Joulun odotusta

Mikä on helluntailaisten suhtautuminen pakanoilta peräisin oleviin perinteisiin, kuten joulupukkiin ja lahjoihin?
(Raamatun lahjojen anto ei kuulu jouluperinteeseen)

Käsittääkseni se on jonkin verran ristiriitainen asia helluntaiherätyksessä.

Vilkaisin helluntailaisten sivustoja ja monissa helluntaiseurakunnissa käy pakanainen pukki jakamassa lahjoja ja toisissa seurakunnissa siitä ei ole mainintaa.

Helluntaikansalla näyttää olevan isot juhlat jouluna Mertiörannassa, mutta ohjelmassa ei mainita pukin vierailua.
http://www.helluntaikansa.fi/kurssikeskus_ohjelma.htm

32

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellari...

      Ei ainakaan minun seurakunnassa näy pukkeja ja tonttuja ja en ole niistä kuullut naapuripaikkakunnillkaan. Joulumyyjäisissä ei ole tonttuaiheisia käsitöitä, kirjamyynnissä ei tonttu- ja pukkiaiheisia jolukortteja.

      Kukaan ei tietenkään ole katselemassa mitä perinteitä kodeissa vaalitaan ja se saakin olla itsekunkin yksityisasia. Eihän kaikki perheenjäsenet ole aina uskossa.
      Kyllä esim. joulujuhlapyhinä jollain tavoin saarnoissa ja puheissa käsitellään Jeesuksen syntymää ja siihen liittyviä asioita.

      Itämään tietäjät toivat Jeesukselle lahjoja ja enkelit ilmoittivat että rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. Ei kai siinä ole mitään pahaa, jos jouluna annetaan lahjoja rakkaille: antoihan Isä suurimman lahjan ihmiskunnalle, Vapahtajan Kristuksen. Ei Raamattu kiellä antamasta lajoja ja viettämästä joulua. Kyllä uskovainen saa elää ja kokea elämää. ja myös juhlilla on paikkansa arjen rytmittäjänä.

      Se miten jolua viettää, on myös jokaisen kristityn omantunnon asia. Tiedän uskovaisia ( myös helluntailaisia), että eivät kanna kotiinsa jolukuusta, eivät syö kinkkua. En kyllä itsekkään kuusta koristele ja kinkku on arkiruokaa.

      • Pitää pohtia, kannattaako juhlistaa sellaista ihmisen keksimää juhlaa, jonka alunperin määräsi paavi, siis 25. joulukuuta ?
        Ainoa jota Jeesus käski seuraajiensa viettää Hänen muistokseen on ehtoollinen, ei joulua. Mutta jokainen toimii niinkuin haluaa, se on vapaa valinta.


      • ei hiuksia halkomaan
        lappix kirjoitti:

        Pitää pohtia, kannattaako juhlistaa sellaista ihmisen keksimää juhlaa, jonka alunperin määräsi paavi, siis 25. joulukuuta ?
        Ainoa jota Jeesus käski seuraajiensa viettää Hänen muistokseen on ehtoollinen, ei joulua. Mutta jokainen toimii niinkuin haluaa, se on vapaa valinta.

        Voihan joulua viettää, siis muistella Jeesuksen syntymää, vaikka helmiukuun 3. päivä. Mutta ei sen paavin julistuksella 25. joulukuuta ole yhtään sen saastaisemmaksi muuttunut. Ihan samanlainen armonpäivä se Jumalan kalenterissa kuin muutkin päviät.


      • ei hiuksia halkomaan kirjoitti:

        Voihan joulua viettää, siis muistella Jeesuksen syntymää, vaikka helmiukuun 3. päivä. Mutta ei sen paavin julistuksella 25. joulukuuta ole yhtään sen saastaisemmaksi muuttunut. Ihan samanlainen armonpäivä se Jumalan kalenterissa kuin muutkin päviät.

        * Mikä ettei voi viettää Vapahtajan syntymäpäivää, mitäs pahaa siinä on Ja kyllä lahjatkin kuuluu ihan Raamatunkin mukaan jouluun. Itämaiset tietäjät toivat kalliita lahjoja Marialle ja Jooseille, Betlehemiin. Ja kuusi on ihan kiva piristys keskellä pimeää kaamosta, ja kynttilät on myös ihan Raamatun kestäviä valaisimia, ei kukaan palvo kuusta eikä kynttilöitäm ja kinkku on ihan hyvä ja maistuva jouluruoka, keskellä talve tarvitaan energiaa, ei oo mitään syytä olla viettämättä joulua ! Jumala ei siitä loukkaannu, jos vaikka pe.ku onkin loukkaantunut, kun helluntailaiset viettää joulua !


      • Tiedäthän tämän?
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Mikä ettei voi viettää Vapahtajan syntymäpäivää, mitäs pahaa siinä on Ja kyllä lahjatkin kuuluu ihan Raamatunkin mukaan jouluun. Itämaiset tietäjät toivat kalliita lahjoja Marialle ja Jooseille, Betlehemiin. Ja kuusi on ihan kiva piristys keskellä pimeää kaamosta, ja kynttilät on myös ihan Raamatun kestäviä valaisimia, ei kukaan palvo kuusta eikä kynttilöitäm ja kinkku on ihan hyvä ja maistuva jouluruoka, keskellä talve tarvitaan energiaa, ei oo mitään syytä olla viettämättä joulua ! Jumala ei siitä loukkaannu, jos vaikka pe.ku onkin loukkaantunut, kun helluntailaiset viettää joulua !

        Vietä kuitenkin syksyllä joulua loka-marraskuussa, sillä silloin Herrasi syntyi.


    • Mazdels (ei kirj.)

      Meillä helluntailaisessa kodissa vietettiin joulua lahjoineen. Mutta joulupukki ja tontut olivat isäni mielestä pakanallisia, eikä hän suvainnut niitä. Kotonani ei koskaan ollut joulupukkia helluntailaisen lakihenkisyyden takia. Muut helluntailaiset tukivat isääni tässä asiassa. Kotona oli riitoja aina ennen joulua tämän asian takia.

      Onneksi näimme joulupukin ja tonttuja koulumme joulujuhlassa. Isäni oli ainoastaan kerran mukana koulun joulujuhlassa ja sen jälkeen hän arvosteli jouluohjelmia maallisiksi. Isäni mielestä joulujuhlassa olisi pitänyt julistaa Jumalan sanaa. Hänelle ei helluntailaisena riittänyt hengelliset joululaulut juhlassa. Hyvä, kun hän ei tullut useammin juhlaan, niin ei tullut meille lapsillekaan enemmän pahaa mieltä.

      Muistan erään tapauksen ennen joulua, kun kotiini tuli jehovantodistajia. Joku sisaruksistani oli kiinnittänyt tonttupiirustuksensa seinälle ja jehovantodistajat ottivat tämän puheeksi. Helluntailaisen isäni piti oikein lapsensa puolesta pyytää anteeksi jehovantodistajilta sitä, että tuo pakanallinen piirustus oli hänen huomaamattaan laitettu kotimme seinälle. Piirustuksen tietenkin isä otti heti pois seinältä.

      Tuohon aikaan ei joulupäivänä ollut helluntaiseurakunnassa kokousta ollenkaan. Näin helluntailaiset siis eivät itsekään halunneet millään tavalla juhlistaa Jeesuksen syntymäjuhlaa..

      Mielestäni joulupukki ja tontut ovat kansanperinnettämme ja niitä ei saisi kieltää uskonnollisista syistä. Lapsille on paljon iloa tästä perinteestä. Helluntailaiset kuitenkin vievät lapsiaan tilaisuuksiin, jotka saattavat järkyttää ja hämmentää lapsia sekä vaikuttaa lapsen kehitykseen kielteisellä tavalla. Tällaisissa tapauksissa helluntailaiset voisivat miettiä tarkemmin, mikä on hyväksi lapselle ja mikä ei.

      • 24.12 x 365

      • hellari...

        Isäsi on ollut rehti kunnon kristitty. Ainakin tuon kirjoituksen perusteella. Ei naavaparrat ja tontut kuulu kristilliseen jouluun. Jos haluaa pelleillä niin pitää ainakin kertoa että kysymyksessä on perinteinen suomalainen leikki. Minulle kerrottiin, että jolupukki ja tontut ovat todellisia hahmoja ja jos ei kilttinä ole, niin lahjoja ei heru. Ei niitä kyllä pelosta ja kiltteydestä huolimatta silti 50- ja 60-lukujen vaihteessa paljon herunut. Pelättiin sitä pukkia kyllä ihan tosissaan. Ei Jeesuksesta meidän perheessä jouluna puhuttu. isällä kihisi kiljupönttö ja nalkutukseksi se vanhemmilla lopulla meni.
        Olisiko tämmöinen joulu ollut parempi vaihtoehto?


      • <><

      • hellari... kirjoitti:

        Isäsi on ollut rehti kunnon kristitty. Ainakin tuon kirjoituksen perusteella. Ei naavaparrat ja tontut kuulu kristilliseen jouluun. Jos haluaa pelleillä niin pitää ainakin kertoa että kysymyksessä on perinteinen suomalainen leikki. Minulle kerrottiin, että jolupukki ja tontut ovat todellisia hahmoja ja jos ei kilttinä ole, niin lahjoja ei heru. Ei niitä kyllä pelosta ja kiltteydestä huolimatta silti 50- ja 60-lukujen vaihteessa paljon herunut. Pelättiin sitä pukkia kyllä ihan tosissaan. Ei Jeesuksesta meidän perheessä jouluna puhuttu. isällä kihisi kiljupönttö ja nalkutukseksi se vanhemmilla lopulla meni.
        Olisiko tämmöinen joulu ollut parempi vaihtoehto?

        Kyllä osassa helluntaiseurakuntia käy joulupukki tuomassa lahjoja, joten helluntaiseurakunnissa on täysin vastakkaisia oppeja asiasta.

        Tuossa Toholammin helluntaiseurakunnassa odotetaan joulupukkia:
        http://toholammin-helluntaisrk.com/lapset.htm


      • Mazdels (ei kirj.)
        hellari... kirjoitti:

        Isäsi on ollut rehti kunnon kristitty. Ainakin tuon kirjoituksen perusteella. Ei naavaparrat ja tontut kuulu kristilliseen jouluun. Jos haluaa pelleillä niin pitää ainakin kertoa että kysymyksessä on perinteinen suomalainen leikki. Minulle kerrottiin, että jolupukki ja tontut ovat todellisia hahmoja ja jos ei kilttinä ole, niin lahjoja ei heru. Ei niitä kyllä pelosta ja kiltteydestä huolimatta silti 50- ja 60-lukujen vaihteessa paljon herunut. Pelättiin sitä pukkia kyllä ihan tosissaan. Ei Jeesuksesta meidän perheessä jouluna puhuttu. isällä kihisi kiljupönttö ja nalkutukseksi se vanhemmilla lopulla meni.
        Olisiko tämmöinen joulu ollut parempi vaihtoehto?

        "hellari"
        Isäni ei antanut edes pelleillä, vaan tontut ja joulupukki olivat KIELLETTYJÄ USKOVASSA KODISSA. Kirjoitin kiellon isoilla kirjaimilla, koska näin se käytännössä oli.

        Lapsuuden jouluihini liittyy myös kipeitä muistoja jotka liittyvät isääni. Tavallisesti arki- illat olivat kotonani nalkuttamista uskovien vanhempieni välillä. Samaa nalkutusta oli joskus joulunakin. Ehkä vaihtaisin muutaman helluntaijouluni kiljupönttöjouluun.


      • Lanttu-Leena ek
        Mazdels (ei kirj.) kirjoitti:

        "hellari"
        Isäni ei antanut edes pelleillä, vaan tontut ja joulupukki olivat KIELLETTYJÄ USKOVASSA KODISSA. Kirjoitin kiellon isoilla kirjaimilla, koska näin se käytännössä oli.

        Lapsuuden jouluihini liittyy myös kipeitä muistoja jotka liittyvät isääni. Tavallisesti arki- illat olivat kotonani nalkuttamista uskovien vanhempieni välillä. Samaa nalkutusta oli joskus joulunakin. Ehkä vaihtaisin muutaman helluntaijouluni kiljupönttöjouluun.

        Jatkatko sinä samaa jankuttamista täällä? Olisi jo aika painaa se vanha ja nariseva ovi kiinni ja astua sisälle uuteen elämään.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Kyllä osassa helluntaiseurakuntia käy joulupukki tuomassa lahjoja, joten helluntaiseurakunnissa on täysin vastakkaisia oppeja asiasta.

        Tuossa Toholammin helluntaiseurakunnassa odotetaan joulupukkia:
        http://toholammin-helluntaisrk.com/lapset.htm

        * Ei se mikään oppi ole, ei joulun vietolla oo mitään tekemistä oppi järjetyksessä, sinä se etsit vaan aihetta saada parjata. Hyvää Joulua sullekin ! Tosi lapsellista , joulu on suomalainen perinne juhla, oli sitten uskossa tai ei, se vaan kuuluu viettää perinteisin joulukirkkoineen ja kuusinen ja kinkuineen ja riisipuuroineen, mitä pahaa peku näkee joulussa , kun on noin äkeissään !


      • KTS (Ei kirj.)
        Pe.ku kirjoitti:

        Kyllä osassa helluntaiseurakuntia käy joulupukki tuomassa lahjoja, joten helluntaiseurakunnissa on täysin vastakkaisia oppeja asiasta.

        Tuossa Toholammin helluntaiseurakunnassa odotetaan joulupukkia:
        http://toholammin-helluntaisrk.com/lapset.htm

        No näinhän se menee käytännössä.
        Nettifoorumeilla kyllä paukutellaan henxeleitä ja kirotaan joulu alimpaan helevettiin mutta joulun tullessa otetaan tonttulakki kauniiseen käteen ja vietetään joulua äijin luona kiltisti.

        Tää on turhislössiä tää...


      • Mazdels (ei kirj.)
        Lanttu-Leena ek kirjoitti:

        Jatkatko sinä samaa jankuttamista täällä? Olisi jo aika painaa se vanha ja nariseva ovi kiinni ja astua sisälle uuteen elämään.

        "Lanttulaatikko-Leena"
        En minä jankuta täällä. Peku kysyi tässä ketjussa helluntailaisten joulunvietosta ja kerroin oman kokemukseni helluntaikodin jouluista. Myöhemmin olen viettänyt toisenlaisia, ei-helluntailaisia jouluja. Nykyään en vietä joulua ollenkaan siinä mielessä, koska en hanki mitään joulurekvisiittaa. Joulu on minulle samanlainen pyhäpäivä, kuin vaikkapa sunnuntai.

        Kerro nyt Lanttu-Leena omat joulumuistosi. Ainakin sen voit kertoa, syötkö lanttulaatikkoa? Nimestäsi päätellen se lienee suurta herkkuasi.


      • L-Leena
        Mazdels (ei kirj.) kirjoitti:

        "Lanttulaatikko-Leena"
        En minä jankuta täällä. Peku kysyi tässä ketjussa helluntailaisten joulunvietosta ja kerroin oman kokemukseni helluntaikodin jouluista. Myöhemmin olen viettänyt toisenlaisia, ei-helluntailaisia jouluja. Nykyään en vietä joulua ollenkaan siinä mielessä, koska en hanki mitään joulurekvisiittaa. Joulu on minulle samanlainen pyhäpäivä, kuin vaikkapa sunnuntai.

        Kerro nyt Lanttu-Leena omat joulumuistosi. Ainakin sen voit kertoa, syötkö lanttulaatikkoa? Nimestäsi päätellen se lienee suurta herkkuasi.

        Lanttu-Leena syö jouluna lanttulaatikkoa ja muitakin perinteisiä jouluruokia, ottaa joulupukin vastaan, jos tämä ennättää piipahtaa, käy joulukirkossa. Lanttu-Leenan helluntailainen lapsuudenkoti oli joulutavoiltaan samanlainen, ihan tavallinen suomalainen koti.


    • tode*

      joulupukki on mukava satuhahmo, mutta Jeesus elää.

      • * Hyvä todè !


      • Lähes kaikki ovat joulupukin nähneet, joten ei se voi olla satuhahmo.
        Joulupukki ainoastaan kuvaa satuhahmoa.


    • omat jumalat.

      Kristikunnassa juhlat ovat tämän kansakunnan jumalanpalveusta, minkä Jumala on antanut tämän juhlittavaksi.

      Raamatun mukaan Jumala antoi kullekin kansalle oman jumalansa, eli mitäpä tuota valittamaan, jos joulua juhlitaan, tai muita juhlia pakanakansojen keskuudessa.

      Mutta Pe.ku..... kuinka sinä juhlit vuodessa näitä juhlia? Onko jotain, josta pidät kiinni ja kuinka? Vietätkö pääsiäistä, niinkuin kiristityt, "samaan aikaan"?
      Jos vietät, niin silloinhan juhlasi on tämän "kunkin jumalan" mallin mukainen.

      Mitä taas mennään Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jahwe- Jumalan puolelle, niin silloin asiat muuttuvatkin aivan toiseksi. Silloin puhutaan Luoja- Jumalasta ja Hänen juhlistaan, sekä sapateista. Mutta nehän taas ei kuulukaan pakanallisen jumalan, eli eri kansojen jumalan juhliin.

      Eli pitää tietää pohjat, ennenkuin alkaa puhumaan.

    • KTS (Ei kirj.)

      Joko taas tää turhislössi aloittaa tän jokavuotisen joulun vihaamisen?

      Hankkikaa elämä tai hypätkää järveen!

    • KTS (Ei kirj.)

      Sinänsä ihan hyvä että Peku on löytänyt lähteitä helluntailaisten TODELLISESTA suhtautumisesta jouluun. Se on yhtä myönteinen kuin luterilaisillakin, vaikka tänne nettifoorumeille pesiytyneistä äärimeshiaanis-köklöpölöttäjistä voisi joskus muuta luulla...

    • Eenokki 12

      Jouluna saaatanakin haluaa tulla koteihin lahjojensa kanssa ja hyvän toivon tervehdyksin.
      Kuuset ja viinat se on haettanut pakanallisella isännällään joka toivoo että edes jouluna saisi juhlan kunniaksi vetää kunnolla 5 promillen kännit eli ...persseet olalle ja maata kuusen alla naamarit päässään horroksessa koko joulun ajan.
      On sillä tonttuja mukana että joulun lapsi Jeesus ei herättäisi perheen lapsissa mitään mielenkiintoa syntyneestä Vapahtajasta.
      Jouluna jonka pakanat ja helluntailaiset ovat pilanneet tehden sen juhlan baalin kunniaksi tekee mieleni murheelliseksi ja ne laulut tippa tippa ei tapa ja hangesta ihmisen löysin...joulupukki puukosta sai...ne eivät sisällä mitään muuta kuin Jumalanpilkkaa.
      Mohikaanilla ei ole uskoa muuhun kun joulun ihmeeseen, joulupukkiin.

    • LahjaksiSaaneet

      "Lahjaksi olette saaneet saaneet, lahjaksi antakaa"

    • Hound Dog

      Tämä koko ketju on joutavaa vouhkaamista.

    • minä

      Kyllä minä kovasti odotan joulupukkia. Lahjoja on kiva saada, mutta ei niitä ole niin kiva antaa.

      • hellari...

        En kaipaa lahjoja. Asunto on pieni ja kaikkea roinaa on jo. Satsaan joululahjavarani lähetystyöhön ja köyhille lapsille.


      • hellari... kirjoitti:

        En kaipaa lahjoja. Asunto on pieni ja kaikkea roinaa on jo. Satsaan joululahjavarani lähetystyöhön ja köyhille lapsille.

        Tuo on oikea periaate, ettei kerää tarpeetonta roinaa ja tarvittaessa antaa köyhille lapsille.

        Itellä on aika paljon kaikennäköistä roinaa, mutta kaikki on sellaista mitä tarvin.
        Pelkästään kaupunkilaisena ei tarvitsisi puoliakaan siitä määrästä.


    • odotetaan yhdessä

      Tuleeko pukki Sodankylään???

      • olkaa kiltisti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1240
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      21
      465
    8. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    9. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    10. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      21
      447
    Aihe