Olen nyt noin yhdeksän kuukauden ajan ollut kaukosuhteessa ihanan miehen kanssa, joka on erittäin rakastava ja haluaa minulle pelkkää hyvää. Tiedän, että hän aidosti välittää minusta ja pitää minua hyvännäköisenä ja haluttavana, mutta välillä hän sanoo tajuamattaan asioita, jotka satuttavat minua. Viimeisin tällainen asia oli kun mies sanoi näin : "Sulla on tosi kiva peppu mutta jos sä treenaisit sitä enemmän se vois olla ihan mahtava" . Nämä asiat ovat siis tavallaan kohteliaisuuksia, mutta niihin sisältyy piilokritiikkiä, jonka mies tarkoittaa motivoinniksi. Tällaiset kommentit kuitenkin saavat minut tuntemaan, ettei mies ole tyytyväinen siihen, mitä olen ja ettei hän pidä minusta itseni takia, vaan sen takia millainen voisin olla, jos tekisin asioita x ja y. Toinen esimerkki tällaisista asioista on se, että mies yrittää saada minua menemään salille koko ajan, vaikka olen kertonut hänelle usein etten tykkää käydä salilla, koska en pidä siitä, että ihmiset katsovat kun treenaan.
Huom! En ole millään muotoa ylipainoinen, urheilen 4-5 kertaa viikossa, minulla on kotona omat painot, joilla teen lihaskuntoa ja treenaan aina niin kovaa kuin pystyn. Meidän suhteemme alusta olen laihtunut noin 2 kg. Olen usein saanut kehuja eritoten takalistostani myös tuntemattomilta naisilta ja miehiltä. Sanon tämän vain siksi, ettei joku ajattelisi heti, että olen siiderivalas tai että olen lihonut suhteen aikana.
Olen tavallaan antanut asian olla, sillä hän sanoo tällaisia asioita noin kerran tai ehkä pari kuukaudessa ja tiedän, ettei hän tarkoita niitä pahalla. Nyt kuitenkin alkaa oma itsetuntoni kärsiä näistä pikkujutuista ja haluaisin sanoa hänelle että hänen huomatuksensa satuttavat, mutten oikein tiedä miten. Olen nimittäin aina ollut huono sanomaan ihmisille, jos he tekevät jotain mielestäni loukkaavaa, sillä en halua olla hankala enkä ylireagoiva enkä halua, että miehelle tulee huono omatunto. Tämän lisäksi ongelmana on se, että itselleni olisi helpompaa sanoa tästä silloin, kun emme ole yhdessä vaan esim chattailemme, mutta chatissa on niin helppo ymmärtää väärin toisen sanat. Toisaalta en myöskään haluaisi tuhlata yhdessäoloaikaamme siihen.
Miten minun teidän mielestänne kannattaisi toimia? Pitäisikö sanoa asiasta chatissa vai kasvotusten? Miten ylipäätään otan asian puheeksi?
Miehen sanat loukkaavat, miten ilmaista?
57
2725
Vastaukset
- 5+12
Seuraavan kerran kun mies sanoo jotain tuollaista niin vastaat, että "hei, minä en halua enää kuulla tuollaisia kommentteja". Kun hän alkaa selitellä, puolustella, kierrellä ja kaarrella niin keskeytät toteamalla, ettei sillä ole väliä miksi hän niin tekee, sinä et vain yksinkertaisesti halua enää, että sinulle puhutaan niin.
Et sano aggressiivisesti, vain assertiivisesti. Nuo kaksi lausetta eivät "tuhlaa yhdessäoloaikaanne". Ja oikea ajankohta on siis silloin, kun mies seuraavan kerran sinua rivien välissä kritisoi. - miehesi on kamala
Minusta kyseinen mies ei ole ihana, eikä rakastava eikä halua sinulle pelkkää hyvää!
Hän ei välitä aidosti eikä pätkääkään tunteistasi, vaan vain itsestään, kun yrittää muokata sinua mieleisekseen.
Suhteessa on kyettävä puhumaan kaikista asioista suoraan ja rehellisesti, muuten suhde ei ole terveellä pohjalla.
Taidatte molemmat olla ulkonäkökeskeisiä, kun sinullakin on selvästi joku pakkomielle treenata hullun lailla.Tavallaan tämä lause:
"Suhteessa on kyettävä puhumaan kaikista asioista suoraan ja rehellisesti, muuten suhde ei ole terveellä pohjalla"
kumosi tämän lauseesi:
"Minusta kyseinen mies ei ole ihana, eikä rakastava eikä halua sinulle pelkkää hyvää!"
Nythän on niin, ettei miehen haluta puhuvan jostain asiasta, mikä ei ole positiivinen viestin vastaanottajan kannalta. Saisi ottaa puheeksi vain positiivisia asioita.
- hophophop
Tietenkin otat sen puheeksi ja mahdollisimman nopeasti, miksi kasaat sisällesi kiukkua kun sitten tilanne saattaa räjähtää ja saattaa kaatua jotakin korvaamatonta ja tulla myös sanotuksi kaikkea muuta mitä piti.
Olette aikuisia ihmisiä !
Saataa olla että hän nätisti haluaa sinusta vielä parempaa, mutta miksi hän ei jo arvosta sitä mitä jo teet itsesi vuoksi ?
Eikö oma hyvinvointisi ole jo tärkeä, mikä riittää sinulle.
Vai onko mies vain sen loputtoman kauneuden palvoja johon kukaan ei pysty tai höykytyksin ei ainakaan.
Muista sanoa, älä jää nössöksi ! - Aika rumaa
Miten se miehen ihanuus ilmenee? En löytänyt siitä mitään viiteitä?
Vai perustuuko se ihanuus lähinnä omiin mielikuviisi hänestä, kun elätte kaukosuhteessa?- pepema
Olen myös asunut miehen luona muutaman kuukauden ajan, sillä töiden puolesta jouduin hetkellisesti muuttamaan hänen paikkakunnalleen. Muutama kuukausi ei toki ole pitkä aika, mutta kun asuu sen ajan yksiössä toisen kanssa niin oppii yhtä sun toista.
Ihanuus ilmenee esimerkiksi siten, että aina jos olen surullinen mies yrittää parhaansa mukaan tehdä minut iloiseksi, hän aidosti kuuntelee (ja muistaa) mitä sanon, on kiinnostunut asioistani, jos olen sairas hän hoivaa minua, hän on herrasmies, hän on ymmärtäväinen sen suhteen, että olen menneisyyteni takia kovin arka ihmisten kanssa eikä painosta minua mihinkään, hän on antelias ja avulias, ostaa minulle aina valmiiksi niitä ruokia, joista hän tietää että pidän, hän järjestää minulle aina aikaa, jos teen jotain väärin hän ei suutu, vaan ilmaisee asian kypsällä tavalla, hän on kiltti kaikkia ihmisiä kohtaan ja on aina valmis auttamaan muita, vaikkei hänellä itsellään oikeastaan olisi aikaa. Välillä avuliaisuus ja ystävällisyys menee minun mielestäni liiallisuuksiin, sillä hän unohtaa tehdä asioita itselleen, mutta hän sanoo olevansa onnellinen auttaessaan muita.
On niitä asioita lisääkin, mutta muunmuassa noiden asioiden takia en usko, että hän haluaa minulle muuta kuin hyvää. Voin tietty olla väärässäkin.
- pepemak
Kiitos vastauksista!
En ole ulkonäkökeskeinen, treenaaminen on harrastukseni ja se auttaa minua parantumaan masennuksesta.
Mies ei tiedä treenaamisestani (eivätkä ystäväni tai perheenikään tiedä), sillä en koe urheilusta puhumista mielenkiintoiseksi enkä sen takia ota urheilutottumuksiani puheeksi. Kaukosuhteen vuoksi hän ei myöskään ensikädeltä näe mitä teen päivittäin.
Asia on vasta viimeisen kahden viikon aikana alkanut vaivaamaan minua, mutten ole osannut sanoa asiasta mitään, minkä takia tulinkin tänne kysymään neuvoja. Olen aiemmin huomauttanut hänelle muista asioista hänen käytöksessään, jotka ovat minua häirinneet ja hän on aina muuttanut käytöstään, mutta jostain syystä tämä asia nolottaa minua jollain tapaa, sillä siinä samassa tulevat epävarmuuteni niin hyvin esille.
Täytyy sanoa, että olen ihmisten kanssa erittäin varovainen ja tiedostan hyvin selkeästi eron aidosti välittävän/rakastavan ja toisenlaisten ihmisten välillä, mutta en mene siihen sen enempää, sillä se ei ole asia, johon kaipaan kannanottoa. Luottamus ja asioiden jakaminen ei myöskään ole ongelma, olen kertonut miehelle hyvin kipeitä asioita ja hän tuntee minut hyvin ja minä hänet. - lisse_l_h
Voin olla onnellinen omassa kaukosuhteessani Pelinrakentajani kanssa. Hän on aina hyvin huomaavainen. Sen sijaan, että painostaisi minua salile, hän treenaa ja kehittää itseään ja on hyvin kurinalainen. Hänellä on upea kroppa mutta hän haluaa kehittää sitä vielä paremmaksi. Minua hän ei ole koskaan arvostellut, vaikka siihen olisi syytäkin monella tavalla.
Pelinrakentaja katsoo usein itseään peilistä ja on tyytyväinen näkemäänsä. Ehkä sinunkin miehesi pitäisi oppia katsomaan peiliin ja arvostamaan sinua omilla ehdoillasi. - 1+6
Sano sille, että sä oot tosi kiva heppu, mut jos treenaisit vähän käytöstapojasi, voisit olla ihan mahtava, jos se vielä laukoo tollasia. Jos oot herkkä, noi asiat jää kummittelemaan ja varjostaa teidän suhdetta. Itselle kävi näin. Hyväksyin itse itseni, mutta mies laukoi ajattelemattomia kommentteja mun ulkonäöstä, joten koin että hän ei pidä minusta sellaisena kuin olen. Muiden miesten kanssa ei tällaista ongelmaa ollut aikaisemmin eikä sen jälkeen. Älä alistu mihinkään, mistä et itse pidä. Varsinkin jos olet ihan normaalipainoinen ja terve. Eri asia, jos painoa kertyy paljon ja on jo huoli terveydestä jne. Mutta miehethän tunnetusti on tosi ulkonäkökeskeisiä.
- ei ei ei ei
Ei ei ei, älä sano mitään tuollaista vaan ala kehumaan miten miehet jatkuvasti kehuvat persettäsi ja sulta pyydettiin jopa kuvaa siitä, ja kerro että myös pepulle läpsyttelyä on ollut.
ÄLÄ KOSKAAN NÄYTÄ HERKKYYTTÄSI NARSISTILLE/NARSISTISELLE. - Aikuismaisuus toimii
ei ei ei ei kirjoitti:
Ei ei ei, älä sano mitään tuollaista vaan ala kehumaan miten miehet jatkuvasti kehuvat persettäsi ja sulta pyydettiin jopa kuvaa siitä, ja kerro että myös pepulle läpsyttelyä on ollut.
ÄLÄ KOSKAAN NÄYTÄ HERKKYYTTÄSI NARSISTILLE/NARSISTISELLE.Todella lapsellista ja toimimatonta kostamista.
- nhmghmhbm
Aikuismaisuus toimii kirjoitti:
Todella lapsellista ja toimimatonta kostamista.
Olin suhteessa narsistiin ja tuollaisia positiivisiksi naamioituja loukkauksia oli melkein joka päivä, ne olivat hänen bravuurinsa. En vielä tänäkään päivänä tiedä, miten niihin olisi pitänyt reagoida oikeaoppisesti. Teeskentelin aina, etten ollut huomannut loukkausta, mutten ole varma, onko se paras toimintamalli. Ja narsisti kyllä jokatapauksessa tyytyväisenä huomaa, että ne loukkaavat, vaikka itse luulisi peittävänsä tunteensa hyvin. Ehkä olisi parasta sanoa suoraan, että ei siedä sellaista puhetta, vetää heti selvät rajat sille, miten sallii itseään kohdeltavan.
- Romantiikka
nhmghmhbm kirjoitti:
Olin suhteessa narsistiin ja tuollaisia positiivisiksi naamioituja loukkauksia oli melkein joka päivä, ne olivat hänen bravuurinsa. En vielä tänäkään päivänä tiedä, miten niihin olisi pitänyt reagoida oikeaoppisesti. Teeskentelin aina, etten ollut huomannut loukkausta, mutten ole varma, onko se paras toimintamalli. Ja narsisti kyllä jokatapauksessa tyytyväisenä huomaa, että ne loukkaavat, vaikka itse luulisi peittävänsä tunteensa hyvin. Ehkä olisi parasta sanoa suoraan, että ei siedä sellaista puhetta, vetää heti selvät rajat sille, miten sallii itseään kohdeltavan.
"Ehkä olisi parasta sanoa suoraan, että ei siedä sellaista puhetta, vetää heti selvät rajat sille, miten sallii itseään kohdeltavan." Niin, mutta ei se sitten kovin romanttiselta rakkaussuhteelta kuullosta, jos koko ajan täytyy suojata itseään kumppanin naamioiduilta loukkauksilta.
- Romantiikka
Romantiikka kirjoitti:
"Ehkä olisi parasta sanoa suoraan, että ei siedä sellaista puhetta, vetää heti selvät rajat sille, miten sallii itseään kohdeltavan." Niin, mutta ei se sitten kovin romanttiselta rakkaussuhteelta kuullosta, jos koko ajan täytyy suojata itseään kumppanin naamioiduilta loukkauksilta.
Koska " Niin, mutta ei se sitten kovin romanttiselta rakkaussuhteelta kuullosta, jos koko ajan täytyy suojata itseään kumppanin naamioiduilta loukkauksilta.", niin itse en voisi elää tuollaisessa suhteessa. En edes ystävyyssuhteessa. Ehkä työkaverina jotenkuten menettelisi.
- pfffffffffff
Noh, onneksi naiset eivät muokkaa miehiä vaan ovat 100% tyytyväisiä siihen mitä ovat ottaneet.
- Rohkea rotalle kertoo
Puhu suoraan, ei ole muuta keinoa. Kerro, miltä sinust tuntuu.
- Dino Rex
Suurin osa miehistä aivan varmasti toivoo, että tyttöystävän peppu olisi parempi kuin se nyt on, ellei se sitten ole jo aivan jumalaisessa tikissä. Haluatteko te kuulla tämän asian miehen suusta, vai onko parempi että ette tiedä mitä mies haluaa? Ilmeisesti ei ole mitään keinoa sanoa asiaa ilman että mies olisi täysi sika, ainakin nyt tähän ketjuun kirjoittaneiden silmissä.
- 10+1
Osta kumiperse
- 14+1
10+1 kirjoitti:
Osta kumiperse
Mä en tajua miksi pitäisi olla täydellinen. Mitä sillä tekee jos on kiva peppu tai kauniit kädet. Siis oikeesti mitä väliä???
- Dino Rex
14+1 kirjoitti:
Mä en tajua miksi pitäisi olla täydellinen. Mitä sillä tekee jos on kiva peppu tai kauniit kädet. Siis oikeesti mitä väliä???
Hyvä peppu kiihottaa enemmän kuin huono peppu. Toki jos tämä on naiselle yhdentekevä asia, niin sitten ei kannata kuunnella mitä mies sanoo.
- 9+4
Dino Rex kirjoitti:
Hyvä peppu kiihottaa enemmän kuin huono peppu. Toki jos tämä on naiselle yhdentekevä asia, niin sitten ei kannata kuunnella mitä mies sanoo.
Mua ei kyllä kiihota ihmisten kropissa mikään ja olen sentään biseksuaali. ihan sama roikkuuko maha vai onko pyykkilautavatsa. Tää koko keskustelu on käsittämätön.
- Dino Rex
9+4 kirjoitti:
Mua ei kyllä kiihota ihmisten kropissa mikään ja olen sentään biseksuaali. ihan sama roikkuuko maha vai onko pyykkilautavatsa. Tää koko keskustelu on käsittämätön.
No sä olet aika poikkeuksellinen sitten.
- olis ollu hiljaa
Dino Rex kirjoitti:
No sä olet aika poikkeuksellinen sitten.
Varmaan pointti on se että Mies oikeasti kiusaa sanoessaan että sun perse ei riitä miellyttämään ja kiihoittamaan mua tarpeeksi.Tuskin nainen mitenkään pyysi miestä sanoon tuon. Sitäpaitsi jokaisella on oma makunsa.
- Dino Rex
olis ollu hiljaa kirjoitti:
Varmaan pointti on se että Mies oikeasti kiusaa sanoessaan että sun perse ei riitä miellyttämään ja kiihoittamaan mua tarpeeksi.Tuskin nainen mitenkään pyysi miestä sanoon tuon. Sitäpaitsi jokaisella on oma makunsa.
Eihän mies sanonut, ettei riitä kiihottamaan tarpeeksi. Kyse on siitä, että mies näkisi naisen entistä kiihottavampana jos tämä treenaisi peppuaan. Jos nainen ei tällaista ajatusta kestä, on se ihan hänen oma häpeänsä.
Huomatkaa että jos kiellätte mieheltä kaiken tuollaisen, ette voi itsekään yrittää muuttaa miestä kiinnostavammaksi, esim. arvostelemalla hänen vaatteitaan. - ole hiljaa
Dino Rex kirjoitti:
Eihän mies sanonut, ettei riitä kiihottamaan tarpeeksi. Kyse on siitä, että mies näkisi naisen entistä kiihottavampana jos tämä treenaisi peppuaan. Jos nainen ei tällaista ajatusta kestä, on se ihan hänen oma häpeänsä.
Huomatkaa että jos kiellätte mieheltä kaiken tuollaisen, ette voi itsekään yrittää muuttaa miestä kiinnostavammaksi, esim. arvostelemalla hänen vaatteitaan.Ei helvetti oot tyhmä ja nyt sä sen paljastit! Nuoren eikä vanhemmankaan naisen itsetuntoa ei sais rikkoa etenkään ihminen joka tulee intiimisti lähelle.Täällä ei taida olla vastaamassa kuin naista koskaan nähneitäkään nörttejä.huhhuh!
- 17+18
Dino Rex kirjoitti:
Huomatkaa että jos kiellätte mieheltä kaiken tuollaisen, ette voi itsekään yrittää muuttaa miestä kiinnostavammaksi, esim. arvostelemalla hänen vaatteitaan.Olisitko itse tyytyväinen suhteessa missä nainen arvostelisi ulkoista olemustasi? Ei siis mitään vaatteita, joiden vaihtaminen on todella helppoa vaan oikeasti jotain minkä muuttaminen vaatisi sinulta paljon ponnistuksia. Jos näitä vinkkeja tulisi joka toinen viikko? Eikö sinua alkaisi ihmetyttää, että miksi nainen yleensä on kanssasi?
- Dino Rex
ole hiljaa kirjoitti:
Ei helvetti oot tyhmä ja nyt sä sen paljastit! Nuoren eikä vanhemmankaan naisen itsetuntoa ei sais rikkoa etenkään ihminen joka tulee intiimisti lähelle.Täällä ei taida olla vastaamassa kuin naista koskaan nähneitäkään nörttejä.huhhuh!
No niin :D
- Dino Rex
17+18 kirjoitti:
Olisitko itse tyytyväinen suhteessa missä nainen arvostelisi ulkoista olemustasi? Ei siis mitään vaatteita, joiden vaihtaminen on todella helppoa vaan oikeasti jotain minkä muuttaminen vaatisi sinulta paljon ponnistuksia. Jos näitä vinkkeja tulisi joka toinen viikko? Eikö sinua alkaisi ihmetyttää, että miksi nainen yleensä on kanssasi?
Kyllä, toivon että nainen sanoisi mielipiteensä vaikka hiuksistani tai vartalostani. Toki itse päättäisin mitä asialle teen, mutta kyllä toisen mielipide pitää kestää. Ja niinhän moni nainen jopa hyvin avoimesti arvostelee miesystävänsä kampausta. Itse olen toki sitä mieltä että näitä asioita ei sanota muiden kuullen.
- Female
Dino Rex kirjoitti:
Kyllä, toivon että nainen sanoisi mielipiteensä vaikka hiuksistani tai vartalostani. Toki itse päättäisin mitä asialle teen, mutta kyllä toisen mielipide pitää kestää. Ja niinhän moni nainen jopa hyvin avoimesti arvostelee miesystävänsä kampausta. Itse olen toki sitä mieltä että näitä asioita ei sanota muiden kuullen.
En ole koskaan arvostellut miehen, tai kenenkään muun kampausta tai mitään muutakaan! Ei mielestäni ole palvele mitää tarkoitusta, ainakaan positiivista.
- 17+6
Female kirjoitti:
En ole koskaan arvostellut miehen, tai kenenkään muun kampausta tai mitään muutakaan! Ei mielestäni ole palvele mitää tarkoitusta, ainakaan positiivista.
Sama täällä. Itsepähän olen ukkoni valinnut ja on hyvä sellaisena kuin se on. Miksi pitäisi muuttaa toista kun rakastaa toista ja on rakastunut toiseen juuri sellaisena kuin se on. Ihme neitejä joistakin miehistä tullut kun pitää vinkkejä saada muilta ihmisiltä omaan olemassaoloonsa.
- sivukommentti
Dino Rex kirjoitti:
Huomatkaa että jos kiellätte mieheltä kaiken tuollaisen, ette voi itsekään yrittää muuttaa miestä kiinnostavammaksi, esim. arvostelemalla hänen vaatteitaan.Dino Rexille:
Nainen siis kiihottaa tarpeeksi, mutta silti miehen pitää huomautella.
Mies siis pyrkii sillä käytöksellä maksimoimaan oman nautintonsa, naisesta piittaamatta.
Eikö miehen nautinto ole millään tavalla riippuvainen siitä, nauttiiko hänen naisensa vai ei? Mies nimittäin onnistuu noilla huomautuksillaan melko tehokkaasti tappamaan naisen seksihalut itseään kohtaan.
"Pihtaava" piukkapeppuinen mimmikö olisi se ihanne sitten? - vc vcncfbdf
sivukommentti kirjoitti:
Dino Rexille:
Mies siis pyrkii sillä käytöksellä maksimoimaan oman nautintonsa, naisesta piittaamatta.
Eikö miehen nautinto ole millään tavalla riippuvainen siitä, nauttiiko hänen naisensa vai ei? Mies nimittäin onnistuu noilla huomautuksillaan melko tehokkaasti tappamaan naisen seksihalut itseään kohtaan.
"Pihtaava" piukkapeppuinen mimmikö olisi se ihanne sitten?Tuskin dino rex olisi kovin onnellinen, jos nainen alkaisi asettaa kovempia vaatimuksia ulkonäölle. Esim. Sinulla on ihan ok penis, mutta yhdyntä tuntuisi paremmalta, jos voisit paksuntaa sen. Tai sinun olkapääsi ovat ok, mutta vielä paremmalta näyttäisit, jos ylävartalosi olisi enemmän V mallinen. Tai hampaasi ovat vinossa, kannattaisikohan sinun harkita oikomishoitoa. Tai poskesi ovat alkaneet roikkua iän myötä, ksnnattaisikohannsinun mennä plastiikkakirurgille.
- Dino Rex
sivukommentti kirjoitti:
Dino Rexille:
"Pihtaava" piukkapeppuinen mimmikö olisi se ihanne sitten?Ei mielestäni pidä huomautella, mutta miehen ei pidä myöskään kieltää omia mieltymyksiään. En itse kannata sitä että toista painostetaan mihinkään enkä pidä sitäkään tarpeellisena, että asiasta esitetään toiveita, koska kyllähän nainen luultavasti itsekin huomaa, mikä miehen pään kääntää, kun hän vaikka tv:ssä tai netissä näkee naisia. Mutta jos joku mies nyt kuitenkin päätyy esittämään mielipiteensä, niin kyllä se vaan kannattaa kestää. Kyllä sitä on naisetkin vaatinu mieheltä hoikkuutta ja kadottanu halunsa kun miehen vatsa kasvaa. Ja tuskin pidätte sitä kovin vääränä, jos ylipainosta tässä tapauksessa huomautetaan.
"Mies siis pyrkii sillä käytöksellä maksimoimaan oman nautintonsa, naisesta piittaamatta."
Tämä ei ole ollenkaan tarkoitus, vaan moni nainen myös treenaa takapuoltaan (tai pudottaa painoa ym.) ihan mielellään, koska tietää että se on miehen mieleen. Ei tietenkään naista pidä painostaa mihinkään mikä on vastenmielistä.
"Nainen siis kiihottaa tarpeeksi, mutta silti miehen pitää huomautella. "
Kai nainen olisi iloinen, jos mies kiihottuu vielä enemmän? Toivottavasti ainakin. Toki en itse pidä tässä aiheessa huomauttelua tarpeellisena, koska nainen itsekin varmaan tietää millaisista pepuista miehensä tykkää, mutta oletetaan nyt että kyse on sellaisesta asiasta kuin vaikka naisen hiusten pituus. Nainen saattaa luulla että mies pitää häntä yhtä kauniina lyhyillä hiuksilla, mutta asia ei välttämättä ole näin. Ja silloin siitä kannattaa kyllä sanoa. - Dino Rex
vc vcncfbdf kirjoitti:
Tuskin dino rex olisi kovin onnellinen, jos nainen alkaisi asettaa kovempia vaatimuksia ulkonäölle. Esim. Sinulla on ihan ok penis, mutta yhdyntä tuntuisi paremmalta, jos voisit paksuntaa sen. Tai sinun olkapääsi ovat ok, mutta vielä paremmalta näyttäisit, jos ylävartalosi olisi enemmän V mallinen. Tai hampaasi ovat vinossa, kannattaisikohan sinun harkita oikomishoitoa. Tai poskesi ovat alkaneet roikkua iän myötä, ksnnattaisikohannsinun mennä plastiikkakirurgille.
"Tai sinun olkapääsi ovat ok, mutta vielä paremmalta näyttäisit, jos ylävartalosi olisi enemmän V mallinen. Tai hampaasi ovat vinossa, kannattaisikohan sinun harkita oikomishoitoa."
Nämähän ovat ihan ok. Oikomishoidossa olen ollutkin ja kroppaa on treenattu jotta se näyttäisi enemmän v-malliselta. Itse asiassa mulle on yks kaverikin kerran sanonut, että mulla on hyvänmallinen kroppa, mutta se näyttäisi erittäin hyvältä jos treenaisin siitä enemmän v-mallisen. En saanut kommentista raivaria, vaan totesin että kaveri on oikeassa ja aloin käydä salilla.
"Sinulla on ihan ok penis, mutta yhdyntä tuntuisi paremmalta, jos voisit paksuntaa sen."
Tämä on sama kuin sanoisi: Olet hyvä rakastaja, mutta voisitko vielä taikoa sateenkaaren taivaalle?
"Tai poskesi ovat alkaneet roikkua iän myötä, ksnnattaisikohannsinun mennä plastiikkakirurgille."
Plastiikkakirurgia on asia erikseen. Sanoisin näin, että on eri asia sanoa naiselle, että tämän kannattaa käyttää urheilurintaliivejä että tissit eivät ala roikkua, kuin sanoa että pitäisi mennä ottamaan silikonit että tissit pysyy hyvänä keski-iässäkin. Toki jos plastiikkakirurgia on jonkun mielestä erinomainen juttu, niin siitä vaan.
Lisään vielä että se olisi ihan ok jos nainen sanoisi mulle että kannattaa käyttää kosteusvoidetta, kannattaa syödä parempaa ruokaa ettei iho ala kukkia ja testosteronitasot pysyy hyvänä, tai että kannattaa jättää tupakka (jos niitä polttaisin), että iholle palautuu terve väri. - sivukommentti
Dino Rex kirjoitti:
Ei mielestäni pidä huomautella, mutta miehen ei pidä myöskään kieltää omia mieltymyksiään. En itse kannata sitä että toista painostetaan mihinkään enkä pidä sitäkään tarpeellisena, että asiasta esitetään toiveita, koska kyllähän nainen luultavasti itsekin huomaa, mikä miehen pään kääntää, kun hän vaikka tv:ssä tai netissä näkee naisia. Mutta jos joku mies nyt kuitenkin päätyy esittämään mielipiteensä, niin kyllä se vaan kannattaa kestää. Kyllä sitä on naisetkin vaatinu mieheltä hoikkuutta ja kadottanu halunsa kun miehen vatsa kasvaa. Ja tuskin pidätte sitä kovin vääränä, jos ylipainosta tässä tapauksessa huomautetaan.
"Mies siis pyrkii sillä käytöksellä maksimoimaan oman nautintonsa, naisesta piittaamatta."
Tämä ei ole ollenkaan tarkoitus, vaan moni nainen myös treenaa takapuoltaan (tai pudottaa painoa ym.) ihan mielellään, koska tietää että se on miehen mieleen. Ei tietenkään naista pidä painostaa mihinkään mikä on vastenmielistä.
"Nainen siis kiihottaa tarpeeksi, mutta silti miehen pitää huomautella. "
Kai nainen olisi iloinen, jos mies kiihottuu vielä enemmän? Toivottavasti ainakin. Toki en itse pidä tässä aiheessa huomauttelua tarpeellisena, koska nainen itsekin varmaan tietää millaisista pepuista miehensä tykkää, mutta oletetaan nyt että kyse on sellaisesta asiasta kuin vaikka naisen hiusten pituus. Nainen saattaa luulla että mies pitää häntä yhtä kauniina lyhyillä hiuksilla, mutta asia ei välttämättä ole näin. Ja silloin siitä kannattaa kyllä sanoa.Aloittajan tilannehan ei vastaa ollenkaan tuota, mitä selität.
Hän treenaa, ja muut miehet kehuvat hänen peppuuaan, vain poikaystävälleen hän ei oikein riitä.
Sinä taas jätit täysin huomiotta sen tosiasian, että nainen ei kiihotu miehestä, joka arvostelee hänen ulkonäköään. Harvoin seksiä täydellisen pepun omaavan naisen kanssako on parempi, kuin usein seksiä "tosi kivan pepun" omaavan kanssa? - Dino Rex
sivukommentti kirjoitti:
Aloittajan tilannehan ei vastaa ollenkaan tuota, mitä selität.
Hän treenaa, ja muut miehet kehuvat hänen peppuuaan, vain poikaystävälleen hän ei oikein riitä.
Sinä taas jätit täysin huomiotta sen tosiasian, että nainen ei kiihotu miehestä, joka arvostelee hänen ulkonäköään. Harvoin seksiä täydellisen pepun omaavan naisen kanssako on parempi, kuin usein seksiä "tosi kivan pepun" omaavan kanssa?"Aloittajan tilannehan ei vastaa ollenkaan tuota, mitä selität.
Hän treenaa, ja muut miehet kehuvat hänen peppuuaan, vain poikaystävälleen hän ei oikein riitä. "
Oot oikeassa että on toki hölmöä kommentoida naisen peppua, kun nainen treenaa. Itse miehen ajatuksessahan ei toki ole mitään vikaa, mutta naisten kanssa nämä toki kannattaa jättää sanomatta, ellei nainen sitten pyydä kommenttia asiaan. Miesporukassa voidaan toisia kannustaa eteenpäin tuolla tavalla ja se toimii. Luultavasti tästä on kyse AP:n miehenkin kohdalla. AP:n mies tosin ei ole sanonut, ettei naisen peppu riittäisi hänelle. Ei se ole niin että miehet kiihottuvat vain täydellisistä pepuista. Hyvä peppukin riittää siihen.
"Sinä taas jätit täysin huomiotta sen tosiasian, että nainen ei kiihotu miehestä, joka arvostelee hänen ulkonäköään."
Tässä tapauksessa asia on varmasti näin. Mutta ei ulkonäön arvostelu itsessään ole oikea tai väärä tapa toimia. Aivan varmasti kuka tahansa täysjärkinen nainen tykkää miehestä joka sanoo: "Kuule kulta, koko suhteemme ajan olen kuntoillut kovaa. Sinä taas olet lihonut paljon ja vähentänyt liikkumista. Tämä vaikuttaa seksielämäämme ja suhteemme laatuun." Sen sijaan sitä en usko, että nainen arvostaa miestä joka ei tuossa tilanteessa sano mitään. - sivukommentti
Dino Rex kirjoitti:
"Aloittajan tilannehan ei vastaa ollenkaan tuota, mitä selität.
Hän treenaa, ja muut miehet kehuvat hänen peppuuaan, vain poikaystävälleen hän ei oikein riitä. "
Oot oikeassa että on toki hölmöä kommentoida naisen peppua, kun nainen treenaa. Itse miehen ajatuksessahan ei toki ole mitään vikaa, mutta naisten kanssa nämä toki kannattaa jättää sanomatta, ellei nainen sitten pyydä kommenttia asiaan. Miesporukassa voidaan toisia kannustaa eteenpäin tuolla tavalla ja se toimii. Luultavasti tästä on kyse AP:n miehenkin kohdalla. AP:n mies tosin ei ole sanonut, ettei naisen peppu riittäisi hänelle. Ei se ole niin että miehet kiihottuvat vain täydellisistä pepuista. Hyvä peppukin riittää siihen.
"Sinä taas jätit täysin huomiotta sen tosiasian, että nainen ei kiihotu miehestä, joka arvostelee hänen ulkonäköään."
Tässä tapauksessa asia on varmasti näin. Mutta ei ulkonäön arvostelu itsessään ole oikea tai väärä tapa toimia. Aivan varmasti kuka tahansa täysjärkinen nainen tykkää miehestä joka sanoo: "Kuule kulta, koko suhteemme ajan olen kuntoillut kovaa. Sinä taas olet lihonut paljon ja vähentänyt liikkumista. Tämä vaikuttaa seksielämäämme ja suhteemme laatuun." Sen sijaan sitä en usko, että nainen arvostaa miestä joka ei tuossa tilanteessa sano mitään.Tuo mitä viimeisessä kappaleessa selität, ei kuulu kyseiseen asiaan ollenkaan. Tässä keskustelussa puidaan eri asiaa.
- Dino Rex
sivukommentti kirjoitti:
Tuo mitä viimeisessä kappaleessa selität, ei kuulu kyseiseen asiaan ollenkaan. Tässä keskustelussa puidaan eri asiaa.
No itse esitit sen aika yksioikoisesti, että nainen ei kiihotu ulkonäköä arvostelevasta miehestä. No selvästi sitten tarkoitit vain kyseistä tapausta, joten ymmärsin väärin ja kommentti meni ohi.
- hohhoijaa
Dino Rex kirjoitti:
No itse esitit sen aika yksioikoisesti, että nainen ei kiihotu ulkonäköä arvostelevasta miehestä. No selvästi sitten tarkoitit vain kyseistä tapausta, joten ymmärsin väärin ja kommentti meni ohi.
jospa lopettaisit nyt jankuttamisen asiasta josta jokaisella on oma makunsa ja ota huomioon että tunteet kiihottavat enemmän kuin yksikään selluliitti-rasvapallerro persereijän yläpuolella, jota ei edes naidessa näe (ellei pane takaapäin ja yleensä mies katsoo silloin 90 % ajasta omaa kulliaan, jonka koostumukseen naisen on enää hyvin vaikeata vaikuttaa!)
- tuossa on ovi
Dino Rex kirjoitti:
"Tai sinun olkapääsi ovat ok, mutta vielä paremmalta näyttäisit, jos ylävartalosi olisi enemmän V mallinen. Tai hampaasi ovat vinossa, kannattaisikohan sinun harkita oikomishoitoa."
Nämähän ovat ihan ok. Oikomishoidossa olen ollutkin ja kroppaa on treenattu jotta se näyttäisi enemmän v-malliselta. Itse asiassa mulle on yks kaverikin kerran sanonut, että mulla on hyvänmallinen kroppa, mutta se näyttäisi erittäin hyvältä jos treenaisin siitä enemmän v-mallisen. En saanut kommentista raivaria, vaan totesin että kaveri on oikeassa ja aloin käydä salilla.
"Sinulla on ihan ok penis, mutta yhdyntä tuntuisi paremmalta, jos voisit paksuntaa sen."
Tämä on sama kuin sanoisi: Olet hyvä rakastaja, mutta voisitko vielä taikoa sateenkaaren taivaalle?
"Tai poskesi ovat alkaneet roikkua iän myötä, ksnnattaisikohannsinun mennä plastiikkakirurgille."
Plastiikkakirurgia on asia erikseen. Sanoisin näin, että on eri asia sanoa naiselle, että tämän kannattaa käyttää urheilurintaliivejä että tissit eivät ala roikkua, kuin sanoa että pitäisi mennä ottamaan silikonit että tissit pysyy hyvänä keski-iässäkin. Toki jos plastiikkakirurgia on jonkun mielestä erinomainen juttu, niin siitä vaan.
Lisään vielä että se olisi ihan ok jos nainen sanoisi mulle että kannattaa käyttää kosteusvoidetta, kannattaa syödä parempaa ruokaa ettei iho ala kukkia ja testosteronitasot pysyy hyvänä, tai että kannattaa jättää tupakka (jos niitä polttaisin), että iholle palautuu terve väri.Ei kyllä ole ok ,koska hyvin vähän jos ollenkaan voi omaan ulkonäköönsä vaikuttaa ja jokaisella on oma makunsa kuten varmaan hyvin tiedät eli kyse on vain subjektiivisesta sun omasta näkemyksestäsi kun taas jonkun muun mielestä asia voisi olla täysin eri tavalla.
Yhden ihmisen vuoksi oman ulkonäön muokkaaminen on täysin turhaa ja vastaavissa tilanteissa voi todeta että vaihtamallahan se paranee. - Dino Rex
hohhoijaa kirjoitti:
jospa lopettaisit nyt jankuttamisen asiasta josta jokaisella on oma makunsa ja ota huomioon että tunteet kiihottavat enemmän kuin yksikään selluliitti-rasvapallerro persereijän yläpuolella, jota ei edes naidessa näe (ellei pane takaapäin ja yleensä mies katsoo silloin 90 % ajasta omaa kulliaan, jonka koostumukseen naisen on enää hyvin vaikeata vaikuttaa!)
Mulle esitettiin kommentti ja vastasin siihen. Kukaan ei pakota lukemaan jos pännii noin paljon.
- grr4e3555
Sanot sille että sun sanat loukkaa.
Miksi ihmeessä aina pitää tehdä yksinkertaisita asioista niin mahdottoman monimutkaisia? - kiltti mies.
Eipä kuulosta ihanalta eikä se halua sulle pelkkää hyvää. Se haluaa että olet joku muu. Sanot sille suoraan että olet tälläinen kuin olet ja jos ei kelpaa niin ovesta ulos vaan. itse ne kyllä kehaisi sanoa naiselle tolleen et " mene treenaa persettasi parempaan kuosiin" No, mut miehesi varmaan kuvittelee että haluaa susta sen unelmies naisensa kun vähän treenaat. Et siis kelpaa sille sellaisena kuin nyt olet.
- Vakava asia
Sellainen viestihän tuohon aloittajan miehen kommenttiin sisältyy, että aloittaja ei kelpaa hänelle omana itsenään. Viestiin sisältyy aika paljon muutakin loukkausta tämän lisäksi. Se kertoo myös, että hänelle on tärkeintä miltä näytät, ei se miltä sinusta tuntuu. Olet hänelle väline.
Minun entinen mieheni kehtasi esittää kommentteja kaikista ruumiinosistani, ja lopulta kaikesta mitä tein. Tuollainen aloittajan miehen kommentti on henkistä väkivaltaa, vaikka mies välillä laittaakin hyvää ruokaa aloittajalle. Näin hän saa naisen pysymään solvattavanaan. - Vakava juttu
Vakava asia kirjoitti:
Sellainen viestihän tuohon aloittajan miehen kommenttiin sisältyy, että aloittaja ei kelpaa hänelle omana itsenään. Viestiin sisältyy aika paljon muutakin loukkausta tämän lisäksi. Se kertoo myös, että hänelle on tärkeintä miltä näytät, ei se miltä sinusta tuntuu. Olet hänelle väline.
Minun entinen mieheni kehtasi esittää kommentteja kaikista ruumiinosistani, ja lopulta kaikesta mitä tein. Tuollainen aloittajan miehen kommentti on henkistä väkivaltaa, vaikka mies välillä laittaakin hyvää ruokaa aloittajalle. Näin hän saa naisen pysymään solvattavanaan.Onko arvostelu sillä kuitattu, että toinen sanoo naisen "riittävän" miehelle omana itsenään? Minulle ei riittäisi, että riitän.
- kosta
Lyö miestä takaisin vyön alle,löydät varmaan heikon kohdan kun oikein mietit....
- 100%
Samanlaista se oli oman exäni kanssa, vaikka kehui minua maailman kauneimmaksi naiseksi, silti aina oli sanottavaa pukeutumisesta, hiustyylistä jne. ETTÄ NÄYTTÄISIN VIELÄ PAREMMALTA. Kysyinkin että miksi helvetissä olet minut valinnut jos en ole lähellekkään ihannenaistasi???
Aikani tuota arvostelua ja mittailua katseltuani laitoin miehen menemään sinne missä ne täydelliset naiset kasvaa, valitkoon sieltä nyt sen jota ei tarvitse muuttaa...vaikka enpä usko että hän sellaista koskaan tulee löytämään. :D - Dino Rex
Asiaan liittyen, kyllähän toisen ulkomuotoon on yritetty vaikuttaa aina, mutta kauheata ongelmaa en ole nähnyt siitä tulleen, kun nainen tekee sen:
http://www.voice.fi/viihde/viidakon-tahtonen-teki-rohkean-lupauksen--suuseksia-joka-paiva/2/55293 - pepema
Jos nyt jotakuta kiinnostaa, niin asia on saatu selvitettyä. Kirjoitin miehelle kirjeen, sillä koin, että muuten olisin saattanut unohtaa jotain tärkeää tai esittää asian väärällä tavalla. Kerroin kirjeessä, että hänen sanansa loukkaavat minua, mutta että ymmärrän, ettei hän ole tarkoittanut niitä loukkauksiksi. Mies pyysi anteeksi ja sanoi, ettei ollut tajunnut loukanneensa minua, oli kuulema yrittänyt motivoida minua jatkamaan urheilua (ei niinkään lisäämään sen määrää) ja hän lupasi lopettavansa nämä kommentit. Hän sanoi myös, että olen hullu, jos luulen etten ole riittävän hyvännäköinen hänelle jne.
Nämä ovat tietysti vain sanoja, enkä voi tietää vielä varmasti loppuvatko kommentit, mutta minulla ei ole mitään syytä uskoa miehen valehtelevan. Tiedän, että moni täällä pitää miestä jonkin sortin narsistina, sillä hänen sanansa kuulostavat julmilta, mutta haluan muistuttaa teitä ensinnäkin siitä, että kommunikaatio on 93 % sanatonta, joten se miten mies sanoi nämä kommentit oli paljon tärkeämpää ja on ehkä vaikea näin kirjallisesti ilmaista sitä, miten tiedän, ettei hän tarkoittanut kommentteja pahalla. Toisekseen ehkä pientä suhteellisuudentajua myös vaaditaan joiltain kommentoijilta. 99,99% ajasta mies on täydellinen (ei virheetön, vaan minulle täydellinen), joten en todellakaan eroa muuten hyvästä ihmisestä sen takia, että hän tietämättään loukkaa minua.
Jos kommentit kuitenkin jatkuvat, niin siinä vaiheessa mietin hyvin hyvin tarkkaan jatkanko miehen kanssa.
Kiitos kuitenkin kaikille kommentoijille, sain monilta hyviä vinkkejä myös vastaisuuden varalle.- afoibhugf
Ne todellakin ovat vain sanoja. Tarkistahan onko mies naimisissa myös samalla. onko mies kova pullistelemaan itse salilla käynnistään, tiedäthän että monet narsistit tekevät niin! Ei heille riitä mikään ja voit yhtälailla sanoa miehelle takaisin että sulla on btw., kyrvän juuressa liikaa nahkaa tms. Mikset voi ottaa vain tavallista miestä, onko miehessä jotain niin helvetin erikoista että siedät tuollaista paskaa?
- sanosepierulla
Istumalla miehen naaman päälle tämän nukkuessa ja pieraisemalla sille,paskantynkäkin vois toimia hyvänä herätteenä
Kun toinen on 99 % huolehtivainen, tulee laskettua monet loukkaukset sammakoiksi.
Kyllä huolehtiva ja huolista kuunteleva tietää mikä on loukkaus ja mikä ei.
"Sinulla olisi mahtava takamus, mikäli treenaisit" kuuluu sarjaan "Mars kuntosalille" vihjauksiin. Mikäli mies olisi täysin mitä on antanut ymmärtää, hän myös ymmärtäisi ettet halua mennä kuntosalille. Hän tietää sen ja silti yrittää patistaa sinua sinne.
Ensimmäisenä tulee mieleen, hän haluaa sinun vartalosi muovautuvan hänen toiveittensa mukaan.- thinking
En ota kantaa siihen millainen miehesi pohjimmiltaan on. Hienoa että olet asiasta saanut sanottua. Haluan vain sen sanoa aiheeseen liittyen (eikä ehkä sovellu mieheesi mutta vastaavia tapauksia voi olla) että itse en voisi kuvitella parisuhteessa rupeavani arvostelemaan tylysti toisen ulkonäköä. Edellisessä suhteessa sanoinkin poikaystävälleni että hän on ihana sellaisena kun on (hänellä epävarmuutta oman ulkonäkönsä suhteen mutta itse en nähnyt siinä mitään vikaa), mutta sainkin sitten sivusta huomata hänen arvostelevan muiden ulkonäköä ja vaatetusta ja minullekin hän alkoi mitä oudompia kommentteja latelemaan tylysti. Olin kyllä aika häkeltynyt, kun muuten sanotaan miten upea olen mutta sitten tulee semmosta settiä. Lopulta en enää kestänyt, ajattelin ettei henkinen kantti kestä tuommoista pitemmän pääälle.
_Terveessä_ suhteessa ei aleta puuttumaan halveksuvasti siihen minkälainen vartalo ym toisella on. Jos jotain tosi huolestuttavaa on, voi siitä nätisti sanoa. Ja riippuukin paljolti miten ihminen asiansa esittää. Tylyt kommentit toiselle muuttaa ulkonäköään ei mene tajuntaani. Siksi valitsenkin huolella ettei seuraava poikaystävä ole samanlainen tylyttäjä.
Ja tämä siksi että ihmiset tajuaisivat: rakastamaansa ihmistä ei ole halu eikä tarve halveksua toista loukaten (tietysti joskus voi olla ajattelematon, mutta ei toistuvaa käytöstä joka ei muutu pyynnöistä huolimatta)
Tsemppiä sinulle! :) - Minäkin
thinking "Ja tämä siksi että ihmiset tajuaisivat: rakastamaansa ihmistä ei ole halu eikä tarve halveksua toista loukaten (tietysti joskus voi olla ajattelematon, mutta ei toistuvaa käytöstä joka ei muutu pyynnöistä huolimatta) "
Olen itse miettinyt, että voiko sitä yhtäkään tylytyskertaa unohtaa. Minulle se tuli yllätyksenä. Samantyyppinen poikaystävä, epävarma itsestää kuin sinulla, ja sitten ykskaks tuli heitto, mikä oli ilkeä. Se tuli tosi yllättäen.
Eikö lapsikin jo ymmärrä, että sellainen on käytöksenäkin rumaa ja ala-arvoista. Että pitäisi kunnioittaa? Voiko laittaa ajattelemattomuuden piikkiin, kun emme ole lapsia?- thinking
Niin, hyvä näkökanta tuo. Ilkeät sanat satuttaa aina. Mikä tarve niillä on? Mutta sitä yritin sanoa, että jatkuvana käytöksenä se on sietämätöntä,kun taas jokainen joskus voi ajattelmattomasti muista sanoa. Huomasin/tajusin ettei poikaystäväni käytös muuttuisi, yhden tai kahden ilkeilyn olisin voinut kestää. En ymmärrä myöskään semmosta huumorin varjolla vähättelyä ym. Miksi, miksi. Mutta ei onneksi kaikki ole sellaisia
- Anonyymi
Heivaa menemään tollanen juntti
- Anonyymi
Niin mä heivasinkin.
Happy & content now.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku443918Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351889Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531326- 1541202
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti41980- 190975
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.228954- 80927
- 55800
Jälkiviisauttako
Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?79799