Eli sain 7. lokakuuta kipupiikin tai lihasrelaksantin suoraan vasempaan reiteen. Sattui ihan kamalasti, ja tuntui, että lääke ei jotenkin "mahtunut" lihakseen. Huusin, että käy kipeää, mutta hoitaja sanoi, että "yleensä nää lääkkeet saattaa vähän kirvellä". No heti sen pistoksen jälkeen, reisi oli niin kipeä etten voinut edes koskea siihen. Nyt neljäkin viikkoa myöhemmin reisi on aivan tajuttoman kipeä, varsinkin rasituksen jälkeen. Reittä kiristää aivan mahdottomasti ja tuntuu välillä, että lihas muljahtaa pois paikoiltaan. Kohta ei kestä enää kävellä koulussakaan portaita, kun heti alkaa sattumaan.
Mistähän voisi johtua? Onko ihan normaalia, että vieläkin kiristää ja kipeytyy?
Kipupiikin jälkeen kammottava kipu reidessä
41
14480
Vastaukset
- lekurii
Ei ole normaalia, mutta mitään ei ole tehtävissäkään. Säteileekö muualle kuin pistokohtaan? Yleensä nämä "kipupiikit" on aika turhia. Sama asia kuin lääkettä söis suun kautta. Kannattaa ehkä jos oksentelee, eikä pysty tablettia ottamaan. Älä ota enää kipupiikkejä.
lekurii- tietämätön
No ei oikeastaan sillätavalla säteile, mutta kipeytyy tosi laajalta kohdalta esim juurikin kun alkaa nousemaan rappusia ylös. Koko vasen reisi on tällöin kipeä. Ja tietyissä istuma-asennoissa kiristää kamalasti.
- tietämätön
Pitäiskö mennä lääkäriin? Miksi mitään ei ole tehtävissä? Lähteekö ajan kanssa pois?
- lekurii
jotenkin kuulostaa että sulla olisi kipua siinä trokanter bursan alueella. Et oo rasittanut sitä?
Siksi ei ole tehtävissä, kun lääkettä ei saa takaisin ruiskuun, eikä sitä pistoa voi enää tehdä tekemättömäksi, siihen ei kukaan lääkäri pysty =) Pistettiinko piikki siis takaa pakaraan vai miten?
lekurii- tietämätön
Ei, se laitettiin paljon alemmas. Noin keskiväliin reittä, keskelle ulkosyrjää.
- lekurii
rasittanut lonkaa siis, juossut pitkiä matkoja tms.
- Perushoitajaäiti
Kummallista, jotta olet saanut sen piikin reiteen, pakaralihas olisi turvallisempi paikka. Mutta jos on osunut hermoon, voi seurata pitkäaikainen kipu. Sinuna varaisin ajan lääkärille ja kertoisin tapahtuneesta.
Ja tuolla aiemmin hän, joka väitti kipulääke- tai lihasrelaksanttipistosta turhaksi, ei tiedä mistä puhuu. Pistoksena vaikutus tulee nopeammin, varsinkin välilevyluiskahduksessa on tärkeää antaa kivunlievitys ripeästi. Hermokipu on karmivaa, tietää ken sen on kokenut. Suun kautta annetut kipulääkkeet myös aiheuttaa pahoinvointia herkemmin kuin tablettimuodossa annetut.- lekurii
heh, tämä on helmi:
"Suun kautta annetut kipulääkkeet myös aiheuttaa pahoinvointia herkemmin kuin tablettimuodossa annetut."
- lekurii
Tiedän siis mistä puhun. Lihasrelaksanttipistot ja ylipäätään lihaksensisäiset pistot on turhia tästä on ollut hyvä artikkeli Itä-Suomen Yliopiston professorilta. Yritän etsiä se myöhemmin tähän postattavaksi, perushoitajaäiti...
lekurii - Perus...
Jos lääkäri käskee pistämään, niin eipä siinä ruveta väittelemään, vaikka olisin lukenut 10 artikkelia. Tästä nyt ei päästä yli eikä ympäri, pistos vaikuttaa nopeammin.
Joo tuo helmi tosiaan piti olla, että suun kautta annetut aiheuttaa pahoinvointia herkemmin kuin pistoksena annetut". Jotkut sietää esim. sytostaatteja pistoksina paremmin kuin tabletteina. Ihan kiva, jos löydät artikkelin, mutta en mä siitä voi mennä lääkärille puhumaan. - lekurii
Täytyy tunnustaa ettei terveysportista enää löydy sitä artikkelia. Se oli taannoin duokkarissa 6-7 vuotta sitten. Ok vaikuttaa nopeammin. Pahoinvointi yms on potaskaa. Norflex tehoaa noin 10 min päästä, Sirdalud ehkä 20-30min. Orudiksesta ei tule pahoinvointia. En tie miks sotket sytostaatit tähän. Kipulääkkeet vaikuttaa merkittävästi nopeammin i.v. Lihaksensisäisesti ja p.o.ero on 10-20min, tietenkin kannattaa ottaa se komplikaatioriski ja paikallinen kipu kuten enm. tapauksessa koska perushoitaja sanoi niin?
Pistän inj. jos oksentaa tai ei voi ottaa lääkkeitä. Ja itse pistän, nimenomaan ettei siinä kävis joku idioottimoka. Lääkärin on turha mennä, koska asiaa ei voi enää peruuttaa. Tuskin hoitaja nyt sentään iskiakseen on laittanut, kipu jasäteily olisivat melko kovat... - tietämätön
Noniin, siis olen itse lähihoitajaopiskelija, ja lihaspiikki pistettiin siis maanantaina. Ei vaikuttanut oloon mitenkään, sain myös suun kautta kaksi tablettia. Eli menin kaksi päivää jatkuneen jumalattoman pääkivun takia. Ei vaikuttanut, pää oli silti kipeä. Keskiviikkona pääkipu loppui, ja menin lauantaina iltavuoroon. Tein 7h työillan, jonka aikana, kuten varmaan tiedätte, liikuin todella paljon. Reisi oli kipeä jo maanantaista lähtien, mutta pakko mikä pakko, kun töistä soitetaan. Sinä iltana aloin parkumaan, kun tuntui ettei kivusta tule loppua. Yritin istua ja koukistaa jalkaa, ei onnistunut. Jouduin istumaan lattialla jalka suorana, silloinkin sattui, mutta vähemmän kuin koukistettuna.
Olen ollut sen jälkeen vain kerran iltavuorossa, viime lauantaina. Kipua on kuitenkin esiintynyt joka päivä, esim koulussa niitä portaita noustessa. Lauantaina sanoin, etten voi tulla töihin ennenkuin jalka paranee, koska kipu on niin suunnaton. Kutsuisin tätä rasitukseksi. Ja jos pienikin rasitus, kuten portaidennousu sattuu jo niin paljon, omastakin mielestä jossain nyt mättää?
Lisättäköön tähän vielä, että olin kesäkuun alussa tähystysleikkauksessa, ja sain koko päivän, ja seuraavana aamuna lihakseen kipupiikkejä, jotka todella auttoivat. Ei käynyt ollenkaan kipeää se laittaminen. Nyt kun se laitettiin tuohon samaan kohtaan, eli juurikin reiteen, siis vasemman reiden vasempaan ulkosyrjään, keskelle, aika lähelle keskireiteen, se sattui NIIN paljon että huusin. Kun edelleenkin, tuntui siis siltä, ettei se lääke olisi "mahtunut" menemään edes sinne lihakseen. Toivottavasti saitte sentään jotain tolkkua, alkaa pelottamaan tämä tilanne.- tietämätön
Eli siis sain kipupiikin 7. päivä lokakuuta, ja nyt vielä 29. päivä on yhtä lailla kipeä tuo reisi.
- Perus...
Varaa itselles lääkärinaika, äläkä usko tuota, joka luulee olevansa lääkäri. Oikeasti, käy kysymässä joltain, joka on todistettavasti lääkäri. Tuo yksi vaan noukkii hajatietoa netistä ja tekee diagnooseja näkemättä potilasta. Se jo kertoo jotain, oikea lääkäri ei koskaan mene tekemään tuollaista.
- tietämätön
Tiedätkö sinä mitä siitä voi seurata? Olen oikeasti aika rauniona. Mitä siitä tapahtuu, jos lääke pistetään väärään paikkaan? Vaikka verisuoneen tai hermoon? Tai luuhun? Olen siis todella hoikka tyttö, 157cm/49kg (anteeksi jos kuulostaa itserakkaalta sanoa noin), pelottaa kamalasti esim. halvausriski tai jokin muu. Pitää kai hakeutua omaan terveyskeskukseen.. Sielläkin käynti maksaa niin pirusti ja opiskelijana ei olisi hirveästi ylimäärästä rahaa tuhlattavana.
- lekurii
Olen siis lääkäri, mieti nyt ja vieläpä laillistettu. kuulostaa siltä kuin hoitaja ois pistänyt lääkkeen bursaan se nyt olis ainut selitys tolle kiristykselle. Mitään halvaantumista ei kyllä tule. Lääkärissä käynti on siis turha, koska mitään tälle ei ole tehtävissä. Luuhun pistäminen on aika vaikeata pitää kyllä työntää kovaa, jos on poskiontopunktioita tehnyt niin tietää sen. Mitään ei seuraa jos jotain Orudista laittais suoneen, koska sitä laitetaan suoneen:) Hermoon pistäessä kipu siis säteilee dermatomin alueelle. Kummalliset on kyllä fantasiat ja vielä lähihoitajaopiskilijalta.
- lekurii
tämä on siis erittäin hyvä esimerkki miksei inj. kannata tehdä esim. päänsärkyyn. Komplikaatioriski on ihan todellinen.
- tietämätön
lekurii kirjoitti:
tämä on siis erittäin hyvä esimerkki miksei inj. kannata tehdä esim. päänsärkyyn. Komplikaatioriski on ihan todellinen.
Siis se laitettiin paljon alemmas kuin trokanter bursaan. No hoitoalalla sitä nyt yleensäkin on luulotautisimmat ihmiset. Mitä mun nyt siis pitäis tehdä? Antaa olla vaan? Helpottaako lihasrelaksantit kipua, kun ei buranasta tunnu olevan apua. Norflexeja sain paketin mukaan.
- Tämä mikään lääkäri
lekurii kirjoitti:
Onko tämä Antti Heikkilä? Ei injektioita päänsärkyyn? Toivottavasti perustat ikioman Käypä Hoito-suositusohjelman, koska olet ihan yksin ajatustesi kanssa. Ja tuonnempana "älä ota enää injektioita"; pystyt näyttelemään lääkäriä varmaan paremminkin kun oikein pinnistät.
- lekurii
harkitusti kannattaa tehdä nämä inj.
vaikka olis limapussissa se ei ole ongelma, kipeä on vaan pitkään. - lekurii
Älä ota enää injektioita. Ilmeisesti siis quadricepsin lateraalipään keskikohdille? siinä ei ole hermoa lähellä. Relaksantti relaksoi lihasta auttaako vai ei näet itse. Ehkä apteekin reseptivapaa kipugeeli/kylmägeeli auttaisi(Felden, Voltaren) Ikävä homma sinänsä, jonkin aikaa joudut kärsimään.
- tietämätön
Siihen kohtaan suurinpiirtein. Meille kerrottiin, että kylmägeelit ja kipugeelit riittää vaan pinnalisesti, että ei ne ehdi tunkeutua sinne lihakseen asti. Mutta kaitpa tätä pitää seurailla taas pari viikkoa ja katsella mihin muuttuu.
- lekurii
Fysiatri on opettanut mulle aikanaan että tuorekelmun kun laittaa siihen kohtaan mihin on voidellut imeytyy paremmin, kokeile sitäkin konstia. Ja siis toki imeytyy ihoa pidemmälle auttaahan se jännetulehduksissakin.
- Mene lääkäriin
Sovittiin kavereiden kanssa että joku käy tän sanomassa. "Lekurii" on pyrkinyt lääketieteelliseen tiedekuntaan useasti, mut ei ole päässyt. Käy täällä heittämässä kommentteja, esim. "se on syöpä" tai "mitään ei ole tehtävissä". Kipugeelit tosiaan vaikuttaa aika pinnallisesti, tuon tietää oikeat lääkärit. Ei vaikuta lihaksessa asti. Mene sinäkin oikealle lääkärille. Lupaatko?
- tietämätön
Voi kiitos! Joo, meen heti huomenna, soitan sinne aamulla ajan. Kiitos vielä, kun kerroitte. Olen oikeasti ollut aika hukassa tämän asian kanssa. Lupaan mennä.
- Huvittavaa
No problemo, ei tota kukaan lääkäriksi luulekaan.
- lekurii
Lol. Lääkäri ei voi olla foorumilla, ei? Lääkärithän ei voi olla kotona, hehän ovat aina vaan töissä?
Ei sinänsä ole mitään estettä käydä lääkärissä, sanoo sulle saman jutun siellä, harmittaa vaan kolleegan puolesta tämä turha käynti.
En aio väitellä kipugeelistä nyt enempää, se on nyt vaan typerää väittä ei se vaikuttaa iholla, lukisit vaikka nyt sitä tuoteselostetta esim. - haava
2005 sain kipupiikin reiteen. Kipu oli sietämätön. Sanoin hoitajalle niin tämä napautti että ajattele että Se kipu siirtyi nyt toiseen kohtaan! Kohtaan jäi kipeä patti pariksi vuodeksi. Että kiva muisto sektion jälkeen
- Apua kyllä saa
Olen tätä keskustelua ihmetellyt jonkun aikaa ja eilen käydessäni kipupoliklinikalla kysyin huvikseni, mitä reiden kivulle voi tehdä. Polin anestesialääkäri sanoi, että voi olla kyseessä meralgiakipu, johon voi auttaa kortisonipistos tai hermon vapauttaminen leikkauksella. Että josko jätetään täällä kommentoivan "lääkärin" neuvot huomiotta.
- lekurii
Joo, siis ilman muuta jos reisi on ollut pistoksesta kaksi viikkoa - kuukausi kipeä, se kannattaa heti leikata? Hieno suunnitelma! Kortison inj. on sinänsä hyvä heitto, se vähän kuivattaa kudosta ja rauhoittaa tulehdusta. Voihan sitäkin konstia kokeilla jos kivut pitkittyy eikä mikään auta.
- tietämätön
Eli kävin koululääkärillä tänään ja se sanoi, että hoitaja on pistänyt suoraan Norflex-piikin hermoon. Ja ehdottomasti tarkkailuun tää jalka, koska todella epätodennäköinen kompleksi seurannut piikistä. Saattaa olla vakavampaakin, joten hermosäryn pitäisi kestää yleensä parikin kuukautta, mutta jos voimistuu ja tulee kosketusaraksi, pitää mennä heti päivystävälle lääkärille.
Olen pahoillani, mutta koululääkärini sanoin, ettei kipugeelit auta ja on ns. humpuukia. Jännetulehdukset on useimmiten pinnallisia laskimotukkotulehduksia, jolloin kipugeeli vaikuttaa juuri ja juuri siihen. Jos lihas on pinnallisesti kipeä, silloin kylmägeeliä, sillä se vie kivun tunnetta pois. Jos on kyse hermosärystä, ei silloin mitkään kipugeelit voi ylettyä hermostoon asti. Kipugeelit nyt muutenkin on aikalailla mitäänsanomattomia minulle, ei ole penikkatautiini ainakaan helpottanut. - lekurii
Siis kipugeeli tietty auttaa särkyyn joka on lihaksesta peräisin. En usko siis edelleenkään että piikki osui hermoon, koska siinä kohdassa ei isompia runkoja ole. Seuraile tilannetta.
PS. olen koululääkäri myös)- tietävä
Mitäs penikkatauti sitten on? Ettei vaan olis lihaskalvojen kiristystä? Penikkatautiin hoitona hieronta, pehmeellä jatkossa juokseminen, uudet juoksukengät, leikkaus. Itellä helpotti kolmen ekan kohdan jälkee. Unohda se kipugeeli.
- lekurii
Kipugeelit siis auttaa, riippuu mitä niillä hoitaa. Joten siinä mielessä kiistän lääkärisi mielipiteen. Olen tästä saanut posiitiivisia palautteita potilailta joille on kipugeelejä määrätty, oma kokemus niistä on myös positiivinen. Kipupolin lääkärit käyttää myös kipugeelejä, hermosärkyyn esim. paikallisia kapsaisiinilaastareita. Kyllä ne toimii, jos indikaatio on vaan oikea
- lekurii
Jos ongelma pitkittyy niin kannattanee jatkossa tehdä potilasvahinkoilmoitus.
- tietävä
On siinä kans lääkäri :D Käyttää hienoja anatomiallisia nimiä ja kehuu kipu/kylmägeeliä. Ammattiurheilijana voin sanoa, et kipu- ja kylmägeelit sais maapallolta poistaa. Pakastehernepussi on se paras vaihtoehto, turha väittää muuta ✌
Aiheeseen: mulle laitettiin muistaakseni kolme viikkoo sitten tulehduskipulääke toiseen ja relaksantti toiseen pakaraan. Vaivana L1 nikaman yliliikkuvuus (lekurii tietää kyllä ;)) joka sitte lätkätreeneissä veti todelliseen jumiin. Kipulääke oikeaan pakaraan sattu jumalattomasti, mut meni ohi jo ennenku lähin ees kotiin sieltä. Relaksantti vasempaan ei sattunu juur ollenkaan, mut ku pääsin aulaan takas istumaan ni ei pystyny enää sille kankulle varaa painoa. Pari päivää se oli kipee ja pistoskohta kova, jonka jälkee meni ohi. Muutaman pvän jälkee tuli takas kipu ja polttelu, patin tuntee sormilla painamattakin ja on jumalattoman kipeä. Pystyn istumaan ja kaikkee, mut pidemmän ajan päästä alkaa säteilemään vihlovaa kipua koko pakaralihakseen ja alaselkään. Ei kipeydy rasituksessa.
Ongelma: todennäköinen lihasjumi pistoskohdassa. Eli siis koko lihassäie jumissa ja pistoskohdasta turvonnu ja ärtyny. Hierontaa aattelin vielä kokeilla ja sen jälkeen lääkäriin.
Kipupiikkien ottamista en aatellu lopettaa. Aina otan mieluummin piikkinä ko suun kautta.
- varoitus555
Vanha ketju tuli vastaan mutta olin sairaalassa odottamassa leikkaukseen menoa ja kivut eivät olleet mitenkään pahat. Kuitenkin hoitajat tyrkyttivät kipulääkkeitä ja tipan kautta otinkin parasetamolia tasaisin väliajoin. Mutta yhdessä vaiheessa antoivat lihaksen kautta kipulääkettä jonka vaikutus oli sama tai ehkä heikompikin. 12h kuluttua alkoi ihan järkyttävä kipu käsivarressa pistoksen kohdalla. Leikkaus tuli ja meni hyvin, sen osalta kivut ihan kontrollissa.
Mutta ongelmana tämä käsivarren kipu joka oli massiivinen!
Yhteenvetona kannattaa kuunnella kroppaa, ja jos ei ole sietämätöntä kipua niin todellakin vältellä näitä lihaspiikin kautta annettavia! - Anonyymi
Itse olen saanut kipupiikkejä ainoastaan pakaraan ja kyllä se sinnekkin tuntuu kin jossain plydällä makoilet mukavasti ja yhtäkkiä pakaraan tylnnetään joku neula josta tulee kamalasti kirvelevää ainetta ja sen jälkeen ei pysty istumaan harmi kyllä a
Sen saan taas 3 päivän päästä pakaraan ei ole kivaa kun sen aina mieslääkärilaittaa kerran olin pyllistysasennossa mutta se oli vielä kamalenpaa viimeksi hierottiin jotain rasvaa siihen pakaraan ennen pistämistä mutta epämukavaahan se on - Anonyymi
En tiedä:) otan itse aina piikin pakaraan sinne peppuvakoon päin sillä en näe kun se pistetään vaan lääkäri saa laittaa sen sinne
- Anonyymi
Minulle laitettiin 3 viikkoa sitten vasempaan reiteen norflex-injektio, jonka jäljiltä reisi on edelleen äärimmäisen kipeä pistoskohdasta. Pyysin laittamaan pakaraan, mutta hoitaja ei halunnut laittaa, koska pelkäsi pistävänsä iskiashermoon. No, nyt ei enää jalka taivu kunnolla edes kädellä painamalla niin, että kantapään saisi pakaraan. Kipu on järkyttävä. Epäilen että lihaksen sisälle on tullut fibroottinen muutos (arpea) injektiosta, joka survottiin väärään paikkaan.. Vähän kun kävelee, niin kipu reidessä yltyy.
- Anonyymi
Onko kellään kokemusta selkämurtuma kipupiikistä ? Ja mitä se on ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315776- 363791
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833323- 122758
- 292222
- 122167
- 1621906
- 181505
- 1051362
- 251233