Monisoluisuuden evoluutio

Monet palstalaiset varmastikin muistavat William Ratcliffin ja Michael Travisanon tutkimuksen parin vuoden takaa, jossa käsiteltiin monisoluisuuden evoluutiota. Tutkimuksessa havaittiin, että monisoluisuus ja tehtävänjako solujen välillä voi kehittyä nopeasti ilman suuria geneettisiä muutoksia. Tutkimuksessa he käyttivät Saccharomyces cerevisiae nimistä yksisoluista hiivaa.

Michael Behe teki tälle tutkimukselle surullisen kuuluisan vastineen ( suom. http://www.intelligentdesign.fi/2012/01/26/darvinistista-rappeutumista-paljon-melua-hiivasta/ ) , jossa hän vahingossa väitti, ettei monisoluisuuden syntyminen edes mikään ongelma ollutkaan. Muutenkin vastine oli lähinnä tutkimuksen tulosten vähättelyä ja vääristelyä sanakikkailulla.

No sitten itse asiaan. Nyt William Ratcliff ja Michael Travisano ovat menneet tutkimuksissaan eteenpäin ja selvittäneet jälleen yhden palasen tuosta palapelistä, kuinka monisoluisuus tarkalleen ottaen syntyi. Ei ole nyt hirveästi aikaa, joten lainaan lähinnä suoraan uutisesta.

"Until now, biologists have assumed that this single-cell bottleneck evolved well after multicellularity, as a mechanism to reduce conflicts of interest among the cells making up the organism," says Ratcliff. "Instead, we found that it arose at the same time as multicellularity. This has big implications for how multicellular complexity might arise in nature, because it shows that this key trait, which opens the door to evolving greater multicellular complexity, can evolve rapidly."

In an article published today in the journal Nature Communications, the researchers described how they produced the multi-celled strain by repeatedly selecting and culturing algae that settled quickly to the bottom of a liquid-filled test tube. After 73 rounds, they discovered that the algae in one of the tubes had gone multicellular.

Observing the new form, Ratcliff and Travisano discovered that it reproduced by actively breaking up, shedding motile single cells that go on to grow into new multicellular clusters. They developed a mathematical model that explained the reproductive benefit of this single-celled strategy over hypothetical alternatives in which the cluster would produce larger propagules. The model predicted that reproduction from single cells would be more successful in the long run. Even though single cells are less likely to survive than larger propagules, this disadvantage is more than made up for by their sheer number.

In collaboration with Matthew Herron and Frank Rosenzweig at the University of Montana, the researchers are now working to find the genetic basis for multicellularity and experimentally evolve even greater multicellular complexity.

"Understanding the origins of biological complexity is one of the biggest challenges in science," Travisano said. "In this experiment we've reordered one of the first steps in the origin of multicellularity, showing that two key evolutionary steps can occur far faster than previously anticipated. Looking forward, we hope to directly investigate the origins of developmental complexity, or how juveniles become adults, using the multicellular organisms that we evolved in the lab."

http://phys.org/news/2013-11-scientists-major-piece-biological-complexity.html

Saammekohan kauan odottaa vastinetta Beheltä?

11

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jyr

      Behehän jo sanoi ettei monisoluisuus ole ongelma.

      E. Vokkihan esitti jo tuosta jokin aikaa sitten kansantajuisen version joka on juuri nyt ihan in.

      • jyr

      • "Behehän jo sanoi ettei monisoluisuus ole ongelma."

        Tämähän on loistava uutinen, jos multinikki omalla arvovallallaan kertoo Behen todella tarkoittaneen tuota. Älkää siis enää koskaan väittäkö, että monisoluisuuden syntyminen olisi evoluutioteorian kannalta ongelmallinen.


      • Mutta et tajua
        solon1 kirjoitti:

        "Behehän jo sanoi ettei monisoluisuus ole ongelma."

        Tämähän on loistava uutinen, jos multinikki omalla arvovallallaan kertoo Behen todella tarkoittaneen tuota. Älkää siis enää koskaan väittäkö, että monisoluisuuden syntyminen olisi evoluutioteorian kannalta ongelmallinen.

        Kun nyt kuitenkin on niin, että itse olet multinikki.


      • Mutta et tajua kirjoitti:

        Kun nyt kuitenkin on niin, että itse olet multinikki.

        Ja lehmät lentää.

        Sinä taas lennät törkyvalehteluistasi tuliseen järveen, jos sellainen on olemassa.


    • Evoluutio ei ole persoona ja siksi sillä ei ole tietoisuutta, älyä, viisautta, järkeä eikä mitään suunnittelukykyä. Tästä syystä se ei voi synnyttää mitään solua, ei yksi- eikä monisouluisia eliöitä, eikä edes materiaa. Eloton teoria, kuten evoluution ei edes teoriassa voi luoda eikä kehittää mitään.
      Kaikki, mitä maailmankaikkeudessa on edellyttää älykästä persoonaa ja suunnittelijaa eli Jumalaa.

      • Oletko uskossasi kovinkin epävarma, vai miksi jankkaat samaa tuubaa ketjusta ketjuun?
        Ja vielä tietäen, että sen vaikutus on jokseenkin päinvastainen kuin toivoisit?

        Ellet sitten olekin atterievokki, joka koettaa tehdä kreationismista vieläkin naurettavamman kuin minkä kretut itse siitä pystyvät tekemään.


    • ei pisteitä

      Teillä on ollut oletettuna vastaus jo ennen kuin mitään oli todistettu!
      Eikä todistetta ole saatu aikaan vielä 150 vuoden kuluttuakaan.
      Ja erityisen huonossa hapessa on teillä maallikkoevokeilla. Se on pelkkää sokeaa uskoa.
      Epätoivoista jopa.

      • "Teillä on ollut oletettuna vastaus jo ennen kuin mitään oli todistettu!"

        Evoluutioteorian hahmottaminen lähti objektiivisista havainnoista luonnosta, eikä suinkaan päätetystä lopputuloksesta.

        "Eikä todistetta ole saatu aikaan vielä 150 vuoden kuluttuakaan."

        Eipä tietenkään, jos kreationistilta kysyy. En jaksa alkaa kirjoittamaan nyt todisteista, koska jokainen pystyy niistä lukemaan vaikkapa seuraavista linkeistä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_common_descent

        http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution

        "Ja erityisen huonossa hapessa on teillä maallikkoevokeilla. Se on pelkkää sokeaa uskoa."

        Kyllä minä jotakin tiedän, ja aloitan todennäköisesti alan opiskelun ensi syksynä.

        "Epätoivoista jopa."

        Älä huoli, tunne on molemminpuolinen.


      • @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
        solon1 kirjoitti:

        "Teillä on ollut oletettuna vastaus jo ennen kuin mitään oli todistettu!"

        Evoluutioteorian hahmottaminen lähti objektiivisista havainnoista luonnosta, eikä suinkaan päätetystä lopputuloksesta.

        "Eikä todistetta ole saatu aikaan vielä 150 vuoden kuluttuakaan."

        Eipä tietenkään, jos kreationistilta kysyy. En jaksa alkaa kirjoittamaan nyt todisteista, koska jokainen pystyy niistä lukemaan vaikkapa seuraavista linkeistä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_common_descent

        http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution

        "Ja erityisen huonossa hapessa on teillä maallikkoevokeilla. Se on pelkkää sokeaa uskoa."

        Kyllä minä jotakin tiedän, ja aloitan todennäköisesti alan opiskelun ensi syksynä.

        "Epätoivoista jopa."

        Älä huoli, tunne on molemminpuolinen.

        Hyvä solon1 ! Et kerkiä alottaa opiskelua! koska lopun ajat on täällä jo vuonna 2014!

        http://www.youtube.com/watch?v=PI8_Epl1BcU


      • @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ kirjoitti:

        Hyvä solon1 ! Et kerkiä alottaa opiskelua! koska lopun ajat on täällä jo vuonna 2014!

        http://www.youtube.com/watch?v=PI8_Epl1BcU

        On varmaa etteivät ole, ja yhtä varmaa on että sinä olet kaalistasi vialla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe