Jos autossa on kuljettajan lisäksi yksi matkustaja ja vain kuljettaja pitää turvavyötä, saako poliisin pysäyttäessä silloin sakon kuski vai turvavyötä käyttämättä jättänyt matkustaja?
Turvavyön käyttämättä jättäminen
8
1664
Vastaukset
- hesu.
Matkustaja, mutta jos matkustaja on ala ikäinen niin silloin kuljettaja
- 5458
onko tosiaan näin
- pikku sakko
Juuri näin se on. Aikuinen vastaa itse itsestään, mutta kuljettaja vastaa siitä, että alaikäinen matkustaa turvallisesti.
- näin
Ei ihan oikein.Eli jokainen aikuinen vastaa itse sakoista ja turvavyön käytöstä ja jos lapsi kyseessä sakot saa lapsen vanhemmat ja jos ei niitä ole mukana ajoneuvon kuljettaja vasta sitten.
- taitaapa olla 15v?
Ja väittäisin - mistään tarkastamatta - että ikäraja omalle vastuulle on 15v, ei 18v.
- ....,,,,
Et "näin" lukenut edes kysymystä, ja sanot ettei ihan oikein!
"Jos autossa on kuljettajan lisäksi yksi matkustaja ja vain kuljettaja pitää turvavyötä, "
Miten siellä voi olla kuljettajan ja alaikäisen lisäksi muita?
- justhinsa
Kuitenkin 15v on jo rikosoikeudellisesti itsestään vastuussa eli tässäkin asiassa on aivan sama oletko 15 vai 18vuotias
- 54326
88 c § (31.3.2006/234)
Lasten turvalaitteen käyttöä ja invataksikuljetusten turvallisuutta koskevat vastuusäännökset
Lapsen mukana matkustava holhooja tai huoltaja on vastuussa siitä, että alle 15-vuotiasta lasta kuljetetaan asianmukaista turvalaitetta käyttäen. Ellei holhooja tai huoltaja ole lapsen mukana, 88 §:n 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon kuljettajan on, M3-luokan linja-auton kuljettajaa lukuun ottamatta, huolehdittava siitä, että alle 15-vuotias lapsi matkustaa asianmukaista turvalaitetta käyttäen.
Invataksin kuljettajan on huolehdittava siitä, että kuljetettavat matkustavat asianmukaisia turvalaitteita käyttäen ja että pyörätuolit on asianmukaisesti kiinnitetty ajoneuvoon matkan ajaksi.
15V ja yli vastaa itse vyön käytöstä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan412981Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272844- 1202298
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111256
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121063- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792