Pyöräilijät aikovat muuttaa radikaalisti Tieliikennelakia

10+14

http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2013/10/07/lainsaadannon_muutostarpeet/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed: Kaupunkifillari/gsTC (Kaupunkifillari Helsinki)

https://docs.google.com/document/d/1AXuCcVmmkM2QljyspjX3g05GmMuHLs5QYUp-5ToJ_qQ/edit#

Harvinaisen sekavasti tehdyt sivut. Ehkä tarkoituksella ettei niihin tutustuisi muut kuin asioille myötämieliset pyöräilijät.
Ensimmäisessä linkissä 21 muutoskohtaa, jälkimmäisessä laajemmin eli 25 kohtaa.

Tärkeimpänä on vaatimus palata ennen vuoden -97 lakiin pyöräilijöiden väistämisvelvollisuudessa, joka laki ennen nykyiseen muuttamista todettiin hallituksen taholta autoilijan kannalta ”kohtuuttomaksi”.
Jotkut jopa vaativat, että pyöräilijää pitää väistää aina.
https://docs.google.com/document/d/1SMm8VFoMbBdgPOTVs9pSZEkis6XWZrxHQ4goir_Izzk/edit

Jotta näitä esitettyjä asioita voisi seurata, on syytä pitää vieressä välilehti auki Tieliikennelain ja –asetuksen sivuille
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

30

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfjerogjerigeio

      Kaikkein paras olisi että jalankulkijat ja pyöräilijät olisivat aina väistämisvelvollisia autoja kohtaan kahdestakin syystä:
      1. kevyelle liikenteelle käy törmäyksessä huonommin vaikka olisivatkin oikeassa.
      2. autojen pysähtely ja liikkeelle lähtö kuluttaa polttoainetta ja aiheuttaa päästöjä. Kuluttaa myös auton tekniikkaakin verrattuna siihen että saisi jatkaa tasaisella nopeudella eteenpäin.

      Tämähän ei tietenkään tarkoittaisi että autoilijoiden ei tarvitsisi enää seurata kevyen liikenteen edesottamuksia, päälleajo-oikeutta ei ole kellään nytkään.
      Erityisesti lapsia on syytä varoa kaikissa tapauksissa, he ovat hyvin arvaamattomia käytökseltään mutta se on vaan pidettävä mielessä ja otettava huomioon.
      Sen sijaan täysi-ikäisen aikuisen toilailu liikenteessä pyörällä tai jalan on silkkaa typeryyttä eikä sitä voida puolustella edes ajokortittomuudellakaan! Sama tietysti koskee myös autoilijoita, poislukien ajokortittomuus, eihän autoa saa edes ajaa ilman ajokorttia :D

      • norsu..

        Parempi syy olisi että isompi menee ensin, koska kun kumpikaan eli autoilija ja polkupyöräilijä ei osaa liikennesääntöjä niin viidakoinlait on yksinkertaisempi apinakansalle. Norsu kattelee vähän ympärilleen, ei näy kuin sikoja ja apinoita eli en niitä kyllä ala oottelee ja kiertelee, jos tulee jalkoihin niin ittepähän tulee.. Paljoo tarvii kyllä kattellakkaan että norsua isomman kyllä huomaisia helposti, siellä puskissa kyttäävää aasia ei taas välttämättä, kun on pimeääkin..


      • stanan idiootit
        norsu.. kirjoitti:

        Parempi syy olisi että isompi menee ensin, koska kun kumpikaan eli autoilija ja polkupyöräilijä ei osaa liikennesääntöjä niin viidakoinlait on yksinkertaisempi apinakansalle. Norsu kattelee vähän ympärilleen, ei näy kuin sikoja ja apinoita eli en niitä kyllä ala oottelee ja kiertelee, jos tulee jalkoihin niin ittepähän tulee.. Paljoo tarvii kyllä kattellakkaan että norsua isomman kyllä huomaisia helposti, siellä puskissa kyttäävää aasia ei taas välttämättä, kun on pimeääkin..

        Kun nyt aloit norsuista puhumaan niin busseissa ja rekoissa ei ole mitään nastarenkaita ja risteysten seudut talvisin missä suojatiet yleensä ovat, saattavat olla peilijäälle kiillottuneita juurikin rekkojen ja bussien jarrutusten ja liikkeellelähtöjen jäljiltä. Tällaisella pinnalla ei pidä mikään muu kuin nastarengas joita löytyy vain henkilöautoista. Bussi tai rekka saattaa liukua peilijäällä vaikka keskelle risteystä vaikka kuskilla kuinka olisi tahto pysähtyä suojatien eteen.

        Nyt jos joku suojatietä ylittävä kuvittelee että se on suojatie joten ei tarvitse edes vilkaista tuleeko autoja niin jää vääjäämättä tuollaisen jäällä liukuvan bussin tai rekan alle vaikka kuinka olisi oikeassa ja siinä voi henki lähteä silkan typeryyden vuoksi. Darwin awardin saattaa saada kyllä...

        Kertakaikkiaan ei ole käytännön arkielämästä sellainen asenne että suojatielle voisi MISSÄÄN TAPAUKSESSA mennä mitään katsomatta saati ylittää tietä muualtakaan katsomatta yhtään muuta liikennettä! Jos ei osaa ottaa muuta liikennettä yhtään huomioon niin menköön jonnekin v1tun landeen pellolle pollastelemaan!


      • Apuva!
        stanan idiootit kirjoitti:

        Kun nyt aloit norsuista puhumaan niin busseissa ja rekoissa ei ole mitään nastarenkaita ja risteysten seudut talvisin missä suojatiet yleensä ovat, saattavat olla peilijäälle kiillottuneita juurikin rekkojen ja bussien jarrutusten ja liikkeellelähtöjen jäljiltä. Tällaisella pinnalla ei pidä mikään muu kuin nastarengas joita löytyy vain henkilöautoista. Bussi tai rekka saattaa liukua peilijäällä vaikka keskelle risteystä vaikka kuskilla kuinka olisi tahto pysähtyä suojatien eteen.

        Nyt jos joku suojatietä ylittävä kuvittelee että se on suojatie joten ei tarvitse edes vilkaista tuleeko autoja niin jää vääjäämättä tuollaisen jäällä liukuvan bussin tai rekan alle vaikka kuinka olisi oikeassa ja siinä voi henki lähteä silkan typeryyden vuoksi. Darwin awardin saattaa saada kyllä...

        Kertakaikkiaan ei ole käytännön arkielämästä sellainen asenne että suojatielle voisi MISSÄÄN TAPAUKSESSA mennä mitään katsomatta saati ylittää tietä muualtakaan katsomatta yhtään muuta liikennettä! Jos ei osaa ottaa muuta liikennettä yhtään huomioon niin menköön jonnekin v1tun landeen pellolle pollastelemaan!

        Kukaan ei kuvittele, ettei tarvitse vilkaista.

        Tieliikennelaki on minimi niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Sen tarkoitus on luoda liikenteeseen pelisäännöt JA suojata suojattomampaa. Sen vuoksi siellä on väistämis- ja varovaisuusvelvoitteita, ei yhtään ainoaa yliajo-oikeutta.

        Rekka- ja bussikuskit saavat ajoneuvonsa pysähtymään tarvittaessa. On se ihme, ettei sama onnistu henkilöautoilijoilta.


    • fdrewd

      Nuo pyöräilijöiden painostusryhmät ovat vahvoilla tänä päivänä, koska on niin trendikästä pyöräillä.
      Ainakin Helsingissä on menty ihan sekaisin heistä.

      • viherpellet

        Ne pöllyssä ajelevat miten vain.. Pilanneet hesan!


      • Autollakulkeekaikki

        Antaa luonnon hoidella pois pyöräidiootit, palkitaan Darwin palkinnolla heidät ja jatketaan autoilua.


      • eioototta
        Autollakulkeekaikki kirjoitti:

        Antaa luonnon hoidella pois pyöräidiootit, palkitaan Darwin palkinnolla heidät ja jatketaan autoilua.

        Sulla ei taida olla lapsia?

        Jos on, toivottavasti heillä ei ole varaa autoilla.
        .


    • Näin se vain menee

      Suomi tulee kohtaa muun maailman perässä. Pyöräily on pop.

    • Kuinkahan moni meistä tiedostaa liikenteessä nuo pyöräilijöitä koskevat väistämissäännöt? Yli 90% autoilijoista väistää varmuuden vuoksi päättömäsi ajavaa pyöräilijää.

      Miksi ei liikuttaisi samoilla säännöillä ajettiin autolla tai fillarilla? Kun koulussa jo ekalla luokalla alettaisiin opettaa "oikeita" sääntöjä, niin kortinsuorituiässä ne olisivat kaikilla hanskassa ja hansat eivät olisi hukassa. Jonkun mielestä saataisi olla jokin kohta epäoikeuden mukainen, mutta pyöräilijän turvallisuus varmasti paranisi.

    • Voi pyhä yksinkertai

      Aika villejä ehdotuksia, joilla ei varmasti paranneta kenenkään turvallisuutta. Esimerkkinä tuo 17§. Vai pitäisi 20 pyöräilijän jono tulkita yhdeksi ajoneuvoksi punaisissa valoissa, ja jonon hännän päästä vanhoilla vihreillä laillisesti. Ruumiitahan siitä tulisi, kun aletaan laskea pyöräilijöiden välimatkoja ja jonon pituuksia.
      Vertailuksi voisi ottaa ajatuksen, että 20 auton jono lasketaan yhdeksi ajoneuvoksi, ja koko jono voi ajaa punaisten läpi, jos alkupää on päässyt vihreillä. Toimisiko?

      Koko esityksen suurin puute on se, että sitä ajetaan puhtaasti kaupunkikeskeisesti. Kuitenkin liikennesääntöjen tulee toimia aina koko maassa. Niin maantiellä kuin taajamissa. Lisäksi niiden pitää olla niin yksinkertaisia periaatteeltaan, että liikennemerkkejä osaamaton pyöräilijäkin voi ne omaksua.

      • kävely on ilmaista

        Näyttääpä siltä, että koska pyöräilijöistä on tulossa suuri ja vaikuttava ja myös entistä enemmän huomioon otettava ryhmä liikenteessä ja heitä varten pitää alkaa tehdä entistä enemmän myös liikenneinvestointeja (parkit, omat kaistat, pyörätiet jne), pyöräilijöiltä on alettava kantaa erilaisia maksuja, pyöriä on alettava rekisteröidä, vakuuttaa jne. Se helsinkiläisten ehdotus näistä asioista kannattaa ottaa harkintaan. Liikenteessä ei voi jatkossa olla vapaamatkustajia, jotka vain vaativat etuja itselleen osallistumatta aiheuttamiinsa kustannuksiin. Tietenkin tätä vastustetaan mutta pakolla ne erilaiset muidenkin tiellä liikkujien maksut on säädetty ja niitä on jatkuvasti korotettu.


      • Niin?
        kävely on ilmaista kirjoitti:

        Näyttääpä siltä, että koska pyöräilijöistä on tulossa suuri ja vaikuttava ja myös entistä enemmän huomioon otettava ryhmä liikenteessä ja heitä varten pitää alkaa tehdä entistä enemmän myös liikenneinvestointeja (parkit, omat kaistat, pyörätiet jne), pyöräilijöiltä on alettava kantaa erilaisia maksuja, pyöriä on alettava rekisteröidä, vakuuttaa jne. Se helsinkiläisten ehdotus näistä asioista kannattaa ottaa harkintaan. Liikenteessä ei voi jatkossa olla vapaamatkustajia, jotka vain vaativat etuja itselleen osallistumatta aiheuttamiinsa kustannuksiin. Tietenkin tätä vastustetaan mutta pakolla ne erilaiset muidenkin tiellä liikkujien maksut on säädetty ja niitä on jatkuvasti korotettu.

        Maksan mielelläni, kunhan saan pyöräillessäni samat oikeudet kuin muillakin ajoneuvoilla on.

        Keskustojen 30km/h-rajoitukset tekevät täysin mahdolliseksi sen että kaduilla ajetaan autoilla ja fillareilla samaan tapaan. Tuleepa jokin roti siihen peltilehmien kiihdytysajomeininkiin samalla. Ja jalankulkijoille saadaan samalla lisää tilaa.


    • Korjattavaa löytyy
    • jdsflejgoierjg

      Ajan autolla, kävelen ja pyöräilenkin joskus. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia liikenteessä millään kulkuvälineellä kulkiessa, pyörälläkin ajaessa autoilijat antavat tietä erittäin hyvin, joskus jopa hävettänyt kun pyörään on jäänyt helvetin iso vaihde päälle ja siinä sitten yrität kuutosvaihde silmässä rueta tekemään mahdollisimman pikaista liikkeellelähtöä pyörällä suojatien yli kun autoilija on niin hövelisti pysähtynyt :)
      Meikäläisen alavääntö ei ole niitä parhaita ainakaan kuutosella liikkeellelähtiessä :P

    • stupid fuckers

      noin käy pyöräilijälle joka ei katso yhtään tuleeko autoja vaan ajaa mistä vaan yli kuin päätön kana:
      http://www.youtube.com/watch?v=GfWP9hPigFI

      Muita samanlaisia Darwin Award ehdokkaita:
      http://www.youtube.com/watch?v=HFhKYmUHjjE

      http://www.youtube.com/watch?v=_YAhVsiTeAM

    • Motoristi.

      Kahjot puusilmäkaotilokuskit on saanut jo monta lainmuutosta aikaiseksi ja vielä enemmän muutoksia ajoväyliin. On tullut töyssyjä, on mutkia, on kavennuksia, on suljettuja katuja, nopeusrajoitukset ... kieltoja ja rajoituksia kiihtyvällä vauhdilla ja kaikki noiden pölvästien autosuharien ansiota.

      • kusessa ollaan

        Teillä ajellaan niin kuin ennenkin, mutta nykyiset perheenisät ja äidit jotka eivät osaa eivätkä halua opettaa tenaviaan normaaliin käyttäytymiseen on aiheuttanut sen, että nämä vanhemmat vaativat kaikkia mahdollisia hidasteita ja haitttoja kaikille lähiteille joihin sekopää kakarat voivat eksyä ja rynnätä.
        Ennen laitettiin lapsille rajat ja opetettiin käyttäytymään ja silloin kaikilla oli helppoa ja hyvä olla.
        En tiedä monessako polvessa kasvatus on mennyt pieleen kun nuo äidin ja iskän kullannuput ovat entistä hullunpia ja sekopäisempiäl.
        Tästä aiheesta on useasti ollut tv:ssä ja lehdistössä juttua, mutta eihän asiat sieltä kautta mene eteenpäin ja näiden nykyteinivanhemmille. Netti laulaa ja sieltä seurataan kaikkea "hauskaa" ja fb ja twitter on auki kokoajan.


      • Niinpä, oma vika
        kusessa ollaan kirjoitti:

        Teillä ajellaan niin kuin ennenkin, mutta nykyiset perheenisät ja äidit jotka eivät osaa eivätkä halua opettaa tenaviaan normaaliin käyttäytymiseen on aiheuttanut sen, että nämä vanhemmat vaativat kaikkia mahdollisia hidasteita ja haitttoja kaikille lähiteille joihin sekopää kakarat voivat eksyä ja rynnätä.
        Ennen laitettiin lapsille rajat ja opetettiin käyttäytymään ja silloin kaikilla oli helppoa ja hyvä olla.
        En tiedä monessako polvessa kasvatus on mennyt pieleen kun nuo äidin ja iskän kullannuput ovat entistä hullunpia ja sekopäisempiäl.
        Tästä aiheesta on useasti ollut tv:ssä ja lehdistössä juttua, mutta eihän asiat sieltä kautta mene eteenpäin ja näiden nykyteinivanhemmille. Netti laulaa ja sieltä seurataan kaikkea "hauskaa" ja fb ja twitter on auki kokoajan.

        Nyt haukut ihan väärää tahoa.

        Kyllä ne töyssyt, kavennukset ja mutkat on tehty ihan vain siksi, että _autoilijat_ eivät osaa noudattaa rajoituksia ja sääntöjä. Jos jalankulkijalle annettaisiin se kuuluisa "esteetön kulku suojatiellä", yhtään ainoaa korotettua suojatietä ei olisi koskaan rakennettu. Jos autojen nopeudet pysyisivät rajoituksien mukaisina, töyssyjä ei tarvittaisi. Jos autot väistäisivät oikein, yhtään sikaania ja kavennusta ei olisi tehty. Nyt ainoa tapa saada sitä vauhtia edes vähän pois on saattaa rakas peltilehmä vahingolle alttiiksi. Huoh...

        Jokainen töyssy, kavennus ja mutka on myös merkki siitä että liikennesuunnittelija teki virheen. Sen oikaisemiseksi pitää tehdä tällaisia kummallisuuksia, koska liikenneympäristö antaa autoilijalle väärän kuvan siitä miten pitäisi ajaa. Oikein tehdyssä liikenneympäristössä ajonopeudet säätyvät itsekseen oikeiksi.


      • suhteellisuudentaju!
        Niinpä, oma vika kirjoitti:

        Nyt haukut ihan väärää tahoa.

        Kyllä ne töyssyt, kavennukset ja mutkat on tehty ihan vain siksi, että _autoilijat_ eivät osaa noudattaa rajoituksia ja sääntöjä. Jos jalankulkijalle annettaisiin se kuuluisa "esteetön kulku suojatiellä", yhtään ainoaa korotettua suojatietä ei olisi koskaan rakennettu. Jos autojen nopeudet pysyisivät rajoituksien mukaisina, töyssyjä ei tarvittaisi. Jos autot väistäisivät oikein, yhtään sikaania ja kavennusta ei olisi tehty. Nyt ainoa tapa saada sitä vauhtia edes vähän pois on saattaa rakas peltilehmä vahingolle alttiiksi. Huoh...

        Jokainen töyssy, kavennus ja mutka on myös merkki siitä että liikennesuunnittelija teki virheen. Sen oikaisemiseksi pitää tehdä tällaisia kummallisuuksia, koska liikenneympäristö antaa autoilijalle väärän kuvan siitä miten pitäisi ajaa. Oikein tehdyssä liikenneympäristössä ajonopeudet säätyvät itsekseen oikeiksi.

        Haukut ITSE nyt väärää tahoa! Enemmistö autoilijoista ajaa aivan oikein, kyse on pienen vähemmistön kaahauksesta jotka ajavat vaikka ilman korttiakin!
        Näiden pa8kojen takia pitää nyt rangaista sitten kaikkia töyssyjen jne. takia, tosin mitäs autovarkaat välittää auton hajoamisesta, ajavat siihen töyssyyn hidastamatta yhtään joten ei niistä käytännössä ole mitään hyötyä, pelkkää haittaa vain kaikille.

        Eikä onnettomuudet ole loppuneet vaikka töyssyjä jne. on nyt ollut jo monta vuotta! Ihan turhaa touhua kaikenkaikkiaan rakennella töyssyjä jne. haittoja, se on pois perustienpidosta ja teiden heikko kunto on jo suuri ongelma, lisäksi vielä jättirekat tekevät tuloaan mikä huonontaa teiden kuntoa entisestään.

        Nollatoleranssit ovat kertakaikkiaan käytännön elämälle vieras ja utopistinen ajatus, aina sattuu ja tapahtuu kun jotain pitää tehdä tai liikkua jossakin. Jos voitaisiinkin jäädä kotiin eikä tarvitsisi lähteä liikenteeseen niin ei sattuisi liikenneonnettomuuksia mutta sitten tulisi tapaturmia kotona!
        Niistä puheenollen tapaturmissa kuolee ja vammautuu nykyään huomattavasti enemmän ihmisiä kuin liikenteessä mutta en ole nähnyt missään nollatoleranssivaatimuksia tapaturmiin, miksi vain liikennettä, autoja vainotaan??!!


      • Taliaivo.
        kusessa ollaan kirjoitti:

        Teillä ajellaan niin kuin ennenkin, mutta nykyiset perheenisät ja äidit jotka eivät osaa eivätkä halua opettaa tenaviaan normaaliin käyttäytymiseen on aiheuttanut sen, että nämä vanhemmat vaativat kaikkia mahdollisia hidasteita ja haitttoja kaikille lähiteille joihin sekopää kakarat voivat eksyä ja rynnätä.
        Ennen laitettiin lapsille rajat ja opetettiin käyttäytymään ja silloin kaikilla oli helppoa ja hyvä olla.
        En tiedä monessako polvessa kasvatus on mennyt pieleen kun nuo äidin ja iskän kullannuput ovat entistä hullunpia ja sekopäisempiäl.
        Tästä aiheesta on useasti ollut tv:ssä ja lehdistössä juttua, mutta eihän asiat sieltä kautta mene eteenpäin ja näiden nykyteinivanhemmille. Netti laulaa ja sieltä seurataan kaikkea "hauskaa" ja fb ja twitter on auki kokoajan.

        Taas yksi huonosti kasvatettu kullannuppu vähemmän.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288616309215.html


    • iuuibuiuij

      Minä muuttaisin tieliikennelakia niin että polkupyörillä tulisi olla pakollinen liikennevakuutus liikenteessä liikkuessa. Ajoneuvovero ja pakollinen vuosikatsastus voimaan myös.

      • Emeritustutkija

        Nykyisessä sodassa ei polkupyörä välineenä edusta kovin strategista tärkeyttä, mutta sen omistajan tunnistaminen liikenteessä olisi oleellista. Siihen tarvitaan rekisteröintiä.
        Eikä tuotakaan tarvetta olisi elleivät pyöräilijät käyttäytyisi niin sikamaisesti kuin nykyään käyttäytyvät.


      • Westman.

        "Minä muuttaisin tieliikennelakia niin että polkupyörillä tulisi olla pakollinen liikennevakuutus liikenteessä liikkuessa. Ajoneuvovero ja pakollinen vuosikatsastus voimaan myös. "
        ... näin suoltaa metsien mies suoraan Syktyvkar'ista.


    • 18+7

      Helsingissä:
      Ohjelman toteuttaminen sellaisenaan tulisi maksamaan seuraavan kymmenen vuoden aikana ilmeisesti reilusti yli 220 miljoonaa euroa. Siis kuuden (6) Haartmanin sairaalaan verran. Plus käyttökulut. Ohjelma edellyttäisi myös merkittäviä kaupunkirakenteeseen liittyviä muutostöitä ja niistä aiheutuvia suuria kuluja.
      Viime syksynä vaaleilla valittujen poliittisten päättäjien lisäksi myös asukkailla tulee olemaan painava sanansa sanottavana pyöräilysuunnitelmista.
      http://mattiniiranen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/132796-pyorailyn-edistamispaketin-hintalappu-helsingissa-olisi-220-miljoonaa-euroa

    • polulle pieremään

      menkööt vaikka metsään polkupieruilemaan...

    • Edistystä
      • järki käteen

        Totta h3lvetissä halvempia tuotteita ostetaan enemmän kuin kalliimpia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      331
      7179
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4388
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3175
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2987
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1826
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      216
      1773
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1587
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1448
    Aihe