Ajoin moottoritiellä, nopeus noin 100. Katsoin moottorin lämpötilamittaria kun viisari alkoi nousemaan ja yhtäkkiä se olikin jo aivan tapissa, siellä punaisella alueella. En pystynyt ajamaan sivuun, sitten se laski viisarin takas normaliin kohtaan ja ajattelin että tais olla vaan joku häiriö.
Pysähdyin. Avasin konepellin. Jäähdytinnesteet oli roiskuneet ulos säiliöstä, oli siellä pikku tippa jäljellä. Laitoin täyteen ja jatkoin matkaa. Moottori ei käynyt enään kunnolla, jotenkin tavallista huonommin ja pakoputkesta tulee tavallista enemmän savua, sellaista valkoista. Kun pääsin perille, noin 15min matka, niin ei olleet nesteet pysyneet sisällä.
Korjaajalle soitin ja sanoi että jos se on valkoista savua niin kannentiiviste on mennyt.
Taitaa olla iso remontti edessä. Autolla ajettu noin 280 tuhatta kilsaa.
Kannentiiviste meni
35
15048
Vastaukset
- Korjaaja..
Kannentiiviste on helppo vaihtaa itse, kyseessä on parin tunnin homma.
Tiiviste maksaa yleensä alle 2 kymppiä, siitä voi sitten päätellä minkä verran korjaamot kusettavat ihmisiä jos korjauksen hinta on satoja euroja.
Peilin reunalla ja rakotulkilla voi mitata kannen suoruuden, heittoa saa olla 0,05 mm
Kannen voi oikaista hiomalla peilin päällä, jossa on pari 1000-vesihiomapaperia.
Jos ei tekeydy avuttomaksi, remontista selviää alle 5 kympillä, ruuvit auki ja kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.- kvhchgvjkljkfhcgjvhk
Hohohohoho
Pari tuntia vaihtoajaksi, tietämättä mistä autosta on kysymys.
Mulla on ihan perusmoottori, 4-sylinterinen ja sain siinä kannentiivisteen vaihtoon menemään noin 20 tuntia, kerrostalon parkkipaikalla, marraskuussa.
Mutta, hyvin lennokasta luettavaahan tuo oli, varmasti noin jos hommat tekee, niin huiskis vaan ja hyvä tulee :-D - Miten kestää?
kvhchgvjkljkfhcgjvhk kirjoitti:
Hohohohoho
Pari tuntia vaihtoajaksi, tietämättä mistä autosta on kysymys.
Mulla on ihan perusmoottori, 4-sylinterinen ja sain siinä kannentiivisteen vaihtoon menemään noin 20 tuntia, kerrostalon parkkipaikalla, marraskuussa.
Mutta, hyvin lennokasta luettavaahan tuo oli, varmasti noin jos hommat tekee, niin huiskis vaan ja hyvä tulee :-DSiinäpä tosi mies, ei mikään kädetön nysväri. 20 tuntia marraskuussa parkkipaikalla vaatii miehistä sitkeyttä, käsien taitoa ja uskoa omiin taitoihin. Olet tosi hyvä! Miten on auto kestänyt?
- kvhchgvjkljkfhcgjvhk
Miten kestää? kirjoitti:
Siinäpä tosi mies, ei mikään kädetön nysväri. 20 tuntia marraskuussa parkkipaikalla vaatii miehistä sitkeyttä, käsien taitoa ja uskoa omiin taitoihin. Olet tosi hyvä! Miten on auto kestänyt?
Ihan hyvin on toiminut, vuosi sitten tuon vaihdoin.
Kieltämättä, tunnustan... että ei tuo ihan ilman hampaan puremista tullut tehtyä, mutta sisuunnuin sen verran että runnoin homman valmiiksi. Ei tuota raaskinut korjaamollekaan viedä ja talvi oli tulossa, autolle oli käyttöä.
Kolme päivää ja noin parikymmentä tuntia, meni sitä aikaa. Oli eri työvaiheet aikataulutettu jo valmiiksi ja tavoitteet oli joka päivälle asetettu.
Olisko se mennyt jotenkin näin:
1.päivä
alasuoja pois
hihna pois
hihnapyörä pois
nokkahihnan suojukset pois
moottorin tukeminen
moottorin yläkannake pois
nokkahihna pois
pakoputken poikkasu
vesiletku irti kannesta
puola irti
nokkien kannet auki
ilmanputsari irti
kaasuvaijeri irti
imusarjan letkut irti
Map anturi irti
suuttimien johdot irti
kannenpultit auki
2.päivä
kansi pois
tiiviste pois
tiiviste paikalleen
kansi paikalleen
kannenpultit kiinni
suuttimien johdot kiinni
Map anturi kiinni
imusarjan letkut kiinni
kaasuvaijeri kiinni
ilmanputsari kiinni
nokkien kannet kiinni
puola kiinni
vesiletku kiinni kanteen
3.päivä
pakoputki paikalleen
nokkahihna paikalleen
moottorin yläkannake paikalleen
moottorin tuki pois
nokkahihnan suojukset paikalleen
hihnapyörä paikalleen
hihna paikalleen
alasuoja paikalleen
nesteet ja ilmaus
Ja kovaa ajoa :-D - Sulo Vilen
kvhchgvjkljkfhcgjvhk kirjoitti:
Ihan hyvin on toiminut, vuosi sitten tuon vaihdoin.
Kieltämättä, tunnustan... että ei tuo ihan ilman hampaan puremista tullut tehtyä, mutta sisuunnuin sen verran että runnoin homman valmiiksi. Ei tuota raaskinut korjaamollekaan viedä ja talvi oli tulossa, autolle oli käyttöä.
Kolme päivää ja noin parikymmentä tuntia, meni sitä aikaa. Oli eri työvaiheet aikataulutettu jo valmiiksi ja tavoitteet oli joka päivälle asetettu.
Olisko se mennyt jotenkin näin:
1.päivä
alasuoja pois
hihna pois
hihnapyörä pois
nokkahihnan suojukset pois
moottorin tukeminen
moottorin yläkannake pois
nokkahihna pois
pakoputken poikkasu
vesiletku irti kannesta
puola irti
nokkien kannet auki
ilmanputsari irti
kaasuvaijeri irti
imusarjan letkut irti
Map anturi irti
suuttimien johdot irti
kannenpultit auki
2.päivä
kansi pois
tiiviste pois
tiiviste paikalleen
kansi paikalleen
kannenpultit kiinni
suuttimien johdot kiinni
Map anturi kiinni
imusarjan letkut kiinni
kaasuvaijeri kiinni
ilmanputsari kiinni
nokkien kannet kiinni
puola kiinni
vesiletku kiinni kanteen
3.päivä
pakoputki paikalleen
nokkahihna paikalleen
moottorin yläkannake paikalleen
moottorin tuki pois
nokkahihnan suojukset paikalleen
hihnapyörä paikalleen
hihna paikalleen
alasuoja paikalleen
nesteet ja ilmaus
Ja kovaa ajoa :-DPaljonko säästit tällä 20 tunnin työllä? Ota oma 'vapaa-ajan tuntipalkka' huomioon. Teitkö sinä kolmena päivänä (viikonloppuna?) mitään muuta? Millainen on oma takuusi omalle työlle?
- kvhchgvjkljkfhcgjvhk
Sulo Vilen kirjoitti:
Paljonko säästit tällä 20 tunnin työllä? Ota oma 'vapaa-ajan tuntipalkka' huomioon. Teitkö sinä kolmena päivänä (viikonloppuna?) mitään muuta? Millainen on oma takuusi omalle työlle?
Kaipa korjaamolla tuo olisi tehty yhden päivän puitteissa. Paljonko mahtaa tuntiveloitukset olla nykyisin, 70 euroa / tunti ? Eli siitähän tulisi 560 euroa säästöä.
Omalle vapaa-ajalle en pysty laskemaan mitään korvausta. Sitä aikaa kun oli silloin reippaasti ja on nyt. Jos sille jonkun korvauksen lasken, niin pidän suuruusluokkana pari euroa tunnilta, sitä aikaa kun on.
Teen siis keikkahommia, silloin kun niitä sattuu olemaan tarjolla. Auto on pakko olla käytössä, muuten ei tuo suju. Tuohon aikaan vuodesta kun tuon tein, kuten nytkin, istun kotosalla.
Takuuta tuollaiseen 1000 euron autoon, en lähtisi korjaamoltakaan hakemaan, joten en sitä odota omasta työstänikään. Mutta jos ja kun olen sen itse tehnyt ja jokin menee pieleen, voi sanoa että tekemällä oppii ja sitten koitetaan uudestaan.
Kun elämiseen käytän 1000 euroa kuukadessa, on tuo 500 euron säästö aika merkittävä. Mikäli tuon olisin korjaamolle vienyt, ja veisin kaikissa muissakin korjauksissa, joutuisin oikeasti luopumaan autoilusta ja sen seurauksena joutuisin luopumaan satunnaisista töistä.
Jotkut ihmiset nyt vaan elää vähemmällä rahamäärällä. Se tekee luovaksi ja kekseliääksi, katso vaikka Kuubassa olevia vanhoja amerikanrautoja. - no oh hoho
kvhchgvjkljkfhcgjvhk kirjoitti:
Hohohohoho
Pari tuntia vaihtoajaksi, tietämättä mistä autosta on kysymys.
Mulla on ihan perusmoottori, 4-sylinterinen ja sain siinä kannentiivisteen vaihtoon menemään noin 20 tuntia, kerrostalon parkkipaikalla, marraskuussa.
Mutta, hyvin lennokasta luettavaahan tuo oli, varmasti noin jos hommat tekee, niin huiskis vaan ja hyvä tulee :-DNyt ihan aikuisten oikeasti jos sulla menee 20 tuntia
kansiremppaan niin eihän se nyt meidän muiden vika ole =(
Älä vaadi itteltäs kauhalla kun oot lusikalla saanut.
Parkkipaikalla me muutkin se tehdään mutta jos jättää oluet välistä niin aika koneesta riippuen on 45 min - 2 tuntia. riippuu paljonko runkkaa tauolla. - Tiiviste ei riitä
Vaikutat hyvin kilpailukykyiseltä korjaajalta, joka pystyisi helposti hankkimaan laajan asiakaspiirin edullisilla hinnoillaan.
Jo kannen irrotus, puhumattakaan oikaisusta ja kiinnityksestä on oikeasti aivan liian vaikea homma tavalliselle kuskille, jonka taitotasolle öljynvaihto on ylärajoilla. Ja kukapa sen takaa, että homma jää pelkkään tiivisteen vaihtoon? Jos kansi on haljennut, saattaa mennä enemmän kuin pari tuntia jo uutta etsiskellessä. - Nähtävä!
no oh hoho kirjoitti:
Nyt ihan aikuisten oikeasti jos sulla menee 20 tuntia
kansiremppaan niin eihän se nyt meidän muiden vika ole =(
Älä vaadi itteltäs kauhalla kun oot lusikalla saanut.
Parkkipaikalla me muutkin se tehdään mutta jos jättää oluet välistä niin aika koneesta riippuen on 45 min - 2 tuntia. riippuu paljonko runkkaa tauolla.Haluaisin kyllä nähdä kun vaihdat kannentiivisteen 2000-luvun autoon alle kahden tunnin kerrostalon parkkipaikalla. Johan noi ammattilaiset korjaamolla käyttää pari tuntia pelkkään jakohihnan vaihtoon, vaikka puitteet on ihan toista luokkaa ja kaverit ovat harjoitelleet hommaa satoja kertoja.
- uskonkaiken
Kannen voi oikaista myös sileällä betonilattialla hiertämällä, säästyy vesihiomapaperit.
Tarkkaa hommaa tosin eikä amatööriltä onnistu. Kerran reissulla kansi alkoi vuotaa ja pysähdyin oikaisemaan, hion tietävasten kun oli sileä kohta. Ei tarvinnu edes uutta tiivistettä kun vuoto loppui. - riippuu koneesta
no oh hoho kirjoitti:
Nyt ihan aikuisten oikeasti jos sulla menee 20 tuntia
kansiremppaan niin eihän se nyt meidän muiden vika ole =(
Älä vaadi itteltäs kauhalla kun oot lusikalla saanut.
Parkkipaikalla me muutkin se tehdään mutta jos jättää oluet välistä niin aika koneesta riippuen on 45 min - 2 tuntia. riippuu paljonko runkkaa tauolla.Tuollaiseen aikaan olen tehnyt vaihdon työntotankokoneeseen. Nykyaikaiseen moottoriin saisin menemään tuon ajan moninkertaisena.
- Anonyymi
Siinä sais päivässä rahaa aika mukavasti kun ottaisi 80€ per kannen vaihto, 4 kantta päivässä noin fiksu kaveri tekee helposti.......
- Hanaa vaan
Miksi ylipäänsä pysähdyit ja katsoit pellin alle?
- 8+15
Iso remontti taitaa tulla siksi kun en pysähtynyt vaan ajelit kuivana. Voi mennä vaihtoon muutakin kuin kannentiiviste.
- Yllättynyt
500 euroa oli korjaamon tarjous.
Tais tosin olla ulkomaalaisia, kun piti englantia puhua mutta kai nekin osaa autoja korjata siinä missä kädettömät suomalaiset. - sepän poika
Aikanaan, kun käyttöautot olivat vielä hivenen iäkkäämpiä, oli minullakin sellainen, Moskvits Elite. Yhdellä matkalla sitten veto alkoi hyytyä ja hetken katseltuani ajattelin ajaa isän pajalle. Oli kylmä talvi ja pakkasta -25, mutta kylmään pajaan ajoin auton ja otin kannen irti ja sieltä ne kiusaajat paljastuivat, pari pakoventtiiliä palanut. Ei siinä auttanut kuin mennä nurkan taakse purkamaan toista konetta ja sieltä puuttuvat osat kaivoin lumihangesta ja hioin venttiilit ja asetin paikalleen ja kasasin koneen illan aikana. Ja aamulla taas omaan kotiin, matkaa ne toiset 500 km. Samalla koneella tuli sitten ajettua liki 50 000 km lisää, joten homman tein aika hyvin.
Ne olivat aikoja ne!
Vieläkin teen monenlaiset autoremontit aivan itse, nyt omassa pajassani, vaikka aivan eri alalla leipätyötä teenkin.- Tule seppä takaisin.
Oliko sulla rukkaset kädessä, kun purit sen toisen koneen vai ihanko paljain käsin teit sen?
- Yllättynyt
Sanoin korjaajalle, että tuo 500e on liian paljon, se löi luurin kiinni!!
Minä olen kuitenkin asiakas!- noeisenoinmene
Olet asiakas vasta sitten kun asiakassuhde on syntynyt. Nyt sitä ei syntynyt, sillä ette päässeet neuvotteluissa hinnasta sopimukseen.
- Yllättynyt
Kukaan ei lyö minulle luuria korvaan!!
Aion mustamaalata kyseistä puljua kaikin mahdollisin keinoin! - Yllättynyt
Minulle kerrottiin että kannessa on reikä? mitä tämä tarkoittaa? ja mistä saa uuden
- 15+7
Se tarkoittaa että kansi on haljennut. Se on ollut aika kuumana kun olet ilman vesiä ajanut. Lämpömittari ei näytä enää oikein kun vettä puuttuu järjestelmästä.
Kannattaa etsiskellä purkaamoilta käytettyä kantta. Uusi kansi voi maksaa mansikoita. - holotna bravda
Todellisuudessa siinä on lukuisia reikiä ja lisäksi hiushalkeama.
- korjaaja
tuskin ainakaan uutta kantta löydät tai haluat maksaa. käytetty kansi ehkä jostain löytyy.
- Palovammoja pukkaa
Eikä ne vauriot rajoitu vain kanteen ja tiivisteeseen. Vedettömänä mootori on käynyt punaisena ja jäähtyessään lohkon muoto on muuttunut. Kerran näin talon pihaan hinatun tapauksen joka oli tiivisteen jälkeen ajettu niin pitkälle kuin pääse.
Kaikki kaapelit ja letkut palaneet karrelle. Moottori sen näköinen kuin olisi ollut yön juhannuskokossa. - Yllätynyt
Mutta säiliössä oli vielä jäähdytinnestettä kun pysähdyin motarilla. juuri siinä minimi viivan kohdalla tai vähän ali. eli eihän se silloin ollut "vedetön".
auto on volvo 240 ja -88 , vanha herrasmies.- pälä pälä
Kertausta:
"
Pysähdyin. Avasin konepellin. Jäähdytinnesteet oli roiskuneet ulos säiliöstä, oli siellä pikku tippa jäljellä. Laitoin täyteen ja jatkoin matkaa. Moottori ei käynyt enään kunnolla, jotenkin tavallista huonommin ja pakoputkesta tulee tavallista enemmän savua, sellaista valkoista. Kun pääsin perille, noin 15min matka, niin ei olleet nesteet pysyneet sisällä.
"
oliko siellä vettä vai ei? - Remonttia vaan
Säiliö ei tosiaan ollut vedetön, moottori saattoi hyvinkin sitä olla.
Valitettavasti, kun kannentiiviste alkaa vuotaa, käy usein niin, että osa nesteestä vuotaa moottorin pakokaasupuolelle, josta aiheutuu sitten sitä vaaleaa höyryä pakokaasuun. Samalla myös ajautuu pakokaasua jäähdytysjärjestelmään, jonka seurauksena järjestelmään muodostuu kohtia, joissa ei ole nestettä laisinkaan, vaan pakokaasua.
Tämän seurauksena, jäähdytysneste ei kierrä enää niinkuin sen pitäisi, jolloin jäädytysteho voi olla olematon. Lisäksi tuo pakokaasun vuotaminen jäähdytysjärjestelmään nostaa järjestelmän paineen niin suureksi, että nesteet purkautuvat jäähdyttäjän tai paisuntasäiliön korkin kautta ulos.
Voihan se olla, että jos moottorin lämmöt oli vain hetken punaisella, mitään sen suurempaa vauriota ei ole syntynyt itse moottoriin. Kansi pois paikaltaan ja uusi tiiviste paikalleen.
Jos tuo kannentiiviste on auton alkuperäinen, voi se olla jo ruostunut ja painunut, että ehkä aika olisi ollut uusia muutenkin.
Jos vanhus on muuten vielä voimissaan, eikä ruostevauriot ole liian suuria niin etsit haynesin korjausoppaan ja alat hommiin, tai sitten etsit sen halvan (ja luotettavan) korjaamon, jossa eivät viilaa asiakasta linssiin.
Jos korjaus maksaa 500 - 800 euroa, niin kannattaa muistaa että tuolla rahalla ei kummoista autoa saa, jos toinen pitäisi ostaa tilalle. Tämä siis edellyttäen että volvo on muuten kunnossa.
- Museo kuski
Mikä on moottorin lämpötilamittari? Kuulin sellaisista 70-luvulla. Onko sulla museo-auto?
- vastattu jo aiemmin
Nimimerkki "Yllättynyt" kirjoittaa 3 tuntia ja 16 minuuttia aiemmin, kuin esität kysymyksesi: "auto on volvo 240 ja -88".
- Yllättynyt
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://kuvat2.huuto.net/3/7e/adae124a1de458fdc2c4d0b50c1e9-orig.jpg&imgrefurl=http://www.huuto.net/kohteet/volvo-240-mittaristo/274794389&h=600&w=800&sz=143&tbnid=26jFzpXUSj_AjM:&tbnh=79&tbnw=105&zoom=1&usg=__KwEnwblUMk4CJHgE3UiRPVCINH8=&docid=-V-Mgn_2ptat_M&sa=X&ei=C8N7UsqCEIHG4gTg9ICgAw&ved=0CDYQ9QEwBA
miksikäs tuota bensamittarin vieressä olevaa sitten kutsutaan??? minulla se meni tuonne punaiselle alueelle kun se aina yleensä on tuossa keskivaiheilla - Yllättynyt
Korjaaja purki kannen, mutta ei suostunut enään laittamaan kasaan!! Nyt pitäisi hinata auto pois hänen korjaamon pihalta!!
120euroa maksoin tyhjästä! - Ei yllätä
No valota nyt vähän miksei laittanut kasaan. Etkö suostunut maksamaan remontin hintaa kuultuasi korjaajan arvion siitä?
- Yllättynyt
Sanoin että en halua korjata. Kysyin että voitteko kasata takaisin, mutta eivät voi ja kestää 4 tuntia kuulemma
nyt pitää hinata auto pois sieltä ja maksaa siitäkin ainakin 50 euroa. eli maksan 170 euroa tyhjästä. ajoin auton korjaamolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743