoritien toista kaistaa pitkät päällä sua vastaan ja välissä keskialue.
        Jos kaista on kokonaan väärä, niin sitten.

        ei kiinnostakaan mutta jos joku ajaa motarilla vastaan niin taatusti kiinnostaa.


      • Tuubaa pukkaa
        Volvomies kirjoitti:

        Joo, jos ne häikäisee, mutta moottoritiellä ei häikäise, jos katsoo oikeaan suuntaan. Ts. häikäistyminen on oma syy eli katsot väärään suuntaan ajaessasi etkä suoraan eteen jos häikäistyt. Autokoulussa sanottiin että moottoritiellä ajetaan kaukovalot päällä paitsi jos ajaa lähellä edessä ajavaa. 120 km/h on niin suuri nopeus että sillä nopeudella on pimeällä syytä nähdä pidemmälle eteen kuin lyhyillä valoilla näkee. En ala vaarantamaan turvallisuuttani sillä että joku häikäistyy siitä että tuijottaa sivulle väärin moottoritien vastakkaisella puolella kulkevaa autoani. Mutkassa saattaa olla eri juttu ja mutkassa voi kohdaressa vaihtaa väliaikaisesti lyhyille kuten tavallisella valtatiellä kohdatessa.Jos minulle motarilla joku väläyttää / vilkuttaa vaöpja niin vilkuttelen takaisin ja jatkan ajoa kaukovapot päällä. Silloin vastapuplikin yöeensä huomaa itse vaihtaa kaulovaloille eli autan vastapuoltakin ajaman oikeilla valoilla, enkä häikäisty itse siitä kun osaan katsoa moottoritiellä suoraan ereen / oikeaan reunaan, josta ne hirvet esim. tulevat tielle jos riiata-aita puuttu tai siinä on aukkoja. Kerran Kuopiossa hirvi juoksi motarilla kaikkien kaistojen yli, loikki keskikaistan ja sillä olevien metalliesteiden yli muutamalla nopealla loikalla, tosin valaistulla alueella tietä, sai jarruttaa siinä kunnolla ja väistää hirven taakse oikealle kaartaen. Jos olisi tullut pimeällä osuudella lyhyilla valoilla niin tuskin olosin välttänyt törmäystä 120km/h nopeudessa...

        "Joo, jos ne häikäisee, mutta moottoritiellä ei häikäise."

        Mistä sinä tiedät häikäiseekö sitä toista. Istutko sinä kummassa autossa?


      • luuseri olet
        vdfga kirjoitti:

        Miten joku voi häikäistyä jos välissä on keskialue ja lisäksi vielä kaksi kaistaa välissä. Keskialueella vielä usein jotai puskii. Hankkikaa aurinkolasit. tai auto jossa pimeänäköavustin.

        "Miten joku voi häikäistyä jos välissä on keskialue ja lisäksi vielä kaksi kaistaa välissä."

        Jos et keksi, niin jätä se ajaminen muille.


      • Heh....
        fserajkh kirjoitti:

        Ja sinä pelle et tajua nykyautoista mitään. Jos on mukautuvat ajovalot, ne sananmukaisesti mukautuvat valaistusolosuhteiden mukaan ja muuttavat valokeilaa siten, että vastaantulija ei häikäisty. Olet sinäkin saatanan ääliö.
        Sehän siinä on tarkoitus pitää pitkiä valoja koko ajan, kun automatiikka hoitaa valokeilan säädön.

        Jatka vaan ajamista sillä riisikipolla, jossa pitkät valot ovat yhtä tehottomat kuin lyhyet valot. Ja sitten ajat sumuvalot päällä lähivalojen kanssa, koska ne "parantavat" näkyvyyttä.
        Sinä se persreikä olet!

        "Ja sinä pelle et tajua nykyautoista mitään. Jos on mukautuvat ajovalot, ne sananmukaisesti mukautuvat valaistusolosuhteiden mukaan ja muuttavat valokeilaa siten, että vastaantulija ei häikäisty."

        Ja sinä et ilmeisesti itsekkään tiedä mistä puhut. Mukautuvat ajovalot auttavat siihen että kuljettajalla on aina paras mahdollinen näkyvyys joka tilanteessa. Häikäisyn vähenemiseen se ei paljonkaan vaikuta kun pitkät sojoittavat kaarteessa suoraan vastaantulijan tuulilasiin.

        "Mukautuvat ajovalot (Adaptive Headlights System) yhdistettynä edistyksellisiin valojärjestelmiin, kuten kaasupurkausvaloihin tai LEDeihin tarjoavat ihanteellisen valaistuksen pimeällä. Järjestelmä säätää jatkuvasti valaistuksen voimakkuutta sekä valokeilan muotoa tilanteen ja kelin mukaan. Näin kuljettajalla on aina paras mahdollinen näkyvyys, mikä auttaa mahdollisten vaaratilanteiden havaitsemisessa ajoissa."

        Lähde: http://www.autoliitto.fi/?x20043=3817969


      • no hehheh
        Heh.... kirjoitti:

        "Ja sinä pelle et tajua nykyautoista mitään. Jos on mukautuvat ajovalot, ne sananmukaisesti mukautuvat valaistusolosuhteiden mukaan ja muuttavat valokeilaa siten, että vastaantulija ei häikäisty."

        Ja sinä et ilmeisesti itsekkään tiedä mistä puhut. Mukautuvat ajovalot auttavat siihen että kuljettajalla on aina paras mahdollinen näkyvyys joka tilanteessa. Häikäisyn vähenemiseen se ei paljonkaan vaikuta kun pitkät sojoittavat kaarteessa suoraan vastaantulijan tuulilasiin.

        "Mukautuvat ajovalot (Adaptive Headlights System) yhdistettynä edistyksellisiin valojärjestelmiin, kuten kaasupurkausvaloihin tai LEDeihin tarjoavat ihanteellisen valaistuksen pimeällä. Järjestelmä säätää jatkuvasti valaistuksen voimakkuutta sekä valokeilan muotoa tilanteen ja kelin mukaan. Näin kuljettajalla on aina paras mahdollinen näkyvyys, mikä auttaa mahdollisten vaaratilanteiden havaitsemisessa ajoissa."

        Lähde: http://www.autoliitto.fi/?x20043=3817969

        Ja sinä et nykypäivän teknologiasta tiedä selvästikään:

        http://www.youtube.com/watch?v=Tajs8sqfOQY

        Adaptiivisissa valoissa on käännöstöiminto, jolloin ei mutkissa häikäise vastaantulijaa. Millähän 90-luvulla olet tietojesi kanssa. Tutustu nykyautoihin ennen kuin alat naureskelemaan faktoille.


      • Heh...
        :-o kirjoitti:

        Ja se "keskikaista" siis eristää vastaantulevan valot pois näkyvistä. Tai ainakin häikäisemästä. Nerokasta!

        Näemmä joidenkin mielestä keskikaistalla on suuri vaikutus pitkiin valoihin. Keskikaista ilmeisesti heijastaa pois kaiken valon. Yhtään valosädettä ei pääse keskikaistan yli vastaaantulijoiden kaistalle. Heh... onneksi tyhmyys ei tartu.


      • vai automaatti
        no hehheh kirjoitti:

        Ja sinä et nykypäivän teknologiasta tiedä selvästikään:

        http://www.youtube.com/watch?v=Tajs8sqfOQY

        Adaptiivisissa valoissa on käännöstöiminto, jolloin ei mutkissa häikäise vastaantulijaa. Millähän 90-luvulla olet tietojesi kanssa. Tutustu nykyautoihin ennen kuin alat naureskelemaan faktoille.

        Vaikka autossa olisi minkälainen automatiikka, sinä olet kuljettajana vastuussa siitä että ajoneuvosikin noudattaa Suomen säädöksiä.

        Jos vastaantulija häikäistyy, SINÄ olet epäonnistunut.


      • usaae2
        vai automaatti kirjoitti:

        Vaikka autossa olisi minkälainen automatiikka, sinä olet kuljettajana vastuussa siitä että ajoneuvosikin noudattaa Suomen säädöksiä.

        Jos vastaantulija häikäistyy, SINÄ olet epäonnistunut.

        KUVITELTU häikäistyminen on vähän eri asia!


      • Oikeassa olet
        vai automaatti kirjoitti:

        Vaikka autossa olisi minkälainen automatiikka, sinä olet kuljettajana vastuussa siitä että ajoneuvosikin noudattaa Suomen säädöksiä.

        Jos vastaantulija häikäistyy, SINÄ olet epäonnistunut.

        "Vaikka autossa olisi minkälainen automatiikka, sinä olet kuljettajana vastuussa siitä että ajoneuvosikin noudattaa Suomen säädöksiä.

        Jos vastaantulija häikäistyy, SINÄ olet epäonnistunut."

        Se on juuri näin. Tekniikka auttaa joskus mutta kuski on loppukädessä aina vastuussa.


      • sgfvc a
        ei häikäise ei kirjoitti:

        Ei nyt ihan noinkaan. Vastaantulijan kaartaa samanaikaisesti oikeaan eli hänen kuuuluu katsoa ajosuuntaansa ja silloin ei kyllä pitäisi häikäistä. Ei mua ainakaan.

        Älkää kattoko niitä vastaantulijan valoja. Mitä niitä katsoo. Ei mitään syytä siihen vaan katse tiukasti omaan ajosuuntaan.

        Motarilla ei ole liikaa valoja koskaan.

        jos itse kaarran oikealle, vastaantulija kaartaa samanaikaisesti kyllä vasemmalle, joten minun kaukovaloni saattavat kyllä häikäistä


      • Oyutta
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Tieliikennelaissa kielletään pitkien käyttö, jos se häikäisee vastaantulijaa, laissa ei ole minkäänlaista poikkeusta moottoritien osalta.

        Kannattaisi varmaankin opetella liikennesäännöt, ennen kun alkaa väittelemään niistä.

        "Tieliikennelaissa kielletään pitkien käyttö, jos se häikäisee vastaantulijaa, laissa ei ole minkäänlaista poikkeusta moottoritien osalta."

        Nimenomaan vastaantuljiaa. Ja motarilla ne vastakkaisen kaistan ajajat eivät ole lakiteknisesti vastaantulijoita. Siinähän on nurmikko välissä. Samalla logiikallahan pitäisi vaihtaa lyhyet, jos pikatien vieressä kulkevalla paikallistiellä ajaisi vastakkaiseen suuntaan auto...:/ Herää paffi.


      • ^^^^^^^^
        Oyutta kirjoitti:

        "Tieliikennelaissa kielletään pitkien käyttö, jos se häikäisee vastaantulijaa, laissa ei ole minkäänlaista poikkeusta moottoritien osalta."

        Nimenomaan vastaantuljiaa. Ja motarilla ne vastakkaisen kaistan ajajat eivät ole lakiteknisesti vastaantulijoita. Siinähän on nurmikko välissä. Samalla logiikallahan pitäisi vaihtaa lyhyet, jos pikatien vieressä kulkevalla paikallistiellä ajaisi vastakkaiseen suuntaan auto...:/ Herää paffi.

        Vai lakiteknisesti? :)
        No sun logiikalla tavallisella maantielläkään ei sitten ole vastaantulijoita, siinähän on kaistaviiva välissä!

        Mikä on pikatie?

        Älä ole ääliö.


      • Heh... kirjoitti:

        Näemmä joidenkin mielestä keskikaistalla on suuri vaikutus pitkiin valoihin. Keskikaista ilmeisesti heijastaa pois kaiken valon. Yhtään valosädettä ei pääse keskikaistan yli vastaaantulijoiden kaistalle. Heh... onneksi tyhmyys ei tartu.

        Tyhmyys kuule tarttuu!


    • Luuvalojuu

      Liikenneturvan sivulta

      Tieliikennelaki ei erikseen kiellä kaukovalojen käyttöä moottoritiellä. Moottoritiellä voi siis käyttää kohtaamistilanteessa kaukovaloja, jos ne eivät häikäise vastaantulevaa. Moottoritien kaistat ovat niin etäällä toisistaan, että normaalit ja oikein säädetyt kaukovalot eivät häikäise vastaantulijaa ainakaan silloin, jos autot ajavat suoralla osuudella omiin suuntiinsa oikeanpuoleisilla kaistoilla. Häikäistymistä voi hyvin estää sillä, että ei katso vastaantulevan valoja, vaan suuntaa katseensa kauas tien oikeaan reunaan.

      • ^^^^^^^^^^

        Huomio nimenomaan kohta "jos ne eivät häikäise vastaantulevaa."!

        On paljon muitakin asioita, joita ei ERIKSEEN kielletä, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat sallittuja.
        Laissa on annettu velvotteita, joita pitää noudattaa, kaikia asioita ei ole mahdollista erikseen kieltää.

        Tieliikennelakia tarkistamatta, voisin väittää ettei laissa erikseen kielletä ajamasta moottoritietä väärään suuntaan (vasten ajosuuntaa), muttei se varmaankaan silti ole sallittua.

        Tieliikennelaki olisi varmaankin hiukan parempi tiedonlähde, kuin joku liikenneturva.


      • autoilija3

        Jos moottoritiellä ei laki salli erikseen vapautta käyttää pitkiä kun toinen tulee vastaan silloin se tarkoittaa sitä että kaukovalojen käyttö on kielletty myös moottoritiellä kun on vastaan tulijoita


      • Autoilija33

        Kaistat eivät todellakaan ole etäällä toisistaan eikä pitkiä ole kohdennettu ainoastaan omaa kaistaa näyttämään vaan ne kyllä näkyvät myös sivuillekin.


      • Mutta jos häikäisee

        Vastaan tulijat eivät vilkuttele pitkiä JOS pitkät eivät häikäise. Ei pitäisi olla epäselvää tyhmemmällekkään, että silloin napsastaan lyhkäset päälle jos valoja vilkutellaan, silloinne häikäisee. Tai okei, kyllä niin tyhmiä on että eivät tajua. Tälläkäin paslstalla on monta pitkävalopelleä.


      • :-o
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Huomio nimenomaan kohta "jos ne eivät häikäise vastaantulevaa."!

        On paljon muitakin asioita, joita ei ERIKSEEN kielletä, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat sallittuja.
        Laissa on annettu velvotteita, joita pitää noudattaa, kaikia asioita ei ole mahdollista erikseen kieltää.

        Tieliikennelakia tarkistamatta, voisin väittää ettei laissa erikseen kielletä ajamasta moottoritietä väärään suuntaan (vasten ajosuuntaa), muttei se varmaankaan silti ole sallittua.

        Tieliikennelaki olisi varmaankin hiukan parempi tiedonlähde, kuin joku liikenneturva.

        Ei Hyvää Päivää!

        Laki ei todellakaan kiellä ajamasta moottoritietä väärään suuntaan. Liikennemerkki siellä rampin alussa (tai siis lopussa, sehän on vastakkaisen ajosuunnan ramppi) kieltää. _Jokaisessa_ rampin päässä siellä ei-moottoritiellä on kielletty ajosuunta -merkki. Katsele oikein tarkkaan. Moottoritiellä taas on opasteet ja liikennejärjestelyt muutenkin tehty niin, ettei väärälle suunnalle pääse muuten kuin ihan tarkoituksellä ja u-käännöksen jälkeen.

        Siinä vaiheessa kun äly tai havaintokyky eivät enää riitä suoriutumaan liikenteestä muiden mukana pitää ehdottomasti ymmärtää itse luopua ajokortista.


      • ^^^^^^^^^^
        :-o kirjoitti:

        Ei Hyvää Päivää!

        Laki ei todellakaan kiellä ajamasta moottoritietä väärään suuntaan. Liikennemerkki siellä rampin alussa (tai siis lopussa, sehän on vastakkaisen ajosuunnan ramppi) kieltää. _Jokaisessa_ rampin päässä siellä ei-moottoritiellä on kielletty ajosuunta -merkki. Katsele oikein tarkkaan. Moottoritiellä taas on opasteet ja liikennejärjestelyt muutenkin tehty niin, ettei väärälle suunnalle pääse muuten kuin ihan tarkoituksellä ja u-käännöksen jälkeen.

        Siinä vaiheessa kun äly tai havaintokyky eivät enää riitä suoriutumaan liikenteestä muiden mukana pitää ehdottomasti ymmärtää itse luopua ajokortista.

        Vau, lähes ymmärsit pointin.:)
        -Vastasin kirjoittajalle, joka väitti:"Tieliikennelaki ei erikseen kiellä kaukovalojen käyttöä moottoritiellä."
        -Vastaukseni oli:"On paljon muitakin asioita, joita ei ERIKSEEN kielletä, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat sallittuja."

        Esitin esimerkin:"Tieliikennelakia tarkistamatta, voisin väittää ettei laissa erikseen kielletä ajamasta moottoritietä väärään suuntaan (vasten ajosuuntaa), muttei se varmaankaan silti ole sallittua."

        Esimerkkini tarkoitus oli osoittaa, ettei jokaista asiaa ole mahdollista ERIKSEEN kiletää ja siksi laissa onkin usein mainittu se oikea tapa, sen sijaan, että yritettäisiin erikseen kieltää kaikki mahdolliset kielletyt tavat.

        Aivan kuten tieliikennelaki kieltää kaukovalojen käytön (ilman erillistä kieltoa moottoriteillä)aina, jos ne häikäisevät vastaantulijaa, on myös moottoritietä väärään suuntaan ajaminen kielletty (ilman erillistä kieltoa) liikennemerkein ja ajokaistajärjestelyin.

        Kannattaisi seurata niitä pieniä sinisiä nuolia kommenttiosan yläkulmassa, niin voisit huomata, mihin kirjoitukseen kommentti on annettu.


      • Oman onnensa seppä
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Huomio nimenomaan kohta "jos ne eivät häikäise vastaantulevaa."!

        On paljon muitakin asioita, joita ei ERIKSEEN kielletä, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat sallittuja.
        Laissa on annettu velvotteita, joita pitää noudattaa, kaikia asioita ei ole mahdollista erikseen kieltää.

        Tieliikennelakia tarkistamatta, voisin väittää ettei laissa erikseen kielletä ajamasta moottoritietä väärään suuntaan (vasten ajosuuntaa), muttei se varmaankaan silti ole sallittua.

        Tieliikennelaki olisi varmaankin hiukan parempi tiedonlähde, kuin joku liikenneturva.

        Näin juuri.Mikä ei ole erikseen kiellettyä,on sallittu.
        Ja sit toisaalla kitistään,holhoomista.
        Koskahan mahtas olla hyvin,toisilla ei tiemmä koskaan ;)


    • Slow cooking

      Aika moni vilkuttelee pitkiä motarilla myös tilanteissa, joissa vastaantulevan valot eivät yksinkertaisesti voi häikäistä. Minulle esimerkiksi on vilkuteltu pitkiä, kun olen ajanut pitkät päällä vasemmalle kaartuvassa mutkassa motarilla. Valojeni valokeila on silloin melkoisen kaukana niistä, joita se muka häikäisee. Näillä on ilmeisesti kyse ihan vaan periaatteesta. Pippeli. Voisi varmaan olla parempi idea keskittyä siihen, mihin itse on ajamassa kuin siihen, onko jokin toistasataa metriä sivussa oleva valokeila aiheutettu pitkilä vai lyhyillä valoilla.

      Tottakai tilanteissa, joissa pitkät voivat oikeasti motarilla häikäistä vastaantulijaa, vaihdan lyhyille. Esimerkiksi kun kaarran oikealle, osoittaa autojeni valokeila suoraan vastakkaiseen suuntaan meneville kaistoille, jos keskialue on matala tai sillä ei ole kasvillisuutta valoa peittämässä.

      Hauskimpia ovat rekkakuskit, jotka vaihtavat suoralla lyhyille parin kilometrin päässä ja alkavat sitten vilkutella valoja, mikäli en itse vaihda lyhyille saman tien. Siinähän vilkuttelevat. Minua kiinnostaa enemmän se, että näen kunnolla eteeni kuin se, että jollekulle tulee kuvitellusta häikäisystä paha mieli.

    • Uskomaton aihe!

      ei tajuta katsoa oikeal! vaan katsotaan vasemmal.

    • Kolopappanen

      Harmittaa just tämän kaltaiset kirjoitukset jotka koskevat kaukovalojen käyttöä moottoritiellä. Tiensuunnittelu on nimittäin mennyt sikäli prseelleen että vastakkaiset kaistat näkyvät toisilleen ja siksi myös valot.

      Kuinkakohan easyä olisi ollut laittaa maansiirtovaiheessa kaistojen väliin valli, joka estäisi valojen näkymisen kaistojen yli? Tällöin olisi melkoisen paljon helpompaa ajaa pimeällä melkein aivan mitkä valot päällä tahansa. E18 tiellä on pätkä tällaista vallia ja voi fide kuin kiva siinä on pimeällä ajaa!

      Nyt tämän puutteellisen suunnittelun seurausta on se että täällä vollotellaan kaukovalojen häikäisyä ja mielestäni tämä on aivan turhaa, aikansa elänyttä.

      • Mikä kannattaa ja maksaa

        Niiden kaistojen välisten vallien tekeminen on yhteiskunnalle ehkä pikkasen suurempi ja kalliimpi operaatio kuin se että yksittäiset autoilijat noudattaisivat lakia.


      • Kolopappanen
        Mikä kannattaa ja maksaa kirjoitti:

        Niiden kaistojen välisten vallien tekeminen on yhteiskunnalle ehkä pikkasen suurempi ja kalliimpi operaatio kuin se että yksittäiset autoilijat noudattaisivat lakia.

        Kyllä näitä tolloja vaan riittää joka paikaan.

        Luuletko että se maansiirto on pois on ollut rakennusvaiheessa ilmaista, jota nimenomaan tarkoitin? Ei sellaista vallia sinne enää saa aikaikseksi "pikkurahalla". Jonkinlainen tiheä istutus ajaisi ehkä hiukan samaa asiaa.


      • Onteloammuskelija
        Kolopappanen kirjoitti:

        Kyllä näitä tolloja vaan riittää joka paikaan.

        Luuletko että se maansiirto on pois on ollut rakennusvaiheessa ilmaista, jota nimenomaan tarkoitin? Ei sellaista vallia sinne enää saa aikaikseksi "pikkurahalla". Jonkinlainen tiheä istutus ajaisi ehkä hiukan samaa asiaa.

        Tiensuunnittelu on mennyt sikäli perseelleen, että moottoritien jättäminen valaisematta on huonoa säästämistä. Kustannukset ovat vain 1 - 2 % koko tien hinnasta. Keski- ja Pohjois-Suomen vähät moottoritiet on järkiään valaistu, mutta etelässä rahat näemmä pannaan mieluummin leveän keskialueen lunastamiseen.

        Ehkä joku rupeaisi miettimään "talvi- ja pimeän ajan" nopeusrajoitusten välttämättömyyttä, jos lumettomiksi suolatut moottoritiet olisivat myös valaistuja.


      • Kolopappanen kirjoitti:

        Kyllä näitä tolloja vaan riittää joka paikaan.

        Luuletko että se maansiirto on pois on ollut rakennusvaiheessa ilmaista, jota nimenomaan tarkoitin? Ei sellaista vallia sinne enää saa aikaikseksi "pikkurahalla". Jonkinlainen tiheä istutus ajaisi ehkä hiukan samaa asiaa.

        Mitenkäs vedenohjaus toteutetaan, jos maat jätetään valliksi tuohon? Vaatii normaalin ojan sijaan viemäröinnin tai maavallin reunoille ojat (leveämpi tie). Siitä ne kustannukset tulevat, eivät maa-aineksen jättämisestä kaistojen väliin.


      • The_Hat
        The_Rat kirjoitti:

        Mitenkäs vedenohjaus toteutetaan, jos maat jätetään valliksi tuohon? Vaatii normaalin ojan sijaan viemäröinnin tai maavallin reunoille ojat (leveämpi tie). Siitä ne kustannukset tulevat, eivät maa-aineksen jättämisestä kaistojen väliin.

        Siis luuleeko viemärieläin ettei tota vedenpoistoa ole nyt ajateltu? Ei se maavalli siihen mitään tietenkään vaikuttaisi. Ehdotettu valaistus olisi sekin erittäin hyvä mutta myös käytössä erittäin kallis vaihtoehto. Siksi sitä ei ole teille myöskään rakennettu. Onneksi!


      • halvempi on parempi
        The_Rat kirjoitti:

        Mitenkäs vedenohjaus toteutetaan, jos maat jätetään valliksi tuohon? Vaatii normaalin ojan sijaan viemäröinnin tai maavallin reunoille ojat (leveämpi tie). Siitä ne kustannukset tulevat, eivät maa-aineksen jättämisestä kaistojen väliin.

        Jos keskellä olisi korkea valli, pitäisi ohitus tehdä sen molemmin puolin (lisää kustannuksia) ja turvallisuussyistä vallin pitäisi olla loivat vallit (=leveät), eli tiealue levenisi entisestään ja tulisi siitäkin lisää kustannuksia. Ei ole liian vaikeaa vaihtaa lyhyille, motarilla näkee hyvin lyhyilläkin, kun ne on yleensä aidattu hirvien varalta, ei ole sivusta tulevaa liikennettä eikä kevyttä liikennettä.


      • No jo on väitteet
        halvempi on parempi kirjoitti:

        Jos keskellä olisi korkea valli, pitäisi ohitus tehdä sen molemmin puolin (lisää kustannuksia) ja turvallisuussyistä vallin pitäisi olla loivat vallit (=leveät), eli tiealue levenisi entisestään ja tulisi siitäkin lisää kustannuksia. Ei ole liian vaikeaa vaihtaa lyhyille, motarilla näkee hyvin lyhyilläkin, kun ne on yleensä aidattu hirvien varalta, ei ole sivusta tulevaa liikennettä eikä kevyttä liikennettä.

        Juu-u noinhan ne asiat olisivat tosiaan joo. Ja valaistuksen tekeminen ja ylläpito olisi sellainen ratkaisu, joka maksaisi itse kaikille käyttäjilleen 100€ joka kuukausi? Se olisi suoranainen sampo, eiks niin?

        Ja halvempi on hyvin harvoin parempi, sen tiedän jopa minä!


    • vituherkkäsilmäset

      Ei edes häikäse kaksikaistaisella tiellä vaikka ajaisi pitkät päällä kohtaamistilanteessa, jos ei töllötä niitä vastaantulijoiden valoja. Kannattais vaan kattoo sitä tietä, eikä keskittyä vastaantulojoiden valojen mollottamiseen.

      Kaukovalot kuuluu laittaa jo ennen kohtaamista päälle. Näin autokoulussakin opetetaan. Tällöin ei jää pimeää kohtaa. Sinunkaltaisesi laittaa ne pitkät vasta n. 5 sekunnin päästä kohtaamisesta!

      • Men lääkärii

        Sun kannattaa käydä silmälääkärillä pikimmiten, kaihi alkaa kavalasti.


    • wqedqwqqqqqqqq

      Mitä se muille kuuluu miten valoja käytän.

      Toiseksi, mä en ole ennenkään mitään räpsijöitä noteerannu,
      opetelkaa käyttää niitä valoja, sekin alkaa olla nykyään jo monille
      liian vaikeaa. Onneksi kaikki automatisoituu niin ei tarvii osata mitään.

      • automaattihelvetti

        Onko jo kokemusta siitä vaihtuuko valot puolikkaille motarilla jos autossa on automaattiset ajovalot?
        Elikkä noteeraako automaatti vastaantulijan kaukovalot motarilla?


    • älä katso valoja

      Sinä varmaan haastat oikeuteen sellaisen, joka pieraisee alle kahden metrin etäisyydellä kuninkaallisesta habituksestasi?

    • TFFYalkuperäinen

      Pitkien valojen käyttö välttämätöntä oman turvallisuueden takia.
      Muuten ei ole mitään tehtävissä, jos tiellä on jotain väistettävää.

      Tiensuunnittelussa pitäisi(olisi pitänyt) huomioida vastaantulevien häikäisy ongelma.

      Suoralla tiellä ei tarvita mitään, mutkissa voisi olla...
      Yksinkertainen ja halpa korjaus olisi estää suoran valon pääsy vastaantulevien silmiin. Esim. kymmenen metrin välein 1mx1m levy. Sijoittelu tietysti tilanteen mukaan.

      Liikennesuunnittelu onnistuu nykyisin piilottamaan väistettävän auton kaiteiden ja jopa opastin tolpan taakse. Joten samalla periaatteella ei tarvitse kovin tiheään tauluja sijoittaa, joten muutamilla tauluilla saa koko ongelman ratkaistua, eikä ole kallista.

      • kldngsbd

        Suomalaiselle insinöörille liian vaikeata. No can do. Muuten ihan ideana hyvä.


    • I.Go.R

      Kävin muutama vuosi sitten hankkimassa ajokorttiin lisää kirjaimia ammatillisessa koulutuskeskuksessa ja siellä ajo-opettaja opasti, ettei tarvitse moottoritiellä vaihtaa pitkiä pois, jos ei edellä aja ketään.

      • dsvio

        Näin mulleki on sanottu autokoulussa.
        Yksinkertaisesti ei autoissa ole niin tehokkaita valoja, että häikäisisi vastaantulijoita liikaa moottoritien pitkissä loivissa mutikissa. Jotkut vaan ei osaa pimeällä ajaa kun pitää tuijotella toisten valoihin. Mua ei ainakaan ole koskaa tippaakaa häikässy kenenkää valot motarilla vaikka rekatki ajaa pitkillä kohdatessa.


    • Papparainen maalta

      Minä ajan ainakin aina pitkillä jos vastaan tuleen näillä sinertävillä tehohalogeeneilla varustettuja autoja.Tollasten 100 wattisten biltema valojen myynti täytys kieltää.

    • Hinuri!

      Vastaantulijoiden kaistat on niin kaukana motarilla että molempiin suuntiin voi hyvin ajaa pitkät päällä. Ei ole mitään syytä katsoa sinne sivullepäin vastaan tulevan valoja jos ajaa moottoritienopeutta. Eli katse omaan suuntaan ja sormi anukseen.

      • nuo tissiposki lapse

        Tästä ketjusta selviää suomalaisen kusipäisyys, itsekkyys ja kyvyttömyys elää muiden kanssa ajatelle kaikkien etua.
        Ajetaan pitkillä valoilla sen vuoksi kun joskus olen tainnut ehkä kuulla että saa ajaa, ajattelematta miten valot sojottaa kaarteessa vastaan tulijaa kohti. No se vastaantulijahan siinä kärsii jos ei osaa laittaa silmiään kiinni tai tuijottaa oikeaan laitaan. Ja sitten toisaalta perustellaan, että pitkät pitää olla päällä, että näkee turvallisesti mahdollisemman pitkälle. No hyökkääkö joku hirvi tai marsu sieltä keskiviheralueelta kun valot kerran sojotta juuri sinnepäin?? Ja vastaantulija ei näe sitäkään, no se onkin sen oma murhe, eikö juuri näin?
        "Aina ole kaikki saanut mitä olen äipältä tai iskältä pyytänyt ja halunnut"


      • sergeii
        nuo tissiposki lapse kirjoitti:

        Tästä ketjusta selviää suomalaisen kusipäisyys, itsekkyys ja kyvyttömyys elää muiden kanssa ajatelle kaikkien etua.
        Ajetaan pitkillä valoilla sen vuoksi kun joskus olen tainnut ehkä kuulla että saa ajaa, ajattelematta miten valot sojottaa kaarteessa vastaan tulijaa kohti. No se vastaantulijahan siinä kärsii jos ei osaa laittaa silmiään kiinni tai tuijottaa oikeaan laitaan. Ja sitten toisaalta perustellaan, että pitkät pitää olla päällä, että näkee turvallisesti mahdollisemman pitkälle. No hyökkääkö joku hirvi tai marsu sieltä keskiviheralueelta kun valot kerran sojotta juuri sinnepäin?? Ja vastaantulija ei näe sitäkään, no se onkin sen oma murhe, eikö juuri näin?
        "Aina ole kaikki saanut mitä olen äipältä tai iskältä pyytänyt ja halunnut"

        No mutta kyse on siitä, ettei se ketään vastaantulijaa häikäse jos motarilla ajaa pitkät päällä. Tai sitten on kyllä vikaa silmissä. Valorefleksi ei pelaa.

        Menkääpä itse sinne motarille joskus ajelemaan pimeällä niin huomaatte ettei vastaantulijan valot oikeastaan missään tilanteessa häikäise, jos ne nyt ei ole suunnattu ihan päin vittua.
        Mutta kaikista tyhmintä on ajaa motarilla pimeällä pelkästään lyhyet valot päällä ja vieläpä 120 km/h (ja joskus vielä sumuvalot päällä). Näitäkin näkee. Oman turvallisuuden siinä vaarantaa.


      • Kolopappanen
        sergeii kirjoitti:

        No mutta kyse on siitä, ettei se ketään vastaantulijaa häikäse jos motarilla ajaa pitkät päällä. Tai sitten on kyllä vikaa silmissä. Valorefleksi ei pelaa.

        Menkääpä itse sinne motarille joskus ajelemaan pimeällä niin huomaatte ettei vastaantulijan valot oikeastaan missään tilanteessa häikäise, jos ne nyt ei ole suunnattu ihan päin vittua.
        Mutta kaikista tyhmintä on ajaa motarilla pimeällä pelkästään lyhyet valot päällä ja vieläpä 120 km/h (ja joskus vielä sumuvalot päällä). Näitäkin näkee. Oman turvallisuuden siinä vaarantaa.

        Kyllä ihmisten valoarkuuksissa on oikeasti suuriakin eroja. Itse häikäistyn esimerkiksi kirkkaan aurinkoisena luminsena talvipäivänä todella helpolla. Ja tämä vaiva on todella yleinen. Sellainen jolla se on, häikäistyy pimeällä paljon nopeammin kuin sellainen jolla tätä vaivaa ei niinkään ole.

        Ja ennen kuin joku vttuillee että kyseessä on iän tuoma ongelma, kerron sen tosiasian että tämä vaiva on ollut minulla lapsesta asti. Muuten näössä ei ole likinäköä kumemmpaa vikaa havaittu.

        Tältä kantilta asiaan ei siis tule löytymään ratkaisua koska kaikkien näöstä löytyy joku prkeleen vika jos oikein lähdetään kaivelemaan, jopa sinulta "sergeii".


      • dfjnhjbdf
        Kolopappanen kirjoitti:

        Kyllä ihmisten valoarkuuksissa on oikeasti suuriakin eroja. Itse häikäistyn esimerkiksi kirkkaan aurinkoisena luminsena talvipäivänä todella helpolla. Ja tämä vaiva on todella yleinen. Sellainen jolla se on, häikäistyy pimeällä paljon nopeammin kuin sellainen jolla tätä vaivaa ei niinkään ole.

        Ja ennen kuin joku vttuillee että kyseessä on iän tuoma ongelma, kerron sen tosiasian että tämä vaiva on ollut minulla lapsesta asti. Muuten näössä ei ole likinäköä kumemmpaa vikaa havaittu.

        Tältä kantilta asiaan ei siis tule löytymään ratkaisua koska kaikkien näöstä löytyy joku prkeleen vika jos oikein lähdetään kaivelemaan, jopa sinulta "sergeii".

        on mullakin näössä vikaa, lasit tarviin. Mutta ei kyllä koskaan ole häikäissyt vastaantulijoiden valot vaikka jotkut kaksikaistaisella tiellä ovat ajaneet ajatuksissaan pitkät päällä vastaan vaihtamatta valoja lainkaan lyhyille. Jos niitä valoja ei tuijota, ei ne myöskään häikäise oli minkälaiset silmät tahansa. Katseen kohdistaminen!
        Tiedän että ihmisillä on taipumus luonnostaan katsoa valonlädettä, mutta autoillessa ei tarvi toisten valoja tuijottaa.


      • Kolopappanen
        dfjnhjbdf kirjoitti:

        on mullakin näössä vikaa, lasit tarviin. Mutta ei kyllä koskaan ole häikäissyt vastaantulijoiden valot vaikka jotkut kaksikaistaisella tiellä ovat ajaneet ajatuksissaan pitkät päällä vastaan vaihtamatta valoja lainkaan lyhyille. Jos niitä valoja ei tuijota, ei ne myöskään häikäise oli minkälaiset silmät tahansa. Katseen kohdistaminen!
        Tiedän että ihmisillä on taipumus luonnostaan katsoa valonlädettä, mutta autoillessa ei tarvi toisten valoja tuijottaa.

        Sähän hyvin tajusit taas. Ei kannattaisi kirjoittaa mitään jollei ole ymmärtänyt koko jutun pointtia, joka ei siis ollut laseissa.


      • Low IQ?
        sergeii kirjoitti:

        No mutta kyse on siitä, ettei se ketään vastaantulijaa häikäse jos motarilla ajaa pitkät päällä. Tai sitten on kyllä vikaa silmissä. Valorefleksi ei pelaa.

        Menkääpä itse sinne motarille joskus ajelemaan pimeällä niin huomaatte ettei vastaantulijan valot oikeastaan missään tilanteessa häikäise, jos ne nyt ei ole suunnattu ihan päin vittua.
        Mutta kaikista tyhmintä on ajaa motarilla pimeällä pelkästään lyhyet valot päällä ja vieläpä 120 km/h (ja joskus vielä sumuvalot päällä). Näitäkin näkee. Oman turvallisuuden siinä vaarantaa.

        "No mutta kyse on siitä, ettei se ketään vastaantulijaa häikäse jos motarilla ajaa pitkät päällä. Tai sitten on kyllä vikaa silmissä."

        Mistä tiedät mitä toisen auton sisällä näkee. Kyllä kaarteissa pitkien valokeila osuu vastaantulijan tuulilasiin. Jos et kykene ymmärtämään, niin jätä se ajaminen heille jotka osaavat ja ymmärtävät.


      • holopappanen
        Kolopappanen kirjoitti:

        Sähän hyvin tajusit taas. Ei kannattaisi kirjoittaa mitään jollei ole ymmärtänyt koko jutun pointtia, joka ei siis ollut laseissa.

        jos on niin valonarka, että vastaantulijan valot häikäisevät tolkuttomasti, niin ei pitäisi saada ajokorttia ollenkaan, saatika ajaa pimeällä.


      • ^^^^^^
        holopappanen kirjoitti:

        jos on niin valonarka, että vastaantulijan valot häikäisevät tolkuttomasti, niin ei pitäisi saada ajokorttia ollenkaan, saatika ajaa pimeällä.

        Niin tai otettais ajokortti pois niiltä, jotka ei ymmärrä noudattaa tieliikennelakia.


      • Kolopappanen
        holopappanen kirjoitti:

        jos on niin valonarka, että vastaantulijan valot häikäisevät tolkuttomasti, niin ei pitäisi saada ajokorttia ollenkaan, saatika ajaa pimeällä.

        holopappanen: Kyllä kuvaaamasi kaltaisen ihmisen täytyy itse pystyä tajuamaan ettei pysty esim. pimeällä ajamaan. Tämä johtuu siitä ettei tuollaista häikäisyominaisuutta pystytä kovin helpolla toteamaan. Ja kuten sanottua, tämä ominaisuus ei ole kaikilla ihmisillä sama.

        Ei minuakaan se "häikäisy" häiritse vaan mielestäni tuo valohomma motareilla on lähinnä vain ärsyttävä ja turha ilmiö, koska sitä ei mielestäni tarvitsisi olla. Tämä taas johtuu siitä että tien suunnittelu on mennyt näiltä osin pieleen. Nyt ei ole enää kuin kallit ja hlvetin kalliit ratkaisut jäljellä "ongelman" korjaamiseksi.


      • Not high IQ
        Low IQ? kirjoitti:

        "No mutta kyse on siitä, ettei se ketään vastaantulijaa häikäse jos motarilla ajaa pitkät päällä. Tai sitten on kyllä vikaa silmissä."

        Mistä tiedät mitä toisen auton sisällä näkee. Kyllä kaarteissa pitkien valokeila osuu vastaantulijan tuulilasiin. Jos et kykene ymmärtämään, niin jätä se ajaminen heille jotka osaavat ja ymmärtävät.

        Kyllä täällä 24 suolessa niitä ihme näkijöitä, tietäjiä ja muita taivaan rannan maalareita on ihan riittämiin. IQ ei ole korkealla tasolla, se on aivan varmaa.


    • solidaarisuus ok

      "Hauskimpia ovat rekkakuskit, jotka vaihtavat suoralla lyhyille parin kilometrin päässä ja alkavat sitten vilkutella valoja, mikäli en itse vaihda lyhyille saman tien. Siinähän vilkuttelevat. Minua kiinnostaa enemmän se, että näen kunnolla eteeni kuin se, että jollekulle tulee kuvitellusta häikäisystä paha mieli."

      En usko että rekkakuskit piruuttaan väläyttelee pitkiä sillä hehän istuvat parimetriä korkeammalla kuin henkilöautokuskit, eivätkä siten ole mahdollisten "puskien takana". Rekkoja ajavat ovat lisäksi yleensä väsyneitä esim. koko yön ajosta ja ainakin itseäni väsyneenä kirkkaat valot, esim. päiväajoledit, häikäisevät.
      Rekathan tunnistaa siitä että kaukovalot, joilla väläyttelevät, on korkeella. Itse vaihdan puolikkaille näille ja muillekin jos vastaantulijaan on suora näköyhteys, muille en.

      • dsv

        No ei nyt voi häikäistä kun on monta kilometriä väliä. Ihan sama välkytteleekö valojaan. Omatpahan on polttimot.
        Ei todellakaan yhdenkään auton valoteho ole niin voimakas että kantama olisi monta kilometriä.
        Valot vaihdetaan kun valokeilat kohtaavat! Ei montaa kilometriä enne.


      • paljon ajava
        dsv kirjoitti:

        No ei nyt voi häikäistä kun on monta kilometriä väliä. Ihan sama välkytteleekö valojaan. Omatpahan on polttimot.
        Ei todellakaan yhdenkään auton valoteho ole niin voimakas että kantama olisi monta kilometriä.
        Valot vaihdetaan kun valokeilat kohtaavat! Ei montaa kilometriä enne.

        Mahdat arvioida välimatkan väärin, eihän motarilla edes ole niin pitkiä suoria, loivia kaarteita lähes koko ajan.

        Sitä paitsi, motarilla valokiilat ei kohtaa juuri ollenkaan koska on ne laajat kaarrot. Kun itse kaarrat vasemmalle, vastaantulija oikealle jne.


      • bdhjsv
        paljon ajava kirjoitti:

        Mahdat arvioida välimatkan väärin, eihän motarilla edes ole niin pitkiä suoria, loivia kaarteita lähes koko ajan.

        Sitä paitsi, motarilla valokiilat ei kohtaa juuri ollenkaan koska on ne laajat kaarrot. Kun itse kaarrat vasemmalle, vastaantulija oikealle jne.

        Kyllä esim. Tampere-Helsinki välillä Nurmijärvellä on pitkiä suoria! Aja enemmän! Taidat ajaa pelkästään kehä 3:n sisäpuolella ja luulet että maailma loppuu kehä 3:n jälkeen.

        Eli moottoritiellä ei tarvi vaihtaa lyhyille, koska valokeilat ei kohtaa.


      • Suoraan laista
        bdhjsv kirjoitti:

        Kyllä esim. Tampere-Helsinki välillä Nurmijärvellä on pitkiä suoria! Aja enemmän! Taidat ajaa pelkästään kehä 3:n sisäpuolella ja luulet että maailma loppuu kehä 3:n jälkeen.

        Eli moottoritiellä ei tarvi vaihtaa lyhyille, koska valokeilat ei kohtaa.

        "Eli moottoritiellä ei tarvi vaihtaa lyhyille, koska valokeilat ei kohtaa."

        Pitkien valokeilat suuntautuvat myös ylöspäin. Kaarteissa valokeila osuu vastaantulijoiden silmiin. Yritä nyt ihminen tajuta tämä. Alla ote suoraan laista (ja siinä suoraan velvoitteet).

        "Kaukovalojen käyttö on kielletty:

        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana."

        - Maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle mutta kaikille sitä ei ole annettu.


      • maalaisjärki persees
        Suoraan laista kirjoitti:

        "Eli moottoritiellä ei tarvi vaihtaa lyhyille, koska valokeilat ei kohtaa."

        Pitkien valokeilat suuntautuvat myös ylöspäin. Kaarteissa valokeila osuu vastaantulijoiden silmiin. Yritä nyt ihminen tajuta tämä. Alla ote suoraan laista (ja siinä suoraan velvoitteet).

        "Kaukovalojen käyttö on kielletty:

        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana."

        - Maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle mutta kaikille sitä ei ole annettu.

        Maalaistollot niitä vastaantulijoita just kyttäävätkin. Niille on ehdottoman tärkeetä tietä kuka tulee vastaan eikä ne tollot älyä ettei motarilla asiaa voi millään varmistaa ja silti tuijottavat vastaan tulijoita silmät tapillaan.

        Motarilla ei todellakaan tarvii vaihtaa puolikkaille koska tielinja kaartelee yhtenään. Valokiilat ei kohtaa edes ylhäällä. Tajuutko mitään?


      • Suosittelen!
        maalaisjärki persees kirjoitti:

        Maalaistollot niitä vastaantulijoita just kyttäävätkin. Niille on ehdottoman tärkeetä tietä kuka tulee vastaan eikä ne tollot älyä ettei motarilla asiaa voi millään varmistaa ja silti tuijottavat vastaan tulijoita silmät tapillaan.

        Motarilla ei todellakaan tarvii vaihtaa puolikkaille koska tielinja kaartelee yhtenään. Valokiilat ei kohtaa edes ylhäällä. Tajuutko mitään?

        Palauta se ajokorttisi.


      • hosddd
        maalaisjärki persees kirjoitti:

        Maalaistollot niitä vastaantulijoita just kyttäävätkin. Niille on ehdottoman tärkeetä tietä kuka tulee vastaan eikä ne tollot älyä ettei motarilla asiaa voi millään varmistaa ja silti tuijottavat vastaan tulijoita silmät tapillaan.

        Motarilla ei todellakaan tarvii vaihtaa puolikkaille koska tielinja kaartelee yhtenään. Valokiilat ei kohtaa edes ylhäällä. Tajuutko mitään?

        Totta, kannattaisi maalaistenkin joskus käydä ajamassa pimeällä moottoritiellä!
        Ei voi häikäistä moottoritiellä vastaantulevalla ajokaistalla toisten pitkät valot.


      • Buhahahaa...
        maalaisjärki persees kirjoitti:

        Maalaistollot niitä vastaantulijoita just kyttäävätkin. Niille on ehdottoman tärkeetä tietä kuka tulee vastaan eikä ne tollot älyä ettei motarilla asiaa voi millään varmistaa ja silti tuijottavat vastaan tulijoita silmät tapillaan.

        Motarilla ei todellakaan tarvii vaihtaa puolikkaille koska tielinja kaartelee yhtenään. Valokiilat ei kohtaa edes ylhäällä. Tajuutko mitään?

        Sinun mielstäsi keskikaistalla on maaginen voima heijastaa pois valosäteet vastaantulevien kaistalta. Kai uskot myös joulupukkiin.


      • valofobia?
        Buhahahaa... kirjoitti:

        Sinun mielstäsi keskikaistalla on maaginen voima heijastaa pois valosäteet vastaantulevien kaistalta. Kai uskot myös joulupukkiin.

        Voi vittu ku täällä on typerää porukkaa. Ei se jumalauta häikäse jos moottoritiellä toiseen suuntaan tulee joku pitkät päällä. Kui vaikeeta se o tajuta?
        Täytyy olla kyllä jotai vikaa psyykeen puolella jos kuvittelee että vastaantulijan pitkät motarilla häikäsee.


      • äly hoihoihoi
        valofobia? kirjoitti:

        Voi vittu ku täällä on typerää porukkaa. Ei se jumalauta häikäse jos moottoritiellä toiseen suuntaan tulee joku pitkät päällä. Kui vaikeeta se o tajuta?
        Täytyy olla kyllä jotai vikaa psyykeen puolella jos kuvittelee että vastaantulijan pitkät motarilla häikäsee.

        Ei ne tajuu, nimittäin sitä ettei niitä vastaantulijoiden valoja pidä katsoa ja kun ne niitä tuijottaa, niin varmasti häikäistyy. Jo taskulampu häikäisee jos valon kääntää silmiinsä mutta miksi näin tehdään.
        Kyse on ällistä, ei tajua juttua vaikka sen vääntäisi rautalangasta.


      • Aivovamma?
        valofobia? kirjoitti:

        Voi vittu ku täällä on typerää porukkaa. Ei se jumalauta häikäse jos moottoritiellä toiseen suuntaan tulee joku pitkät päällä. Kui vaikeeta se o tajuta?
        Täytyy olla kyllä jotai vikaa psyykeen puolella jos kuvittelee että vastaantulijan pitkät motarilla häikäsee.

        Ei keskikaistale ole niin leveä etteikö pitkät loista ikävästi kaarteissa vastaantulevien tuulilasiin asi. Vajaa on jos ei niin yksinkertaista asiaa tajua.


      • etkö tajuu
        Aivovamma? kirjoitti:

        Ei keskikaistale ole niin leveä etteikö pitkät loista ikävästi kaarteissa vastaantulevien tuulilasiin asi. Vajaa on jos ei niin yksinkertaista asiaa tajua.

        Myönnät siis katsovasi niitä vastaantulijan valoja. Kärsiikö kysyä miksi?
        Katsotko myös kävellessä katuvaloja vai alaviistoon? Jos katsot alaviistoon, häikäiseekö?


      • On se ...
        etkö tajuu kirjoitti:

        Myönnät siis katsovasi niitä vastaantulijan valoja. Kärsiikö kysyä miksi?
        Katsotko myös kävellessä katuvaloja vai alaviistoon? Jos katsot alaviistoon, häikäiseekö?

        Katson sinne minne olen menossa, aivan kuten silloin kun ajan autoa. Sinä saat katsoa ihan sinne minne itse haluat.


      • Sokeako?
        dsv kirjoitti:

        No ei nyt voi häikäistä kun on monta kilometriä väliä. Ihan sama välkytteleekö valojaan. Omatpahan on polttimot.
        Ei todellakaan yhdenkään auton valoteho ole niin voimakas että kantama olisi monta kilometriä.
        Valot vaihdetaan kun valokeilat kohtaavat! Ei montaa kilometriä enne.

        "Valot vaihdetaan kun valokeilat kohtaavat! Ei montaa kilometriä enne."

        Minä en ainakaan näe pitkieni valokeiloja saati sitä että missä kohtaa ne mukamas kohtaavat. Lyhyien valokeilat sen sijaan näen.

        Pitkät vaihdan pois silloin kun itseäni alkaa häikäistä tai sitten jos se toinen vaihtaa. Siitä tietää että sitä toista alkaa häikäisemään. 99% homma toimii hyvin näin.


      • Laaja näkökenttä
        Sokeako? kirjoitti:

        "Valot vaihdetaan kun valokeilat kohtaavat! Ei montaa kilometriä enne."

        Minä en ainakaan näe pitkieni valokeiloja saati sitä että missä kohtaa ne mukamas kohtaavat. Lyhyien valokeilat sen sijaan näen.

        Pitkät vaihdan pois silloin kun itseäni alkaa häikäistä tai sitten jos se toinen vaihtaa. Siitä tietää että sitä toista alkaa häikäisemään. 99% homma toimii hyvin näin.

        Moottoritiellä on paikkoja joissa vastaantulijoiden valot näkyvät jo todella kaukaa, jopa kilometrien päästä. Jos nuo valokeilojen kohtaamiset otettaisiin vaihtopisteeksi niin silloin pitäisi vaihtaa lyhyille jo kauan ennen kuin kukaan sitä oikeasti tekee. Ja tämä tosiasia pätee myös kaksikaistaisilla teillä.

        Se joka luulee kaistojen välisen keskialueen olevan jotenkin valojen sekamelskalta suojaava, ei tajua tässä kohdin mistään mitään. Tuo alue nimenomaan on liian kapea tähän tarkoitukseen. Olisko näkökentät noin paljon suppeammat näin monella? Se olisi yksi selitys hölmöille väitteille koska omaa kokemusta ei siksi asiasta ole.


      • Tunnelinäkö
        Laaja näkökenttä kirjoitti:

        Moottoritiellä on paikkoja joissa vastaantulijoiden valot näkyvät jo todella kaukaa, jopa kilometrien päästä. Jos nuo valokeilojen kohtaamiset otettaisiin vaihtopisteeksi niin silloin pitäisi vaihtaa lyhyille jo kauan ennen kuin kukaan sitä oikeasti tekee. Ja tämä tosiasia pätee myös kaksikaistaisilla teillä.

        Se joka luulee kaistojen välisen keskialueen olevan jotenkin valojen sekamelskalta suojaava, ei tajua tässä kohdin mistään mitään. Tuo alue nimenomaan on liian kapea tähän tarkoitukseen. Olisko näkökentät noin paljon suppeammat näin monella? Se olisi yksi selitys hölmöille väitteille koska omaa kokemusta ei siksi asiasta ole.

        On joillakin henkilöillä "tunnelinäkö". Näillä henkilöillä ei tosin saisi olla ajokirttia ollenkaan.


    • Hempi

      Kaksikaistaisella tiellä 200-300m on sopiva valojen vaihtoetäisyys, eli tuollainen 2-3 turvavälin mittaa jos tie on suora. Mutkaisella tiellä riittää huomattavasti lyhyempi matka.

      Moottoritiellä ei pitäisi olla tarvetta vaihtaa valoja lyhyille koska kaistat ovat todella kaukana toisistaan.

    • olli4

      lyhyillä valoilla pärjää ihan hyvin vain sokeat käyttävät pitkiävaloja,ja mikähän se alinopeus mahtaa olla,kun siitä ei puhuta missää liikennesäännöissä.

      • wättivaan

        lyhyillä ajaminen moottoritievaudissa on tyhmyyttä auton valot oikein suunnattuina ei ongelmia parempi nähdä jos sinusta tuntuu että moottoritiellä pitää ajaa lähivaloilla
        a-ajat liianlähellä
        b-et tiedä pimeällä ajosta mitään
        c-oletko turvallinen kuski kun et näe


    • ei häikäise yhtään

      Kummallisen paljon mielipiteet vaihtelee tässäkin asiassa ja jää väkisinkin ajatus ettei osa kirjoittajista ole koskaan ajanut pimeässä autoa, saati niin että joku tulee vastaan.

      Itseäni vastaantulijoiden valot häikäise sillä olen opetellut katsomaan valojen ohi. Se vaatii vähän vaivaa mutta luulen että sellaisen oppii kuka hyvänsä. Vaihdan toki valot lyhyille autoja kohdatessa mutta jos joku tulee vaan pitkillä itsepintaisesti, vaihadan itsekin pitkille takaisin.
      Motarilla ajan aina pitkillä, paitsi en tietenkään toisen takana mutta vastaantulijoiden väläytyksiä en noteeraa lainkaan.

      • Ime...

        "Motarilla ajan aina pitkillä, paitsi en tietenkään toisen takana mutta vastaantulijoiden väläytyksiä en noteeraa lainkaan."

        Ei ne huvikseen vilkuttele. Olet asennevammainen mulkku.


      • ei häikäise ei ei
        Ime... kirjoitti:

        "Motarilla ajan aina pitkillä, paitsi en tietenkään toisen takana mutta vastaantulijoiden väläytyksiä en noteeraa lainkaan."

        Ei ne huvikseen vilkuttele. Olet asennevammainen mulkku.

        Nimenomaan huvikseen kilometrin päästä. Ei voi millään häikäistä niin kaukaa. Ilmeisesti teitä vituttaa koko olemassa olonne ja yritätte vierittää sen toisten harmiksi.

        Nämä kaukovaloille vilkuttajat on ihan kaheleita ja ne pitäis saada pois liikenteestä johon he ovat sopeutumattomia.


      • ploku
        ei häikäise ei ei kirjoitti:

        Nimenomaan huvikseen kilometrin päästä. Ei voi millään häikäistä niin kaukaa. Ilmeisesti teitä vituttaa koko olemassa olonne ja yritätte vierittää sen toisten harmiksi.

        Nämä kaukovaloille vilkuttajat on ihan kaheleita ja ne pitäis saada pois liikenteestä johon he ovat sopeutumattomia.

        Ihan typerä kirjotus! Peru puheesi heti!


    • 0lli

      Jos motarilla ajaa pimeällä ja ei näe edellä ajavan auton takavaloja jotka näkyy monensadanmetrin päähän,on totaalisesti sokea,ei siinä pitkiä valoja tarvitse.Tavalliset maantiet ja pienet kylätiet on eriasia kun niillä on jalankulkuliikennettä,

    • Oyutta

      Kylläpäs tässä ketjussa ilmenee paljon pahaa oloa. Voimmeko tosiaan näin huonosti...:/

    • Hempi

      Kuvitellaan tilanne jossa auton sähköt lakkaavat toimimasta ja se pysähtyy täysin virrattomana motarilla omalle kaistalleen eikä kuski älyä ajaa sitä pientareelle. Tai jos auto on leveämpi ja jää osittain kaistalle. Ajat 130km/h syksyisessä yössä motarilla lähivaloilla joilla näet noin 50m eteenpäin. Pysähtymiseen jää aikaa siitä kun havaitset valottoman auton omalla kaistallasi jotain 1,5 sekuntia. Eli käytännössä ajat väistämättä ja jarruttamatta 130km/h siihen perään. Onnea matkaan kaikille!

      • impi

        Onneksi mulla on sellainen auto, jonka ohjaus toimii alle 1,5 sekunnissa.
        Minä osaan väistää, ei tarvitse pysähtyä.


      • Hessu___
        impi kirjoitti:

        Onneksi mulla on sellainen auto, jonka ohjaus toimii alle 1,5 sekunnissa.
        Minä osaan väistää, ei tarvitse pysähtyä.

        Sullahan on sitten kaikki hyvin Impi! Onnittelen myös vaimoasi!


    • fgjtrujtr
      • Näin se vain on

        "Moottoritiellä voi siis käyttää kohtaamistilanteessa kaukovaloja, jos ne eivät häikäise vastaantulevaa."

        Mutta jos häikäisee, niin on vaihdettava lyhyet.

        "Moottoritien kaistat ovat niin etäällä toisistaan, että normaalit ja oikein säädetyt kaukovalot eivät häikäise vastaantulijaa ainakaan silloin, jos autot ajavat suoralla osuudella omiin suuntiinsa oikeanpuoleisilla kaistoilla."

        Suorilla osuuksilla on näin mutta niissä kaarteissa jossa valokeilat tulevat vastaantulevien puolelle, on vaihdettava lyhyet.

        Ei pitäisi olla vaikeaa tajuta tämä.


    • Assuan

      Kun luin nuo viestit läpi, huomasin että usealle oli sanottu autokoulussa samoin kuin tuo ote laistakin sanoo. Moottoritiellä ajetaan pitkillä normaalitilanteissa jollei joku aja aivan edessä (mikä on syy pidentää turvaväliä). Kuskin tulee huolehtia, että valot on suunnattu niin että ne eivät häikäise vastaantulijaa keskikaistan toisella puolella, ja myös hänen tulee huolehtia omasta ajotavastaan eli että ei tuijota valoja siten että oma liikenteen havainnointi häiriintyy, vaan päinvastoin ennemminkin oikealle jossa hirvivaara ym. vaanii.

      Liikennemäärät motareillakin ovat sellaiset, että jos pitkät pitäisi aina vastaantulijaa ennakoiden sammuttaa, ei niistä ole mitään olennaista hyötyä hirvikolareiden ym. onnettomuuksien ehkäisyssä.

      Mutkissa tilanne täytyy arvioida toisin, mutta ne ovat moottoriteillä aika harvassa sentään.

      • ei häikäise yhtään

        Vihdoinkin jotain asiaakin tässä ketjussa.

        En ymmärrä yhtään miksi jotkut haluu että valot pitää laittaa puolikkaille kun menettävät siinä itsekin näkyvyyden eteensä totaalisesti. Kyllä niissä nopeuksissa on paras ajaa aina pitkillä, jos ei edessä ole lähellä toista menijää.

        Johan sen sanoo jo itsesuojeluvaisto ettei lyhyillä valoilla näe tarpeeksi kauas.


      • Aapo I Piipo
        ei häikäise yhtään kirjoitti:

        Vihdoinkin jotain asiaakin tässä ketjussa.

        En ymmärrä yhtään miksi jotkut haluu että valot pitää laittaa puolikkaille kun menettävät siinä itsekin näkyvyyden eteensä totaalisesti. Kyllä niissä nopeuksissa on paras ajaa aina pitkillä, jos ei edessä ole lähellä toista menijää.

        Johan sen sanoo jo itsesuojeluvaisto ettei lyhyillä valoilla näe tarpeeksi kauas.

        Niin, ainahan se on parempi, että joku muu eli se vastaantulija menettää sen näkyvyyden kun joku pösilö pitkillä painaa tulemaan vastaan. Kunhan vaan itse näkee, toisesta viis.


      • Nussuan

        Liikennemäärät motareillakin ovat sellaiset, että jos pitkät pitäisi aina vastaantulijaa ennakoiden sammuttaa, ei niistä ole mitään olennaista hyötyä hirvikolareiden ym. onnettomuuksien ehkäisyssä.

        Voi hellanlettas. Molemmat vastaantulijat posottaa pitkät päällä niin siinä ei tosiaankaan kumpikaan näe mitään vaan umpisokkona mennään vaikka luullaan sinä pösilö luulet että esim hirven ehtisit nähdä.
        Liikennemäärä ei vaikutasiihen saako vastaantulijaa häikäistä vai ei. Liikennemäärä tosin tekee sen että Jyväskylän eteläpuolella pitkät ovat käytännössä tarpeettomat, sen kanssa on vaan elettävä. Jahka Kyllösen&co gps-verotus tulee niin toivottovasti siiihen liitetään automatiikka joka estää pitkien käytön eteläisessä Suomessa. Päästään tästäkin riidasta


      • Mutkia löytyy

        "Mutkissa tilanne täytyy arvioida toisin, mutta ne ovat moottoriteillä aika harvassa sentään."

        Minä en ole ajanut täysin suoraa moottoritietä koskaan. Kaikki Suomen moottoritiet mutkittelevat. Toiset mutkat ovat jyrkempiä kuin toiset.


      • Suoriakin löytyy
        Mutkia löytyy kirjoitti:

        "Mutkissa tilanne täytyy arvioida toisin, mutta ne ovat moottoriteillä aika harvassa sentään."

        Minä en ole ajanut täysin suoraa moottoritietä koskaan. Kaikki Suomen moottoritiet mutkittelevat. Toiset mutkat ovat jyrkempiä kuin toiset.

        Ajapa vaikka Tampereelta Helsinkiin motaria. Suoraa löytyy. Löytyy kyllä mutkiakin.


    • 0lli

      Voihan sitä kuvitella mitä tilanteita hyvänsä.Motarilla kun on 120 rajoitus niin 130 on jo ylinopeutta,ja liikenne säännöissä sanotaan,että ajoneuvo on voitava pysäyttää valojen näyttämällä matkalla,niin silloin ei ajeta toisen perään.

      • Hissu

        Ja 0lli osaa myös laskea kuinka kovaa motarilla voi silloin ajaa kun käyttää lyhyitä valoja? Eli kun lyhyiden valojen kantama on 50m niin silloin maksiminopeus on?


      • Hissu

    • Laki sanoo näin

      36§
      Valojen käyttö ajettaessa

      Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on taajaman ulkopuolella aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.

      Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa säänvuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

      Kaukovalojen käyttö on kielletty:

      1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

      2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

      3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

      Sumuvaloja saa käyttää vain sumun taikka rankan vesi- tai lumisateen aikana. Niitä saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos seisontavalot ovat samanaikaisesti kytketyt.

      38§
      Valojen virheellisen käytön kielto

      Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.

      Ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa eikä, jollei siitä ole erikseen toisin määrätty, laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa.

    • Joillakin taitoa on

      ...ja joiltakin taito puuttuu. Pitkien ajovalojen käyttö on taitolaji.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7284
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3851
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3450
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2582
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      2496
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2392
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      130
      2303
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2199
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      19
      1913
    10. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    Aihe