Mitä ideaa on ostaa pikkuauto dieslina? Kulutus bensana on kuintenkin maltillinen.
Pikkuauto dieselinä?
14
270
Vastaukset
- tosion
Kyllä talvella pensaauto kuluttaa melkoisesti pikkuajossa. Mulla oli joskus ruisku Punto joka kesällä meni 4,5 litraan mutta talvella 12 litraa ja auto oli kunnossa
Vaimon 1.2 litraisessa bensakäyttöisessä koreanjenkissä keskikulutus oli noin 9 l/100. Samaan aikaan ajelin itse 1.9 TDI:llä, puolet isommalla autolla, ja keskikulutus pyöri vajaassa viidessä litrassa. Pienellä dieselillä tiedän päästyn reilusti alle neljän keskikulutukseen (luultavasti kyllä aika maltillisella ajotavalla).
Toki vaimon polttoaineenkulutusta olisi voinut pienentää vähän hankkimalla isommalla koneella varustetun auton. Joku 1.6 olisi voinut jo riittää... Mutta miksi?
Lisätään tähän vielä 10-15 c/l ero polttoaineen hinnassa, niin aika tyhmäähän se on bensavehkeellä ajella, jos kilometrejä tulee yhtään enemmän.- äly älä jätä
Voi teitä järjen jättiläisiä.
Ajomatkan pituudesta tuo pääasiassa on kiinni. Nykyisellä 17 km työmatkalla kulutus on ollut jotain 7,3 luokkaa. Joskus on tullut ajettua ruuhkaista 7 km työmatkaa ja silloin teki tiukkaa pitää keskikulutus talvella alle kympin. Jos ajomatkaa on vain 5 km ja reitti ruuhkainen/useita liikennevalopysähdyksiä, niin kulutus on 12 l/100 km luokkaa.
Toisaalta, jos työmatka olisi 50 km, kulutuskin painuisi maantieajon lukemiin eli jonnekin 6,5 litraan.
Samalla lailla nokivasarankin kulutus muuttuu. Ellei peräti jyrkemminkin, jos puhutaan polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä & hiukkasloukulla varustetusta pelistä. Pätkäajossa hiukkasloukkuakin joudutaan polttamaan puhtaaksi useammin … tai oikeammin pitäisi polttaa, tämähän ei pätkäajossa aina onnistu -> pääsee marmoritiskiin nojaamaan. TM talvitestissä mitattiin nokivasaroillekin 10-13 l/100 km kulutuksia ajomatkan alussa. äly älä jätä kirjoitti:
Voi teitä järjen jättiläisiä.
Ajomatkan pituudesta tuo pääasiassa on kiinni. Nykyisellä 17 km työmatkalla kulutus on ollut jotain 7,3 luokkaa. Joskus on tullut ajettua ruuhkaista 7 km työmatkaa ja silloin teki tiukkaa pitää keskikulutus talvella alle kympin. Jos ajomatkaa on vain 5 km ja reitti ruuhkainen/useita liikennevalopysähdyksiä, niin kulutus on 12 l/100 km luokkaa.
Toisaalta, jos työmatka olisi 50 km, kulutuskin painuisi maantieajon lukemiin eli jonnekin 6,5 litraan.
Samalla lailla nokivasarankin kulutus muuttuu. Ellei peräti jyrkemminkin, jos puhutaan polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä & hiukkasloukulla varustetusta pelistä. Pätkäajossa hiukkasloukkuakin joudutaan polttamaan puhtaaksi useammin … tai oikeammin pitäisi polttaa, tämähän ei pätkäajossa aina onnistu -> pääsee marmoritiskiin nojaamaan. TM talvitestissä mitattiin nokivasaroillekin 10-13 l/100 km kulutuksia ajomatkan alussa.Ei kunnossa oleva pikkuauto kuluta 12 l/100 km! Sehän tarkoittaa s600 mersun lukuja, lähes. Tai sitten omisistajalla ei ole hajuakaan auton köytöstä talviaikaan, ylensäkään!
- Xsaralla
äly älä jätä kirjoitti:
Voi teitä järjen jättiläisiä.
Ajomatkan pituudesta tuo pääasiassa on kiinni. Nykyisellä 17 km työmatkalla kulutus on ollut jotain 7,3 luokkaa. Joskus on tullut ajettua ruuhkaista 7 km työmatkaa ja silloin teki tiukkaa pitää keskikulutus talvella alle kympin. Jos ajomatkaa on vain 5 km ja reitti ruuhkainen/useita liikennevalopysähdyksiä, niin kulutus on 12 l/100 km luokkaa.
Toisaalta, jos työmatka olisi 50 km, kulutuskin painuisi maantieajon lukemiin eli jonnekin 6,5 litraan.
Samalla lailla nokivasarankin kulutus muuttuu. Ellei peräti jyrkemminkin, jos puhutaan polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä & hiukkasloukulla varustetusta pelistä. Pätkäajossa hiukkasloukkuakin joudutaan polttamaan puhtaaksi useammin … tai oikeammin pitäisi polttaa, tämähän ei pätkäajossa aina onnistu -> pääsee marmoritiskiin nojaamaan. TM talvitestissä mitattiin nokivasaroillekin 10-13 l/100 km kulutuksia ajomatkan alussa.Kulutuslukemat l/100km ovat turhia jos ei kerrota keskituntinopeutta. Jos kulutusta, mitataan l/100km yksiköllä, kannattaa ajella vaikka 200 km ylimääräisiä lenkkejä, niin saa edullisia l/100km lukemia. Polttoainekulutuksen yksikkönä l/100km on sopiva vain tiettyihin tilanteisiin, mukavuusalueen ulkopuolella se johtaa vain väärinkäsityksiin.
hamalake kirjoitti:
Ei kunnossa oleva pikkuauto kuluta 12 l/100 km! Sehän tarkoittaa s600 mersun lukuja, lähes. Tai sitten omisistajalla ei ole hajuakaan auton köytöstä talviaikaan, ylensäkään!
Totta kai se kuluttaa, kun kierrokset ovat melkein tapissa puolet työmatkasta. Mittariin 150 km/h ja johan alkaa pörinä käymään...
Nykyinen, vähän isompi diesel kuluttaa muuten samalla ajolla noin 5,7 l/100. Yllättävän vähän. Johtuu varmaan siitä, että siinä on aika paljon mittarissa heittoa (niin oli tosin korealaisessakin, ota nyt tästä selvää).- h.s.
hamalake kirjoitti:
Ei kunnossa oleva pikkuauto kuluta 12 l/100 km! Sehän tarkoittaa s600 mersun lukuja, lähes. Tai sitten omisistajalla ei ole hajuakaan auton köytöstä talviaikaan, ylensäkään!
Sinulla ei näköjään ole ollut koskaan 12 pyttyistä mersua, minulla oli kerran sellainenkin. Se kulutti tuon 12 litraa satasella jo vähänkin vauhdikkaammassa maatieajossa. kaupunkipyörityksessä 20 litran paikkeilla.
- 13+7
Mutta pikkuautoilla ajellaan yleensä lyhyitä matkoja ja nykydieseleille hiukkaspönttöineen sellainen on myrkkyä.
Itse kyllä ostaisin pikkuauton bensana ja tuo punton 12 litran keskikulutus talvella tarkoittaa aika sielutonta luukutusta.- hamakake
Tarkoitus on ajaa kyllä maantieajoa.
- tosion
Olis Punto voinut kulutta vähemmän jos ei olisi ajanut siististi ja se olisi lämminnyt, kumminkin oon eläkeukko joka ajaa nätisti. Silti tiisseli kulutaa suhteessa vähemmän ei sille vaan voi mitään ja on toimivampi
- 15+10
On se vaan kumma tuo kulutus, itellä 2 litrainen bensamondeo ja keskikulutus kesällä 7 litraa ja talvella 7,5.
Tosin talvella kylmää konetta lämmitän aina puolisen tuntia tai enemmänkin, riippuu pakkasesta.
- mummu3
Pensaauto vaan kuluttaa enempi polttoainetta verraten samallaiseen tiisseliin
- ZAZ-xxx
Jos tykkää dieselin käyttöominaisuuksista, miksi valita bensakone? Jo pelkkä vääntökäyrä kertoo melko paljon siitä, millaista arkiajo käytännössä on.
- Paljon ajava
Ei siinä oikein järkeä ole paitsi jos ajaa yli 20t vuodessa. Jos ajoa tulee paljon, herää jo kysymys, että kuka viitsii pikkuauton ratissa työkseen istua. Ja sitten taas hiukkassuodattimella varustetun dieselin osto kauppakassiksi ei ainakaan ole järkevää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.915518Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.573661Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j613005Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin492219Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.611986Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.3011927- 471626
- 961511
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441407Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.91363