Pohjanlahti erityisen hankala

Am-son

Båtägare sanoo Pohjanlahti-jutussaan, että suomalaiset seglaret purjehtivat silloinkin, kun ruotsalaiset pitävät tuulta. Tämä viitteenä tuohon alla olevaan juttuun Suomenlahti contra Pohjanlahti -purjehtijat. Samassa lehdessä sanotaan aallon korkeuden nousevan Perämerellä jopa 8 metriin. Samoin sanotaan erityisesti Suomen rannikolla olevan "yhden pohjoisten merialueitten hankalimmista aallokoista matalan pohjanmuodostuksen takia".
Niin että tekisi ehkä hyvää Saaristomeren "kepin kiertäjien" ja Hgin "laiturikipparien" käydä opettelemassa avomeripurjehdusta oikeissa, vaativissa olosuhteissa.

13

4660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirena

      Kiersin P-lahden kolme vuotta sitten, ylös Suomen rannikkoa ja alas Ruotsin puolta. Hieno reissu. Tuuliolot vaihtelevat vaikka oli keskikesä. Hyviä satamia ja erityisen fiksuja paikallisia veneilijöitä molemmilla rannoilla. Ruotsin Höga kusten jettefina paikka! Perämerellä jyrkkä aallokko ja suuret veden korkeus vaihtelut yllättivät kun jäimme kiinni Malörenin saaren rantaan.

      • Finn-gulf 36

        12 reissua selkämeri-merenkurkku.
        3 kertaa ympäri pohjanlahti.
        Samanlaista kuin itäinen suomenlahti.


      • kippå
        Finn-gulf 36 kirjoitti:

        12 reissua selkämeri-merenkurkku.
        3 kertaa ympäri pohjanlahti.
        Samanlaista kuin itäinen suomenlahti.

        suomenkielessä.


    • Östersjö

      mukaan näin ei kuitenkaan ole. Kumpaa sitten uskot. Sinä tietysti Båtägarea koska niillähän on oma allonkorkeuspoiju toimituksen kaapissa!

      Olen myös käynyt Högakustenilla eikä siellä ainakaan ole vaikeammat olosuhteet kuin Suomenlahdella.

      Ymmärrämme teitä siellä asuvia. Ei tarvitse leikkiä urhoollista. Jääolosuhteiden vaikeudesta emme käy kiistelemään.

      • F7391

        Varmaankin Merentutkimuslaitoksella on paras tieto aallonkorkeuksista, mutta aallon jyrkkyytteen ei aaltopoiju käsittääkseni ota mitään kantaa, vaikka mittausjärjestely lienee helposti muokattavissa sitäkin asiaa rekisteröimään.

        Mutta Pohjanlahden ja Saaristomeren olosuhteista yleensä: Mielestäni oleellisin juttu on se, että Suomen puoleisella Pohjanlahden rannikolla ei ole oikeastaan minkäänlaista saaristoa, jonka suojissa voisi purjehtia. Lähdepä vaikka Vaasasta pohjoiseen, niin ei ole montaa mailia suojaista purjehdusta ennen kuin oletkin jo Kemissä ;) Sama juttu Vaasan eteläpuolella, eipä juuri saaristoa.

        Ruotsin puolella taas tilanne on samankaltainen, joskin hieman helpompi: Öregrundin pohjoispuolella seuraavan kerran voi purjehtia saariston suojissa Sundsvallista alkaen, jota jatkuu Höga Kustenin verran Örnsköldsvikiin asti. Jälleen pitkästi täysin suojatonta (ja matalaa!) rantaa, kunnes päästään Piteån tienoille, josta alkaa Perämeren pohjukkaan saakka yltävä kohtuu suojainen saaristo.

        Toki on niin, että merellähän sitä purjehditaan eikä saarissa, mutta matkapurjehduksen kannalta olisi ehkä mukavampaa, jos täällä pohjoisessakin olisi edes jonkinmoinen saaristo.


      • Sailori
        F7391 kirjoitti:

        Varmaankin Merentutkimuslaitoksella on paras tieto aallonkorkeuksista, mutta aallon jyrkkyytteen ei aaltopoiju käsittääkseni ota mitään kantaa, vaikka mittausjärjestely lienee helposti muokattavissa sitäkin asiaa rekisteröimään.

        Mutta Pohjanlahden ja Saaristomeren olosuhteista yleensä: Mielestäni oleellisin juttu on se, että Suomen puoleisella Pohjanlahden rannikolla ei ole oikeastaan minkäänlaista saaristoa, jonka suojissa voisi purjehtia. Lähdepä vaikka Vaasasta pohjoiseen, niin ei ole montaa mailia suojaista purjehdusta ennen kuin oletkin jo Kemissä ;) Sama juttu Vaasan eteläpuolella, eipä juuri saaristoa.

        Ruotsin puolella taas tilanne on samankaltainen, joskin hieman helpompi: Öregrundin pohjoispuolella seuraavan kerran voi purjehtia saariston suojissa Sundsvallista alkaen, jota jatkuu Höga Kustenin verran Örnsköldsvikiin asti. Jälleen pitkästi täysin suojatonta (ja matalaa!) rantaa, kunnes päästään Piteån tienoille, josta alkaa Perämeren pohjukkaan saakka yltävä kohtuu suojainen saaristo.

        Toki on niin, että merellähän sitä purjehditaan eikä saarissa, mutta matkapurjehduksen kannalta olisi ehkä mukavampaa, jos täällä pohjoisessakin olisi edes jonkinmoinen saaristo.

        Saaristomeri on eri juttu, joskin siellä on myöskin terävä aalto, minkä merkistytä kyllä mielestäni liioitellaan. Aallon korkeus on kuitenkin merkittävämpi tekijä. Metrinen terävä aalto ei ole mitään verrattuna 4 metriseen vallitsevaan aallonkorkeuteen Itämerellä. Siinä isokin vene alkaa "vähän heilumaan". Ja siellä seassa on kyllä tarpeeksi pientä ja terävää aaltoa sitä kaipaaville.

        Aikoinaan kun tuli pidettyvä venettä Espoossa, tuli kesän aikana käytyä useita kertoja Tallinnassa. Siis viikonloppuisin. Ei siinä muistaakseni paljoa saaria matkalla ollut, mutta voihan tuo muistikin pätkiä (nyt ei ole muutamaan vuoteen tullut Virossa käytyä). Aallokko varsinkin Tallinnan lahden suulla sopivalla kelillä on kyllä "aika roiskiva". Keskemmällä Suomenlahtikin tuntuu mereltä. Suomenlahti ei kuitenkaan mitään verrattuna Pohjois-Itämereen. Esimerkkinä vaikkapa tämän kesän Svenska Högarnalle pyyhkäsy. Siis tuollainen 2-3 m sivuaaltoa. Hiipuva tuuli ja "pientä heilumista". Pohois-Itämerellä oman kokemukseni mukaan aallokko nousee varsin nopeasti. Tuulen yltyessä n. 12 m/s alkaa melko pian suurimmat aallot olla jo liki 4 metrisiä (vertaa veneen runkoa allon korkeuteen, oman veneeni runko vedenpinnasta n. 1,6 m ruffin korkeimpaan kohtaan).

        Höga Kusten on kyllä ihan ok, mutta meno ja varsinkin paluu on tylsä. Matka on lisäksi yllättävän pitkä. Paluumatkalla itse kyllästyimme Mellanfjärdenissä ja pyyhkäisimme suoraan Öregrundiin.

        Västervikistä etelään tilan on samanlainen. Satamasta ulos ja avomerta pitkin seuraavan sataman suulle. Suotuisalla kelillä matka kyllä taittuu, kun voi jättää muutaman sataman väliin ja antaa mennä.


      • Purjehtija
        Sailori kirjoitti:

        Saaristomeri on eri juttu, joskin siellä on myöskin terävä aalto, minkä merkistytä kyllä mielestäni liioitellaan. Aallon korkeus on kuitenkin merkittävämpi tekijä. Metrinen terävä aalto ei ole mitään verrattuna 4 metriseen vallitsevaan aallonkorkeuteen Itämerellä. Siinä isokin vene alkaa "vähän heilumaan". Ja siellä seassa on kyllä tarpeeksi pientä ja terävää aaltoa sitä kaipaaville.

        Aikoinaan kun tuli pidettyvä venettä Espoossa, tuli kesän aikana käytyä useita kertoja Tallinnassa. Siis viikonloppuisin. Ei siinä muistaakseni paljoa saaria matkalla ollut, mutta voihan tuo muistikin pätkiä (nyt ei ole muutamaan vuoteen tullut Virossa käytyä). Aallokko varsinkin Tallinnan lahden suulla sopivalla kelillä on kyllä "aika roiskiva". Keskemmällä Suomenlahtikin tuntuu mereltä. Suomenlahti ei kuitenkaan mitään verrattuna Pohjois-Itämereen. Esimerkkinä vaikkapa tämän kesän Svenska Högarnalle pyyhkäsy. Siis tuollainen 2-3 m sivuaaltoa. Hiipuva tuuli ja "pientä heilumista". Pohois-Itämerellä oman kokemukseni mukaan aallokko nousee varsin nopeasti. Tuulen yltyessä n. 12 m/s alkaa melko pian suurimmat aallot olla jo liki 4 metrisiä (vertaa veneen runkoa allon korkeuteen, oman veneeni runko vedenpinnasta n. 1,6 m ruffin korkeimpaan kohtaan).

        Höga Kusten on kyllä ihan ok, mutta meno ja varsinkin paluu on tylsä. Matka on lisäksi yllättävän pitkä. Paluumatkalla itse kyllästyimme Mellanfjärdenissä ja pyyhkäisimme suoraan Öregrundiin.

        Västervikistä etelään tilan on samanlainen. Satamasta ulos ja avomerta pitkin seuraavan sataman suulle. Suotuisalla kelillä matka kyllä taittuu, kun voi jättää muutaman sataman väliin ja antaa mennä.

        Majakkalaiva Kemi oli toiminnassa vuoteen 1973 asti. Laivalla mitattiin enimmillään aallonkorkeudeksi Perämerellä 8 m. Sää- ym tiedot majakkalaivalta ovat paikallisen luotsipiirin arkistossa. Perämeren tuulet ovat suht. voimakkaita. Tämän ovat huomanneet tuulivoimaloiden tekijät. Vedenkorkeusvaihtelut ovat Suomen rannikoiden suurimmat etenkin Perämeren pohjukassa (1- 1,5 m enimmillään). Vedenkorkeuden vaihteluista aiheutuu ikäviä virtauksia. Aallokko on hakalan lyhyt ja jyrkkä. Lisäksi monet suuret joet laskevat vetensä Pohjanlahteen ja varsinkin jokisuille aiheutuu hankalia ristiaallokkoja tuulen ja virtauksen yhteysvaikutuksesta.
        Aallokon korkeus ei ole veneilyssä, varsinkaan purjehduksessa se ikävin asia. Esim. valtamerillä purjehditaan aivan sujuvasti useiden metrien aallokossa, rannikon läheisyydessä huomattavasti matalampi aallokko on vaikeammin otettavaa.


      • Sailori
        Purjehtija kirjoitti:

        Majakkalaiva Kemi oli toiminnassa vuoteen 1973 asti. Laivalla mitattiin enimmillään aallonkorkeudeksi Perämerellä 8 m. Sää- ym tiedot majakkalaivalta ovat paikallisen luotsipiirin arkistossa. Perämeren tuulet ovat suht. voimakkaita. Tämän ovat huomanneet tuulivoimaloiden tekijät. Vedenkorkeusvaihtelut ovat Suomen rannikoiden suurimmat etenkin Perämeren pohjukassa (1- 1,5 m enimmillään). Vedenkorkeuden vaihteluista aiheutuu ikäviä virtauksia. Aallokko on hakalan lyhyt ja jyrkkä. Lisäksi monet suuret joet laskevat vetensä Pohjanlahteen ja varsinkin jokisuille aiheutuu hankalia ristiaallokkoja tuulen ja virtauksen yhteysvaikutuksesta.
        Aallokon korkeus ei ole veneilyssä, varsinkaan purjehduksessa se ikävin asia. Esim. valtamerillä purjehditaan aivan sujuvasti useiden metrien aallokossa, rannikon läheisyydessä huomattavasti matalampi aallokko on vaikeammin otettavaa.

        käytiin keskustelua Itämeren pohjoisosien aallokosta, ei valtamerien aallokosta.

        Kelissä, jossa perämerellä vallitseva aallonkorkeus on 3 m on Pohjois-Itämerellä vallitseva aallonkorkeus 7 m.

        Kumpaan itse lähtisit mielummin. Et ilmeisesti ole ollut kovin suuressa aallokossa, eli tarkoitan sellaista, jossa vedät itsesi kiinni turvavaljailla, jotta voit ohjata kolhimatta itseäsi.

        Vedenkorkeudesta ja jokisuistoista aiheutvat virrat ovat kyllä aivan mitättömiä. Tiesitkö, että Kemiön Strömma on yksi Suomen rannikon virtaavimmista paikoista ja myös paikka, jossa on havittavissa vuoroveden kaltaista ilmiötä. Virtaavat paikat onva niin paikallisia ilmiötä, että niistä hurauttaa huomaamattaan läpi.

        Sen verran olen vuorovesialuella purjehtinut, että pidän tätä virtausjuttua ihan naurettavana. Eihän vuorovesivirtakaan aiheuta purjehtimiseen kuin "pienen lisämausteen".

        Kats nyt vielä, niin huomaat mistä on kyse:

        http://www.fimr.fi/fi/palvelut/aallokko-ja-vedenkorkeus/merkitseva-aallonkorkeus.html


      • Purjehtija
        Sailori kirjoitti:

        käytiin keskustelua Itämeren pohjoisosien aallokosta, ei valtamerien aallokosta.

        Kelissä, jossa perämerellä vallitseva aallonkorkeus on 3 m on Pohjois-Itämerellä vallitseva aallonkorkeus 7 m.

        Kumpaan itse lähtisit mielummin. Et ilmeisesti ole ollut kovin suuressa aallokossa, eli tarkoitan sellaista, jossa vedät itsesi kiinni turvavaljailla, jotta voit ohjata kolhimatta itseäsi.

        Vedenkorkeudesta ja jokisuistoista aiheutvat virrat ovat kyllä aivan mitättömiä. Tiesitkö, että Kemiön Strömma on yksi Suomen rannikon virtaavimmista paikoista ja myös paikka, jossa on havittavissa vuoroveden kaltaista ilmiötä. Virtaavat paikat onva niin paikallisia ilmiötä, että niistä hurauttaa huomaamattaan läpi.

        Sen verran olen vuorovesialuella purjehtinut, että pidän tätä virtausjuttua ihan naurettavana. Eihän vuorovesivirtakaan aiheuta purjehtimiseen kuin "pienen lisämausteen".

        Kats nyt vielä, niin huomaat mistä on kyse:

        http://www.fimr.fi/fi/palvelut/aallokko-ja-vedenkorkeus/merkitseva-aallonkorkeus.html

        Olet näköjään pyykkivesien purjehtija, joten en viitsi ruveta luennoimaan tidesta. Jos olisit purjehtinut esim. Englannin Kanaalissa tai Skotlannin pohjoispuolella, et löysäilisi tuollaista höpinää vuorovesivirtojen ja yleensä virtausten vähäisestä vaikutuksesta.


      • Sailori (nicki on nnäköjään...
        Purjehtija kirjoitti:

        Olet näköjään pyykkivesien purjehtija, joten en viitsi ruveta luennoimaan tidesta. Jos olisit purjehtinut esim. Englannin Kanaalissa tai Skotlannin pohjoispuolella, et löysäilisi tuollaista höpinää vuorovesivirtojen ja yleensä virtausten vähäisestä vaikutuksesta.

        Englannin kanaalissa (moleemilla puolilla, ja yli tietysti) olen juuri purjehtinut. Niin, että Suomessa virtaa jossakin???


      • mäkinen ja tasainen
        Purjehtija kirjoitti:

        Majakkalaiva Kemi oli toiminnassa vuoteen 1973 asti. Laivalla mitattiin enimmillään aallonkorkeudeksi Perämerellä 8 m. Sää- ym tiedot majakkalaivalta ovat paikallisen luotsipiirin arkistossa. Perämeren tuulet ovat suht. voimakkaita. Tämän ovat huomanneet tuulivoimaloiden tekijät. Vedenkorkeusvaihtelut ovat Suomen rannikoiden suurimmat etenkin Perämeren pohjukassa (1- 1,5 m enimmillään). Vedenkorkeuden vaihteluista aiheutuu ikäviä virtauksia. Aallokko on hakalan lyhyt ja jyrkkä. Lisäksi monet suuret joet laskevat vetensä Pohjanlahteen ja varsinkin jokisuille aiheutuu hankalia ristiaallokkoja tuulen ja virtauksen yhteysvaikutuksesta.
        Aallokon korkeus ei ole veneilyssä, varsinkaan purjehduksessa se ikävin asia. Esim. valtamerillä purjehditaan aivan sujuvasti useiden metrien aallokossa, rannikon läheisyydessä huomattavasti matalampi aallokko on vaikeammin otettavaa.

        ei ole mitään muuta kuin ylämäkeä ja alamäkeä. Tyynellä mennään tasamaalla.


    • Anonyymi

      Pohjanlahti on purjehtijan paratiisi, koska siellä riittää merta eikä maata, jota täytyy pujotella.

      Vaikka kyllähän näitä nykypurjehtijoita riittää, jotka ovat heti perillä, kun vene on rannassa.

    • Anonyymi

      Keskustelu alkaa saada taas niitä "real salts vs. landsmen" sävyjä, mutta irrallaan siitä kommentoin tuota Tallinnan edustaa: Tallinnan lahdella on käytännöllisesti katsoen aina jokseenkin ikävä ristiaallokko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1528
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1254
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1184
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      106
      1095
    9. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe