Raamatun 10 käskystä ...

Mane

Kuinka moni näistä on tarpeellinen nyky-yhteiskunnassamme? Mielipiteitä?

39

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olis hyvä noudattaa

      Noin äkkiseltään tulee mieleen 5. ja 7. käsky.
      Ehkä siihen voisi vielä lisätä 4:n käskäskyn alkuosan, kunnioita isääsi ja äitiäsi.

      • Kunnioittaisi siis vanhempia jotka ovat ajaneet maan kaaokseen äänestyskäyttäytymisellään?


    • Kaikki käskyt

      Jumalan käskyissä näemme Jumalan pyhyyden ja niiden edessä koemme omassatunnossamme syyllisyyttä, joka vie meidät ristillä syntimme sovittaneen Jeesuksen luokse. Ne ovat tarkoitettu kaikille ihmisillä, kaikkina aikoina. Kaikki 10 käskyä ovat näin ollen tarpeellisiä nyky-yhteiskunnassammekin.

      Ensimmäinen käsky ei yllätys, yllätys olekaan: usko Herraan sinun Jumalaasi, vaan rakasta Herraa sinun Jumalaasi. Se on kaiken lähtökohta. Jos rakastat jotakin, pyrit miellyttämään häntä. Jos rakastat Jumalaa pyrit miellyttämään Jumalaa ja haluat elää Hänen ohjeidensa mukaan. Jos meillä ei ole suhdetta Jumalaan, loppujenkin käskyjen merkitys vähenee ja muuttuu. Me perustelemme tekojamme ja ajatuksiamme itsekkäästi ja sen perusteella, mistä meille on eniten hyötyä tai mielihyvää. Esimerkiksi aviopuolisonsa hylkäävä perustelee eroaan ja uuden kumppanin löytämistä tyyliin "rakkaus oli jo hiipunut ja onhan minulla vielä sentään oikeus onneen".

      Suurin osa käskyistähän käsittelee ihmisten välisiä suhteita. Täällä maailmassa me elämme ja suhteemme Jumalaan tulisi heijastua kaikessa siinä, mitä me täällä keskenämme ja suhteessa toisiimme teemma. Kymmenen käskyn laki on elämän oma laki: niiden turhentaminen näkyy rikkinäisyytenä yhteiskunnassamme. Miltä tuntuisi esimerkiksi, ettemme koskaan sanoisi väärää todistusta lähimmäisestämme? Käskyissä on meille pureskeltavaa yllin kyllin. Väärän todistuksen lähimmäisestään sanoo myös se, joka vastoin tietoaan ja kokemustaan kehuu ja mielistelee jotakin henkilöä. Meidän ei tule vaieta silloin, kun joku toimii häikäilemättömsti ja rakkaudettomasti. Seurakunnassa tämä merkitsee sitä, ettemme saa asettaa hengelliseen tehtävään ja asemaan ketään sellaista, joka näkyvästi toimii ja todistaa vastoin Jumalan Sanaa. Rakastaako hän Raamatun Jumalaa ja Hänen käskyjään?

    • 316

      Jokainen.

      • Oletko?

        Täytyy olla yli-ihminen, jos jokaisen noudattaminen onnistuu.


      • 316
        Oletko? kirjoitti:

        Täytyy olla yli-ihminen, jos jokaisen noudattaminen onnistuu.

        Aivan, se ei onnistu.
        Vain Jeesus onnistui, ja ihmisen pelastuminen onnistuu VAIN kun pyytää syntejään anteeksi Jumalalta.


      • ....
        316 kirjoitti:

        Aivan, se ei onnistu.
        Vain Jeesus onnistui, ja ihmisen pelastuminen onnistuu VAIN kun pyytää syntejään anteeksi Jumalalta.

        Totta. Ihmiseltä se ei onnistu, mutta se ei tarkoita sitä, etteivätkö käskyt olisi voimassa niin kauan kuin maa pysyy. Eiväthän vanhemmatkaan sano lapselleen: "sen takia, että te ette pysty tottelemaan meitä, teidän ei tarvitse kuunnella eikä totella meitä (vanhempia), vaan saatte tehdä aivan mitä mielenne tekee", vaikka lapsi ei voi mitenkään tietää, mikä sille itselleen on hyväksi (riippuen iästä).

        Rajat ovat rakkautta, koska niin paljon Jumala rakastaa ihmistä.


      • +++
        .... kirjoitti:

        Totta. Ihmiseltä se ei onnistu, mutta se ei tarkoita sitä, etteivätkö käskyt olisi voimassa niin kauan kuin maa pysyy. Eiväthän vanhemmatkaan sano lapselleen: "sen takia, että te ette pysty tottelemaan meitä, teidän ei tarvitse kuunnella eikä totella meitä (vanhempia), vaan saatte tehdä aivan mitä mielenne tekee", vaikka lapsi ei voi mitenkään tietää, mikä sille itselleen on hyväksi (riippuen iästä).

        Rajat ovat rakkautta, koska niin paljon Jumala rakastaa ihmistä.

        Viimeinen taistelu ennen Jeesuksen tuloa pilvissä, tulee olemaan juuri niiden välillä, jotka kunnioittavat ja palvelevat Jumalaa ja Hänen käskyjään ja niiden välillä, jotka antavat kunnian ihmiselle ja hänen käskyilleen.

        Ilm. 14:12
        Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

        Jes. 8:20
        "Pysykää laissa ja todistuksessa!" Elleivät he näin sano, ei heillä aamunkoittoa ole.


      • Oletko? kirjoitti:

        Täytyy olla yli-ihminen, jos jokaisen noudattaminen onnistuu.

        Jeesus on vain ihminen niin kuin me muutkin (kuten Raamattu selkeästi sanoo), mutta silti häneltä Jumalan hengen avulta jokaisen käskyn noudattaminen onnistui.

        (Hebrews 2:17)
        Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit.

        Käskyt annettiin noudatettaviksi, kuten Raamattu itsekin sanoo. Ei olisi mitään järkeä Raamatun sanoa noin, jos niitä ei voisi noudattaa.

        Toisin sanoen tuo "täytyy olla yli-ihminen" kuulostaa minusta vain jonkinlaiselta huonolta tekosyyltä, jolla ihmiset puolustelevat sitä, että eivät vain ole viitsineet tai uskaltaneet taistella syntiä vastaan Jeesuksen tavoin verille asti sitä vastustaen.

        (Hebrews 12:4)
        Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,

        Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että meidän syyllisyys Jumalan edessä on niin raskas juuri sen vuoksi, että me olemme itse ehdoin tahdoin valinneet tehdä syntiä, sen sijaan, että olisimme vain pelkkiä synnin uhreja, jotka eivät edes ole vastuussa siitä, koska ovat joutuneet synnin orjina tekemään syntiä vastoin omaa tahtoansa.


      • Anonyymi
        christus.victor kirjoitti:

        Jeesus on vain ihminen niin kuin me muutkin (kuten Raamattu selkeästi sanoo), mutta silti häneltä Jumalan hengen avulta jokaisen käskyn noudattaminen onnistui.

        (Hebrews 2:17)
        Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit.

        Käskyt annettiin noudatettaviksi, kuten Raamattu itsekin sanoo. Ei olisi mitään järkeä Raamatun sanoa noin, jos niitä ei voisi noudattaa.

        Toisin sanoen tuo "täytyy olla yli-ihminen" kuulostaa minusta vain jonkinlaiselta huonolta tekosyyltä, jolla ihmiset puolustelevat sitä, että eivät vain ole viitsineet tai uskaltaneet taistella syntiä vastaan Jeesuksen tavoin verille asti sitä vastustaen.

        (Hebrews 12:4)
        Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,

        Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että meidän syyllisyys Jumalan edessä on niin raskas juuri sen vuoksi, että me olemme itse ehdoin tahdoin valinneet tehdä syntiä, sen sijaan, että olisimme vain pelkkiä synnin uhreja, jotka eivät edes ole vastuussa siitä, koska ovat joutuneet synnin orjina tekemään syntiä vastoin omaa tahtoansa.

        Jeesus on Jumala.

        Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat Jumalan kolme persoonaa.

        Jumalia on kuitenkin vain YKSI.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on Jumala.

        Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat Jumalan kolme persoonaa.

        Jumalia on kuitenkin vain YKSI.

        AMEN.


    • +++

      Rajat ovat rakkautta

      Jumalan ja ihmisen välistä suhdetta voidaan verrata vanhemman - isän ja äidin - ja lapsen väliseen suhteeseen. Jos lapsi tottelisi vanhempiaan, hän voisi välttyä monelta vaaralta, itkulta ja pettymykseltä, koska vanhemmat - aivan kuin Jumala - haluavat lapselleen vain onnea ja hyvää. Rajat ovat rakkautta.

      Usein ihminen itse aiheuttaa oman tuskansa tai on ainakin osittain siihen osallinen. Jumalan rajat ihmisen onnelle ja menestykselle ovat juuri nuo kymmenen käskyä, joista Jeesus sanoi, että ne pysyvät niin kauan kuin maa pysyy, eikä niitä ihmiskäsi saa muuttaa miksikään, koska Jumala on ne rakkaudessan ihmiselle omalla sormellaan kirjoittanut.

      Usein ihminen itse aiheuttaa oman tuskansa tai on ainakin osittain siihen syyllinen. Jumala tietää, mitä ihmisen sisällä on ja Hän tietää, mikä ihmiselle aiheuttaa tuskaa. Ihmisen sisimmässään tuntema elämän harmonia ja onni on riippuvainen samoista asioista kuin aikojen alussa. Jumala antoi kymmenen käskyä ihmisen onneksi sen takia, että ihminen saisi elää onnellista, harmonista ja rauhallista elämää.

      Kun sitten ihminen on kulkenut "omaa tietään" piittaamatta Jumalan rakkauden käskyistä ja kulkenut kauas harhaan, ja kun hän sitten kuulee Paimenen hellän kotiinkutsun, on tuhlaajapojalla aina ovi auki Isän luona. Ihmisellä itsellään elämä olisi kuitenkin paljon helpompaa, jos hän voisi välttää elämän karikot ja voisi pysytellä aina "Isänsä kodissa".

    • Alkuperäisellä eli Raamatun tekstin mukaisella jaottelulla (en tosin ymmärrä, miksi näitä kutsutaan kymmeneksi käskyksi kun tuo jako on niin mielivaltaisen oloinen. voisi aivan yhtä hyvin jakaa yhdeksäksi tai uudelleenjärjestelyn jälkeen vain kahdeksaksikin):

      1) Sinulla ei saa olla muita jumalia

      2) Älä tee jumalankuvaa

      3) Älä käytä väärin Jumalan nimeä

      4) Pyhitä sapatti

      5) Kunnioita isääsi ja äitiäsi

      6) Älä tapa

      7) Älä tee huorin

      8) Älä varasta

      9) Älä anna väärää todistusta

      10) Älä himoitse/kadehdi/tavoittele sitä, mikä on toisen

      Käsittääkseni koko termi "kymmenen käskyä" on keksitty vasta jälkikäteen eikä alunperin tekstissä mitään tuollaista jakoa tehdä tai edes erotella näitä käskyjä muista annetuista käskyistä, vaan ne kaikki ovat osa Siinailla solmittua liittoa.

      Tulee myös muistaa se, että nämä käskytkin on luettava omassa historiallisessa asiayhteydessään ennen kuin niitä lähtee nyky-yhteiskuntaan soveltamaan.

      Mutta mitkä näistä käskyistä ovat nykyään tarpeellisia? Jospa katsomme, että mitkä niistä voisimme heittää pois? Enkä tarkoita siis pelkkää pinnallista kirjaimellista lukemista, kun Jeesuskaan ei näitä vain kirjaimellisesti lukenut.

      1) Vain yhden jumalan jumalana pitäminen? Elämä moraalisessa mielessä toimii paremmin, jos on selkeä arvojärjestys asioille, joten tämä on vielä relevantti.

      2) On nähty ihan käytännössä, että kuvien, ikonien, perinteiden, "teorioiden", oppien ja muiden vastaavien kuvausten tekeminen jumalista on omiaan vain johtamaan ihmiset olennaisen parista epäoleelliseen eli minun mielestä tämäkin on ihan järkevä vielä nykyäänkin.

      3) Älä käytä väärin Jumalan nimeä? Oletan, että tällä nyt erityisesti viitataan Jumalan nimeen vannomiseen tai oikeastaan tärkeiden asioiden tai ihmisten nimen lokaamiseen harkitsemattomilla tai epärehellisillä toimilla. Kuulostaa aika tärkeältä.

      4) Sapatin pyhittäminen? Käsittääkseni ihmiset eivät ole vielä kehittyneet ikiliikkujiksi, joiden ei tarvitse levätä eikä laittaa aikaa sivuun työn lisäksi muille tärkeille asioille. Ei koneetkaan kauaa kestä, jos niistä revitään kaikki tehot irti 24/7.

      5) Kunnioita toisia ihmisiä ja erityisesti niitä, jotka ovat pitäneet sinusta huolta, kasvatteneet sinut, vaatettaneet sinut, ruokkineet sinut? Eikö tämän pitäisi olla aika itsestäänselvä? Yhteiskunta, jossa ei kunnioiteta ihmisiä ihmisinä eikä olla kiitollisia toisille, on tuhoontuomittu.

      6) Älä tapa? Eiköhän tämä aika itsestäänselvä tapaus ole.

      7) Älä tee huorin? Oletan, että yhteiskunnan tilanne voisi olla parempi, jos ihmiset ihan yleisesti suhtautuisivat seksiin ja ihmissuhteisiin hieman vakavammin ja vastuullisemmin.

      8) Älä varasta? Aika itsestäänselvä.

      9) Onko väärän todistuksen antaminen muka hyvä asia?

      10) Itsekäs toisen ihmisen puolison tai omaisuuden tavoittelu? Voiko siitä oikeasti seurata jotain hyvää?

      Toisin sanoen en kyllä keksi, miksi yhtäkään näistä pitäisi heittää elämänohjeena pois. Nykykulttuuri palvoo typeryyttä samanaikaisesti kuin se yrittää huijata ihmiset uskomaan, että olemme parempia ja viisaampia kuin menneet sukupolvet. Hohhoijaa millaista vedätystä.

      • 10 käskyä

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. selitykseen
        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. selitykseen
        3. Pyhitä lepopäivä. selitykseen
        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi. selitykseen
        5. Älä tapa. selitykseen
        6. Älä tee aviorikosta. selitykseen
        7. Älä varasta. selitykseen
        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. selitykseen
        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. selitykseen
        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        Onkohan sulla käskyjen järjestys sekaisin?


      • 10 käskyä kirjoitti:

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. selitykseen
        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. selitykseen
        3. Pyhitä lepopäivä. selitykseen
        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi. selitykseen
        5. Älä tapa. selitykseen
        6. Älä tee aviorikosta. selitykseen
        7. Älä varasta. selitykseen
        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. selitykseen
        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. selitykseen
        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        Onkohan sulla käskyjen järjestys sekaisin?

        Mulla järjestys sekaisin? Ei. Tuossa järjestyksessä ne Raamatussa on.

        Oletan, että vaikka sanoit "järjestys", niin tarkoitit oikeastaan tekstin jaottelua käskyiksi ja niiden numerointia, jossa minulla tosiaan oli virhe tullutkin. Minun tuo lista meni ortodoksien käyttämän numeroinnin mukaan, vaikka olisi pitänyt käyttää juutalaisten numerointia. Tuo sinun käyttämäsi numerointi tuossa on katolisten ja luterilaisten käyttämä, joka ei ole sen raamatullisempi kuin jälkikäteen lisätty Raamatun tekstien jakaminen lukuihin ja jakeisinkaan tai nämä muutkaan jaottelut ja numeroinnit.

        Mihin lie sitten tuo jaottelu ja numerointi minkäkin uskontokunnan kohdalla edes perustuu. Mielenkiintoisena pidän sitä, että monet kristillisiksi itseään kutsuvat kirkkokunnan jättävät alusta kokonaan tuon "Minä olen Herra, sinun Jumalasi" -pätkän pois. Tosin se on ihan ymmärrettävää heidän kolminaisuusoppinsa valossa vaikkakaan ei ainakaan minun mielestä hyväksyttävää.

        Jos pitäisi arvaus heittää alkukielistä tekstiä sen enempää tutkimatta siitä, mikä numerointi on todennäköisesti järkevin, niin veikkaisin juutalaisten käyttämää numerointia ihan senkin vuoksi, että kristikunnan parissa on niin vahva perinne järjenkäytön kieltämisen suhteen.


      • ...
        christus.victor kirjoitti:

        Mulla järjestys sekaisin? Ei. Tuossa järjestyksessä ne Raamatussa on.

        Oletan, että vaikka sanoit "järjestys", niin tarkoitit oikeastaan tekstin jaottelua käskyiksi ja niiden numerointia, jossa minulla tosiaan oli virhe tullutkin. Minun tuo lista meni ortodoksien käyttämän numeroinnin mukaan, vaikka olisi pitänyt käyttää juutalaisten numerointia. Tuo sinun käyttämäsi numerointi tuossa on katolisten ja luterilaisten käyttämä, joka ei ole sen raamatullisempi kuin jälkikäteen lisätty Raamatun tekstien jakaminen lukuihin ja jakeisinkaan tai nämä muutkaan jaottelut ja numeroinnit.

        Mihin lie sitten tuo jaottelu ja numerointi minkäkin uskontokunnan kohdalla edes perustuu. Mielenkiintoisena pidän sitä, että monet kristillisiksi itseään kutsuvat kirkkokunnan jättävät alusta kokonaan tuon "Minä olen Herra, sinun Jumalasi" -pätkän pois. Tosin se on ihan ymmärrettävää heidän kolminaisuusoppinsa valossa vaikkakaan ei ainakaan minun mielestä hyväksyttävää.

        Jos pitäisi arvaus heittää alkukielistä tekstiä sen enempää tutkimatta siitä, mikä numerointi on todennäköisesti järkevin, niin veikkaisin juutalaisten käyttämää numerointia ihan senkin vuoksi, että kristikunnan parissa on niin vahva perinne järjenkäytön kieltämisen suhteen.

        ....


      • Hyi Teitä !!!
        10 käskyä kirjoitti:

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. selitykseen
        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. selitykseen
        3. Pyhitä lepopäivä. selitykseen
        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi. selitykseen
        5. Älä tapa. selitykseen
        6. Älä tee aviorikosta. selitykseen
        7. Älä varasta. selitykseen
        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. selitykseen
        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. selitykseen
        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        Onkohan sulla käskyjen järjestys sekaisin?

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        - Rikotaan! Jumalan Hengestä ja Jeesuksesta on tehty Jumalia JUMALAN rinnalle!

        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

        - Jeesusta epäjumalanaan pitävät trinitaarit rikkovat tätä käskyä raskaimman päälle!

        3. Pyhitä lepopäivä.

        - Rikotaan! Sabatti on lauantai! Jeesus ja kaikki apostolit pitivät lauantaita sabattina!

        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

        - Tuo on jo monipiippuinen juttu!

        5. Älä tapa.

        - Tuokin on monipiippuinen juttu! Kunnioita esivaltaa ("Jumalan asettama") ja puolustusvoimia!

        6. Älä tee aviorikosta.

        - Monipiippuinen juttu! Aabraham (ennen näitä käskyjä kylläkin) raiskasi sisarvaimonsa käskystä, tämän orjatytön! Moniavioisuutta näiden käskyjen jälkeen: Mooses (2); Jaakob (4); Saul (2); Daavid (17); Salomo (1000) (ja Salomo oli sentään Jumalan Poika ja Jumala oli Salomon Isä)

        7. Älä varasta.

        - Jokainen on joskus jotain varastanut! Jos ei muuta, niin ainakin varastetaan toisen aikaa, mennessä höpöttämään muille omasta uskostaan ja tinkaamaan näiltä vastausta siihen, että onko Jeesus Herra ja että "sitä ja tätä"!

        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

        - Tähän on lähes jokainen uskovainen syyllistynyt, tuomitessaan toisinajattelevia!

        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

        - Kolehtihaavin kierättäjät voisivat tuota käskyä miettiä hieman tarkemmin!

        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        - Monipiippuinen juttu tuokin! Monimiljoonapiippuinen monellakin tapaa! Eiköhän kaikki uskovaiset ESIM. ole edes joskus tavoitellut jonkun toisen puolisoa uskomaan samaa kuin itse ja sitten omaan poppooseensa?!

        VTn kymmenen käskyä ovat todella kaukana ja vieraita kaikille ja varsinkin trinitaariuskiksille!
        Varsinkin käskyt: 1 ; 2 ; 3 ja 8 !!!


      • Anonyymi
        Hyi Teitä !!! kirjoitti:

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        - Rikotaan! Jumalan Hengestä ja Jeesuksesta on tehty Jumalia JUMALAN rinnalle!

        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

        - Jeesusta epäjumalanaan pitävät trinitaarit rikkovat tätä käskyä raskaimman päälle!

        3. Pyhitä lepopäivä.

        - Rikotaan! Sabatti on lauantai! Jeesus ja kaikki apostolit pitivät lauantaita sabattina!

        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

        - Tuo on jo monipiippuinen juttu!

        5. Älä tapa.

        - Tuokin on monipiippuinen juttu! Kunnioita esivaltaa ("Jumalan asettama") ja puolustusvoimia!

        6. Älä tee aviorikosta.

        - Monipiippuinen juttu! Aabraham (ennen näitä käskyjä kylläkin) raiskasi sisarvaimonsa käskystä, tämän orjatytön! Moniavioisuutta näiden käskyjen jälkeen: Mooses (2); Jaakob (4); Saul (2); Daavid (17); Salomo (1000) (ja Salomo oli sentään Jumalan Poika ja Jumala oli Salomon Isä)

        7. Älä varasta.

        - Jokainen on joskus jotain varastanut! Jos ei muuta, niin ainakin varastetaan toisen aikaa, mennessä höpöttämään muille omasta uskostaan ja tinkaamaan näiltä vastausta siihen, että onko Jeesus Herra ja että "sitä ja tätä"!

        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

        - Tähän on lähes jokainen uskovainen syyllistynyt, tuomitessaan toisinajattelevia!

        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

        - Kolehtihaavin kierättäjät voisivat tuota käskyä miettiä hieman tarkemmin!

        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        - Monipiippuinen juttu tuokin! Monimiljoonapiippuinen monellakin tapaa! Eiköhän kaikki uskovaiset ESIM. ole edes joskus tavoitellut jonkun toisen puolisoa uskomaan samaa kuin itse ja sitten omaan poppooseensa?!

        VTn kymmenen käskyä ovat todella kaukana ja vieraita kaikille ja varsinkin trinitaariuskiksille!
        Varsinkin käskyt: 1 ; 2 ; 3 ja 8 !!!

        "1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        - Rikotaan! Jumalan Hengestä ja Jeesuksesta on tehty Jumalia JUMALAN rinnalle!"
        - - - - - -


        EI ole "tehty jumalia" Jumalan rinnalle.

        Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat YHTÄ.

        Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala.

        On vain YKSI Jumala mutta on Pyhä Kolminaisuus, yhden Jumalan kolme persoonaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        - Rikotaan! Jumalan Hengestä ja Jeesuksesta on tehty Jumalia JUMALAN rinnalle!"
        - - - - - -


        EI ole "tehty jumalia" Jumalan rinnalle.

        Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat YHTÄ.

        Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala.

        On vain YKSI Jumala mutta on Pyhä Kolminaisuus, yhden Jumalan kolme persoonaa.

        AMEN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        - Rikotaan! Jumalan Hengestä ja Jeesuksesta on tehty Jumalia JUMALAN rinnalle!"
        - - - - - -


        EI ole "tehty jumalia" Jumalan rinnalle.

        Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat YHTÄ.

        Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala.

        On vain YKSI Jumala mutta on Pyhä Kolminaisuus, yhden Jumalan kolme persoonaa.

        AMEN.


      • Anonyymi
        Hyi Teitä !!! kirjoitti:

        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        - Rikotaan! Jumalan Hengestä ja Jeesuksesta on tehty Jumalia JUMALAN rinnalle!

        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

        - Jeesusta epäjumalanaan pitävät trinitaarit rikkovat tätä käskyä raskaimman päälle!

        3. Pyhitä lepopäivä.

        - Rikotaan! Sabatti on lauantai! Jeesus ja kaikki apostolit pitivät lauantaita sabattina!

        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

        - Tuo on jo monipiippuinen juttu!

        5. Älä tapa.

        - Tuokin on monipiippuinen juttu! Kunnioita esivaltaa ("Jumalan asettama") ja puolustusvoimia!

        6. Älä tee aviorikosta.

        - Monipiippuinen juttu! Aabraham (ennen näitä käskyjä kylläkin) raiskasi sisarvaimonsa käskystä, tämän orjatytön! Moniavioisuutta näiden käskyjen jälkeen: Mooses (2); Jaakob (4); Saul (2); Daavid (17); Salomo (1000) (ja Salomo oli sentään Jumalan Poika ja Jumala oli Salomon Isä)

        7. Älä varasta.

        - Jokainen on joskus jotain varastanut! Jos ei muuta, niin ainakin varastetaan toisen aikaa, mennessä höpöttämään muille omasta uskostaan ja tinkaamaan näiltä vastausta siihen, että onko Jeesus Herra ja että "sitä ja tätä"!

        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

        - Tähän on lähes jokainen uskovainen syyllistynyt, tuomitessaan toisinajattelevia!

        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

        - Kolehtihaavin kierättäjät voisivat tuota käskyä miettiä hieman tarkemmin!

        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        - Monipiippuinen juttu tuokin! Monimiljoonapiippuinen monellakin tapaa! Eiköhän kaikki uskovaiset ESIM. ole edes joskus tavoitellut jonkun toisen puolisoa uskomaan samaa kuin itse ja sitten omaan poppooseensa?!

        VTn kymmenen käskyä ovat todella kaukana ja vieraita kaikille ja varsinkin trinitaariuskiksille!
        Varsinkin käskyt: 1 ; 2 ; 3 ja 8 !!!

        1) MInä olen sinun Jumalasi.
        Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        - Älä siis lähde palvomaan mammonaa, valtaa tai mainetta ja klikkauksien määrää

        2) Älä tee jumalankuvaa - Älä yritä kuvittaa abstaktia Jlaa

        3) Älä käytä väärin Jumalan nimeä - Kunnioita Jlaa

        4) Pyhitä sapatti
        -Jla on varannut sinulle erityisen vastaanottojan, käytä sitä hyväksesi.
        On myös erinomainen burn outin torjuntamenetelmä

        5) Kunnioita isääsi ja äitiäsi -Olethan velkaa heille elämäsi

        6) Älä tapa - Kunnioita elämää kattaen toiset ihmiset ja tulevat sukupolvet. Älä siis tuhoa lasten lastemme elinmahdollisuuksia turmelemalla elämää eli ympäristöä tältä maapallolta.

        7) Älä tee huorin - Kunnioita sukupuolisuuden lahjaa, jonka olet Jlalta saanut ja käytä sitä Jlan tahdon mukaan.

        8) Älä varasta -Kunnioita toisen omaa. Kunnoita myös tulevien sukupolvien elinmahdollisuuksia, älä siis varasta heidän elämänedellytyksiään

        9) Älä anna väärää todistusta - Kunnioita toisen mainetta

        10) Älä himoitse/kadehdi/tavoittele sitä, mikä on toisen
        -Kunnoita kaikkea toisen omaa, kuten maallista omaisuutta, tekijänoikeuksia ja puolisoa


    • hbcdhb
      • Hyi Sua !!!

      • Tomppelille!!!
        Hyi Sua !!! kirjoitti:

        Sinä olet Pöliä !!!

        Ookko nää voissa paistettu vai hoono soomi osava Suomisa syntyny hååbå?

        http://www.biblegateway.com/passage/?search=Exodus 34&version=RUSV
        http://www.biblegateway.com/passage/?search=Exodus 34&version=SV1917

        Vai ootko muuten vain tyhmä tööt tööt kun et osannu edes etsiä oikean kielistä versiota tälle suomenkieliselle foorumille ?

        Olisikohan ÄÖöösi sama kuin monon/saappaan/virsun/puukenkäsi numero ???

        [ ON aivan varmasti !!! ]

        "Olisikohan ÄÖöösi"
        Ei kannata kirjoitella tuollaisia, jos ei asiasta mitään ymmärrä.
        Älykkyysosamäärän lyhenne on ÄO
        Eipä taida sun ÄO:si yltää lähellekään kengännumeroasi?


      • Hyi Sua !!!
        Tomppelille!!! kirjoitti:

        "Olisikohan ÄÖöösi"
        Ei kannata kirjoitella tuollaisia, jos ei asiasta mitään ymmärrä.
        Älykkyysosamäärän lyhenne on ÄO
        Eipä taida sun ÄO:si yltää lähellekään kengännumeroasi?

        Förlåt!
        Jag blandade ihop O och Ö !

        Mullon isot jalat ja mun puukenkäni mä tilaan suoraan veneveistämöltä !

        Mistäs sä saat sun pienet balettitöppösesi ?


    • Anonyymi

      Älä käytä muita jumalia. Käsittääkseni Allahiin, budhaan ja mitä muita epäjumalia niitä nyt onkaan, uskoo varmaan pari miljardia, onko hekin väärässä?

      • Anonyymi

        Ovat yhtä paljon väärässä, kuin kristitytkin oman epäjumalansa suhteen.


    • Anonyymi

      jumalia on satoja ja kaikilla on oma taivas.

    • Anonyymi

      Älä pidä muita jumalia. Se on ainakin turha, kun en pidä sitä yhtäkään.

    • Anonyymi

      Käskyjä voisi olla 5 ja puoli. Ei niitä 10 tarvitse olla.
      Voi tietysti olla 20, kun varpaat lasketaan mukaan.

    • Meillä on laki ja oikeuslaitos. 10 käskyä ova paimentolaisten muistisääntöjä Toorasta, joka sisältää yli 600 lakia, käskyä ja kieltoa. Moderni maailma ei toimi 2 vuosituhatta vuotta vanhojen lakien varassa.

      • Anonyymi

        "10 käskyä ova paimentolaisten muistisääntöjä "

        Nämä 10 hyvän elämän perusperiaatetta ovat elämän perustuslaki.
        Ja tie onnelliseen elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "10 käskyä ova paimentolaisten muistisääntöjä "

        Nämä 10 hyvän elämän perusperiaatetta ovat elämän perustuslaki.
        Ja tie onnelliseen elämään.

        ...elämän ikuinen perustuslaki.


    • Anonyymi

      Ne ovat aina tarpeellisia

    • Anonyymi

      Ei ole edes annettu mitään erillistä kymmentä käskyä, vaan on vain Mooseksen laki, minkä Mooses antoi Jumalan kautta. On vain ne kaikki lait, aivan kaikki lait, jotka aivan samalla tavalla sitoivat Israelin kansaa kun he solmivat lakiliiton Jumalan kanssa.

      Uudessa liitossa se laki ei vain koske uskovia. Se on vielä voimassa tuomion kautta. Sen kautta pahuus tuomitaan eikä kenenkään ole sitä tarkoitus täyttää eikä kukaan pysty täyttämään, vaan sitä kautta Jumala pystyy pahantekijät tuomitsemaan. Laki on uudessa liitossa vain pahantekijöiden Jumalaa vihaavien ja uskottomien tuomioksi.

      Siksi Paavali ei anna mitään lakiohjeita. Ei kymmenestä eikä mistään muustakaan käskystä, vaan todella, todella hyvin paremmat ohjeet, joita toteutetaan Jumalan Hengen avulla ja siitä nähdään, ketkä vaeltavat Hengessä.

      Teidän rakkautenne on oltava vilpitöntä. Kauhistukaa pahaa ja pitäkää kiinni hyvästä. Rakastakaa toisianne kuin sisarukset ja kilpailkaa siitä, kuka kunnioittaa toisia eniten. Ahkeroikaa, älkää laiskotelko. Olkaa tulisieluisia Herran palvelijoita. Toivokaa ja iloitkaa, kestäkää vaikeuksia ja rukoilkaa sinnikkäästi. Tukekaa niitä pyhiä Kristuksen seuraajia, jotka ovat tuen tarpeessa; olkaa vieraanvaraisia. Siunatkaa niitä, jotka vainoavat teitä. Siunatkaa älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa ja itkekää itkevien kanssa.
      Olkaa yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina vaan olkaa vaatimattomia. Älkää luottako vain omaan järkeenne.
      Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on kaikkien mielestä hyvää. Eläkää rauhassa kaikkien kanssa, jos se on teidän vallassanne. 19Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan jättäkää tilaa Jumalan vihalle. Kirjoituksissahan Herra sanoo: »Kosto kuuluu minulle, minä maksan tekojen mukaan.» Tehkää ennemmin niin kuin kirjoituksissa käsketään: »Jos vihollisellasi on nälkä, anna hänelle ruokaa. Jos hänellä on jano, anna hänen juoda. Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle.» Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä. " Room. 12:9-21

      Ei Paavali näitä kirjoita lakeina, että yritä nyt ihminen näitä noudattaa, yritä nämä kaikissa tilanteissa muistaa ja kinaa muiden kanssa näistä miten tulkitaan kussakin tilanteessa, vaan ne kertovat siitä miten Hengen ihminen vaeltaa, sellainen, jolla on Jumalan Pyhä Henki sydämessään. Ne ovat Hengen koettelua varten kirjoitettu ja jos ihmisestä ei mitään tuollaista näe, niin voi vain miettiä että missä hengessä vaeltaa vaikka miten olisi muutoin lainkiivailija.

    • Anonyymi

      Moni ei ymmärrä sitä miten lain opettaminen voi olla harhaoppia. Että eikö ole oikein hurskasta ja uskovan merkki kun edes yrittää noudattaa lakia vaikkei siitä tietenkään mitään tule, mutta kun edes yrittää.

      Uudessa liitossa uskovaa ei tuomita lain mukaan. Tai jos tuomitaan, niin peli on sillä selvä.

      Paavalin kirjoituksista huomaa hyvin helposti miten hän ei koskaan perustele mitään lailla, eivät ohjeet ja säännöt perustu lakiin, vaan Jumalan Pyhään Henkeen. Kun hän kirjoittaa siinä roomalaiskirjeen kohdassa homoista, ei ole viittausta mihinkään lakiin, vaan siihen että ihmiset ilman Jumalaa ovat pahoja, rakkaudettomia yms. Heidän vika ei ole se, että eivät noudata jotain lakia, vaan se, että heissä ei ole Pyhää Henkeä ja siksi he tekevät sitä mitä tekevät. Kun harhaoppinen yrittää kaiken perustella lailla, se johtaa vain kiistaan siitä onko sitä lakia ja miten sitä tulkitaan. Paavalin kirjoitus on kuitenkin yksioikoisen selkeä siinä että ihminen ilman Pyhää Henkeä tekee pahaa ja hän laskee homostelun sellaiseksi, mutta ei mitenkään sen erityisemmäksi kuin vanhemilleen tottelemattomuuden tai rakkaudettomuuden. Ei se ole mikään haloo asia, vaan kertoo vain ettei ihminen vaella Pyhässä Hengessä eikä sen hedelmissä.

    • Anonyymi

      Kannattaa pysyä Saunatontun palvelijana.
      Sillä ei ole helvettiä ollenkaan.
      On vain kuumat löylyt saunassa.

    • Anonyymi

      Käskyihin voisi lisätä myös kiellon hölmöjen huijaamisesta mukaan uskonlahkoihin.

      • Anonyymi

        Kyllä Mooseksen laista löytyy myös sellainen kielto. Se on niin monisyinen laki, että sieltä löytää kiellon lähes jokaiseen asiaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe