Mielestäni kannattavin auto-ostos on n. 4-6 vuotias käytetty auto. Siinä on valmiiksi jo mm. moottorilämmitin, kahdet renkaat ja vetokoukkukin useasti joiden erikseen hankkiminen uuteen autoon maksaa huomattavasti. Auton hinnasta on sulanut n. puolet pois ja silti ei häpeä paljonkaan uusille autoille monissakaan ominaisuuksissa (mm. turvallisuus) ja kunnossa (kaikki tietysti yksilöitä)
Mitäs muut olette mieltä asiasta?
Kannattavin auto-ostos
276
7119
Vastaukset
- turhaa jaaritusta
Tuon ikäisissä ei voi tietää miten autoa on pidetty ja mitä ongelmia on nurkan takana.
Renkaat on yleensä loppu, viimeisiä huoltoja ei ole ehkä tehty, ilmastointi huoltamatta, jne. Kilometreistä riippuen tuossa vaiheessa alkaa tulla ensimmäisiä kulumisvikoja useaan autoon.
Hyviä yksilöitä voi olla joukossa, mutta löytäminen arvonnassa onkin sitten toinen juttu. Ruoste voi olla jo ongelma alustassa. No onhan ne puolet halvempia kuin uudet.
Turha sitä on tuollaisia kysellä, ostaa sen mikä on omasta mielestä ok. Mielipiteitä kyllä löytyy laidasta laitaan.
En yleensäkkään ymmärräetä kaikkea pitää kysellä. Auto on siitä hyvä ostos, että siitä pääsee myös eroon jos sattuu paskan ostamaan.- uijokla
"Turha sitä on tuollaisia kysellä, ostaa sen mikä on omasta mielestä ok. Mielipiteitä kyllä löytyy laidasta laitaan.
En yleensäkkään ymmärräetä kaikkea pitää kysellä."
Minä taasen en ymmärrä kaltaisiasi, jotka katsovat tarpeelliseksi kommentoida keskusteluja em. tavalla. Mitä täällä keskustelupalstalla sitten pitäisi mielestäsi tehdä, jos ei juurikin keskustella asioista aloittajan tavoin (eli kirjoittamalla asiallinen viesti oikealle palstalle)? - autoilija3
Yleensä tuon ikäisessä on renkaat loppu, että kaupan jälkeen rengasliikkeeseen. Myös ensimmäiset ruoste vauriot ovat jo totta ja pakoputki ym. on vaihdon tarpeessa. Eikä takuu ole enään voimassa.
Kyllä auto kannattaa ostaa uutena - A. Tomaatti
Kannattaako 5-vuotiaasta Nissan Notesta isommalla koneella maksaa 6000 euroa jos on vähän ajettu?
- Osta sit uusi
autoilija3 kirjoitti:
Yleensä tuon ikäisessä on renkaat loppu, että kaupan jälkeen rengasliikkeeseen. Myös ensimmäiset ruoste vauriot ovat jo totta ja pakoputki ym. on vaihdon tarpeessa. Eikä takuu ole enään voimassa.
Kyllä auto kannattaa ostaa uutenaAika pienestä on kiinni, jos renkaiden kunto vaikuttaa auton hankintaan.
Vanteethan tuon ikäisissä on jo(tietenkin!!!!) ja 300-350e euroon saa jo hyvälaatuisia renkaita, niin talvi- kuin kesärenkaita. Ja muutenkin, jos on vara ostaa vaikka 10000e käytetty auto, niin luulisi sitten olevan vara satsata muutama satanen renkaisiinkin.
Ja mm. pakoputki on nyt kuitenkin kulutusosa, jos nyt ei jarrujen tasoinen, niin on nyt kuitenkin.
Ja toisekseen, vähän ajavan ei nyt vain kannata välttämättä ostaa uutta autoa.
Itse esimerkiksi ajan noin 7000-8000km vuodessa, joten tulisivat olemaan aika kalliita kilometrejä ihan jo 20-30 tonnin perusautolla.
Olen ajanut jo yli 6 vuotta käytettynä ostetulla farmarimallin autolla. Oli ostaessa 137tkm mittarissa ja 7v ikää(nyt 14v) ja maksoin siitä 8500e.
Ruosteeton yksilö vieläkin ja todella hyvin pelannut, luultavasti ajan sillä vielä toiset 6v näillä kilsoilla. Korjauskulut ovat olleet muutaman satasen luokkaa näiden vuosien aikana huollot päälle. Vakuutukset ja polttoaineet nyt tietysti maksavat halvassakin aina sen, mitä ne nyt sit aina maksavatkin.
Eli lyhyesti sanoen olen todella tyytyväinen ollut, autossa ei kuitenkaan ole mitään älyttömiä rahaa kiinni ja kuitenkin pääsen kulkemaan luotettavasti sen mitä tarvitseekin. Sitten kun tulee autonvaihto taas eteen, niin hommaan saman tasoisen kulkupelin, eli 5000-10000e hintahaarukassa olevan, 100-150tkm ajetun ja ajelen sillä taasen vuosikausia huoletonta ajoa.
Mutta no, jokainen tarpeensa/makunsa mukaan. - mek
Turhaa sanahelin'' ja itse ajelen vuoden 2000 mallin focuksella jonak ostin parivuotta sitten ja oli ajettu vain 74000 km ja toimii kuin kello. Normaalit huollot teen itse ja kerran vuodessa katsatuksesta saa vikalistan ja viimekis etujarrulevyt uusikisi ja käy minulta helposti. Sellainnen 4000-8000 tonnia autoon ja alle 150000km ajettu niin ei autoilu vie hirveitä pääomia kun ei ole sellaisessa työssä missä tuli kilometrikorvausajoa. itsekki voisin uudenkin auton ostaa mutta en halua maksaa autoilusta niin paljon ja ostan auton aina käteisellä että voi myydä jos tulee rahapulaa tai työt loppuu kun nykyisin sekin voi tpahtua. Kun saisi työsuhde auton niin silloin autoilu olisi halpaa.
- varmat kilometrit
ihme mölinää.itse ostin muutama vuosi takaperin 1996 mallin volvo 940 t automaatti.maksoi 2800 euroa.on ruosteeton sinkkikorinen mittarissa nyt 256000km,takaan että autolla ajaa vielä 500000km ja kymmenen viisitoista vuotta.nyt hankin keväällä 1987 mallin askonan maksoi 2000 euroa nyt mittarissa 93000km ja takaan että auto on vielä kymmenen vuoden kuluttua liikenteessä.en ymmärrä noita muutaman vuoden vanhoja autoja.kun kaikissa uudemmissa ja uusissa on vikoja viikottain,on mittarin häiriövaloa joka täytyy nollata 70-150 euroa viikottain,johan noihin omiini tuolla rahalla saa kaikki jarrut uusittua.jos haluaa uudemman auton täytyy varautua vikoihin mittarin vaihtoihin ja lampada jarruantura kampiakselin tunnistin abs än tunnistin vikoihin viikottain mittari vaihto 750 euroa lampada anturi 300 abs tunnistimen vaihto 4 kpl 500 euroa ja niin edelleen.jos haluaa varmoja kilometrejä ostakaa hyvä perusauto jossa on moottori lämmityslaite,puhallin,kytkin vaihdekeppi,ja tavalliset jarrut niin kulut öljyineen päivineen vuodessa 150 euroa öljyt jarrupalat 18 euroa.jarrusylinterit 8 euroa kaksikappaletta.koko huolto maksaa osineen vähän yli 200 euroa ja on jo nesteetkin vaihdettu,ja vakutusmaksu 168 euroa koko vuosi.jos varmempaa ja talodellisemman vaihtoehdon joku tietää niin vinkistä otan vaarin.niin jos kävelyä ei oteta mukaan epäilen että ei ole varmempaa kyytiä tarjolla.
- vanhan mallin vanha
uijokla kirjoitti:
"Turha sitä on tuollaisia kysellä, ostaa sen mikä on omasta mielestä ok. Mielipiteitä kyllä löytyy laidasta laitaan.
Minä taasen en ymmärrä kaltaisiasi, jotka katsovat tarpeelliseksi kommentoida keskusteluja em. tavalla. Mitä täällä keskustelupalstalla sitten pitäisi mielestäsi tehdä, jos ei juurikin keskustella asioista aloittajan tavoin (eli kirjoittamalla asiallinen viesti oikealle palstalle)?osta uusi siitäkin tulee kolmessa vuodessa jo vanha,ja joka vuosi tulee uusi malli tilalle.johan se kolmen vuoden kuluttua on jo edellisen edellistä malli eli vanhan mallin vanhempi painos
- oi oi siin auto
varmat kilometrit kirjoitti:
ihme mölinää.itse ostin muutama vuosi takaperin 1996 mallin volvo 940 t automaatti.maksoi 2800 euroa.on ruosteeton sinkkikorinen mittarissa nyt 256000km,takaan että autolla ajaa vielä 500000km ja kymmenen viisitoista vuotta.nyt hankin keväällä 1987 mallin askonan maksoi 2000 euroa nyt mittarissa 93000km ja takaan että auto on vielä kymmenen vuoden kuluttua liikenteessä.en ymmärrä noita muutaman vuoden vanhoja autoja.kun kaikissa uudemmissa ja uusissa on vikoja viikottain,on mittarin häiriövaloa joka täytyy nollata 70-150 euroa viikottain,johan noihin omiini tuolla rahalla saa kaikki jarrut uusittua.jos haluaa uudemman auton täytyy varautua vikoihin mittarin vaihtoihin ja lampada jarruantura kampiakselin tunnistin abs än tunnistin vikoihin viikottain mittari vaihto 750 euroa lampada anturi 300 abs tunnistimen vaihto 4 kpl 500 euroa ja niin edelleen.jos haluaa varmoja kilometrejä ostakaa hyvä perusauto jossa on moottori lämmityslaite,puhallin,kytkin vaihdekeppi,ja tavalliset jarrut niin kulut öljyineen päivineen vuodessa 150 euroa öljyt jarrupalat 18 euroa.jarrusylinterit 8 euroa kaksikappaletta.koko huolto maksaa osineen vähän yli 200 euroa ja on jo nesteetkin vaihdettu,ja vakutusmaksu 168 euroa koko vuosi.jos varmempaa ja talodellisemman vaihtoehdon joku tietää niin vinkistä otan vaarin.niin jos kävelyä ei oteta mukaan epäilen että ei ole varmempaa kyytiä tarjolla.
Minä ajellu volvo 940 vm95 nyt 10v ja 2v etanolilla. Ja paranee vaan kyyti. Mittaris 252 ei ruostetta ja vikoja.
- YRPPÄ
uijokla kirjoitti:
Minä taasen en ymmärrä kaltaisiasi, jotka katsovat tarpeelliseksi kommentoida keskusteluja em. tavalla. Mitä täällä keskustelupalstalla sitten pitäisi mielestäsi tehdä, jos ei juurikin keskustella asioista aloittajan tavoin (eli kirjoittamalla asiallinen viesti oikealle palstalle)?Just näin. Miksi pitää kysellä, miten isken naisen, tai kannattaisiko sitä varten ostaa moottoripyörä? Tai mitä kannattaisi opiskella? Tai mitä laittaisi illalla ruoaksi? Tai kannattaako pettää, jos ei jää kiinni? Ihan niin kuin joku voisi antaa sellaisen neuvon, jolla saa elämänsä mieleisekseen. Ei, ei ei. Itse se on nämä asiat oivallettava.
- sivullinen huomautus
vanhan mallin vanha kirjoitti:
osta uusi siitäkin tulee kolmessa vuodessa jo vanha,ja joka vuosi tulee uusi malli tilalle.johan se kolmen vuoden kuluttua on jo edellisen edellistä malli eli vanhan mallin vanhempi painos
Mielestäni paras auto on se jonka jätät kauppaan. Suosi julkisia , kävele ja aja fillarilla. Henkilöautoilu on kerskakulutusta josta kuuluu maksaa ja paljon.
- manitou
mek kirjoitti:
Turhaa sanahelin'' ja itse ajelen vuoden 2000 mallin focuksella jonak ostin parivuotta sitten ja oli ajettu vain 74000 km ja toimii kuin kello. Normaalit huollot teen itse ja kerran vuodessa katsatuksesta saa vikalistan ja viimekis etujarrulevyt uusikisi ja käy minulta helposti. Sellainnen 4000-8000 tonnia autoon ja alle 150000km ajettu niin ei autoilu vie hirveitä pääomia kun ei ole sellaisessa työssä missä tuli kilometrikorvausajoa. itsekki voisin uudenkin auton ostaa mutta en halua maksaa autoilusta niin paljon ja ostan auton aina käteisellä että voi myydä jos tulee rahapulaa tai työt loppuu kun nykyisin sekin voi tpahtua. Kun saisi työsuhde auton niin silloin autoilu olisi halpaa.
Edullisesta työsuhdeautoilusta nauttii tässä maassa ne hyvätuloiset,joilla olisi jo muutenkin maksaa autoilusta täysi hinta.
Köyhiltä kaikki pois ja rikkaita "palkitaan" senkin edestä. - Polkuauto
uijokla kirjoitti:
Minä taasen en ymmärrä kaltaisiasi, jotka katsovat tarpeelliseksi kommentoida keskusteluja em. tavalla. Mitä täällä keskustelupalstalla sitten pitäisi mielestäsi tehdä, jos ei juurikin keskustella asioista aloittajan tavoin (eli kirjoittamalla asiallinen viesti oikealle palstalle)?Polkuauto on paras ei oo ylimääräisiä maksuja ja hyvin pidettynä siintä on iloa jälkipolvillekkin.
- ---------------
autoilija3 kirjoitti:
Kyllä auto kannattaa ostaa uutenaNiin, makuasia. Jos uusi auto maksaa 20 000 euroa ja muutaman vuoden vanha, esimerkiksi 50 000 km ajettu maksaa 10 000 e, niin minä ostan mieluummin sen käytetyn ja siihen päälle uudet renkaat ja pakoputken, jolloin tulee vielä säästöä noin 9000 euroa. Autolla kuitenkin todennäköisesti ajan yhtä kauan kuin sillä uudella tai ehkä noin vuoden vähemmän, koska sen verran minulla kestää tulla se 50 000 km täyteen. Se ensimmäinen 50 000 km eli vuosi ajoa olisi tässä tapauksessa maksanut sen 9000 euroa ENEMMÄN kuin käytettyä ostaessa. Kun sen auton sitten esimerkiksi viiden vuoden kuluttua vaihtaa 300 000 mittarissa, niin siitä saattaa vielä parikin tonnia saada vaihdossa ja sillä rahalla ja edellisessä autovaihdossa säästetyllä 9000 eurolla ostaa taas uuden käytetyn auton ja ne renkaat ja pakoputken (jotka uutta ostaessa pitäisi hankkia joka tapauksessa sitten vuoden päästä).
Eli toisin sanoen, sen 20 000 euroa maksavan auton arvo on laskenut sen 10 000 euroa ensimmäisen 50 000 km:n aikana, eli minulla vuoden ajossa. Seuraavat viisi vuotta sen auton arvo laskee yhteensä noin 8 000 euroa. Se ensimmäinen vuosi on siis ehdottomasti kallein. Maksakoon sen joku muu. Vaikka sinä. Minä ostan sinun käytettysi, kunhan myyt sen ajoissa. - omalla
manitou kirjoitti:
Edullisesta työsuhdeautoilusta nauttii tässä maassa ne hyvätuloiset,joilla olisi jo muutenkin maksaa autoilusta täysi hinta.
Köyhiltä kaikki pois ja rikkaita "palkitaan" senkin edestä.Työsuhdeautosta joutuu maksamaan niin kovan veron että jos sellaisen työsuhde-edun joutuisi ottamaan niin vaatisin palkankorotuksen.
- Jussi__
Juuri niin , nimesi mukaista juttua suollat...ilmeisesti autoton turhake
- omaanpiikkiin
sivullinen huomautus kirjoitti:
Mielestäni paras auto on se jonka jätät kauppaan. Suosi julkisia , kävele ja aja fillarilla. Henkilöautoilu on kerskakulutusta josta kuuluu maksaa ja paljon.
Ruuhka-aikojen ulkopuolella bussit näkyvät kulkevan enimmäkseen tyhjinä. Kymmeniä litroja sadalle kuluttava bussi jossa on muutama ihminen, on kerskakulutusta josta pitäisi maksaa lujasti.
- Jussi__
uijokla kirjoitti:
Minä taasen en ymmärrä kaltaisiasi, jotka katsovat tarpeelliseksi kommentoida keskusteluja em. tavalla. Mitä täällä keskustelupalstalla sitten pitäisi mielestäsi tehdä, jos ei juurikin keskustella asioista aloittajan tavoin (eli kirjoittamalla asiallinen viesti oikealle palstalle)?Jos olet tuolta mieltä, niin miksi olet täällä lukemassa ihan turhia juttuja. Kaikista asioista kannattaa jutella ja jokaisesta ajatuksesta saa jotakin - paitsi ei sun jutusta.
- Eco my ass
Osta sit uusi kirjoitti:
Aika pienestä on kiinni, jos renkaiden kunto vaikuttaa auton hankintaan.
Vanteethan tuon ikäisissä on jo(tietenkin!!!!) ja 300-350e euroon saa jo hyvälaatuisia renkaita, niin talvi- kuin kesärenkaita. Ja muutenkin, jos on vara ostaa vaikka 10000e käytetty auto, niin luulisi sitten olevan vara satsata muutama satanen renkaisiinkin.
Ja mm. pakoputki on nyt kuitenkin kulutusosa, jos nyt ei jarrujen tasoinen, niin on nyt kuitenkin.
Itse esimerkiksi ajan noin 7000-8000km vuodessa, joten tulisivat olemaan aika kalliita kilometrejä ihan jo 20-30 tonnin perusautolla.
Olen ajanut jo yli 6 vuotta käytettynä ostetulla farmarimallin autolla. Oli ostaessa 137tkm mittarissa ja 7v ikää(nyt 14v) ja maksoin siitä 8500e.
Ruosteeton yksilö vieläkin ja todella hyvin pelannut, luultavasti ajan sillä vielä toiset 6v näillä kilsoilla. Korjauskulut ovat olleet muutaman satasen luokkaa näiden vuosien aikana huollot päälle. Vakuutukset ja polttoaineet nyt tietysti maksavat halvassakin aina sen, mitä ne nyt sit aina maksavatkin.
Eli lyhyesti sanoen olen todella tyytyväinen ollut, autossa ei kuitenkaan ole mitään älyttömiä rahaa kiinni ja kuitenkin pääsen kulkemaan luotettavasti sen mitä tarvitseekin. Sitten kun tulee autonvaihto taas eteen, niin hommaan saman tasoisen kulkupelin, eli 5000-10000e hintahaarukassa olevan, 100-150tkm ajetun ja ajelen sillä taasen vuosikausia huoletonta ajoa.
Mutta no, jokainen tarpeensa/makunsa mukaan.Kunhan et vaan sorru johonkin "ecoboost" litraseen jolla ei aja kui sen satasen..;-)
- Kaikkea luullaan
omalla kirjoitti:
Työsuhdeautosta joutuu maksamaan niin kovan veron että jos sellaisen työsuhde-edun joutuisi ottamaan niin vaatisin palkankorotuksen.
Kaveri ei edes ottanut työsuhdeautoa kun olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi kuin oma omisteinen.
oi oi siin auto kirjoitti:
Minä ajellu volvo 940 vm95 nyt 10v ja 2v etanolilla. Ja paranee vaan kyyti. Mittaris 252 ei ruostetta ja vikoja.
Itellä kans on 960 volvo vm95 3.0 bensa,aut, vaikka se nyt keskimäärästä enempi syö bensaa niin en kyllä halua sitä vaihtaaa mihinkään pienenmpään ja taloudellisempaan, sen verran loisteliasta kyytiä tarjoaa ja on lämmin, eikä ollu kallis, aivan tyhjää tavan duunarin ostaa uutta autoa kun ei mitään autoetuuksia ole.
- Ghostbusters
sivullinen huomautus kirjoitti:
FORD! Siinä on 4-kirjainta mihin voit luottaa ;D
- Ei ottanut
Kaikkea luullaan kirjoitti:
Kaveri ei edes ottanut työsuhdeautoa kun olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi kuin oma omisteinen.
miehenikään juuri sen kalleuden takia.
- Muttru huuli
YRPPÄ kirjoitti:
Just näin. Miksi pitää kysellä, miten isken naisen, tai kannattaisiko sitä varten ostaa moottoripyörä? Tai mitä kannattaisi opiskella? Tai mitä laittaisi illalla ruoaksi? Tai kannattaako pettää, jos ei jää kiinni? Ihan niin kuin joku voisi antaa sellaisen neuvon, jolla saa elämänsä mieleisekseen. Ei, ei ei. Itse se on nämä asiat oivallettava.
Osta kumi ja haaveile ittes sen sisälle kun se on just työntymässä syvään onkaloon missis jolla tissit tarjottimella.
- Stadin Zombaaja
Osta sit uusi kirjoitti:
Aika pienestä on kiinni, jos renkaiden kunto vaikuttaa auton hankintaan.
Mutta no, jokainen tarpeensa/makunsa mukaan.Jep. Renkaita ja pakoputkia saa suhteellisen edullisesti kaupasta ja niiden vaihtotarvekin on kilsoista ja käytöstä riippuvaista. 5 vuotta vanhassa autossa ei mitenkään välttämättä tarvitse em. osia uusia ihan heti, eikä yleensäkään samalla kertaa. Jos ostat vaikka 50 000 km ajetun auton, on todennäköisesti kesärenkailla ainakin yksi kausi jäljellä ja talvirenkailla parikin. Pakoputkella voi olla vuosia ajoa vielä edessä. Eivätkä nuo maksa kuin satasia, verrattuna siihen, kun ajat uuden auton liikkeestä ulos, niin arvo jo putoaa helposti, toki hintaluokasta riippuen, useamman rengaskerran verran.
Jos puhtaasti kannattavuusmielessä kysyy mikä auto kannattaa ostaa, on lyhyt vastaus: ei mikään. Autossa aina häviää rahaa, uudessa yleensä eniten. Perus 25 kiloeuroa maksava kärry pudottaa arvonsa puoleen 4-6 vuodessa, ajokilometreistä riippuen. Vähän ajettu tuon ikäinen 3-4:n lisäajovuoden aikana pudottaa arvoaan ehkä reilun tonnin per vuosi. Jos siis osta vaikka 5 vuotta vanhan ja pidät sitä toiset 5 vuotta, niin arvo putoaa 12 500 eurosta ehkä 5000-6000 euroon. Siis sellaisilla suomalaisen keskimääräisillä vuotuisilla kilsoilla (17-18 000 km) ja asialliset huollot tehtyinä. Nykyautot ovat monet sinkityillä pelleillä ja puhkiruostumattomuustakuulla varustettuja, joten ruostekin, jota tulee, on lähinnä kosmeettista. Toki kivenhakkaamia ja naarmuja tulee myös ja ennemmin tai myöhemmin joku kolhii (puskureita tai lokareita ainakin) autoa harmittavasti kauppakeskuksen parkkipaikalla. Mutta nekin ovat osastoa "who cares."
Käytössä ei suurta eroa uuteen huomaa, mutta stausarvoa ei käytetyllä tietenkään työpaikan kahvipöytäkeskustelussa ole. Summa summarum. Järkevämpää on ostaa vähän käytetty kuin uusi.
Kaikesta em. huolimatta olen jo muutaman viimeisen auton ostanut uutena. Liekö asiaan vaikuttanut se, että autoilu-urani ensimmäiset 25 vuotta ajelin niin surkeilla rotiskoilla, ettei niitä nykynuoriso osaa edes kuvitella. Ja siitäkin, ettei nykyään tarvitse laskea enää rahoja niin tarkkaan. Hautaanhan ei omaisuuksia kannata viedä kuitenkaan.
Ei näistä kuitenkaan riidellä kannata. Kukin tyylillään. - mek
omalla kirjoitti:
Työsuhdeautosta joutuu maksamaan niin kovan veron että jos sellaisen työsuhde-edun joutuisi ottamaan niin vaatisin palkankorotuksen.
Työkaverille työsuhde auto maksoi nettona 250€ nettona kuukausessa veroina ja tuolla hintaa ei omaa autoa kustanna kun laskee vakuutukset noin 500-1000€ vuosi, huollot 500€, pääomalle korot ja kaikki muut niin ne keillä on työsuhde auto ei siitä luopuisi. Sen kannatavuus on silloin -0 jos tulisi paljon kilometrikorvaus ajoa työnantajan piikkiin niin silloin se ei kannata. Esim. asuntomyyjä saa isommissa välitysliikkeissä auton automaattisesti ja monissa myyntifirmoissa tulee auto heti kun teet sopparin. Jos palkka on 3000€ ja otat auton ja palkan päälle laitetaa se verotusarvo joka on normaaliautolla 500€ ja vero otetaan silloin 3500€ mukaan mutta se vähennetään vain rahapalkasta niin ei se hirveän kallis ole nettona maksettuna. Muutama prosentti veroina lisää mutta polttoaineet, renkaat huollot ja pääomakulut jää kokonaan pois niin laskekaapa se hyöty että kannattaako.
- PP 1959
Ghostbusters kirjoitti:
FORD on romuraudan kemiallinen njmi, aivan kuten alkuaineluettelossa. Suora käännöshän tulee englannin kielestä: FIX. OR REPAIR DAILY Terv. PP
- vanhan mallin vanha
osta uusi siitäkin tulee kolmessa vuodessa jo vanha,ja joka vuosi tulee uusi malli tilalle.johan se kolmen vuoden kuluttua on jo edellisen edellistä malli eli vanhan mallin vanhempi painos
osta uusi, saat ainakin muutamaksi vuodeksi täystakuun. Ei tarvitse heti levitellä rahapussia kun nämä nykyajan " ylimääräiset "sähköhimmelit alkaa kummittelemaan. Hukkaa se auto sitten myös hyvän sään aikana pois käsistä, eli siinä kohtaa kun takuutkin alkaa loppua. Monet autoliikkeet antaa nykyään omia takuita vaihtoautoille, joiden tehdastakuu on ehtinyt jo loppua, sillä ihmiset ei uskaltaisi muuten ostaa niitä.
- SAUNATAKKI
autoilija3 kirjoitti:
Kyllä auto kannattaa ostaa uutenaNo jos auto on 4-6 vuotta vanha, niin eiköhän nyt jokainen hanki autoonsa uudet renkaat jossakin vaiheessa ja takuukin on monessa autossa 7 vuotta, joten eiköhän vastuullinen autonomistaja suomen autohinnoilla huolehdi autostaan kunnolla, joka vaikuttaa myös siihen välirahaan. Miksi sitten näissä vaihtoautoissa on aina paskat renkaat? No kuka idiootti laittaisi vaihtoon menevään autoon hyviä renkaita mukaan, kaikkihan laittaa ne vanhat huonot mukaanja jättää itselleen paremmat.
- peenaa mutterii
autoilija3 kirjoitti:
Kyllä auto kannattaa ostaa uutenaErinäkemys on minulla uuden ostosta
ostin autoni 5kk käytettynä uutukaisen hinta on noin 43t€ ja 5kk käytettynä 27,€ ajokilometrejä n30tkm eli ei edes ekaa huoltoa ole tarvinnut tehdä!!!!!
eli eka omistaja maksoi yli 3t€/kk auton käytöstä - TÖRMÄYSTURVA
varmat kilometrit kirjoitti:
Joo ja pienemmästäkin kolarista vammautuu pysyvästi
JA JOS LUULET JOTTA VOLVO VM 1996 JOTENKIN TURVALLINEN
UUDET PESEE SEN TÖRMÄYSTESTEISSÄ MENNE TULLEN - 7+8=Ei laskutikkua
osta uusi, saat ainakin muutamaksi vuodeksi täystakuun. Ei tarvitse heti levitellä rahapussia kun nämä nykyajan " ylimääräiset "sähköhimmelit alkaa kummittelemaan. Hukkaa se auto sitten myös hyvän sään aikana pois käsistä, eli siinä kohtaa kun takuutkin alkaa loppua. Monet autoliikkeet antaa nykyään omia takuita vaihtoautoille, joiden tehdastakuu on ehtinyt jo loppua, sillä ihmiset ei uskaltaisi muuten ostaa niitä.
To: PP 1959
Niinpä niin. Tosi vanha vitsi. Alun perin romutaudan kemimialliseksi merkiksi kutsuttiin Ifaa. Mutta käänös ei viitannut paljoa rautaan, vaan se kuului (tehty) Ilman Fasistien Apua. - resfdfsfds
omaanpiikkiin kirjoitti:
Ruuhka-aikojen ulkopuolella bussit näkyvät kulkevan enimmäkseen tyhjinä. Kymmeniä litroja sadalle kuluttava bussi jossa on muutama ihminen, on kerskakulutusta josta pitäisi maksaa lujasti.
Missä niitä tyhjiä busseja menee? Lähes aina joutuu jonkun viereen istumaan, vaikka kuljen hyvinkin eri aikoina bussilla. Eihän se bussi tietenkään koko matkaa täynnä ole ja loppua kohti on yleensä lähes tyhjä. Yleensä bussi täytyy tasaisesti kohti keskustaa ja tyhjenee Hämeenkadulla ja täyttyy uudestaan ja sitten taas tyhjenee päätepysäkkiään kohti.
Aivan varmasti on kannattavampaa ajaa bussilla kuin jokaisen omalla yksityisautolla. Toki pyörälläkin voi mennä etenkin kesäisin enkä kyllä ymmärrä niitä, jotka eivät mene, koska se on paljon mukavampaakin jos ei sada. - Eipä pelota
TÖRMÄYSTURVA kirjoitti:
Joo ja pienemmästäkin kolarista vammautuu pysyvästi
JA JOS LUULET JOTTA VOLVO VM 1996 JOTENKIN TURVALLINEN
UUDET PESEE SEN TÖRMÄYSTESTEISSÄ MENNE TULLENSehän on selvä, että jos sattuu parkkipaikalla joku hipaisemaan vanhempaa autoa niin kuolema tulee. Kaikki turvatekniikkahan on keksitty viimeisen viiden vuoden aikana. Kuten esimerkiksi ABS-jarrut, ovipalkit, turvavyönkiristimet ja turvatyynyt. Ai mutta ihme ja kumma, nuohan on jo minun 1995 Volvossa!
En väitä, että lähes 20 vuotta vanha auto enää on turvallisuudessa ihan kärjen tasolla. Kärki on mennyt ajan mukana ohi. Mutta ei se 90-luvun kärkiauto mikään surmanloukku silti vieläkään ole. - Ghostbusters
PP 1959 kirjoitti:
FORD on romuraudan kemiallinen njmi, aivan kuten alkuaineluettelossa. Suora käännöshän tulee englannin kielestä: FIX. OR REPAIR DAILY Terv. PP
FORDEJA on ollut niin kauan, että Mooseskin niillä ajeli : ) Jos se olisi huono, niin ei se olisi ollut olemassa noin kauan... ja on yhä. > Huom! tehdas valmistaa myös yhtä maailman kalleinta autoa Lincolnia ;)
" Ford Motor Company (lyh. FoMoCo) on yhdysvaltalainen Henry Fordin 16. kesäkuuta 1903 Detroitissa perustama autovalmistaja. Fordilla on omia itsenäistä suunnittelutyötänsä tekeviä tehtaita Yhdysvaltain lisäksi Britanniassa (perustettu 1911), Saksassa (perustettu 1925), Australiassa (perustettu 1925), Brasiliassa (perustettu 1925) ja Turkissa. Fordin Euroopan toimintojen päämaja sijaitsee Saksan Kölnissä.
Ford Motor Companyn tuotemerkkejä ovat Fordin lisäksi Lincoln. " - Ramin
Ghostbusters kirjoitti:
FORDEJA on ollut niin kauan, että Mooseskin niillä ajeli : ) Jos se olisi huono, niin ei se olisi ollut olemassa noin kauan... ja on yhä. > Huom! tehdas valmistaa myös yhtä maailman kalleinta autoa Lincolnia ;)
" Ford Motor Company (lyh. FoMoCo) on yhdysvaltalainen Henry Fordin 16. kesäkuuta 1903 Detroitissa perustama autovalmistaja. Fordilla on omia itsenäistä suunnittelutyötänsä tekeviä tehtaita Yhdysvaltain lisäksi Britanniassa (perustettu 1911), Saksassa (perustettu 1925), Australiassa (perustettu 1925), Brasiliassa (perustettu 1925) ja Turkissa. Fordin Euroopan toimintojen päämaja sijaitsee Saksan Kölnissä.
Ford Motor Companyn tuotemerkkejä ovat Fordin lisäksi Lincoln. "Niin justiinsa! Kyllä niitä vikoja on kaikissa autoissa ja kaikissa teknisissä laitteissa. Suosittelen kanssa Fordia koska on vaan hyviä kokemuksia. Itelläkin nollut Bemarista Mersuun asti kaiken näköisiä merkkejä, mutta Fordi jäi ja tää on mulla ja meillä jo viides Voortti ja pelaa kun käki kukuklokissa.
- RANSKALAANENOAATO
PP 1959 kirjoitti:
Kyllä foordistakin saa auton kun sulattaa ensin metalliksi vie ranskaan niin jopa tuli kunnon auto , samoin on myös mersujen pemareiden ja ruunsaasti muidenkin kohtalo...
- foo...
Ghostbusters kirjoitti:
eniten suomen teille levinnyt auto merkki..
- Tyhjiä busseja
resfdfsfds kirjoitti:
Missä niitä tyhjiä busseja menee? Lähes aina joutuu jonkun viereen istumaan, vaikka kuljen hyvinkin eri aikoina bussilla. Eihän se bussi tietenkään koko matkaa täynnä ole ja loppua kohti on yleensä lähes tyhjä. Yleensä bussi täytyy tasaisesti kohti keskustaa ja tyhjenee Hämeenkadulla ja täyttyy uudestaan ja sitten taas tyhjenee päätepysäkkiään kohti.
Aivan varmasti on kannattavampaa ajaa bussilla kuin jokaisen omalla yksityisautolla. Toki pyörälläkin voi mennä etenkin kesäisin enkä kyllä ymmärrä niitä, jotka eivät mene, koska se on paljon mukavampaakin jos ei sada.Taajaman ulkopuolella.
Jokunen vuosi sitten kuljin useillakin eri linjoilla kouluun, kahden vuoden aikana kummallakaan aamulinjalla ei koskaan näkynyt yli kymmentä matkustajaa koko 60km matkalla. Keskimäärin matkustajia oli minun lisäkseni 2-3. Autokin oli jostain 90- luvun tienoilta ja kulutus lienee ollut yli 40l/100km.
Ylipäätään ikinä en ole matkustanut taajaman ulkopuolella bussilla, mikä olisi edes puolillaan. Niiden on kuitenkin pakko ajaa, koska töihin/kouluun olisi päästävä, eikä kaikki ole älynneet ostaa omaa autoa. Vähäisen matkustajamäärän takia kilometri bussilla maksaa näillä seuduilla keskimäärin 30-40snt. Yli puolta kalliimpaa mitä yksityisautolla. - toyota mies
foo... kirjoitti:
Ford ei auto ja akka ei ihminen sanonta on.
- t-ford kakkaa
foo... kirjoitti:
Sen takia fordia tehdään ettei opel olisi huonoin auto.
- taloudellista ajoa
Esim. jos auto on 5- vuotias ja n. 80 tonnia ajettu sekä hyvin pidetty ja säännöllisesti huollettu merkkiliikkeessä ja jos on hyväkuntoiset renkaat niin en näe mitään syytä miksi ostaa uusi ja maksaa siitä noin puolet enemmän jos ei nyt aja kymmeniä tuhansia vuodessa. eli ammatikseen.
- ikusta sääsätämistä
aika harvoi viisivuotiaalla on ajettu noin vähän. Renkaat ei ole enään kovin tuoreet ja aika kuluneetkin tuossa yhtälössä.
Miksi ei voi ostaa uutta autoa jos on varaa, ei käärinliinoissa ole taskuja edelleenkään. - ijsdnfig
ikusta sääsätämistä kirjoitti:
aika harvoi viisivuotiaalla on ajettu noin vähän. Renkaat ei ole enään kovin tuoreet ja aika kuluneetkin tuossa yhtälössä.
Miksi ei voi ostaa uutta autoa jos on varaa, ei käärinliinoissa ole taskuja edelleenkään.Minulla on yli 20-vuotias auto, jolla on ajettu 125 Mm.
- ilmaiset renkaat
renkaat maksaa koko kierros 230 euroa.en ymmärrä mikä niissä renkaissa on ihmeellistä.jos mittarin häiriövalo palaa ja korjaamo sen korjaa maksaa 350-78 euroa autosta riippuen.renkaathan on jo tuohon verrattuna ilmaiset tai ainakin 70 prosenttia halvemmat.ja entäpä pakoputkiston uusiminen töitä muutama satanen ja putkisto katalysaattori 1200 euroa.renkaat on jo tuohon verrattuna ilmaiset.toisten nurkista löytyy 50 eurolla vantein renkaita ja vanteita
- käytetyt ok
Miksi ei voi ostaa uutta autoa jos on varaa, ei käärinliinoissa ole taskuja edelleenkään.Minä ostin 4 vuotta vanhan auton, jolla oli ajettu 15 500 km. Merkkihuolto vahvisti että kilometrit olivat oikein auton kuntoon nähden eli vastasi suunnilleen uutta.
Hinta oli kuitenkin vain 60% uuden hinnasta. Auto oli seisonut enimmäkseen pihalla kuolinpesän riidoissa ja siinä oli sähkövika, joka muutaman kerran vuodessa vei sähköt niin ettei auto käynnistynyt kylmänä. Satasen käynnistinakku korjasi käytännössä tuon vian, jota ei löydetty ja lämmitettynä ongelmaa ei ole. Minusta kauppa kannatti.
Valmiin vetokoukun olisin voinut halutakin, mutta huolto tykkäsi että käytetyissä on usein vetokoukun kanssa hankittuja vikoja; vedetty liian raskaita kuormia runko vinoon tms. Laitatin sitten itse koukunkin muutamalla satasella.
Edelleen kannattavaa. - Utelias michelin
ilmaiset renkaat kirjoitti:
renkaat maksaa koko kierros 230 euroa.en ymmärrä mikä niissä renkaissa on ihmeellistä.jos mittarin häiriövalo palaa ja korjaamo sen korjaa maksaa 350-78 euroa autosta riippuen.renkaathan on jo tuohon verrattuna ilmaiset tai ainakin 70 prosenttia halvemmat.ja entäpä pakoputkiston uusiminen töitä muutama satanen ja putkisto katalysaattori 1200 euroa.renkaat on jo tuohon verrattuna ilmaiset.toisten nurkista löytyy 50 eurolla vantein renkaita ja vanteita
Mihinkä autoon saa tolla rahalla rengassarjan?
- Hox!
Miksi ei voi ostaa uutta autoa jos on varaa, ei käärinliinoissa ole taskuja edelleenkään.Tai sitten niissä 5 vuotiaissa autoissa on pakasta revästyt renkaat, kun ne alkuperäiset ovat jo tulleet tiensä päähän!
- Todella vähän
ijsdnfig kirjoitti:
Minulla on yli 20-vuotias auto, jolla on ajettu 125 Mm.
on ajettu jos vain 125 millimetriä.
- Manun matkassa
Miksi ei voi ostaa uutta autoa jos on varaa, ei käärinliinoissa ole taskuja edelleenkään.Ajattelin ommella sellaiset pikku povarit niihin liinoihin ettei tarvii hevosia teurastaa seuraksi viimeiselle matkalle. Käviskö shekki perär. piilotettuna. Ja laminoituna.
Kullatuilla vaunuilla tuonelaan kultahampaat ikuisessa teko virneessä. - Ymmärrys, hoi!
Todella vähän kirjoitti:
on ajettu jos vain 125 millimetriä.
Kuka nyt millit keksi? Tuossahan oli kyse megametreistä.
- makuasioita
Minä sen osta kirppariltakaan vaatteita, vaikka ne olisivat kuinka hyvin pidettyjä tai siistejä. Samoin ostan autoni uutena. Mutta nämähän ovat makuasioita ja varallisuuskin vaikuttaa.
- mersumies
veit sanat suustani.en osta vanhoja käytettyjä boksereita enkä muitakaan vanhoja vaatteita kirppikseltä.miksi ostaa toisen vanha valmiiksi penkki piereskelty haisee omituiselle.itse ostan kolmen vuoden välein uuden ison mersedes bents 600 sarjalaisen ja ajelen noin 15000km vuodessa.vaihdon jälkeen ajakoon ken haluaa vanhan mallin autolla.ja minä ajelen uudella
- eikiitosmersu
mersumies kirjoitti:
veit sanat suustani.en osta vanhoja käytettyjä boksereita enkä muitakaan vanhoja vaatteita kirppikseltä.miksi ostaa toisen vanha valmiiksi penkki piereskelty haisee omituiselle.itse ostan kolmen vuoden välein uuden ison mersedes bents 600 sarjalaisen ja ajelen noin 15000km vuodessa.vaihdon jälkeen ajakoon ken haluaa vanhan mallin autolla.ja minä ajelen uudella
Vikatilastojen mukaan Mersut eivät tuon enempää kestäkään. Ainakin ne ovat käytettyjen autojen vikajohtajia melkein kaikissa ikäluokissa amerikanrautojen kanssa.
Tosin itse en ostaisi uuttakaan Mersua, niin huono on hinta-laatusuhde. - kalevi
mersumies kirjoitti:
Onko mersussa siis kolmen vuoden takuu,ja sitten on pakko vaihtaa,kun alkaa olla kilsat täys.
- Hyvän kun löytää
8 - 10 vuoden iässä sama pätee kaksinkertaisesti. Sellaisen saa 20 - 25 % uuden hinnasta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että voi hankkia auton luokkaa tai kahta korkeammalta. Niissä oli jo 8 vuotta sitten sellaiset ominaisuudet ja varusteet kuin kansanautoisssa nyt. Kestävyyskin on yleensä parempi.
Totta kai tuossa vaiheessa autojen yksilökohtaiset erot ovat suurempia ja ostokohde pitää tarkastaa huolellisesti. Hyvän kun löytää niin ostaa pois. Korjaustarpeeseen on helppo vastata, kun taskussa on se uuden hinnasta säästynyt 75 - 80 %. Vian ilmetessä korjaa aina sen kohdan kunnolla. Silti tulee varmasti halvemmaksi kuin uuden auton osamaksu joka kuukausi.- kunnon auto
Juuri näin. Tommonen 5-6-vuotias maksaa enää 30-35 %:a uudesta ja on vielä hyväkuntoinen. Kahdeksan vuotta on mennyt pikku korjauksilla ja minimihuollolla (300-400/vuosi) eli osamaksut uudesta olisivat olleet paljon kalliimmat (400-500 €/kk ) !!!!
Kun valitsee vanhan, niin voi uuden kinnerin sijasta ostaa premiumin. - oionnea
On todella järkevää ostaa käytetty, sillä vaikka ostaisi uuden, käytettyhän se jo huomenna on. Eli suunnilleen kaikki ajavat eri-ikäisillä käytetyillä mutta järkevä ei maksa niitä kalleimpia ekakilometrejä. Onneksi näköjään riittää noita uusienkin ostajia, siis meidän järkevien onneksi)).
- säästäminen on saira
edullisinta on ajella mahdollisimman halvoilla auoilla ja kun tulee vika jnka korjaaminen maksaa paljon, niin auto paaliin ja uusi muutaman satasen peli alle.
- 405
Kysytään kannattavinta auto-ostosta. 4.5 vuotta sitten ostettu farmariauto jonka kauppahinta oli 350 euroa ja mukana tuli tuliterät nastarenkaat. Kaikista katsastuksista mennyt läpi hyvin pienillä korjauksilla ja viimeiset kaksi kertaa puhtaasti. Jotain osia on tullut vaihdettua esim. alapallonivelet, vetoakselin suojakumi, laturi ja jarruosia. Vuosimalli on - 94 ja koria ei ole tarvinnut hitsata. Polttoainekulutkaan eivät kovin suuret ole koska menovesi on venäläistä. Korjaus ja huoltokustannukset koko ajalta noin 450, osa tehty itse ja loput nyrkkipajalla.
- 466246
Itse ostin 16 vuotiaan auton hintaan 1200. Nyt auto on jo 23 vuotias ja arvo noin 800. Eli arvonalenema 7 vuodessa 400e. Aina on lähtenyt käyntiin ja ei ikinä jättänyt tiellä. Eikä ole mikään romu vaan hyväkuntoinen huollettu ja tilava auto. Huoltokustannukset vuodessa noin 50e. Korjauskustanukset vuodess keskimäärin 100e, tästäkin iso osa kulutusosaa kuten esim. jarrulevyt.
En piudä tätä tuurina koska japanissa valmistettu Mazda on laadukas ja kestävä. Pistääkö kukaan paremmaksi kannattavuudessa?- sinä pakana kärsi
Mutta onko elämän tärkein asia elää kurjasti säästäen, ellei ole pakko?
Elämä on nauttimista varten ja kuinka mukavaa se on ajella uudella tai uudehkolla hyvällä autolla, pirusti se kustantaa, mutta kerran täällä vain ollaan ja jälkikasvu paskat sua muistaa kunhan saa perintö eurot tuhlattavaksi. - 466246
sinä pakana kärsi kirjoitti:
Elämä on nauttimista varten ja kuinka mukavaa se on ajella uudella tai uudehkolla hyvällä autolla, pirusti se kustantaa, mutta kerran täällä vain ollaan ja jälkikasvu paskat sua muistaa kunhan saa perintö eurot tuhlattavaksi.Ensinnäkin tässä oli kyse nyt kannattavuudesta, ei nautinnosta. Toiseksi matkustelen paljon, syön hyvin ja asun hyvässä asunnossa mielummin kuin laitan kaikki rahat autoon. Tietysti jos on liikaa rahaa niin voi ostaa uuden auton, itsellä nyt ei vaan satu olemaan.
- asldbhklakdasdadasd
"En piudä tätä tuurina koska japanissa valmistettu Mazda on laadukas ja kestävä. "
Sulla on kyllä käynyt mieletön tuuri jos olet sellaisen mazdan saanut, joka ei ole 23 vuoden iässä mätä.
Korjauskustannuksiin en ota kantaa, mutta helposti käy niin että ei muista että menihän siihen akku, pakoputki, jne jne, ellei ole kunnollista kirjanpitoa asiasta. - romu mikä romu
Juu appiukolla oli myös Mazda . Vähän tuoreempi, läpimätä. Kone keitti, kansi vaihtoon ym.ym. pikkuvikaa.
- muut ilot
Elämä on nauttimista varten ja kuinka mukavaa se on ajella uudella tai uudehkolla hyvällä autolla, pirusti se kustantaa, mutta kerran täällä vain ollaan ja jälkikasvu paskat sua muistaa kunhan saa perintö eurot tuhlattavaksi.Minä olen kyllä ajellut sekä uusilla että käytetyillä autoilla enkä huomannut ajamisen ilossa mitään eroa. En tietysti ostakaan mitään romua tai loppuun sahattua raaseria.
Sen sijaan ilo on siinä että rahaa voi sitten surutta pistää muihin asioihin, joista nauttii enemmän kuin autoökyilystä. Kukaan ei myöskään huomaa onko auto uusi vai vähän käytetty ja on sentään kiva vaikka matkustella. Muutamalla tonnilla tekee jo aika mukavia matkojakin. - KYLPYTAKKI
Elämä on nauttimista varten ja kuinka mukavaa se on ajella uudella tai uudehkolla hyvällä autolla, pirusti se kustantaa, mutta kerran täällä vain ollaan ja jälkikasvu paskat sua muistaa kunhan saa perintö eurot tuhlattavaksi.Ei passaa unohtaa sitä, että kaikille se auto ei ole statussymboli vaan käyttöväline. Itsekin ajoin 13 vuotta vanhalla autolla, joka toimi kun ihmisen mieli ja laakista katsastuksissa läpi. Päätin kuitenkin vaihtaa tuoreempaan, mutta vanhan rakkaan katiskan matka jatkuu muualla suomessa ja hyviä kilometreja on nykyisellä omistajallakinedessä, jos vaan vaivautuu huolehtimaan öljynvaihdot sun muut normaalijutut.
- 466246
romu mikä romu kirjoitti:
Juu appiukolla oli myös Mazda . Vähän tuoreempi, läpimätä. Kone keitti, kansi vaihtoon ym.ym. pikkuvikaa.
Tämän takia autolla on huolto-ohjelma jota olen noudattanut. Yleensä oman kokemuksen perusteella keittämiset ja vastaavat johtuvat huollon laiminlöynnistä.
23v Mazdaani on hitsattu kahdesta paikkaa pohjasta, ammattihitsaajakaveri teki hintaan 300e ja laittoi kunnon massat päälle, eli nyt 23v mazdan pohjakin on täysin ehjä.
Taitaa muita ottaa päähän kun 16v vanhan mazdan osto on ylivoimaisesti kannattavin esimerkki täällä.
- köyhän piikkiin
Yli 2 vuotias auto on hulluutta. Itse ostin 3 vuotta vanhan Audi A6:sen ja siihen upposi rahaa valtavasti erilaisten korjausten muodossa, 4-5 vuotiaita ostaa vähävaraiset.
- tilastovirhekö ??
Tuon oivalluksen mukaan suomessa on joka vuosi uusia hulluja yli 200.000 kpl, sillä ainakin sen verran käytettyjä myydään vuosittain.
- kalevi
Mikä pakko se nyt on kaikin paskin ostaa,eihän noilla ajele saksassakaan ,kun turkkilaiset ja mamut
- MAAMU
kalevi kirjoitti:
Mikä pakko se nyt on kaikin paskin ostaa,eihän noilla ajele saksassakaan ,kun turkkilaiset ja mamut
MIKÄ OM MAMÚ?
ONKS SE JOTAI SYÖTÄVÄÄ
- Riippuu
Sopiva ostoikä riippuu aika paljon siitä, mitä pystyy itse tekemään autolle.
Uusi auto on varma hankinta. Viat korjataan takuuseen ja huoltokustannukset on helppo ennakoida.
Uudehko auto, josta takuuaika on juuri loppunut on sekin yleensä vielä suht' luotettava. Vikojen määrä kuitenkin väistämättä kasvaa auton vanhentuessa, ja nyt niiden vikojen korjaus pitää maksaa itse. Jossakin vaiheessa tullaan siihen pisteeseen, jossa auton huollattaminen ja korjauttaminen ammattilaisella ei ole enää taloudellisesti perusteltavissa.
Nyt auto menee Tee-Se-Itse miehelle, joka huoltaa ja korjaa auton itse tarvikeliikkeestä haetuilla osilla. Yleensä auton elinkaaren edullisimmat kilometrit ajetaan tässä vaiheessa. - laatua koreasta
Kannattaa ostaa Kia 4-5 vuotiaana koska siihen saa vielä 2-3 vuotta takuuta eli saman kuin eurooppalaisille autoille uutena. Eurooppalaisissa autoissa on todella surkea yleensä vain 2 vuoden takuu.
- ei juuri mitään
Kannatta myös katsoa ,mitä se "takuu" koskee...
- Ostakaa järkevästi
Kannattaa ostaa auto liikkeestä, jossa osataan hinnoitella oikein. Sellaisia liikkeitä vaan ei ole Suomessa kuin yhden käden sormilla laskettava määrä.
Parhaassa tapauksessa voi vielä saada alennuskupongilla tuhansia euroja alennusta.- Varmaa huijausta
Alennuskuponkien jakaminen käytetyille autoille on sen tason huijausta, ettei sillä jymäytetä kuin kansan kaikkein tyhmintä yhtä prosenttia.
- osta alennus
Varmaa huijausta kirjoitti:
Alennuskuponkien jakaminen käytetyille autoille on sen tason huijausta, ettei sillä jymäytetä kuin kansan kaikkein tyhmintä yhtä prosenttia.
Ei kai niitä jaeta, eikös niitä myydä satasella?
- jänskä juttu
osta alennus kirjoitti:
Ei kai niitä jaeta, eikös niitä myydä satasella?
Vai pitäisi alennuskuponkeja oikein ostaa.
- uutena ostaja
Jos omaa huonon tuurin lisäksi peukalon keskellä kämmentä, suosittelen ostamaan auton uutena. Nykyisin se on kuin ostaisi omalla rahalla kun korot on alhaalla. Uudella ajaa huolettomasti.
Itse ostelin aijemmin käytettyjä ja aina niitä piti korjoittaa kun ei itse osannut kuin renkaat vaihtaa ja tankata. Korjoittaminen jo nyrkkipajoissakin on kallista ja jäi sellainenkin kuva ettei vikoja täysin korjattu vain sen verran että pääsi taas jonkun sata kilsaa ja taas auto korjaamolle. Matkalla lisäksi huoli niskassa että jääkö auto tien varteen ym. tm.
Viimeiset kolme autoa olen ostanut uutena. Sellaisia alle 20 tuh. maksavia ja velaksi, ja näillä uusilla ajellessa on voinut sanoa olevansa autoilija.
Suosittelen siis ostamaan auton uutena, vaikka velaksi sillä käytettynä osto on aina riski. Varsinkin kun auton alkuperämaasta ei voi olla täysin varma enää.- varokaa
Uutena ei kannata ostaa ainakaan vw / skoda ei mitän muitakaan saman konsernin autoja. Niissä on kaikissa ollut viime vuosina niin paljon ongelmia että hyvitys vaihdossa on todella huono. Lisäksi saa varautua erilaisiin ongelmiin alusta alkaen. Käytettynä näiden myyminen pitäisi kieltää kokonaan ilman kattavaa takuuta, on tullut monella useamman tuhannen korjauskulut.
Uuten kannattanee ostaa vaikka Dacia, halpa uutena ja arvon alenema suhteellisen pieni, lisäksi ei ole mitään tunnettuja ongelmia. Bonuksena vielä se ettei mielletä itäautoksi kuten esim Skoda. - uutena ostava
varokaa kirjoitti:
Uutena ei kannata ostaa ainakaan vw / skoda ei mitän muitakaan saman konsernin autoja. Niissä on kaikissa ollut viime vuosina niin paljon ongelmia että hyvitys vaihdossa on todella huono. Lisäksi saa varautua erilaisiin ongelmiin alusta alkaen. Käytettynä näiden myyminen pitäisi kieltää kokonaan ilman kattavaa takuuta, on tullut monella useamman tuhannen korjauskulut.
Uuten kannattanee ostaa vaikka Dacia, halpa uutena ja arvon alenema suhteellisen pieni, lisäksi ei ole mitään tunnettuja ongelmia. Bonuksena vielä se ettei mielletä itäautoksi kuten esim Skoda.Dacia jos mikä on nimenomaan itäauto, jos se nyt on mikään ostokriteeri. Toisille on.
Mutta ainakin Dacia on halpismalli joka tosiaan sopii vähävaraiselle ensimmäiseksi uudeksi autoksi. Varsin luotettava mutta sangen riisuttu varusteista, eikä ulkonäkökään kaikkia miellytä.
Skodassa taas ei ole muuta kuin nimi itäautoa. Muutoin täysin vastaava kuin VW Passat tai Colf, jotkut mallit jopa parempia kuin alkuperäinen. VW:n ongelmat on suuresti liioiteltuja. Joku moottori tai vaihdelaatikko pettänyt mutta asiasta on tehty kärpäsestä härkänen. Lähinnä kilpailevien merkkien vesitystä.
Itse ajan jo kolmannella Nissanilla täysin ongelmitta ja tuskin vaihdan merkkiä. - vikoja vikoja
uutena ostava kirjoitti:
Dacia jos mikä on nimenomaan itäauto, jos se nyt on mikään ostokriteeri. Toisille on.
Mutta ainakin Dacia on halpismalli joka tosiaan sopii vähävaraiselle ensimmäiseksi uudeksi autoksi. Varsin luotettava mutta sangen riisuttu varusteista, eikä ulkonäkökään kaikkia miellytä.
Skodassa taas ei ole muuta kuin nimi itäautoa. Muutoin täysin vastaava kuin VW Passat tai Colf, jotkut mallit jopa parempia kuin alkuperäinen. VW:n ongelmat on suuresti liioiteltuja. Joku moottori tai vaihdelaatikko pettänyt mutta asiasta on tehty kärpäsestä härkänen. Lähinnä kilpailevien merkkien vesitystä.
Itse ajan jo kolmannella Nissanilla täysin ongelmitta ja tuskin vaihdan merkkiä.Käytännössä ihmiset kyllä mieltävät skodan itäautoksi. Se on huomattu että skodan omistajille naureskellaan selän takana kun yrittävät aina totisena vakuutella auton hyvyyttä.
Auto sinänsä kelpaisi mutta valitettavasti kaikennäköisiä vikoja on ollut ihan liikaa kuten noissa tuon konsernin autoissa yleensäkin. Voi olla että sattuu omalle kohdalle vähävikainen yksilökin mutta pahimmassa tapauksessa menettää monia tuhansia korjauksiin. Näistä on kyllä netti täynnä tietoa.
Daciasta ei kenelläkään ole sen kummempaa mielipidettä kuin vaikka nissanista. Daciaa ei merkkinä oltu edes vielä keksitty kun skoda leimautui itäautoksi.
Niin että miksi maksaa enemmän epäluotettavammasta autosta jolla on vieläkin vahva itäauton status. Ei suurta himoa hankkia kumpaakaan merkkiä, mutta kun tässä haettiin kannattavinta auto-ostosta niin Daciahan hakkaa esim. tuon skodan 10-0. - uutena ostava
vikoja vikoja kirjoitti:
Käytännössä ihmiset kyllä mieltävät skodan itäautoksi. Se on huomattu että skodan omistajille naureskellaan selän takana kun yrittävät aina totisena vakuutella auton hyvyyttä.
Auto sinänsä kelpaisi mutta valitettavasti kaikennäköisiä vikoja on ollut ihan liikaa kuten noissa tuon konsernin autoissa yleensäkin. Voi olla että sattuu omalle kohdalle vähävikainen yksilökin mutta pahimmassa tapauksessa menettää monia tuhansia korjauksiin. Näistä on kyllä netti täynnä tietoa.
Daciasta ei kenelläkään ole sen kummempaa mielipidettä kuin vaikka nissanista. Daciaa ei merkkinä oltu edes vielä keksitty kun skoda leimautui itäautoksi.
Niin että miksi maksaa enemmän epäluotettavammasta autosta jolla on vieläkin vahva itäauton status. Ei suurta himoa hankkia kumpaakaan merkkiä, mutta kun tässä haettiin kannattavinta auto-ostosta niin Daciahan hakkaa esim. tuon skodan 10-0.Ongelmahan se on kun kaikki kehuvat omaa valintaansa, niin oikeaa tietoa autojen kestävyydestä ei ole saatavilla. Autolehdet testaavat toki mutta eniten mainosrahaa tuova maahantuoja saa merkille myönteistä palautetta.
En kyllä yhtään ymmärrä tätä omakehua tai ymmärrän että pakkohan se on kun muut ei kehu. Mutta onko autoissa tosiaan niin paljon kehuttavaa ettei sen puutteita haluata muistaa ollenkaan.
Oman Nissanin puutteeksi lasken heikon jälleenmyyntiarvon ja siksi se on kiikutettava vaihtoon kolmen-neljän vuoden välein niin pysyy kohtuullisena väliraha. Teknisesti Notea luotettavampaa autoa minulla ei ole ollut koskaan. Usein uusimisessa on etunsa. Ei koskaan tarvitse ostaa renkaita, ainainen takuu ja ajoturva, luotetteva huolto ym. ym. - jokumuu.
uutena ostava kirjoitti:
Ongelmahan se on kun kaikki kehuvat omaa valintaansa, niin oikeaa tietoa autojen kestävyydestä ei ole saatavilla. Autolehdet testaavat toki mutta eniten mainosrahaa tuova maahantuoja saa merkille myönteistä palautetta.
En kyllä yhtään ymmärrä tätä omakehua tai ymmärrän että pakkohan se on kun muut ei kehu. Mutta onko autoissa tosiaan niin paljon kehuttavaa ettei sen puutteita haluata muistaa ollenkaan.
Oman Nissanin puutteeksi lasken heikon jälleenmyyntiarvon ja siksi se on kiikutettava vaihtoon kolmen-neljän vuoden välein niin pysyy kohtuullisena väliraha. Teknisesti Notea luotettavampaa autoa minulla ei ole ollut koskaan. Usein uusimisessa on etunsa. Ei koskaan tarvitse ostaa renkaita, ainainen takuu ja ajoturva, luotetteva huolto ym. ym.En ymmärrä minäkään. En minä sitä autoa ole tehnyt enkä tehtaan osakkeitakaan omista, jos siinä on ominaisuuksia joihin ei ole tyytyväinen niin miksei niistä muka voisi puhua.
Ja toisaalta, jos vaikkapa luotettavuus on ollut ihan hyvä niin siitä kertominen tulkitaan valehteluksi kun auto on "väärää merkkiä". Miksi tuosta peltipurkista muka pitäisi jotain ylistyslauluja keksiä jos ei ole aihetta? - Pospisil
jokumuu. kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. En minä sitä autoa ole tehnyt enkä tehtaan osakkeitakaan omista, jos siinä on ominaisuuksia joihin ei ole tyytyväinen niin miksei niistä muka voisi puhua.
Ja toisaalta, jos vaikkapa luotettavuus on ollut ihan hyvä niin siitä kertominen tulkitaan valehteluksi kun auto on "väärää merkkiä". Miksi tuosta peltipurkista muka pitäisi jotain ylistyslauluja keksiä jos ei ole aihetta?Škoda valmisti autoja vuosikymmeniä ennen Tšekkoslovakian muuttumista suunnitelmatalousmaaksi. Sitä paitsi suurin osa silloisen Tšekkoslovakian maa-alueesta sijaitsee lännempänä kuin Suomi.
- Pospisil
Pospisil kirjoitti:
Škoda valmisti autoja vuosikymmeniä ennen Tšekkoslovakian muuttumista suunnitelmatalousmaaksi. Sitä paitsi suurin osa silloisen Tšekkoslovakian maa-alueesta sijaitsee lännempänä kuin Suomi.
En omista Škodaa enkä aja sellaisella. Ei kuitenkaan mitään periaatteellista estettä Škodalla ajamista kohtaan.
- itisauto
Pospisil kirjoitti:
Škoda valmisti autoja vuosikymmeniä ennen Tšekkoslovakian muuttumista suunnitelmatalousmaaksi. Sitä paitsi suurin osa silloisen Tšekkoslovakian maa-alueesta sijaitsee lännempänä kuin Suomi.
Näinkö aina esittelet autoasi, ei voi mitään mutta itäauton leima on vahva, eikä tsi yms ongelmat tuota leimaa yhtään tuota leimaa lievitä.
Kerran itäauto on aina itäauto.
Ihan sama kuin jos Lada valmistaisi jonkin todella hyvän ja laadukkaan auto niin unohtuisiko itäauto status silloin. No ei varmasti. - jokumuu.
Pospisil kirjoitti:
En minä kyllä erityisesti Skodasta mitään puhunut.
Sinänsä tuo "itäauto"-juttu on nykypäivänä vähän huvittavaa, Neuvostoliiton kaatumisesta kun on jo kolmatta vuosikymmentä. Skodahan on VAG-konsernituote ja voimalinjan, alustan ja muiden nippeleiden osalta aika lailla yhtenevä putiikin muiden merkkien kanssa. Itse en noille mitenkään erityisesti lämpene mutta myyntitilastojen mukaan puoli Suomea on toista mieltä. Tai no, Roomster on ihan hauskan näköinen. - Yaris 2012
Järkipuhetta. Näin teen minäkin.
- Yaris2012
Yaris 2012 kirjoitti:
Järkipuhetta. Näin teen minäkin.
Tämä siis nimim. "Uutena ostajalle" tarkoitettu
- tilastovaleet
uutena ostava kirjoitti:
Ongelmahan se on kun kaikki kehuvat omaa valintaansa, niin oikeaa tietoa autojen kestävyydestä ei ole saatavilla. Autolehdet testaavat toki mutta eniten mainosrahaa tuova maahantuoja saa merkille myönteistä palautetta.
Oman Nissanin puutteeksi lasken heikon jälleenmyyntiarvon ja siksi se on kiikutettava vaihtoon kolmen-neljän vuoden välein niin pysyy kohtuullisena väliraha. Teknisesti Notea luotettavampaa autoa minulla ei ole ollut koskaan. Usein uusimisessa on etunsa. Ei koskaan tarvitse ostaa renkaita, ainainen takuu ja ajoturva, luotetteva huolto ym. ym.Miten niin ei ole oikeaa tietoa saatavilla? Netistäkin voi hakea jos mitä vikatilastoja, esim. katsastustilastot (niiden mukaan Toyota on paras sijoitus) tai tiepalvelun havainnoista "eniten levinnyt auto Suomen teillä". Niihin voi sitten havaintojaan verrata.
- tietoa on
uutena ostava kirjoitti:
Oman Nissanin puutteeksi lasken heikon jälleenmyyntiarvon ja siksi se on kiikutettava vaihtoon kolmen-neljän vuoden välein niin pysyy kohtuullisena väliraha. Teknisesti Notea luotettavampaa autoa minulla ei ole ollut koskaan. Usein uusimisessa on etunsa. Ei koskaan tarvitse ostaa renkaita, ainainen takuu ja ajoturva, luotetteva huolto ym. ym.Väärin. Oikeaa tietoa on kyllä, jos se vaan kelpaa. Mielipiteet eivät ole oikeaa tietoa.
- Painokerroin
tietoa on kirjoitti:
Väärin. Oikeaa tietoa on kyllä, jos se vaan kelpaa. Mielipiteet eivät ole oikeaa tietoa.
Mutta mielipiteet ja niiden painotukset ovat pätevä tekijä autoa ostaessa. Ihmiset yleensä ovat tyytyväisiä autoonsa, jos ovat ottaneet juuri oman mielipiteensä huomioon autoa hankkiessaan.
Auton hinta on 5000 euroa. Mutta onko se sinulle loppuunajettu ritsa, jota et vaivaudu vilkaisemaankaan vai toivottoman kallis? Vai kenties juuri sopivassa hintaluokassa?
Auton pituus on 4,3 metriä. Onko auto liian pieni, sopiva vai turhan iso?
Haluatko automaattivaihteet?
Tällaisiin kysymyksiin ei ole kiistämättömän oikeita vastauksia. Jokainen vastaa niihin omalta kohdaltaan oikein. Faktat ovat vain raaka-ainetta arvostuksille. Ja siksi naapurin auto on kelvoton romu, joka ei minulle kelpaisi ilmaiseksikaan.
- pitää ajatella..
Jos ostat nyt uuden? Viidenvuoden päästä siitä saa vielä rahaa/hyvitystä myydessä. Nyt ostat viisi vuotta vanhan. Viiden vuoden päästä vain käyttöarvo ja jobbaritkin hyljeksii..
Ja olet ajanut vanhalla jota pitänyt korjailla..- yritä edes
Jos osaisit ajatella niin huomaisit, että muutaman vuoden vanhassa käytetyssä arvo pysyy huomattavasti paremmin, kuin uudessa. 4 vuotta vanhan saa jo puoleen hintaan ja sen jälkeen arvonlasku on hitaampaa.
- vanhat verkkarit
Ostin kirpputorilta kolme vuotta vanhat verkkarit. Uutena olivat maksaneet 19,90 ja nyt tinkasin ne kuuteen euroon. Verkkarit on hyvin pidetyt. Vain polvien kohdalla oli kangas mennyt ohueksi ja saumat olivat hiukan ratkeilleet muutamasta kohdasta.
Aion selvitä näillä seuraavat kolme vuotta. Jos kangas menee puhki, annan naapurin ompelijan korjata juuri sen verran, että voi vielä käyttää. Halpoja käyttövuosia siis tiedossa.
Täytyy viedä ne nyt ulos tuulettumaan. Edellisellä omistajalla on ollut hernekeittopäivä ennen myyntiä.- halpaa saa
Ostin kirpparilta vanhat alushousut sekä hammasharjan. Alkkarit on upeanväriset eli valkoiset mutta etumuksessa on keltainen läikkä ja keskiosassa ruskea palanut jarrutusjälki, mutta ei ne pesukoneen ja deodorantin suihkutuksen jälkeen haise. Sain 1 euroa kun uusi olisi maksanut Tarjoustalossa 6 euroa.
Hammasharja on oikein Pepsodent ja extra soft eli hyvä hampaille. Pistin minuutiksi kiehuvaan veteen ja pöpöt kuoli varmasti. Sain 20 sentillä kun uusi olisi maksanut 99 senttiä S-Marketissa.
- Corolla 2002-2006
Kannattavin ostos tuon viimeisen farmari-Corolla-mallin vuosikerrat. Nätti ulkonäöltään etenkin metallimustana, hyvä ja vakaa ajaa vaikka 1000 km päivässä, bensakoneessa 1,6-litraisena semmoinen kiihtyvyys että olen pieksänyt sillä mm: Audi A4 1,8 tfsi, Saab 9-3 1,8t, Honda Civic 1,8 140 hv jne. Kestää ja kestää, ei ikinä noihin saa tulemaan edes karseilla ajotavoilla minkäänlaisia vikoja!
Sellaisen kun laitatte, saatte vaikka 30 vuodeksi huoletonta haipakkaa!- RUAHAHAHAHAHAAAA
Voi että mikä huumori"mies".
- ;);););)
Just joo, Toyotia on jo ihan riittävästi paikkailtu. Heh, pitää olla erityisen hyvin pidetty yksilö, että Corollassa pysyisi kori koossa edes 20 vuoden ikäiseksi. Ja tulee niitä muitakin vikoja Corollaankin. Corollalla 1000 km päivässä, kuka jaksaisi?
Kannattavin ostos on edelleen käytössä oleva 2005 mallin Xsara. Kestää ja kestää, myös koriltaan. Lisäksi parempi ja mukavampi ajella Corollaan verrattuna. - xsarappas
;);););) kirjoitti:
Just joo, Toyotia on jo ihan riittävästi paikkailtu. Heh, pitää olla erityisen hyvin pidetty yksilö, että Corollassa pysyisi kori koossa edes 20 vuoden ikäiseksi. Ja tulee niitä muitakin vikoja Corollaankin. Corollalla 1000 km päivässä, kuka jaksaisi?
Kannattavin ostos on edelleen käytössä oleva 2005 mallin Xsara. Kestää ja kestää, myös koriltaan. Lisäksi parempi ja mukavampi ajella Corollaan verrattuna.Juu ja lehmätkin lentää :)
- hauskoja olette
;);););) kirjoitti:
Kannattavin ostos on edelleen käytössä oleva 2005 mallin Xsara. Kestää ja kestää, myös koriltaan. Lisäksi parempi ja mukavampi ajella Corollaan verrattuna.Niinpä. "Edes 20 vuotta". Heh heh. Museoautoharrastajat on erikseen.
- ja farmari vieläpä
RUAHAHAHAHAHAAAA kirjoitti:
Voi että mikä huumori"mies".
olehan varovainen noissa kiihdytyksissäs tuon rakettis kaa, ettet pahempia aivovammoja ittelles aiheuta
massan kiihtyvyden laki nääs - Xsaraaa
;);););) kirjoitti:
Kannattavin ostos on edelleen käytössä oleva 2005 mallin Xsara. Kestää ja kestää, myös koriltaan. Lisäksi parempi ja mukavampi ajella Corollaan verrattuna.Ja vielä parempi ajaa on Xsaran Picasso, johon vaihdoin oman 2002 mallisen Xsarani.
- Uusi vaan!
Höpö höpö. Käytetyt ovat autoliikkeissä luvattoman korkeissa hinnoissa. Takuuta ei ole yleensä vain 6 kk virhevastuulain mukainen "takuu". Voi olla kolaroitu ja ruoste puklaa pian esille.
Osta uusi perustason kaara, sellainen minne sinä ja mahd. perheesi mahdutte kohtuudella. Jos ei ole cashia, ota lopulle rahoitus. Tsiigaa netistä autoliikkeiden sivuja ja tartu matalaan korkotarjoukseen tai talvipaketti kaupan päälle-tarjoukseen. Saat uuden jopa 7 vuoden takuulla (Kia, joka on nätti myös ulkoa).
Uusi on aina uusi ja huomaat ajan kanssa että kannatti valita sellainen eikä vanhaa romua. - öljpby8yuå9iuopihbön
Kannattavimmasta en tiedä, mutta koskaan ei ole ollut varaa uuttakaan hankkia. Viisivuotias auto on "uusin" ostamani auto. Ja aina olen valinnut auton, joka edustaa mallisarjansa loppupäätä. Huolellisesti olen autot ennen lopullista ostopäätöstä tutkinut, eikä suurempia ikäviä yllätyksiä ole tullut.
Ja vielä kun itse teen huollot ja korjaukset, mielestäni aika "edullista" autoilua on ollut viimeiset 39 vuotta. - näin aina teen
Paras ostos on se auto, millä saa rahasummalle x eniten vastinetta.
- alma
Toyota rav4
- masa mies..
Ostin viime talvena mazda6:sen auto -07 ajettu 80 000 km
Ruostesuojattu uutena ja kaikki huollot tehty, olen ajellut 30 000 km eikä autossa ole ilmennyt pienintäkään vikaa.- 6:nen
Kohta se ruostuu siitä huolimatta..
Muutenhan Matuska on hyvä auto,jarrut jumittuu joskus...
Eka Matuskalla ajeltiin 15 v ei mitään vikaa,sitten alkoi ruostuun.. naapuri osti...
Nämä 2000 luvun mazdat 6:t ruostuu alle aikayksikön...
Kyllä laatu on mennyt alas kuin lehmänhäntä,peltien osalta.
- Jarviss
Uuden auton ostaja maksaa kohtuuttoman paljon, auton arvo kun alenee aika vauhdilla, paras veto on ostaa pari kolme vuotta vanha hyvin pidetty auto.
- rellupösösitukka
näillä polttoaineen hinnoilla, pitää tykätä autoista
- Käytetyllä ajan
Joo, hyvästäkin autosta sulaa väkisinkin 20-30% hinnasta pois. Olkoon sitten kuinka vähän ajettu ja siisti vielä siinä vaiheessa.
Eli järkevämpi olis ostaa pari vuotta vanha käytetty kuin vastaava uusi, tekee jo perusautossakin äkkiä jonkun tonnin säästön.
Tosin jos uusien ostajia ei olisi, ei olisi myöskään tarjolla vähän käytettyjä säästäväisemmälle väelle.
Eli siitä kiitos heille. - Käytetyllä ajan
Käytetyllä ajan kirjoitti:
Joo, hyvästäkin autosta sulaa väkisinkin 20-30% hinnasta pois. Olkoon sitten kuinka vähän ajettu ja siisti vielä siinä vaiheessa.
Eli järkevämpi olis ostaa pari vuotta vanha käytetty kuin vastaava uusi, tekee jo perusautossakin äkkiä jonkun tonnin säästön.
Tosin jos uusien ostajia ei olisi, ei olisi myöskään tarjolla vähän käytettyjä säästäväisemmälle väelle.
Eli siitä kiitos heille.Niin toi alku meinaa, et ekan parin vuoden aikana jo hinnasta sulaa tuo 20-30% pois.
- golf97-<15000v
miksi sijoitasit autoon? seuraavassa 5vuodessa hinnasta sulaa taas puolet pois, ei mitään järkeä. onhan turvallisuus täkeetä kyllä joo mutta omalla ajo käyttätymiselläs teet sitä turvallisuutta itelles ja muille, enkä nyt tarkoota kasikympi hidastelijoita!
- 14v. Voortilla
Jos auton ostaa käytettynä, niin paras ostos on FORD. Niitä saa edullisesti ja ne kestää, eikä niitä tarvi juuri huoltaa.
- ei autoja,kiitos
;D ;D pjoo...
Paras valinta, kun et osta mitään autoa,siitä on vaan hemmetisti kuluja ,oli kunnossa tai ei !
Ja jos ihan pakko ostaa, osta se käytetty, joka on ollut vanhapiika opettajalla saaressa... :p
- Das auto
Kyllä riittää näitä jaaritteioita renkaat loppu.. ,mitä sitten, ne on kulutus tavaraa,jotka kestävät nykyisin 20-35tkm, eli uudesta autostakin loppu viimeistään kahdessa vuodessa. Eikä niiden, jos ei osta mitään merkki renkaita, hinnat konkurssia tee. Mitä tulee uuteen autoon kestävyyden suhteen, niissä ne viat juuri on , korjaamolla olo voi koitua joskus pitkäksikin, esimerkkinä VAG tgs laatikot,kun ne tuli. Ei osata eikä ole osia millä korjata. Kun ostaa n. 100tkm ajetun, muutaman vuoden ikäisen laatumerkki auton, kaikki lasten taudit on korjattu ja hinta tippunut parinkymmenen rengas satsin verran ja huolettomia kilometrejä edessä vielä 200-300 tkm. Tällä hetkellä itsellä 447tkm ajettu diesel golf, jonka isäni osti uutena ja minä ajellut n.250tkm, eikä mennyt kuin jarrupaloja ja yhdet etuiskarit, joten kukkaron päälle auton pito ei ole käynyt. Toimin auton asentajana ammatikseni, näkee sillä näitä kalliitakin remontteja, pumppusuutin,korkeapainepumpput,ohjainyksiköt yms... Mutta kun ranskalaisista ja bemareista pysyy kaukana, niin sillä pääsee jo pitkälle!
- Vähän vaihtelee
No asia ei ole ihan niin yksinkertainen... Joillakin autoilla on ajettu ja vain ajettu, eli ei tehty yhtään mitään. Ostamisessa pitää vain olla tarkkana ja koettaa selvittää itselleen, että kannattaakos ko. auto ostaa.
Itse koetan ostaa mahdollisimman halvalla kohtuullisilla kilometreillä olevan käytetyn auton, johon edellinen omistaja on vaihtanut mahdollisimman paljon kuluvia osia osia mm. pakoputkisto, jarrupalat/levyt, jakopään hammashihna, uusia renkaita. Jos autossa on vetokoukku, säästyn tietysti sen asennukselta, mutta osaan itsekin asentaa vetokoukun, joten sillä ei niin suurta väliä.
Useinmiten olen tässä onnistunut ja ajanut halpiasellani ilman suurempia remontteja n. 5 vuotta ja 150-200tkm.
Joskus olen ostanut juuri liikkeestä ulos ajetun auton, joilla on ajettu vain 300-2000km, sellaisen saa joskus tosi halvalla, kun uuden ostaja on alkanut katumaan ostostaan, siinä jos missä on sulanut hinnasta pois! Tälläisellä autolla ei voi vallan pitkään taas ajaa, vuoden korkeintaan, kun se pitää myydä pois, että siitä saa omansa pois. Vastaavasti mitään huoltoja ei tarvitse juuri tehdä, eikä kannata, vaan siirtää ne seuraavalle omistajalle. - Silmälasit
Kannattaa ostaa Kia 4-5 vuotiaana koska siihen saa vielä 2-3 vuotta takuuta eli saman kuin eurooppalaisille autoille uutena. Eurooppalaisissa autoissa on todella surkea yleensä vain 2 vuoden takuu.
Et satu lukemaan sitä pientä pränttiä, jossa sanotaan. Takuu ei kata tätä eikä tätä. Tosin sanoen se kattaa 3-vuoden ajan saman kuin muissakin merkeissä. Tämän jälkeen vain tietyt asiat.- "takuu"
Näipä juuri.
- 0lli
mikään auto ei ole kannattava ostos,jos sitä ei osta ammattikäyttöön,jos joku toista väittää puhuu paskaa
- käytetyt myös
Kyllä käytettyihin autoihinkin saa takuun jollain 400 eurolla. Itse ostin 2009vm auton ja siihen tuli heti 1770€ korjaus, takuu hoiti 90% summasta joten takuun ottaminen oli kannattava.
- Luulis kannattavan
Entä jos saa puoleen hintaan siitä mitä vastaava auto maksaa muualla?
- mies -81
Auto ei ole koskaan kannattava ostos, sen me kaikki tiedämme, mutta kannattavin se on aika pitkälle avauspuheenvuoron kuvailemalla tavalla. Tuossa iässä ei autolla ole kilometrejä aiva tolkuttomasti, yleensä alle satanen - poikkeus toki jonkun kaupparatsun volvo, joka tuossa iässä on vedetty jo yli kolmensadan.
Tällä hetkellä bensamoottorit ovat kehittyneet jo sen verran, että 2010 malleja saa aivan järkevällä kulutuksella, eikä diesel välttämättä ole enää järkevä kaikkien automallien kohdalla. Se, että vetokoukku on valmiina, hyödyttää oitis 1000€, lohkolämmitin ja sisäpistoke n. 500€, talvirenkaat (jotka saattaa tosin tuossa vaiheessa olla jo aika finaalissa) n.700€. 2010 autossa on turvavarustus aikalailla sama kuin 2014 versioissa, eli mitää ei juuri oikeastaan voita siinäkään mielessä. Itse ostin 2013 auton uutena ja laite on täsmälleen sama kuin 2010 esiteltynä uutuutena.- tää on tätä
Ai nytkö ne renkaat maksaa jo noin paljon.Aiemmissa kommenteissa 150 tai alle.
- mies -81
tää on tätä kirjoitti:
Ai nytkö ne renkaat maksaa jo noin paljon.Aiemmissa kommenteissa 150 tai alle.
Tottakai renkaita saa myös halvalla, Vianorilla on aivan kelpoja GT Radial-renkaita, riippuen koosta saa neljän setin muutamilla satasilla alle laitettuna. Itse ostin nastarenkaat noin 700€ hintaan, tosin en aivan tavallista kokoa. On autoja, jotka maksavat 250000€ ja autoja, joita saa harrin häkkimyymälästä jostain Tuusulan nurkilta parilla sadalla - kumpaakaan en väitä auton ainoaksi hinnaksi.
- Teuvo.
Uuden auton arvo saattaa tippua 20-30% ekana vuotena. Vuoden vanhana ehkä parempi ostos.
- einomyrsky
tähän ei ole kuin yksi vastaus, HYVÄ AUTO
- w124
80-90-luvun mersu. Niin paljon parempia ajaa, ku jotkut paskamerkkien uudet (lue: muut kuin mercedes). Ei maksa paljoa, helppo fiksailla itse - JOS jotain hajoaa, eikä varaosat maksa mitään. Löytää helposti hyväkuntoisia yksilöitä. Kestävät isoisältä pojalle.
- Wolkkaristi
EI autoni saa olla 2 vuotta vanhempi !
Ajatelkaa nyt maahantuojaa ja uudenauton myyjää !!!- luottoauto ky
Ei volkkarilla uskallakaan kahta vuotta pidempään ajaa, takuu loppuu.
- Citroen Vola
Kyllä on taas kehujia . Mulla on ollu useita Citikkoja ajan niillä noin viisi vuotta .Ikävä puoli . Minun ei ole koskaan tarvinnut käydä korjaamoissa Öljyjä enkä lamppuja ole vaihtanut ikinä. Ykskin auto vieri rannalta mereen . Mä sukelsin sisälle ja panin auton käyntiin ja ajoin takasin rannalle ja siintä katsastukseen ,meni heti läpi. Katsastusäijä sano et. Sä oot pannu vähän liikaa vettä tohon pissapojan säiliöön ,sitä on näköjään läikkynyt tänne lattialle. Et sillee ei muuta kun Citikka kaupoille.
- Rellu Mään
Nyt kyllä kannattaa käydä ostamassa ihan uusi Nissan sillä siihen saa nyt tarjouksessa TikTak, HölöHölö, PimPom NiksNaks varustepaketin puoleen hintaan.
Edes Rols Rissi ei pysty tarjoamaan moista varustepakettia noin halvalla.
Ranskalaiset ovat sitäpaitsi parhaita, jos ei suolaa niitä liikaa, lisäksi tukevat Suomalaista työllisyyttä, koska Rellluni on aina korjattavana ja lompsa ammollaan tyhjyyttä täynnä.
Kohta ostan kylä TikTak varustellun Nissanin. - Erkkisenttipentti
Jaguar käytettynä on sama kuin heittäis rahaa romaneille. Siihen kun lähet niin autokauppias nauraa partaansa ja kusee sun suuhun:) niistä ei pääse ikinä eroon aina edes rahalla. Että siitä vaan kokeilemaan:)
- sfdgdsssga
Itse ajelen Ifalla. Vuosiluvusta ei varmuutta mutta toimii kuin kaksi kelloa. Muuta remonttia tehty kuin kori ja moottori vaihdettu, viiteen kertaan. Tosi siisti peli.
- Tex30
Fiat Punto vm.2006
- museoautoilija
Yksi hyvä puoli vähän vanhemmissa (7-10v) on että niistä on lastenviat pois. jos ostaa vähemmän ajetun ja tietää enemmän ajettuja samanlaisia tietää mitä on edessä. uudessa autossa ja mallissa kellään ei oo kokemusta eikä tietoa mitä tulee eteen.
- myrkytän itseni
Kannattaa ostaa joku haluttu takavetoinen klassikko niin ei ainakaan arvo alene.
- 1: hengen auto
joka ajaa itsekseen. Olisihan järjetön 4-hengen auto, jossa ei kukaan aja.
Nokiahan olisi tuollaisen mahdollinen varustelija.
Ei pidä automatisoida yksin ajettavaa henkilöautoa.
Sähköavusteinen pyörakin on parempi.
Ja 1-hengen itsekseen ajava lisäksi. - kumpikampi
Kumpi on kannattavampi ostos?
Tuliterä iso perheauto japsi tai saksalainen (kuten Avensis, mazda 6, passat octavia...
vai noin viisi vuotta vanha Volvo V70 tai esim E-sarjan Mersu, joilla on ajettu noin 30 000 km vuodessa?
Jos ajatuksena on pitää sitä autoa "loppuun asti"
Vuodessa kilometrejä tulee noin 15 000.- volvo mies
no volvoooooooooooo
- lefa
volvo mies kirjoitti:
no volvoooooooooooo
samaamieltää volvolla kulkee manne ku manne ja manne tietää hevoseet
- Kyösti
lefa kirjoitti:
samaamieltää volvolla kulkee manne ku manne ja manne tietää hevoseet
Kyllä näin on!
- nastaa renkaissa
5-6v. menopeli josta sulanut -60% alkuperäisestä hinnasta pois. Takuuhuollothan näissä on juuri teetetty loppuun ja pikkuviatkin korjattu!!!
Hyvässä iskussa siis, joten sellaisesta saa varmasti hinta/laatu suuhteessa parhaan mahdollisen menopelin itselleen. - autoilija
itsekin ajattelen noin.. toki riippuu paljon autolla ajettu ja miten pidetty.
nettiautosta on hyva katsella autoja ja vahan hinta haarukoita - sdgsdgsgsdg
Sanotaanko näin, että onneksi maailmassa on varakkaita ja sitäkin enemmän suht normituloisia hölmöjä, jotka ostavat autot uutena. Muutenhan niitä ei ite voisi ostaa sitten käytettynä myöhemmin. Ite ostin 7 vuotta sitten vajaan kolmen tonnin auton ostanut ja ajanut sillä lähes huolettomasti ja ennenkaikkea edullisesti. Ei ehkä kaikkein uusin auto, mutta muapa ei naapurin mielipiteet autovalinnastani kiinnostakaan ;)
- Parempi auto alle
Uusissa autoissa on se hyvä puoli, että niissä on uuden verotuksen mukaista tekniikkaa kuten vähäpäästöisemmät ja vähemmän kuluttavat mutta silti tehokkaat moottorit. Kuluttajan kannalta on vain turhauttavaa odottaa, että uusia malleja tulee markkinoille ja että niiden hinta putoaa alemmas. Täysin uusi auto menettää arvoaan niin nopeasti ettei suoraan tehtaalta oikeasti kannattaisi autoa ostaa. Jos aikoo hankkia esittely- tai muuten käytetyn auton, voi toki joutua tekemään kompromisseja värin, varustelutason ym. osalta. Autofirmat ovat alkaneet tekemään bisnestä turhan monilla erilaisilla varusteluvaihtoehdoilla. Metallivärit tms. ovat pelkkää hintakikkailua. Oleellista auton omistajalle on se, mitä pellin alta löytyy ja kuinka kallista sen omistaminen korjauskuluineen ja vakuutuksineen ja veroineen on. Suomen päättäjien pitäisi nopeasti ottaa pää pois sieltä takamuksestaan ja ryhtyä säätämään lakeja, joilla suomalainen veronmaksaja pystyisi kohtuullisilla kustannuksilla hankkimaan ympäristöystävällisiä ja moderneja liikkumavälineitä ja hyvät vihreät, nyt en tarkoita tällä polkupyörää. :)
- kestääkestääjakestää
mersu on viisas päätös, kestää isältä pojalle ja pian pojanpojallekkii
- Väyrynen ;(
No ns Väyrynen ei kyllä hätinä kestä edes itsellä, siinä oli mersun malli joka pilasi koko mersun kovan ja luotettavan automaineen, Väyrystä saa nykyään ihan pilkkahintaa joka torilta.
- Automies
Samaa mieltä. Mutta kukin tyylillään ja varojensa mukaan.
- merssumiezz
kannatava ostos on joku erikoisauto arvo nousee käyttöautot vaan halpenee.
ESIMERKKI ford capri gt 1.6 vuonna 92 1500mk nyt hyväkuntoinen 8000€.
Hyvä ostos esim mb slk pitää hyvin arvonsa.- :::
Joo se on hyvä kun auto korjautuu itsestään 10 vuodessa.
- Vanhassa vara parempi
Uuden arvo putoaa parissa vuodessa tosi paljon.Itse vaihdoin hyvin palvelleen VW Jetta1.6 dieselin vm -89 uudenpaan kun mittarissa oli 840 000 km. tosi halpaa ajoa, kun kulutuskin vain 4.8 l/ 100 km.
- Sikahinnat
Minä ostin Nissan Micran -02 maksoi 3v sitten n1500e Olen ajanut autolla nyt yht n 30tkm ja mitään sanottavaa ongelmaa tai rahanmenoa ei autossa ole ollut ja hienosti tosiaan pelaa. Samoilla renkailla olen päästellyt mitkä siinä oli ostohetkelläkin ja öljyt olen säännöllisesti vain vaihtanut. En ymmärrä miksi jotkut laittavat autoonsa hirveitä summia rahaa ja kun hinta laskee niissä aivan älyttömästi ekoina vuosina? Tuo mun Micra oli siis 1500e ja sen arvo ei ole laskenut tippaakaan 3 vuodessa, tai oikeastaan saisin siitä nyt jos myisin niin n 2000e :) Kaikista järjettömin teko on ostaa uusi auto, kolmessa vuodessa sen hinta on tippunut sikapaljon?
- teeseitsemies66
minä ostan muutaman satasen kulkuneuvoja, koska niitä ei voi enää sanoa autoiksi. katson sellaisen juuri katsastetun ja muuta en tee kun tankkaan sekä vähän öljyä ja ajan leiman loppuun. sitten katson seuraavan "kulkuneuvon". ja voin sanoa, että tämä tulee kaikista halvimmaksi vaihtoehdoksi mielestäni.
- trukkikuskipuupää
Kaaasutrukki on paras ostos. Sillä pääsee mukavasti ja edullisesti. Koko perhekin mahtuu mukaa, siis pieni perhe. Hyvä kiihtyvyys ja kunnon jarrut.Kannattaava ostots jos ajatellaan vaikka jälleennenmyysntiarvoaj.
- kannattavaa autoilua
kannattavaan autoiluun en ole vielä törmännyt,mutta halvin käyttöautoni maksoi 70euroa,ja sillä on nyt ajettu puolitoista vuotta,ja kilometreinä n.40 000. auto,tai siis kulkuneuvo on rellun clio,ja ainoa korjattu vika on pakoputken takaosan vaihto viime talvena. tällä kulkuneuvolla oli ajettu hieman alle 120 000km,on kyllä vanha ja ruma,mutta jos siitä ei välitä niin käyttöautona paljon vähemmän rassattavaa kuin pikkupoikien mutteriläjissä,(jääköön merkki nimeämättä)
toinen ongelma on tietysti se,että tuon hintaluokan kulkuneuvoon ei kehtaa ostaa uusia renkaita,tai tehdä juuri muutakaan paalaamista odotellessa,joten kaksi talvirengasta ja kaksi kesärengasta pitäisi jostain löytää,jos tätä pitää ensi kesään asti.leimaa on toukokuulle... - jankituutle
30 vuotta vanha Oldsmobile farmari. Hyvä ajaa. Tavaraa mahtuu eikä vie paljoo bensaa. Ja lämmin.
- 760 tuhatta km.
Kun ostat pari vuotta vanhan disel volvon.On ikuinen auto.Itselläni tällä hetkellä mittarissa 760 tuhatta kilometriä.Matka vain jatkuu!!
- nuorimiiieess
Itse en opiskelijana ole mitään uusia autoja ostamassa, mutta itselläni vaikutti nykyisen auton hankinnassa eniten seuraavat asiat:
- auton hyvä kunto
- vähäiset kilometrit auton ikään nähden
- täydellinen huoltokirja
- korin hyvä kunto
- kohtuu hinta
- vakio kunnossa (ei projekti)
itellä, kun menee jokaisen oman auton kohdalla enemmän tai vähemmän rakentelu hommiksi niin haluan aloittaa aina puhtaalta pöydältä. Yksi asia mikä myös vaikuttaa on helposti saatavilla olevat vara-osat. - Auton arvo
Tuttuni osti aikoinaan neliveto mersun kaikilla mausteilla, sanoi että sillä olisi saanu 20 kpl ladoja ja nyt kuulemma naapurin ladalla on enämpi arvoa kuin hänen mersullaan : )
- KokoomusNatsitKills
LADA 1200 on aina hyvä ostos. Vuosimalli 1982-1986
- ladakyyti3
Lujin Lada oli 1200 ja pyöreillä lampuilla. Sellaisen vielä kun saisi.
- Monsiur Mosse
ladakyyti3 kirjoitti:
Lujin Lada oli 1200 ja pyöreillä lampuilla. Sellaisen vielä kun saisi.
Ja kun sais sen vielä pysymään liukkaalla kelillä tiellä...
Takaveto,etupaino... muuten hyvä ja nimenomaan se pyöreillälampuilla malli..
Monta ollut.
- oiujki
Näinhän se on. Edellyttäen, että on vähän ajettu. Vähän tuoreempikin voisi olla.
- lähes kaikki käy
Yli 70 auton kokemuksella ajattelen seuraavaa:
Jos ei tarvitse olla persoonallisuutta lainkaan niin noin 10 - 30 vuotias Toyota on hinta-laatusuhteeltaan paras ostos.
Ajettavuutta ja voimaa saa halvimmalla turboSaabeissa.
BMW on kallis eikä kestä. Mersuja minulla on ollut vain kaksi, joista toinen oli hyvä ja toinen lähes yhtä huono kuin neljä kärsittyä bemaria.
Nyt ajan arkiajot neliveto Audilla ja vaivoja riittää. Toyotan nelivedot ovat liian harvinaisia ja Saabin liian kalliita minulle. Citymaasturi löytyisi helposti nelikkona, mutta käyttökulut ovat järjettömät. - 3rkk13
Kaikille jotka kirjoitavat että Ei ole kannattavaa ostaa Uutta autoa.
No ei se olekaan kannattavaa, sen voisi vaikka laskea harrastukseksi, niitä on kalliita ja halpoja.
Ja uuden ostamalla saattaa saada luotettavan ja turvallisen auton. Sekä myös värin saa valita :)
Ei varmaan kannata osta myös uutta taulu teeveetä, vaan vanha kuvaputki-tv eurolla. Eikä kannata ostaa iphonea vaan nokia 1100 ja säästät satasia. Elämä on valintoja. - Oyutta
Rahattoman (siis osamaksuilla ostavan) kannattaa ostaa uusi. Siinä on takuut voimassa. Rahamiehet (siis käteisellä ostavat) taas ostaa käytetyn.
Mielipiteitä näköjään liikkeellä tässä yks lisää!
Tuolla kymppitonnissa jne. voi löytää hyvänkin yksilön,mielestäni hölmöin hintaluokka on autolle n.3000-6000 varsinkin liikkeestä ostettuna!
Yhtä toimivan/saman kuntoisen saa useinkin jopa tonnilla kun jaksaa seurata hetken yksityisten ilmoituksia ja paneutua asiaan.
Itse ajellu jo kolme vuotta ja yli 100000km. 1200 euroa silloin maksavalla hondalla ja hyvin toimii vieläkin, remonttikuluina koko ajalta vajaa 300€.
Onhan tää silti toisaalta arpapeliä tämä autoilu,osta vaikka uus niin voit olla hinauksessa nurkan takana?
Ei tietoa kuin määräaikaishuollot nykyään menee et takuu säilyy mut ainakin ennen ne kivasti maksoi et siinä yllätyskulu uusille autoille?
Parisen vuotta sit tuli joku auto-ohjelma(tv) uudesta Ferrarista niin oli ensimmäisen huollon hinta oli 25000€ elikä ehkä vaihdamme merkkiä?- grh...
ranskalainen ? korjaamot tykkää ,eivät jää työttömiksi..
- toilija
itse en ole autoa tainnut ostaa jossa olis kilometrejä ollut alle 350tkm.Ostanut sellaisen joka on uutena ollut kalliimmasta päästä.Tarjoavat hyvää kyytiä.Vaatimuksena ollut suomi auto huoltokirjalla,suoraan omistajalta.
Tekniikat kyllä iso koneisissa kestää huollettuna.
Yleensä jos ostat n.200tkm ajetun,siinä alkaa olla aika vaihtaa eka kierros kaikki kuluvat,iskarit,jarrut,pakoputki jne.
Nykyisin tarvikeosat aika halpoja.ei mene paljon rahaa jos rempat itse hoitaa.
Ruoste auton pahin vihollinen,sitä ei lopulta pysäytä mikään.Korirakenteet jo niin vaikeita korjata.- Halpa ajo
Ennen taitoin matkaa paljon ajetuilla autoilla, yli 600tkm taisi olla eniten ajetussa. Aikansa loistomalleja olleet. Myöhemmin tutuksi ovat tulleet uudehkot ja vähän ajetut "tavallisemmat" autot.
Todella halpaa oli ajo näillä maantietä nähneillä vehkeillä. Varaosat olivat edullisia ja itseasiassa korjaustarve oli hyvin vähäistä. Ei tarvinnut kalliita kaskovakuutuksia, tms. Silti ajomukavuus parempaa tasoa kuin 10 vuotta uudemmissa perheautoissa.
Uudempien autojen myötä olen palaamassa takaisin vanhaan käytäntöön.
Auton arvon alenemiseen, vakuutuksiin, takuun takia tehtäviin huoltoihin, yms. menee vuodessa niin paljon rahaa... ei vain ole sen arvoista.
Eipä sitä oikee yli tonnia kannata autoon paasata. Mitää se ei tuota, hävikkiä voi minimoida. Jaa vanhassa autossa paljo nremonttia? :D Jaa että uudetko sitteo n onni ja autuus :D Tuommoses vanhas rievus ku tulee kallista vikaa ni sen voi myydä romuskia ja ettiä seuraavan uhrin. Ja sitä ei ikänä tiä, satasen-kahden vuosittaisella remontilla alle tonnin popeda voi liikkua aiva hyvin 10 vuotta.
Jaa mikä ittellä? -94 vuotinen 626 mazda ja mittarilukema lähestyy 600.000 lukemaa :)- E-.Eisntain -4Q2
itse en ole autoa tainnut ostaa jossa olis kilometrejä ollut alle 1 km.Ostanut sellaisen joka on uutena ollut kalliimmasta päästä.Eli 1454545000 miljoonaaTarjoavat hyvää kyyti tällaiselle aivopukamakyytiläiselleä.Vaatimuksena ollut neuvosto-suomi auto huoltokirjalla Mosskva,suoraan Lada omistajalta.
Tekniikat kyllä iso koneisissa kestää huollettuna.Kuten panssarivaunuissa.
Yleensä jos ostat n.200000tkm ajetun,siinä alkaa olla aika vaihtaa eka kierros kaikki kuluvat,iskarit,jarrut,pakoputki jne.tykinohjausputket ja telaketjut.
Nykyisin tarvikeosat aika halpoja.ei mene paljon rahaa jos rempat itse hoitaa vaikka panssariprikaatissa..
Ruoste auton jos autoista puhutaan pahin vihollinen,sitä ei lopulta pysäytä mikään juusto .Korirakenteet jo niin vaikeita korjata. On ne NIIN VAIKEITA KORJATA HELP ! AAAPUUVAAA !!! - Lipsauttelija
Sisu on hyvä auto. Jos vielä löytää keltaisen, aina parempi.
- Munmunaonsun
Ihan vitun hyvä. Nää sivarit vaan täällä taas....
- vähänajettu.
2000 luvun lada ei maksapaljon
- Corsa 96
Minä poika se ajelen 96 vuosimallin ooppelilla ja naapurin emännällä aina tarpeenmukaan, elämä, se se on valintoja.
- ripalelle
kulje taksilla korjaukset on takuulla aina, ei jätä tiellä, ei tule yllätys kuluja, on lämmin ja ei tarvitse itse ajaa ...
- kahdensantoista
mun mielestä ensi vuonna kanattaa ostaa niin kallis auto kuin on mahdollista kun kerran vertus muuttu niin siinä säästää kaikista eniten esim:mercedes S500 uusi niin tulee 50k veroalennusta saa siihen jo jonkun kilometrin ajaa ennen kuin tarvii lisää maksaa
- lisäätietoa
Kannattaa muuten ostaa Lada.
Siinä on tosi hyvä manuaali: Yhteensä 42 sivua asiaa: Kaksi sivua teknistä tietoa ja neljäkymmentä sivua VR-aikataluja. - Antrasman
Ostin 7 vuotta sitten 94 mallisen Astran. Nyt mittarissa 280 000. Olen todella tyytyväinen autooni ja ajattelin ajella vielä muutaman vuoden.
- Järkeä peliin.
Kyllä sellainen 90-luvunkin auto on ihan järkevä ostos jos pitää järjen mukana autokaupoissa ja autoa tutkiessa. Huoltokirja on jo iso plussa ja mitä paremmin pidetty ja huollettu niin tuonkin ajan tekniikka on sellaista useassa merkissä joihin ei kilometreissä monella nykyautolla pääse. On sitä ajettu konttorille 455000 ajetulla 1.6 -90 bensapassatillakin ja leima tuli ilman moitteitta kun huoltokirja ja hoito puhuivat puolestaan (:
- VAI TULEE LEIMA
Huoltokirjan perusteella, se olikin ihan mielenkiintoinen väite. Minä olen nyt 2 kertaa leimauttanut tuon kakkosauton, eikä tarvinnut näyttää muuta kuin rekisteriotetta.
- varmari
Mazda on hyvä ja kestävä auto vielä 3-5 vuoden ikäisenäkin. Itselläni on Kia koska on viiden vuoden takuu 150000kilometriin asti. Takuu on kattanut sen mitä ollut pientä vikaa. Mittarissa nyt 139000.
- Kannattavin
Ford Sierra.
- vanhan otan
Auto ei ole koskaan kannattava ostos eikä investointi.
Mutta nyt jo oppineena ostaisin jonkun 1978-1989 vuosien välistä
Ketjuvetoisen tai vapaasti pyörivän takatuupparin.
Niissä ei oo ylimääräst hajoavaa osaa ja ihan sama diili neljä pyörää
ja ratti.
Esim Fiat on käyttänyt samaa konetta 40 vuotta,
sen lisäksi vanha auto, niin siinä on käytännössä
vaihdettu ihan kaikki osat jo useampaan kertaan.- 90 luku...
80 luvun autoista on vaikea enää löytää sellaista, joissa kori ei olisi mätä.
Takatuuppari Volvot, yms. ovat useimmiten aika pahassa kunnossa.
90 luvulla tapahtui merkittäviä askelia turvallisuuden saralla, etenkin japsit ovat aivan eri tasoa 90 luvun loppupuolella kuin, mitä ne olivat 80 luvulla.
- hmmmmm
2000-luvun autot ovat alkaneet olla kertakäyttötavaraa ja nopeammin ikääntyviä kuin aikaisemmin. Mm. ruostesuojausta ei enää ole samalla tavalla tehtaanpuolesta tehtynä ja monimutkaistunut tekniikka tekee auton huoltamisesta entistä kalliimpaa. Aika näyttää miten pitkäikäisiä 2000-luvun autot oikeasti ovat ja miten vikapommeja niistä tulee.
Senpä takia, jos haluaa auton, josta tuo tekniikka on minimissä, pitääkin suunnata katseensa 10-15v vanhoihin autoihin. Jos kriteerinä on pikemminkin edullinen hinta ja ylläpitokulut ja korkea käyttöarvo, kannattaa suunnata katseet vanhempiin autoihin. Niiden pääomatappiot ovat minimaaliset. Hyvin huolletun halpiksen saattaa löytää yllättävän halvalla.
Jos auto taas on ns. munanjatke, niin halpikset ei tuu kyseeseen. Tottakai noiden vanhojen autojen elinkaari tulee loppuun jossain vaiheessa, että sittenpä saadaan allemme autoja, jotka menee kymmenen vuoden päästä paaluun jokatapauksessa. - Kylmät kädet
- jdklfsld
Kahdet renkaat, siis varmaankin saat hankkia ne kahdet renkaat. Sen vuoksi hinnat ovat halvemmat, kun pitää vaihtaa kuluvia osia
- Käteisjussi
Sellainen auto johon oma varallisuus riittää!
- asijantuntija
osta mikä auto vaan kunhan se on toyota tai mazda :) eurot unohda kokonaan jos et välttämättä halua tielle jäädä :)
- Nassesetä
Teknikka menee eteenpäin, moniko haluais 4-6 vuotta vanhan kännykän?
- antti.rokka
Antti Rokka tietää kaiken. Keskustelupalsta toimii jos se oikasti on aito keskustelupalsta. Idioottimaiset toimituksen provot halventavat koko portaalin.
Tässä erittäin pitävää tietoa esitettyyn kysymykseen.
Autojen kehitys on erittäin looginen. Turvallisempia, kertakäyttöisempiä ja edullisempia tapoja toteuttaa kulkupeli. Kierrätettävää materiaalia siis enemmän.
Saksan autotuonti on hiipumassa koska meidän autojen arvonalennus lähenee samaa vuosikaavaa. EU siis toimii tässäkin. Automyyjien toimeentulo on huoltojen ja varsinkin korjaamojen varassa. 3 v vanhassa autossa jolla on ajettu satatuhatta on tuhansien eurojen huolto-ohjelmien mukainen operaatio edessä. Dieselautoissa hiukkassuodatin ja useissa autoissa moottoria vesipumppua pyörittävän hihnan vaihtotyö maksaa lähes 2t€. Mitä tahaansa autosta hajoaa ja hajoaa taatusti jo 50t km ajetuissakin, niin tonneja menee lasuun. On siis ajettava takuun alaisella autolla. Tähän pyritään. Tuurilla (ei Tuurissa)
on tuo 3v vanha auto hyvä ostos. Tai taidolla. Mutta isoja huoltoja täytyy varautua maksamaan silti!- antti rokka
Niin, kirj virheen lisäksi on osattava laskea autonarvon alennus tästä eteenpäinkin. Melkein sama tahti jatkuu tuonne 2-8t€ luokkaan.
Eli mitä pitää maksaa korjaamisesta, huolloista, niin saattaa mennä samaan jos ajaisitkin uudella takuu autolla. Etkä jää tienpäälle niin helposti?
- Ricardo
Osta halpa. Sillä on huono ajaa ja et saa myytyä sitä koskaan. Tämä on hyvä ratkaisu kommunistisuomalaisille.
- ihmettelen vaan
Mielestäni kysymyksesi on väärin laadittu. Auton osto pääsääntöisesti, käytännössä ei koskaan, ole "kannattavaa", ikään kuin se olisi jokin sijoitus. Oikeamminkin pitäisi kysyä mikä on järkevin auto-ostos.
Jos ilman autoa tulet toimeen, älä osta lainkaan kyseistä härveliä. Vaikka auton saisit ilmaiseksi, sen ylläpito tietää menoja ja murhetta. Huoleton on hevoseton poika.
No, tämä nyt oli tällaista viisastelua, mutta sainpahan sanottua. Meikällä on -93 vuoden rassi ohajus väärällä puolella ja epäluotettavuutta lisää vielä 300hv turbomoottori
mitäs mieltä siittä olette- ddjnjslz
POIKA.
- Olympia,
Opel Olympia
- viisas
mitä nuihin hiukkas suodattimiin tulee niin, nehän saa pois kun ottaa sisuskalut irti ja hitsaa suoran putken vaan sisälle ja lämpö suojat päälle niin ei näy saumat mihinkään. ja voit ajaa lyhyttä matkaa ilman tukkeutumis pelkoa tai mitään regenerointia. viet pajalle ketkä ohjelmoi sen pois käytöstä. itsellä kyseinen operaatio suoritettu ja mennyt jo 2 katsastuksesta läpi ilman ongelmia. ja operaatio ei todellakaan maksa tuhansia vaan satasia, jos osaat hitsata mutta et ohjelmoida vielä vähemmän.
että turhaan kitisette pikku vioista kun ne saa korjattua suht edullisesti jos osaa käyttää päätä!!! ei nää autot mitään kultakelloja ole vaan ajoon tehtyjä laitteita.
käteisellä kun ostaa aina max 50-100k ajetun auton niin sillä ajeleekin sen 5-10v halpaa kyytiä. - mekaanikon ohje
Jos sellaisen laatuauton ostat niin käy kunnon koeajolla ens ja kuuntele että pyörän laakerit ei pidä ääntä, niitä on menny jokusia.
Ja jos ei mistään ilmene että onks jakoremmiä vaihdettu niin vaihdata se myyjän laskuun , on aikas kallis vaihtaa, kaikkineen romppeineen tais olla joku 450 e, ja automaatin? oljy, ja taas menee 250 e. eiks oo kivaa..
Jakohihnan vaihtoväli on 180000 km tai neljä ( 4 ) vuotta, aut. öljyn suositus 80000 km..
Itse ajan turvallisesti vain Volvolla ;)). - Minun laskelmissa
Minä olen laskenut että halvimmaksi tulee kun ostaa uuden ja vaihtaa sen kolmen vuoden välein. Aina on takuu ja mitään isoa huoltoa ei tarvitse tehdä, ei katsastaa, eikä ostaa uusia renkaita.
Ajan keskikokoisella saksalaisella farkulla ja vaihdan 3:n vuoden välein ja maksan n.5000€ välirahaa ja se on kaikki kulut. Ajan 12-15.000km/vuosi.- hmmmmmm
Tuo riippuu ihan täysin siitä mihin se varallisuus riittää, koska asiahan on täysin suhteellinen. Huollot eivät ole käytetyissäkään autoissa mahdottoman kalliita, ellei ole sattunut hankkimaan surkeaa yksilöä. (Lue VW tsi dsg)
Kolmen vuoden välein ja 5000 euron pääomatappio? Edes käytetyn huoltaminen kolmessa vuodessa ei tule noin kalliiksi. Liikutaan ehkä noilla kilometreillä jossain 1500 euron puolella kolmelta vuodelta, sillä edellytyksellä, ettei kohdalle satu romu.
Tuolla pääomalla minkä sidot kulkuneuvoon, ajaisi kymmeniä vuosia kaikenlaisilla "ikiliikkujilla". Toisaalta onhan se siitäkin kiinni onko auto vain kulkuneuvo, jolla pääsee paikasta a paikkaan b vai sitten jokin imagoon liittyvä juttu. - Sinun valintasi
Ei se oikeasti halvimmaksi tule. Sinusta vain tuntuu siltä, koska henkilökohtaisessa asteikossasi huoltaminen on epämiellyttävää ja siihen menevä euro on suuri raha. Välirahan euro ei ole. LIsäksi et edes huomaa sitä, että sinulla on koko ajan autossa kiinni parikymmentä tuhatta, jonka tuotolla joku toinen voisi ostaa tonnin ritsan joka vuosi.
Näin me ihmiset suljemme silmät epämiellyttäviltä asioilta ja perustelemme toimintaamme.
- adffdsga
mikään auto ei ole kannattava ostos, kaikki rahat se vie, tavalla tai toisella: polttoaine,huollot, vakuutukset, käyttövero, katsastus ,renkaat kesäksi ja talveksi... itse en ole yhtään autoani kannattavaksi todennut, mutta täällä maaseudulla tarvitaan sitä liikkumiseen.
- NäinkinvoiMennä
On juuri noin kuin alkuperäinen kirjoittaja sanoi, paitsi että hinta voi olla 1/4 uuden hinnasta.
Itellä on Vw Touran kaikilla mausteilla pl. DSG, ja 7 paikkaisuus ja panooraamakatto, muut löytyy.
Ja hinta oli just noin. 1/4 uudesta.
Toki" toimintatonni" piti laittaa, kuten aina tämän ikäisessä. Eli uusi tuulilasi ja raidetangon pää. pari varoketta. Tämä kuuluu asiaa !
Joten komppaan alkuperäistä kirjottajaa. - Eronen
Mikään auto ei ole hyvä ostos. Säästyy mm. onnettomuuksilta, veroista, bensasta, vaktuutusmaksuista, varaosalaskuista, huoltolaskuista, parkkilaskuilta ja kaiken maailman stressistä ja hermoilusta muiden joukossa. Auto myös päätyy aina omistamaan sinut. JOS on silti ostettava niin ehkä paras on sähkö- tai kaasulla kulkeva auto. Elämme erittäin ratkaisevia aikoja historiallisesti ja jokainen voi itse tehdä päätöksen mille tielle kehitystä haluaa viedä.
- Kaukonäkö
Komppailen Erosta.
Kun eilen sain korjaamolta omaan autoon tuomion "Aja leima loppuun ja sen jälkeen varaosiksi", niin aloin miettimään millainen auto olisi viisainta ostaa. Näillä näkymin jätän kuitenkin vielä toistaiseksi auton hankkimatta, koska meille tulee halvemmaksi käyttää vaikka bussia tai taksia "pakollisille" ajomatkoille (esim eläinlääkärikäynnit, sukuloinnit, ystävät). Todennäköisesti auto tms tulee hommattua vasta lasten tulon myötä tai työmatkojen ollessa lähempänä kymmentä kilometriä suuntaansa kuin viittä. Ainakaan täällä ei bussien paikallisliikenteellä pääse mistään mihinkään, eikä taksikaan ole työmatkoille fiksu vaihtoehto :D. Talvisin 10km työmatka olisi liian pitkä käveltäväksi, matkoihin uppoaisi kelistä riippuen reilut 4h/päivä.
Sitten jäin miettimään ekologisuutta noin yleensäkin ja kun nykyään markkinoille tulvii uusia hybridi- ja sähköautoja yms... Faktahan on, että joskus se bensa kuitenkin loppuu ja mitä todennäköisemmin sähköautojen lisääntyessä aletaan rajoittaa ja kallistuttamaan bensa-autojen käyttöä. Silloinhan bensa-autoa ei saa käytettynä edes halvalla myytyä eteenpäin. Mahtaisikohan Himasen tutkimuksessa olla tästä aiheesta jotain tulevaisuuden näkymää ja arviota montako vuotta voidaan vielä nykyisiä polttoaineita käyttää..? Jos en ihan väärin muista, niin öljyn on arvioitu riittävän noin vuoteen 2050, mutta varmastikin paljon ennen loppumista alkaa säännöstely yms. Ehkä tässä yhden uuden bensa-/dieselauton ehtisi vielä ajamaan loppuun ennen kuin pitäisi siirtyä vaihtoehtoenergiaan...
- Siperian Kosto
Se on auto johon sinulla riittää käteinen. Autoa ei siis pidä ostaa luotolla, osamaksulla tai muulla pankin liisingillä.
Edessä Saksalainen Premium on ainut oikea, iso voimakas moottori, videopeli-kojelauta sekä dgs/TipTronig vaihteisto on paras. Lähdöt liikennevaloista upeita, japsi-kinnerit jää pölyä nielemään ja ranskikset miettivät vilkkuvalojaan. Korealaiset autot ei kiihdy, niistä ei huolta. Jenkit huilaa kun bensa liian kallista. Ladat ajettu loppuun. Koska Suomi.
v6-koneisissa jakohihnan vaihto ei sitten osa-aikaisen palkalla lähdekkään ilman osamaksua.
Tdi-koneeseen kannattaa vaihdattaa jakoketju ja pumppusuuttimet myyjän laskuun uusiin. Saksalainen teki suuren koelaboratorion auto myynnistään ja teki autoja joiden kestosta ei ole tietoa. Hah, menee 5 vuotta vanhan premiumin hinta siihen remppaan.
Olispa Jenkit vallanneet Suomen eikä Aatun miehet niin ajeltaisiin Chevyillä niiden perkeleen Volkkari-Skodien sijaan. - Rudolf Diesel
Kellä täällä on pienin vero0 ja vakuutus.
- sdfgh
-95 mitsu colt 1,3L kat, vero 158 €/vuosi., ajettu 285 000 km ja matka jatkuu.
- "kevalta" pyynnöt
Mitä sitä turhua kursailemaan:
MENE KEVALLE TÖIHIN --- SANO ETTÄ työsuhdeautoksi kunnon rauta ja hintaa pitää olla ainakin 50 000 euroa-
Samaan piikkiin miljoonan kämppä ....
.... sun muut.
Näinhän on luettu "opetusmielessä" miten hommat sikaillen hoidetaan - KALLE KELLO
Jos haluat ostaa käytetyn auton, niin kysy neuvoa naapurilta tai tutulta tai sukulaiselta, autonasentajalta, katsastuskonttorilta tai mistä muualta hyvänsä paitsi näiltä suomi 24 palstalla höyryäviltä idiooteilta, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Ja nythän sieltä joku vi(tun) apina tulee tietysti lässyttämään jotakin, niinkuin tapana on VAI MITÄ !!!
- kotka 1
Ei toki sillä KALLE KELLO puhuu aina asiaa
- kotka 1
Kalle puhuu asiaa, aina
- Jeesa
Auto ei ole kannattava ostos, paitsi ehkä v.1963 Ferrari 250GTO jonka jättää talliin odottamaan 25v:ksi
- viritetty volvo
Hieno auto tuo 1963 ferrari vaan montako löytyy suomesta, eli moniko suomalainen tai perikunta pistää rahoiksi sitten 25 vuoden päästä ??.
- Heppuli73
Kaikki näyttävät kertovan että käytetyn auton osto on edullisin,mutta minä olen täysin eri mieltä, ostin 20.300km. ajetun auton ja alkuperäinen omistaja oli ajanut pienen kolarin ja oikean etuoven sekä tuulilasin yläkulmasta tuli sadevesi sisään,joka ei ilmennyt heti kun vesi meni oven etureunaa myöten maton alle...ja tietysti eka-omistaja salasi hölmöilynsä...onni oli mukana että viikon korjaamossa ollut autoni korvasi takuu,muuten lasku olisi ollut jotain 4.000€ ..joka antoi vinkin että käytetyt saavat minun puolestani ruostua pihoilla ja ostan tuliterän joka kerta kun on tarvetta.
- Aito japanilainen
Mazda 626 2,2i GLX. 22 vuotta vanha, muistaakseni. Ei se ole niin vuoden päälle.
Ajettu vain n.125 000 km. Ei koko aikana ongelmia . Ainakaan isoja. 7 litraa satasella matka-ajossa. Jopa allekin kun ajaa n. 90 km:n vauhtia tunnissa.
Ei vähäisintäkään merkkiä vielä ainakaan ruosteesta. Kaikki huippukunnossa.
Maalikin vielä ihan hyvä. Auto ei ole uutta kummempi.
Oli kylläkin kallis ostaa aikoinaan uutena.- Mazda 626 2,2i
Katalysaattorikin on vielä alkuperäinen. Hyvin mennyt aina testeistä läpi.
- Uusihan se varmin on
Siinä on se oma lumonsa saada uusi auto ainakin kerran elämassään.
Se hajuki tosin jo. Uuuden auton haju! - nöfnöf
Huom katso hintaa.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=215662250&asrc=st
Kun nyt ollaan liittovaltiona elättämmässä etelä EUn maakuntia.
Niin tuetaan niintä ostamalla autoja. Lisää nelivetoja tänne lumen ja jään liukastamille teille.
Eihän toi ollu neliveto!
Bussi ajaa tyhjänä? Pari tällasta ja bussi ei olisi tyhjä! Siellä viihtyisi!
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=236895946&asrc=st- jeeeeeeeeeeeeeeeees
Miten olis halpoja autoja tänne pohjoiseen missä on huonot liikenneyhteydet. Huonot tiet ja Vaikeat keli olosuhteet.
EU erityis tukea auto kannan parantamiseen! Muutama miljardi? Kiitos!
- mek-
Me koeimme kannattavaksi ostaa 1,5 vuotta vanhan esittelyauton harmikseni unohdin tingata lohkarin asennettuna, maksoi meinaan 150€ johtosarjoineen.
Uudehko on vain silloin kannattava ostos jos sillä meinaa ajaa monia vuosia. - ufigig
Japanilainen tai tietyt Eurooppalaiset ikiliikkujat hintaluokassa 3000-5000€. Tyhmää ostaa uusi auto, jonka hinnasta sulaa liikkeen pihalla jo 5000-10000€.
Ei oo tyhmä joka pyytää, vaan joka maksaa!- ufigig
Itse ajot kotimaassa on lähinnä lentokenttä-koti-lentokenttä, ehkä muutama kylässä tai kaupassa käyminen. En tarvitse siihen kallista Mersua tms.
Ulkomailla minulla tosin on käytettävissä kaikkein uusimpia automalleja, mutta itse en ala autoilusta tai statuksesta maksaa.
- ei mikään
uudempi auto ole kannattava ostos. Hinta tippuu koko ajan. Ainut kannattava ostos olisi Ferrari 250 GTO 1962 kolmen litran V12-koneella.
- viritetty volvo
Katohan kummaa kun aamuvirkku hidas hämäläinen heräsi. Mutta sori vaan, tuo ferrarijuttu oli jo tuolla paljon aiemmin.
- oli vanha tai uusi
Bmw ylivoimaisesti paras!
- M3 e46
Bemari hankintaan.
- Omakokemus
Itselläni on ollut nissan almera vm 99 vuodesta 2009 ja mitään muuta perushuoltojen lisäksi ole tarvinnu tehdä muutakuin hiukan helmaa hitsata ja maalata. Siinäkin ostin kaverille rommipullon palkkoiksi kun avusti siinä hommassa. Niin, ja auto maksoi tuolloin 2000€ :D hinta/laatu suhde oli enemmänkin kuin kohdallaan. Nyt kun katsoo samanlaisia vm 99 hatchback malleja netistä, niin myyjät pyytävät tyyliin samaa mitä itse maksoin 4v samoil kilometreillä :D
- 1.4 LX SEDAN
Olet sitten huomannut sinäkin, että nuo 1995-99 almerat oli viimeisiä kunnollisia japanissa tehtyjä nissaneita. Uudemmat 2000-05 almerat olikin jo sitten täyttä kakkaa ja tehty englannissa, espanjassa ja ties missä.
- Ostokriteerit
Kannattavin auto-ostos? Mielestäni siihen vaikuttaa niin paljon muitakin asioita, kuin pelkästään auton ikä. Itse lähtisin rajaamaan sopivaa etsiessäni autoja suunnilleen näin:
1) Käyttötarkoitus: Eli onko tarve nelivetomaasturille, perheautolle, pakettiautolle, pikkuautolle, egobuustille, teinin rassattavaksi, jääradalle/kilpaan...
2) Hinta: Useimmilla autoa etsivillä on olemassa tietty hintahaitari. Pienituloisen kun ei kannata ostaa lainalla uutta meseä... Vastaavasti hyvätuloisen ei varmaan kannata ostella niitä satasen autoja ja myöhästyä viikottain tärkeistä palavereista kun auto jättääkin tielle.
3) Auton kunto/kilometrit/ikä: Jos auton ostoon on olemassa budjetti, niin yleensähän lähdetään etsimään sitä uusinta, vähiten ajettua ja hyvä kuntoisinta mihin itsellä on varaa. Sitten taas jos kuukausipalkka olisi reilusti yli 5k, niin varmaankin ostaisin parin vuoden välein uuden auton, tai viimeistään kun takuu umpeutumassa, olisi näet aina huolettomia kilometrejä.
4) Varusteet: Tässä ei kannata sekoittaa halua ja tarvetta. Tarvitaanko autoon ilmastointi? Tarvitaanko valmiiksi kahdet renkaat, vai voiko toisen parin ostaa itsekin? Tarvitaanko vetokoukku? Tarvitaanko takapenkki ja takaluukku, taakkateline? Entä kattoikkuna, sähköpeilit ja -ikkunat, jalopuinen kojelauta, nahkainen ratti, turbo, teleskooppiantenni, nahkaiset lepakkopenkit... Tätä listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin.
Pitää kuitenkin muistaa, että kaikille se kannattavin auto-ostos ei tarkoita samaa autoa. Aloittaja kun et mitenkään muuten määritellyt kannattavuutta/kriteereitäsi autolle kuin iän kautta... niin autokaupassako ilmoitat ostavasi kalleimman 4-6 vuotiaan auton? Ja kalleimman siksi, että ne todennäköisesti ovat parhaimmin varusteltuja kun ilmeisesti tarvitset autoon mm. kahdet renkaat ja vetokoukun.- Joskus isäntä
Käytetyssä kannattaa tässä varusteasiassa miettiä jo myyntiä. Esimerkiksi koiraihmiselle saattaa takakontissa oleva 12V pistoke olla tärkeä tuuletinta varten. Jotkut harvinaisemmat lisävarusteet, kuten tehdasasenteinen autopuhelin tai takapenkin ilmastointi saattavat olla yllättävän haluttuja kapistuksia. Automaatti-ilmastoitu kyllä vain käynee kaupaksi paremmin kuin ilmastoimaton. Vanhoissa nuo lisävarusteet ei juuri ostohinnassa näy, mutta parantavat menekkiä sitten myytäessä.
Yksityiseltä saa paremman hinnan kuin autoliikkeeltä ja liikkeestä ostaessa sellainen asiakas on kuningas, jolla ei ole sitä vanhaa enää riesana. Kauppias voittaa siinä, kun saa yhdenkin vanhan auton pois nurkista.
- maijju
Minulla on 28 vuotta vanha diesel mersu, 500k ajettu. Arvo ei tuosta ostohinnasta tipu vaikka muutaman vuoden ajaisi. Tuo kannattaa todella, ja autossa ei ole mitään vikoja ja todella hyvä ajaa. Ei ole hajoavia sähköhärpäkkeitä. Kyllä minä olen vanhojen diesel mersujen puolella, auto vaan kestää, kestää ja kestää. Säälin kaveriani joka tilasi uuden skodan, ei tarvi ku autokaupasta ajaa auto pihalle, niin arvo tippuu jo monta tonnia. Jos uudenmman auton haluaa niin muutaman vuoden vanha on ehdottomasti järkiostos.
- Hinta arpapeliä
Työnantaja-vainaa osti vajaa vuosi sitten kolme Skoda-roomsteria. jotka sain tehtäväkseni myydä. Taisivat olla oikeaa väriä, kun hinta tippui yhteensä kolmelta monta tonnia, kappaleelta hyvin reilun tonnin.
Itselläni on vuoden 1957 Mersu. Hinta tuntuu olevan nousussa.
- Turunmaan yrittäjä
S24 toimituksen otsikko: "Mikä auto on kannattava ostos?"
Uskoisin sen olevan tavanomaisen kolmiakselisen kuorma-auton. Riippuu toki siitä, onko paikkakunnalla keikkoja vai ylikapasiteettia. - Autoileva nainen
Onhan se halvempi, mutta ei tiedä kuinka sitä on käsitelty. Kunnosta ei takuita sen vuoksi ole oikeasti.Lisäksi mua ainakin inhottaisi sisuksen puhtaus, tai sen puute eniten. Henk. koht .en osta. Varustan autoni tarpeitteni ja mieltymysteni mukaan. Siksi ostan uutena, tai enintään esittelykäytössä olleen
- arvostettuja merkkej
Mersu, bmw ja audi, niissä huollot ja ylläpito lähes ilmaista, samoin varaosat! Koskaan ei ole mitään sähkövikoja ja niissä on niin huipputekniikkaa ettei polttoainetta juuri kulu! Hankintahinnat kohdillaan ja niissä ei hinta uudesta paljon laske vaikka on ajetttu yli 300.000km! Erittäin hyvä hankinta, varsinkin jos satut saamaan vanhan taksin johon on jo oksennettu takapenkille!
- Autoileva mies
Auto kannattaa ostaa vähän käytettynä mahdollisimman halvalla, yleensä lähes uusi, joka on vain käytännössä ajettu liikkeestä ulos. Silloin hinnasta on pudonnut niin paljon pois, että sillä autolla voi ajaa vuoden ja saa vielä myydessään omansa pois. Tämä kyllä edellyttää, että voit heti ostaa rahalla rahalla sen auton, kun sopiva osuu kohdalle ja myyt entisen autosi sitten jollekin vaikka nettiauton avulla.
Esittelykäytössä olleita autoja saa harvoin liikkeistä niin halvalla, että niitä kannattaa ostaa, mutta joskus sekin onnistuu, mutta vanhentuneen mallin voi saada tosi halvalla autoliikkeestä uutena, kun maahantuoja "kyykyttää" piirimyyjiään siirtämällä vanhat mallit heidän harmikseen. Tälläinen auto kannattaa ostaa siinä tapauksessa, jos aikoo uutena ostetulla autolla ajaa pitkään ja haluaa kuitenkin nauttia uudesta autosta takuineen aluksi ja autohan menee paaliin lopuksi taikka jollekin jobbarille, joka myy näitä kalmistossaan.
Näiltä jobbareilta löytyy muuten joskus oikeasti hyviä autoja sieltä kalmistoista, kun merkkiliikkeet myyvät näitä halpiaisia kuntoon katsomatta useamman auton nipuissa. Niissä on viimeisen päälle kunnossa olevia yksilöitä taskurahalla, joissa on uusittua aina kaikki vialliset osat, niitä vain eivät merkkiliikkeet enään ala myymään asiakkailleen, siksi ne myydään rontissa näille halpiaisten myyjille.- ei turhuuteen
Ainoa kannattava auto-ostos on hankkia valmistajan osakkeita, sillä ne kohoavat pörssissä ja niistä saa jotakin tuottoa. Autosta vain menoja.
- Autoileva mies
ei turhuuteen kirjoitti:
Ainoa kannattava auto-ostos on hankkia valmistajan osakkeita, sillä ne kohoavat pörssissä ja niistä saa jotakin tuottoa. Autosta vain menoja.
Kyllä minulle auto on tuonnut leipää pöytään ja on saannut laskut maksettua.
Osakkeet on eri juttu, niillä ei voi liikkua minnekään ja autonvalmistajan osakkeetkin tuottavat vain, jos autoja ostetaan!
- Sekundaa voitolla
Autoja ei tehdä niin pitkäikäisiksi enää kuin ennen.
Eli miettiä kannattaa sitäkin puolta, kuin kauan halvalla Kiinassa tehdyt osat ja komponentit kestää.
Lisäksi autoja ei testata enää kuten ennen, vaan asiakas on se testiajaja, jonka reklamaation mukaan tehdään muutoksia ... ehkä. - liikkumista varten
Auto ei ole milloinkaan kannattava ostos, mutta suomessa pääsääntöisesti välttämätön perustarve.
Joillekin auto on varallisuuden symboli, jollekin se on "sen" jatke joillekin se on sitä varten että sitä pestään ja hyväillään.. on myös meitä joille auto on sitä varten että sillä siirrytään paikasta toiseen tarpeen mukaan.
me joille suto on siirtymistä varten pyrimme löytämään auton joka on omaan tarpeeseen nähden riittävän miellyttävä ja edullinen käyttää, ja pysyy kunnossa kohttuullisilla kuluilla.
Jotkut tarvitsevat elimelleen pidempää jatketta, ne ostavat isoja bemareita tms..
kukin siis tavallaan...
Uusi auto aina se kaikkein kannattamattomin hankinta , mutta jos välttämättä ihan uuden haluaa hankkia niin kannattaa tinkiä sen verran että ostaa esittelyauton.. joka on käytännössä uusi mutta hinta on pudonnut jo useita tuhansia. - Juttu Iltasanomissa
Ostin katsastetun ja hyvän 2000-luvun auton liikkeestä yhdellä eurolla. Myin sen samassa kunnossa yli tonnilla eteenpäin. Löysin ilmoituksen Iltasanomien autopalstan artikkelin perusteella.
- 2b-smart
Ehkä 2-4 vuotta käytetty auto on paras vaihtoehto jos se on kunnossa ja hinnaltaan kohtuullinen. se voi hyvinkin mennä yksityismyyjän puoleen, sillä jälleenmyyjät eivät helposti myy autoa edullisesti jos se on vast a2-4 vuotta vanhaa, mutta voi sellaisiakin olla, varsinkin jos se ei ole paljon suosittu auto tai on pysynyt jo kauan myymättä.
2-4 vuotta vanhoilla autolla ei ole vielä paljoa korjattavaa, tämä myös riippuu paljolti käyttäjältä ja käyttäjälukumäärältä. Mitä suurempi käyttäjiä on ollut siinä autossa, sitä suurempi riski on, että autossa on enemmän korjattavaa. Se on monien seikkojen summa. Uudemmissa autoissa on myös se kulutuksen taloudellisuus, ei mene paljon polttoainetta varsinkin jos se on ekoautoa. - Dacian puolesta
Minulla on ollut käytettyjä autoja eikä niistä koskaan voi tietää milloin tulee vikoja. Täällä monet kehuvat autojaan, mutta kyse on enemmän onnesta jos sattuu hyvän saamaan.
Dacia on Renaultin halpismalli, jonka Sandero-mallit maksavat 10000-13000. Kalliimmassa on kaikki varusteet mitä pitääkin eli mm ilmastointi. 3 vuoden takuu, jonka jälkeen voi halutessaan ostaa uuden. - fghjäwehoir
Ainoa oikea vastaus : yhdenkään nykyaikaisen auton osto ei ole kannatava ostos !1
Poikkeus keräily -/ antiikki-/ harvinaisuudet joiden arvo saattaa joskus nousta. Muutoin auton osto huono sijoitus ja vähemmän kannatavaa - enempikin vain välttämätöntä..- Autoileva mies
Kyllä auton ostaminen kannattaa, muuten ei yksikään autoja ostava autoliike olisi enään toiminnassa. Olen ostanut itse samalla periaatteella omat autoni, että ostan liikkeestä ostetun uuden taikka uudehkon auton, jolloin se joka on ajanut auton ulos liikkeestä, on ajanut ne kaikista kalleimat kilometrit. Tälläisellä autolla voi ajaa vuoden ja siitä saa vieläkin voittoa sen myydessään.
Antiikkiautoja minulla on myös, mutta niiden kanssa on hieman sama juttu, että ostettaessa on oltava tarkkana. Ostin v. 1981 2000mk:lla Peudeot 203 vm. 1959 henkilöauton, jos nyt myisien sen, niin toden näköisesti saisin siitä nyt ainakin 2000€, mahdollisesti enemmänkin. Ostin myös tuolloin v. 1981 250mk:lla Citroen 2cv vm. 1960, luulen senkin arvon olevan nyt vähintään 500€, vaikka autoa ei ole mitenkään entisöity, vaan se on alkuperäisessä kunnossa.. - autovanha
Autoileva mies kirjoitti:
Kyllä auton ostaminen kannattaa, muuten ei yksikään autoja ostava autoliike olisi enään toiminnassa. Olen ostanut itse samalla periaatteella omat autoni, että ostan liikkeestä ostetun uuden taikka uudehkon auton, jolloin se joka on ajanut auton ulos liikkeestä, on ajanut ne kaikista kalleimat kilometrit. Tälläisellä autolla voi ajaa vuoden ja siitä saa vieläkin voittoa sen myydessään.
Antiikkiautoja minulla on myös, mutta niiden kanssa on hieman sama juttu, että ostettaessa on oltava tarkkana. Ostin v. 1981 2000mk:lla Peudeot 203 vm. 1959 henkilöauton, jos nyt myisien sen, niin toden näköisesti saisin siitä nyt ainakin 2000€, mahdollisesti enemmänkin. Ostin myös tuolloin v. 1981 250mk:lla Citroen 2cv vm. 1960, luulen senkin arvon olevan nyt vähintään 500€, vaikka autoa ei ole mitenkään entisöity, vaan se on alkuperäisessä kunnossa..No pahus, sinullakos Autoileva mies, se meidän eka auto onkin.Me ostimme sen v. 1970 ja hinta oli 900 markkaa. Akku oli kehnonlainen niin että mäkilähdöt tulivat tutuiksi.
- old car
Ei auto koskaan ole hyvä ostos,ja vielä uusi auto jossa arvo tippuu heti ensl immäisenä vuonna eniten,periaatteessa kannattaa ostaa joku luotettava merkki käytettynä varsinki jos ajaa alle 15.000tkm/v toisaalta taas tulevaisuudessa varmasti nuo hybridi sekä sähkökäyttöiset autot valtaavat maanteitä mutta siihenki puuttuu käteisen jyrki sekä punainen jutta ettei se autokanta ihan heti uusiudu olkaa ihan huoletta:) ja taas toisaalta se shellin pääjohtaja joka liikenneministeriössä häärää ylipalkattuna niin suunnittelee auton omistajille uusia veroja kaiken aikaa,muistakaahan kannattaa kokoommustanne:)
- tottumis kysymys!???
ja BUSISSA! matkustaminen on muukaavaa!! ja bussissa on TUNNELMAA!!!!! :) "meni jokseenki laulun sanat....."
- E320
Mersulla on mukava ajaa, ei vois ajatellakkaan mitään muovikikottimia, turha vikistä jos ei oo siihen varaa, mutta on sillä mukava ajaa!
- 10+4
En minä vaan tykännyt Mersusta. Kun valittiin all inclusive- työsuhdeautoa (Ei KEVA:n) niin samasta hintaluokasta juuri Mersu oli kaikkein köyhin varustelulta ja peltisin sisustukseltaan. Ajomukavuuskaan ei vakuuttanut. Valittiin Citroen XM.
Auton ostaminen on kannattavaa ainoastaan, jos ostat sellaisen auton, jonka panet tuottamaan rahaa. Itse ostin keväällä Scania 113:n, joka on jo maksanut hankintahintansa. Tosin, korjailuun on mennyt myös monta tonnia. Muuta autoa en aiokaan ostaa, vaan kuljen julkisilla ja fillarilla. Se kannattaa.
Onko ne eurooppalaiset autot sitte niin huonoja että niitä pitää kokoajan olla vaihtamassa..
- Ajotaito
Jos omaa normaalia heikomman ajotaidon, niin silloin kannattaisi ajella hieman tukevimmilla autoilla kuten Volvot, Saabit ja Mersut, jottai ei sattuisi niin pahasti ojaanajoissa ja kolareissakin.
- kag/ka
Paras autokauppa on se joka on jäänyt tekemättä, autosta ei ole muuta kun kuluja.Merkkihuolto ainakin Turussa Wv:n kohdalla aivan kelvotonta, eivät osaa yksinkertaistakaan vikaa löytää, saatikka korjata.Olen omistanut monta eri merkkistä autoa MB Bmw Audi Wv, ja kaikien huoltopalvelusta voin sanoa että surkeaa on.Jos nyt kuitenkin välttämättä haluat auton, osta Japanilainen se on kaikkein toimivin, mutta siitä on vaikeaa löytää sita"autoa".
- Erik II
Ilman muuta Dacia, esim. Duster. Uutena jo halpa ja arvonalenema pientä ja 3vtakuu/100tkm.
Mutta eihän "järkivalinta" onnistu pienimunasilta suomipojilta... "Mitähän naapurikin ajattelee jos Dacialla ajelen.."
VAG-vehkeistä ilman muuta Seatmallisto, fiksumman näköisiä kuin esim. Skoda joka nykyään EI todellakaan halpa.
Mutta eihän sekään käy... "Ei Espanjalainen toimi talvella ja on kylmä..."
Että näin tällä kertaa ;-)- ETTÄKÖ NÄINKÖ
Seatin heikko myynti suomessa on kyllä helppo ymmärtää. Maksukykyinen aikuinen ei halua sitä ostaa, ja pojanklopeilla ei ole rahaa. Maaseudulta ei seattia löydä, ei sitten niin tikulla tonkimallakaan.
- Erik II
ETTÄKÖ NÄINKÖ kirjoitti:
Seatin heikko myynti suomessa on kyllä helppo ymmärtää. Maksukykyinen aikuinen ei halua sitä ostaa, ja pojanklopeilla ei ole rahaa. Maaseudulta ei seattia löydä, ei sitten niin tikulla tonkimallakaan.
Maaseudulla ne ennakko asenteet ja naapurit "määrää" mikä merkki ostetaan... EI järki.
Itsekkin asun maalla ja piut paut välitän naapurien ja kylän"miesten" juoruista ja jutuista. Ajan sillä minkä koen kuhunkin tilanteeseen järkevimmäksi. Niin pihalla on 3 autoa eri tarpeisiin... ;-) - TUO ON KYLLÄ TOTTA
Erik II kirjoitti:
Maaseudulla ne ennakko asenteet ja naapurit "määrää" mikä merkki ostetaan... EI järki.
Itsekkin asun maalla ja piut paut välitän naapurien ja kylän"miesten" juoruista ja jutuista. Ajan sillä minkä koen kuhunkin tilanteeseen järkevimmäksi. Niin pihalla on 3 autoa eri tarpeisiin... ;-)Maaseudulla on aina talojen pihoissa monta autoa, kilvetön auto jolla ajetaan pellolla ja jääradalla, kilvellinen auto joka on seisonnassa tai katsastamatta mutta voi sillä naapurissa käydä ja sitten se käytetty golf tai ikivanha mersu jolla rouva hoitaa työ ja kauppareissut ja isäntä ajaa pellonreunaa pitkin valmetilla turpa mutrussa. Älä vaan sano että meillä on myös mönkijä ja perärutkuvene rannassa, sillä minä tiedän nämä maalaiset tosi hyvin.
- KALLE KELLO
TUO ON KYLLÄ TOTTA kirjoitti:
Maaseudulla on aina talojen pihoissa monta autoa, kilvetön auto jolla ajetaan pellolla ja jääradalla, kilvellinen auto joka on seisonnassa tai katsastamatta mutta voi sillä naapurissa käydä ja sitten se käytetty golf tai ikivanha mersu jolla rouva hoitaa työ ja kauppareissut ja isäntä ajaa pellonreunaa pitkin valmetilla turpa mutrussa. Älä vaan sano että meillä on myös mönkijä ja perärutkuvene rannassa, sillä minä tiedän nämä maalaiset tosi hyvin.
Maalaisilla on aina myös moottorikelkka
- viritetty volvo
KALLE KELLO kirjoitti:
Maalaisilla on aina myös moottorikelkka
Ei kun se tarkoitti sitä, että pihassa on 3 seattia ja sillä ajetaan mikä sattuu lähtemään käyntiin.
- MITÄS SITÄ SKODAA
viritetty volvo kirjoitti:
Ei kun se tarkoitti sitä, että pihassa on 3 seattia ja sillä ajetaan mikä sattuu lähtemään käyntiin.
Halvalla myymään kun näkyy menevän kaupaksi kalliimmallakin, seatti ei mene kaupaksi edes halvalla.
- urts
Ihan sellainen narusta perässä vedettävä leluauto on kanattava ostos kun ensin kokeilee että pyörät pysyvät kiinni ja materiaali tuntuu kestävältä. Näillä eväillä eteenpäin.
- Stanleys
Aika optimaali ostos on noin 5-vuotias auto, jolla ei ole ajettu hullun paljon ja joka on hyvin huollettu. Huoltokirja pitää olla tallessa ja aukoton. Auto on ollut mielellään rauhallisilla omistajilla, jotka eivät ole rallanneet ja ajelleet miten vaan tukivarsia ja muita osia kuormittaen. Tuo auto on harvoin ranskalainen, vielä harvemmin italialainen, mutta se on aika usein japanilainen, korealainen tai saksalainen.
Tuollaisen hinta on tippunut mukavasti, mutta laatu on vielä kunnossa. Sopuhintaan myyvä liike tai yksityinen luotettavaksi luokiteltava omistaja, molemmat käyvät. Ostopäätöstä ei tehdä hetken hurmassa, sitä harkitaan ja punnitaan hetken aikaa.
Jos jokin ei miellytä, odotetaan hetki, ja katsotaan seuraava, parempi yksilö. Turha tulla sanomaan, että ei olisi varaa ostaa uutta autoa. Kuka hullu maksaa niin paljon, kun parin vuoden päästä ostoksen hinta on lopahtanut kuin lehmän häntä. - ja homma toimii
245 kartano-Volvo 70-luvulta käsiryypyllä ja 4-pykäläisellä vaihteistolla.
- Kannattavin
Kannattavin ostos on auto, joka on jonkun edesmenneen nimissä.
- Paskaa purkissa
Kuhan ei osta mitään erikoisautoa. Huonoiten säilyttävät arvonsa. Esim bmw M3 ja mersun amg mallit. Sitten jaguar ja alfa sekä samaan sakkiin kuuluva lexus jota ei vaihdossa halua edes tojota liike.
- hyvää joulua
no joo kyllähän se niinkin on mutta täytyy muistaa että sen ikäisiin autoihin tulee vikoja kuin myös uusiin minä en kerta kaikkiaan viitsi enää rassata volvoi.
- SEAT VAPUNEN
Kun ekan kerran annoin pojalle pyllyä, se tapahtui seatissa.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829